Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Niels Leth Lindskov
|
|
Hold
|
2025 mu/1hf efterår (1hf mu efterår)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
2: Form i forskellige genrer - Formanalyse
I dette tematiske forløb har eleverne arbejdet med at genkende form i forskellige udvalgte arrangementer fra forskellige genrer. Særligt bør nævnes Paparazzi af Lady Gaga, hvor eleverne arbejdede med at analysere musikvideoen til nummeret i stedet for en pladeindspilning med fokus på hvad en videofortælling kan gøre ved den musikalske forms opbygning.
Eleverne har arbejdet med følgende formtyper: Pop-form, udvidet popform, AABA-form, Strofisk form.
I forlængelse af forløbet har eleverne arbejdet med at se på, hvordan den musikalske form påvirker lytterens oplevelse af musikken i tid og rum.
Med afsæt i Jakob Jensens Populærmusikhistorie har eleverne læst om de seneste 100-120 års udvikling.
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk.html
Eleverne har lavet struktur- og metrik-analyser med afsæt i vejledningen på Lasse Grubbes Musikipedia-hjemmeside (https://www.musikipedia.dk/formanalyse) af følgende numre:
Blues:
Robert Johnson - I Believe I'll Dust My Broom
Jazz:
Duke Ellington - It Don't Mean a Thing
Rock&Roll:
Elvis Presley - Hound Dog
Bill Haley and his Comets - Shake, Rattle and Roll
Reggae:
Bob Marley - Roots, Rock, Reggae
Bob Marley - I Shot the Sheriff
Natasja - Op Med Ho'det
MAGIC! - Rude
Hip-hop
Grandmaster Flash - The Message
Popmusik
Howie Day - Collide
New Radicals - You Only Get What you Give
Madonna - Vogue
Lady Gaga - The Dead Dance
Kernestof:
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
Forløbet opfylder følgende faglige mål for musikfaget:
-identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
3. Særligt studeret område: Soul
Eleverne har i dette forløb arbejdet indgående med Sydstatssoul, Motown og James Brown gennem følgende numre:
Sydstatssoul:
Sam & Dave: Soul Man
Aretha Franklin: Respect
Motown-soul:
The Temptations: My Girl
The Supremes: Baby Love
James Brown: Say it loud, I'm black and I'm proud
Følgende parametre er inddraget:
Form, hook, break, melodik, rytmer og groove, sound,
tekstanalyse, tid og rum, perspektivering til soulmusikkens to lejre; Motown og Sydstatssoul.
Baggrundsmateriale:
Jakob Jensen & Thomas Hammer: Soul - sort musik i 1960'erne, Systime 1999 s. 7-22, 40-45,
46, 57-63, 68-71, 73-77, 82-98, 101-105, 117-124
Stikord til musikalsk analyse - Musikipedia.dk af Lasse Grubbe
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse
Kernestof:
– et særligt studeret område
Forløbet bidrager til opfyldelse af fagets faglige mål for musikfaget:
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og
genremæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder,
stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med
anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916199280",
"T": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916199280",
"H": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71916199280"
}