Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anders Just Schade, Signe Klara Hansen
|
|
Hold
|
2025 nv/vg2 (vg2 nv, vg2 nv1, vg2 nv2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til NV
Intro til naturvidenskabeligt grundforløb.
Holdet har arbejdet med naturvidenskabelig metode, datatyper, laboratoriesikkerhed.
Forsøg:
Proportionaliteter (fyrfadslys, tyngdekraft).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Turen til Mars
Turen til Mars
Holdet har arbejdet med temaet "Turen til Mars", hvor det teoretiske fokus har været på energi, energiformer, energiomdannelse, rumrejser, hvordan jorden er opbygget af mineraler, lysindfald og albedo.
Forsøg:
Lysintensitet - Afstandskvadratloven for en lyskilde.
Minedrift på Mars - Hejseværk
Typer af bjergarter - bestemmelse af sten
Bjergarters densitet
Globusøvelse
Albedoøvelse
Indstråling og areal (spaghettiøvelse)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vulkanen bobler og truer.docx
-
Basisfysik C s 59-66 - Grundlæggende om energiens former.pdf
-
Arbejdsark 3 - Energikæder - Turen til Mars_D.docx
-
Bjergarternes kredsløb.pptx
-
Globusøvelse.doc
-
Temperatur og indstråling.pdf
-
image.png
-
Forsøg 1 - Lysintensitet på Mars - Til Upload.docx
-
Proportionaliteter - 2025.docx
-
Forsøg med bjergarters densitet.docx
-
Medbring datasæt fra øvelserne sidst. Vi starter med grafisk afbildning.
-
Titel
-
Solhøjden - beregning.pdf
-
Plantevækst og indstrålingsvinkel - beregning.docx
-
Indstrålingsvinkel og areal.docx
-
Forsøg 3 - Minedrift på Mars.docx
-
Gruppe 1: Malwina, Lea G, NawalGruppe 2: Laurits, Karen, EmmaGruppe 3: Frederikke, Linea, VictoriaGruppe 4: Simon H., Natika, CamillaGruppe 5: Nana, Lilli, MathildeGruppe 6: Mariam, Aylin, Lea EriksenGruppe 7: Marius-Emil, Simon M R, Augustas
-
Atmosfærens energiregnskab.ppt
-
Albedo og strålingsbalance.docx
-
Naturvidenskabeligt grundforløb folder.pub
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Fremtidens fødevarer
Hvordan ser fremtidens fødevarer ud?
Konservering, dyrkning vertikalt og i byområder, salt i fødevarer, tilstandsformer, opbygning af celler og organismer, homeostase, fotosyntese og respiration, energi i en fødekæde og betydningen heraf for klimavenligt fødeindtag.
Forsøg:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Salt i brød
Osmoseforsøg med gær (kvalitativt)
Osmoseforsøg med kartofler (kvantitativt)
Nitrogen-is
Mikroskopi
Feltøvelse i skoven med livsformer
Energibudget hos en slange
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forberedelse til NV-prøven
I dette afsluttende forløb har holdet arbejdet med:
Videnskabsteori: F.eks. om et forsøg er kvalitativt eller kvantitativt og hvordan man i naturvidenskaben arbejder. Metodebevidsthed.
Klargøring af portfolio og valg af øvelse til prøven.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953146495",
"T": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953146495",
"H": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953146495"
}