Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte Maria Jensen, Eva Boltau
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Naturen tur-retur
Titel 2 Sproghandlinger og samtaleanalyse
Titel 3 Noveller
Titel 4 Taler og retorik
Titel 5 DHO: Besættelsestiden
Titel 6 Se dagens lys (værk 1)
Titel 7 Krig i litteratur og medier - Armadillo (værk 2)
Titel 8 Aktivisme i litteraturen
Titel 9 Oplysningstiden - Jeppe på Bjerget (værk 3)
Titel 10 Romantikken og H C Andersen eventyr (værk 4)
Titel 11 Kortfilm
Titel 12 Det moderne gennembrud (værk 5)
Titel 13 Reklamer og reklamefilm
Titel 14 Medier og diskurs
Titel 15 Klassesamfundet (værk 6)
Titel 16 Modernisme forløb
Titel 17 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Naturen tur-retur

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sproghandlinger og samtaleanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Noveller

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Taler og retorik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Se dagens lys (værk 1)

Gennem læsning af Svend Åge Madsens roman arbejdes der med værklæsning med fokus på komposition, persongalleri, temaer og miljøkarakteristik, ligesom der introduceres til begreberne Utopi og Dystopi som en del af science-fiction-genren. Som perspektivering ser vi Wikke og Rasmussen filmatisering af romanen og inddrager Madsens novelle "Skabt for hinanden" samt aktuel debat om kunstig intelligens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krig i litteratur og medier - Armadillo (værk 2)

Forløb på tværs af fagets genrer med fokus på Danmark og danskere i krig. Der er arbejdet med tekster og materiale, der tematiserer krigenes baggrunde, at være i krig, at vende hjem fra krig og konsekvenser af krig. Teksterne har handlet om forskellige krige, som danskere har deltaget i, fra 1. Verdenskrig til Afghanistan.
Forløbet har fokus på hvordan læsning af især skønlitterære tekster kan bidrage til vores forståelse af krig. Forløbet introducerer til centrale karaktertræk ved Krigslitteratur og præsenterer eleverne for begreber som den kamporienterede, den kropsorienterede og den psykologisk orienterede krigslitteratur samt soldaten/den traumatiserede soldat som figur.  
Dokumentarfilmen "Armadillo" af Janus Metz læses som et medieværk, og der er i den forbindelse arbejdet med filmiske virkemidler.
I tilknytning til forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel om Lars Husums Jeg er en hær"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Aktivisme i litteraturen

Forløbet handler om Litterær aktivisme, dvs. litteratur der forholder sig kritisk og aktivisktisk til samfundet og sin samtid. Eleverne introduceres for centrale begreber som det kropslige spor og det politiske spor, kriselitteratur, autofiktion og nye stemmer.
Forløbet fokuserer på Klima, Køn og ligestilling som hovedtemaer.
Forløbet har endvidere fokus på læsning af tekster fra 2000-tallet - herunder de seneste 5 år
Udover læsning af tekster og medietekster i forskellige genrer, har klassen deltaget i et Zonta-arrangement (Goal Five) med fokus på FNs Verdensmål nummer 5: køn og ligestilling. Her indgik udarbejdelse af et kreativt produkt, så eleverne har fået styrket deres kreative og innovative kompetencer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysningstiden - Jeppe på Bjerget (værk 3)

Forløbet tager udgangspunkt i værklæsning af Jeppe på Bjerget. Der perspektiveres til Oplysningstiden og perioden 1700-tallet. Forløbet har fokus på centrale begreber som rationalisme, humanisme, humor og oplysningstanken.
Kasper Rostrups filmatisering af værket inddrages.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken og H C Andersen eventyr (værk 4)

Forløbet har fokus på Romantikken som litterær periode og introducerer eleverne til de mest centrale begreber, som universalromantik, nationalromantik, idealisme, dualisme, panteisme, hulelignelsen, biedermeier, dannelsestanken, romantisme, poetisk realisme.
I forløbet indgår læsning af udvalgte H C Andersen eventyr, der læses som værk. I eventyrlæsningen er der fokus på litterær analyse med fortolkning og perspektivering og mundtlig fremlæggelse (eleverne har i grupper fremlagt forskellige eventyr for klassen). Litterære læsemetoder i dansk repeteres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kortfilm

Forløbet introducerer til Raskins parametermodel, som sammen med filmiske og dramaturgiske virkemidler anvendes til analyse og fortolkning af kortfilm i flere genrer - herunder også dokumentariske kortfilm. i analysen lægges endvidere vægt på kortfilmenes kommunikationssituation. Som praktisk, kreativ øvelse udarbejder eleverne i grupper til sidst i forløbet en Explainer til kortfilm på ca 2-3 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud (værk 5)

Der er tale om et periodeforløb med fokus på Det moderne gennembrud som litterær og æstetisk periode. Der arbejdes primært med læsning af fiktive, skønlitterære tekster, som perspektiveres til den litteraturhistoriske periode og sættes ind i deres historiske kontekst.
Der introduceres til naturalisme, realisme og impressionisme.
I tilknytning til forløbet læses "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen som værk.

Søren Vrist Christensens videoer om Dansk litteraturhistorie og DMG bruges som digitale resurser:
- https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&list=PL0CXo9byVxb2KC5SOW9NS5OK9N6mH97jY&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
- https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Medier og diskurs

Forløbet præsenterer eleverne for diskursanalysen som supplement til  den sproglige og retoriske analyse af tekster i dansk.
Eleverne lærer at anvende faglige begreber fra diskursanalysen sammen med begreber fra den sproglige/stilistiske samt den retoriske analyse til undersøgelse af både litterære og ikke-litterære tekster.

Relevante sider fra Gymdansk.dk bruges som digitale resurser:
- https://www.gymdansk.dk/diskursanalyse.html
- https://www.gymdansk.dk/argumenttyper.html
- https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html
- https://www.gymdansk.dk/sprogligstilistik-analyse.html
- https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Klassesamfundet (værk 6)

Forløbet har fokus på både litteratur, sprog og medier gennem læsning af tekster indenfor både fakta og fiktion under den fælles overskrift "Klassesamfundet i DK ". Der læses primært tekster fra 2000-tallet, herunder også tekster fra de seneste 5 år.
Der fokuseres på tekster om underklassen, men middelklassen og overklassen inddrages også. Som teoretisk grundlag inddrages Nicklas Freislebens 6 træk ved samtidslitteraturens skildring af underklassen fra artikel ”Postvelfærdslitteratur” (Dansk Noter, 2018) samt teoriafsnit fra forløbsbogen Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark fra Dansklærerforeningens forlag (2023). Endvidere inddrages teori om autofiktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Modernisme forløb

Forløbet er et kronologisk litteraturhistorisk forløb med nedslag i vigtige nøgletekster og forfattere fra tidlig modernisme, ekspressionisme, futurisme, surrealisme, konfrontationsmodernisme, sidegademodernisme.
I forbindelse med forløbet læses digtsamlingen "Gadedreng forklædt som poet" af Mazen Ismael.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksistentialisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer