Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Signe Borgstrøm Ahm
|
|
Hold
|
2025 id/1hf efterår (1hf id efterår)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Pickleball. Klassiske og nye idrætter
I dette forløb har eleverne arbejdet med pickleball – en ketsjersport, der kombinerer elementer fra tennis, badminton og bordtennis. Forløbet har givet eleverne indblik i spillets grundlæggende regler, teknik og taktik samt mulighed for at udvikle deres motoriske færdigheder, reaktionsevne og samarbejdsevner. Pickleball er en inkluderende og let tilgængelig sport, som udfordrer både kondition, koordination og spilforståelse.
Faglige mål:
• Kende og anvende slagene forhånd og baghånd, serv, lob og dink.
• Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball.
• Rimelig beherskelse af serv, dink og lob (evt. inddrage smash/flugtning)
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
• Have en rimelig beherskelse af teknikken bag de forskellige slagteknikker i både enkelte øvelser og kampsituationer.
• Have forståelse for egen bevægelse og placering i double.
Teori (8 sider)
• Regler, idé og organisering . S.1271.1275
• Aerob + kontinuerlig træning. S.72 - 75.
Gennemgået øvelser i grundbogen:
• Teknik. s.1276-1277. Teknik 1 (greb), teknik 2 (forhånd), teknik 3 (baghånd) og teknik 4(serv), teknik 6 (flugtninger) + teknik 7 (third short drop)
• Opvarmningsøvelser. 210A3 + 210A4 + 210A5.
• Teknik øvelser: 210.B1 (serv) + 210.B2 (grundslag) + 210. B3 (dink) + 210.B4 (short drop) + 210.B5 (flugtninger) + 210.B7 (smash)
• Sammensatte slag: Videoer. 210.C1 (serv - returnering)+ 210 C2 (third short drop)
• Slag-serier : 210.C3 (dink-dink-dink-lob) s.1279. Taktik 1. (Serv-modtagning - third short drop)
• Turneringer: 210.D1 (kongeturnering) + 210.D5 (kongebane) + 210.D7 (americano) + D10.D9 (king of the hills)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Grundtræning. Klassiske og nye idrætter.
Formålet med grundtræningsforløbet er, at eleverne får en teoretisk og praktisk indsigt i,
hvordan man bygger et grundtræningsprogram op. I de første lektioner afprøves forskellige typer programmer, og senere laves og afprøves eget program. Forløbet er inspireret af crossfit, og eleverne har derfor mødt forskellige typer af WOD's samt tekniktræning til centrale øvelser. Eleverne skal således udvælge min. to WOD´s til eksamen. De skal her finde gode og relevante øvelser, med inspiration i undervisningen, der både kræver teknik og god fysik at udføre. De skal bedømmes på WOD'ens opbygning, herunder hvordan I teknisk og fysisk klarer at udføre den.
Faglige mål:
• Udvælge et fokus for programmet
• Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
• Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
• Argumentere for opbygning af eget program
• Argumentere for musikvalget
• Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
• Evt. følge musikkens rytme/udtryk
• Reflektere over andre programmers opbygning og form
• Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
• Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
• Forstå principperne i de mange forskellige WOD's - herunder variationsmuligheder
• Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent opbygningsmæssigt
• Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
• Støtte, motivere og teknisk korrigere andre
Teori (19 sider)
Bog: Yubio, idræt C+B. 8 udgave.
• s.77-86 i Yubio. Anaerob træning.
• s.832-834. Grundtræning: formål.
• s.985-992. Crossfits historie.
Gennemgået øvelser i grundbogen:
Bog: Yubio, idræt C+B. 8 udgave.
WOD's
• s.838. Allaround i par. Klassiske cirkelprorgram
• s.988. AMRAP 9 min. Figur 25.2.
• s.1006. 25.3.5 WOD: AMRAP.
• s.1007. 25.3.6 WOD: EMOM
• s.1008. 25.3.7 WOD: TABATA
• s.1011. 25.3.10 WOD: You Go, I Go - YGIG
• s.1012. 25.3.11 WOD: Climb the ladder
• s.1013. 25.3.12 WOD: Fight Gone Bad
• s.1014. 25.3.13 WOD: For time
Teknik, kropsvægt:
• s.993. Teknik 25.A1. Air squat/jump squat.
• s.993. Teknik 25.A2. Burpee.
• s.994. Teknik.25.A4. Atomic sit-up
• s.994.Teknik.25.A5. Lunges
• s.994.Teknik 25.A6. Worm walk
• s.995. Teknik 25.A7. Wall walk
• s.995. Teknik 25.A9. Box jump
• s.997. Teknik 25.A13. Sit-ups med markering.
Teknik, kettlebell/bold/vægt
• s.998. Teknik 25. B1. Goblet squat
• s.998. Teknik 25. B2. Kettlebell swing.
• s.998. Teknik 25. B3. Squat to high pull.
• s.999. Teknik 25. B4. Wall ball
• s.999. Teknik 25. B5. Russian twist.
Teknik, TRX.
• s.1000. Teknik 25.C1. TRX row
• s.1001. Teknik 25.C4. TRX push ups
• s.1001. Teknik 25.C5. Squat
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3. Basketball. Boldspil
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil. Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer, og er en drejebog, som eleverne afprøver.
Eleverne skal efter forløbet kunne følgende faglige mål:
• Boldkontrol: Drible i høj fart, retningsskifte uden tab af bold, kunne orientere sig på banen mens der dribles. Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens).
• Afleveringer: To-håndsaflevering, en-håndsstødaflevering, studsaflevering, aflevering og modtagning i løb.
• Skud: Standskud med korrekt afvikling.
• Lay-up: Med tilløb fra begge sider. Bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
• Finter, pumpfake.
• Åbninger: Give n' go, cut
• Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
• Regler: Skridtregel, cylinderprincip, dobbeltdribling, 3-sekundersregel, 5-sekundersregel og 8-sekundersregel
• Spil (3 mod 3 på en kurv + 5 mod 5 på stor bane): Positionering (spil, løb, fyld op), bredde og dybde i spilopbygning.
• Kunne reflektere over idrætspsykologiske aspekter af holdspil. Herunder begreberne synergieffekt, opgavekohæsion, social kohæsion, roller og kommunikation.
Teori (16 sider)
Bog: Yubio, idræt C+B. 8 udgave.
• s.550 -558. Historie, regler, idé og organisering.
• s.139-146. Holdets toppræstation
Gennemgået øvelser i grundbogen:
Bog: Yubio, idræt C+B. 8 udgave.
• Opvarmning: s.562. 12.A1 + 12.A2 + 12.A3 + 12A4 + 12A5 + 12A6 + 12A7 + 12A9 + 12A10 + 12.D4 + 12.D5 + 12.D6
• Teknik: s.560: Teknik 1. driblinger. s.561. Teknik 2, afleveringer. Teknik 3, skud. Teknik 4, Lay-up.
• Teknik: 12.B1 + 12.B3 + 12.B9 + 12.B10 + 12.B11
• Taktik: 12.C1 + 12.C3 + 12.C4 + 12.C5 + 12.C7 + 12.C9 + 12.D1 + 12.D8
• Finter: 12.B4 + 12.B5.
• Opstilling, forsvar/angreb. S.553. Figur 12.3
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
4. Opvarmningsprogrammer. Dans og bevægelse
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne har fået både en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Eleverne er blevet undervist i et generelt opvarmningsprogram, og fået fremvist et program bestående af: Sving, gang/hop, løb og styrke. Efter forløbet forventes eleverne at kunne planlægge, gennemføre og evaluere eget rytmiske opvarmningsprogram.
Programmet skal indeholde følgende elementer:
• Evt. en ledopvarmning med fokus på førte bevægelser for de store muskelgrupper og på dynamiske stræk.
• Sving med fokus på svingende bevægelser i takt til musikken. Det forventes, at eleverne kan lave mindst 8 forskellige svingøvelser, der tilsammen involvere alle de store led- og muskelgrupper.
• Gang/hop med fokus på markerede bevægelser i takt til musikken. Det forventes, at eleverne kan lave mindst 8 forskellige hoppeøvelser i sekvensen, og at de kan gå i takt til musikken.
• Løb/hop med fokus på markerede bevægelser i højt tempo, der viser god koordination/motorik i takt til musikken. Det forventes, at eleverne kan lave den i undervisningen foreviste og øvede serie til musikken 'Stamp on the Ground' eller lignende sekvens med samme sværhedsgrad. Derudover skal eleverne kunne løbe i takt til musikken.
• Styrke med fokus på styrkeøvelser i takt til musikken. Det forventes, at eleverne kan lave mindst 8 forskellige styrkeøvelser, der dækker kroppen bredt.
Herudover er der følgende faglige krav:
• Opvarmningsprogrammet udføres til musik, hvor tempoet er passende i forhold til intensitet, og musikken i dele af opvarmningsprogrammet bliver brugt aktivt.
• Eleverne aflevere musikoptælling til hvert enkelt serie i starten af prøven.
• Eleverne bedømmer ud fra: afleveringsopgaven, bevægelseskvalitet, evnen til at bevæge sig i takt til musikken, brug af "BESS" konceptet, progression, øvelsesvalg samt udførelsen af opvarmningsprogrammet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916082702",
"T": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916082702",
"H": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916082702"
}