Holdet 2022 EN/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Richard Otto Fogde
Hold 2022 EN/x (1x EN, 2x EN, 3x EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream *Exam
Titel 2 Stephen King and Horror
Titel 3 Postmodernism
Titel 4 Global Language - Global Anguish
Titel 5 The British Empire and India *Exam
Titel 6 Of Mice and Men - værklæsning
Titel 7 Football - Culture and Fandom *Exam
Titel 8 Ireland and Northern Ireland
Titel 9 Spectators
Titel 10 Love *Exam
Titel 11 US ELECTION
Titel 12 LOVE (Fortsat)
Titel 13 Evil *Exam
Titel 14 Man and Nature *Exam
Titel 15 Værklæsning Fight Club

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream *Exam

Forløb om amerikansk nationalidentitet, historie og selvforståelse. Bemærk at klassen senere har læst Of Mice and Men, som også tematisk hører ind under dette forløb.

Læste Tekster:

Call Me Arnold - Arnold Schwartzenegger
The Declaration of Independence
Pioneers! O Pioneers! - Walt Whitman
Levi's - Go Forth (Commercial)
I Have a Dream - Martin Luther King Jr
The New Girl
The Promised Land - Bruce Springsteen

Særlige fokuspunkter:
- at eleverne får et kendskab til amerikansk kultur og historie, herunder immigration, politisk system og ideologi.
- at eleverne stifter bekendtskab med begrebet The American Dream, og hvordan det præsenteres i forskellige typer tekster.
- at elever trænes i at analysere poesi og lyrik om et given emne
- at elever trænes i analyse af taler og interviews om et givent emne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stephen King and Horror

Forløb om forfatteren Stephen King, med særligt fokus på hans måde at skrive og horrorgenren generelt.

Læste tekster:

Interview med Stephen King (Why do you write that stuff? + Why do we need horror?)

Short stories:
Suffer the Little Children
The Boogey Man
The Lawnmower Man
The Man who Loved Flowers.

Film:
Misery (Rob Reiner, 1990)

Fokuspunkter:
- at arbejde med style of writing, suspense, setting, characterizations
- at arbejde biografisk og perspektivere teksterne til Kings personlige holdninger, humor, etc.
- at få et grundlæggende kendskab til horrorgenrens konventioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Postmodernism

Forløb om postmodernisme, med særligt fokus på formanalyse, samt postmodernismens gennemgående tematikker: Identitet, meningsløshed, forbrugerkultur etc.

Læste Tekster:

Dear Amanda - Steve Martin
The Red Line - Charles Higson
Baglady - AS Byatt

Film: Everything Everywhere All At Once
Anslaget fra The Lego Movie

Elever har arbejdet specifikt med begreberne:

Identity, Fragmentation, Dehumanization, Intertextuality, Subjectivity, Ambiguity, Genre Blur, Consumerism og Pastiche
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Global Language - Global Anguish

Kort forløb om engelsk som lingua franca. Alle tekster findes i bogen Global Language - Global Anguish.

English as a World Language
What is Standard English
A Thousand Languages - all of them English
Mitosis - excerpt from White Teeth by Sadie Smith

Musikvideoer:
Dizzy Mizz Lizzy - Silverflame
Adriano Selentano - Prisencolinensinainciusol

Særlige fokuspunkter:
- Elever stifter bekendtskab med Standard English og diverse afvigelser
- Elever får fokus på, den engelske indflydelse på andre sprog, inklusiv dansk
- Elever får øvelser i at læse forskellige typer engelsk, og et overfladisk kendskab til lingvistisk
- elever tænker over engelsksproget kulturs indflydelse på resten af verden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The British Empire and India *Exam

Et forløb om britisk nationalidentitet og imperialisme, først fra et specifikt britisk synspunkt,  
efterfulgt af tekster som derefter specifikt beskæftiger sig med Indien og konsekvenserne af imperiet.

Rule Britannia
White Man's Burden - Rudyard Kipling
Brown Man's Burden - Henry LaBouchere
Lispeth - Rudyard Kipling
Shooting an Elephant - George Orwell
A Hanging - George Orwell
New Ideas Shaping India
Another Community
Film: Slumdog Millionaire (Danny Boyle)


Særlige fokuspunkter:
- at eleverne får et grundlæggende kendskab til the britiske imperies historie og imperietanken.
- at eleverne får et grundlæggende kendskab til britisk nationalidentitet
- at elever øves i digtanalyse
- at elever øves i analyse af essays
- elever stifter bekendtskab med George Orwell og Rudyard Kipling, og deres forskellige syn på imperiet.
- at elever får et grundlæggende kendskab til konsekvenserne af imperiet i Indien, herunder opdelingen af Indien og Pakistan
- at eleverne øves i analyse af ikke-vestlig engelsksproget litteratur
- elever bliver introduceret for postkolonial læsning og magisk realisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Football - Culture and Fandom *Exam

Et forløb om fodbold, og dens rolle i britisk kultur. Forløbet er designet til at træne analyse af forskellige typer tekster.

Læst:
Fever Pitch, Chapter 1 - Nick Hornby
What is Welcome to Wrexham doing to soccer?
Football At War: Arseblog, an Arsenal blog - Andrew Allen
Left field (Excerpt) - Graeme Le Saux
An Afternoon - Ian Rankin

Set:
Welcome to Wrexham, episode 1 (Expectation) and 2 (Reality)

Særlig fokuspunkter:
- Analyse af non-fiction tekster; selvbiografi, memoir, opinion pieces, og blog indlæg
- analyse af short story
- Give kendskab til britisk arbejderklassekultur
- At se britisk fodbold som et internationalt fænomen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ireland and Northern Ireland

Et forløb om irsk kultur og historie, med særligt fokus på forholdet med katolikker og protestanter i Irland og Nordirland.

Har set:
Derry Girls (Episode 1)

Læste tekster
A Modest Proposal (Essay: Jonathan Swift, 1729)
First Confession (Short story, Frank O'Connor)
Good Girl (Short story, Marita Conlon-McKenna, 2001)
Belfast Protests Leaving Scars on School Children (News article, Brian Lavery, 2001)
Harry and Meghan: The union of two great houses, the Windsors and the Celebrities, is complete - Patrick Freyne (The Irish Times, 2021)

Særlige fokuspunkter:
- elever stifter kendskab med ordforråd der er specifikt til perioden omkring The Troubles
- elever stifter bekendskab med den irske accent og sproglige detaljer
- at elever lærer om grundlæggende forskelle mellem katolikker og protestanter i Nordirland og sociale forskelle
- elever får et kendskab til irsk kultur, historie, religion og nationalidentitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Spectators

Spectators - Forløb med udgangspunkt i tekster fra Wider Contexts
Har arbejdet speifikt med begreberne "Conformity", "Voyerism" og "Exhibitionism".
Har læst både digte, short stories, og essays.

Exploring Psychology (David Myers)
The Unknown Citizen (WH Auden)
The Lottery (Shirley Jackson)
The Ones Who Walk Away From OMelas (Ursula K. Le Guin)
Charlie Sheen and Voyerism Mark Goulston
Is Abu Ghraib the Military Version of Reality TV?

Serie: Black Mirror - afsnit: White Bear
60 Minutes interview with Charlie Sheen

Særlige fokuspunkter:
- elever stifter kendskab til psykologiske teorier om begreberne "conformity", "voyerism", exhibitionism"
- elever knytter begreberne fra teorierne til både litteratur og faktiske hændelser
- at elever lærer grundlæggende teori om dystopier og science fiction
- at elever gennem analyse af digte, fiktion, essays og artikler får en forståelse for, hvordan mennesker agerer i grupper, og de etiske overvejelser der gøres i forbindelse med særligt konformitet og voyerisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love *Exam

Love - med udgangspunkt i tekster fra Wider Contexts.

Forløb med fokus på digtanalyse og litteraturhistorie. Diskussion om forskellige former og portrætteringer af kærlighed. Introduktion til Shakespeares Sonetter.


Happy Endings - Margaret Atwood
The Passionate Shepherd to his Love
To His Coy Mistress - Andrew Marvell
At Lunch Time - Roger McGeoff
How Do I Love Thee (Sonnet 43) - Elisabeth Barrett Browning
Interflora
Shakespeare - Sonnet 18 + 116
Shakespeare - Romeo and Juliet Prologue + act 1, scene 5
Shakespeare in Love (Film) John Madden, 1998
Stop All The Clocks - WH Auden
Pride and Prejudice (Opening) - Jane Austen
It's Beginning to Hurt - James Lasdun
What We Talk About When We Talk About Love -  Raymond Carver

Særlige fokuspunkter:
- at eleverne overvejer og diskuterer hvordan et abstrakt begreb som kærlighed portrætteres i litteraturen
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus på Pastoral poetry og Carpe Diem poems
- eleverne stifter kendskab med Shakespeares sonetter og analyse heraf
- eleverne får kendskab til Shakespeares tid ved hjælp af filmen
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i novelleanalyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som renæssancen, romantikken, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Evil *Exam

Macbeth - Uddrag
Bad or Mad - Sean Spence
Hawk Roosting - Ted Hughes
The Tell Tale Heart - Edgar Allan Poe
American Psycho, Killing Child at Zoo - Brett Easton Ellis
Born of Man and Woman - Richard Matheson
Why Not Everyone is a Torturer

Særlige fokuspunkter:
- at eleverne overvejer og diskuterer hvordan et abstrakt begreb som ondskab portrætteres i litteraturen og diskuteres i populær psykologien
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus
- eleverne stifter kendskab med Gothic Fiction and Poetry og analyse heraf
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i non-fiction analyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som, romantikken, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Man and Nature *Exam

Selling our Land - Attributed to Chief Seattle
Dominion over Nature - Robert Pack
The Ecchoing Green - William Blake
The Tables Turned - William Wordsworth
Into the Wild (Excerpt) - Jon Krakauer
Nature and the City - Eric Hoffer
London - William Blake
Composed Upon Westminster Bridge - William Wordsworth
Hard Times (Excerpt) - Charles Dickens
A Sound of Thunder - Ray Bradbury
Survivor Syndrome - Liz Jensen

Særlige fokuspunkter:
- at eleverne introduceres til forskellige syn på naturen
- der øves digt og lyrikanalyse med fokus på romantikkens syn på land og by
- eleverne stifter kendskab med romantikkens hovedtræk samt Charles Dickens
- at elever øver eksamensoplæg med udgangspunkt i novelleanalyse
- elever stifter kendskab med hovedtræk i litteraturhistoriske perioder som, romantikken, Victoriatiden, modernismen og postmodernismen (Disse uddybes senere i forløb om litteraturhistorie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Værklæsning Fight Club

Værklæsning af Fight Club (Chuck Palahniuk, 1996)

Fokus på narrativ struktur, fortælleteknik og repetition af postmodernismens træk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer