Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anders Just Schade, Astrid Leick Siegumfeldt
|
|
Hold
|
2025 nv/vg4 (vg4 nv, vg4 nv1, vg4 nv2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til nv
Intro til naturvidenskabeligt grundforløb.
Hvordan arbejder man i naturvidenskab?
Naturvidenskabelig metode, data.
Laboratoriesikkerhed.
Forsøg:
Introforsøg i kemi
Proportionaliteter (fyrfadslys)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Turen til Mars
Turen til Mars.
Holdet har arbejdet med aspekter i forhold til menneskets missioner med Mars.
Herunder har det teoretiske indhold handlet om:
-energi og energiformer, udbredelse af lys i forhold til fotosyntese.
-Opbygningen af Mars-jord
-Undersøgelse af liv
Eksperimenter:
Jernoxider på Mars
Fotosyntese - afstand
Lysintensitet på Mars - afstandskvadratlov
Minedrift på Mars (engineering)
Celler og liv - mikroskopi
Metoder:
Titrer-analyse
Farvepåvisning
Pyranometermåling
Engineering (mål - byg - test - mål)
Mikroskopi
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Fremtidens fødevarer
Hvordan skal vi sikre en bæredygtig løsning på fremtidens fødevarer?
Holdet har arbejdet med følgende teori:
Ioner og ionforbindelser
pH-værdi og surhedsgrad
Syrning
Konservering
Tilstandsformer
Vertikalt landbrug med dyrkning af grøntsager i væksthuse - feltøvelse på Asmildkloster landbrugsskole.
Forsøg:
Salt i fødevarer
Feltøvelse
Dyrkning af celler
Yoghurtfremstilling
Nitrogenis og tilstandsformer
Konservering af æbler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953164579",
"T": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953164579",
"H": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953164579"
}