Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Viborg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jesper Thomsen, Majbritt Ann Hougaard, Torben Frank Petersen
Hold 2024 ks/q (1q ks hi, 2q ks hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdenshistorisk overblik (Hi)
Titel 2 Holocaust (HI)
Titel 3 HO: Danmarks tilblivelse: Vikingetiden (HI)
Titel 4 Kolonisering og imperialisme (HI)
Titel 5 Fællesfaglig tema 1: Kulturmødet- indvandring (HI)
Titel 6 Fællesfaglig tema 2:Velfærdsstatens udvikling (HI)
Titel 7 USA's historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Verdenshistorisk overblik (Hi)

Forløbet skal give eleverne et overblik over centrale udviklingslinjer i verdenshistorien og dermed sætte dem i stand til at relatere senere emner til dette overblik, samt en introduktion til at arbejde med historie fagets metode og forskelligartede materiale og kilder.
Kernestof:
– hovedlinjerne i Europas historie fra antikken til i dag
– religiøse og politiske brud i dansk og europæisk perspektiv
- natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk perspektiv

Vi har været inde på følgende perioder: Antikken, Romerriget, europæisk middelalder og kulturmødet, renæssance, reformationen, enevælden, oplysningstiden, revolutioner, indførslen af dansk demokrati og national identitet, industrialisering, imperialisme, mellemkrigstiden, den kolde krig, afkolonisering og verdenen i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Holocaust (HI)

Eleverne har fået kendskab til FN's folkedrabskonvention og undersøgt hvordan et folkedrab kan opstå via 3 teori om folkedrab. Eleverne har også kendskab til de forskellige aktører i et folkedrab (Ofre, gerningsmænd, tilskuere og beskyttere). Eleverne har kendskab til begivenheder før, under og efter Holocaust.

Kernestof:
Holocaust og andre folkedrab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 HO: Danmarks tilblivelse: Vikingetiden (HI)

I dette forløb er der arbejdet med Danmarks tilblivelse, altså hvornår Danmark bliver til en nation. I den forbindelse har vi set på vikingetiden. Eleverne har kendskab til vikingen som bonde, kriger og handelsmand. Eleverne har kendskab til brug og misbrug af vikingen også set i forhold til national identitet. Eleverne har stiftet bekendtskab med brug af vikingen i tv serien Vikings. Som afslutning på forløbet blev der skrevet HO om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kolonisering og imperialisme (HI)

Kolonisering: Eleverne skal have en grundlæggende viden om den europæiske kolonisering i 14 – 1600-tallet og dens konsekvenser samt europæernes motiver og forudsætninger for ekspansionen. Desuden diskuteres det menneskesyn, som lå bag både koloniseringen og den senere imperialisme.

Industrialisering: Betydningen af den industrielle udvikling for europæernes ekspansion i fjerne egne.

Imperialisme: Baggrunden for og konsekvenserne af opdagelserne og Europas ekspansion.

Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie.

Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Gennem arbejdet med Rwanda som case-studie perspektiveres elevernes viden om kolonisering og imperialisme til den verden, de selv er en del af.

Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fællesfaglig tema 1: Kulturmødet- indvandring (HI)

Opbygge en viden om fremmede i Danmark og fremmedpolitikken fra 1800-tallet til i dag.
Se den aktuelle fremmeddebat i et historisk lys.
Dansk historie og identitet.
Kulturmøde og kultursammenstød.
Eleverne har meget fokus på indvandringen i 1960'erne og fremefter samt debatteret udviklingen af den danske indvandringspolitik

Kernestof:
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fællesfaglig tema 2:Velfærdsstatens udvikling (HI)

Forløbet skal bibringe eleverne en forståelse af den danske velfærdsstats udvikling fra grundloven 1849 frem til idag. I forløbet har vi fokuseret på de bærende principper i denne udvikling: Fra skønsprincippet med skellet mellem værdigt og uværdigt trængende til dagens velfærdsstat baseret på retsprincippet og universelle ydelser. Eleverne har også kendskab til forskellige udfordringer som velfærdsstaten kan komme til at stå overfor.

Kernestof:
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiefaglige metoder
- Historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 USA's historie

Forløbet har omhandlet USAs historie fra kolonitiden frem til i dag. Der har været fokus på uafhængigheden, borgerkrigen, The Frontier og indvandringen, skellet mellem isolationisme og aktivisme, borgerrettighedsbevægelsen. og den kolde krig. Fokus i forløbet har også været på hvad der kendetegner den amerikanske drøm - og hvordan den har udviklet sig.

Kernestof:
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer