Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Viborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kirsten Weidmann
Hold 2018 SP/ayz (SP 1ayz, SP1 2ayz, SP1 3ayz)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Spansk begyndersystem
Titel B Málaga
Titel C Identidad contrastada
Titel D Inmigración
Titel E Cuba
Titel F México
Titel G Cuentos
Titel H La Guerra Civil Española
Titel I Viajar

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Spansk begyndersystem

Introduktion til faget og til de spansktalende lande.
Der arbejdes med begynderbogssystemet: Caminando - tekst- og øvebog.
Arbejdet med Caminando suppleres med sange, billeder, små tekster fra andre begyndersystemer m.v.
Hovedvægten lægges på oparbejdelse af ordforråd og sprogfærdighed samt grammatisk forståelse
Målet for arbejdet med Caminando tekst- og øvebog er at klæde eleverne på sprogligt og kulturelt, så de bliver i stand til at kunne samtale om almene emner i de spansktalende lande.
Eleverne trænes i at
• Læse op på korrekt spansk
• Oversætte og referere fra dansk til spansk og fra spansk til dansk.
• Anvende den grundlæggende grammatik
• Samtale på spansk om emner og billedmateriale

IT inddrages i undervisningen, og eleverne introduceres til elektronisk ordbog og øvrige elektroniske hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 09-12-2018
Aflevering 2 27-01-2019
Aflevering 3 24-02-2019
Aflevering 4 24-03-2019
Aflevering 5 15-04-2019
Aflevering 6 13-05-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Málaga

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 15-09-2019
Genaflevering af brev 04-10-2019
Arbejd-selv 30-10-2019
Aflevering 2 06-11-2019
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Identidad contrastada

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 05-12-2019
Aflevering 4 15-12-2019
Arbejd selv-modul 16-12-2019
Aflevering 5 26-01-2020
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Inmigración

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Cuba

Holdet skal opnå viden om historiske fakta og vigtige personer i Cubas historie og udvikling samt om situationen på Cuba i dag. Der arbejdes med forskelligartede tekster, film og musik, der er med til at belyse Cuba, både historisk, samfundsmæssigt og kulturelt.

Kernestof:
Den danske indledning side 9 - 14 i Cuba Cubanos af Inge Kappel m. fl., Systime 2004:

José Martí (fra Cuba Cubanos)

José Martí: Versos sencillos fra 1891 (18 strofer)

sangen "Guantanamera"

José Martí Cubas store natonale helt fylder 160 (artikel fra Kristeligt Dagblad 23.1.2013)

El viaje del Granma (fra Cuba Cubanos)

Después de la revolución (samme)

Carta de Felipe (samme)

Anny Holmgaard: Cuba - La lucha cubana (Forlaget EA 2016): siderne 5 - 17

Gruppearbejde om Balseros cubanos på baggrund af flg. 5 artikler
:
El padre del niño cubano.... (artikel fra El País 8.12.1999)
Los familiares de Elián en Miami (artikel fra El País 8.12.1999)
El niño balsero de ayer es hoy un cubano más (artikel fra El Mundo 28.6.2010)
Elián Gonzalez: Cuba es la tierra... (artikel fra El Mundo 4.7.2010)
Elián González: Me siento feliz en Cuba.... (www.cubadebate.cu 2016)


Cuba en cambio:
Gruppearbejde med fremlæggelse af interviews med cubanere:
Roberto
Celina
William
Julia
Silvia
Liliana

La normalización de las relaciones entre Cuba y EEUU  
Obama y Raúl Castro se saludan oficialmente

Prohiben en Cuba usar el nombre de Fidel… (La nacion, dec. 2016)


Supplerende stof:

Billeder fra Cuba

Film:
Diario de una revolución
Motorcykeldagbog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F México


I dette forløb arbejdes med Mexico. Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om Mexicos historie og traditioner, herunder især Día de loa Muertos. Vi kommer også ind på de unge i Mexico. Der arbejdes med forskelligartede tekster, musik og film.

Kernestof:

fra Mosaico Mexicano (Gyldendal 2016):
s. 12 - 13: Un poco de historia
s. 16 - 17: Los jóvenes mexicanos
s. 56 - 57: La cultura mexicana
s. 60 - 62: La Llorona

fra Leyendas mexicanas (National Textbook Company, USA, 1988):
s. 20 - 22: Los novios

fra Viva la vida (Lindhardt og Ringhof 2017):
s. 216: Día de los Muertos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Cuentos

Der læses spanske folkeeventyr og nyere eventyr, herunder eventyrfilm.
Der arbejdes med eventyr som genre, hvad er karakteristisk for et eventyr, specielle eventyrtræk, sammenligninger mellem spanske og danske eventyr, forskelle mellem folkeeventyr og moderne eventyr.

Kernestof:
Indledningen til Las tres Naranjas y otros cuentos (af Bente Skjøde, Gyldendal 1989)

Caperucita Roja (kopieret ark)

Los tres trajes (fra Las tres Naranjas...)

Las tres naranjas (fra samme)

El oricuerno (fra samme)

José Agustín Goytisolo: El lobito bueno (fra: Erase una vez af José A. Goytisolo, Haase 2013)

Efterord til Erase una vez af José A. Goytisolo.


Film:

El laberinto del fauno
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H La Guerra Civil Española

Vi arbejder med baggrunden for den spanske borgerkrig, dens forløb og konsekvenser.
Fokus på Borgerkrigens udbrud, de to fronter, Francos diktatur og tiden efter borgerkrigen.
Fortsat træning af sproglige kompetencer.

Kernestof:
Historisk oversigt og kort, der viser fronternes bevægelser.

Den spanske Borgerkrig 1936-1939 (fra: Stig Jørgensen: Spanien. Krise, krig, diktatur, demokrati, systime 2009)

La lengua de las mariposas (fra: Ditte Gadegaard og Lucas Ruíz: Espacios, systime 2003)

Tres hermanos y una camarada  (http://www.brigadasinternacionales.org/index.php?option=com_content&view=article&id=570%3A3-hermanos-daneses&catid=42%3Acronicas&Itemid=62 – 11.10.16)

hymnerne:
No pasarán
Ay, Carmela
Cara al sol
El himno de España

Alberto Méndez: Lorenzo (Cuarta derrota. - Uddrag af Los girasoles ciegos)


Film:
Ay Carmela

Los girasoles ciegos

(El laberinto del fauno - set under eventyrforløbet)
.
Dokumentar:
Dagbog fra den spanske borgerkrig (Filmstriben)

Supplerende stof:

Franco splitter stadig spanierne --38 år efter sin død (artikel fra Informaton 30. maj 2013)

Guernicas Rædsler (artikel fra Information 27. april 2013)
Guernica - mere end et maleri (fra Berlingske 26. april 2007)
Sammenligning af Picassos billede med Vasco Gargalo "Alepponica" og Javcho Savov "Guernica 2015"
(https://www.buzzfeed.com/kassycho/this-cartoonist-came-up-with-a-heartbreaking-and-perfect-res?  
utm_term=.dbabgKKYb#.dgv8PAAl8)

Qué significan las imágenes del Guernica?  (Aniversario 2.11.2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Viajar

Et hovedsageligt mundtligt forløb, hvor eleverne parvis skal  beskrive deres drømmerejse. Se skal vælge et land, de gerne vil rejse til og beskrive landet, baggrunden for valget, varigheden af rejsen, hvad man gerne vil se osv.


Film:
rejseskildringen Diario de motocicleta.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer