Holdet 1hf mu efterår (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Viborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Niels Leth Lindskov
Hold 2025 mu/1hf efterår (1hf mu efterår)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2: Form i forskellige genrer - Formanalyse
Titel 2 3. Særligt studeret område: Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2: Form i forskellige genrer - Formanalyse

I dette tematiske forløb har eleverne arbejdet med at genkende form i forskellige udvalgte arrangementer fra forskellige genrer. Særligt bør nævnes Paparazzi af Lady Gaga, hvor eleverne arbejdede med at analysere musikvideoen til nummeret i stedet for en pladeindspilning med fokus på hvad en videofortælling kan gøre ved den musikalske forms opbygning.

Eleverne har arbejdet med følgende formtyper: Pop-form, udvidet popform, AABA-form, Strofisk form.
I forlængelse af forløbet har eleverne arbejdet med at se på, hvordan den musikalske form påvirker lytterens oplevelse af musikken i tid og rum.


Med afsæt i Jakob Jensens Populærmusikhistorie har eleverne læst om de seneste 100-120 års udvikling.
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk.html

Eleverne har lavet struktur- og metrik-analyser med afsæt i vejledningen på Lasse Grubbes Musikipedia-hjemmeside (https://www.musikipedia.dk/formanalyse) af følgende numre:

Blues:
Robert Johnson - I Believe I'll Dust My Broom

Jazz:
Duke Ellington - It Don't Mean a Thing

Rock&Roll:
Elvis Presley - Hound Dog
Bill Haley and his Comets - Shake, Rattle and Roll

Reggae:
Bob Marley - Roots, Rock, Reggae
Bob Marley - I Shot the Sheriff
Natasja - Op Med Ho'det
MAGIC! - Rude

Hip-hop
Grandmaster Flash - The Message

Popmusik
Howie Day - Collide
New Radicals - You Only Get What you Give
Madonna - Vogue
Lady Gaga - The Dead Dance

Kernestof:
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik

Forløbet opfylder følgende faglige mål for musikfaget:
-identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3. Særligt studeret område: Soul

Eleverne har i dette forløb arbejdet indgående med Sydstatssoul, Motown og James Brown gennem følgende numre:

Sydstatssoul:
Sam & Dave: Soul Man
Aretha Franklin: Respect

Motown-soul:
The Temptations: My Girl
The Supremes: Baby Love

James Brown: Say it loud, I'm black and I'm proud

Følgende parametre er inddraget:
Form, hook, break, melodik, rytmer og groove, sound,
tekstanalyse, tid og rum, perspektivering til soulmusikkens to lejre; Motown og Sydstatssoul.

Baggrundsmateriale:
Jakob Jensen & Thomas Hammer: Soul - sort musik i 1960'erne, Systime 1999 s. 7-22, 40-45,
46, 57-63, 68-71, 73-77, 82-98, 101-105, 117-124
Stikord til musikalsk analyse - Musikipedia.dk af Lasse Grubbe
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse

Kernestof:
– et særligt studeret område

Forløbet bidrager til opfyldelse af fagets faglige mål for musikfaget:
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og
genremæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder,
stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med
anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer