Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Højer Christiansen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Fra barn til voksen
Titel 2 2 Skriftlighedsforløb - Den analyserende artikel
Titel 3 3 Nyhedsformidling og argumentation
Titel 4 4 DHO - Vikingtid og middelalder
Titel 5 5 Oppe og nede
Titel 6 6 Romantikken
Titel 7 7 Taler og kommunikation
Titel 8 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 9 Brügger - Mellem fiktion og virkelighed
Titel 10 10 Autofiktion
Titel 11 11 Kærlighed til krig og kaos

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Fra barn til voksen

Faglige mål:

Forløbet har – ligesom i grundforløbet – et særligt tema, og her skal vi arbejde med forskellige typer af tekster, der alle har det til fælles, at de handler om overgangen fra barn til voksen. I forløbet skal vi se på, hvordan dette tema kan behandles ud fra forskellige perspektiver og med forskellige danskfaglige metoder, ligesom vi skal arbejde med forskellige slags teksttyper og genrer. Vi skal også styrke vores danskfaglige begrebsapparat, hvor de faglige termer, vi skal omkring, kommer til at omfatte komposition, fortællerforhold og fortælleteknik, miljø- og personkarakteristik, samt sprog og stil

• Hvordan åbner man en tekst? At give forskellige ideer til måder, man kan arbejde aktivt med at tage hul på en analyse
• Hvad er komposition? At blive bevidst om, hvordan man kan arbejde analytisk med den indre komposition i episke tekster på fortolkningsmæssige niveauer
• Hvad er et tema? Hvad betyder det egentlig, når vi taler om temaer i tekster? Og hvordan kan forskellige temaer behandles med forskellige motiver?
• Hvad er filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører? At blive bevidst om, hvordan disse anvendes i dokumentarer til både at skabe troværdighed og til at påvirke vores holdning.
• At blive bevidst om forskellige områder, hvor man kan arbejde med miljøkarakteristik
• At undersøge, hvordan miljøet kan hjælpe til at sige noget om en teksts teamtikker – her overgangen fra barn til voksen
• Træning af digtanalyse og at blive bevidst om den lyriske analyses elementer; herunder
o Genretræk – lyrik eller epik?
o Hvem der taler i digtet, og hvem der tales til?
o Sproglige virkemidler; billedsprog og semantik

• At anvende sproglige termer i en sproglig analyse; herunder billedsprog og semantik
• At blive bevidst om funktionen af den indre komposition i lyrik
• Om personkarakteristik: Målet er her, at vi kommer lidt mere i dybden med, hvad personkarakteristik er, og hvordan personkarakteristikken kan spille sammen med andre aspekter af analysen; fx komposition og miljøkarakteristik

Materialer

• Om komposition i episke tekster: https://www.youtube.com/watch?v=IDQMhut5Uao
• Om miljøkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=L-6SioK_y5w
• Om personkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=1MFCIUJuC7A
• Om fortælleteknik: https://www.youtube.com/watch?v=gF_5N1K1Dak
• Om semantik: Handout
• Om billedsprog: Handout
• Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: Om perspektiveringer i Skriv dig frem, s. 111-112
• Dorte Granild og Mette Wolfhagen: ”Definition af dokumentargenren” og ”Autenticitetsmarkører – signaler om virkelighed” i Dox om dokumentarer, 2016, s. 16-22


Tekster:

• Pia Juul, ”Alle kan ro” 2008
• TV2, Pigerne på kanten, afsnit 1, 2022
• Charlotte Weitze, ”Villy” 1999
• Anders Thomas Jensen, Blinkende lygter, 2000
• Tove Ditlevsen, ”Blinkende lygter” 1947
• Naja Marie Aidt, ”Den blomstrende have” 1993
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Nyhedsformidling og argumentation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 06-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 DHO - Vikingtid og middelalder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage 30-03-2023
Læserbrev 30-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 Oppe og nede

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fagligt formidlende artikel 15-09-2023
Aflevering1 - Debatterende artikel 08-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6 Romantikken

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Værklæsning 26-10-2023
Aflevering3 01-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7 Taler og kommunikation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering 04-03-2024
Skriveøvelse i KBH 15-03-2024
Reflekterende artikel 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8 Det moderne gennembrud

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering1 11-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10 Autofiktion

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering2 17-11-2024
Fælles stilesæt 3g 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11 Kærlighed til krig og kaos

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve retur 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer