Titel
12
|
Krig
Soldater i krig – et forløb
Om forløbet
Forløbet om soldatersprog og dokumentarfilm er et temaforløb, hvor vi fokuserer på at analysere og fortolke på forskellige materialetyper, som alle omhandler danske/vestlige soldater i krig.
Forløbet skal repetere den danskfaglige analyse af flere forskellige medieformer ud fra flere forskellige metoder. Det skal samtidig introducere eleverne for dokumentargenren og dennes fire underformer; den observerende, den dybdeborende, den deltagende dokumentar og den intime dokumentar/videodagbogen. Eleverne skal både præsenteres for teori omkring dokumentarformernes genremarkører, samt fakta- og fiktionskoder. Der vil her fokuseres på, hvorledes forholdet mellem virkeligheden og den medierede fremstilling af denne manifesterer sig i de forskellige dokumentarformer. Dette skal give eleverne en forhøjet kritisk bevidsthed om de audiovisuelle mediers repræsentationer af virkeligheden. Forløbet skal også introducere eleverne for diskursanalyse, samt lade dem prøve kræfter med at analysere et uddrag fra et computerspil.
Formål
Forløbet retter sig primært efter at undersøge tre ting:
1. Hvordan soldater i krig kommunikerer
2. Hvordan politikere, populærkulturelle produkter, pårørende, eksperter og soldaterne selv italesætter krigen og dens deltagere
3. Hvordan dokumentargenren, politiske taler og computerspil kan angribes danskfagligt.
Formålet med forløbet er både at repetere og introducere eleverne for et bredt spektrum af analysemetoder og analyseobjekter. Vi spreder danskfaget ud, og viser dem, hvor bredt vi kan favne inden for et givent emne. Dette ruster både eleverne til det videre danskforløb, men giver dem også nogle gode ideer og brugbare redskaber i forhold til de store opgaver, som de skal skrive i 3. g. (SRP, AT).
Eleverne skal i dette forløb have repeteret tidligere analysegreb, heriblandt:
• Kommunikationsanalyse (kommunikationssituation)
• Samtaleanalyse (sproghandlinger, facework, høfligheds- og samarbejdsprincippet)
• Sproglig analyse (sproglige virkemidler, verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation)
• Argumentationsanalyse (appelformer, argumentationskneb, argumentationsopbygning)
• Billedanalyse
• Filmanalyse
• Genreanalyse
De skal anvende disse analysegreb til at analysere på velkendt analysemateriale, heriblandt:
• Reklameanalyse
• Forsideanalyse
• Artikelanalyse (Feature/fortællende journalistik)
• Taler
Herudover introduceres eleverne for nogle nye analysegreb teori, som knytter sig til disse, heriblandt
• Diskursanalyse
• Dokumentar-analyse (herunder genreanalyse og en nuancering af filmanalysen)
• Analyse af forholdet mellem fakta og fiktion (den medierede virkelighed)
Eleverne introduceres også for nye analysematerialer, og hvorledes analysen af disse gribes an, heriblandt:
• Dokumentarfilmen
• Spilvideoer fra computerspil
Eleverne introduceres også for den debatterende artikel, og vil i forløbet også lave en paneldebat for at træne deres evner til at argumenter på skrift og mundtligt.
Til sidst vil eleverne skulle perspektivere fremstillingen af krigen i Afghanistan til samtidige krige (Ukraine, Syrien og eftervirkningerne i Afghanistan). Dette ved, at de selv finder materialer, som fremstiller en af disse, som de så skal analysere vha. de redskaber, de har fået i forløbet. Vi skal også undersøge fake news i Ukrainekrigen og stimulere elevernes kritiske sans i forhold til mediedækningen af bl.a. krige. Samt reflektere over, hvordan denne krig i særlig grad også er en informationskrig.
Primære teoritekster
• ”Diskursanalyse - en metode til kommunikationsanalyse i dansk”, lærerproduceret fagtekst, Freia Behr Andersen (2014)
• ”Diskursintro”, lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen, 2021
• Kjærland (red.)”Hvad er en dokumentarfilm”, Det danske filminstitut (2001)
• Kirsten, Anders og Jan Foght Mikkelsen: kapitlerne ”Hvad er dokumentar” på s. 24-25 og ”Fiktion og fakta – og hybridgenrer” på s. 15-17 i bogen Dokumentaren i undervisningen, L&R Uddannelse (2009)
• Kirsten, Anders og Jan Foght Mikkelsen: kapitlerne ”Den dybdeborende dokumentarform”, "Den deltagende dokumentarform", og "Den observerende dokumentarform" på s. 52-63 i bogen Dokumentaren i undervisningen, L&R Uddannelse (2009)
• Kapitlet ”En dokumentarisk trend: jeg-dokumentaren” fra fanen ”Virkelighedens fortællinger i billede og lyd – dokumentar” på i-bogen Krydsfelt af Berit Riis Langdal, Mimi Olsen og Pia Quist: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=298#c2051
Olsen, Mimi og Schou, Hans Oluf ”Fakta og fiktion” fra Levende billeder,
systime (2010)
• “Fakta- og fiktionskoder – en oversigt over filmiske virkemidler”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen (2012)
• ”Fakta- og fiktionskoder samt dobbeltkontrakter”, lærerproduceret PPP, Freia Behr Andersen (2021)
• ”Den indre komposition i artikler”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen (2014)
• Bruun, Birgit Martha og Christensen, Nanna: ”Fiktions og faktakoder i fortællende journalistik”, VUC Aarhus: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3469
• ”Tre genrer fra avisen og fortællende journalistik” om nyhedshistorien, reportagen og featuren. Fra www.avisnet.dk
• Larsen, Ole Schultz: ”Fremstillingsformer” fra Håndbog i dansk – litteratur, sprog, medier, Systime (2015)
• Gottlieb, Aslak: ”De fem nyhedskriterier”, Avisen i Undervisningen - aiu.dk.
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466
• ”Guide til samtaleanalyse”, lærerproduceret ark, Freia Behr Andersen 2021
Primære analysetekster
• Uddrag fra ”Bushs tale efter angrebet (11/9-01)”, oversat af Iben Albinus på http://politiken.dk/udland/ECE17337/bushs-tale-efter-angrebet/
• Uddrag fra Anders Foghs nytårstale fra 2002, http://stm.dk/_p_7354.html
• Uddrag fra spilvideoen fra krigsspillet ”Call of Duty, Modern Warfare 2” (2009), https://www.youtube.com/watch?v=DUqDPq-X3UE eller
https://drive.google.com/file/d/1Kdhup0AiCQoQLaq6mucC-Zy8dPG4L4Ax/view?usp=share_link
• Tidmand, Claudia Perez: ”Rusland hænger gravid ukrainsk kvinde ud på Twitter”, Tv2nyhederne, d. 11.03.22: https://nyheder.tv2.dk/2022-03-11-rusland-haenger-gravid-ukrainsk-kvinde-ud-paa-twitter
• Janus Metz Pedersens dokumentarfilm Armadillo, DR1 (2009), versionen fra Filmcentralen på 59 minutter.
Behandlet som værk.
• Filmplakat til Armadillo
• Dy Plambecks Feature ”Krig er et kontrolleret kaos”, Weekendavisen d. 26.10.12
• Poul Høi: ”Og hele månen blev som blod”, Berlingske Tidende 12.9.2001
Kun analyseret af nogen fra klassen:
• Uddrag fra dokumentaren, Min Krig: Jorden er giftig, DR3 d. 06.10.14
https://youtu.be/e1u3kywnHp4
• Uddrag fra dokumentaren Danskere i krig: På patrulje med døden, DR1 d. 17.02.09
https://youtu.be/MBURNh2bQNI
• Uddrag fra dokumentaren Bag fjendens linjer, DR2 d. 02.03.11
https://youtu.be/T7KQiSsVrkM
• Uddrag fra dokumentaren Mærket af krigen, DR1 d. 06.09.15
https://youtu.be/67lLrgTrVNY
• Uddrag fra dokumentaren Flugt, 2021 af Jonas Poher Rasmussen
https://drive.google.com/file/d/1o4r9C41ZOiIY2oYe2fS6X2BAjz8QGFSF/view?usp=sharing
• Uddrag fra Horisont: ”Da Taliban tog Afghanistan tilbage”, DR d. 17. august 2021
Sekundære tekster (overfladisk behandlet i undervisningen):
• Citat: Lars Engels: Historier fra en politistation (1997)
https://drive.google.com/file/d/1Yw1xHhVdAn0BXjjqkMzV_pfItx07HQ7M/view
• Citat: Frank Darabont: The Walking Dead, episode 2, sæson 1
https://www.youtube.com/watch?v=ZxmWhlidAZ8
• Citat: Politijagt (2009) på Kanal 5: https://drive.google.com/file/d/1GSmJhswsYski0794BYKbhS9aSN0m0Rhd/view?usp=sharing
• Citat: Matt Reeves’ Cloverfield, 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=RkFcHUvyJ-k
Aflevering:
• Mose og Bødtcher-Hansen: ”Den debatterende artikel” i Skriftlig eksamen i dansk
• Bendtsen, Johan Varning: ”Skal vi se billederne af krigens gru for at forstå den?”, Kristelig Dagblad d. 05.04.22, HTTPS://WWW.KRISTELIGT-DAGBLAD.DK/DEBAT/SKAL-VI-SE-BILLEDERNE-AF-KRIGENS-GRU-FORSTAA-DEN
• Holm, Line Tolstrup: ”Et ubærligt billede”, Berlingske d. 03.09.15
• Albrecht, Jakob: ”Uriasposten anklaget for at vise foto af terroroffer – men hvor går grænsen?” Journalisten.dk, https://journalisten.dk/uriasposten-anklaget-for-at-vise-foto-af-terroroffer-men-hvor-gaar-graensen/
|