Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Freia Behr Andersen, Kim Bo Severin
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nyheder, argumentation og fortællende journalistik
Titel 2 Værklæsning: Homo Sapienne
Titel 3 DHO: Fra vikingetid til middelalder
Titel 4 Mundtlighed
Titel 5 Den svære kærlighed i sangtekster
Titel 6 Korte film og kampagner
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Introduktion til den reflekterende artikel
Titel 9 Testamentet
Titel 10 Værklæsning: Babettes gæstebud
Titel 11 Samtaleanalyse
Titel 12 Krig
Titel 13 Krig - fortsat fra 2.g.
Titel 14 Krimiforløb
Titel 15 Det moderne gennembrud
Titel 16 Ismer fra DMG til i dag
Titel 17 Skriftlighed - genrer og sprog
Titel 18 Michael Strunge og 1980-erne
Titel 19 SRP - Skriftlighedstræning og mundtligt forsvar
Titel 20 Eksistentialisme
Titel 21 Repetition og eksamenstræning
Titel 22 Forløb#22

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nyheder, argumentation og fortællende journalistik

Nyheder, argumentation og fortællende journalistik
- Et forløb

Faglige mål
Eleverne skal introduceres til arbejdet med medier i dansk, her med fokus på nyhedsmedier.
Eleverne skal derfor introduceres for:
• Nyhedskriterierne
• Avisens forskellige formater
• Avisens ydre komposition og layout
• Avisens genrer, her med vægt på adskillelsen af informations- og opinionsgenren, samt den fortællende journalistik. Under disse skal de kunne identificere nyhedsartiklen, kronikken, debatindlægget og reportagen
• Avisens forskellige kilder, herunder erfaringskilder, partskilder, ekspertkilder
• Avisens indre komposition i form af nyhedstrekanten – og afvigelsen fra denne
• Vinkling i nyhedsstoffet
• Kommunikationssituationen (pentagram: afsender, sprog, emne, modtager, kanal/kontekst)
• At få repeteret og trænet den sproglige analyse
• At træne skriftlighed, her med fokus på at skrive fortællende journalistik samt et debatindlæg
• At træne deres egen evne til at diskutere ved at anvende både sproglige og retoriske virkemidler både mundtligt og skriftligt.

Herudover introducerer forløbet også eleverne for argumentationsanalyse, hvor de stifter bekendtskab med:
• Toulmins argumentationsmodel
o Påstand, belæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkør
• Appelformerne
• Argumenttyper
Årsagsargument
Tegnargument
Generaliseringsargument
Klassifikationsargument
Idolargument
Ekspertargument
Mængdeargument
Sammenligningsargument
Det nye over for det gamle-argument
Ordvalgsargument
Lykkeargument
Skræmmeargument

• Typer af brud på hæderlighed
Tilskrivning af skjulte motiver
Generalisering
Stråmandsargument
Ordvalgsargument
Postulat
Forsimplede kontraster
Manglende svar
Afledningsargument
Konfrontatoriske angreb

Analysetekster

• Uddrag fra ”Bertelsen - De uaktuelle nyheder” af Mikael Bertelsen, sendt d. 15.11.2002
https://www.dr.dk/bonanza/serie/398/bertelsen---de-uaktuelle-nyheder/23364/bertelsen---de-uaktuelle-nyheder-48
Uddraget ligger her: https://drive.google.com/file/d/1RQ3CS7hd23znxgYK4md1OQUjq7K7DbH8/view?usp=sharing

• ” Hjerteskærende sms: Frygter datter er blandt de 39 døde i lastbil” af Emma B. Vinkel på Ekstrabladet.dk d. 26. okt. 2019: https://ekstrabladet.dk/112/hjerteskaerende-sms-frygter-datter-er-blandt-de-39-doede-i-lastbil/7848745

• Telegram fra Ritzau: ” Otte er anholdt i Vietnam i sag om 39 døde i lastbil” på Information.dk d. 04.11.19: https://www.information.dk/telegram/2019/11/otte-anholdt-vietnam-sag-39-doede-lastbil

• Rothstein, Oscar et. Al.: ”Christian, råbte de. Eriksen, svarede vi”, i Zetland.dk d. 14. juni 2021.

• Kjær, Christian: ”Eriksen er vågen og er på hospitalet” på sport.tv2.dk d. 12. jun. 2021

• Pedersen, Trine: ”Så hold dog kæft, kærer lærer” uddrag af et debatindlæg trykt i dagbladet Information d. 3. november 2014, udgivet i Albinus, Rebecca Natasha et. Al.: Skriv dig frem, Dansklærerforeningen (2017)

• Friends (season 2, episode 3): https://www.youtube.com/watch?v=cXr2kF0zEgI

• Facebookopdatering fra Pia Kjærsgaard inkl. nogle af kommentarerne d. 10. januar 2013 på www.facebook.dk

• Willig, Rasmus: ”Spiser du lige så meget kød som gennemsnittet, vil du ikke dine børn det godt” udgiver d. 14. august 2018 i Information

• Solomonsen, Jonas: ”Bør vi spise mindre kød for klimaets skyld?” udgivet d. 29. november på Videnskab.dk

• ”Quiz: sandt eller falsk?” på tjekde.dk: https://www.tjekdet.dk/quiz offentliggjort d. 17.05.22



Fagtekster

• ”Artikel-layout” på hjemmesiden https://indidansk.dk/artikellayout

• ”Nyhedskriterier” på https://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/nyhedskriterier/

• ”Fire genrer fra avisen”, lærerproduceret ark
- inspiration fra Fra www.avisnet.dk

• ”Fortællende journalistik” på Dansk i Gymnasiet.dk https://www.gymdansk.dk/fortaeligllende-journalistik.html

• ”At karakterisere argumentation”, lærerproduceret teoretisk tekst af Signe Bro, videreudviklet af Freia Andersen.

• ”Uddybning af de tre appelformer” – et klip fra talerbloggen af Søren Marquardt Frederiksen: http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Logos-patos-etos

• ”Argumentation” s. 100-105 i Begreb om dansk – litteratur, sprog og medier, af Darger, Birgitte, Hansen, Kasper Lezuik og Nielsen, Claus (2009)

• ”Fake News i det postfaktuelle samfund” lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen (2023)

• ”Sådan spotter du en deepfake” af P3 Essensen https://www.youtube.com/watch?v=C60nVv7ILTY

• Uddrag fra Deep Fake Neighbour Wars fra iTv: https://www.youtube.com/watch?v=XTSuOX0HPKM

• Uddrag fra “Oliver jagter sandheden om krigen i Ukraine” fra P3: https://drive.google.com/file/d/1ZhD8Wl4q33IPraltsDlsmdi3HM83Ikkv/view?usp=sharing

• Steffen Kretz og Rasmus Christianbsen: ”John lever af fake news” udgivet d. 13. januar 2019 på dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er?fbclid=IwAR1Fyz0BFB_cXYM638yJpbHSPBzFEJ5MtnmfesIEmO_0pooq6P5f0M0B3g8

• Tidmand, Claudia Perez: ”Rusland hænger gravid ukrainsk kvinde ud på twitter” d. 11.03.22 på tv2 nyhederne: https://nyheder.tv2.dk/2022-03-11-rusland-haenger-gravid-ukrainsk-kvinde-ud-paa-twitter  


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sportsreportage 04-01-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værklæsning: Homo Sapienne

Homo Sapienne
- Et værklæsningsforløb


I forløbet er der fokus på at:
... træne analyse og fortolkning, her med særligt fokus på at få lavet en god personkarakteristik, samt tematik.
... træne eleverne i at definere en fortolkningshypoteser
... træne eleverne i at lave en personkarakteristik, som er fokuseret på at bevise en fortolkningshypotese
.... træne elevernes evne til at anvende faglig argumentation i en opgave og strukturere en opgave, så der er sammenhæng i den.
... træne brugen af fagbegreber, som knytter sig til sprog, træne den sproglige analyse og arbejde med bogens brug af intertekstualitet.  
... blive introduceret for nye mediers særlige karakteristika + nogle af de medialekter, som medierne har skabt.  
... træne perspektiveringen, her med fokus på at sammenligne tematikker og integrationen af online kommunikation i hhv. en roman og en tv-serie.




Analysetekster:
• Romanen Homo Sapienne, af Korneliussen, Niviaq. Milik publishing (2014)  
Oversat til dansk af forfatteren

• Afsnit fra Tv-serien SKAM, Sæson 3 afsnit 3 af Julie Andem for NRK. Sendt på www.dr.dk
https://www.dr.dk/tv/se/skam/skam-iii/skam-iii-3-10
Ved dødt link, ligger videoen her: https://drive.google.com/file/d/1fPGS5BsnGDObCtxWoifURZajvcyi2OY5/view

• Et eksempel på en personkarakteristik og en perspektivering – elevproduceret.



Faglitteratur
• PPP: Sprog og stil i Homo Sapienne

• Afsnittet ”Perspektiveringen” i Mose, Susan og Bødtcher-Hansen, Majas bog: ”Skriftlig eksamen i dansk”, Gyldendal (2019)

• Lærerproduceret ark: Guide til perspektivering

• Kapitlet ”Perspektivering” s. 111 i Skriv dig frem af Albinus, Rebecca Natasha og Nehammer, Sarah, Dansklærerforeningens forlag (2017)

Baggrundslitteratur:

• PPP om nye medier er baseret på kapitel 1, 3 og 4 i Sprog i sociale medier af Hougaard, Tina Thode m.fl. Dansklærerforeningens forlag (2018).

• Lærerintroduktion til tendenser i ny litteratur er baseret på kapitlet ”Introduktion” s. 7-11 i Fuck normen af Helle Juhl Lassen (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Fra vikingetid til middelalder

Forløbsplan
DHO – vikingetid og middelalder

Faglige mål:

• At kunne karakterisere vikingetiden og middelalderen som (litteratur)historiske perioder - samt hvordan disse kan adskilles fra hinanden.
• Introduktion til de danskfaglige metoder, samt træning i anvendelsen af disse
• Repetition taksonomiske niveauer
• Introduktion til Den hermeneutiske spiral
• Introduktion til det at skrive en tragtindledning i en indledning.
• Introduktion til litteraturhistoriebegrebet

Analysetekster til timerne:
• Uddrag af Egils Saga
• Uddrag af Ragnar Lodbrogs Saga
• Uddrag af Vikings (fra sæson1, episode 9 samt sæson 2, episode 7): https://drive.google.com/file/d/1N5d9_lj6OLr0VrraMil2WGiJIYsInqk6/view?usp=sharing
* Folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
* Folkevisen "Torbens datter"
* "Helvedslegende" om Skt. Paul
* Mariavise
* Helvedsbillede, kalkmaleri fra Mørkøv kirke

Analysetekster til opgaven:
(Disse er ikke gennemgået grundigt i undervisningen. Eleverne har valgt de tekster ud, de har villet arbejde med)
* Folkevise "Agnete og havmanden"
* Vikings1: Uddrag Episodetitel: ”The Vision”, sæson 4, 2016 https://drive.google.com/file/d/16KD1fsP73Tv2YLlA_JvN-7YO_Vl5Wm-L/view?usp=sharing
ngs2:

* Uddrag2+ 2
Episodetitel: ”All his Angels”, sæson 4, 2016
https://drive.google.com/file/d/1V-jm6yY0N1xTFEw4Soy2pkhbRcjmJa8S/view?usp=sharing


Teoritekster:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mundtlighed

Mundtlighedsforløb

Faglige mål:
• At træne elevernes evne i at analysere og fortolke taler.

*      At træne analysen af kommunikationssituationen vha. det retoriske pentagram

*      At træne den sproglige og retoriske analyse, her også med fokus på den ekstraverbale og nonverbale kommunikation.

* At repetere de sproglige virkemidler (Stilleje (høj og lav stil), Simpelt sprog, Abstrakt sprog, Metafor, Sammenligning, Besjæling, Personifikation, Homonymer, Slang, Dialekt, Værdiladede ord, Denotation, Konnotation, Fremmedord, Humor, Ironi, Sarkasme, Idiomer, Rim, Krydsrim, Parrim, Allitteration/Bogstavrim, Tretrinsraket, Retoriske spørgsmål, Anafor, Epifor, Epanastrofe, Antitese, Hyperbel, Kiasme, Interjektioner, Selvkorrektion)

* At repetere de retoriske virkemidler (Årsagsargument, tegnargument, generaliseringsargument, klassifikationsargument, autoritetsargument, ekspertargument, mængdeargument, idolargument, sammenligningsargument, det nye over for det gamle-argument, ordvalgsargument, skræmmeargument, lykkeargument, konfrontatoriske angreb, tilskrivning af skjulte motiver, generaliseringsargument, stråmandsargument, ordvalgsargument, forsimplede kontraster, postulater, manglende svar, afledningsargument, logos, etos, patos, og Toulmins model med påstand, belæg, rygdækning, gendrivelse, hjemmel/underbelæg, styrkemarkør.)

*      At introducere til, samt træne karakteristikken af, de tre talegenrer: Den politiske tale med fokus på at overbevise, lejlighedstalen med fokus på at underholde og den informative tale - eller det faglige oplæg - med fokus på at informere.

• Træne evnen til fagligt at kunne diskutere og reflektere over, hvad der gør en taler god – eller dårlig.

• Selv prøve at skrive en tale, samt at holde den for andre.

*       At anvende teori i praksis ved at skulle anvende forskellige sproglige og retoriske virkemidler, samt tydelige genremarkører i deres taler.

• Blive sat ind i, hvordan det mundtlige oplæg til DHO skal laves.

Teoretiske tekster:
* "Tre talegenrer", lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen, 2016.
Produceret med udgangspunkt i følgende tekster:
(Kilde til de tre talegenrer: Jimmy Sander Hagen: Formidling og etik, http://bogwebs.systime.dk/bogwebs/mundtlighed/formidling_og_etik.htm og Christina Rittig Falkbergs ”lejlighedstalen sætter fællesskabets værdier i centrum” på Rhetor – Rådgivende retorikeres hjemmeside: http://www.rhetor.dk/lejlighedstalen-saetter-faellesskabets- vaerdier-i-centrum/)
• Lærerproduceret ark: ”11 gode råd til god præsentationstenik” Kilde: arket er inspireret af Rhetoricas 10 gode råd til præsentationsteknik: http://www.rhetorica.dk/da/præsentationsteknik-10-gode-råd

• ”Tal så det rykker”, artikel af Per Munch, Politikken 30. oktober 2005.

• ”De fem retoriske faser”, lærerproduceret powerpointpræsentation.

• Artikel: ”Om nervøsitet” i Sprog og tale. Mundtlighed i dansk, Af Jimmy Zander Hagen og Systime A/S ISBN: 8761609978
http://bogwebs.systime.dk/bogwebs/mundtlighed/nervoesitet.htm

* Optakt til DHO talepapir", lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen, 2023

Analysetekster, som er behandlet grundigt:
* Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk råds litteraturpris, 2021: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/groenlandsk-forfatter-skriver-historie-med-selvmordsroman-og-revser#!/

Analysetekster, som er behandlet mere overfladisk:
* Tessas nytårstale på DR2s program Deadline ved nytåret 2020/21: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa#!/

* Mette Frederiksens tale ved pressemødet d. 11. marts 2020: https://www.tv2fyn.dk/video/klip/web-pressemoede-sujo-2

* Villy Søvndals tale ved klimatopmødet COP15 i København, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=CTozrTpxldM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Korte film og kampagner

Korte film og kampagner

I forløbet vil vi arbejde med korte film og reklamer - både reklamer i levende billeder og faste reklamebilleder.

Forløbets faglige mål:
- At opnå analytiske og fortolkningsmæssige færdigheder i forhold til filmmediet og reklamer – både i form af faste billeder og levende billeder
Herunder især:
* Billedanalytiske redskaber
* Viden om visuelle, auditive og lingvistiske virkemidler, samt forskellige fremstillingsformer

Forløbet vil primært fokusere på ”det mediemæssige stofområde”, men vil også berøre ”det sproglige stofområde”
Specifikke ting, de skal lære:
• Terminologien, der knytter sig til filmiske virkemidler og dramaturgi
• Filmanalyse – herunder hvordan de filmiske og dramaturgiske virkemidler fungerer.
• De skal få forståelse for, hvad filmen fortæller - og hvordan den gør det.
• Billedanalyse, herunder symbolik, komposition, layout, lys/skygge-forhold, farver og kropssprog
• Analyse af fremstillingsformer inden for reklamegenren
*      Analyse af genrer inden for reklamegenren
*      Analyse af fremstillingskoncepter inden for billedanalysen
*      Analyse af AIDA-modellen
* Introduktion til innovativt arbejde inkl. KIE-modellen og SWOT-modellen
* At træne deres evne til at omsætte teori til praksis i form af små kampagnefilm

Forløbet strækker sig over:
9 moduler

Fagtekster:
• ”Filmiske virkemidler” i Filmleksikon på www.filmcentralen.dk  https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

• ”Filmiske virkemidler og dramaturgi”, lærerproduceret ark Freia Behr Andersen 2016

• Kortfilm om AIDA-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=MrBKo0NeO_s

• Laswells kommunikationsmodel

• Minervamodellen

• "Billedanalyse", lærerproduceret PPP

* "Metoder i dansk",  lærerproduceret PPP

* "Lav din egen kampagnefilm",  lærerproduceret PPP

• Idekatalog over sproglige og retoriske virkemidler, lærerproduceret ark

• Analyse af kampagnefilm, lærerproduceret ark.

• Billedanalyse fra Alinea på: https://www.youtube.com/watch?v=q2dgMbnK_bI

Baggrundsteksten, som det lærerproducerede materiale bygger på:
• Knudsen, Jørn Ingemann (2010) Virkemidler i reklamer, film og kunstbilleder, Systime


Analysetekster:
• Oceaniden, kortfilm af Gorm Just (2011) https://vimeo.com/24739596

• Larger than Life, Musikvideo af Ian Isak og Tobias Rahim (2021)  

* "Arla ØKO Co2e Neutral" fra Arla (2021): https://www.youtube.com/watch?v=H2QseYxY2Jg&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=18

* "Hjelm har alle dage været en god idé" fra Rådet for sikker trafik (2021): https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=19

* "Eds Heinz Ad" fra Heinz Ketchup (2019): https://www.youtube.com/watch?v=keOaQm6RpBg&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=20

• "Skal du fucke med mit grundvand" fra Elretur (2019) https://www.youtube.com/watch?v=Cu7YIjSU1rA

• Faste reklamer fra:
o Smirnoff Apple twist
o Aalborg universitet (Om Emil)
o Elgiganten elevuddannelsen

• To elevopgaver, analyserende artikler, hvor kampagnefilm er blevet analyseret

• Uddrag fra filmen Populärmusik från Vittula: https://www.youtube.com/watch?v=7bd3Elc91O0

• Uddrag fra romanen Populærmusik fra Vittula

Kampagnefilm, de har kunne vælge til at holde oplæg over og skrive aflevering om:

• Spies Rejser: ”Do it for Denmark” (2015): https://drive.google.com/file/d/13tlx2WxylMyImQ_ehUDaCh9HCdjIh9th/view?usp=sharing

• Arla Lærkevang: ”Friskhed” (2013):  
https://www.youtube.com/watch?v=9gYRMh8DdEk

• Kræftens Bekæmpelse: ”Presser du stadig?” (2022): https://www.youtube.com/watch?v=l9nC7ZUPPbU

• Tryg: ”Giv din tryghed videre” (2012):
https://www.youtube.com/watch?v=K05pHAqwk2U&list=PLh_4lw8Fo-7AgafD-652s4qDTEfn2CLT-&index=7

• Fitness World: ”Sig farvel til din gamle krop” (2013): https://www.youtube.com/watch?v=2DKm2I7C2Zk   

• Rådet for sikker trafik: ”Hvad laver du, når du kører bil?” (2020):  https://www.youtube.com/watch?v=BhHgug5dnBY

• Hummel: ”The Great Grass-plantation” (2017): https://www.youtube.com/watch?v=33ZK2TWfNCw


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Romantikken – fra nyplatonisme til romantisme
Forløb

Om forløbet generelt:
Forløbet skal i samspil med andre forløb om litterære perioder give et litterært overblik og kendskab til centrale danske værker, som er beskrevet i bekendtgørelsen for dansk. Der bliver derfor bygget ovenpå den litteraturhistorie, som eleverne allerede har stiftet bekendtskab med. Hensigten er at udbygge elevernes litteraturhistoriske overblik samt at skabe en mere nuanceret forståelse af litteraturhistorisk læsning generelt. Forløbet vil fokusere på tekster fra romantikken, biedermeier og romantismen, som eleverne skal kunne analysere og fortolke som litterære tekster, sætte i forhold til litteraturhistoriske tendenser og perspektivere til hinanden – og til tendenser helt op til i dag.

Faglige mål:
• At få udvidet elevernes litteraturhistoriske horisont
• At træne dem i at kunne identificere de centrale karakteristika, der knytter sig til litteratur og kunst fra de litteraturhistoriske perioder: Oplysningstiden, romantikken, universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantik, bidermeier og romantismen
- samt at kunne adskille disse fra hinanden
• At få udviklet deres kompetencer i forhold til litteraturhistorisk læsning, hvor de bliver endnu mere bevidste om samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• At introducere eleverne til karakteristika knyttet til folkeeventyret og kunsteventyret
• At få udbygget deres analyse- og fortolkningskompetencer
• At få trænet deres evne til at perspektivere, både inden for en given periode – og på tværs af perioder
• At træne elevernes evner i remediering – her i forbindelse med at lave en filosofisk teori om til en faglig planche, samt at lave et digt fra nyplatonismen om til en tegneserie.
• At introducere eleverne for en kort sproghistorisk gennemgang af udviklingen inden for de nordiske sprog, samt karakteristiske kendetegn ved hhv. det svenske og norske sprog.

Analysetekster, som vi er gået i dybden med:
• Holdberg: ”Epistola XCI” (Om at drikke kaffe) (1748)
• Schack Staffeldts digt ”Indvielsen” fra Digte, 1804
• H. C. Andersens eventyr ”Klokken”, 1845
• Adam Oehlenschlägers digt ”Simon Peder” fra digtsamlingen Poetiske skrifter, 1805
• Emil Aarestrups digt ”Angst” (1838)
• Emil Aarestrup ”Paa Sneen” (1838)
• Johan Thomas Lundbye: Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1846-47, 36,2 x 43,2 cm, Den Hirschsprungske Samling, København
• Reklamen: ”Merci – fordi du er til”: www.youtube.com/watch?v=1Vz5YaEWcQU
• C. D. Friederich: ”Korset og katedralen i bjergene”, 1812
• C. D. Friederich: ”Vandreren over tågehavet”, 1818
• Et filmcitat fra XFactor fra DR
• Søren Ryge: ”Far, mor og børn”, afsnit 3 fra starten til 4:10 minutter inde, DR, 2020: https://www.dr.dk/drtv/episode/soeren-ryge_-far-mor-og-boern_-far-mor-og-boern-_3__55364
• C. W. Eckersberg billede: ”En nøgen fra ryggen set kvinde sætter sit hår foran et spejl”. Ca. 1837.
• Joseph Wright of Derby (1734-1797) An Experiment on a Bird in the Air Pump (et eksperiment med en fugl i en luftpumpe) fra 1768
• Wilhelm Bendz maleri: ”Familien Waagepetersen” (1830)
• Emil Aarestrup: ”Gunløde” (1838)

Analysetekster, som vi har behandlet mere overfladisk:
• Richard Dybeck: ”Du gamla, Du fria” (1844)
• Ivar Aasen: ”Nordmannen” (1863)
• Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1823)

• Wilhelm Marstrand: Familien Waagepetersen, 1836
• Uddrag fra: Adam Oehlenschlägers digt ”Morgen Vandring” fra Poetiske Skrifter 1805
• Uddrag fra Disneys Pocahontas: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
• A.W. Schack von Staffeldt: ”Lina. Sonet” (1808)
• Nasjonal digital læringsarena: “Platons hulelignelse” https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs
• Valgvideo fra DF ”Jeg er Danmark” fra 2011: https://www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM
• Reklame for Volvo: ”Volvo XC70 feat. Zlatan – Made by Sweden” (2014) https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc

Musikvideoerne:
* ”Re-cep-ten”
* "Vi vandt"
* Halli, Halli, Hallo
* "8 Ball"
* "Helt sikker"

Fagtekster
• Lærerproduceret PPP: ”Fra vikingetid til oplysningstid”.
• Lærerproduceret PPP: ”Metoder i dansk”
• Lærerproduceret ark: ”En kort introduktion til romantikken”.
• Lærerproduceret PPP: ”Nyplatonisme og digtergenier”
• Lærerproduceret PPP: ”De nordiske sprog – en kort introduktion”
• Lærerproduceret ark: ”Romantisme” udarbejdet på baggrund af ”Romantismen” i Litteraturens veje og www.denstoredanske.dk
• Lütken, Gerd og Fibiger, Johannes: ”Nationalromantikken” fra Litteraturens veje, Systime
• Lütken, Gerd og Fibiger, Johannes: ”Romantikken i Danmark” fra Litteraturens veje, Systime https://litteraturensveje.systime.dk/?id=149
* Lütken, Gerd og Fibiger, Johannes: ”Oplysningstiden” fra Litteraturens veje, Systime
• Christensen, Søren Vrist: ”Nyplatonisme – dansk litteratur” https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
• Christensen, Søren Vrist: ”Romantikken og universalromantikken – dansk litteratur”: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
• Christensen, Søren Vrist: "Romantisme" https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
• Christensen, Søren Vrist: "Biedermeier" https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
*  "Poetisk realisme og biedermeier" på dansksiderne: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3437


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Introduktion til den reflekterende artikel

Introduktion til den reflekterende artikel.

Links til prøver og eksaminer:
https://www.ordbogen.com/ (hele hjemmesiden)
https://sproget.dk/ (kommaregler mm. - hele hjemmesiden)
https://minlaering.dk/dashboard (grammatik - hele hjemmesiden)
https://gymdansk.dk/ (analysemodeller og begreber - hele hjemmesiden) https://indidansk.dk/analysehjul (hele hjemmesiden)
https://ordnet.dk (ordbøger - hele hjemmesiden)
https://dansksiderne.dk (litteraturhistorie og begreber - hele hjemmesiden)
https://metodebogen.dk (læsningsmetoder - hele hjemmesiden)
www.da-net.dk (analysemetoder - hele hjemmesiden)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
https://sprogbro.org/ (dansk/svensk ordbog)
https://synonymet.dk/ (synonymordbog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Testamentet

Testamentet - et repeterende forløb om dokumentaren.

Forløbet har fokus på at repetere:
* dokumentargenrens genremarkører
* de fire dokumentarformer: Deltagende, dybdeborende, observerende og jeg-dokumentaren.
* Fakta- og fiktionskoder

Herudover vil forløbet introducere eleverne for regler og normer omkring etik og moral i forhold til dokumentargenren, som skal skabe grobund for refleksioner og diskussioner omkring hvad man må og ikke må. Samt hvad man bør og ikke bør, når det kommer til dokumentargenren.
Herudover vil vi fokusere på, hvordan virkeligheden iscenesættes, manipuleres og behandles i dokumentaren.

Dokumentaristen Christian Sønderby Jepsen vil komme ud og holde foredrag for eleverne, og med til foredraget vil de to brødre fra dokumentaren, samt den enes søn, deltage. Dette skulle gerne give motivation til diskussionerne omkring etik, moral, iscenesættelse og manipulation af virkelighed.

Analysetekster:
Jepsen, Christian Sønderby: "Testamentet", 2011

Teoretiske tekster:
• Kirsten, Anders og Jan Foght Mikkelsen: kapitlerne ”Den dybdeborende dokumentarform”, "Den deltagende dokumentarform", og "Den observerende dokumentarform" på s. 52-63 i bogen Dokumentaren i undervisningen, L&R Uddannelse (2009)

• Kapitlet ”En dokumentarisk trend: jeg-dokumentaren” fra fanen ”Virkelighedens fortællinger i billede og lyd – dokumentar” på i-bogen Krydsfelt af Berit Riis Langdal, Mimi Olsen og Pia Quist: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=298#c2051

* Granild, Dorte og Wolfhagen, Mette: "Etik og manipulation i dokumentaren" fra bogen DOX, 2016

* Olsen, Mimi og Schou, Hans Oluf ”Fakta og fiktion” fra Levende billeder,
systime (2010)

• “Fakta- og fiktionskoder – en oversigt over filmiske virkemidler”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen (2012)

• Uddrag fra TV!TV!TV!’s udsendelse om tilrettelæggelse af virkeligheden, http://www.dr.dk/tv/se/tv-tv-tv/tvtvtv#!/19:34
Kan ses på: https://drive.google.com/file/d/0B8FD2nl1cwngNXZMa0tmVnZyN1k/view?usp=share_link&resourcekey=0-EhBLGvfYDYOFtZp22MJMPg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Værklæsning: Babettes gæstebud

Karen Blixens Babettes Gæstebud – Et værklæsningsforløb


Om forløbet
Forløbet skal introducere for Karen Blixen som forfatter, herunder hendes særlige skrivestil. De vil bl.a. blive vist et interviews med Karen Blixen. Forløbet fungerer herudover også som et værklæsnings-forløb, hvor eleverne trænes i at analysere og fortolke på et større værk, ved både at dykke ned i detaljer og koble dem sammen med helheden. Herudover ser eleverne uddrag fra spillefilmen, Babettes gæstebud.

Faglige mål
Eleverne skal trænes i forskellige metoder inden for tekstanalyse, herunder nykritisk analyse, argumentations- og kommunikationsanalyse og sproglig analyse. De vil herudover få repeteret filmanalyse vha. uddrag fra spillefilmen, Babettes gæstebud, og blive trænet i at perspektivere den litterære og filmiske version af det samme værk, herunder at vurdere forskelle og ligheder i virkemidler.

Vi vil særligt have fokus på at træne deres viden om – og kompetencer i forhold til at anvende:
• Sproglige virkemidler
• Fremstillingsformer
• Personkarakteristik
• Fortællerforhold
• Filmiske virkemidler

Herudover vil elevernes kreative skrivekompetencer – herunder det at skrive en personlig stemme frem – blive trænet ved to kreative skriveøvelser.

Litteratur

• Primær litteratur
o Romanen Babettes Gæstebud, Karen Blixen (1952)

• Sekundær litteratur
o Uddrag fra spillefilmen Babettes Gæstebud, Gabriel Axel (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=7K-glgnbM1I&feature=youtu.be
o Uddrag fra tv-interview med Karen Blixen https://www.youtube.com/watch?v=eO0WhkQZhkU (1962)

• Teori:
o Larsen, Ole Schultz: ”Fremstillingeformer” fra Håndbog i dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime (2015)
o ”Fortælleren”, lærerproduceret ark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Samtaleanalyse

Samtaleanalyse


Om forløbet
I forløbet vil eleverne blive præsenteret for nye analyseredskaber til kommunikationsanalysen. Forløbet vil især fokusere på analyse og fortolkning af samtaler. I løbet af forløbet vil eleverne blive præsenteret for begreber som ”sproghandlinger”, ”undertekst”, ”op- og nedtoning” samt ”Face-work”. Herudover vil eleverne blive trænet til at kunne medtænke kommunikationssituationen for en samtale i analysen, for på sigt selvstændigt at kunne reflektere over, hvordan omstændigheder eller forhold fra denne påvirker samtalens forløb. De skal samtidig blive bevidste om vigtigheden af at medtage denne kommunikationssituationsanalyse i deres analysearbejde for at kunne forstå det, der siges, fuld ud.

Faglige mål
- At få nuanceret elevernes analytiske og fortolkningsmæssige færdigheder i forhold til kommunikation, her især samtaler og disses kontekst.
- At tilegne sig flere analytiske redskaber til sproglig analyse, som knytter sig til teorien om;
• Samtaleanalyse (kommunikationssituation, undertekst, op- og nedtoninger)
• Høfligheds- og samarbejdsprincippet
• Face-work, herunder krænkende, truende, beskyttende og opbyggende facework.
• Sproghandlinger (den informerende, regulerende, følelses- og holdningsudtrykkende, samtalestrukturerende og rituelle sproghandling).
• Direkte og indirekte sproghandlinger
• Op- og nedtoninger
• Undertekst
• Kommunikationssituation/kontekst
- At træne evnen til at kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Fagtekster
• Scheuer, Jan Sproghandlinger – Brug af sprog i dansk, Dansklærerforeningen forlag (2009) s. 11-16, 35-37, 41-48, 53-54, 57,
• Lærerproduceret tekst: Samtaleanalyse – begreberne, en kort introduktion.
* "Facework", lærerproduceret PPP om Facework

Primære analysetekster
• Wulff Morgenthaler tegneseriestribe ”Surdej” http://heltnormalt.dk/wulffmorgenthaler/2013/11/14
• Filmcitat fra Per Flys Bænken (2000)
• Udskrevne replikker fra Bænken
• Tegneseriestribe ”løg” fra Steen og Stoffer http://www.zuko.dk/steen&stoffer/Steen&stoffer01.htm
• Uddrag fra reality-serien For lækker til love http://www.youtube.com/watch?v=f2ndF_dSFfo
• Uddrag fra Casper Christensens og Frank Hvams tv-serie Klovn, ”Casper og parkeringsvagten”: https://www.youtube.com/watch?v=Cq1lYz_Q0Ko
• Uddrag fra satireprogrammet Det slører stadig
http://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c&list=PL5VkNXhgIzXzdOsB6sbmhm_21AysBBuaT
• Helle Helles novelle ”Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark” (2000)
• Uddrag fra Måns Herngrens film Eva og Adam (1997).
• Uddrag fra serien SKAM sæson 1, episode 7 inkl. Udskrevne replikker: https://drive.google.com/drive/folders/0B8FD2nl1cwngMHI2SWx6bEtzcVk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Krig

Soldater i krig – et forløb

Om forløbet
Forløbet om soldatersprog og dokumentarfilm er et temaforløb, hvor vi fokuserer på at analysere og fortolke på forskellige materialetyper, som alle omhandler danske/vestlige soldater i krig.
Forløbet skal repetere den danskfaglige analyse af flere forskellige medieformer ud fra flere forskellige metoder. Det skal samtidig introducere eleverne for dokumentargenren og dennes fire underformer; den observerende, den dybdeborende, den deltagende dokumentar og den intime dokumentar/videodagbogen. Eleverne skal både præsenteres for teori omkring dokumentarformernes genremarkører, samt fakta- og fiktionskoder. Der vil her fokuseres på, hvorledes forholdet mellem virkeligheden og den medierede fremstilling af denne manifesterer sig i de forskellige dokumentarformer. Dette skal give eleverne en forhøjet kritisk bevidsthed om de audiovisuelle mediers repræsentationer af virkeligheden. Forløbet skal også introducere eleverne for diskursanalyse, samt lade dem prøve kræfter med at analysere et uddrag fra et computerspil.

Formål
Forløbet retter sig primært efter at undersøge tre ting:
1. Hvordan soldater i krig kommunikerer
2. Hvordan politikere, populærkulturelle produkter, pårørende, eksperter og soldaterne selv italesætter krigen og dens deltagere
3. Hvordan dokumentargenren, politiske taler og computerspil kan angribes danskfagligt.

Formålet med forløbet er både at repetere og introducere eleverne for et bredt spektrum af analysemetoder og analyseobjekter. Vi spreder danskfaget ud, og viser dem, hvor bredt vi kan favne inden for et givent emne. Dette ruster både eleverne til det videre danskforløb, men giver dem også nogle gode ideer og brugbare redskaber i forhold til de store opgaver, som de skal skrive i 3. g. (SRP, AT).

Eleverne skal i dette forløb have repeteret tidligere analysegreb, heriblandt:
• Kommunikationsanalyse (kommunikationssituation)
• Samtaleanalyse (sproghandlinger, facework, høfligheds- og samarbejdsprincippet)
• Sproglig analyse (sproglige virkemidler, verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation)
• Argumentationsanalyse (appelformer, argumentationskneb, argumentationsopbygning)
• Billedanalyse
• Filmanalyse
• Genreanalyse

De skal anvende disse analysegreb til at analysere på velkendt analysemateriale, heriblandt:
• Reklameanalyse
• Forsideanalyse
• Artikelanalyse (Feature/fortællende journalistik)
• Taler

Herudover introduceres eleverne for nogle nye analysegreb teori, som knytter sig til disse, heriblandt
• Diskursanalyse
• Dokumentar-analyse (herunder genreanalyse og en nuancering af filmanalysen)
• Analyse af forholdet mellem fakta og fiktion (den medierede virkelighed)

Eleverne introduceres også for nye analysematerialer, og hvorledes analysen af disse gribes an, heriblandt:
• Dokumentarfilmen
• Spilvideoer fra computerspil

Eleverne introduceres også for den debatterende artikel, og vil i forløbet også lave en paneldebat for at træne deres evner til at argumenter på skrift og mundtligt.

Til sidst vil eleverne skulle perspektivere fremstillingen af krigen i Afghanistan til samtidige krige (Ukraine, Syrien og eftervirkningerne i Afghanistan). Dette ved, at de selv finder materialer, som fremstiller en af disse, som de så skal analysere vha. de redskaber, de har fået i forløbet. Vi skal også undersøge fake news i Ukrainekrigen og stimulere elevernes kritiske sans i forhold til mediedækningen af bl.a. krige. Samt reflektere over, hvordan denne krig i særlig grad også er en informationskrig.



Primære teoritekster
• ”Diskursanalyse - en metode til kommunikationsanalyse i dansk”, lærerproduceret fagtekst, Freia Behr Andersen (2014)

• ”Diskursintro”, lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen, 2021

• Kjærland (red.)”Hvad er en dokumentarfilm”, Det danske filminstitut (2001)

• Kirsten, Anders og Jan Foght Mikkelsen: kapitlerne ”Hvad er dokumentar” på s. 24-25 og ”Fiktion og fakta – og hybridgenrer” på s. 15-17 i bogen Dokumentaren i undervisningen, L&R Uddannelse (2009)

• Kirsten, Anders og Jan Foght Mikkelsen: kapitlerne ”Den dybdeborende dokumentarform”, "Den deltagende dokumentarform", og "Den observerende dokumentarform" på s. 52-63 i bogen Dokumentaren i undervisningen, L&R Uddannelse (2009)

• Kapitlet ”En dokumentarisk trend: jeg-dokumentaren” fra fanen ”Virkelighedens fortællinger i billede og lyd – dokumentar” på i-bogen Krydsfelt af Berit Riis Langdal, Mimi Olsen og Pia Quist: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=298#c2051
Olsen, Mimi og Schou, Hans Oluf ”Fakta og fiktion” fra Levende billeder,
systime (2010)

• “Fakta- og fiktionskoder – en oversigt over filmiske virkemidler”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen (2012)

• ”Fakta- og fiktionskoder samt dobbeltkontrakter”, lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen (2021)

• ”Den indre komposition i artikler”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen (2014)

• Bruun, Birgit Martha og Christensen, Nanna: ”Fiktions og faktakoder i fortællende journalistik”, VUC Aarhus: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469

• ”Tre genrer fra avisen og fortællende journalistik” om nyhedshistorien, reportagen og featuren. Fra www.avisnet.dk

• Larsen, Ole Schultz: ”Fremstillingsformer” fra Håndbog i dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (2015)

• Gottlieb, Aslak: ”De fem nyhedskriterier”, Avisen i Undervisningen - aiu.dk.
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466

• ”Guide til samtaleanalyse”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen 2021

Primære analysetekster

• Uddrag fra ”Bushs tale efter angrebet (11/9-01)”, oversat af Iben Albinus på http://politiken.dk/udland/ECE17337/bushs-tale-efter-angrebet/  

• Uddrag fra Anders Foghs nytårstale fra 2002, http://stm.dk/_p_7354.html

• Uddrag fra spilvideoen fra krigsspillet ”Call of Duty, Modern Warfare 2” (2009), https://www.youtube.com/watch?v=DUqDPq-X3UE eller
https://drive.google.com/file/d/1Kdhup0AiCQoQLaq6mucC-Zy8dPG4L4Ax/view?usp=share_link

• Tidmand, Claudia Perez: ”Rusland hænger gravid ukrainsk kvinde ud på Twitter”, Tv2nyhederne, d. 11.03.22: https://nyheder.tv2.dk/2022-03-11-rusland-haenger-gravid-ukrainsk-kvinde-ud-paa-twitter

• Janus Metz Pedersens dokumentarfilm Armadillo, DR1 (2009), versionen fra Filmcentralen på 59 minutter.  
Behandlet som værk.

• Filmplakat til Armadillo

• Dy Plambecks Feature ”Krig er et kontrolleret kaos”, Weekendavisen d. 26.10.12

• Poul Høi: ”Og hele månen blev som blod”, Berlingske Tidende 12.9.2001



Kun analyseret af nogen fra klassen:
• Uddrag fra dokumentaren, Min Krig: Jorden er giftig, DR3 d. 06.10.14
https://youtu.be/e1u3kywnHp4

• Uddrag fra dokumentaren Danskere i krig: På patrulje med døden, DR1 d. 17.02.09
https://youtu.be/MBURNh2bQNI

• Uddrag fra dokumentaren Bag fjendens linjer, DR2 d. 02.03.11
https://youtu.be/T7KQiSsVrkM

• Uddrag fra dokumentaren Mærket af krigen, DR1 d. 06.09.15
https://youtu.be/67lLrgTrVNY

• Uddrag fra dokumentaren Flugt, 2021 af Jonas Poher Rasmussen
https://drive.google.com/file/d/1o4r9C41ZOiIY2oYe2fS6X2BAjz8QGFSF/view?usp=sharing

• Uddrag fra Horisont: ”Da Taliban tog Afghanistan tilbage”, DR d. 17. august 2021


Sekundære tekster (overfladisk behandlet i undervisningen):
• Citat: Lars Engels: Historier fra en politistation (1997)
https://drive.google.com/file/d/1Yw1xHhVdAn0BXjjqkMzV_pfItx07HQ7M/view
• Citat:  Frank Darabont: The Walking Dead, episode 2, sæson 1
https://www.youtube.com/watch?v=ZxmWhlidAZ8
• Citat: Politijagt (2009) på Kanal 5:   https://drive.google.com/file/d/1GSmJhswsYski0794BYKbhS9aSN0m0Rhd/view?usp=sharing
• Citat: Matt Reeves’ Cloverfield, 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=RkFcHUvyJ-k

Aflevering:
• Mose og Bødtcher-Hansen: ”Den debatterende artikel” i Skriftlig eksamen i dansk  
• Bendtsen, Johan Varning: ”Skal vi se billederne af krigens gru for at forstå den?”, Kristelig Dagblad d. 05.04.22, HTTPS://WWW.KRISTELIGT-DAGBLAD.DK/DEBAT/SKAL-VI-SE-BILLEDERNE-AF-KRIGENS-GRU-FORSTAA-DEN
• Holm, Line Tolstrup: ”Et ubærligt billede”, Berlingske d. 03.09.15
• Albrecht, Jakob: ”Uriasposten anklaget for at vise foto af terroroffer – men hvor går grænsen?” Journalisten.dk, https://journalisten.dk/uriasposten-anklaget-for-at-vise-foto-af-terroroffer-men-hvor-gaar-graensen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Krimiforløb

Krimiforløb

Forløbet introducerer eleverne for krimigenren i forskellige afskygninger, både den klassiske og nyfortolkninger af genren. Eleverne skal i løbet af forløbet træne deres analytiske kompetencer i forhold til mange forskellige typer af tekster, herunder noveller, romaner, serier, reportager, dokumentarer, m.m.
Herudover skal forløbet skærpe deres genreanalytiske kompetencer.

Forløbet lægger op til klassens studietur til Rom, hvor vi vil gå i romankarakteren Robert Langdons fodspor og se de forskellige spor fra romanen Engle og dæmoner.


Faglige mål:

• At træne det at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt i form af kreative skriveøvelser, en debatterende aflevering, en mundtlig paneldebat og oplæg.

• At træne det at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

• Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier, herunder novelle, roman, reportage, dokumentar, streaming-serie.

• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag og forhold sig kritisk og analytisk til information i alle medier ved at debattere etiske aspekter ved true crime-genren.

• Værklæsning

• At få læst verdenslitteratur i oversættelse

• At udbygge viden om krimigenrens karakteristika, bl.a. kriminovellens komposition

• At anvende teori om krimigenren i praksis i form af en genreanalyse

• At træne det at tage gode, brugbare noter

• Litteraturanalyse og -fortolkning, komparativ analyse og perspektivering

• Tekster gennem kreative arbejdsprocesser

• Sproglig analyse, medieanalytisk analyse og litterær analyse.

Analysetekster:

• Brown, Dan: Engle og dæmoner (2004) værk, litteratur i oversættelse

* scene fra Engle og dæmoner filmatiseringen, 2009

• Guldager, Katrine Marie: ”Rejsens mål” fra Ud&Se marts 2011.

• Bodelsen, Anders: ”Stjernerne vil lyse” fra Ud&Se februar 2011

• Petersen, Adrian Adler: Afsnit 3: ”Slog du min far ihjel” fra podcastserien: Et langsomt mord fra DR Lyd, https://www.dr.dk/lyd/p1/et-langsomt-mord-1865853471000 (2018)
Uddraget kan høres her: https://drive.google.com/file/d/1VqMtY3UMOZmTsn3nueEC2aBLZiAg3ITw/view?usp=share_link

• Third Ear: afsnittet ”Bents liste” fra podcastserien Ringbindsattentatet: https://thirdear.studio/da/pods/ringbindsattentatet (2015)
Uddraget kan høres her: https://drive.google.com/file/d/1sleaaIrmOW-6CoqDH-nalmJGvWhRsSi-/view?usp=share_link

• Bolther, Stine (værten): ”Lundin-sagen: De forsvundne lig” fra podcastserien Danske drabssager https://radioplay.dk/podcast/danske-drabssager/id-2019971/  (2019)
Uddraget kan høres her: https://drive.google.com/file/d/12L3LATD97CbAFb-kLXQOuqjoJeSDe-5J/view?usp=share_link

• Aurvig, Camilla Bjerregaard og Budbee, Kristine Sofie: ”Episode 51” fra podcastserien Mørkeland (2:33-4:43), som er udgivet d. 10. marts 2019. Uddraget kan høres her: https://drive.google.com/file/d/1DqI_3Aux6ZTyKDglwvHzOPAFDvs8VzNy/view?usp=share_link

• Sabroe, Morten: ”Ondskabens nat”, udgivet i Information d. 22.07.88

* Sveistrup, Søren: Kastanjemanden, 2021

Teori:

• Erichsen, Johanne Ramskov: ”Når underholdning har virkelige ofre og gerningsmænd”, d. 27.11.15:  https://www.information.dk/kultur/2015/11/naar-underholdning-virkelige-ofre-gerningsmaend

• Cortzen, Ane: afsnittet ”Krimi” fra tv-serien TV!TV!TV!, sendt på DR2  (2011)  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=TV!TV!TV!%20krimi&orderby=title&SearchID=6e33872e-d23b-4b5e-b60b-bb783b4fa8af&index=1


• Brickhoff, Stefan: ”Kriminalromanens ti bud” fra Michaëlis, Bo Tao: Den kriminelle novelle, dansklærerforeningen (1999)

• Weile, Sune og Petersen, Jan Aasbjerg: ”Podcast som faglig fortælling” s. 102-106 i Del din viden, 2020.

• Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: ”Krimi” s. 438-439 i Litteraturens veje (1996)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det moderne gennembrud

Det Moderne Gennembrud
- Et forløb


Kort om forløbet
Forløbet skal først og fremmest introducere eleverne for de historiske begivenheder, som resulterede i Det moderne gennembrud. De skal både læse uddrag af taler, som skal undersøges vha. argumentationsanalyse, diskursanalyse og sproglig analyse, for at finde frem til, hvad Brandes mente om litteratur, og hvad hans hovedpåstand var for den litteratur, han gerne ville have i Danmark. Samt for at undersøge, hvilke forskellige holdninger, der var i spil under sædelighedsfejden.

Efter at have forstået de historiske begivenheder, skal klassen arbejde med det naturalistiske drama, Frøken Julie, som de skal arbejde med både vha. den læserorienterede metode, den nykritisk metode med grundige personkarakteristikker. De skal lave samtaleanalyse af uddrag af dramaets replikker, for at kunne anvende denne ift. at styrke personkarakteristikken. De skal også lave en historisk læsning og biografisk læsning af romanen. Herudover vil de også få trænet deres mundtlige argumentationsteknik, idet vi i et modul om sædelighedsfejden skal simulere en debatklub omkring holdningerne til kvinders og mænds seksuelle ligestilling.

Faglige mål:
• At styrke deres nykritiske, socialhistoriske, biografiske og ideologikritiske metodeanvendelse
• At træne perspektivering
• Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteratur i Norden, Europa og den øvrige verden
• Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
* At repetere samtaleanalysen
* At repetere argumentationsanalysen
* At træne personkarakteristikken, miljøkarakteristikken, genreanalysen
' At introducere dem til naturalisme - her med fokus på det naturalistiske teater som genre

Analysetekster
• Uddrag fra Introduktionen til Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871)
• August Strindberg: "Frøken Julie", Dansklærerforeningen (2015)
• Uddrag fra forordet til August Strindberg: "Frøken Julie", Dansklærerforeningen (2015)
* Pontoppidan, Henrik: "Naadsensbrød" (1887)
• Amalie Skram ”Karens jul” (1885)
• H. C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1845)  
• Maleriet ”Udslidt” af H. A. Brendekilde (1889)
* Maleriet "Kampen for tilværelsen" af Christian Krogh (1989)
• Lundbye, Johan Thomas: ”Efterårslandskab, Hankehøj ved Vallekilde, 1846-47 (maleri fra nationalromantikken som kontrast til malerierne fra DMG)
• N.F.S. Grundtvigs tale i Folketinget om Kvinders Myndighed 1857


Teoritekster
• Uddrag fra DR’s 1800-tallet på vrangen, afsnit 6 (00.00-25.15)
• ”Brandes’ skandaleforelæsninger – København 1871”, lærerproduceret ark af Visti Kristensen.
• ”Naturalismen og det naturalistiske teater”, lærerproduceret ark, Freia Andersen (2017).
• ”Sædelighedsfejden” fra Kvindfo http://www.kvinfo.dk/side/1034/
• ”Treaktermodellen” på hjemmesiden filmcenstralen.dk: http://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen  

• OBS: DE HAR KUN LÆST DE FØRSTE TO SIDER FRA ”Fra det moderne gennembrud til #MeeToo”, et lærerproduceret ark sammensat af tekster fra:
• Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan: Det moderne gennembrud #MeeToo, Gyldeldal (2019): https://detmodernegennembrud.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=55    
• Nissen, Marie: ”Sofie Linde vinder Årets Danske Tale 2020” udgivet på Altinget.dk d. 10. november 2020: https://www.altinget.dk/navnenyt/sofie-linde-vinder-aarets-danske-tale-2020
• Thygesen, Anna: ”Kommunikationsekspert om Sofie Lindes tale: Nej, hun lavede ikke selvmål – det var perfekt udført” udgivet på Bt.dk d. 6. september 2020: https://www.bt.dk/kendte/kommunikationsekspert-om-sofie-lindes-tale-nej-hun-lavede-ikke-selvmaal-det-var
• Danske taler: ”Talen står for mig som et symbol på, at man kan ændre noget ved at ædelægge den gode stemning”, udgivet d. 10. november 2020: https://dansketaler.dk/talen-star-for-mig-som-et-symbol-pa-at-man-kan-aendre-noget-ved-at-odelaegge-den-gode-stemning/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ismer fra DMG til i dag

Om forløbet:
Forløbet skal give eleverne et overblik over litteraturhistorien fra det moderne gennembrud til i dag. Forløbet bygger altså videre på forløbet om Det moderne gennembrud i 3.g., og introducerer eleverne for både historiske begivenheder og forskellige former for ismer, som opstår og videreudvikles i perioden. Udover at give eleverne et litteraturhistorisk overblik, med nedslag i nøgleperioder i dansk (litteratur)historie, skal forløbet i særlig grad fokusere på at introducere eleverne for forskellige former for ismer, som knytter sig til hhv. realisme- og modernismebegrebet inden for skønlitteratur og kunstForløbet skal herudover styrke elevernes evne til at analysere og fortolke fiktive tekster ift. den nykritiske og socialhistoriske metode.

Faglige mål:

• Introduktion til realisme og modernisme-begreber, samt at kunne skelne disse fra hinanden.
• At kunne dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• At træne deres evne til at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• At kunne dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• At kunne demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• Læse tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
• Læse tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
• Introduktion til impressionisme, naturalisme, socialrealisme, kritisk realisme, minimalisme, rå realisme, ekspressionisme, modernisme, konfrontationsmodernisme.
• At styrke jeres nykritiske og socialhistoriske metodeanvendelse
• At træne perspektivering

UNDERVISNING VARETAGET AF VIKAR:
Litteraturhistorie med fokus på realismer og modernismer fra 1900-1980

Kanonforfattere: Nexø, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Klaus Rifbjerg, JV Jensen.
Innovative elementer.
Forskellige arbejdsformer.
Inddragelse af diverse visuelt materiale.

Faglitteratur:
• ”Modernisme” fra Litteraturhåndbogen
• ”Oversigt over nøglebegreber og forfattere 1958-2024”, Lærerproduceret ark af Kims Bo Severin.  

Analysetekster:
• Klaus Rifbjerg: ”Portræt nr. 31” (1960) (hvorfor modernistisk?)
• Klaus Rifbjerg: ”Kanariefuglens begravelse” (1965)
• Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (1906)
• Vita Andersen ”Iagttagelser” (1970)

Eksistentialisme
• ”Eksistentialisme” og ”ekspressionisme ” fra litteraturhåndbogen
• Tom Kristensen: ”Morgen” (1920) og ”Angst” (1930)
• Martin A. Hansen: Agerhønen (1947) eksistentialisme
• Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (1990)

UNDERVISNING VARETAGET AF FREIA BEHR ANDERSEN:

Faglitteratur:

• Knudsen, Jørn Ingemann: ”Minimalisme” på dansksiderne.dk (2017) https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
• De første 20 minutter af podcasten ”Når sorgen træder ud af skyggen” i podcastserien Klog på Sprog, udgivet d. 2. april 2021 https://www.lectio.dk/lectio/265/aktivitet/AktivitetListe2.aspx?holdelementid=27030465993
• ”Herman Bang og impressionisme”, lærerproduceret PPP af Freia Behr Andersen, 2025
• ”Ismer i dansk litteratur. Fra Det moderne gennembrud til i dag. Inkl. info om Herman Bang og Impressionisme” – lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen, 2023
• ”Rå realisme”, lærerproduceret powerpointpræsentation om dirty realism med udgangspunkt i artiklen ”Dirty realism i nyere nordisk litteratur”: http://www.litteratursiden.dk/temaer/dirty-realism-i-nyere-nordisk-litteratur-oktober-2010
• ”Ismer og tendenser i den nyeste litteratur”, lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen (2021)

Analysetekster:
• Herman Bangs novelle: ”Den sidste balkjole” (1887) (Impressionisme og DMG)
• Claude Monet, Impression, soleil levant (Indtryk, solopgang).
• St. St. Blicher: ”Kjær est du Fødeland, sødt er dit Navn” (1814).
• Jens Blendstrup: ”Sofus er læge og mor er syg” (2002) – realismebrud, modernisme
• Helle Helle: ”En stol for lidt” fra Rester (1996) (Minimalisme)
• Naja Marie Aidt: Uddrag fra: Har døden taget noget fra dig… (2017)
• Yahya Hassans digt, ”Barndom” fra digtsamlingen YAHYA HASSAN (2013)
• Christina Hagen, Uddrag fra digtsamling ”White Girl” (2012)
• Lone Hørslevs digt ”Hvorfor kigger du på mig, hvem er du?” fra digtsamlingen Dagene er data, (2018)
• Daniel Boysen: uddrag fra Står på tæer under vand (2020)

Analysetekster, som kun nogle fra klassen har læst – og så fremlagt om for de andre:   
• Jakob Ejersbo: ”Røgringe” fra Superego (2002)
• Mads Brenøe: ”Fristeren” (1993)
• Uddrag fra Bjørn Rasmussens roman, ”Huden er det elastiske hylster, der omgiver hele kroppen” (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Michael Strunge og 1980-erne

OBS: Undervisning foretaget af Vikar:
Litteraturhistorie, musikeksempler, Michael Strunge.
Incl. værk med Strunge-digte.
Visuelt materiale af og med Michael Strunge.

Fællesdigte:
"Vi folder drømmens faner ud",
"Natmaskinen",
"Hjerternes terrorist".

Fremlæggelsesdigte:
"Skyerne drømmer om mælk og sukker",
"Det kommende",
"Plasticsolen",
"Drømmebundet",
"Livets hastighed",
"Bekendelse".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Eksistentialisme

Eksistentialisme

Et tematisk forløb, hvor eleverne er blevet introduceret for eksistentialisme som filosofisk strømning og som tema i forskellige tekster. Vi har arbejdet med eksistentialismen, fordi dens filosofi lægger grunden for mange af de tanker, der præger tiden omkring verdenskrigene og 60’ermodernismen.
Eleverne er blevet introduceret for de overordnede karakteristika, som knytter sig til eksistentialismen, hvor vi har skelnet mellem en religiøs eksistentialisme og en absurd eksistentialisme. De er herudover blevet introduceret til filosofferne Alberg Camus, Søren Kierkegaard og Jean-Paul Sartre, og disses overordnede tanker omkring eksistentialisme.  

Faglige mål:
• Eleverne har trænet deres evner til at lave en næranalyse med fokus på et tema.
• Herudover har de trænet deres evne til den strukturalistiske metode, ved at sætte tekster ind i forskellige modeller – bl.a. ”Liv. Krise. Valg”-modellen fra Fra i-bogen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard” af Liselotte Henriksen på www.systime.dk.
• Eleverne har også trænet evnen til at se, hvordan teksten spiller sammen med samtid og kultur, bl.a. ved at se, at historiske begivenheder og filosofiske strømninger påvirker teksten.
• Deres evne til at perspektivere.

Faglitteratur
• ”Eksistentialisme - intro”, lærerproduceret PPP (2021)
• Kapitlerne ”Hvad er eksistentialisme?”, ”Filosofi og teori”, Senmoderniteten i et eksistentialistisk lys”, ”Århundredeskiftet i et eksistentialistisk lys: Naturvidenskab og Gud”, ”Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys” Fra i-bogen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard” af Liselotte Henriksen på www.systime.dk
• ”Eksistentialismens fædre” om Søren Kierkegaard, Albert Camus og Jean-Paul Sartre fra Fra i-bogen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard” af Liselotte Henriksen på www.systime.dk

Analysetekster
• ”Hullet” af Peter Seeberg (1962) – modernisme og absurd eksistentialisme
• ”Paa Memphis Station” af Johannes V. Jensen – eksistentialisme, både den religiøse og absurde  
• Spillefilmen Retfærdighedens ryttere af Anders Thomas Jensen (2020), set i biografen. Behandlet som værk.  

Analysetekster, som kun er behandlet overfladisk
• Michael Kvium ”So Simple” (1995)

Baggrundslitteratur
• Fra i-bogen: ”Eksistentialisme i dansk – Fra Kierkegaard til Sonnergaard” af Liselotte Henriksen på www.systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Forløb#22

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer