Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Richard Otto Fogde
Hold
2022 EN/x (
1x EN
,
2x EN
,
3x EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
The American Dream *Exam
Titel 2
Stephen King and Horror
Titel 3
Postmodernism
Titel 4
Global Language - Global Anguish
Titel 5
The British Empire and India *Exam
Titel 6
Of Mice and Men - værklæsning
Titel 7
Football - Culture and Fandom *Exam
Titel 8
Ireland and Northern Ireland
Titel 9
Spectators
Titel 10
Love *Exam
Titel 11
US ELECTION
Titel 12
LOVE (Fortsat)
Titel 13
Evil *Exam
Titel 14
Man and Nature *Exam
Titel 15
Værklæsning Fight Club
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
The American Dream *Exam
Forløb om amerikansk nationalidentitet, historie og selvforståelse. Bemærk at klassen senere har læst Of Mice and Men, som også tematisk hører ind under dette forløb.
Læste Tekster:
Call Me Arnold - Arnold Schwartzenegger
The Declaration of Independence
Pioneers! O Pioneers! - Walt Whitman
Levi's - Go Forth (Commercial)
I Have a Dream - Martin Luther King Jr
The New Girl
The Promised Land - Bruce Springsteen
Særlige fokuspunkter:
- at eleverne får et kendskab til amerikansk kultur og historie, herunder immigration, politisk system og ideologi.
- at eleverne stifter bekendtskab med begrebet The American Dream, og hvordan det præsenteres i forskellige typer tekster.
- at elever trænes i at analysere poesi og lyrik om et given emne
- at elever trænes i analyse af taler og interviews om et givent emne
Indhold
Kernestof:
Vi starter vores første forløb "The American Dream" med en brainstorm og et fælles mind-map
Læs den vedhæftede tekst, "Call Me Arnold".
Skærmbillede 2022-11-10 kl. 13.14.39.png
Declaration of Independence.docx
Pioneers.docx
Walt Whitman.pptx
Minlæring Genitiv
A beginners_ guide to rhetoric.docx
Vi arbejder med retorik og MLK talen "I Have A Dream"
Videre analyse af Martin Luther King's "I have a dream"- speech. Husk at medbringe jeres noter fra sidste gang, hvor I skulle finde eksempler på de 5 retoriske virkemidler:
The New Girl – work sheet.docx
the-new-girl.pdf
Minlæring
Nye stampladserOpsamling på The New GirlGrammatik (Verbalkongruens)
The Promised Land.pdf
Vi arbejder med Bruce Springsteen
Arbejdsspørgsmål:
Skriftlighed - vi arbejder med første skriftlige opgave
Skriftlighed - vi arbejder med første skriftlige opgave. Skal afleveres efter timen.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Opretningskode
Twas the night before Christmas.docx
Til upload
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Stephen King and Horror
Forløb om forfatteren Stephen King, med særligt fokus på hans måde at skrive og horrorgenren generelt.
Læste tekster:
Interview med Stephen King (Why do you write that stuff? + Why do we need horror?)
Short stories:
Suffer the Little Children
The Boogey Man
The Lawnmower Man
The Man who Loved Flowers.
Film:
Misery (Rob Reiner, 1990)
Fokuspunkter:
- at arbejde med style of writing, suspense, setting, characterizations
- at arbejde biografisk og perspektivere teksterne til Kings personlige holdninger, humor, etc.
- at få et grundlæggende kendskab til horrorgenrens konventioner.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om forfatteren Stephen King
Stephen King - The Man Who Loved Flowers.pdf
Questions for The Man Who Loved Flowers.docx
Læs den vedhæftede novelle af Stephen King - "The Man who Loved Flowers"
Stephen King scan.pdf
Læs afsnittene "Why do you write that stuff?" og "Why do we need horror?" i den vedhæftede artikel. (Spring over det der er streget ud + afsnittet The Critical Establishment"
The Boogeyman.pdf
Læs resten af The Boogeyman
MinlæringGrammatik - adjektiver
The Lawnmower Man-2.pdf
Read the first half of The Lawnmower Man (p. 45-48)
Læs resten af The Lawnmower Man
Vi ser filmen Stephen King filmatiseringen "Misery" - hvis man er fraværende, kan den ses på linket. Vi ser den færdig om torsdagen.
Misery
Vigtigt! Roy er desværre blevet syg, og derfor skal I selv sætte filmen på, og se den på projektoren i klassen. Heldigvis har Philip, Kristoffer og Johanne mediefag med mig, så de har ansvaret for at få det til at fungere 🙂 Filmen ligger som nævnt p
Vi ser Misery færdig i biografen.
VIGTIGT. Roy er stadig syg. Se filmen færdig i lok. 202, hvor I ved hvordan teknikken virker. Philip, Johanne og Kristoffer er in charge igen 👍 God fornøjelse.
Analyse af Misery - alle skal have set filmen. Den ligger som nævnt på Filmstriben.
What is evil?
Stephen King Suffer the little children.docx
Læs de første 5 sider af novellen Suffer the Little Children.
Læs resten af Suffer the Little Children fra sidste lektion
Suffer the Little Children – Questions
Afsnit
Skriftlighed
Afslutning på Stephen King forløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Postmodernism
Forløb om postmodernisme, med særligt fokus på formanalyse, samt postmodernismens gennemgående tematikker: Identitet, meningsløshed, forbrugerkultur etc.
Læste Tekster:
Dear Amanda - Steve Martin
The Red Line - Charles Higson
Baglady - AS Byatt
Film: Everything Everywhere All At Once
Anslaget fra The Lego Movie
Elever har arbejdet specifikt med begreberne:
Identity, Fragmentation, Dehumanization, Intertextuality, Subjectivity, Ambiguity, Genre Blur, Consumerism og Pastiche
Indhold
Kernestof:
Postmodernism.doc
Work Questions:
Dear Amanda - by Steve Martin.docx
Gennemgang af Dear Amanda
The Red Line Charles Higson.PDF
Bemærk: Roy er desværre hjemme med sygt barn, så I skal arbejde selv i denne time.
Alle skal have læst The Red Line fra i går
Opsamling på The Red Line fra sidste time. Medbring jeres personkarakteristikker.
Postmodernism, seven main points.docx
Vi ser Everything Everywhere All At Once
Vi ser sidste del af Everything Everywhere All at Once.
Everything Everywhere All At Once.pdf
Sørg for at stå klar udenfor, når det er ved at være din tur! Vi når næppe alle i dag, men så kommer de resterende til samtale på torsdag. Se rækkefølge og lokale forneden:
- Dagens modul bruges på formative evalueringssamtaler om et af jeres skriftlige produkter i fagene. BE snakker med elever fra toppen af klasselisten, imens FO snakker med elever fra bunden af klasselisten. Elever som ikke er til samtale, skal arbejd
Hypoteseopgave. Indvandrer og efterkommere.docx
Arbejd på jeres næste Engelsk aflevering. Se rækkefølgen for samtaler på lektionen i tirsdags. Vi mødes fælles i lokale 202.
Genstart af Postmodernisme forløb med Taboo øvelse
Baglady Full Version.docx
Fiction: How to read a novel and a short story
Læs novellen Baglady
Gennemgang af Baglady. Alle analysespørgsmål skal være besvaret!
Baglady Dummy spørgsmål.docx
Grammatik
Minlæring
Skriftlighed
Repetition af PoMo begreber og introduktion til kommatering og tegnsætning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Global Language - Global Anguish
Kort forløb om engelsk som lingua franca. Alle tekster findes i bogen Global Language - Global Anguish.
English as a World Language
What is Standard English
A Thousand Languages - all of them English
Mitosis - excerpt from White Teeth by Sadie Smith
Musikvideoer:
Dizzy Mizz Lizzy - Silverflame
Adriano Selentano - Prisencolinensinainciusol
Særlige fokuspunkter:
- Elever stifter bekendtskab med Standard English og diverse afvigelser
- Elever får fokus på, den engelske indflydelse på andre sprog, inklusiv dansk
- Elever får øvelser i at læse forskellige typer engelsk, og et overfladisk kendskab til lingvistisk
- elever tænker over engelsksproget kulturs indflydelse på resten af verden
Indhold
Kernestof:
Starter et nyt forløb om English as a Global Language - udlevering af bøger
Frederiksen, Leif: English - Global Language - Global Anguish, Forlag Malling Beck; sider: 19-22, 92-94
Bill Bryson English as a World Language
English as a world language (1).pdf
Felt-arbejde! I skal ned i byen og lede efter sproglige finurligheder. Mere info tilgår.
Dizzy Mizz Lizzy - Silverflame
Husk at medbringe bogen, og have læst de to tekster fra sidste lektion
silverflame Lyrics.html
Adriano Celentano - Prisencolinensinainciusol
Læs "What is Standard English?" i bogen
Variations from Standard English.docx
Læs teksten: A Thousand Languages, all of them English
Minlæring
Mitosis - inferencing.docx
Roy er desværre hjemme med sygt barn, derfor skal I arbejde med Minlæring i dag. Læs om Verbets Tider her (Minlæring) og lav de tilhørende opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
The British Empire and India *Exam
Et forløb om britisk nationalidentitet og imperialisme, først fra et specifikt britisk synspunkt,
efterfulgt af tekster som derefter specifikt beskæftiger sig med Indien og konsekvenserne af imperiet.
Rule Britannia
White Man's Burden - Rudyard Kipling
Brown Man's Burden - Henry LaBouchere
Lispeth - Rudyard Kipling
Shooting an Elephant - George Orwell
A Hanging - George Orwell
New Ideas Shaping India
Another Community
Film: Slumdog Millionaire (Danny Boyle)
Særlige fokuspunkter:
- at eleverne får et grundlæggende kendskab til the britiske imperies historie og imperietanken.
- at eleverne får et grundlæggende kendskab til britisk nationalidentitet
- at elever øves i digtanalyse
- at elever øves i analyse af essays
- elever stifter bekendtskab med George Orwell og Rudyard Kipling, og deres forskellige syn på imperiet.
- at elever får et grundlæggende kendskab til konsekvenserne af imperiet i Indien, herunder opdelingen af Indien og Pakistan
- at eleverne øves i analyse af ikke-vestlig engelsksproget litteratur
- elever bliver introduceret for postkolonial læsning og magisk realisme
Indhold
Kernestof:
The British Empire - Webquest.docx
Introduktion til nyt forløb om "The British Empire" - vi starter med en Webquest
Rule Britannia (1).docx
Vi læser og analyserer Rule Britannia på klassen
The British Empire Kompendium.docx
Group assignment:
Minlæring
Opsamling på Brown Man's Burden analyse.
Kipling - Lispeth (1).docx
How is Lispeth described described in the story. Direct and indirectly.
Gennemgang af Lispeth fra sidste lektion. Læs novellen igen og medbring dine noter.
Kipling - Lispeth (1) (1).docx
oprette link
Præsentation af skriftlig opgave The Cherry Tree + Undervisningsevaluering
Læs første halvdel af Shooting an Elephant (side 7-9 i vores kompendium)The British Empire Kompendium.docx
SHOOTING AN ELEPHANT 2x.docx
Læs resten af Shooting an Elephant
Vi arbejder med Shooting an Elephant
Shooting an Elephant Video Essay.docx
Vi arbejder videre med vores videoer om Shooting an Elephant. Husk de skal gøres færdige i denne time, så de er klar til fredag.
Genopfriskning af Bloom's Taksonomi - I skal selv lave arbejdsspørgsmål til teksten
Læs "A Hanging" af George Orwell
New ideas shaping india.pdf
Vi mødes i biografen og ser Slumdog Millionaire - bemærk, vi holder ikke pause mellem 2. og 3. lektion, men slutter lidt før.
Analyse af Slumdog Millionaire - hvis man ikke var der i mandags, skal man selv sørge for at få den set. Den kan lånes gratis på Filmstriben.dk
Slumdog Millionaire questions.docx
India after the partition (Wider Contexts) (1).pdf
Udlevering af Of Mice and Men - vi påbegynder værklæsning!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Of Mice and Men - værklæsning
Værklæsning af Of Mice and Men
- kan tematisk knyttes til The American Dream forløbet.
Har derudover læst Robert Burns' digt "To a Mouse"
Indhold
Kernestof:
Udlevering af Of Mice and Men - vi påbegynder værklæsning!
Steinbeck, John: Of Mice and Men, PAN Books
Læs første kapitel i Of Mice and Men. (Til "The Bunkhouse was a long...) på side 17 eller 19 afhængigt af bogen.
Of Mice and Men - Kapitel 1 2x.docx
Of Mice and Men Forsider.docx
Sproglig analyse af Of Mice and Men
Dialect Maps.docx
Describe all the characters we are introduced to in this chapter:
Læs kapitel 2 i Of Mice and Men
LÆSETID!
Læs kapitel 3 i Of Mice and Men, fra "Although there was an evening brightness...." til "Crooks, the negro stable buck".
Arbejd selv time:
Of Mice and Men Chapter 3 Quiz
Of Mice and Men Chapter 4 Quiz
Lav en grundig personkarakteristik af Crooks og Curly's Wife baseret på hvad man lærer om dem i dette kapitel.
Kapitel 4 læses færdig
Opgavesæt B Niveau
Of Mice and Men Chapter 5 Quiz
Program:
Læs kapitel 5 i Of Mice and Men
Brainstorm ang. Københavnerturen
Quickly retell what happens in this chapter to each other
læs resten af Of Mice and Men
Afsnit
Opsamling af spørgsmål fra sidste lektion. + Grammatisk fokus på Udvidet tidMinlæring
To a Mouse by Robert Burns | Poetry Foundation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Football - Culture and Fandom *Exam
Et forløb om fodbold, og dens rolle i britisk kultur. Forløbet er designet til at træne analyse af forskellige typer tekster.
Læst:
Fever Pitch, Chapter 1 - Nick Hornby
What is Welcome to Wrexham doing to soccer?
Football At War: Arseblog, an Arsenal blog - Andrew Allen
Left field (Excerpt) - Graeme Le Saux
An Afternoon - Ian Rankin
Set:
Welcome to Wrexham, episode 1 (Expectation) and 2 (Reality)
Særlig fokuspunkter:
- Analyse af non-fiction tekster; selvbiografi, memoir, opinion pieces, og blog indlæg
- analyse af short story
- Give kendskab til britisk arbejderklassekultur
- At se britisk fodbold som et internationalt fænomen
Indhold
Kernestof:
Materialesøgning til næste forløb
fever pitch Kapitel 1.pdf
Fever Pitch arbejdsspørgsmål.docx
Opsamling på sidste arbejdsspørgsmål fra sidste lektion:
Adjektiv eller adverbium?
Welcome to Wrexham.docx
Vi ser Welcome to Wrexham
Dagens Program:
What Is Welcome to Wrexham doing to soccer.docx
Dagens program:
What is a blog - arseblog.docx
Linkliste eksamen skriftlig engelsk.docx
Gennemgang af Blog-analyse fra sidste lektion og præsentation af Terminsprøve regler for halvdelen af klassen.
Graeme Le Saux worksheet.docx
Uddrag af selvbiografi af fodboldspilleren Graeme Le Saux (tidl. Chelsea)
Læs ned til sætningen "No manager would want to sign you. It is a terrible indictment of the sport, but it is true." i bunden af side 4.
Minlæring
An Afternoon - by Ian Rankin.pdf
An Afternoon.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ireland and Northern Ireland
Et forløb om irsk kultur og historie, med særligt fokus på forholdet med katolikker og protestanter i Irland og Nordirland.
Har set:
Derry Girls (Episode 1)
Læste tekster
A Modest Proposal (Essay: Jonathan Swift, 1729)
First Confession (Short story, Frank O'Connor)
Good Girl (Short story, Marita Conlon-McKenna, 2001)
Belfast Protests Leaving Scars on School Children (News article, Brian Lavery, 2001)
Harry and Meghan: The union of two great houses, the Windsors and the Celebrities, is complete - Patrick Freyne (The Irish Times, 2021)
Særlige fokuspunkter:
- elever stifter kendskab med ordforråd der er specifikt til perioden omkring The Troubles
- elever stifter bekendskab med den irske accent og sproglige detaljer
- at elever lærer om grundlæggende forskelle mellem katolikker og protestanter i Nordirland og sociale forskelle
- elever får et kendskab til irsk kultur, historie, religion og nationalidentitet.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om Irland og Nordirland - vi starter med at lave et mindmap over hvad vi ved om Irland:
A Modest Proposal Part One (1).docx
A Modest Proposal opening - worksheet.docx
Vi ser første afsnit af serien "Derry Girls" der foregår i Nordirland i 1990'erne
Husk betalling til KBH turen.
Take notes and answer the following questions – give examples for all questions!
Good Girl (Contexts).pdf
Good girl pre reading 11.17.52.jpg
Alle skal have læst og forstået novellen Good Girl fra sidste lektion
Account for time and setting
Lektie: Læs den vedhæftede artikel "Belfast Protests Leaving Scars..."
Group questions:
What is a confession?
Read the opening of the story (Until Line 75)
First Confession OCR.docx
Retell the story in pairs – take turnsDescribe Jackie’s experience in the confessional boothMake a characterization of the priest.Compare the priest to to Ryan and Nora.Explain the endingFind themes and message.
Læs resten af First Confession fra sidste lektion
Minlæring
Denne time fungerer som en religionstime, hvor vi forbereder os på turen til København.
https://docs.google.com/document/d/1DXcr-YuChArr2fjXD4D8jqypCDSNDBk68Bo-fm5KqzY/edit?usp=sharing
A Promotional Video Tour of Copenhagen.docx
Tour of Parken 2024.docx
Redigering og færdiggørelse af rejsevideoer fra København
The Shepherd's Life Feedback.pptx
Vi skal se jeres film fra København
VDGB B Niveau eksamen.pdf
Harry and Meghan 2x.docx
Pre-reading:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Spectators
Spectators - Forløb med udgangspunkt i tekster fra Wider Contexts
Har arbejdet speifikt med begreberne "Conformity", "Voyerism" og "Exhibitionism".
Har læst både digte, short stories, og essays.
Exploring Psychology (David Myers)
The Unknown Citizen (WH Auden)
The Lottery (Shirley Jackson)
The Ones Who Walk Away From OMelas (Ursula K. Le Guin)
Charlie Sheen and Voyerism Mark Goulston
Is Abu Ghraib the Military Version of Reality TV?
Serie: Black Mirror - afsnit: White Bear
60 Minutes interview with Charlie Sheen
Særlige fokuspunkter:
- elever stifter kendskab til psykologiske teorier om begreberne "conformity", "voyerism", exhibitionism"
- elever knytter begreberne fra teorierne til både litteratur og faktiske hændelser
- at elever lærer grundlæggende teori om dystopier og science fiction
- at elever gennem analyse af digte, fiktion, essays og artikler får en forståelse for, hvordan mennesker agerer i grupper, og de etiske overvejelser der gøres i forbindelse med særligt konformitet og voyerisme
Indhold
Kernestof:
Udlevering af bog - Wider Contexts.
Exploring Psychology Matrix 3x.docx
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 15-17, 20-21, 25-32, 35-40, 44-45, 60-63
Læs: Exploring Psychology
jackson lottery.pdf
Analyse af digtet The Unknown Citizen - vi læser det på klassen.
The Lottery – questions Describe the setting as thoroughly as possible – what do we learn about the place? Describe the most important characters – what do we learn about them? What is ”the lottery” – describe how it is carried out, and what does it
Læs novellen The Lottery af Shirley Jackson
Medbring bogen!
White Bear worksheet.docx
Vi ser et afsnittet af Netflix serien Black Mirror.
Alle skal have set White Bear afsnittet (sæson 2, ep. 1) af Netflix serien Black Mirror
Læs The Ones Who Walk Away From Omelas
Give a short summary of the text Describe the genre of the text Describe the narrator, and how she addresses the reader How is Omelas described to the reader? What is the purpose of the little child in the cellar? What happens to the ones who walk aw
Læs artiklen Charlie Sheen and Voyeurism
Læs Is Abu Ghraib the Military Version of Reality TV
Prøveeksamen:
Præsentation af den skriftlige opgave til d. 29. Første A niveau sæt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Love *Exam
Love - med udgangspunkt i tekster fra Wider Contexts.
Forløb med fokus på digtanalyse og litteraturhistorie. Diskussion om forskellige former og portrætteringer af kærlighed. Introduktion til Shakespeares Sonetter.
Happy Endings - Margaret Atwood
The Passionate Shepherd to his Love
To His Coy Mistress - Andrew Marvell
At Lunch Time - Roger McGeoff
How Do I Love Thee (Sonnet 43) - Elisabeth Barrett Browning
Interflora
Shakespeare - Sonnet 18 + 116
Shakespeare - Romeo and Juliet Prologue + act 1, scene 5
Shakespeare in Love (Film) John Madden, 1998
Stop All The Clocks - WH Auden
Pride and Prejudice (Opening) - Jane Austen
It's Beginning to Hurt - James Lasdun
What We Talk About When We Talk About Love - Raymond Carver
Særlige fokuspunkter:
- at eleverne overvejer og diskuterer hvordan et abstrakt begreb som kærlighed portrætteres i litteraturen
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus på Pastoral poetry og Carpe Diem poems
- eleverne stifter kendskab med Shakespeares sonetter og analyse heraf
- eleverne får kendskab til Shakespeares tid ved hjælp af filmen
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i novelleanalyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som renæssancen, romantikken, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
The Passionate Shepherd.pdf
Gennemgang af grammatik fra sidste time. Og vi starter nyt forløb: LOVE
Husk at medbringe bogen - vi læser digtet To His Coy Mistress på timen
AT LUNCHTIME by Roger McGough.docx
Vi skal lære om The Sonnet, og lave en sonnet treasure hunt
Interflora.docx
Elisabeth Barrett Browning.pdf
BEMÆRK: Arbejd Selv time.
Adaptive grammatikøvelser
Læs Shakespeares Sonnetter 18 og 116 i Wider Contexts.
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 84-85, 88, 105-108
Analyse Sonnet 18 og Sonnet 116 - skal læses hjemmefra
Arbejd selv time pga sygdom.
Sonnet Treasure Hunt.docx
Opsamling på Sonnet 18 og Præsentation af filmen Shakespeare in Love, som vi ser fredag
Vi mødes i biografen og ser filmen Shakespeare in Love
Shakespeare in Love Worksheet.docx
Minlæring
Vi skal arbejde med Shakespeare in Love - husk også at medbringe bogen
Romeo and Juliet - Act 1, scene 5
Medbring Bogen
Arb. selv time pga sygt barn
Bemærk: Vi laver lidt individuel feedback på jeres sidste opgave.
Questions:
Læs; The Story of an Hour
Vi ser Ved Det Grønne Bord om The Story of an Hour
Synlige Evalueringskriterier Engelsk (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
US ELECTION
Indhold
Kernestof:
Meet the candidates - how to insert photos.docx
Lesson 1 - Harris - Meet the Candidates.docx
Lesson 1 - Trump - Meet the Candidates.docx
Lesson 1 - Walz - Meet the Candidates.docx
Lesson 1 - Vance - Meet the Candidates.docx
270toWin - 2024 Presidential Election Interactive Map
The American Election 2024.docx
2024 Campaign Ads.docx
- Arrangement om det amerikanske valg. Vi starter kl. 09.25. Husk at medbringe kagen (vi glæder os). Den må ikke spises, før vi har deltaget i konkurrencen :)
- Medbring hovedtelefoner (vigtigt)
Spørgsmål til Kahoot omkring det amerikanske valg
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 97-99
Læs det korte uddrag af Pride and Prejudice samt præsentationen af Jane Austen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
LOVE (Fortsat)
Se beskrivelse i det første Love forløb
Indhold
Kernestof:
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 97-99, 124-125
Læs det korte uddrag af Pride and Prejudice samt præsentationen af Jane Austen
“It’s beginning to hurt” worksheet
Læs novellen It's Beginning to Hurt
Medbring bogen
Alle skal have læst What We Talk About When We Talk About Love, som er i bogen.
What We Talk About When We Talk About THE MATRIX.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Evil *Exam
Macbeth - Uddrag
Bad or Mad - Sean Spence
Hawk Roosting - Ted Hughes
The Tell Tale Heart - Edgar Allan Poe
American Psycho, Killing Child at Zoo - Brett Easton Ellis
Born of Man and Woman - Richard Matheson
Why Not Everyone is a Torturer
Særlige fokuspunkter:
- at eleverne overvejer og diskuterer hvordan et abstrakt begreb som ondskab portrætteres i litteraturen og diskuteres i populær psykologien
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus
- eleverne stifter kendskab med Gothic Fiction and Poetry og analyse heraf
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i non-fiction analyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som, romantikken, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
NYT FORLØB: Evil
Why is it more difficult to define evil today?
Macbeth (excerpt)
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 145-147, 151-152, 154-158, 178-181
Hawk Roosting
Explain what the poem is about on a literal levelHow does the hawk describe itself?Describe the language used by the hawk – what effect does it have?Why does the author use the simple present tense?Explain what the poem could be about on a metaphoric
The Tell-Tale Heart
Describe Poe’s writing style in the Tell Tale Heart
What kind of narrator is it?
American Psycho
Jeres opgave - skal gennemgås i timen på fredag.
Arbejd selv time med "Born of Man and Woman" - medbring bogen
Gennemgang af Born of Man and Woman fra i går
What is the significance of the upstairs/downstairs setting?
Minlæring
Vi gemmer lektien til en anden god gang, og tager en snak om SRP i stedet. Hvis I har en idé om at arbejde i engelsk, må I gerne lige have den med i baghovedet.
In Bruges.docx
Analyse af In Bruges
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Man and Nature *Exam
Selling our Land - Attributed to Chief Seattle
Dominion over Nature - Robert Pack
The Ecchoing Green - William Blake
The Tables Turned - William Wordsworth
Into the Wild (Excerpt) - Jon Krakauer
Nature and the City - Eric Hoffer
London - William Blake
Composed Upon Westminster Bridge - William Wordsworth
Hard Times (Excerpt) - Charles Dickens
A Sound of Thunder - Ray Bradbury
Survivor Syndrome - Liz Jensen
Særlige fokuspunkter:
- at eleverne introduceres til forskellige syn på naturen
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus på romantikkens syn på land og by
- eleverne stifter kendskab med romantikkens hovedtræk samt Charles Dickens
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i novelleanalyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som, romantikken, Victoriatiden, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen - Selling Our Land og Dominion over Nature
Read the poemDescribe the language/styleAccount for the composition of the poemExplain the meaning of the poemAccount for the use of symbolismWhy is the green echoing?What is the importance of nature in the poem?
The Ecchoing Green
The Tables Turned - William Wordsworth
Try to find some background information about the book Into the Wild (Some of you have probably seen the movie) Find information about the genre “Literary Nonfiction” (or “Creative Nonfiction”, as it is sometimes called) – what defines this genre, an
Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: Wider CONTEXTS, Gyldendal; sider: 207-209, 211-212, 242-246
Læs uddraget fra Into the Wild, og den lille omtale af forfatteren Jon Krakauer
Describe Alex, based on his letter:
Læs Nature and the City
Describe Hoffer’s view on nature
Opsamling på arbejdsspørgsmål fra sidste time. Sørg for at I kan huske teksten, Eric Hoffer: "Nature and the City"
William Blake - London
Medbring bogen
Coketown - Charles Dickens
Husk bogen.
Timeplan:
Arbejd selv time:
Genre analysis.
Analyse af A Sound of Thunder medbring dine noter fra arbejd selv timen i går. Og bogen. Altid husk bogen.
Survivor Syndrome questions.docx
Læs novellen Survivor Syndrome
Literary Devices and Literary Terms - The Complete List
Have rotter på loftetFå et par på kassen Dele sol og vind ligeStikke en finger i jordenSnakke sort
Medbring bog
What type of story is Chicken Little Goes Too Far?
Opsamling på Chicken Little Goes to Far fra sidste lektion
Oversæt efter bedste evne følgende danske idiomer til engelsk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Værklæsning Fight Club
Værklæsning af Fight Club (Chuck Palahniuk, 1996)
Fokus på narrativ struktur, fortælleteknik og repetition af postmodernismens træk.
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på vores værklæsning af Fight Club
Alle skal have læst de tre første kapitler af Fight Club
Alle skal have læst kapitel 4+5 i Fight Club
Læs kapitel 6 i Fight Club
Læs kapitel 7+8 i Fight Club
Arbejd selv time, pga sygdom.
Describe The Fight Club How does it begin?What are the rules?Who participates?Why do they want to fight?How does it affect the main character?
Describe Marla Singer What do we learn about Marla in chapter 7?How does she meeet Tyler?How does the main character feel about Tyler and Marla?
Opsamlings quiz 1
Læs kapitel 9 og 10 i Fight Club
Explain what happens in chapter 9 how does getting a chemical burn on his hand get the main character closer to ”the bottom”? What do we learn about his trip to Ireland as young?Explain what happens in chapter 10What do they mean by calling themselve
Læs kapitel 11-14 i Fight Club
A short summary of each chapter.Take turns talking about each chapter:15 – Tyler blackmails his boss16 – Project Mayhem has set a skyscraper on fire17 – Tyler is recruiting people to live in their house18 – The narrator is in a car with some ”space m
Glossary: Define the following terms Mayhem, Mischief,Arson,Assault,Misinformation
Læs kapitel 15-18 i Fight Club
Læs kapitel 19-20
Læs kapitel 22-23
Læs kapitel 24-28
Vi ser filmen Fight Club - men sørg for at få læst bogen alligevel, så vi kan gøre den færdig i løbet af ugen.
Make your own Cliff Notes til Fight Club.docx
Alle skal være færdige med Fight Club!
The History of Literature presentations.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111254047", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111254047", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111254047" }