Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1p bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Billedkunst C
Lærer(e)
Charlotte Elvang Ranneries
Hold
2025 bk/p (
1p bk
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kunst i fællesskab
Titel 2
Land og by i kunsten
Titel 3
Kroppen i kunsten
Titel 4
Eksamensprojekt
Titel 5
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kunst i fællesskab
I forløbet undersøger vi kunst lavet i fællesskab fx cadavre exquis og tosidede spejltegninger. Spejtegningerne er inspireret af kunstneren Heather Hansen, som arbejder med bevægelse, dans, symmetri og linjer, med brug af symmetriske bevægelser:
https://vimeo.com/75185969
Billedets virkemidler som komposition, linjer, form og rytme analyseres i egne og andres værker.
Forløbet afsluttes med en additiv komposition inspireret af de russiske konstruktivister Varvara Stepanova og Lyubov Popova (1920-1930’erne).
Hierarkisk vs additiv komposition gennemgås. Begreberne beskrives i grundbogen:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169#c711
I forløbet indgår et socialt modul i TG's hytte Skovly, hvor eleverne lavede landart i grupper.
Indhold
Kernestof:
Kære 1p
Vores grundbog: "Kunstens stemmer"
Land Art
I dag skal vi lave fælles noter om nogle af de virkemidler en kunstner kan bruge og undersøger, hvilke virkemidler I har brugt i jeres spejltegninger. Til sidst skal I lave en lille kreativ opgave, med udgangspunkt i jeres spejltegning.
I sidste modul gennemgik vi forskellige virkemidler i kunsten: linje, form, rytme, valør/tone, rum og farve. Vi har talt om, at en komposition (fx et maleri) kan være overvejende statisk eller dynamisk. I dag skal vi arbejde med et andet kompositions
I modulet skal I lave abstrakte additive kompositioner inspireret af de russiske tekstilkunstnere Varvara Stepanova og Lyubov Popova:
Er dette maleri statisk eller dynamisk og er det hierarkisk eller additivt?
Gem billederne i dine billedkunstnoter under: Kunstens virkemidler og skriv ned om du synes, de har en statisk-dynamisk / hierarkisk-additiv komposition
I får lidt af modulet til at gøre jeres additive kompositioner færdige, og tage noter til jeres portfolio (mappe).
Noter til den additive komposition:Noter til din portfolio om din additive komposition.docx Besvares i timen
Noter til din portfolio om din additive komposition.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Land og by i kunsten
Vi undersøger skildringer af land og by i kunsten.
I forløbet kommer vi ind på:
Land og by skildret i forskellige kunstneriske strategier: naturalisme, impressionisme , ekspressionisme og abstrakt/konkret kunst. Byen i renæssancekunst, rumdannelse og farvelære.
I det praktiske arbejde bliver vi blandt andet inspireret af kunstneren
Lisbeth Friis: New York Stribes og oversætter fotos fra by og land til farvestriber.
Vi maler akvareller med atmosfærisk, naturalistisk perspektiv og ekspressive landskaber med omvendt farveperspektiv og komplementærfarver.
I forløbet indgår et besøg på SMK Thy: Rejsen fra Paris (fauvisme)
Tekster:
Kunstens Stemmer om Formanalyse:
a) Farveanalyse:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166
b) Kompositionsanalyse:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169
c) Rumanalyse:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=167
Farvelære :
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166#c738
Brækkede farver:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166#c732
Lyset, farven, dynamikken: Pissaro, Renoir og Monet
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=260#c1372
Tekst om Formens magt (bymotiver i kunsten og stil) s. 9-18
Indhold
Kernestof:
Kære 1p
Vi ser på hvor langt I kom i sidste uge med farveopgaverne og så går vi videre med opgaverne:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=185
Kære 1.pHer kan I læse lidt om turen til SMK Thy
Tak for god stemning i Doverodde i torsdags :-)
I dagens modul skal I arbejde med to meget forskellige gengivelser af landskaber: Landskabsmalerier i naturalistisk eller ekspressiv stil.docx
Impressionisme.ppt Til brug i timen
Lektie: medbring en udskrift i farver af et foto fra et sted i Thy, som betyder noget særligt for dig. Billedet kan være et du selv tager eller et du finder på nettet. Det kan være dit værelse, dit hus, et sted i naturen eller i en by, men det skal v
Inden vi går i gang med den nye opgave skal I tage noter til jeres farveøvelser: Landskabsmalerier i naturalistisk og ekspressiv stil noter.docx Det starter vi med i modulet.
Vi arbejder videre med 'Stribes' - farveøvelse inspireret af Lisbeth Friis.
Inspiration og opgave: Lisbeth Friis.docx
Vælg et impressionistisk billede og et ekspressionistisk billede af storbyen i den vedhæftede fil, som du synes er spændende, pæne, mærkelige. Gem dem i din mappe og forklar hvordan de viser byen på forskellige måder - se på farver, mennesker, stemni
En lille praktisk hjemmeopgave:
I timen arbejder vi videre med jeres tegninger i centralperspektiv. De kan farvelægges og I kan sætte udklip ind.
I dag gennemgår jeg, hvad man skal til eksamen i billedkunst. Derefter skal I lave flere opgaver med rum. I kan se en liste over de rumskabende virkemidler her: Kort om rum.docx
Mundtlig eksamen i billedkunst til eleverne.docx
Tjek at du har billederne, som I tog i går af rumskabende virkemidler. Gem dem i billedkunstmappen på din egen computer :-)
Rumskabende virkemidler Fotobingo.docx
I dag runder vi forløbet om land og by i kunsten af. I forløbet har vi arbejdet med naturalisme, impressionisme, ekspressionisme og konkret-abstrakt kunst og lavet praktiske øvelser om komposition, farvelære og rumlære. Vi starter med en Kahoot, hvor
Der er også en lille analyseøvelse, hvis I kan nå den :-)
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kroppen i kunsten
Indhold:
Fokus på fremstillinger af kroppen i kunsten i forskellige kunsthistoriske perioder: Antikken, middelalderen, renæssancen, modernismen, 1970'erne og samtidskunst. Der er fokus på tendenser i samtidskunsten.
Praktiske opgaver:
1. Cadavre exquis: Surrealistisk krop
2. Den fragmenterede krop (Picasso og kubismen)
3. Parafrase over klassisk skulptur (en moderne udgave)
4. En skulptur, der udtrykker en følelse, inspireret af Niki de Saint-Phalles Nana-skulpturer.
5. Projekt: Menneskekroppen i samtidskunsten.
Tekster:
Den traditionelle fremstilling
Postmodernismen
Kønnede blikke, uddrag fra TAP s. 169
Egne papirer og Power Point om emnet
Teori:
Kunstneriske strategier
Klassisk æstetik
Kønnede blikke
Relationel æstetik
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, praktisk arbejde
Indhold
Kernestof:
I dag skal I lave en kubistisk øvelse. Find hjemmefra 2 menneskeskildringer af Pablo Picasso.
Se slidene i denne Power Point igennem, så du lærer den franske kunstner Niki de Saint Phalle og hendes skulpturer at kende: Kroppen i kunsten Niki de Saint Phalle.pptx
Vi fortsætter med at lave ståltrådsskulpturer med ostevoks :-)
I dag ser vi først på, hvordan kroppen vises i kunsten i dag (samtidskunsten). Derefter skal I arbejde videre med jeres skulptur, som udtrykker en følelse. Måske skal den farvelægges.
I dag skal I starte på en fritvalgt fortolkning af mennesket i vores tid - SAMTIDSKUNST (maleri, tegning, skulptur, collage, linoleums snit ...)
image.png
I dag arbejder I videre med en fritvalgt fortolkning af mennesket i vores tid - SAMTIDSKUNST (maleri, tegning, skulptur, collage, linoleums snit ...)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder individuelt med et eksamensprojekt med et fælles tema.
Indhold
Kernestof:
I dag tager vi hul på eksamensprojektet
Julie Hardenberg: Udvikling, 2017
Vi går videre med brainstorm, idégenerering, tanker og skitser til projektet.
Tænk mere over dit eksamensprojekt. I dag skal du i gang med at lave skitser.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Repetition
Vi repeterer og forbereder til eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460935698", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460935698", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71460935698" }