Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Viborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 sa/vg4 (vg4 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Demokrati i Danmark
Eleverne har i forløbet arbejdet med normative og empiriske tilgange til demokratiet, herunder borgernes deltagelsesmuligheder. Endvidere er der arbejdet med de tre traditionelle ideologier og danske partier samt det politiske landskab. Der er desuden fokuseret på partiadfærd og vælgeradfærd for at give eleverne muligheden for at koble det politiske landskab med de demokratiske muligheder i Danmark. Afslutningsvist har eleverne arbejdet med medierne som den fjerde statsmagt og deres indflydelse på de øvrige magthavere i Danmark.
Faglige mål
Eleverne skal kunne;
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
• Politik
o politiske partier i Danmark og politiske ideologier
o politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• Metode
o kvantitativ og kvalitativ metode.
Anvendt materiale
• Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk Samfundet Op!, 4. udgave, Systime 2017, side 100-106, 112-135, 160-166
• Chen, Weijun: “Stem på mig”, 2007
• DR: Meningsmålinger. https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
• Freedom House: “Countries and Territories”. https://freedomhouse.org/countries/nations-transit/scores
• Seidenfaden, Tøger: ”Hvad demokrati er - og ikke er”, 1. december 2002, Politiken
• Skov Illum, Magnus: ”Altinget spurgte Folketingets tre yngste om lavere valgretsalder: ’Hvis man kan komme i fængsel som 16-årig, kan man også stemme’”, 27. juli 2025, Altinget
• Skov Illum, Magnus: “’Demokratiet skal ikke bruges som ungdomseksperiment’: Stemmeret til 16-årige splitter ungdomspartier, 24. juli 2025, Altinget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953212305",
"T": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953212305",
"H": "/lectio/264/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71953212305"
}