Titel
1
|
1 Fra barn til voksen
Faglige mål:
Forløbet har – ligesom i grundforløbet – et særligt tema, og her skal vi arbejde med forskellige typer af tekster, der alle har det til fælles, at de handler om overgangen fra barn til voksen. I forløbet skal vi se på, hvordan dette tema kan behandles ud fra forskellige perspektiver og med forskellige danskfaglige metoder, ligesom vi skal arbejde med forskellige slags teksttyper og genrer. Vi skal også styrke vores danskfaglige begrebsapparat, hvor de faglige termer, vi skal omkring, kommer til at omfatte komposition, fortællerforhold og fortælleteknik, miljø- og personkarakteristik, samt sprog og stil
• Hvordan åbner man en tekst? At give forskellige ideer til måder, man kan arbejde aktivt med at tage hul på en analyse
• Hvad er komposition? At blive bevidst om, hvordan man kan arbejde analytisk med den indre komposition i episke tekster på fortolkningsmæssige niveauer
• Hvad er et tema? Hvad betyder det egentlig, når vi taler om temaer i tekster? Og hvordan kan forskellige temaer behandles med forskellige motiver?
• Hvad er filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører? At blive bevidst om, hvordan disse anvendes i dokumentarer til både at skabe troværdighed og til at påvirke vores holdning.
• At blive bevidst om forskellige områder, hvor man kan arbejde med miljøkarakteristik
• At undersøge, hvordan miljøet kan hjælpe til at sige noget om en teksts teamtikker – her overgangen fra barn til voksen
• Træning af digtanalyse og at blive bevidst om den lyriske analyses elementer; herunder
o Genretræk – lyrik eller epik?
o Hvem der taler i digtet, og hvem der tales til?
o Sproglige virkemidler; billedsprog og semantik
• At anvende sproglige termer i en sproglig analyse; herunder billedsprog og semantik
• At blive bevidst om funktionen af den indre komposition i lyrik
• Om personkarakteristik: Målet er her, at vi kommer lidt mere i dybden med, hvad personkarakteristik er, og hvordan personkarakteristikken kan spille sammen med andre aspekter af analysen; fx komposition og miljøkarakteristik
Materialer
• Om komposition i episke tekster: https://www.youtube.com/watch?v=IDQMhut5Uao
• Om miljøkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=L-6SioK_y5w
• Om personkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=1MFCIUJuC7A
• Om fortælleteknik: https://www.youtube.com/watch?v=gF_5N1K1Dak
• Om semantik: Handout
• Om billedsprog: Handout
• Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: Om perspektiveringer i Skriv dig frem, s. 111-112
• Dorte Granild og Mette Wolfhagen: ”Definition af dokumentargenren” og ”Autenticitetsmarkører – signaler om virkelighed” i Dox om dokumentarer, 2016, s. 16-22
•
Tekster:
• Pia Juul, ”Alle kan ro” 2008
• TV2, Pigerne på kanten, afsnit 1, 2022
• Charlotte Weitze, ”Villy” 1999
• Anders Thomas Jensen, Blinkende lygter, 2000
• Tove Ditlevsen, ”Blinkende lygter” 1947
• Naja Marie Aidt, ”Den blomstrende have” 1993
|