Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Simon Lykke Justesen
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Facts and Fictions of the Climate Crisis
Titel 2 Daredevils
Titel 3 (Exam) Technology - Blessing or Curse?
Titel 4 Lingua Franca English
Titel 5 (Exam) The Perks & Perils of Being Young
Titel 6 (Exam) Multicultural UK
Titel 7 (Exam) Nigeria
Titel 8 (Exam) The US - Land of the Free?
Titel 9 (Exam) Through Literary Landscapes
Titel 10 (Exam) Nigeria in the Past
Titel 11 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Facts and Fictions of the Climate Crisis

Fagfaglighed:
Vi arbejder problemorienteret med klimakrisen og forsøger at finde svar på følgende spørgsmål:
1. Hvordan er vi havnet på ”a highway to climate hell”.
2. På hvilke måder kan kunst bidrage til at finde veje ud af krisen
3. Hvordan forholder du dig til klimakrisen

Gennem tekstlæsning (fiktion og non-fiktion og musikvideoer, kommunikative øvelser og skriftlig fremstilling) skal eleverne udforske klimakrisen og forholde sig til nogle af de centrale problematikker som den rejser.  

I arbejdet med tekstlæsningen har vi trænet analyse af fiktionstekster (digt/sang, musikvideo, animationsfilm, novelle) med fokus på f.eks. theme, setting, narration, alliteration, repetition, imagery og Cli-Fi genretræk. I arbejdet med non-fiktionsteksterne har vi fokuseret på rhetorical devices og appelformer. Endvidere har eleverne haft mulighed for at udvikle deres ordforråd med henblik på at kunne indgå i en reflekteret og konstruktiv dialog om klimakrisen. I de skriftlige afleveringer har fokus været på PEE-struktureret analyse og hvordan man skriver en god indledning. Grammatiske emner, som er behandlet: verbaltid, genetiv, pronominer og adjektiver.

Dannelsesperspektiv:
Udover arbejdet med fiktions- og non-fiktionstekster får eleverne mulighed for at udvikle deres egen stemme i debatten om klimakrisen. I det afsluttende projekt har eleverne skrevet deres egen sang/tale/novelle.      

Kerneord: sustainability, the climate crisis, The Great Acceleration, The Anthropocene, anthropocentrism vs holism, anthropomorphism, climate action, the Cli-fi genre, ecocide, dystopia.

Primærtekster:
The Times They Are A' Changin' - Bob Dylan 1966 (song/poem)

Earth Song – Michael Jackson – 1995 - https://youtu.be/sWpVoQk924k?si=H6QuQtwRCfgrJA_w (music video and song)

The Turning Point – Steve Cutts and Wantaways- 2020 - https://youtu.be/p7LDk4D3Q3U?si=QOJ6KVuBy9APjrdO  (Animation movie and song)

Survivor Syndrome – Liz Jensen (short story)

The Larder - skriftlig aflevering - (Short story)

Sir Attenborough’s Address at COP26 – 2021 - https://www.youtube.com/watch?v=ihhzCCsWJSw (Speech)

Supplerende materiale:
BBC - Climate change: Five things we've learned from the IPCC report - https://www.bbc.com/news/science-environment-60541816 - 2022

Welcome to the Anthropocene – Planet Under Pressure – 2012 - https://youtu.be/VWsHLNIobdI?si=3ID06ut8SWIQWXyi

How Man Destroy Our World – Steve Cutts https://youtu.be/kbS1VJyonuA?si=0hohMjO2fenk8o27 2014 (animation short film)

UN Secretary General António Guterres at the Opening Ceremony of the World Leaders Summit | #COP27 https://youtu.be/YAVgd5XsvbE?si=AeMuYwCF2_zK4S3V&t=63 (speech)

Pakistan Floods: A Climate Change Message | Between Us – Al Jazeera English - 2023 https://youtu.be/Pe9jTbVtB5E?si=cv9g9FoWaNcXhXVF (news clip)

Powerpoints og andre supplerende materialer, som er tilængelige i forløbsfolderen under 'Filer' på holdets Teams.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyzing Setting in The Turning Point 19-12-2022
Analyzing Setting in The Turning Point. 19-12-2022
The Larder 24-01-2023
The Larder 24-01-2023
Project 1 - Now It's Your Turn 24-02-2023
Project 1 - Now It's Your Turn 24-02-2023
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Daredevils

Case-baseret forløb om vovehalse og risikovillighed:
Med udgangspunkt i ekstremsportsudøvere, et søgende ungt menneske, samt kvindesagsforkæmpere har vi udforsket begrebet vovehals/daredevil og forsøgt at svare på spørgsmålet: hvorfor er mennesket villigt til at sætte livet på spil.   

Forklaringsmodeller:
1. Biokemisk: Dopamin og andre hormoner som bestemmende for menneskelig adfærd.
  
2. Sociologisk: Ziehe: Kulturel frigørelse og formbarhed giver anledning til potensering(livet på kanten) og subjektivisering (søgen efter andres opmærksomhed - selfiekultur).

3. Eksistentialistisk: Eksistensen går forud for essensen - mennesket opnår frihed, når det transcenderer (overskrider) samfundets normer og forestillinger om materialismens tryghed.   

4. Den politiske aktivist: individer som kæmper for retfærdighed er også ofte villige til at tage risici.   

I forløbet har eleverne arbejdet med genrekarakteristika i forhold til biografiske tekster og dokumentargenren (The expository vs. the poetic mode) og basisbegreber fra filmanalysen. Derudover har vi trænet retorisk analyse og så er eleverne blevet introduceret til den amerikanske transcendentalisme.  

Keywords: Dopamine highs, sensation seeking behaviour, addiction, potentiation, subjectivization, courage, endurance, achievement, anti-materialism, freedom, raw transcendent experience, oppression, suffrage, the Suffragettes, patriarchy, rebellion.     

Mundtligt fokus på elevernes evne til at formulere sig flydende og diskutere et emne ud fra egne holdninger og synspunkter og på at lave faglige oplæg/fremlæggelser.

Historisk perspektiv: Eleverne har fået en introduktion til:
1: Den britiske kvindekamps begyndelse i 1850'erne til kulminationen i 1928, hvor alle kvinder over 21 kunne stemme til parlamentsvalg med indførelsen af The Representation of the People Act of 1928.   

2. Elevern har opnået basis viden om abortsituatione i USA og Danmark.

Omfang: 70 sider.

Materiale:
Supplerende materiale:
- Dominquez, Trace. "Why Are We Addicted to Extreme Sports?". The Seeker - D-News. May 2015. https://youtu.be/9qEbjw_I0-o

- Fortnite Epic Moments: "People are Insane or Awesome 2017 - Illegaly free climb edition". (Extreme sports video) https://youtu.be/ij8LNwVlfQs

- Epic TV: "Vol en Wingsuit Sous le Pont d'Aiguille du Midi | The Perfect Flight, Ep. 2" (Extreme sports video) https://youtu.be/m1DDtZ-rMJ8

- Claire Kennan: "Women's Suffrage | When and why did the Suffragettes turn to militancy?" - Royal Holloway University London. 2018 (https://youtu.be/4UPkmbgihEA).

Primærtekster:
-Peedom, Jennifer; "Mountain", 2017 (documentary film)

-Penn, Sean. "Into the Wild". Paramount Vantage. 2007 (film)

- Eddie Vedder. "Society" From the soundtrack to Into the Wild. 2007. (Song).

- Emmeline Pankhurst: "I Incite this Meeting to Rebellion". 1912 (speech)

- Ani DiFranco - "Amendment" - 2010 (song/poem)

Grammatikfokus:
Min Læring er benyttet til at arbejde med udvidet tid, kongruens, ordklasser, genitiv (apostrof/of-konstruktion)
og som stilladsering til det skriftlige arbejde.

Oxford Learner's Dictionary og Gyldendals røde ordbøger/ordbogen.com er også benyttet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave - eksamenstype 02-05-2023
Grammatikopgave - eksamenstype 02-05-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 (Exam) Technology - Blessing or Curse?

Technology – Blessing or Curse?
I dette forløb har fokus først været på kunstig intelligens/AI og dets mulige betydning og konsekvenser for det at være menneske. Helt konkret har vi arbejdet eksplorativt ved at definere hvad AI er og så diskutere et svar fra ChatGPT på spørgsmålet om hvorfor det kunne være problematisk for mennesker at forelske i en maskine. Derpå har vi analyseret og fortolket filmen her med inddragelse af filmteknisk analyse, og eleverne har trænet mundtlige præsentationsfærdigheder i forbindelse med et oplæg om deres arbejde med filmen og de problemer for kærlighed som filmen rejser. Dernæst har vi arbejdet med et Wall Street Journal dokumentarklip om den udbredte brug af AI i visse skoler i Kina og eleverne har skulle formulere og diskutere deres egen holdning til brugen af brain-sensing teknologi i en uddannelseskontekst. Dette fokus blev skærpet i en aflevering, hvor eleverne skulle lave en retorisk analyse af TED-Talk om retten til kognitiv frihed i en tid, hvor vores indre liv/bevidsthed bliver koloniseret af videnskabsfolk og profitmagere, der hævder at kunne helbrede dårligdomme og forbedre vores liv. Forløbets andet spor var dystopien som litterær genre, og i den forbindelse har eleverne fået en introduktion til væsentlige genrekarakteristika, og de har analyseret uddrag fra Orwells 1984. Som en overbygning på dette fokus har eleverne indgået i et tværfagligt projekt med religion, hvor de har arbejdet med autentiske engelsksprogede tekster, der kredser om dommedag og dystopi. I arbejdet med teksterne har eleverne trænet det at bruge nykritisk og en strukturalistisk tilgang. Som en modvægt til dystopierne blev forløbet afrundet med utopisten, Neil Harbisson, som er verdens første cyborg. Han argumenterer for at vi skal blive bio-hackere og cyborgs for at udforske teknologiens muligheder, så vi kan løse de problemer vi har og udvikle os som art.

Kerneord:
Technology, Artificial Intelligence, human vs algorithmic love, facial recognition, surveillance state/Big Brother, brain-wave sensing gadgets/neuro-technologies, cognitive liberty, Sci-Fi, the novum, a post-apocalyptic setting, dystopia, Orwell’s 1984, brain-washing, propaganda, torture, structuralist reading of a text, cyborgs, bio-hacking, utopia.   

Grammatik- og sprogfokus: ordklasser, pronominer, verbaltid, adjektiver og genitiv.  

Primærtekster:
-‘her’, Spike Jonze – 2013 – I cannot provide a digital copy of the movie, but you can find a wide selection of scenes using this link to YouTube: https://www.youtube.com/results?search_query=Movie+Her+scenes and you can also re-read the introduction in the Tech Whiteboard Document: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EVzEQdZ-qbNMrDrL6dVEQnkBAMvNQPb4OuTtKTKZuxX-bg?e=vb9Moi&nav=eyJoIjoiMjEyNjIxNjMyNSJ9  (Spillefilm)

-‘How China is Using Artificial Intelligence in Classrooms’, The Wall Street Journal – 2020 - https://youtu.be/JMLsHI8aV0g?si=rc866fNnYmhemu-U  - Afskriften er tilgængelig i Teamsfolderen. (Dokumentar-/nyhedfeature)

-‘1984’, George Orwell – 1948 – Gengivet i Fields of Vision-udg.  Tilgængelig i Teamsfolderen. (Romanuddrag)

- ‘The Human Eyeborg: Neil Harbisson at TEDxGateway’, TED-Talks – 2013: https://youtu.be/d_mmwrbDGac?si=dpzYtH5QR8CA60Qe  (TED-Talk)

-‘Live in the Moment – Delete Social Media’, Ryan Thomas – TED Talk – 2018 – WA 4 skriftlig aflevering: https://www.ted.com/talks/ryan_thomas_live_in_the_moment_delete_social_media/transcript’ (TED Talk)

- ‘Your right to mental privacy in the age of brain-sensing tech’, Nita Farahany – TED-Talk – 2023 – WA 6 Skriftlig aflevering: https://www.ted.com/talks/nita_farahany_your_right_to_mental_privacy_in_the_age_of_brain_sensing_tech (TED-TalK)

FF4/Tværfagligt samarbejde med religion: Her har eleverne i grupper arbejdet med én af følgende tre tekster, og de har lavet en mundtlig fremlæggelse med det mål at træne det at arbejde flerfagligt:
-The Matrix – Lana and Lily Wachowski – 1999 .docx (spillefilm)

- 'The Feast of Saint Janis', Michael Swanwick - 1980 (novelle)

-‘Year Zero’, Nine Inch Nails/Michael Trent Reznor – 2007: Album - 'Year Zero' by Nine Inch Nails - 2007.docx (musikalbum)

Supplerende materiale:
-‘ChatGPT Answers a Question’ – lærerformuleret prompt – 2023: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EVzEQdZ-qbNMrDrL6dVEQnkBAMvNQPb4OuTtKTKZuxX-bg?e=cQRuG4&nav=eyJoIjoiMTc1ODI3NDgzMSJ9

-’ HISTORY OF IDEAS – Dating’, The School of Life – 2019: https://youtu.be/Ob14PcHtazQ?si=a-GsJKFq1J1Y8SQE

-‘Defining Sci-Fi’, lærerfremstillet introduktion med eksempler på kendte Sci-Fi film- og træk – 2023: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EVzEQdZ-qbNMrDrL6dVEQnkBAMvNQPb4OuTtKTKZuxX-bg?e=8847hC&nav=eyJoIjoiNjU4MzI1ODM1In0%3D

- ’How to Recognize a Dystopia’, Alex Gendler, TED-ED. 2020: https://ed.ted.com/lessons/how-to-recognize-a-dystopia-alex-gendler#watch

- ’Basic information about ’her’, lærerfremstillet materiale – 2023: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EVzEQdZ-qbNMrDrL6dVEQnkBAMvNQPb4OuTtKTKZuxX-bg?e=vb9Moi&nav=eyJoIjoiMjEyNjIxNjMyNSJ9

- ‘The Cyborg Artist Who Hears Color’, Freethink – 2020: https://youtu.be/an_Qc0Q1MHE?si=P6zgegGNjbDRJQ65

Samlet antal normalsider, som er læst: 60
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 4 - Live in the moment - Delete Social Media 02-06-2023
WA 4 - Live in the moment - Delete Social Media 02-06-2023
WA 5 - Grammar Gym 28-08-2023
WA 5 - Grammar Gym 28-08-2023
WA 6 - NF - Essay - Cognitive liberty 18-09-2023
WA 6 - NF - Essay - Cognitive liberty 18-09-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lingua Franca English

I dette forløb har vi arbejdet på at styrke kendskabet til det engelske sprogs historie, udvikling og funktion som globalt lingua franca. Forløbet bygger på kapitlet om language and culture i Systime udgivelsen: Worlds of English.

Eleverne har i matrixgrupper arbejdet med følgende perioder i det engelske sprogs udvikling: Old English, Middle English, Early Modern English, and Modern English. De har også undervist hinanden i et enkelt modul.

Vi har analyseret John Agard's digt 'Reporting from the Frontlines of the great Dictionary Disaster.

Som aflevering har de analyseret og diskuteret et læserbrev fra en modstander af det engelske sprogs kolonisering af dansk.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 7 - In-class written test 12-10-2023
WA 7 - In-class written test 12-10-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 (Exam) The Perks & Perils of Being Young

Værklæsning + udvalgte sangtekster + nedslag i teenagerens & YAFs
kulturhistorie

Forløbets primære formål er at styrke elevernes kendskab og evne til at anvende litterære begreber og redskaber, der gør dem i stand til at analysere, fortolke og perspektivere fiktionsværker i form af roman og sangtekster samt opnå kendskab til Young Adult Fiction (YAF) som genre. Vi har indledningsvis set på, hvad der kendetegner YAF som fænomen og koblet det konkret til plot, personkarakteristik, tematikker og virkemidler i romanen The Perks of Being a Wallflower af Stephen Chbosky (1999). Derudover har vi beskæftiget os med sangtekster og enkelte videoer som tematisk også fokuserer på goder, såvel som farer ved det at være ung. I et dannelsesperspektiv har forløbet også givet eleverne mulighed for i samspil med andre jævnaldrende at forme og diskutere deres holdningerne til kontroversielle emner som selvmord, brug af stoffer, kærlighed og det at leve autentisk.

Kernebegreber:
Adolescence, agency, alienation, art as healing, authenticity, character development, drug abuse, the epistolary format, feminist reading approach, first-person narration, friendship, intimacy, limited POV, plot, naïvety, perks and perils of being young, psycho-analytical reading approach, rape-culture, suicide, symbolism, the teenager as a socio-cultural phenomenon, toxic masculinity, transformation/coming-of-age, trauma, wallflower, young adult fiction.
  
Primærtekster:  
The Perks of Being a Wallflower. Stephen Chbosky,1999. Hele værket er læst og bearbejdet(Roman).

Andre inddragede tekster som primært er brugt som perspektiveringstræning
’Jeremy’, Pearl Jam - 1991
’Breakthru’, Queen - 1989
'Sweet Transvestite’ - The Rocky Horror Picture Show - Richard O'Brien – 1975
'This Magic Moment' - By Pomus and Shuman - performed by Ben E. King & The Drifters. 1959. https://www.youtube.com/watch?v=Ul041CSNJto    
'Blackbird' - The Beatles – 1968
’Creep’, Radiohead – 1992
’Letting the Telephone Ring’, Ani DiFranco - 1990
‘Thank U’, Alanis Morisette – 1998
'Asleep' - The Smiths – written by bandmembers Johnny Marr and Morrissey. 1986 -   https://www.youtube.com/watch?v=9xCtYtBH_bU
‘LSD Trip Simulation Replication [Accurate POV]’ – 2020 - https://www.youtube.com/watch?v=WbL5BvQVHP0
‘Either/Or – A Fragment of Life, Søren Kierkegaard, 1843. (Uddrag)

Supplerende materiale:
"The Evolution of YA: Young Adult Fiction, Explained (Feat. Lindsay Ellis) | It's Lit! - Youtube, 2018  https://www.youtube.com/watch?v=Mn3aKZ8ZVFo"

”Essentials of Young Adult Literature”, Kathy G. Short, et al., 3rd. Ed. 2014, Pearson. (uddrag fra længere artikel’ – Uddraget er tilgængeligt i det fælles tavledokument: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EREPaKqCTJxCqc5SVtWil-kBMoIPuCNWRAZUVx7pcphn4w?e=ep99BZ&nav=eyJoIjoiMTQyMjY5Mjg3NiJ9  

”Feminist Criticism” Metode-indføring baseret på en længere artikel fra Purdue – Kan tilgås i Unit-mappen på Teams. Reading approaches
”Psychoanalytical Criticism” Metode-indføring baseret på længere artikler fra Purdue – kan tilgås i Unit-mappen på Teams. Reading approaches

Arbejdsformer:
I dette forløb har vi arbejdet med en rotationsordning, sådan at eleverne på skift i mindre grupper stod for at lave resumé af et længere uddrag fra Perks og identificere relevante fagbegreber om et eller flere aspekter af romanen som oplæg til klassediskussion. Derudover har eleverne lavet og afleveret en portefølje for skærpe træningen af analytiske og tekstopbygningskompentencer.

Grammatik- og sprog:
Undervejs I forløbet har vi med udgangspunkt i integrerede grammatikopgaver arbejdet med verbaltid, pronominer, adverbier og jumbled sentences, samt stilleje og ordforrådstilegnelse.

I arbejdet med afleveringerne og fremlæggelserne har eleverne, udover at arbejde med resumé, analyse og fortolkning, haft mulighed for at træne det at opbygge sammenhængende tekster og kommunikere i et passende stilleje både mundtligt og skriftligt.  

Andre links:
Det fælles whiteboard-dokument: https://vibkat.sharepoint.com/:w:/s/Section_3360/EREPaKqCTJxCqc5SVtWil-kBMoIPuCNWRAZUVx7pcphn4w?e=uDUcq6  

Min Læring: https://www.minlaering.dk/ -
-Grammatik - https://app.minlaering.dk/bog/6
- Do it, Write (analyseskabeloner mm.)
        -fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/8481
        - non-fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/10784

Ordbøger:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.ordbogen.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 8 - Exam assignment 27-11-2023
WA 8 - Exam assignment 27-11-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 (Exam) Multicultural UK

Multicultural UK  
– Voices from the Margin and the Center: Race, Recognition, and Rejection

I dette forløb har eleverne arbejdet med tilblivelsen af det multikulturelle Storbritannien i perioden fra 1945 - 2024 og har analyseret tekster, der på forskellige måder italesætter de komplekse processer som kulturmøder og den koloniale arv har bragt UK. Forløbet er baseret på kapitel 1,3 og 5 i Sten Pultz Moslunds bog Everyone is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain fra 2021. Det primære fokus har været på den caribiske og den sydøstasiatiske diaspora og deres oplevelser og modtagelse i Storbritannien, sådan som de kommer til udtryk i dokumentarisk materiale, sange og litteratur. Derudover har vi også undersøgt to eksempler på hvide majoritets responser på tilstedeværelsen af en signifikant immigrantbefolkning i Storbritannien. Som afslutning har eleverne arbejdet med et romanuddrag, hvis centrale temaer er det at høre til i en kulturelt kompleks verden og wokeness.

Samfundsmæssig og historisk kontekst:
Eleverne er kort blevet introduceret til det britiske imperium og dets delvise kollaps, som konsekvens af den Anden Verdenskrig og et øget politisk pres om selvstændighed til kolonierne. Derudover er de også blevet præsenteret for det koloniale racehierarki og The Notting Hill Riots. Som opvarmning til arbejdet med primærtekster har vi
defineret begrebet 'multikulturalisme', som den politiske diskurs, der gennem lovgivning søger at etablere et multikulturelt samfund, hvori etniske og religiøse minoriteter beskyttes. Derudover har eleverne opnået viden om push- og pull-faktorer, der ledte til at de caribiske migranter kom til især England. De har også opnået viden om væsentlige ændringer i lovgivningen i årene 1948-1970, fx ’British Nationality Act of 1948 og 'The Race Relations Acts of 1965'.

Demokratisk/kulturel dannelse:
Med udgangspunkt i historisk viden og udsagn fra både modstandere af og fortalere for det multikulturelle samfund har vi bl.a. undersøgt, hvilke problemer det kan medføre at have en anden etnicitet end majoriteten, og hvad der kan ligge til grund for at en person bliver religiøs fundamentalist.   

Litterært fokus: Vores tilgang har været at kunst er et særligt kraftfuldt spejl, når det kommer til identitet og det at høre til/føle sig udenfor. Vi har også arbejdet med en socio-kulturel tilgang ud fra Osbornes tre faser i British Black and Asian-litteraturen i UK (Arrival-, Settler-, and Indigene). Men vi har også arbejdet nykritisk med fokus på personkarakteristik, miljø, tematik og budskab. Derudover har eleverne også trænet retorisk analyse, med fokus på circumstances, budskab og sproglige virkemidler.

Kerneord: Empire/colonialism, ethno-nationalism, multiculturalism, superdiversity, conviviality, identity, belonging, racism, prejudice, ethnicity, Islamism, radicalization, extremism, home-grown terrorism, Arrival-, Settler-, and Indigene phases, recognition, cohesion (sammenhængskræft) immigration, assimilation, integration, segregation, minority vs. majority culture, ascribed identity, wokeness.      

Primærtekster:  
"London is the Place for me", Lord Kitchener, Melodisc, 1948/1951 (song/poem)
"Sweet Jamaica", Lord Kitchener, Melodisc, 1952 (song/poem)
“People in Trouble – Mixed Marriages - Transcript of an interview with Mr. Wentworth Day from the British Talk-show ‘People in Trouble’, 1958: https://youtu.be/ybqLRF1zFUI?si=WHETHmBzk6gQvjMF (00:00-05:12) (Interview)
“Rivers of Blood-Speech, MP Enoch Powell” Extract from a speech, 1968. (Speech)
“The Black View”, Dereck Humphry. Interview with 17-year-old immigrant, from Derek Humphry’s publication: Police Power and Black People, Panther, 1972 (Interview).
"Inglan is a bitch", Linton Kwesi-Johnson, Island Records, 1980 (song/poem)
“My Son the Fanatic"; Hanif Kureishi, "The New Yorker", 1994 (novelle)”
“Yazz”, Bernadine Evaristo, Chapter from her novel Girl, Woman, Other, 2019 (Romanuddrag)

Andre tekster som er læst og inddraget, men som ikke er underkastet en systematisk analyse:
“How Britain has been shaped by migration”, Sten Pultz Moslund. Chapter 1 in the book ‘Everyone is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. 2021.
“Racism, Whiteness and White Privilege”, Sten Pultz Moslund. Kapitel 3 i bogen ‘Everyone is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. 2021
“Superdiversity and Conviviality”, Sten Pultz Moslund. Kapitel 5 i bogen ‘Everyone is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. 2021
“Windrush – Arrival/Part 1 – BBC 4 Documentary. 1998: https://youtu.be/YGTm_Gsvyzw?si=BpnOIumbjK4apRT0
” My Life as an Immigrant in 1960s Britain - #YourStoryOurHistory” – UK Parliament, 2016. https://youtu.be/e9fnFii5JEs?si=fSfDQdyzP6be4rsO
”Racial Troubles In Notting Hill – British Pathé interview with Mr. Jordan of White Defense League, 1959 https://www.youtube.com/watch?v=aGi_wIWRYys&t=28s
”Counter Terrorism Policing - Prevent Programme”, https://www.counterterrorism.police.uk/what-we-do/prevent/ - 2024
”Meeting between David Anderson QC and the Muslim Council of Britain” – A critical report about the negative consequences of the Prevent Programme. MCB, 2015.

Grammatiske/sproglige fokuspunkter:
udvidet tid, stilleje, verbets tider, adjektivernes bøjning, principper for tekstopbygning, ordforrådstræning, kommaregler på engelsk

Min Læring er benyttet for at styrke den formative evaluering og som stilladsering i forhold til opgaveskrivning (Do it, Write!).

Links:
Min Læring: https://www.minlaering.dk/ -
-Grammatik - https://app.minlaering.dk/bog/1
- Do it, Write (analyseskabeloner mm.)
        -fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/8481
        - non-fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/10784

Ordbøger:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.ordbogen.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Perks Portfolio 08-01-2024
The Perks Portfolio 08-01-2024
2e En Terminsprøve 15-01-2024
WA 9 - In-class written test 05-02-2024
WA9 - In class written test 05-02-2024
A 10 – Postcard to My English Teacher 17-03-2024
A 10 – Postcard to My English Teacher 17-03-2024
WA 11 - Language & Grammar Tasks 02-04-2024
WA 11 - Language & Grammar Tasks 02-04-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 (Exam) Nigeria

Nigeria in the Present
Særlige områder af kernestoffet som forløbet dækker: ”historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner” og viden om kolonitiden og aktuelle samfundsforhold i Nigeria.

Nigeria in the present:
Dette forløb lægger i forlængelse af forløbet om Multicultural UK, og de konkrete koblinger er at Nigeria er en tidligere britisk koloni og at der er en relativt stor nigeriansk diaspora i Storbritannien, fx bosatte forfatteren Bernadine Evaristos far, Julius Taiwo Bayomi Evaristo, sig i London i 1949 og blev senere lokalpolitiker. Bernadine har forfattet romanen Girl, Woman, Other, som vi læste et kapitel fra som den sidste tekst i Multicultural Uk-forløbet. De primære formål i dette forløb er A: at eleverne skal opnå kendskab til både historiske og aktuelle forhold i Nigeria og formå at sammenligne dem med forholdene i Danmark, B: at træne litterær analyse af en novelle med fokus på miljøbeskrivelse, karakteristik, fremstillingen af køn og titlens betydning.   

Kernebegreber:
The British Empire, colonialism, oil and palm oil, religion, diversity, child marriages, stoning, traditional society vs modern society, village vs city, yan dauda, white savior complex.

Primærtekst:
’Spoils’, Sefi Atta - 2010 (novelle)

Supplerende stof:
-Author bio – Sefi Atta. https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/authors/interviews/article/43106-divided-loyalties-pw-talks-with-sefi-atta.html   
-2022 lynching of Deborah Yakubu in Sokoto State. https://en.wikipedia.org/wiki/Lynching_of_Deborah_Yakubu
-Uddrag fra kapitel 1 i bogen Africa Unfold af Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen - supplement til historisk kontekst.

Antal sider læst: 20 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 12 - Essay Assignment 17-04-2024
WA 12 - Essay Assignment 17-04-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 (Exam) The US - Land of the Free?

The US – Land of the Free?
Særlige områder af kernestoffet som forløbet dækker: ”Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.

I dette forløb har fokus været på to historisk og samfundsmæssige afgørende bevægelser i USAs korte historie som stat. Eleverne har først fået en kort introduktion til amerikansk historie fra 1492 og frem til i dag. Derefter har de opnået viden om de unikke omstændigheder, der førte til uafhængighedskrigen og uafhængighedserklæringen. Derpå har eleverne lavet en grundig retorisk analyse af selve uafhængighedserklæringen, og vi har også kort skitseret dokumentets virkningshistorie. I arbejdet med den anden signifikante bevægelse, abolitionisterne/kampen for afro-amerikanernes rettigheder, har eleverne opnået generel viden om slaveriet, om Frederick Douglass og om de omstændigheder, der førte ham til at skrive og fremføre talen: ’What to the Slave is the Fourth of July?’. Eleverne har så lavet en retorisk analyse af længere uddrag af talen. Slutteligt har vi trukket tråde frem til i dag ved at se på afro-amerikanernes muligheder for at udleve deres gudgivne ret til liv, frihed og til at skabe et godt liv og på andre gruppers re-aktualisering af uafhængighedserklæringens politiske løfter. Derudover har eleverne arbejdet projektorienteret med medie-bias, nyhedskriterier, og politiske kampagner i præsidentvalget 2024. Som afrunding på forløbet har vi arbejdet med dokumentargenren agitprop, og eleverne har i din forbindelse skrevet et essay om Michael Moores Capitalism – A Love Story.  
  
Kerneord:
The American Colonies, The revolutionary war, “No taxation without representation”, tyranny, independence, natural/unalienable rights, “The Right to Life, Liberty and the pursuit of Happiness”, the right to rebellion, The Enlightenment era, Thomas Jefferson, The Three-Fifths Compromise, slavery, cotton, the Abolitionists, The Compromise of 1850, The Fugitive Slave Act, The Civil War, The 13th, 14th, and 15th Amendments to the US Constitution, hypocrisy, (structural) racism, injustice, Civil Rights Acts. Media bias, news criteria (e.g. familiarity, conflict, eliteness), framing, Democrats, Republicans, The Presidential election process, the electoral college, the popular vote, free-market capitalism, the 2008 financial crisis, the death of the middle class, the 1 %, the agitprop documentary genre, the observational mode, the participatory mode, the performative mode, non-fiction- and fiction codes,  

Primærtekster:
-‘The unanimous Declaration of the thirteen united States of America’, Thomas Jefferson et al. – 1776: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript

-’What to the Slave is the Fourth of July’, Frederick Douglass – 1852: https://www.rev.com/transcript-editor/shared/A8st7ofWjh1URq9iTMhBggKOF01x20r3TA50v4oKCxn_XfLyJROWVzBVhQIMeCHU0_kn46AsV6rXWc0FdUamVTI3WtU?loadFrom=PastedDeeplink&ts=26.91

- ‘The Lynching of Jube Benson’, Paul Laurence Dunbar – 1904 - WA 13 - The Lynching of Jube Benson - Task and text.pdf
Capitalism – A Love Story – Michael Moore – 2009 (documentary movie)

Supplerende materiale:
-‘The History of the United States of America Explained in 14 Minutes’, Captivating History - 2021 https://youtu.be/7O_-M6rDPNw?si=r7yGMrwCAtQr3qk7

- 'Frederick Douglass: The Meaning of July Fourth for the Negro', US National Archieves - 2018: https://www.youtube.com/live/uRvQL8-Qokg?si=ynPrQeSI82NVSYYP&t=220

- ‘The Economic State of Black America in 2020’, Joint Economic Committee, Congressman Don Beyer, Vice Chair – 2020: https://www.jec.senate.gov/public/_cache/files/ccf4dbe2-810a-44f8-b3e7-14f7e5143ba6/economic-state-of-black-america-2020.pdf

- ‘Trump Guilty on All Counts - Supporters Outraged Outside Court’, Freedomnews TV – 2024: https://www.youtube.com/watch?v=Kml6WRiXQ2M

- Lærerfremstillet PowerPoint - US – The Land of the Free? – 2024: https://vibkat.sharepoint.com/:p:/s/Section_3360/Ea3kTq_QGEJCiD6-9gHNXWoBRgXHbocrggwVx0pxkYR13A?e=1H8ylJ
News:
Fox: https://www.foxnews.com/politics/how-long-kamala-harris-honeymoon-polls-against-donald-trump-last
https://www.foxnews.com/politics/politics-cartoons-slideshow#&_intcmp=fnhpbt9
https://www.foxnews.com/media/24-days-kamala-harris-has-not-held-press-conference-since-emerging-presumptive-democratic-nominee
CNN: https://edition.cnn.com/2024/08/13/politics/trump-on-message-conspiracies/index.html
- Fact check: Trump made at least 20 false claims in his conversation with Elon Musk  
https://edition.cnn.com/2024/08/13/politics/fact-check-trump-musk-20-false-claims/index.html
-“As Trump flails and invites conspiracies, allies plea for him to stay on message”
https://edition.cnn.com/2024/08/13/politics/trump-on-message-conspiracies/index.html
- Whoever can finally coin an effective economic message could win the White House
https://edition.cnn.com/2024/08/13/politics/trump-on-message-conspiracies/index.html
YouGOV-survey of trust in American media
https://today.yougov.com/politics/articles/49552-trust-in-media-2024-which-news-outlets-americans-trust


Online resources:
Min Læring: https://www.minlaering.dk/ -
-Grammatik - https://app.minlaering.dk/bog/1
- Do it, Write (analyseskabeloner mm.)
        -fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/8481
        - non-fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/10784

Ordbøger:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.lexico.com/synonyms
https://www.ordbogen.com/
https://ordbog.gyldendal.dk/

Antal sider læst: 80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 13 - Summary- and essay assignment 12-05-2024
WA 13 - Summary- and essay assignment 03-06-2024
A14: Covering the US Presidential Election 2024 05-09-2024
WA 14 - Essay on Capitalism - a Love Story 25-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 (Exam) Through Literary Landscapes

I dette forløb har vi trænet bevidsthed om litterære perioder og deres særlige kendetegn historisk og litterært ved at arbejde med tekster som forstås som kanoniske tekster fra henholdsvis den engelske renæssance (ca.1480-1620), romantikken (1789-1830), Victoria-tiden (1830-1901), modernismen (1900-1945) og postmodernisme (1945-)

Udgangspunktet for vores arbejde har været udgivelsen "Through Literary Landscapes af Back og Sighs, 2020.   
Indføring i den historiske og litterære baggrund for hver af perioderne med udgangspunkt i Through Literary Landscapes: 10-14 ns. Pr. periode = 50 ns. I alt  

Hvad angår kernestoffet, så har de primære formål med dette forløb været at eleverne gennem tesktlæsning, sprog- og grammatik-analyse og skriftlig fremstilling har styrket deres evne til at:

- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metodeordforråd,

- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed (de afleveringer vi har arbejdet med)

- reflektere over deres egen situation og vores samtid med udgangspunkt i de litterære perioder og tekster

Arbejdet med hver periode er bygget om en introduktion til dels den historiske og den litterære kontekst.

Primærtekster:
The English Renaissance:
How to analyze a poem.docx
Shakespeare’s Sonnet 130/My Mistress Eyes are Nothing Like the Sun (1590s)
Extracts from Romeo and Juliet: Extracts from Romeo and Juliet + Danish glossary + summaries.pdf - Prolog, and selected scenes from act I and act II.
Romeo & Juliet. Filmed on Shakespeare's Globe stage. Directed by Dominic Dromgoole. 2009. (DVD)

Supplerende materialer:
Shakespeare podcast: Shakespeare For All - Life, World & Works - Episode 2 og podcast quest
Entertainment in Elizabethan London, Shakespeare’s language, and Shakespearean tragedy: Source: Romeo and Juliet - historical context - Høpfner og Kaalund - Den lyserøde.pdf
Introducing the recording of the play: Romeo and Juliet - Get ready to watch the staging of the play.docx (with Gen Z-friendly summary of the plot)
Foredrag: Introduktion til Shakespeare af skuespiller og underviser på Nørgaards Højskole, Jesper Trier Gissel
Shared notes: Romeo and Juliet whiteboard section
Timeline - English Renaissance to Romantic Era + buzzwords + authors.docx


The Romantic Age:
Wordsworth og Coleridge - Lyrical Ballads – 1798 – non-fiction (extract) (0,5 NS)
William Wordsworth – The Tables Turned – 1798 – Poem (1,1 NS)
Percy Bysshy Shelley – A Song – Men of England – 1819 – Poem (2,6 NS)
Mary Shelley - Frankenstein or The Modern Prometheus – 1818 Extract from a novel (3,3 NS) Frankenstein - Extracts - chapter 5 - 16 - 24.docx
William Blake – London – 1794 – Poem

Supplerende materialer:
What was the Peterloo Massacre? | 6 Minute History
Goth in vores tid: https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/den-er-her-der-og-alle-vegne-har-du-ogsaa-spottet-den-kulsorte-supertrend

Key terms: revolutions (French, American and industrial), instability, urbanization, the Enlightenment/disenchantment of the world, social polarization (landowners, businessmen and industrialists and then the masses), poor working and living conditions for the masses, child labor, liberty, equality, brotherhood and universal rights. Poetry, imagination, creativity, nostalgia (longing for a pre-modern rural world), Nature as a source of inspiration and moral guide, the prophet poet, sensibility, the gothic novel (Frankenstein), the cult of childhood/innocence.     

The Victorian Age:
Charles Dickens - Nobody's Story -1853 – Short story (5,1 NS) Nobody's Story - Charles Dickens.docx
Rudyard Kipling - The Story of Muhammad Din – 1886 – short story (2,6 NS) Rudyard Kipling The Story of Muhammad Din.docx  
Elizabeth Cleghorn Gaskell - Wives and Daughters – 1866 – Extract from a novel (8,4 NS) Elizabeth Cleghorn Gaskell Wives and Daughters.docx
Supplerende materiale:
The Victorian Age - 1832-1901.pdf
Short introduction to the VIctorian Age.docx
History of the Victorian Age - shared Powerpoint  

Key terms:
Historical: utilitarianism (maximize happiness/well-being, and minimize pain/suffering), unions, suffrage movements, economic growth, national pride and belief in progress, building an empire (on which the sun never sets), technological revolution (passenger trains, telegraph, mechanical looms (væve), photography, anesthetics)., social and political reforms (1832 Reform Bill: work, education, access to political power for property owners), class-consciousness, Scientific breakthroughs threaten traditional beliefs, e.g. religion. Theory of Evolution, pseudo-science supporting white supremacy (hvidt overherredømme) in the colonies and the homeland.

Literary: The novel, the golden age of magazine/periodicals, mass literacy = thousands of new readers/consumers. Literature as a guide to the practical questions of life (didactic/moral compass), realism, strong female characters, towards the end of the period aestheticism (art for art’s sake) becomes more influential (Romanticist concept).    


Modernism:
Wilfred Owen - Dulce et Decorum Est – 1920 (written during the war) – Poem (0,9 NS)
James Joyce – Molly Blooms Soliloquy  – 1922 – Extract from the novel ‘Ulysses
Ernest Hemingway - A Clean Well-lighted Place – 1933 – short story (3,2 NS)
Ernest Hemingway – ‘For Sale. Baby Shoes’ – 1920s – short story
Ezra Pound – “In a Station of the Metro” – 1913 – Poem

Supplerende materialer:
Modernism.pdf
Student-made introductions: Link to Historical Background:
Glossary - Dulce et Decorum Est.docx
Dulce Et Decorum Est Animation
Paul Nash - The Menin Road - 1918.docx - Painting
John Singer Sargant - Gassed - 1919.docx - Painting
Introduction to James Joyce’s Ulysses: Why should you read James Joyce’s Ulysses? – Sam Slote – TED ED
Mary Murray Performs Molly Bloom Soliloquy from Penelope in Ulysses
Edward Hopper – Nighthawks – 1942 - Painting
Adaptation of ‘A Clean, Well-Lighted Place’ - School of the Art Institute of Chicago Video Department and Rita and Robert Morton – directed by Allan Siegel – 1994 (play)
Introducing: Reader Response Theory - Volume 3

Key terms:
Historical: WWI, the homefront, the belief in progress through the application of science and reason was challenged by the destructive forces of the war made possible by the industrial machinery and blindly patriotic politicians and generals, despair and disillusionment grew, social and political instability (poverty, fascism and communism, and the stock market crash of 1929, New Deal)
Marx, Einstein, Freud/psychology contributed to a growing skepticism towards established ideas about our social systems (Marx: “The class which has the means of material production at its disposal, has control at the same time over the means of mental production), the natural world (Einstein: time and space are relative to the observer), and our own minds (Freud: we are controlled by unconscious forces).

Literary: Ezra Pound’s motto: Make it new! The poets break with the established forms and devices, such as rhyme, composition, and the emotionalism of the romantic age and the didactic purpose of much Victorian art. Owen and the War Poets describe the horrors of gas attacks, aerial bombings, and crippled veterans returning to home to go straight to the psychiatric hospital. The lost generation of America and British artists and writers, joined in Paris to experiment with finding ways to capture (indfange) the great flicker of modernity (The Great Gatsby) in consumerist and alienating (fremmedgørende) urban settings, where loneliness, anxiety, paralysis, fragmentation, and meaninglessness dominate. In contrast to the Romantics, Nature is no longer available as a source of consolation (trøst), and the optimism and the recognizable social world of the Victorians was spent and destroyed in the Great War and the ensuing crisis. Instead, modernist writers took a keen interest in the chaotic inner lives of modern humans and their decay (forfald). Stream of consciousness and interior monolog became go to devices to make explicit the inner workings of the mind, now that the outer world has collapsed.       


Postmodernism:
Primærtekster:
Monty Python’s The Meaning of Life – 1983 (movie).

Supplerende materiale:
Student-made introduction: Through Literary Landscapes - White Board.docx
Postmodernism: Literary Background: document (link needed)
Wisecrack: How Monty Python Shaped Modern Comedy (feat. Rick and Morty & Deadpool) – Wisecrack Edition
Postmodern traits in The Meaning of Life.docx

Arbejdsformer: Vi har både arbejdet induktivt og deduktivt og i selvvalgte grupper for at fremme elevernes medbestemmelse og øge deres mulighed for at træne oplæsning såvel som det at lytte og producere sprog spontant.

Undervejs I forløbet har vi arbejdet med det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ordforråd, herunder orddannelse og idiomer.

I arbejdet med afleveringerne har eleverne haft mulighed for at træne det at opbygge sammenhængende tekster og kommunikere i et passende stilleje.

Samlet antal sider læst: ca. 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 (Exam) Nigeria in the Past

Særlige områder af kernestoffet som forløbet dækker: ”historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner” og viden om kolonitiden og aktuelle samfundsforhold i Nigeria.

Dette forløb lægger i forlængelse af forløbet Nigeria in the present. De primære formål i dette forløb er A: at eleverne skal opnå kendskab til både historiske og aktuelle forhold i Nigeria og formå at sammenligne dem med forholdene i Danmark, B: at træne litterær analyse af en roman med fokus på miljøbeskrivelse, tragediegenren, karakteristik, fremstillingen af køn og titlens betydning.   

Kernebegreber:
The British Empire, colonialism, missionaries, animism, polytheism, monotheism, The Ibo justice system, Christianity, inner conflict, tragedy, fate, tragic flaw, tragic hero, peripety (reversal of fortune), downfall, the postcolonial perspective, feminist reading, patriarchy, hyper-masculinity, toxic masculinity, gender roles.
  
Primærtekst:
Things Fall Apart, Chinua Achebe – 1958 (roman)

Supplerende stof:
Powerpoint about the colonization of Nigeria and The Postcolonial approach to texts

Grammatik- og sprog:
Verbernes tid, adjektiver og pronominer (afleveringerne)
Antal sider læst: 190
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WA 24 - Language, grammar, and essay 29-04-2025
Things Fall Apart - Oral presentation 07-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer