Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Birgitte Maria Jensen, Eva Boltau
Hold
2022 DA/t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: Naturen tur-retur
Titel 2
Sproghandlinger og samtaleanalyse
Titel 3
Noveller
Titel 4
Taler og retorik
Titel 5
DHO: Besættelsestiden
Titel 6
Se dagens lys (værk 1)
Titel 7
Krig i litteratur og medier - Armadillo (værk 2)
Titel 8
Aktivisme i litteraturen
Titel 9
Oplysningstiden - Jeppe på Bjerget (værk 3)
Titel 10
Romantikken og H C Andersen eventyr (værk 4)
Titel 11
Kortfilm
Titel 12
Det moderne gennembrud (værk 5)
Titel 13
Reklamer og reklamefilm
Titel 14
Medier og diskurs
Titel 15
Klassesamfundet (værk 6)
Titel 16
Modernisme forløb
Titel 17
Eksistentialisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: Naturen tur-retur
Indhold
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sproghandlinger og samtaleanalyse
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk. Jeg glæder mig til at se jer. vh Birgitte
I den nye bog, som I fik udleveret i dag, skal I læse fra s. 8 til og med s. 10. Det er en slags opsamling på det, vi lavede i timen. I skal også lave opgave 3 på s. 10 (I har allerede lavet noget af den), men ikke opgave 2.
I skal læse s. 11- 16 i bogen "Sproghandlinger". Det er en gennemgang af de forskellige sproghandlinger, som vi talte om sidst. I skal gerne kunne huske og forklare, hvad de hver især går ud på. I kan også bruge vedhæftede pp som repetition. Sproghan
Hvis I ikke blev færdige med kommaøvelserne i dette dokument: Eksempler på kommatering 2.docx , skal I lave dem færdige derhjemme. Vi skal snakke lidt mere om kommaer med udgangspunkt i dette dokument: Startkomma med øvelser til 1t.docx , som I gerne
I skal læse denne novelle grundigt derhjemme. I timen skal vi lede efter forskellige sproghandlinger i denDer er ikke flere.....pdf
De følgende dokumenter skal vi først bruge i timen:
Analyse Sennepsmarkerne 1t d. 22-11-22.docx
Hvis I ikke blev færdige med arbejdet i timen i går, skal I lave spørgsmålene færdige derhjemme til denne time.
Kære 1t. I forbindelse med FF (fællesfagligt forløb), som I skal i gang med d.12-14 december, skal I introduceres til "Faglig argumentation" - altså hvordan man argumenterer/"beviser" i de forskellige fag i gymnasiet. Den første introduktionstime til
Skema til En stol for lidt.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Noveller
Indhold
Kernestof:
I skal læse disse to dokumenter
Forfatter, fortæller og synsvinkel.pdf
Nu sad det unge par sikkert og så video.pdf
Genlæs dette dokument Forfatter, fortæller og synsvinkel.pdf , og læs denne novelle Hanne Richardt Beck, 3.tv.docx . Hvilken fortællertype er der tale om? Find tekstens tomme huller
Grupper 1t.docx
I denne time bruger jeg ca. 20 minutter til at tale med de 11 første på klasselisten. I skal alle have læst denne tekst til timen
GRUPPER til dagens arbejde 1t d. 15 december.docx
Hestebremser.pdf
Læs vedhæftede novelle
Personkarakteristik Emilie Grûen.docx
I har ikke nye lektier for til denne time - men genlæs novellen "Hestebremser", så I har den i frisk erindring
Villy- Charlotte Weitze - gruppearbejde d. 12 jan 2023 1t.docx
I skal arbejde sammen i jeres "skrivepar" om stilen, så sørg for at være godt hjemme i teksten og kravene til opgaven
En ny novelle, der skal læses til timen
Naja Marie Aidt - Ond i sulet - arbejdsspørgsmål.docx
I skal læse vedhæftede dokumenterAnalyse og fortolkning (1).pdf Personkarakteristik.pdf
Læs novellen "Nattens dronning" - den er i den grønne antologi. Lav kommaopgaverne på "Min læring" færdige (1-9)
Tove Ditlevsen.docx
Vi skal samle op på vores novelleforløb, og I skal sidde med en lille skriftlig opgave, så repeter nedenstående
Analyse og fortolkning (1).pdf
Personkarakteristik.pdf
helle.helle.en stol for lidt.doc
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Taler og retorik
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et lille forløb om retorik og mundtlighed, der skal munde ud i, at I selv skal skrive og fremføre en tale. I skal til denne time læse fra s. 1 og frem til "Appelformer" på s. 3 i vedhæftede1t holder taler.docx
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
I skal læse om appelformer fra s. 3 og frem til s. 7 nederst. I skal også prøve at placere nytårstalen (som vi så og hørte uddrag fra i mandagslektionen) i det retoriske pentagram - se linket nederst (det skal I have gjort hjemmefra)
I skal læse om talens opbygning (fra s. 7 nederst til s. 11 øverst)
Dette dokument skal vi først bruge i timen
Fra Andrea til og med Emilie A på klasselisten finder og forklarer 3 forskellige retoriske virkemidler i Bent Høies tale "Til ungdommen". I skal skal præsentere og forklare dem for en klassekammerat, der har arbejdet med en anden tekst.
Hej 1t :-) Jeg glæder mig til at gense "gamle" elever og til at lære alle jer andre at kende. Vi arbejder videre med retorikken, som I er godt i gang med. Til i dag skal I læse Anna Juuls tale (vedhæftet). Hun er forfatter og uddannet manuskriptforfa
Øv jer godt på de stilistiske virkemidler (de tre sidste sider i jeres kompendium), så vi i dag kan lege med begreberne :-)
Læs til i dag den vedhæftede tale af Sofie Linde. Understreg de sproglige stilistiske virkemidler, som du lægger mærke til, mens du læser. Du skal ikke bruge tid på at gøre det efter læsningen, da du så kommer til at bruge for lang tid på lektien :-)
Sofie Linde Speech at Zulu Comedy Award show 2020
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO: Besættelsestiden
Indhold
Kernestof:
Læs novellen "Brydningstid", der er skrevet af en ukendt forfatter, udgivet i det danske nazistpartis (DNSAP) blad "Jul i Norden 1935". Lav undervejs i din læsning understregninger af det, der karakteriserer personerne. Novellen er i googledrevet, om
Læs de første 6 sider (1-6) i uddraget af romanen "De nøgne træer" af Tage Skou-Hansen. Find teksten i drevet :-)
Læs de første 4 sider af "Den forbudte litteratur under besættelsen". Du skal lave understregninger undervejs, men du skal ikke lave arbejdsopgaverne i boksene. Dem skal vi arbejde med i fællesskab :-) Teksten ligger i google-drevet. Jeg har igen ved
Læs, idet du husker at lave understregninger, s. 5-8 i "Den forbudte litteratur under besættelsen", herunder bl.a. Poul Henningsens digt ”Man binder os på mund og hånd” (husk at bruge din viden fra historie) + læs Kaj Munks digt ”Den blå anemone”, de
Læs Kaj Munks ”Nytårsprædiken”, nytårsdag 1944. Den ligger også i google-drevet :-) I dag skal grupperne også præsentere deres oplæg for en anden gruppe, der ikke har arbejdet med det samme digt.
I dag skal vi arbejde danskfagligt med "Hævnens time", som I har arbejdet med i historie i sidste uge :-)
Eksempel DHO.pdf
DHO - Formalia 2023.pptx
DHO-forsvar.docx
Skabelon til talepapir (1).docx
Talepapir.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Se dagens lys (værk 1)
Gennem læsning af Svend Åge Madsens roman arbejdes der med værklæsning med fokus på komposition, persongalleri, temaer og miljøkarakteristik, ligesom der introduceres til begreberne Utopi og Dystopi som en del af science-fiction-genren. Som perspektivering ser vi Wikke og Rasmussen filmatisering af romanen og inddrager Madsens novelle "Skabt for hinanden" samt aktuel debat om kunstig intelligens.
Indhold
Kernestof:
Se dagens lys.kapiteloversigt OPGAVE.doc
Hej 2t. Jeg skal have jer til dansk fremover, og jeg glæder mig! Vores første time sammen bliver noget intro og snak om studieplan i dansk. Husk at få fat i og få læst eller lyttet til Svend Åge Madsens roman “Se dagens lys”
Se dagens lys arbspmål.doc
Se dagens lys Persongalleri
Gør kapiteloversigten (resume i stikordsform) til Se dagens lys færdig hjemmefra.
Se dagens lys TEMAER
Se dagens lys Gruppearbejde om Temaer.doc
Noter stikord til 5 temaer, du mener bliver behandlet i romanen, hjemmefra
Bonanza | TV-T - 00erne | Se dagens lys
Samfundet i Se dagens lys
Noter 5 stikord, der karakteriserer Udskiftningssystemet og 5 stikord, der karakteriserer Mellemtiden hjemmefra
Se dagens lys og science fiction.pptx
Læs den vedhæftede tekst om science fiction-genren hjemmefra
Science Fiction Litt veje.docx
Læs den vedhæftede novelle hjemmefra og overvej: 1) hvilken holdning har SÅM til medier? og 2) hvordan kan novellen bruges til at perspektivere romanen "Se dagens lys"?
Svend Åge Madsen Skabt for hinanden.docx
Hvordan er Se dagens aktuel i 2023.pptx
Er vi klar til at lade kunstig intelligens overtage store dele af vores liv?
Algoritmernes tidsalder - Algoritmer
Algoritmernes tidsalder ADD.docx
Er vi klar til at lade kunstig intelligens overtage Kristeligt dagblad.docx
Sørg for at jeres gruppes argumenter FOR og IMOD kunstig intelligens er klar, så alle i gruppen kender dem og kan være med til at fremlægge dem
Se dagens lys opsamling 2023.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Krig i litteratur og medier - Armadillo (værk 2)
Forløb på tværs af fagets genrer med fokus på Danmark og danskere i krig. Der er arbejdet med tekster og materiale, der tematiserer krigenes baggrunde, at være i krig, at vende hjem fra krig og konsekvenser af krig. Teksterne har handlet om forskellige krige, som danskere har deltaget i, fra 1. Verdenskrig til Afghanistan.
Forløbet har fokus på hvordan læsning af især skønlitterære tekster kan bidrage til vores forståelse af krig. Forløbet introducerer til centrale karaktertræk ved Krigslitteratur og præsenterer eleverne for begreber som den kamporienterede, den kropsorienterede og den psykologisk orienterede krigslitteratur samt soldaten/den traumatiserede soldat som figur.
Dokumentarfilmen "Armadillo" af Janus Metz læses som et medieværk, og der er i den forbindelse arbejdet med filmiske virkemidler.
I tilknytning til forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel om Lars Husums Jeg er en hær"
Indhold
Kernestof:
Argumentationsanalyse.doc
Den debatterende artikel ØVELSE Se dagens lys.docx
Læs opgaven - og især teksten - til jeres første stil grundigt hjemmefra: understreg og notér evt. ting der undrer der
Krig i litteratur og medier, intro.docx
Debatterende artikel 2 med kommentarer.docx
Essay fra Ukrainsk soldat.docx
Læs den vedhæftede tekst hjemmefra som optakt til nyt emne om Krig i litteratur og medier
Portræt af en stædig dokumentarist.docx
Læs den vedhæftede fil om instruktøren Janus Metz hjemmefra
DRTV - Alexanders krig: Hvorfor er jeg ikke bange for at dø?
DOKUMENTAR i dansk arbejdsspørgsmål.docx
Sammenligning af Armadillo og Aleksaders krig.docx
DOKUMENTAR Håndbog i dansk.docx
Læs om dokumentar og dokumentartyper på s. 1-5 øverst i det vedhæftede dokument
Armadillo - værkanalyse.docx
Filmanalyse i dansk.pdf
Armadillo - Soldater i kamp.docx
Armadillo dengang og idag - diskussionsgrupper
Instruktør Janus Metz ti år efter Afghanistan-film: Vi døde en smule i Armadillo
Armadillo Debatopgave.docx
Armadillo fortæller ikke hele sandheden.docx
Fremstillingsform (prosa)
CARSTEN JENSEN, Den første sten.docx
Fortællertyper og synsvinkler oversigt.docx
Den første sten, arbejdsark.docx
Læs uddraget af romanen Den første sten hjemmefra med fokus på fortællestil og synsvinkel
Dy Plambeck Mikael.docx
Mikael, arbejdsark.docx
Læs uddraget fra romanen Mikael hjemmefra og læg især mærke til fortælleforholdene
Plambeck, Mikael kopi.pdf
Kommentarer til 2t stil om Kunstig intelligens.docx
Krig og sprog.pdf
Kommentarer til stil 1 + Skrivelektion om dansk stil 2: Læs teksten til opgaven hjemmefra:
Jeg er en hær, uddrag.pdf
I kamp 1. Verdenskkrig arbejdsark.docx
Læs de to uddrag hjemmefra og læg især mærke til fremstillingen af slagmarken og soldaten
I kamp 1. Verdenskrig.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Aktivisme i litteraturen
Forløbet handler om Litterær aktivisme, dvs. litteratur der forholder sig kritisk og aktivisktisk til samfundet og sin samtid. Eleverne introduceres for centrale begreber som det kropslige spor og det politiske spor, kriselitteratur, autofiktion og nye stemmer.
Forløbet fokuserer på Klima, Køn og ligestilling som hovedtemaer.
Forløbet har endvidere fokus på læsning af tekster fra 2000-tallet - herunder de seneste 5 år
Udover læsning af tekster og medietekster i forskellige genrer, har klassen deltaget i et Zonta-arrangement (Goal Five) med fokus på FNs Verdensmål nummer 5: køn og ligestilling. Her indgik udarbejdelse af et kreativt produkt, så eleverne har fået styrket deres kreative og innovative kompetencer
Indhold
Kernestof:
Krigslitteratur.pptx
Vi runder af på forløbet om Krig i litteratur og medier + I skal lave en lille quiz/test om Dokumentaren; så genlæs dokumentet om dokumentarformer, autenticitetsmarkører mv. inden timen
Litterær aktivisme INTRO.docx
Skim det vedhæftede Langdigt for et frit Palæstina hjemmefra (det er MEGET langt, så jeg forventer ikke, at I har nærlæst det hele..) og overvej, hvordan det kan være udtryk for litterær aktivisme
LANGDIGT for et frit Palæstina.docx
FNs verdensmål 13 (Klimaindsats)
Mål 13: Klimaindsats
Reklameanalyse
Reklameanalyse Grønne reklamer Litterær aktivisme.docx
ingen lektier pga. stil 2
Klimadigte OPGAVE Hassan og Ørntoft.docx
Sproglige virkemidler.docx
Yahya Hassan KNÆL FOR MONSUNEN.docx
Theis Ørntoft Det er forvirrede tider.docx
Skim de to digte hjemmefra og noter mindst 3 stikord om fremstillingen af naturen i HVERT digt (= mindst 6 stikord i alt) - I skal lave grundig analyse af dem på timen
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
Siri Jacobsen Havbrevene OPGAVER .docx
Siri Hjelm Jakobsen Havbrevene.pdf
Læs teksten og overvej hvorfor forfatteren vælger denne form til at formulere et budskab
Krig i litteraturen Gode eksempler 2t.docx
Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
Meta Film
Video af Sofie Lindes tale
Hashtag metoo.docx
Kommunikationsmodel Goalfive.pdf
Genlæs Sofie Lindes tale ved Zula Comedy Awards (som I arbejdede med i 1g)
Vi er mere værd: Emma Holten om feministisk økonomi
Emma Holten: Feministisk økonomi
De kalder det kærlighed vi kalder det arbejde.docx
Toulmins udvidede model.docx
Feministisk økonomi.docx
Emma Holten Altinget interview.docx
Læs interviewet med Emma Holten hjemmefra
Manderollen
Nutidens mand er et udfordet køn.docx
Tobias Rahim.docx
Manderollen.docx
Bogcafe om aktivistiske digte
Resumé.pdf
GRÆNSER FOR LIGESTILLING - FINAL
Skabelon til resume.docx
khiljee digte.pdf
Yahya Hassan digte.pdf
Timen bruges til at gøre jeres kreative produkter færdige, så de kan afleveres i slutningen af timen
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Oplysningstiden - Jeppe på Bjerget (værk 3)
Forløbet tager udgangspunkt i værklæsning af Jeppe på Bjerget. Der perspektiveres til Oplysningstiden og perioden 1700-tallet. Forløbet har fokus på centrale begreber som rationalisme, humanisme, humor og oplysningstanken.
Kasper Rostrups filmatisering af værket inddrages.
Indhold
Kernestof:
Retorik - SRO kort udgave.pptx
Virtuel undervisning: gå ind på mødet via jeres dansk-kanal i Teams - brug linket og klik derefter på mødeinvitationen
Join conversation
Vi mødes i BIO ved kollegiet og ser dokumentaren "Testamentet", som optakt til fællestime i dansk den 19/1 i hallen
Se dokumentaren "Testamentet" færdig hjemmefra - brug dit unilogin
Testamentet
Vi ser jeres kreative produkter om Køn og ligestilling fra Aktivisme-forløbet. 2 grupper: Andrea, Elina og Astrid + Selma, Mille og Sidsel skal være klar til at afspille deres film fra egen computer :-)
Begrebsskema 1700-tallet.docx
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Kommentarer til stil 3 i 2t.docx
Opstart på nyt emne om Oplysningstiden og Holberg/Jeppe på Bjerget: Læs det vedhæftede dokument om 1700-tallet
1700tallet.pdf
Vi mødes i BIO og ser filmatiseringen af Jeppe på Bjerget
Vi ser Jeppe på Bjerget færdig
Jeppe på Bjerget Første akt spmål.docx
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act1"
Læs Første + Anden Akt af Jeppe på Bjerget via linket
Jeppe på Bjerget Tredje og Fjerde Akt opgaver.docx
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act4"
Læs Tredje + Fjerde akt af Jeppe på Bjerget via linket
Jeppe på Bjerget Femte akt + DRAMAet opgaver.docx
Læs Femte akt af Jeppe på Bjerget hjemmefra
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act5"
Perspektivering af Jeppe på Bjerget
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken og H C Andersen eventyr (værk 4)
Forløbet har fokus på Romantikken som litterær periode og introducerer eleverne til de mest centrale begreber, som universalromantik, nationalromantik, idealisme, dualisme, panteisme, hulelignelsen, biedermeier, dannelsestanken, romantisme, poetisk realisme.
I forløbet indgår læsning af udvalgte H C Andersen eventyr, der læses som værk. I eventyrlæsningen er der fokus på litterær analyse med fortolkning og perspektivering og mundtlig fremlæggelse (eleverne har i grupper fremlagt forskellige eventyr for klassen). Litterære læsemetoder i dansk repeteres.
Indhold
Kernestof:
Caspar David Friedrich Vandreren over Tågehavet.jpg
Indvielsen tekst.docx
Indvielsen opgaver.docx
Se den korte video om Romantikken hjemmefra som optakt til vores nye forløb
Se videoen fra start frem til 13:55 og skriv noter/stikord i det vedhæftede periodeskema undervejs
Romantikken Periodeskema.docx
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Guldhornene Stationer gruppearbejde.docx
Per Vers fortolker Guldhornene af A. Oehlenchläger
Guldhornene tekst.docx
Fortsat analyse, fortolkning og perspektivering af Guldhornene
Find mindst 3 romantiske træk i digtet Guldhornene og noter dem ned hjemmefra
Grundtvig Duggen.pdf
Grundtvig Duggen opgaver.docx
Se videoen om Nationalromantikken og noter stikord i dit periodeskema
Nationalromantikken - dansk litteratur
Guldaldermalerier til billedanalyse.docx
Guldaldermalerier.ppt
Medbring et billede af noget, du mener har nationalromantiske træk - det behøver ikke være fra 1800-tallet
Skrivelektion om jeres næste stil: analyse af digt fra Romantikken
Kik på de tre digte (skim dem + forsøg at forstå, hvad de handler om) i opgaven og overvej, hvilken et af dem, du kunne tænke dig at skrive om
Analyserende artikel om Digt fra Romantikken 2g.docx
Ønskerne.pdf
Ingemann Ønskerne arbejdsopgaver.docx
ingen læselektier - husk at uploade jeres danske stil
Romantikken og HCA eventyr 2t.docx
Mellem sump og sol HCA.pdf
HCA Sneglen og rosenhækken.pdf
Læs eventyret om Sneglen og rosenhækken hjemmefra og karakteriser hhv. sneglen og rosenhækken som "personer". Noter 3 stikord til hver og upload under Elevfeedback
Udfyld spørgeskemaet med undervisningsevaluering på forsiden af jeres lectio :-)
HCA eventyroplæg 2t 2024.pptx
Gruppearbejde om valgte HCA eventyr: Romantikken og HCA eventyr 2t.docx
Alle grupper skal have læst deres eventyr inden timen (teksterne ligger på de moduler, I skal holde jeres oplæg)
Litterær analyse af epik.pdf
HCA Den grimme Ælling.pdf ALLE skal have læst eventyret hjemmefra
Oplæg: Astrid, Isabella, Smilla, Andrea
Den reflekterende artikel INTRO.pdf
Den reflekterende artikel INTRO 2t.pptx
Skrivelektion om jeres sidste stil i år :-) Læs teksterne til opgaverne hjemmefra
Faglige mål Dansk A - stx 2017.docx
Digt fra Romantikken Kommentarer.docx
HCA Klokken.pdf
Oplæg: Emma, Mille, Emilie A og Selma. Husk alle læser teksten hjemmefra
HC Andersens eventyr Litteraturens veje 2024.docx
Læsemetoder i dansk.docx
HCA De røde sko.pdf
Oplæg: Mai, Sophie, Sidsel
HCA pp.ppt
HCA Fyrtøjet.pdf
Oplæg: Mathilde, Elina, Clara, Nanna - HUSK: alle læser teksten og gruppen deler noter/powerpoint i Teamsmappen
HCA Nissen hos spækhøkeren.pdf
Oplæg: Sebastian, Asker, Martin
Sådan skriver du en god reflekterende artikel.docx
Skrivelektion om reflekterende artikel (sidste stil for i år)
Refleksionsmøllen.docx
Reflekterende artikel om Litteratur til 12.docx
Medbring en indledning eller et udkast til en indledning til din reflekterende artikel - husk det skal være et interessant eller spændende anslag (ikke en tragtindledning)
HCA Den lille pige med svovlstikkerne.pdf (oplæg: Christian A, Philip, Magnus)
HCA Hyrdinden og skorstensfejeren.pdf (oplæg: Tia, Emma, Emilie, Cecilie)
Biedermeier og poetisk realisme med stikord.docx
HCA Nattergalen.pdf
Oplæg: Georgi, Mads, Fusager
FREUDs personlighedsmodel.docx
Psykologisk læsning af Skyggen.docx
HCA Skyggen.pdf
Oplæg: Elias, Thomas, Hjorth, Nilash
Vi mødes i BIO og ser filmen HC Andersen og den skæve skygge
Emil Aarestrup Angst.docx
Læsemetoder og Tepotten - gruppearbejde.docx
Læs digtet af Emil Aarestrup hjemmefra og noter 3 ting om det lyriske jeg under Elevfeedback
Emil Aarestrup Paa Sneen 1838.docx
Læs Blichers digt "Præludium" hjemmefra og find mindst 3 eksempler på billedsprog og upload dem under Elevfeedback
Blicher Præludium tekst.docx
Blicher Præludium tekst og opgave.docx
Tema matrix HCA 2t.docx
Portfolio Dansk 2024-27.docx
Progressionsskema til danske stile 2t 2024.docx
Sidste time før ferien 😀 Vi samler først op på året der gik, og derefter hygger vi
Dansk - fælles links.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kortfilm
Forløbet introducerer til Raskins parametermodel, som sammen med filmiske og dramaturgiske virkemidler anvendes til analyse og fortolkning af kortfilm i flere genrer - herunder også dokumentariske kortfilm. i analysen lægges endvidere vægt på kortfilmenes kommunikationssituation. Som praktisk, kreativ øvelse udarbejder eleverne i grupper til sidst i forløbet en Explainer til kortfilm på ca 2-3 minutter
Indhold
Kernestof:
Velkommen til filmleksikon
Progressionsskema til danske stile 2t 2024.docx
LOVEFIELD (Short Film by Mathieu Ratthe)
Vel mødt efter ferien :-) Vi starter med at se på jeres årsprøve fra 2g - genlæs jeres besvarelse og mine kommentarer (den rettede version ligger under Opgaver)
Pistol
Life Is a bitch
Filmiske virkemidler - i fiktion og fakta.docx
Att döda ett barn Dansk tekst.docx
Analyse af Att döda ett barn OPGAVER.docx
Alexander Skarsgård - Att döda ett Barn (To kill a Child) short movie
Se den svenske kortfilm "Att döda ett barn" og noter de 5 vigtigste filmiske virkemidler og deres funktion hjemmefra.
Kortfilm analyse minilex.docx
Opgave til analyse af Lauges kat.docx
Se kortfilmen Lauges kat hjemmefra via linket
Lauges kat, 2003, 12 min
Se kortfilmen "Lille mand" hjemmefra via linket
Opgaver til analyse af Lille mand.docx
Lille mand
Analyse af kommunikationssituationen i en medietekst.docx
Gennemgang af stilesættet Dansk A stx 14 august 2024.docx
Skrivelektion om opgaven til analyse af kortfilmen Ida. Se kortfilmen hjemmefra via linket
Kortfilmen Ida
Et øjeblik
Julies balkon
Barbut
Kortfilm fællesdokument
Kortfilmens mange muligheder.docx
Lav en Explainer om kortfilm.docx
DRTV - Explainer: Hvad er inflation?
DRTV - Explainer: Hvad betyder Klimaneutral?
DRTV - Explainer: Hvad er en dronningerunde?
Se de 3 eksempler på Explainere hjemmefra
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det moderne gennembrud (værk 5)
Der er tale om et periodeforløb med fokus på Det moderne gennembrud som litterær og æstetisk periode. Der arbejdes primært med læsning af fiktive, skønlitterære tekster, som perspektiveres til den litteraturhistoriske periode og sættes ind i deres historiske kontekst.
Der introduceres til naturalisme, realisme og impressionisme.
I tilknytning til forløbet læses "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen som værk.
Søren Vrist Christensens videoer om Dansk litteraturhistorie og DMG bruges som digitale resurser:
-
https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
-
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Indhold
Kernestof:
Grimme ælling og Ørneflugt opgaver.docx
Pontoppidan Ørneflugt.pdf
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Se præsentationen af Det moderne gennembrud og noter 3-5 vigtige pointer (navne, begivenheder, fænomener, begreber eller lign.) hjemmefra
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Brandes Indledning til Hovestrømninger opgave.docx
Brandes Indledning til Hovedstrømninger kort tekst .docx
Læs den vedhæftede tekst hjemmefra og læg mærke til Brandes' beskrivelse af litteraturen i DK
To Verdener arbejdsskema.docx
Læs den vedhæftede korte novelle af J P Jacobsen hjemmefra og overvej hvilke "problemer" den sætter under debat
Jacobsen To Verdener.pdf
Darwin abebillede.pdf
1800-tallet på vrangen
DMG Periodeskema.docx
se Søren Vrists video om Det moderne gennembrud og noter imens så meget du kan nå i periodeskemaet på 20 minutter
Pontoppidan Naadsensbrød fællesnoter
Pontoppidan Naadsensbrød gruppeopgaver.docx
Naadsensbrød.pdf
Læs teksten hjemmefra og læg mærke til beskrivelsen af "Lemmerne" og deres liv på Fattiggården
Bang Foran Alteret.pdf
Naturalisme, impressionisme og realisme.pdf
Læs den vedhæftede fil hjemmefra og noter stikord derfra ind i dit periodeskema for DMG
Foran Alteret OPGAVER.docx
Læs Foran Alteret - husk det er en impressionistisk tekst: læg mærke til skrivestilen :-)
Amalie Skram Constance Ring tekst.pdf
Det moderne gennembrud
Amalie Skram Constance Ring OPGAVER.docx
Læs/genlæs om realisme i teksten "Naturalisme, impressionisme og realisme" og notér i dit periodeskema imens
Det moderne gennembrud-uvmat.pdf
Holger Drachmann Engelske socialister arbejdsopgave.docx
Log på med dit unilogin og se fra 13:55 - 20:00 i del 6 af 1800-tallet på vrangen om Pio, Drachmann og arbejderbevægelsen
Holger Drachmann Engelske Socialister.docx
Kvinden Illa Christensen Opgaver.docx
Læs teksten hjemmefra og overvej hvad statuen kan være et billede på
Kvinden Illa Christensen.docx
Et dukkehjem opgaver.docx
Alle skal have læst 1. og 2. akt af Et Dukkehjem - den kan læses online på linket
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem
Husk at medbringe bogen - I skal læse 3. akt sammen parvis i roller i timen - men det er ikke forbudt at læse akten hjemmefra, hvis man ikke kan lade være :-)
Et Dukkehjem 3 akt opgaver.docx
Genlæs side 63/64 til slut i dramaet (fra Nora: "Jeg har kæmpet en hård strid i disse tre dage") - læg mærke til Helmers og Noras forskellige argumenter i diskussionen/opgøret
Det naturalistiske drama i DMG Litt på langs.docx
Læs den vedhæftede tekst hjemmefra og understreg 3-5 centrale pointer i teksten
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Vi hører de sidste maleri-fremlæggelser og samler op på forløbet om Det moderne gennembrud
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Reklamer og reklamefilm
Der introduceres til analyse og fortolkning og perspektivering af reklamer og reklamefilm. Der tages udgangspunkt i Per Helmer Hansens "Reklamer - moderne minimyter" og de forskellige reklamefilm-formater heri samt forskellige reklame-serier.
Forløbet har endvidere fokus på "grønne reklamer" og fænomenet "greenwashing".
Indhold
Kernestof:
Gode reklamefilm
REKLAME OG REKLAMEFILM teori og historie 2024.pptx
Medbring et link til et eksempel på en rigtig god reklamefilm. Eva laver intro til reklame, reklamefilm og reklameanalyse.
Volvo Zlatan reklamfilm analyseopgave .docx
Per Helmer Hansen TV-reklamer moderne minimyter.pdf
Læs side 1-6 i det vedhæftede dokument og læg især mærke til de 6 reklame-formater
Læs teksten om Greenwashing hjemmefra
Greenwashing TÆNK.docx
Analyse af grønne reklamer.docx
I får de første 10 minutter til at finpudse og øve jeres oplæg om jeres valgte grønne reklamefilm - husk at uploade jeres PPT eller dokument i Teamsmappen
Trailer: Lige over Grænsen
Sikker Trafik Nedern forældre
Læs teksten side 1 i det vedhæftede dokument
Reklameserier 1.docx
Reklameserier 2024.pptx
DRTV - Reklamer til tiden: Om vores reklamer, fra plankeværk til Polle
Se fra begyndelsen frem til tidskode 20:55 i programmet om reklamer gennem tiden på linket hjemmefra.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Medier og diskurs
Forløbet præsenterer eleverne for diskursanalysen som supplement til den sproglige og retoriske analyse af tekster i dansk.
Eleverne lærer at anvende faglige begreber fra diskursanalysen sammen med begreber fra den sproglige/stilistiske samt den retoriske analyse til undersøgelse af både litterære og ikke-litterære tekster.
Relevante sider fra
Gymdansk.dk
bruges som digitale resurser:
-
https://www.gymdansk.dk/diskursanalyse.html
-
https://www.gymdansk.dk/argumenttyper.html
-
https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html
-
https://www.gymdansk.dk/sprogligstilistik-analyse.html
-
https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html
Indhold
Kernestof:
Begrebsskema diskursanalyse.docx
Medbring Et Dukkehjem og Se dagens lys til aflevering (hvis du ikke har gjort det allerede)
Hvad er Diskursanalyse.docx
Læs om diskurs og diskursanalyse hjemmefra i de to vedhæftede dokumenter
SPROG OG DISKURS.docx
DET SJETTE OPHOLDSSTED opgave.docx
YAYHA HASSAN DET SJETTE OPHOLDSSTED.docx
Læs Yahya Hassans digt hjemmefra og understreg ord, der italesætter hhv. den muslimske verden og det danske samfund
Hvad betyder Samfundssind for mig?
Mette Frederiksen tale til pressemøde om nedlukning af DK.docx
Samfundssind betyder ikke noget konkret.pdf
Læs de to første sider i teksten hjemmefra og overvej, hvordan DU forstår begrebet "samfundssind"
Metaforer, vi tænker med Er kriminalitet en virus eller et bæst.pdf
Diskursanalyse FRAMING.docx
Framing
Lyt til indslaget om politisk framing fra Sproglaboratoriet hjemmefra via linket
Kommentarer dansk stil 3t nov 2024.docx
Michael Jalving Farvel til Finken OPGAVE.docx
Diskursanalyse af _Farvel til finken_.pptx
Mikael Jalving- Farvel til Finken.docx
Læs teksten hjemmefra og understreg mindst tre betegnelser der bruges om Helle Thorning Schmidt
Skrivelektion om jeres næste stil: sørg for at have læst teksterne i sættet inden timen
3g stilesæt uge 50 VK 2024.pdf
Gravskrift over en tilfældig giraf arbejdsopgaver.docx
Giraffen Marius Tråd fra Youtube.docx
Kommentarer om Giraffen marius fra FB.docx
Gravskrift over en tilfældig giraf.docx
Læs den vedhæftede artikel og overvej om du kan finde mere aktuelle eksempler på det, indlægget problematiserer
Titel
Kampagnefilm og værdier.docx
Landbrug & Fødevarer - Der er et yndigt land.
Landbrug & Fødevarer
Se de to reklamefilm hjemmefra
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Klassesamfundet (værk 6)
Forløbet har fokus på både litteratur, sprog og medier gennem læsning af tekster indenfor både fakta og fiktion under den fælles overskrift "Klassesamfundet i DK ". Der læses primært tekster fra 2000-tallet, herunder også tekster fra de seneste 5 år.
Der fokuseres på tekster om underklassen, men middelklassen og overklassen inddrages også. Som teoretisk grundlag inddrages Nicklas Freislebens 6 træk ved samtidslitteraturens skildring af underklassen fra artikel ”Postvelfærdslitteratur” (Dansk Noter, 2018) samt teoriafsnit fra forløbsbogen Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark fra Dansklærerforeningens forlag (2023). Endvidere inddrages teori om autofiktion.
Indhold
Kernestof:
klassesamfund.dk
På røven i Nakskov eps 1
Klassesamfundet lever i kunsten SPMÅL.docx
Intro til forløb om Klassesamfundet i Danmark. Læs side 1 i den vedhæftede pdf: Klassesamfundet lever i kunsten
Klassesamfundet lever i kunsten.pdf
Vi mødes i BIO og ser Per Flys film Bænken fra 2000
Vi mødes i BIO og ser Bænken færdig
Bænken Arbejdsopgaver.docx
Lysende skuespil anmeldelse Ekstra Bladet.pdf
Læs Ekstra Bladets anmeldelse af Bænken hjemmefra
Aidt Torben og Maria arbejdsopgaver.docx
Kommentarer til stilesæt uge 50 3t.docx
Torben og Maria.pdf
Læs teksten hjemmefra og læg mærke til tekstens sociale markører som miljø, påklædning, livsstil, mad, opdragelse mv.
Klassesamfundet.pptx
Klassesamfundet i Danmark TEORI.docx
Torben og Bitten arbejdsopgaver.docx
Torben og Bitten Diskussion.docx
Torben og Bitten.pdf
Læs novellen og find eksempler på de 6 træk ved samtidslitteraturen (jf. den udleverede PPT)
Skriftlige prøver HJÆLPEMIDDELOVERSIGT Dansk A.docx
Faginstruks dansk.docx
Gruppeprojekt om Klassesamfundet i musikken.docx
Tessa og OrgiE Blæstegnen.docx
Tessa, Klamfyr - Blæstegnen
Se musikvideoen og lyt til teksten "Blæstegnen" hjemmefra og noter 3-5 stikord/eksempler på fremstillingen af det sociale miljø på Vestegnen (= område i det vestlige KBH som dækker fx Albertslund, Hundige, Hvidovre, Ishøj)
Yahya Hassan KONTAKTPERSON.docx
Yahya Hassan Barndom.docx
Yahya Hassan Tab og vind med samme sind.pdf
Læs om autofiktion s. 8-10 i “Klassesamfundet i Danmark TEORI” teksten hjemmefra
Morten Pape Præsentation af Planen OPGAVER.docx
Morten Pape uddrag Præsentation af Planen.docx
Læs teksten hjemmefra og marker 2-3 steder, hvor du synes, boligområdet "Planen" præsenteres på en interessant måde
Glenn Bech Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet uddrag 2022.docx
Simon Fruelund Borgerligt tusmørke uddrag 2006.docx
Bech og Fruelund Arbspørgsmål.docx
Læs s. 1-5 i Klassesamfundet i Danmark TEORI-teksten
Gadedreng forklædt som poet OPLÆG
Mazen Ismael Gadedreng forklædt som poet.pdf
Mazen Ismael Digtsamlingen Intro.docx
Mazen Ismael
Se den korte videopræsentation af Mazen på linket. Vi skal læse udvalgte digte fra Mazens digtsamling "Gadedreng forklædt som poet" som vores næste værk.
Gadedreng forklædt som poet Album
Alle sørger for at have skrevet noter/stikord til oplægget ind i den fælles powerpoint, så vi er klar til at høre de første oplæg i timen
Jeres digte kan høres på Spotify via linket nedenfor - hvis I vil høre dem hjemmefra
Vi fortsætter med oplæg
De sidste oplæg
Gadedreng forklædt som poet ARBEJDSOPGAVER.docx
DRTV - Prinsesser fra blokken
Prinsesser fra Blokken arbejdsopgaver 2025.docx
Se Vestegnens seje prinsesser i øjnene .pdf
Læs artiklen hjemmefra og læg især mærke til kritikken af serien sidst i artiklen
Vi skal snakke om terminsprøve + jeres næste danske stil - læs gerne mine kommentarer til terminsprøven hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Modernisme forløb
Forløbet er et kronologisk litteraturhistorisk forløb med nedslag i vigtige nøgletekster og forfattere fra tidlig modernisme, ekspressionisme, futurisme, surrealisme, konfrontationsmodernisme, sidegademodernisme.
I forbindelse med forløbet læses digtsamlingen "Gadedreng forklædt som poet" af Mazen Ismael.
Indhold
Kernestof:
2 digte om angst.docx
2 malerier Degas l'Attente.docx
2 malerier Picasso les desmoiselles.docx
2 indledninger Realisme og modernisme .docx
Læs de to indledninger og besvar de fire sprøgsmål nederst i dokumentet (opstart på nyt emne om Modernisme)
Realisme modernisme skema
Begrebsskema Modernisme s20-25.docx
Realismer Modernismer .pdf
Læs s. 20 (nederst) - 25 (øverst) og noter mindst 3 stikord til modernisme
Realisme og modernisme.pptx
Stationer på livets vej På Memphis Station.docx
Paa Memphis Station fællesnoter
Johs V Jensen På Memphis Station opgaver .docx
Jensen På Memphis Station.docx
Læs digtet hjemmefra og understreg de ord, du synes virker moderne/nutidige
Tom Kristensen det blomstrende slagsmål.docx
Læs digtet og skriv et kort resume af handlingen (hvor er vi henne? hvad sker der? hvordan slutter det?)
Ekspressionismen.pptx
Rudolph Broby Foråret kommer til cafeen.pdf
Rudolph Broby Johansen Bordelpige dræber ufødt.pdf
Foråret kommer til cafeen OPGAVE.docx
Rudolf Broby-Johansen
Læs den korte, indledende introduktion til Broby Johansen på linket og scroll ned og se den ca. 10 minutter lange video om ham og hans digtsamling BLOD
Husk at medbringe tekstkompendiet
14 autentiske stile 3t 2025.pdf
Læs teksten og find tre steder i teksten der viser en subjektiv holdning til århundredet
Emil Bønnelycke Aarhundredet.docx
Surrealisme intro.pptx
Munch-Petersen Det underste land.pdf
Læs digtet hjemmefra og overvej hvad digtets titel henviser til. Kik evt. på Wilhelm Freddies selvportræt og find noget hjælp/inspiration til din fortolkningshypotese
Wilhelm Freddie selvportræt.docx
Vi laver "den store bagedyst" i LYK - mere info følger
Rifbjerg Postludium.pdf
Otto Gelsted Reklameskibet.pdf
Eva holder frivillige faglige samtaler, mens klassen arbejder med skriftlige opgaver til teksterne - besvarelser uploades under Elevfeedback efter timen
Gelsted og Rifbjerg OPGAVER.docx
Læs opgaver + tekster til stilen i uge 12. De første 30 minutter af modulet er skrivetid til stilen
Inger Christensen Alfabet uddrag.docx
Per Højholt henry ind i landskabet.docx
De første 30 min er skrivetid til næste stil.
Inger Christensen systemdigtning opgave.docx
Opsamling på modernistiske digte
Modernistiske digte opsamling 3t 2025.pptx
Michael Strunge Plasticsolen.doc
Akademisk skrivning opgavehæfte 2025.docx
Skriveblokeret? Skriv med PEE-modellen
Akademisk skrivning teorihæfte 2025.docx
Læs s. 2-7 i det vedhæftede dokument om akademisk skrivning, som vi skal arbejde med op til, at I skal i gang med SRP
Orienter dig på skolens SRP-OneNote: www.viborgkatedralskole.dk/SRP.
Henvisninger
Se videoen: Video om den gode henvisning
Læs om skrivehandlinger og indledninger på s. 15-23 i teorihæftet til Akademisk skrivning.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Eksistentialisme - intro 2025.docx
Introtime til Eksistentialisme - læs det vedhæftede dokument hjemmefra (tre forskellige opslag på "eksistentialisme")
Eksistentialisme.docx
Dansk i 3t Læste emner 2023-2025.pptx
Martin A Hansen Agerhønen .pdf
Læs den vedhæftede tekst om Kierkegaard og noter et par stikord til hhv. Spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og Den religiøse
Ekistentialisme i dansk Kierkegaard intro.pdf
Novelleteori - vigtige pointer og begreber.docx
Novelleteori.pdf
Peter Seeberg Hvile arbejdsopgaver 2025.docx
Læs Seebergs novelle hjemmefra og overvej hvilke eksistentialistiske træk, der kan findes i den
Peter Seeberg Hvile.pdf
Sartre Eksistentialisme er en humanisme ny.pdf
Arbejdsopgaver til Sartre.docx
PHILOSOPHY - Sartre
Se den lille video om Sartre og hans eksistentialisme hjemmefra og noter 5 pointer, du mener er vigtige
Vigtige begreber Eksistentialisme.docx
Novelleteori.pptx
Sartre Eksistentialisme er valg og handling.pdf
Læs teksten om Sartres eksistentialisme og skriv stikord til Frihed, Ansvar, angst, Eksistens, ond tro/god tro, de andres blik
Læs Blixens novelle hjemmefra og overvej, hvorfor Lise træffer de valg, hun gør
Karen Blixen Ringen.pdf
Skabelon til talepapir.docx
SRP - det mundtlige oplæg.pptx.pdf
Genlæs din SRP og sørg for at have den på din computer
Dansk 3t læste tekster.docx
Den store bagedyst: Eva medbringer kager og flødeskum til den store bagedyst (da vi ikke kan være i køkkenet i LYK). I skal så i 6 grupper pynte kagerne på den mest kunsteriske/kreative/specielle/æstetiske måde, I kan. I må gerne selv medbringe ekstr
Vores sidste time sammen (fra 11.10 efter morgensamling).
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111198452", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111198452", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111198452" }