Holdet vg4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Viborg Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Anders Just Schade, Astrid Leick Siegumfeldt
Hold 2025 nv/vg4 (vg4 nv, vg4 nv1, vg4 nv2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til nv
Titel 2 Turen til Mars
Titel 3 Fremtidens fødevarer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til nv

Intro til naturvidenskabeligt grundforløb.
Hvordan arbejder man i naturvidenskab?
Naturvidenskabelig metode, data.
Laboratoriesikkerhed.


Forsøg:
Introforsøg i kemi
Proportionaliteter (fyrfadslys)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Turen til Mars

Turen til Mars.
Holdet har arbejdet med aspekter i forhold til menneskets missioner med Mars.
Herunder har det teoretiske indhold handlet om:
-energi og energiformer, udbredelse af lys i forhold til fotosyntese.
-Opbygningen af Mars-jord
-Undersøgelse af liv


Eksperimenter:
Jernoxider på Mars
Fotosyntese - afstand
Lysintensitet på Mars - afstandskvadratlov
Minedrift på Mars (engineering)
Celler og liv - mikroskopi

Metoder:
Titrer-analyse
Farvepåvisning
Pyranometermåling
Engineering (mål - byg - test - mål)
Mikroskopi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fremtidens fødevarer

Hvordan skal vi sikre en bæredygtig løsning på fremtidens fødevarer?

Holdet har arbejdet med følgende teori:
Ioner og ionforbindelser
pH-værdi og surhedsgrad
Syrning
Konservering
Tilstandsformer
Vertikalt landbrug med dyrkning af grøntsager i væksthuse - feltøvelse på Asmildkloster landbrugsskole.

Forsøg:
Salt i fødevarer
Feltøvelse
Dyrkning af celler
Yoghurtfremstilling
Nitrogenis og tilstandsformer
Konservering af æbler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer