|
Titel
1
|
Filmiske virkemidler og dramaturgi
Et introducerende forløb med fokus på fagets centrale begreber. Det overordnede mål er at udvikle elevens begrebsapparat således, at eleven bliver i stand til at anvende film- og tv-sprogets terminologi i forbindelse med analyse af medieproduktioner. Teorien suppleres løbende af en række praktiske gruppeøvelser.
Kernestof:
• Granild, Dorte Schmidt: ”FEMO: fire veje til filmiske frames” (video-essay). 16:9 filmtidsskrift, 2016
• Olsen, Mimi & Schou, Hans Oluf (red.): ”Spænding og sammenhæng”, s. 42-44. I: Levende Billeder – grundbog i mediefag (Systime, 2. udgave 2007)
• Olsen, Mimi & Schou, Hans Oluf (red.): ”Filmiske virkemidler”, s. 19-21 + ”Beskæring”, s. 21-24 + ”Perspektiv”, s. 24-26 + ”Kamera”, s. 27-29 + ”Lyd”, s. 30-32 + ”Klipning”, s. 33-38 + ”Lys”, s. 39-40 + ”Billedkomposition”, s. 42-45 + ”FEMO”, s. 46-47 + ”Spænding og sammenhæng”, s. 60-62 + ”Berettermodellen”, s. 64-65. I: Levende Billeder – grundbog i mediefag (Systime, 3. udgave 2020)
I alt: 34 sider
Analyserede medieprodukter:
• A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971) – analyse af lydsiden (kontrapunktisk)
• All is full of love (Cunningham, 1999) – analyse af musikvideoen med fokus på lys og FEMO-principper
• Chernobyl (Renck, 2019) – traileren
• Den første forestilling (Lumiére-brødrene, 1895)
• De ufrivillige (Östlund, 2009): eks. på minimalklipning
• Druk (Vinterberg, 2020) – traileren
• Friday the 13th (Cunningham, 1980) – fokus på fremdrifts-elementer
• ”Kuleshov-eksperimentet” (Lev Kuleshov, 1921) – som eks. på montage
• Nattevagten (Bornedal, 1994) – dramaturgisk analyse (berettermodel og fremdriftselementer)
• Orange is the New Black (Kohan, 2013) – analyse af titelsekvensen (etablerende montage med match cut-overgange)
• Ray (Taylor Hackford, 2004) – analyse af lydsiden (subjektiv lyd)
• Rocky (Avildsen, 1976) – træningsmontage med ellipser (tidsoverspring)
• Silence of the Lambs (Demme, 1991)
• Space Monkeys (kortfilm af Jan Rahbek, 2008) – fokus på fremdriftselementer
• The Birds (Hitchcock, 1963) – eks. på pistolskud
• Terminator 2 (Cameron, 1991) – eks. på krydsklipningssekvens med suspense
• The Wolf of Wall Street (Scorsese, 2013) – eks. på dialogscene med shot-reverse-shot
• Underverden (Ahmad, 2017) – traileren
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - • Indblik i filmiske virkemidler: Beskæring, billedkomposition, kamerabevægelser, klipning, lyd (diegetisk >< ikke-diegetisk), lys • At anvende forskellige beskæringer og FEMO-princippet (billeder og optagelser med mobiltelefoner) • Analytisk tilgang til medieprodukter • iPhone som kamera • Kameraøvelser: optage scener ud fra et storyboard, montagesekvenser, dialogscener med shot-reverse-shot • Copycat af stills fra Vinterbergs Druk med fokus på lysforhold • Redigering i DaVinci Resolve • Indblik i dramaturgiske begreber: Konflikt og fremdrift (mål og forhindringer), berettermodel, set-up/pay-off, suspense og surprise, tidsfrister.
|