Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Eleverne havde vikar i en række moduler i begyndelse af forløbet.
Vi begynder forløbet med at tale kort om Romantikken for at få en forståelse for, hvordan denne litterære periode adskiller sig fra Det moderne gennembrud.
Centrale begreber:
- George Brandes vil sætte problemer til debat; de 3 K'er (kirke, køn og klasse)
- Herman Bang og impressionismen
- Ibsens "Et dukkehjem" er et naturalistisk dagligstue-drama)
- Forholdet mellem arv og miljø
- Sædelighedsfejden
Tekster:
- "Den lille pige med svovlstikkerne", H.C. Andersen (Romantikken, sammenlignende analyse med "Karens jul").
- "Karens jul", Amalie Skram
- ”Litteraturens moderne gennembrud”, fra: ”Brug litteraturhistorien” (Systime)
- "Sætte problemer til debat", fra: ”Håndbog til dansk - Litteraturhistorie”
- ”1800-tallet på vrangen” (afsnit 6), fra CFU
- Uddrag af Brandes’ ”Hovedstrømninger”, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/georg-brandes-om-hovedstroemninger-i-1800-tallets-litteratur-1871
- "Naadsensbrød", Pontoppidan
- Værklæsning 4/6: "Et dukkehjem", Henrik Ibsen
Eleverne har desuden læst og arbejdet med forskellige tekster:
”Niels Lyhne” af J.P. Jakobsen:
Kirstine, Anders, Ingrid, Sophie, Kirstine og Maja
”Ved Vejen” af Herman Bang:
Cecilie, Aviaya, Anders, Victoria N, Alexie, Silas, Ida, Naja, Victoria J, Laurits, Kirstine
”Bonde-idyl” af Henrik Pontoppidan
Katrine, Mathilde, Sofie Sibbesen, Christoph, Chris
”Et Grundskud” af Henrik Pontoppidan:
Toke, Asbjørn, Sofia, Lykke, Lea
”Ørneflugt” af Henrik Pontoppidan:
Emil, Emma, Alexander, B, Jakob
|