Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Viborg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Hanna Bysted, Hans Berg, Henrik Damgaard Andersen
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks hi, 1r ks re, 1r ks sa, 2r ks, 2r ks hi, 2r ks re, 2r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ideologier og velfærd (samfundsfag-enkeltfaglig)
Titel 2 USA (samfundsfag tværfagligt)
Titel 3 Intro til religionsfaget
Titel 4 HO forløb Danmarks første industrialisering i 1800
Titel 5 Kristendom
Titel 6 Den moderne danske velfærdsstat 20.årh.
Titel 7 USA (religion tværfagligt)
Titel 8 USA (historie - tværfagligt)
Titel 9 USA
Titel 10 Kulturmøde (samfundsfag tværfagligt)
Titel 11 Kulturmøder (religion tværfagligt)
Titel 12 Kulturmøde i historie fokus på det moderne møde i
Titel 13 dansk politik (samfundsfag enkeltfaglig)
Titel 14 Buddhisme
Titel 15 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 USA (samfundsfag tværfagligt)

Med udgangspunkt i en repetition af ideologierne og velfærdsmodeller, har forløbet et indledende fokus på at forstå det amerikanske politiske system (magtens tredeling og valg), samt de politiske partier. Herefter en undersøgelse af de overordnede karakteristika hos de amerikanske vælgere og deres politiske tilhørsforhold, med henblik på at forklare hvorfor Trump vandt præsidentvalget i 2024, samt diskutere om Trump vil udgøre en fare for det amerikanske demokrati.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 HO forløb Danmarks første industrialisering i 1800

HO forløb. Enkeltfagligt i samarbejde med dansk.
.Industrialisering og etablering af det danske demokrati med Grundloven som udgangspunkt - fokus på demokratiet og hvem der blev udelukket fra at deltage i det nye demokrati ”de 7 F’er.
Industrialisering fortsat og arbejde herfra med kilder og opgaver om arbejdernes forhold. Fokus på levevilkår og udvikling på landet og i byerne samt den tidlige arbejderkamp for bedre levevilkår.
Materiale:
Ebbe Kuhle: Danmark samfund historie side 163-175, 201-206, 211-216, 217-218 .                                                                      PP på modulerne og heri kilder og forslag til opgaveformuleringer.
Efterfølgende perspektivering til danskhed, nationalisme, nationale symboler og herunder myten om Dannebrog frem til idag.
Links: www. danmarkshistorien.dk vedr. de enkelte temaer.

Ekskursion/blokdag til Den Gamle Papfabrik i Bruunshaab. Rundvisning og gennemgang af kilder på produktion, leveforhold, skolegang og børnearbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kristendom

Forløb om kristendom med fokus på:
- Kristendommens grundmyter
- Den gamle pagt (Omskærelsen og loven)
- Den nye pagt (Tro + Nadveren som ritual)
- Den historiske Jesus og den mytiske Kristus
- Kristen etik: Bjergprædikenen og den barmhjertige samaritaner
- Paulus & Luther
- Afmytologisering
- Den Danske Folkekirke
- Senmoderne tendenser

Materiale:
Madsen, Lene m.fl. "Grundbogen til Religion C" (2015), s53-56, 60-62, 67-70-73, 76-77, 82-83, 253-255
Bibelen: 1.Mos 1-3, Mark 16,1-8, Rom 5,12-21, 1.Mos 17,1-14, 2.Mos 19,1-8 + 20,1-17, Matt 26, 17-29, Matt 3,13-17, Matt 4,1-11, Matt 8, 5-13, Luk 10, 25-37, Matt 25,31-46, Matt 5,17-6,6, Rom 2, 17-29
Vibjerg, Thomas m.fl.: "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven" (Jyllands-Posten d.25.12.2014)
Reimick, Sofie m.fl.: "Kultur og samfund" (2015), s107-108 (Luther: "Pligten til at tage sig af sit medmenneske")
Nygaard, Else Marie: "Komikeren Casper Christensen efter dåb: For mig er Jesus som en vejviser og storebror" (Kristeligt Dagblad, 09.10.2020)

Podcast: "Tal til mig: Casper Christensen: En dag bad jeg til Gud, og så skete der det, at det virkede" (P1) (uddrag)

"The Bible", episode 2 (2013)
"The Covenants" (https://www.youtube.com/watch?v=6HjlGvl8ljM)
"Nadver" (https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4)
"Hvad er meningen med nadveren?" (https://www.youtube.com/watch?v=nG1ElDqLOJ8)
"5 skarpe om Jesus" (dr.dk/undervisning)
"Luther" (2003) (Uddrag: de første 22 min)
""Per Ramsdal om genopstandelsen" (uddrag) (dr.dk/undervisning)
"De unge præster", episode 1 (DR) (CFU)

Statistik over Folkekirkens medlemstal: http://www.km.dk/folkekirken/kirkestatistik/folkekirkens-medlemstal/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den moderne danske velfærdsstat 20.årh.

Baggrunden for den danske velfærdsstat.
Forløbet skal give eleverne kendskab til den danske velfærdsstats udvikling og værdierne bag denne. Der vil i forløbet være særligt fokus på velfærdsstatens oprindelse i Danmark og herunder såvel Socialdemokratiets og arbejderes rolle i kampen for et bedre liv. Der har været særligt fokus på perioderne;
1870-1900: Arbejderkamp og ideologier, organisering og rettigheder. Hvilke mål blev opnået før år 1900? og hvordan vandt socialdemokratiet endeligt regeringsmagten?
1930'erne: Kanslergadeforliget og socialreformen, Keynesianismen med efterspørgselsregulerende finanspolitik.
1950’erne og 1960’erne økonomiske vækst og politik samt dennes betydningen for eftertidens velfærdsstat. "Velfærdsstatens guldalder".
Endelig et fokus på nogle af de udfordringer som velfærdsstaten står over for efter år 2000.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 USA (religion tværfagligt)

Forløb om religion i USA med fokus på:
- Årsagerne til forskellene mellem religion i USA og Danmark (Phil Zuckerman)
- Sekulariseringstesen og USA
- Puritanismen og USA som "Guds eget land" (Thanksgiving)
- Civilreligion
- Wall of separation og konsekvenserne heraf (et frit religiøst marked)
- Det religiøse landskab i USA med fokus på polariseringen mellem troende og "nones"
- Protestantisk fundamentalisme/den kristne højrefløj
- Abortsagen (pro-life vs. pro-choice)

Materiale:
Hansen, Thor Banke; Sindberg, Andreas Bonne: "USA. Historie, samfund, religion", Systime, 2015, s135-138, s140-141, 144-145, 149-157, 169-173, 199-203, 217-219
Zuckerman, Phil: "Samfund uden Gud", Univers, 2008, s188-193 (uddrag)
Vuorela, Mikkel; Nyggard, Sigrid: "Abort er blevet en kamp om liv og frihed, der splitter USA og kan afgøre valget", Information, 24.10.2024

"What Happens when Countries Lose Religion? | Phil Zuckerman", https://www.youtube.com/watch?v=7Dr9GKuMYsg
"America´s nonreligious have become a growing phenomenon", https://www.youtube.com/watch?v=7_8yO0kv-7Q
"Row vs. Wade, explained"
https://www.youtube.com/watch?v=9HZj8Qp4p2A
"The first Thanksgiving story for kids"
https://www.youtube.com/watch?v=oodJKjJ_VqY
"Your favourite Thanksgiving traditions explained"
https://www.youtube.com/watch?v=z0bofuWCngY
"Native American girls describe the REAL history behind Thanksgiving"
https://www.youtube.com/watch?v=K7jLeBWMA0U

Pew Research Center: "The vast majority of Americans celebrate Thanksgiving, but their traditions and activities vary widely"
https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/11/21/the-vast-majority-of-americans-celebrate-thanksgiving-but-their-traditions-and-activities-vary-widely/

"Pind og Holdt i USA II", afsnit 3, DR, 2013
"Signe Molde på udebane", Sæson 4, afsnit 1, DR, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 USA (historie - tværfagligt)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA

Der er arbejdet med flg. tilgange til USA’s historie

Baggrunden og grundlaget for USA’s tilblivelse og ekspansion.

USA’s overordnede udenrigspolitik.Fokus på skift og doktriner i perioden 1800-1960’erne

Slaveri og borgerrettighedskamp. Fokus på 1950’erne og 1960’erne.
Kobling imellem udenrigspolitik (koldkrig) og borgerrettighedskampen i 1960’erne

Forløbet tog udgangspunkt i Oplysningstiden 1700 tallet: https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM fra
”Det gode samfund” kobling til oplysningsfilosofferne Locke: De naturlige rettigheder, Montesquieu: Frihed gennem magtdeling og magtbalance. Gennemgået på klassen med fælles noter på tavlen og opsamling fra oversigtsforløb om styreformer i 1. hf ks/hi.

Banke Hansen og Sindberg: USA, historie, samfund, religion:
Side 16-24 (inkl. Kilder),
Side 24-30 Hvad var det vigtigste mål for Lincoln; Slaveriet ophævelse eller bevarelsen en hel stat? Herunder de to stridspunkter mellem Nord og Syd; Toldspørgsmålet og slaveriet.
Side 33 (The Frontier) med kobling til "The manifest destiny” fra fremstillingslæsning og afklaring af begreberne.
Side 37-43 (Amerikansk udenrigspolitik frem til Første Verdenskrig og videre til den kolde krig – isolationisme eller aktivisme?)
Side 55 – 56. USA i 1960’erne med borgerrettighedskampen. En del af gruppearbejdet.
Slaveri og borgerrettighedskampe i USA ppt. (gruppearbejde med kilder og fremlæggelser ud fra emner).
59-62, 64-70, 180-188, Borgerrettighedskamp og socialpolitik og udenrigspolitik i 1960'erne.
Jørn Brøndal: Det sorte USA: Side 224-228
Martin Luther King “A have a dream” tale I uddrag. Fokus på historiebrug.
Filmen ”Mississippi burning”. 1988 (Kan filmen bruges som kilde?)
Lyndon B. Johnson: Valg reklame for Johnsons præsident kampagne 1964.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kulturmøde (samfundsfag tværfagligt)

Forløbet har fokus på at forklare, hvilke udfordringer det danske samfund oplever i forbindelse med integrationen af indvandrere og flygtninge, samt mulige løsninger herpå.
I den forbindelse anvendtes flg. teoretiske begrebsapparat:
-Assimilation, segregation og pluralistisk integration
-Pierre Bourdieu (habitus og kapital)
-Axel Honneth (anerkendelse i den private, retslige og solidariske sfære)
-Gert Hofstede (kulturdimensionerne magtdistance, kollektivisme/individualisme, feminin/maskulin og usikkerhedsundvigelse)
-Thomas Hylland Eriksen (minoritetsunges mulige identitetsvalg: den rene identitet, bindestregsidentitet og kreolske identitet)
-TH Marshall (statsborgerskab og medborgerskab)
-Aydin Soei (modborgerskab og gebyrer)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kulturmøder (religion tværfagligt)

Forløb om islam med fokus på:
- Islams oprindelse
- Trosforestillingerne
- Koranen og Hadith
- De 5 søjler (den rituelle praksis)
- Hajj som overgangsritual
- Klassisk sharia
- Moderne sharia (Hjärpes model)
- Køn og tørklæde
- Senmoderne islam

Materiale:
Madsen, Lene m.fl: "Grundbogen til Religion C", (2015) 211-15, s93-103, s108-117, s253-257
Koranen: Sura 112,1-4, Sura 5,3, Sura 4,43, Sura 83,22-26, Sura 56,1-56, Sura 33,59, Sura 30,21, Sura 4,11
Hadith: Jesper Petersen: Kvinderne i Medina. Magistrenes Forlag, 2016. s. 44-45 (uddrag)
Forman, Jens: "Muslimernes religion" (2009): Tekst 6 (Profetens himmelrejse) + Tekst 33 ("Regler er ikke så vigtige")
"Må kvinder være imamer?" (www.religion.dk, 03.08.2016)
Jeldtoft, Nadia Jul: "Patchworkmuslimer", Weekendavisen, 27.12.13 (efter træningsprojektet)

"A is for Allah" (https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ)
"Dawah" (https://www.youtube.com/watch?v=51IVdquDmgo)
"En muslim tager afstand" (DR2) (https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE)
"Hvad betyder det at være muslim?" (DR)
"The World´s Largest Pilgrimage" (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan" (DR2)
"Mohamad er både kristen og muslim" (TV2 Echo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kulturmøde i historie fokus på det moderne møde i

Fokus på middelalderens kulturmøde i forbindelse med korstogene til Mellemøsten med kobling til det moderne korstog "Bush doktrinen".

I forlængelse heraf det moderne kulturmøde i Danmark med fokus på gæstearbejdere i 1960'erne, indvandrerstop og familiesammenføring i 1970'erne og flygtningedebatten i 1980'erne. Den politiske og økonomiske Baggrund for den forskellige indvandring i perioden er gennemgået.

Endelig kobling til verden efter 1989 - Huntington diskussion om hvor verden bevæger sig hen.
Materiale:
Kulturmøder:
Peter Bejder m.fl.: Fra Huguenotter til afghanere. Side 133-138 inkl. tekst 32, 145-150 øverst, 161-165 og 171 tekst 42.
Claus Bryld: Kilder til den nye verden side 217-224. Huntington: civilisationernes sammenstød. Print og PDF.
"Urban d. II's tale i Clermont" PDF.
"Bush declares war on terror". Youtupe.
Ebbe Kühle: Danmark historie samfund side 173-179. Som baggrund for undervisningen.
Hvilket Danmark ankommer gæstearbejderne til fra 1968? Det homogene samfund og danskenes interesse/holdning?
"Debat program med Mogens Glistrup". Youtupe.
"Donningens nytårstale skaber debat". Youtupe. Nytårstale 1984
Udsendelse: Kampen om indvandringen på DR.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Buddhisme

Forløb om buddhismen med fokus på:
- Buddhismens oprindelse
- Buddhalegenden
- Dukha, middelvejen, ikke-jeg (ud fra Benarestalen)
- Karma, samsara, nirvana (ud fra Livshjulet)
- Rituel praksis: Spiros teori om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
- Buddhismen i det senmoderne Danmark inkl forskellene mellem etniske buddhister og konvertitbuddhister

Materiale:
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C (2015), s143-160 + 172
Andreasen, Esben m.fl: "Mennesket og magterne" (1999), s162 (Benarestalen)
Ahle, Allan, m.fl: "Horisont" (2013), s265-266 (Buddhalegenden)
Borup, Jørn: "Danske verdensreligioner - Buddhisme" (2007), s62-64 (Templet i Tilst)

"Buddhas liv" (fra "Buddhas budbringere), DR2, CFU
"Hvor langt når Alfons Åberg?", DR, CFU
"Mig Thai" (uddrag), DR, www.dr.dk/undervisning
"Buddha og milliardæren", DR, www.dr.dk/undervisning
(Podcast: "Hjernekassen på P1: Buddhisme", DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer