Holdet 1p bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Charlotte Elvang Ranneries
Hold 2025 bk/p (1p bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunst i fællesskab
Titel 2 Land og by i kunsten
Titel 3 Kroppen i kunsten
Titel 4 Eksamensprojekt
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunst i fællesskab

I forløbet undersøger vi kunst  lavet i fællesskab fx cadavre exquis og tosidede spejltegninger. Spejtegningerne er inspireret af kunstneren Heather Hansen, som arbejder med bevægelse, dans, symmetri og linjer, med brug af symmetriske bevægelser: https://vimeo.com/75185969

Billedets virkemidler som komposition, linjer, form og rytme analyseres i egne og andres værker.

Forløbet afsluttes med en additiv komposition inspireret af de russiske konstruktivister Varvara Stepanova og Lyubov Popova (1920-1930’erne).

Hierarkisk vs additiv komposition gennemgås. Begreberne beskrives i grundbogen: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169#c711

I forløbet indgår et socialt modul i TG's hytte Skovly, hvor eleverne lavede landart i grupper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Land og by i kunsten

Vi undersøger skildringer af land og by i kunsten.

I forløbet kommer vi ind på:
Land og by skildret i forskellige kunstneriske strategier: naturalisme, impressionisme , ekspressionisme og abstrakt/konkret kunst. Byen i renæssancekunst, rumdannelse og farvelære.

I det praktiske arbejde bliver vi blandt andet inspireret af kunstneren
Lisbeth Friis: New York Stribes og oversætter fotos fra by og land til farvestriber.
Vi maler akvareller med atmosfærisk, naturalistisk perspektiv og ekspressive landskaber med omvendt farveperspektiv og komplementærfarver.

I forløbet indgår et besøg på SMK Thy: Rejsen fra Paris (fauvisme)

Tekster:
Kunstens Stemmer om Formanalyse:
a) Farveanalyse: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166
b) Kompositionsanalyse: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169
c) Rumanalyse: https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=167

Farvelære :
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166#c738

Brækkede farver:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166#c732

Lyset, farven, dynamikken: Pissaro, Renoir og Monet
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=260#c1372

Tekst om Formens magt (bymotiver i kunsten og stil) s. 9-18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kroppen i kunsten

Indhold:
Fokus på fremstillinger af kroppen i kunsten i forskellige kunsthistoriske perioder: Antikken, middelalderen, renæssancen, modernismen, 1970'erne og samtidskunst. Der er fokus på tendenser i samtidskunsten.

Praktiske opgaver:

1. Cadavre exquis: Surrealistisk krop
2. Den fragmenterede krop (Picasso og kubismen)
3. Parafrase over klassisk skulptur (en moderne udgave)
4. En skulptur, der udtrykker en følelse,  inspireret af Niki de Saint-Phalles Nana-skulpturer.
5. Projekt: Menneskekroppen i samtidskunsten.


Tekster:

Den traditionelle fremstilling
Postmodernismen

Kønnede blikke, uddrag fra TAP s. 169

Egne papirer og Power Point om emnet

Teori:
Kunstneriske strategier
Klassisk æstetik
Kønnede blikke
Relationel æstetik

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, praktisk arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder individuelt med et eksamensprojekt med et fælles tema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition

Vi repeterer og forbereder til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer