Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Dorthe Bjerregaard Kristensen
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ondskab
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Lyrikworkshop
Titel 4
Skriftlighedsforløb
Titel 5
Nyeste tid 1
Titel 6
Besættelsestiden, DHO
Titel 7
Oplysningstiden
Titel 8
Skriftlighedsforløb
Titel 9
Faglig formidling
Titel 10
Nyeste tid
Titel 11
Skriftlighedsforløb 2, den debatterende artikel
Titel 12
Dokumentarfilmsforløb 1
Titel 13
Kunsten og litteraturens genfærd
Titel 14
Romantik og romantisme
Titel 15
Ekskursion til København
Titel 16
Det moderne gennembrud 1
Titel 17
Islands litteratur og kultur
Titel 18
Det moderne og det folkelige gennembrud 2
Titel 19
Novelleforløb
Titel 20
Skriftligt forløb: Den personlige stemme
Titel 21
Litterære metoder
Titel 22
Dokumentarfilmsforløb 2
Titel 23
Nyeste tid, autofiktion
Titel 24
Oplysningstiden 2
Titel 25
Samtaleanalyse
Titel 26
Akademisk skrivning
Titel 27
Modernismer i det 20. årh.
Titel 28
Kampagne- og kortfilm
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ondskab
Ondskab
Morten Nielsen: Skæbne
Villy Sørensen: Blot en drengestreg
Cecil Bødker: Vædderen
Jan Sonnergaard: William
Kasper Colling Nielsen: Den unge soldats lidelser
Benjamin Holmsteen: Lille Lise (kortfilm): LILLE LISE HD - YouTube
Hans Scherfig: uddrag af Det forsømte forår
Jan Guillou: Ondskab (film)
Kuschel og Zand: uddrag af Ondskabens psykologi (teori)
Workshop med Thorbjørn Petersen fra Animationsskolen Viborg
Indhold
Kernestof:
Hej 1u :-) Jeg introducerer det første danskforløb for jer i dag. Ingen lektier :-)
Ingen lektier til i dag, hvor vi sammen skal læse om begreberne til forløbet. Vi skal også læse et digt og spille et spil :-)
Læs i kompendiet om ondskab de første tre bogsider af novellen ”En drengestreg” (s. 108-110).
Blot en drengestreg, arb. spgm..docx
Resumé-teknik.pdf
Læs de første 5 sider (s. 36-40) af novellen ”Vædderen” i kompendiet om ondskab. Tænk undervejs over karakteristikken af hovedpersonen Vagn. Hvilke ord og sætninger karakteriserer ham? I dag skal vi også samle op på gruppernes svar til "Blot en dreng
Læs de første to sider af novellen ”William” af Jan Sonnergaard (i kompendiet om ondskab). I må ikke læse mere end de to første sider... :-) I dag skal vi også arbejde videre med "Vædderen". Jeg vedhæfter pdf'en med jeres svar i Mentimeter til karakt
Vi arbejder videre med “William”. Ingen lektier :-)
Vi skal se første del af filmen "Ondskab". Der er en filmatisering af Jan Guillous roman af samme navn. Den er delvist baseret på Guillous egne ungdomserfaringer. Ingen lektier :-)
Illustrationsworkshop med Thorbjørn Petersen (fra The Animation workshop) med udgangspunkt i "Blot en drengestreg". Genlæs novellen til i dag (den er i kompendiet om ondskab). Det bliver godt :-)
Vi skal have en time om faglig argumentation, inden I starter på FF1.
Vi vender for en kort bemærkning tilbage til novellen "William", og så skal vi ellers arbejde med filmen "Ondskab". Ingen lektier :-)
Vi skal gennemgå jeres svar på spørgsmålene til filmen "Ondskab", inden vi julehygger. Man må godt have slik med. Der er heldigvis nogen, der har ansvaret for jule- og musikquiz :-) Har I andre gode ideer til julehyggen, så skriv dem til mig :-) Vi s
Hej 1u, velkommen tilbage og godt nytår :-) Læs kapitel 17 og 18 i uddraget af romanen "Det forsømte forår" (s. 54-61 midt på). Uddraget er i kompendiet om ondskab.
Vi arbejder videre med "Det forsømte forår". Jeg har læst jeres kommaafleveringer. Det ser godt ud :-) Vi gennemgår dem i dag.
Vi skal hygge os med lyrikworkshop i to timer i dag, derfor skal I hjemme læse det vedhæftede stilistikleksikon i pixiformat. Der står definitionerne på de retoriske figurer/stilistiske virkemidler/troper/billedsprog, som vi skal kende. Vi skal bruge
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave (1)
05-12-2022
Opgave (2)
19-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Indhold:
Forskelligt materiale om retorik, herunder appelformer og retoriske virkemidler
Forskelligt materiale om argumentation, herunder Toulmins model og argumenttyper
Dronning Margrethes nytårstale, 31.12.22
Mette Frederiksens nytårstale, 01.01.23
Sofie Lindes tale til TV2's Året, der gik-show, 30.12.21
Sofie Lindes tale ved Zulu Academy Show, 26.08.20
Carsten Jensens tale ved Extinction Rebellions aktionsuge 2022
Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke, 24.07.11
Anna Juuls nytårstale 2022
Elevernes egne taler
Indhold
Kernestof:
Læs de første to sider (s. 58 og 60) af Kaspar Collings novelle ”Den unge soldats lidelser”. Den er også i kompendiet om ondskab :-)
Vi skal færdiggøre "Den unge soldats lidelser", og så skal vi se og arbejde med en kortfilm. Ingen lektier :-)
Medbring jeres noter til kortfilmen "Lille Lise", som vi skal arbejde med. Download det vedhæftede dokument med jeres svar i Mentimeter til "Den unge soldats lidelser" og gem det i jeres mappe om "ondskab". Læs desuden de første 5 sider i det nye kom
Læs Dronningens nytårstale (i kompendiet om retorik). Understreg gennem læsningen det, der efter din mening er vigtigt at lægge mærke til :-)
I dag skal vi afrunde jeres arbejde med Dronningens nytårstale og arbejde mere med de retoriske begreber. Vi skal desuden arbejde med statsministerens nytårstale, som I skal læse til i dag. Talen er i kompendiet :-)
Vi starter timen med at samle op på jeres arbejde med Mette Frederiksens tale. I dag og i morgen skal vi arbejde med skriftlighed. Vi starter med at øve os på en af de tre genrer, som man skal lære i gymnasiet. Genren hedder "den debatterende artikel
I dag skal vi arbejde med den debatterende artikel "Skriv din første debatterende artikel", som vi læste i går. Til i dag skal I give hinanden lektier for i gruppen: Hvad skal man have styr på til i dag? Skal gruppemedlemmerne fx komme med et bud på
Velkommen tilbage :-) Halvdelen af timen arbejder vi med forberedelsen til "Det rullende Universitet". Den anden halvdel arbejder vi med den debatterende artikel. I har i grupperne givet hinanden lektier for :-)
Læs Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke, hvor hele Norge mindedes de mange ofre efter massakren på Utøya. Talen er i kompendiet. Og den er på norsk, men I kan godt forstå den :-) I dag skal I også holde jeres egen tale for jeres gruppe :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave (3)
03-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lyrikworkshop
Indhold:
Forskellige øvelser med forskellige versformer og stilistiske virkemidler med gruppeoplæg
Indhold
Kernestof:
I dag, hvor vi også skal i Fotorama og se filmatiseringen af Stine Pilgaards "Meter i sekundet", har vi Stine Pilgaard-dag :-) I det vedhæftede uddrag af romanen "Meter i sekundet" skal I læse fra begyndelsen og til og med s. 17 (det svarer til ca. 7
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Skriftlighedsforløb
Indhold:
Forskelligt materiale om den debatterende artikel
Kommaøvelser
Øvelser om indledninger og afslutninger
Jakob Sheikh: Derfor bør vi vise billederne af Aylan
Mette Skov Hansen: Grænser for pressefotografiet
Christian Nørgaard Larsen: »Sluk for dit TV og vær forælder, Mai Mercado«
Elevarbejde med den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Læs Anna Juuls tale (i retorikkompendiet). Hun er forfatter og uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole. Hun har bl.a. skrevet bogen "Superskurk", som hun omtaler i talen. Hun har også skrevet romanen "Penge og bacon". Penge og bacon er
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave (4)
10-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nyeste tid 1
Indhold:
Uddrag Af Stine Pilgaard: Meter i sekundet
Interview med Stine Pilgaard
Fotorama Viborg: Filmatiseringen af Meter i sekundet
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Besættelsestiden, DHO
Indhold
Anders Refn: De forbandede år 1 (2020), som dækker både samarbejdspolitikken/modstandskamp/de Østfrontsvillige og tyskertøser.
Anonym: Brydningstid bragt i NSDAPs årsskrift Jul i Norden 1935 (Nazistisk novelle, nazismen som løsning på økonomiske og sociale problemer)
Hans Scherfig: Frydenholm 1962 (Uddrag, der ironisk tager alsangen under behandling – samarbejdspolitik – nationalt sammenhold)
Morten Nielsen: Skæbne 1945
Poul Henningsen Man binder os på mund og hånd 1940/45
Kaj Munk: ”Den blå anemone” 1943
Kaj Munk: Nytårsprædiken, nytårsdag 1944
Nazi-plakater fra 1930/40erne
Censuren under besættelsen 1940-45, En national vækkelse - alsang og kulturel oprustning, Systime
Indhold
Kernestof:
I har set første del af "De forbandede år 1" i historie. Vi fortsætter nu med filmen. Ingen lektier til timen :-)
Vi skal arbejde med filmen. Repeter de filmiske virkemidler (de er vedhæftet her), som man altid skal arbejde med, når man arbejder med film :-)
Læs novellen "Brydningstid", der er skrevet af en ukendt forfatter, udgivet i det danske nazistpartis (DNSAP) blad "Jul i Norden 1935". Lav undervejs i din læsning understregninger af det, der karakteriserer personerne. Novellen er i googledrevet, om
De forbandede år 1, arbejdsark.docx
Vi skal arbejde med novellen "Brydningstid" :-)
Læs de første 6 sider (1-6) i uddraget af romanen "De nøgne træer" af Tage Skou-Hansen. Find teksten i drevet :-) Vi skal også samle op på arbejdet med novellen "Brydningstid" :-)
Læs de første 4 sider af "Den forbudte litteratur under besættelsen". Du skal lave understregninger undervejs, men du skal ikke lave arbejdsopgaverne i boksene. Dem skal vi arbejde med i fællesskab :-) Teksten ligger i google-drevet. Jeg har igen ved
Læs, idet du husker at lave understregninger, s. 5-8 i "Den forbudte litteratur under besættelsen", herunder bl.a. Poul Henningsens digt ”Man binder os på mund og hånd” + læs Kaj Munks digt ”Den blå anemone”, der ligger i googledrevet :-) I dag skal
Læs Kaj Munks ”Nytårsprædiken”, nytårsdag 1944. Den ligger også i google-drevet :-) I dag skal grupperne også arbejde med oplæg til de to tekster af hhv. Poul Henningsen og Kaj Munk og efterfølgende præsentere deres oplæg for en anden gruppe, der ikk
Vi starter med, at I skal holde jeres oplæg for en anden gruppe :-) Blev man ikke færdig med oplægget, er det lektien til i dag. Vi skal også arbejde videre med Kaj Munks nytårstale i dag. I dag skal vi også arbejde med dokumentarfilmsanalyse af "Hæv
Læs til i dag talen af Sofie Linde til TV2's "Året, der gik-show" (i retorikkompendiet på s. 22). Vi prøver parvist på timen at lege eksamen med den :-) Understreg de sproglige stilistiske virkemidler, som du lægger mærke til, mens du læser. Du skal
Sofie Linde Speech at Zulu Comedy Award show 2020
I dag skal vi arbejde med dokumentarfilmsanalyse af "Hævnens time", som I har brugt i historie.
Stilistikleksikonet er vedhæftet til de grupper, der har brug for det i deres DHO :-) Vi skal i dag lige igen repetere, hvordan vi på fredag bruger kanalerne i Teams :-)
Talepapir til det mundtlige forsvar.docx
Ravnkels saga skal være læst til i dag (værklæsning 1). Tjek dokumentet med stamtavler undervejs for at holde styr på persongalleriet :-) Vi har jo læst noget af den nyeste litteratur, da vi læste uddraget af "Meter i sekundet". Tænk over forskellen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave (5)
21-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Oplysningstiden
Fra Enevælde til oplysningstid med Lars Mikkelsen, DRTV
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje om oplysningstiden
Nikolaj Arcel: En kongelig affære
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus
Ludvig Holberg: Epistel om kaffe og te
Ludvig Holberg:Kør ikke, men gå (epistel)
MitCFU: Teaterblod, Holberg 4ever
Indhold
Kernestof:
Kære 2u, velkommen tilbage. Jeg glæder mig til at se jer igen, nu hvor I er blevet store, fornuftige 2g'ere :-) Vi starter på et forløb om Oplysningstiden. Oplysningstiden er den periode i europæisk historie, hvor fornuft og viden blev vigtig. Mennes
Læs første akt af Holbergs drama "Erasmus Montanus" (se vedhæftning), som vi hørte om sidste gang. Lav understregninger eller tag noter undervejs :-) Læg især mærke til karaktererne/personerne.
Læs andet akt af Holbergs drama "Erasmus Montanus". Lav understregninger eller tag noter undervejs :-) Læg igen især mærke til karaktererne/personerne, men også til relationerne mellem karaktererne (og den måde, hvorpå de taler til hinanden).
Læs tredje akt af Holbergs drama "Erasmus Montanus". Lav igen understregninger eller tag noter undervejs :-) Læg igen især mærke til karaktererne/personerne og til relationerne mellem karaktererne (og den måde, hvorpå de taler til hinanden).
Læs fjerde akt af Holbergs drama "Erasmus Montanus". Lav igen understregninger eller tag noter undervejs :-) Læg igen især mærke til karaktererne/personerne og til relationerne mellem karaktererne (og den måde, hvorpå de taler til hinanden).
Vi skal arbejde videre med spørgsmålene til "Erasmus Montanus". Sæt jer fra timens begyndelse i grupperne :-)
Læs s. 108-115 (IKKE afsnittet om deismen) + det afsnit, der hedder "Oplysningen" på s. 116 i uddraget af litteraturhistorien om oplysningstiden ”Litteraturens veje” (se vedhæftning). Vær som sagt opmærksom på, at det er en lidt lang lektie, men at d
Citat fra en præsentation af filmen: "En fortælling om den dramatiske kærlighedshistorie mellem Dronning Caroline Mathilde af Danmark og Johan Struensee, Kong Christian d. VII's livlæge. Caroline og Johan drømmer begge om et bedre liv for Danmarks be
Vi skal arbejde med "En kongelig affære".
Til i dag skal I læse om den analyserende artikel (se vedhæftning). Det er en lang lektie, men en del af forberedelsen til afleveringen, som I får tid til på klassen på fredag og i næste uge.
Læs tekstforlægget til stilen, som vi skal arbejde med i dag :-)
Grupperne har givet hinanden lektier for :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
At arbejde med lyrik
25-08-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Skriftlighedsforløb
Indhold
Lærerpræsentation om den analyserende artikel
Susan Mose og Maja Bøttcher: Om den analyserende artikel
Tom Kristensen: Folkevise
Jeppe Aakjær: I den gule lupin
Eleveksempler på den analyserende artikel
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder fortsat med den analyserende artikel. Grupperne har givet hinanden lektier for :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Faglig formidling
Indhold:
Tre eksempler på SRP'er med populærvidenskabelige artikler
Amanda Vejle: Om Illustreret Videnskab, 2018
Bente og Flemming Christensen: Formidlingsopgaver i dansk
Weile og Aasbjerg: Del din viden, Dansklærerforeningens Forlag, 2023
Jonas Grosen Meldal: Noas ark for gener, Illustreret Videnskab, nr. 15 2023
Niels Halfdan Hansen: Havvindmøller bliver et paradis for dyrene, nr. 15 2023
Gorm Palmgren: Hack din krop ung igen, Illustreret Videnskab, nr. 16 2023
Indhold
Kernestof:
I denne uge forbereder vi os på FF4 (og dermed på SRP'en). Vi skal jo arbejde med den populærvidenskabelige artikel eller den formidlende artikel, derfor skal I til i dag læse den vedhæftede tekst om netop denne genre. Det er en lidt lang tekst, men
Læs s. 58-65 i "Del din viden" af Weile og Aasbjerg. Du skal ikke læse øvelserne :-)
Læs s. 68-72 + s. 80-83 (minus øvelserne) i "Del din viden" af Weile og Aasbjerg. I fik teksten på timen i tirsdags, men jeg har lavet en ny og forbedret kopi, hvor der ikke mangler nogen ord :-)
Oversigt over forløbet i FF4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
En analyserende artikel om digte
27-09-2023
Logbog - FF4
13-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nyeste tid
Indhold:
Tine Høeg: Tour de chambre (værklæsning)
Tine Høeg om teateropsætningen af romanen:
https://www.facebook.com/watch/?v=842324573504787
Tine Høeg: Uddrag af "Romankoncert":
https://gutkind.dk/m/romankoncert-tour-de-chambre-af-tine-hoeg/
Forskellige anmeldelser af romanen
Caspar Eric: Nye balancer (digtsamling, værklæsning)
Caspar Eric (video): Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap:
https://www.google.dk/search?sca_esv=575606875&sxsrf=AM9HkKmsgUcmaYpEB_iciKyjMpXOmcMbBw:1697985271417&q=Caspar+eric&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjn376H8ImCAxXWQfEDHchIB90Q0pQJegQIChAB&biw=1272&bih=606&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:f5498d2e
,vid:lYxT3yVFCmA,st:0
I forbindelse med læsningen af digtsamlingen af Caspar Eric har vi arbejdet med multimodalitet
Vi har ligeledes arbejdet med Erics udsagn om, at han i det mindste ikke bliver holdt i et udstillingsbur i Tivoli:
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/video-victor-blev-holdt-i-bur-som-turistattraktion
Og:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/jesper-wung-sungs-oldefar-blev-udstillet-i-tivoli-familien-holdt-det-hemmeligt
Foredrag med Caspar Eric
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! På timen læser vi små sjove Holberg-epistler og afslutter emnet om oplysningstiden - ingen lektier til i dag :-)
Romanen "Tour de chambre" skal være læst til i dag :-)
Vi skal fortsat arbejde med "Tour de chambre" :-) Og vi skal evaluere på "Kvinden i baren".
Skriveøvelse til Tour de chambre.docx
Til i dag skal du læse om den sidste skriftlige genre (i det vedhæftede dokument), som man skal lære i gymnasiet, nemlig den reflekterende artikel. På timen skal vi høre mere om den reflekterende artikel :-) Man skal også i dag læse sin "Tour de cham
Vi skal arbejde med den reflekterende artikel :-) Vi skal også have karaktersamtaler. Jeg har vedhæftet tekstmaterialet igen (det er opg. 5 i materialet). I danskrummet i Teams har jeg lagt et dokument med links til videoer til de tre skriftlige genr
Vi får d. 22/11 besøg af en af vores bedste yngre digtere, nemlig Caspar Eric. I Caspar Erics nye digtsamling "Nye balancer" (med underoverskriften, "Handicapdigte") skal du derfor til i dag læse de digte, der står på siderne 11-25 + det indledende d
Læs første del af afsnittet ”Lige at gå”, s. 41-57 fra Caspar Erics digtsamling "Nye balancer", som vi også arbejdede med sidste gang :-) Mens du læser lektien til i dag, skal du igen udvælge to digte, som du specielt godt kan lide. Du skal argumente
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel, novelle
25-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Skriftlighedsforløb 2, den debatterende artikel
Indhold
Nicolai Rekve Eriksen: Om den debatterende artikel
Mose og Bøttcher: den debatterende artikel
Video om den debatterende artikel, Systime
Arbejde med at rette egen debatterende artikel med farvekoder
Forskellige skriveøvelser
https://www.ordbogen.com/
(hele hjemmesiden)
https://sproget.dk/
(kommaregler mm. - hele hjemmesiden)
https://minlaering.dk/dashboard
(grammatik - hele hjemmesiden)
https://ordnet.dk
(ordbøger - hele hjemmesiden)
https://dansksiderne.dk
(litteraturhistorie og begreber - hele hjemmesiden)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
https://sprogbro.org/
(dansk/svensk ordbog)
https://synonymet.dk/
(synonymordbog)
Indhold
Kernestof:
Vi skal fortsat arbejde med Caspar Erics "Nye balancer". Til i dag skal du således læse halvdelen af det tredje afsnit, der hedder ”De siddende” (Du skal læse s. 73-85). Mens du læser lektien til i dag, skal du igen udvælge to digte, som du specielt
Vi er kommet til det sidste afsnit i digtsamlingen. Afsnittet er et langdigt, der hedder ”Crawl”. Læs digtet til i dag (s. 105-116) :-)
Medbring “Tour de chambre” (den skal afleveres). Denne time bliver den sidste time med Caspar Eric, der ellers har været et hyggeligt bekendtskab :-) Ingen lektier :-)
Vi mangler heldigvis en lille smule af arbejdet med Caspar Eric, så vi udskyder afskeden til i dag :-) Vi starter også i dag på et nyt forløb om romantikken. Læs om romantikken i det vedhæftede kompendium (s.137-142, læs til afsnittet slutter øverst
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel 1
29-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dokumentarfilmsforløb 1
Indhold
Materiale om fakta- og fiktionskoder samt om autenticitetsmarkører og dokumentartyper
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (værk)
Foredrag med Christian Sønderby Jepsen og brødrene Henrik og Christian fra dokumentarfilmen
Indhold
Kernestof:
Til sidste gang skulle I læse om romantikken i kompendiet "Litteraturens veje" (s.137-142, til afsnittet sluttede øverst i anden spalte på s. 142). Tjek igennem til i dag, om du i dag kan svare på huskespørgsmål til teksten. Måske er der noget, du li
Titel
SRO, mundtligt oplæg.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kunsten og litteraturens genfærd
Indhold:
Peter Faber: Højt fra træets grønne top
C.W. Eckersberg. Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna, 1820
H. C. Andersen: I Danmark er jeg født
Natasja: I Danmark er jeg født (tekst og video)
Natasja: Gi’ mig Danmark tilbage (tekst og video)
Kjell Abel: Melodien, der blev væk
Udvalgte værker af Henry Heerup
Dan Turell og Halfdan E: ”Livet i Istedgade”
https://danturellhalfdane.bandcamp.com/album/livet-i-istedgade
Dan Turell og Halfdan E: ”Gennem byen sidste gang”:
https://www.youtube.com/watch?v=TimB6vp37c0
Dan Turell: ”Så kort og mærkeligt livet er”: Dan Turell Så kort og mærkeligt livet er - Klip - YouTube
Dan Turell i Lørdagshjørnet (fra 2.00 min.- 7.10 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=cmyV5g3WF4w&t=100s
Dan Turell, Hans Otto Bisgaard og tjener Frandsen:
https://www.youtube.com/watch?v=COoe5aOJobs
Michael Strunge: Nat i electri-city
Michael Strunge: Natmaskinen
Uddrag af “Væbnet med ord og vinger”
Forfatterweb.dk
Forløbet er læst i forbindelse med ekskursion til København
Forløb om forfattere og kunstnere, der ligger begravet på Assistens Kirkegård (i forbindelse med ekskursion til København)
Indhold
Kernestof:
Læs om/repeter fakta- og fiktionskoder til i dag. Se vedhæftning :-)
Til i dag skal I i det vedhæftede link læse afsnittene: "Hvad er en dokumentarfilm?", "Fakta og fiktion", "Faktakontrakt og autenticitetsmarkører" samt boksen med de almindelige autenticitetsmarkører, så vi bliver klar til at arbejde med dokumentarf
Vi færdiggør arbejdet med "Testamentet" :-)
Vi vender tilbage til den gode litterære periode "Romantikken". Repetér jeres noter og medbring skrivehæftet. I dag færdiggør vi "Testamentet" :-)
De sidste skal huske "Tour de chambre" i dag! Fik man ikke kigget så grundigt på sine noter om romantikken til i går, kan man nå det til i dag :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel 1
22-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Romantik og romantisme
Indhold
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje, om romantikken
Liv Thomsen: 1800-tallet på vrangen 1: Guld, hor og romantik: Guld, hor og romantik -
mitCFU.dk
Søren Vrist Christensen: Romantikken, universalromantikken, biedermeier og romantisme: Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur - YouTube
Dansk litteratur fra 1800-tallet – en oversigt:
http://fc.toender-gym.dk/~fm/1800tal/begivenh/romantik.htm
Staffeldt: Indvielsen
Oehlenschläger: Morgenvandring
Oehlenschläger: Guldhornene
St.St. Blicher: Præludium
Chr. Winther: Flugten til Amerika
H.C.Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt
H.C.Andersen: Klokken
N.F.S. Grundtvig: Livs-Oplysning
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge
Aarestrup: Angst
Aarestrup: Paa Sneen
Aarestrup: Stævnemødet
Historien om guldhornene
Maleri af Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue
Søren Vrist Christensen:
https://www.youtube.com/c/S%C3%B8renVristChristensen
https://metodebogen.dk
(læsningsmetoder - hele hjemmesiden)
https://gymdansk.dk/
(analysemodeller og begreber - hele hjemmesiden)
https://indidansk.dk/analysehjul
(hele hjemmesiden)
www.da-net.dk
(analysemetoder - hele hjemmesiden)
Indhold
Kernestof:
Læs s.142-146 i ”Litteraturens veje” (til lige før afsnittet om nationalromantik) og Staffeldts digt ”Indvielsen”. Under "Dokumenter" har jeg oprettet en romantik-mappe til jer. I den mappe ligger "Litteraturens veje" (vi har læst første del af afsni
Læs Oehlenschlägers digt ”Guldhornene” + repeter det, der står om „Guldhornene“ i „Litteraturens veje“ (som I læste til i går) 2. spalte s.143 til og med 1. spalte s.144. I dag skal vi også i fællesskab tale om de spørgsmål, som vi arbejdede med i gå
Læs digtet "Indvielsen" af Staffeldt i tekstkompendiet. Og repetér jeres pixistilistik-leksikon :-) Vi færdiggør på timen hurtigt "Guldhornene", så vi kan sammenligne de to vigtige tekster :-)
Læs i kompendiet Oehlenschlägers "Morgenvandring", så I har læst digtet, inden jeg på timen gennemgår det for jer :-) Og så har jeg lovet nogle søde piger, at I får de sidste 10 min. af timen til at tale om studietrøjer :-)
Vi har jo været så heldige at få en tur med guide på Assistens Kirkegård, når vi skal til København. Det er Danmarks mest berømte kirkegård, hvor en masse berømte forfattere og kunstnere ligger begravet. Vi vil nu læse nogle af disse kunstneres digte
Læs de to tekster af Natasja ”Gi’ mig Danmark tilbage” og ”I Danmark er jeg født” i kompendiet: "Kunsten og litteraturens genfærd - forfattere på tværs af tid, Assistens Kirkegård", som vi læser som optakt til vores besøg på Assistens Kirkegård.
Læs ”Melodien, der blev væk” af Kjell Abel i kompendiet ”Kunsten og litteraturens genfærd”. I dag skal vi desuden høre jeres svar til Natasjas sang, som vi arbejdede med sidste gang. Vi skal også lytte til den anden sang af Natasja og samtale om den
Læs de to digte af Michael Strunge i kompendiet ”Kunsten og litteraturens genfærd” :-)
Vi ses 6.25 på Viborg banegård!
Sæt jeres billeder, selfies, dialoger, digte, film og lignende fra jeres forfattercrawl i København sammen til en lille præsentation eller film, som vi kan se i dag :-) I dag færdiggør vi arbejdet med Strunge, og efter ferien vender vi tilbage til ro
Velkommen tilbage :-) Vi arbejder fortsat med Strunge.
Nu bliver det dejligt at genoptage romantikken :-) Sidste gang, da vi arbejdede med Michael Strunge, så vi, at han i høj grad benytter sig af stilistiske virkemidler/troper/billedsprog, hvilket man jo også gjorde i romantikken, så vi begyndte på et k
Læs i tekstkompendiet de to fine digte af Grundtvig ”Livsoplysning” og ”Langt højere bjerge” :-)
Læs til i dag ”Præludium” og ”Flugten til Amerika” (i romantik-kompendiet) :-)
Tag et billede af udsigten fra jeres værelse :-) Vindueskarmen og det, der står på vindueskarmen, skal med på billedet :-)
Læs H.C. Andersens ”Klokken” (i romantik-kompendiet). Tænk gennem din læsning over, hvilken type romantik der udtrykkes i teksten :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel 2
04-03-2024
Analyserende artikel, kampagnefilm
19-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Ekskursion til København
Indhold
Ekskursion til København i samarbejde med matematik. Op til turen har vi arbejdet med forløbet: "Kunsten og litteraturens genfærd" om kunstnere og forfattere, der ligger begravet på Assistens Kirkegård, hvor vi fik en guidet tur, da vi var i København. Vi har desuden arbejdet med Klunkehjemmet, som vi har læst om. Vi har ligeledes set uddrag af Liv Thomsens "1800-tallet på vrangen 1890-1900", hvor hun fortæller om Klunkehjemmet. Vi var desuden på "Blaagaard Teater", hvor vi så teaterstykket ”Dark matters – Black to normal": Tre nyskrevne dramaer i tre rå performative readings. Eleverne var selv på "forfattercrawl" i byen, hvor de selv skulle lægge ruten på baggrund af et antal opgivne stoppesteder. Her skulle de lave små videoer, digtoplæsninger, selfies osv. ved de forskellige mindeplader, buster eller skulpturer. Produkterne skulle præsenteres for klassen efter hjemkomsten. Vi fik desuden en omvisning på Medicinsk Museion.
Indhold
Kernestof:
Vi ses 6.25 på Viborg banegård!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Det moderne gennembrud 1
Indhold
Søren Vrist Christensen: Om det moderne gennembrud
Liv Thomsen: ”1800-tallet på vrangen”:
https://www.youtube.com/watch?v=psQvUv3cmaM
(dokumentarudsendelse afsnit 6)
Henrik Ibsen: ”Et Dukkehjem” (værk)
Tobias Gundorf Boesen: “A doll’s house” (kortfilm)
Amalie Skram: af: ”Lucie”
Georg Brandes: af: ”Indledning til Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur”
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
Herman Bang: ”Impressionisme. En lille Replik”
Herman Bang: ”Den sidste Balkjole”
Herman Bang: ”Gennem Rosenborg Have”
Drachmann: ”Engelske socialister”
Overby: ”Socialisternes March”
J.P.Jacobsen: af ”Fru Marie Grubbe”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En Idyl)”
Jeppe Aakjær: ”Min Hjemmen”
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand”
I forløbet har vi brugt:
litteratursiden.dk
forfatterweb.dk
Indhold
Kernestof:
Læs de tre smukke digte af Emil Aarestrup i romantik-kompendiet. Jeg kan digtet "Angst" udenad. Hvem vil udfordre mig? Det er kun to strofer :-) Vi skal også arbejde videre med "Klokken" :-) MEDBRING NOTESHÆFTET!
Vi kan stadig "Angst" udenad :-) Vi skal arbejde med de tre digte af Aarestrup. Repeter din viden om romantikken :-) Medbring noteshæftet.
Vi afslutter romantikken - selv om man aldrig helt bliver færdig med romantikken :-) og går i gang med det moderne gennembrud. Husk nu, at "Et Dukkehjem" skal være læst til d. 31/5. MEDBRING NOTESHÆFTET!
Vi skal starte på det nye forløb om det moderne gennembrud. Vi mangler stadig at færdiggøre "Stævnemødet", men det bliver næste gang, da vi i dag skal nå at se en udsendelse om det moderne gennembrud. Medbring noteshæftet :-)
Læs ”Indledning til hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur” af Georg Brandes (pdf’ens s.5) i det nye forløb om det moderne gennembrud :-) Brandes kritiserer den eksisterende litteratur og stiller nye krav til litteraturen, der skal sætte p
Alle skal have set Søren Vrist Christensens video om Det moderne gennembrud (se link i dokument), og alle skal have lavet til og med spgm. 5 i det vedhæftede dokument, som vi arbejdede med sidste gang. Var man her sidste gang, og har man lavet til og
Ibsens "Et Dukkehjem" skal være læst til i dag :-) Dramaet ligger under "Dokumenter"!
Vi skal arbejde med "Et dukkehjem" :-) Blev man ikke helt færdig med at udfylde personkarakteristikkerne i skemaet i arbejdsdokumentet i fredags, skal man have gjort det til i dag. Blev man færdig, har man ingen lektier :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2u DA skr. prøve
07-06-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Islands litteratur og kultur
Indhold:
Uddrag af Njals saga
Om retsforholdene på Island i Vikingetiden
Einar Mar Gudmundsson: Da skæbnevindene blæste
Materiale om Gudmundsson
Jon Kalman Stefansson: Uddrag af Fisk har ingen fødder
Oplysninger om Kalman Stefansson
Einar Mar Gudmundsson: Til rette vedkommende (værklæsning af digtsamling med elevpræsentationer)
Benedikt Erlingsson: Om heste og mænd (film)
Iver Jensen: We remember moments (kortfilm)
Hallgrimur Helgason: Suit and tie
Helgasons oplæsning af digtet:
https://www.youtube.com/watch?v=GC0pYaE0rRQ
Erik Skyum-Nielsen: Islands litterære mirakel
Forskelligt materiale fra:
Litteratursiden.dk
Funfacts om Island (til introduktionen)
Studieretningsrejse til Island med biotek og dansk, hvor vi bl.a. så vulkanen ved Grindavik, der netop havde været i udbrud, var på universitetet til foredrag, var på besøg i Nordens hus til en omvisning i huset, i en udstilling af islandske kunstnere og til en snak om islandsk litteratur og på dagsture til hhv. Reykjenes halvøen og på Golden Circle-turen. Efterfølgende skrev vi essays om turen. Vi lavede desuden mundtlige elevoplæg på baggrund af byvandringer med indlagte stoppunkter.
Indhold
Kernestof:
Kære 3u! Velkommen tilbage :-) Jeg håber, at I alle har haft en dejlig ferie, og jeg glæder mig til at se jer igen :-) Ingen lektier til i dag! Jeg introducerer til nyt forløb i relation til vores tur til Island, og vi skal i bogkælderen for at hente
Læs de første tre sider (til og med sætningen: "Hunden hylede derved så højt, at det forekom dem at være helt utroligt") om Gunnars fredløshed og død fra Njals saga. (teksten er i kompendiet om Island) :-) Medbring skrivehæftet! Jeg har downloadet og
Læs resten af uddraget af "Njals saga" til i dag. Måske er der alligevel humor i sagaen... :-)
I skal bruge timen på at læse den lange novelle af Einar Már Gudmundsson "Da skæbnevindene blæste" (i kompendiet "Islands litteratur og kultur i traditioner"). I kan vælge at sidde i klassen eller finde en god sofa på skolen. I bestemmer, om I vil læ
I dag skal vi arbejde med den lange novelle af Einar Már Gudmundsson "Da skæbnevindene blæste", som I læste i går :-) Vi skal også samle op på uddraget af "Njals saga" fra spørgsmål 5 :-)
Vi arbejder videre med den lange, gode novelle af Einar Már Gudmundsson "Da skæbnevindene blæste", så kemi-eleverne kan også nå at være med :-)
Til i dag skal I færdiggøre spørgsmålene til "Da skæbnevindene blæste" (fra spørgsmål 5-12). Jeg vedhæfter dem lige igen :-)
I kompendiet "Islandsk litteratur og kultur i traditioner" er der et uddrag af en MEGET fin roman med den fantastiske titel "Fisk har ingen fødder" :-) Vi deler uddraget op i to dele, så lektiemængden ikke bliver for stor. I skal således til i dag læ
Læs den sidste del af ”Fisk har ingen fødder” (fra ”Kort afhandling om kraften, der ødelægger liv, gør ødemarker beboelige”).
Digtsamlingen "Til rette vedkommende" skal være læst til i dag :-) Og vi færdiggør kort arbejdet med novellen "Fisk har ingen fødder" :-)
Man har til i dag læst godt på sit digt fra Einar Már Gudmundssons digtsamling "Til rette vedkommende". Har man læst og tænkt hjemme inden timen, tager det ikke lang tid at lave præsentationen med sin makker. Vi skal også i dag høre de fantastisk flo
Vi skal arbejde med den reflekterende artikel (rejseessayet). Læs hjemme instruksen, der ligger under "Opgaver". Og hav inden timen udvalgt det billede, som du vil tage udgangspunkt i. Man må gerne skrive sammen med en kammerat, så man sammen øver si
Til i dag skal man forberede to ting: 1) Sammen med sin gå-gruppe i Reykjavik skal man til i dag evt. over Messenger, et ledigt grupperum i Teams (under ”3u dansk”) eller lignende have forberedt den lille mundtlige præsentation af jeres byvandring me
Vi skal høre jeres præsentationer af jeres digt fra digtsamlingen "Til rette vedkommende", og vi skal se en islandsk kortfilm :-) Husk at medbringe digtsamlingen!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lille opgave
02-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Det moderne og det folkelige gennembrud 2
Indhold
Se "Indhold" under "Det moderne gennembrud 1"
Tilføjelse: Elevarbejde med AI-genererede billeder i forbindelse med "Den sidste balkjole"
Indhold
Kernestof:
Vi genoptager forløbet om det moderne gennembrud. Læs Herman Bangs svar til journalist og forfatter Erik Skram ”En lille replik”, hvor Bang forsvarer sin impressionistiske skrivestil, fordi Skram har anfægtet denne måde at skrive på (teksten står i k
Til timen
Læs Herman Bangs fantastiske novelle "Den sidste balkjole" i jeres kompendie om det Moderne Gennembrud.
Svært at være fantastisk .docx
–Find så mange impressionistiske træk i novellen som muligt.
Ingen lektier til i dag. Vi skal arbejde med en tekst, som jeg læser for jer :-)
Læs Martin Andersen Nexøs novelle "Lønningsdag" til i dag (den er i kompendiet).
Valg af SRP-workshops
Arbejdsspørgsmål Jeppe Aakjær .docx
Læs de to digte af Jeppe Aakjær "Jens Vejmand" og "Min Hjemmen" i kompendiet om Det moderne gennembrud (s. 24 og 25 i pdf'en)
Afsnit
Ordbog over det danske Sprog
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel (rejseessay)
30-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Novelleforløb
Indhold:
Læreroplæg om genren og om Boccaccios novelle Falken
Martin A. Hansen: Roden
Helle Helle: Syltning
Karen Blixen: Ringen
Svend Aage Madsen: Manden, der opdagede, at han ikke eksisterede
Peter Seeberg: Patienten
Indhold
Kernestof:
Læs Martin A. Hansens novelle Roden Martin_A__Hansen_Roden-2.pdf
Roden-arb.spgm..docx
Helle Helle - syltning.pdf
Læs Karen Blixens novelle Ringen: KarenBlixen-Ringen.pdf
Spgm. til Ringen, 2020.docx
Arbejdsspørgsmål til Patienten.docx
Læs Peter Seebergs novelle Patienten: Patienten_Peter_Seeberg-2.pdf Skriv 3 undringsspørgsmål til teksten og medbring til timen :-)
Læs første halvdel til og med side 233 af novellen "Manden der opdagede at han ikke eksisterede": Madsen - Manden der opdagede at han ikke eksisterede (1).pdf
Arbejdsspørgsmål til Manden der opdagede at han ikke eksisterede.docx
Læs anden halvdel af Manden der opdagede, at han ikke eksisterede
I denne time skal vi arbejde med den personlige stemme :-) Læs hjemme den vedhæftede anmeldelse og følg instruksen øverst på den første side, hvor der bl.a. står: "Understreg under læsningen gode sproglige formuleringer, hvor der arbejdes med sprog o
Den personlige stemme, skema.pdf
I dag skal vi arbejde med skriftlighed, så I skal have læst tekstforlægget godt til den stil, I skriver om :-) Tekstforlægget ligger jo under opgaven her i Lectio, men jeg tænker, at I er godt i gang :-)
I dag skal vi fortsat arbejde med skriftlighed :-)
I denne time skal vi fortsat arbejde med den personlige stemme :-) Læs hjemme den vedhæftede anmeldelse af Thomas Vinterbergs nye tv-serie "Familier som vores" og følg instruksen øverst på den første side, hvor der bl.a. står: "Understreg under læsni
Hvordan får jeg en personlig stemme.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Skriftligt forløb: Den personlige stemme
Indhold:
Forskelligt materiale fra MinLæring:
https://www.minlaering.dk/grundskole/dansk
Materiale om sproglige stilistiske virkemidler
Forskellige øvelser, bl.a. en beskrivelse af slik
Anmeldelse af tv-serien ”Familier som vores”. Anmeldelsen er skrevet af Louise Elly Meyer.
Anmeldelse af Christina Hagens digtsamling: POW, POW, POW. Anmeldelsen er skrevet af Louise Juhl Dalsgaard
Til arbejdet med indledninger og afslutninger, har vi analyseret indledningerne og afslutningerne til følgende afsnit af: Indefra med Anders Agger:
”Indefra – livskriser”, sæson 8
”Indefra – livslinjen”, sæson 8
”Indefra – sorggruppe”, sæson 8
Indhold
Kernestof:
Læs til s. 3 (til og med metodetrekanten) + læs om den nykritiske metode (s.5-6) i det nye kompendium om litterære metoder :-)
Nykritisk læsning, vi går i værkstedet.docx
Læs om den strukturalistiske læsning i kompendiet om de litterære metoder :-)
Strukturalistisk læsning, vi går i værkstedet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Litterære metoder
Indhold
Den nykritiske metode, fra Litteraturens huse, Systime
Den biografiske metode, fra Litteraturens huse, Systime
Den strukturalistiske metode, fra Litteraturens huse, Systime
Den læserorienterede metode, fra Litteraturens huse, Systime
Om performanceteori og læsning af autofiktion, fra Litteraturens huse, Systime
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Ursula Andkjær Olsen: Uddrag af Udgående fartøj, 2015
H. C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
Leonora Christina Skov: Uddrag af: Den der lever stille, 2018
Leonora Christina Skovs Instagram-profil
Harpens kraft (folkevise)
Peter Adolphsen: Luboslav Hasek (med "Læseren-vælger-selv-system")
Indhold
Kernestof:
Læs om den biografiske metode i kompendiet med de litterære metoder :-) Vi arbejder også videre med den strukturalistiske læsning.
Vi arbejder med den biografiske læsning/metode i dag. Jeg læser en tekst for jer. Og teksten skal vi så udsætte for en biografisk læsning :-)
Biografisk læsning, vi går i værkstedet.docx
Læs om den læserorienterede metode i kompendiet med de litterære metoder :-)
Digtet Forelskelsen, arb. m. litterære metoder.docx
I kompendiet med de litterære metoder skal du læse afsnittet "Performanceteori og læsning af autofiktion" :-)
Performanceteori og læsning af autofiktion, vi går i værkstedet.docx
Vi skal bl.a. arbejde videre med uddraget af "Den, der lever stille" af Leonora Christina Skov. Medbring noteshæftet. Sidste år påbegyndte vi et emne om dokumentargenren i forbindelse med besøget af dokumentaristen Christian Sønderby Jepsen og de to
Ingen lektier :-)
Opstart på dokumentargenren.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Dokumentarfilmsforløb 2
Indhold
Om dokumentargenren, herunder typer, fakta- og fiktionskoder samt autenticitetsmarkører fra:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dokumentarfilm?unilogin=1
Ane Cortzen: TV! TV! TV!: Tilrettelæggelse af tv og Graden af iscenesættelse, herunder Anders Agger og Ane Cortzens dokumentarlinje
Eleverne finder selv klip, hvor der finder en grad af iscenesættelse sted
Materiale fra:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=178
, bl.a. uddrag af den dybdeborende dokumentar: "Finanskrisen forfra, business as usual"
Katrine Hornstrup Yde: DR har et Anders Bech-Jessen-syndrom (artikel)
Jon Bang Carlsen: How to invent reality
Mads Brygger: Den sorte svane, afsnit 1 (TV2, MitCFU)
Jørgen Leth: Livet i Danmark, 1972
Janus Metz: Armadillo (MitCFU)
Anders Agger: Indefra, sæson 8: Livskriser
Indhold
Kernestof:
Læs til og med afsnittet om den dramatiserede dokumentar i det vedhæftede dokument om dokumentartyper, markører og koder (s. 1-4 øverst)
Opstart på dokumentargenren.docx
Læs resten af dokumentet om dokumentartyper, markører og koder (fra s. 4 øverst "Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm"). Vi skal se gruppernes klip fra forskellige dokumentarudsendelser, hvor I redegør for, hvad og hvordan der iscenesættes, og hvor
Den dybdeborende dokumentar, arb.dok..docx
Gym_brev_til_gymnasieelever_om_trivselsmålingen_2024.pdf
Vejledning i besvarelse af UMV_DK 1.pdf
Titel
Til i dag skal I lave spgm. 7 i dokumentet om den dybdeborende dokumenter "Finanskrisen forfra - business as usual". Det vil sige, at I skal undersøge begrebet "film noir". Derefter skal I overveje, om begrebet kan bruges i denne sammenhæng. Læs desu
Hjemme skal du kigge på spørgsmålene 3-5 i nedenstående arbejdsdokument til filmen "How to invent reality". Brug de noter, som du noterede, da vi så filmen :-) Vi skal også se første afsnit af “Den sorte svane”. MEDBRING skrivehæftet!
Spørgsmål til How to invent reality.docx
Vi skal arbejde med "Den sorte svane". MEDBRING skrivehæftet med jeres gode noter :-)
Arb.apgm. til Den sorte svane efter stationerne, 3u.docx
Ingen lektier :-)
Læs om den poetiske dokumentar i jeres kompendium om dokumentargenrer. Medbring også jeres ark om autencitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder fra timen
Livet i Danmark - Jørgen Leth .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Nyeste tid, autofiktion
Indhold:
Læreroplæg om dobbeltkontrakt og performativ biografisme
Claus Beck-Nielsen: Claus Nielsen - Eksperimentet
Podcasten "20 før 20" om Claus Beck-Nielsen
Claus Beck-Nielsens begravelse:
https://www.google.dk/search?q=claus+beck+nielsens+begravelse+youtube&sca_esv=db94c43514cdc207&ei=iiojaPqZF8CowPAPm7StsAg&ved=0ahUKEwj6hvi-qaCNAxVAFBAIHRtaC4YQ4dUDCBA&uact=5&oq=claus+beck+nielsens+begravelse+youtube&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiJmNsYXVzIGJlY2sgbmllbHNlbnMgYmVncmF2ZWxzZSB5b3V0dWJlMgUQIRigAUinGVCaA1jDE3ABeACQAQCYAXmgAecEqgEDNy4xuAEDyAEA-AEBmAIJoAKFBcICCxAAGIAEGLADGKIEwgIIEAAYsAMY7wXCAgcQIRigARgKmAMAiAYBkAYEkgcDOC4xoAe-HLIHAzcuMbgHgAU&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:da4f9ac8
,vid:lHGDGR7_kEQ,st:0
Karl Ove Knausgaard: Uddrag af: Min kamp 1
Interview med Knausgaard:
https://www.google.dk/search?sca_esv=d1a93f0377fb9d05&udm=7&sxsrf=AHTn8zrXN7-1mUlP6vbOHCCshDPTQ7Q57w:1737972766043&q=interview+knausgaard&sa=X&ved=2ahUKEwjpseWK1ZWLAxVJR_EDHa8NIpwQ8ccDegQIERAF&biw=1272&bih=602&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:b723f76a
,vid:w0xXuGbaXRc,st:0
Om Knausgaard fra: Udsat på hjertets bjerge – Karl Ove Knausgård og Pablo Llambías | Litteraturens huse (systime.dk)
Asta Olivia Nordenhof: Uddrag af Det nemme og det ensomme
Uddrag af Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
Lille film om stedsteori
Christina Hagen: Uddrag af POW, POW, POW (2024)
Introducerende om Christina Hagen
Indhold
Kernestof:
Kære 3u! Velkommen tilbage. Jeg glæder mig til at se jer :-) I skal se de første 40 min. af dokumentarfilmen "Armadillo" hjemmefra. Jeg har oprettet et tredages lån til jer på "MitCFU". Det går fra fredag d. 3. januar til søndag d. 5. januar. Det er
I dag skal vi arbejde med Janus Metz' "Armadillo". Og vi skal også arbejde med én af vores andre store dokumentarister, Anders Agger. Han er ekspert i gode indledninger og afslutninger - måske kan vi lære noget af ham… :-) MEDBRING skrivehæftet!
Vi skal arbejde videre med livskloge Anders Agger. Kan vi mon lære at skrive indledninger og afslutninger som Anders Agger... :-)? MEDBRING skrivehæftet :-)
Arb. spgm. Anders Agger, Indefra - livskriser.docx
Claus Nielsen-eksperimentet - artikel.pdf
Vi starter et nyt forløb op om autofiktion og litteratur i nyere tid. Gå en tur og lyt til denne podcast (16 min): 2000: Claus Nielsen kommer til byen | 20 før 20: Informations litteraturhistorie
Powerpoint om autofiktion: Autofiktion .pptx
Vi arbejder videre med emnet autofiktion. Læs derfor de første 3 sider af uddraget af Karl Ove Knausgaards ”Min kamp” (siderne 10-12 i det vedhæftede uddrag). MEDBRING skrivehæftet!
Arb. spgm. Karl Ove Knausgaard.docx
Læs digtene 1-6. Imens du læser kan du overveje, hvilke autofiktive træk digtene har: autofiktion nordenhof (trukket).pdf
Autofiktion som selvfortælling.docx
Læs uddraget af Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Tænk under læsningen over titlen...
Planlægningssiden for Viborg Katedralskole
Læs den vedhæftede introduktion til Christina Hagen, så vi bedre forstår hendes fantastiske pistoldigte, som vi skal læse uddrag af i fællesskab :-)
Arbejdsspørgsmål Jeppe på bjerget 3u.docx
Læs 3. akt af Jeppe på bjerget: Ludvig Holberg, Jeppe på bjerget, 3. akt.pdf
Se oversigten over, hvor vi skal sidde. Vores pladser er markeret med sort - foran scenen :-) Læs vedhæftede information "Om teatret".
Om teatret.pdf
I dag skal vi sammen evaluere, reflektere, grine og måske græde over Lollikes opsætning af "Jeppe på bjerget" Vi skal også færdiggøre arbejdet med Christina Hagens voldsomme, groteske og hjerteskærende digte fra digtsamlingen "POW POW POW, Pistoldigt
Arb. spgm. Christina Hagen, uddrag af Pow pow pow, 3u 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Oplysningstiden 2
Indhold:
Repetition af tiden og vigtige begreber
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget, 3. akt
Lollikes opsætning af Jeppe på Bjerget på Århus Teater
Indhold
Kernestof:
Læs videre i dokumentet om samtaleanalyse (fra nederst s. 7 om samarbejdsprincippet til og med afsnittet om høflighedsprincippet, midt på s. 11). Undervejs må du gerne tænke over, om du selv primært bruger samarbejds- eller høflighedsprincippet, når
Introducerende arbejdsopgaver til sproghandlinger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Samtaleanalyse
Indhold:
Om samtaleanalyse, herunder sproghandlinger, principper, turtagning, facework osv. fra: Kommunikationsanalyse , Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Video om sproghandlinger: Sproghandlinger: Informerende, selvfremstillende og regulerende - YouTube
Uddrag af: Rytteriet; Bodil Jørgensen - Hyldest Til Dansk Satire - YouTube
Uddrag af Per Fly: ”Bænken”:
https://www.youtube.com/watch?v=r1tWA2TpV0w
Uddrag af Casper Christensen og Frank Hvam: Klovn - Casper og parkeringsvagten - YouTube
Jan Sonnergaard: bananfluerne
Susanne Bier: Fingerplanen, fra Avistid (lille film)
Ole Bornedal: Naboerne, fra Avistid (lille film)
Indhold
Kernestof:
Læs videre i dokumentet om samtaleanalyse (fra s. 11 om facework til og med resten af dokumentet. Undervejs må du gerne tænke over, hvordan du selv arbejder med facework i samtaler :-)
Læs s. 129-136 i Jan Sonnergaards novelle ”Bananfluerne”. Vi arbejder fortsat med samtaleanalyse :-)
Læs s. 2-9 i teorihæftet "Akademisk skrivning - teori og lektier". OBS: Kort opsamling på "Bananfluerne"!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Akademisk skrivning
Indhold:
Lærermateriale, optakt til SRP-skrivningen
Indhold
Kernestof:
Læs om henvisninger og se videoen om samme på skolens SRP-OneNote. Læs desuden om skrivehandlinger og indledninger på s. 15-23 i teorihæftet: "Akademisk skrivning - teori og lektier". Læg mærke til, hvordan man kan omskrive dele af opgaveformuleringe
SRP-OneNote
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27
Modernismer i det 20. årh.
Indhold:
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realisme og modernisme, uddrag herfra om modernisme, med fokus på futurisme (herunder det futuristiske manifest), ekspressionisme, eksistentialisme og konfrontationsmodernisme
Desuden uddrag fra Paldam m.fl.: Mellemkrigstiden
Lærerintroduktion om modernisme, bl.a. med billeder (sammenholdes med realistiske tekster, vi har læst)
Video om modernisme og realisme:
https://litthist.systime.dk/?id=126
Johannes V. Jensen: Interferens
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Emil Bønnelycke: Gaden
Peter Seeberg: Hjulet
Klaus Rifbjerg: Foster
Klaus Rifbjerg: Motor
Tove Ditlevsen: Der bor en ung pige (modernismen sammenlignes med realismen)
Indhold
Kernestof:
Til timen
Jeg (Emma) har æren af at undervise jer igen! :-)Vi starter et kort forløb om den litterære periode Modernismen.I skal derfor læse siderne 20-25 i kompendiet: Modernisme - komprimeret kompendium.pdf.
Læs om ekspressionisme og futurisme i kompendiet samt digtene på siderne 13-19 (Nat i Berlin og Byen). I skal kun læse de afsnit, der er markeret med turkis.
Powerpoint om modernisme: Beskåre PP modernisme.pptx
Arbejdsark
Her er et link til den podcast, som jeg snakkede om i sidste modul. Afsnittet om Tom Kristensen er især godt og lærerigt, men der er også afsnit om Johannes V. Jensen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg, som vi også skal læse tekster af i dette forløb:
Hjulet af Peter Seeberg.docx
Læs Peter Seebergs novelle Hjulet i kompendiet
Færdiggør og medbring jeres digt "Hjulet". Digtet skal uploades enten som tekst eller billede i elevfeedback. Udfyld også jeres overbliksark ("Skema over modernisme og strømninger") over strømninger og forfattere fra modernismen til og med Seeberg :-
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28
Kampagne- og kortfilm
Indhold
Kort forløb, der opsamler vores viden om medieanalyse, filmiske virkemidler, korte genrer og samtaleanalyse
Hvorfor egentlig ryge?:
Hvorfor egentlig ryge - ep2 (youtube.com)
DF: Vi skal sætte danskerne først:
Vi skal sætte Danskerne Først! (youtube.com)
Rådet for sikker trafik - Hjelm har altid været en god idé:
vikinger og cykelhjelme - Google-søgning
Man kan da aldrig få for meget pølse?
pølsepresser du youtube - Google-søgning
Model til medieanalyse, reklame- og kampagnefilm:
https://skriveportalen.dk/wp-content/uploads/2016/03/Model-til-medieanalyse.pdf
Materiale fra:
https://indidansk.dk/reklame-genretraek
Anders Thomas jensen: Valgaften, 1998
Raskins 7 parametre
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi arbejde med det mundtlige forsvar, men også en lille smule med reklame- og kampagnefilmsanalyse + kortfilmsanalyse, der bliver vores sidste lille miniemne, som vi fletter sammen med afslutningen på samtaleanalyse. Derfor skal I til i da
Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen:
Til i dag skal I læse de sidste sider af modellen til medieanalyse, så I kan bruge begreberne, når I skal analysere reklame- og kampagnefilm til fx skriftlig eller mundtlig eksamen. Sidste gang læste I til s. 9. Vi skal også tale om kortfilm og samta
Reklamefilmens fortælleformer.docx
Læs om Raskins 7 parametre for kortfilm :-)
Repetition af sproghandlinger og samtaleanalyse.docx
Dette er vores sidste dansktime... Vi taler igen lige kort om eksamen, vi hygger og jeg gør mig umage med ikke at græde :-(
Arb.spgm til Valgaften.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111200429", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111200429", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111200429" }