Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Viborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bjarne Christensen
Hold 2019 Ty/ex (1ex Ty, 2ex Ty*)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A 2. Reise EKSAMEN 2021
Titel B 3. Das Wunder von Bern - etwas über Helden
Titel C 4. Wann wird man erwachsen?
Titel D 5. Bremen - Sprachschule
Titel E 6. Die neuere deutsche Geschichte EKSAMEN 2021
Titel F 7. Liebe - ein Leben mit Konsequenzen EKSAMEN 2021
Titel G Forløb#2
Titel H Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A 2. Reise EKSAMEN 2021

Die Reise
(Udgør ca 12% af det samlede faglige stof)
Mennesker har altid rejst. Førhen ikke så langt. I dag rejser vi over hele kloden. Hvorfor rejser mennesket ud i det uvisse, når det mange gange bare kan blive hjemme i trygge omgivelser? I dette tema vil forskellige former for rejser blive belyst. Konsekvenserne af rejserne vil være i centrum

• Die Toten Hosen: Paradies(1996)
• Peter Fox: Haus am See (2009)
• Rammstein: Amerika und Reise, Reise (fra: Reise, Reise 2004)
• Selim Özdogan: Im Juli, in: Kurzum – Text und Sprache, S.40-43,
                                   Homann og Wikkelsø Pedersen, Tyskforlaget 2005.
• Hertil film Im Juli, Instruktør: fatih Akin, 2000
.       Under Corona-karantænen så vi filmen og arbejdede mundtligt (Podcast) med:
         Almanya - Willkommen in Deutschland, 2011.

Links:
https://www.youtube.com/watch?v=Gq2BUsuELsA Die Toten Hosen: Paradies
http://www.youtube.com/watch?v=gMqIuAJ92tM - Peter Fox:  Haus am See
http://www.youtube.com/watch?v=gMqIuAJ92tM - Peter Fox: Haus am See (video)
http://www.youtube.com/watch?v=4NAM3rIBG5k - Rammstein: Amerika
http://www.youtube.com/watch?v=4NAM3rIBG5k - Rammstein: Amerika 2004
http://www.youtube.com/watch?v=ElwZ2rRKjWk - Rammstein: Reise, Reise (youtube)

Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B 3. Das Wunder von Bern - etwas über Helden

(Udgør ca 14% af det samlede faglige stof)
Forløbet handler om miraklet i Bern 1954, da Vesttyskland vinder VM i fodbold for første gange. Kort efter afslutningen på 2. Verdenskrig. Forløbet handler om, hvad denne begivenhed betyder for historiens hovedpersoner, hvor støvet fra 2. Verdenskrig næppe helt har lagt sig.
- Das Wunder von Bern: Tyskforlaget 2004
- https://da.wikipedia.org/wiki/Wirtschaftswunder (læsning af og forståelse af Wirtschaftswunder)
- Bremen 1945 https://www.youtube.com/watch?v=fNhSq4_9OjY
- Trümmerfrauen:  https://www.youtube.com/watch?v=w5nOLh62DbY
                              https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/pwietruemmerfrauen100.html
Heimkehrer: http://www.tyskforlaget.dk/WundervonBern/russland/Heimkehrer_1953.htm
Das Wunder von Bern: http://www.tyskforlaget.dk/WundervonBern/deutsche_frauen/hasenheide.htm


Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C 4. Wann wird man erwachsen?

Wann wird man erwachsen?
(Udgør ca 10% af det samlede faglige stof)
Fokus på de overvejelser, som unge har, når de går ind i "de voksnes rækker". og hvad vil det egentligt sige at være voksen?

-Gudrun Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte, in: Beziehungen, Systime 1994
-Grimm: Rotkäppchen und Dornröschen, Brüder Grimm: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rotkaeppchen
               https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen   
Hörübung:  https://www.youtube.com/watch?v=-qvpAQKsPTg  (Rotkäppchen)  
Märchenmerkmale: https://www.youtube.com/watch?v=jdk6GlOFwrc
Hertil hører også: Brüder Grimm: Die Bremer Stadtmusikanten (http://vs-material.wegerer.at)
-Ein neuer Anfang, ved Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, L&R Uddannelse 2013, s.38ff
  - Erwachsen werden (Jakob Hein, 2005)
  - www.starflash.de (Jugendschutz: Ab wann darf ich was?)


Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D 5. Bremen - Sprachschule

Udgør ca 8%+ en uges undervisning på sprogskolen i Bremen ca. 7%) af det samlede faglige stof

Forberedelse til sprogskoleophold i Bremen i uge 37. Eleverne har været indkvarteret hos "Gastfamilien" og om formiddagen modtaget undervisning hos Sprachschule CASA. Derudover har eleverne deltaget i forskellige fælles aktiviteter om eftermiddagen, bl.a. Universum, Stadtrallye, Mercedes Benz og Bremerhaven (Haus der Auswanderer). Op til sprogrejsen har hele holdet læst om Bremen og trænet  ordforråd og vendinger med henblik på at kunne begå sig i dagligdags situationer.

Kernetekster:
Dansk tekst om "Bremen".

Bundesländerspiel:https://www.hanisauland.de/whiteboard/wbt-bundeslaender-und-hauptstaedte-in-deutschland/wbt-bundeslaender-und-hauptstaedte-in-deutschland-seite-1
BremenErleben
https://www.youtube.com/channel/UCkKkp4sfr48lfryTU3NxQwA

Søgning på nettet med henblik på oplysninger om forskellige seværdigheder:  Böttcherstrasse, St. Petri Dom, Das Bremer Rathaus, die Rolandsäule, der Schnoor

Brüder Grimm: Die Bremer Stadtmusikanten (http://vs-material.wegerer.at)

Supplerende tekster:
"Duzen oder Siezen" (http://www.steinke-institut.de/berlin/lernmaterialien/Uebungen-DaF-A1-3.pdf)

"Essen im Restaurant" (http://www.englisch-hilfen.de/words/restaurant.htm  og egne rollespil)

"Nach dem Weg fragen"

Ord og vendinger (bl.a. fra "Tysk du kan tale", Systime)

Korrespondance med "Gastfamilien"


Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E 6. Die neuere deutsche Geschichte EKSAMEN 2021

(Udgør ca 24% af det samlede faglige stof)
Opnå indsigt i det moderne Tysklands nyere historie
Weimarrepublikken, nazismen, Tysklands deling og Tyskland i dag.
Videre udbygning af kommunikative kompetence (både mundtligt og skriftligt; herunder oversættelse da-ty), opbygning af ordforråd samt læsekompetence.

MATERIALE:
1)
Offizielle WM Hymne 2014 "Deutschland sind wir!"- Jörg und Dragan & Remmi Demmi Boys (officialVideo) (https://www.youtube.com/watch?v=7cSPahT7RnU)
Die deutsche Flagge: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=_NqBYMhhN3M
2)
Die Prinzen: Deutschland (2001) Video:https://www.youtube.com/watch?v=3VEpz42v05w
Rammstein: Deutschland (2019) https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc
3)
Die Nationalhymne der Bundesrepublik Deutschland.
- Die Bedeutung der deutschen Fahne:
   Ein beginnender Nationalismus
4)
Anders Brok: Der Teufel im Leib,Gyldendal 1990,  S.76:
- Das Parteiprogramm der NSDAP vom 25. Februar 1920 und Adolf Hitler: -Über Jugenderziehung. (1940)
5)
Napola: Eilte für den Führer(Film 2004)
6)
Plakate:
Unsere letzte Hoffnung/Es lebe Deutschland
8)
Ödön von Horváth: Ein Kind unserer Zeit(1938), S.73-76, in: Der Teufel im Leib
9)
Die Mauer - Der Mauerfall 30 Jahre
-En sammenklippet   film om danskere opvokset i DDR
   ”Deutschland nach dem Weltkrieg” fra lærebogen Berliner Leben 2 af Elke Meierjohann (uddrag kopieret fra     systime.dk, i-bog): Zwei deutsche Staaten, Ende des Krieges, Deutschland nach dem Weltkrieg, Dann kam die Mauer.
-Animationsfilm Eingemauert - Die innerdeutsche Grenze. https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
-Teilung Deutschlands,Sowieso Pressebüro 2002 (Was weißt Du über das geteilte Deutschland?
-Mauerflucht.pdf: Wie war es mit der persönlichen Freiheit in der DDR? (in Zeitbild Wissen, Mai 2009)
https://www.berlin-mauer.de/videos/fluchtversuch-von-peter-fechter-542/
10)
Was war die DDR?
- 2 Menschen, 2 Schicksale.pdf, in: Kultur und Geschichte, S.89-91
- Udo Lindenberg: Wir wollen doch einfach nur zusammen sein. Mädchen aus Ostberlin (1973)
Das Leben der Anderen,  en tysk film fra 2006 af instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck.
• www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k - Video: Eingemauert! die innerdeutsche Grenze (30.6.2009)
11) Links:
https://www.dailymotion.com/video/x2ls4cg  Adolf Hitler, Rede an die deutsche Jugend 1935
http://www.youtube.com/watch?v=S7fhHCgFTnQ&bpctr=1353848827 - Hitler über Jugenderziehung
http://www.youtube.com/watch?v=S7fhHCgFTnQ&bpctr=1354201132 - Hitler Nürnberg 1937

Carsten Egetoft: Hvorfor er sprog en vigtig kompetence? Set fra en dansker i Tysklands vinkel.Video til skolens Sprogdag

Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F 7. Liebe - ein Leben mit Konsequenzen EKSAMEN 2021

Forløbsbeskrivelse: (Udgør ca. 9% af det samlede faglige stof).
Was heisst es zu Leben? Was ist Liebe? Was bedeutet Liebe für den einzelnen Menschen?
Warum bringt Liebe schöne sowie schmerzliche Konsequenzen mit sich?

MATERIALE:
• Peter Stamm: Blitzeis (Christopher m.fl.) Tyskforlaget 2002:  Am Eisweiher s.6-9
• Peter Fox: Zucker (2009)
• Daniel Glattauer: Gut gegen Nordwind, Wien 2006:
        in: Geht´s weiter? ved Aggedam og Henriksen, Tyskforlaget 2012, s.75-96 (uddrag)
•      Die Wahrheit ist konkret, Gyldendal 1980: Bertolt Brecht: Die jüdische Frau, S.55-62
• Links: Brecht Die jüdische Frau https://www.youtube.com/watch?v=R-Oq4eJwcZY (Brugt som lytteøvelse)
• Links: https://www.youtube.com/watch?v=N6JZ6zoqduE - Peter Fox: Zucker
• Hitlers Nazi-Tyskland: De glemte bånd, DR2, 24.3.2021 (uddrag) 6:10-19:06 (Britisk dokumentarserie 2019)

Brugt: Ordbogen.com; Min Læring (grammatikprogram)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer