Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Thomas Mellergaard Amby
|
Hold
|
2022 FY/y (1y FY, 2y FY, 3y FY (III))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1g.1 - Introduktion til fysik (fysABbog 1)
Følgende materialer anvendes i undervisningsbeskrivelsen.
- Elvekjær, F., & Benoni, T. (2007). FysikABbogen: Bind 1, 1.udg., Systime. (Benoni, 07)
- Elvekjær, F., & Benoni, T. (2014). FysikABbogen: Bind 2, 3. udg., Systime. (Benoni, 14)
- Larsen, M. S. (2024). Elbilens fysik, 1. udg.. Fysikforlaget. (Larsen, 24)
- Brydensholt, M., et al., (1996). Orbit 2. (Brydensholt, 96)
- Hamper, C., & Mitchell, E. (2023). Higher Level Physics for the IB Diploma Programme (3rd ed.). Pearson. (Hamper, 23)
Forløbet tager udgangspunkt i (Benoni, 07) er tænkt som en lille introduktion som det treårige fysik forløb i gymnasiet. samt at afdække eksperimentets rolle for fagets identitet.
Indhold:
Forløbets teoretiske indhold
1.1 Hvad er fysik?
1.2 Fysiske størrelser og enheder
1.3 Eksperimenter
Praktisk arbejde:
Svingninger og tid - Poster - Bornholmeruret.
Videoer og Animationer:
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bornholmeruret
|
10-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1g.2 - Kræfter
I dette forløb kommer eleverne til at stifte bekendt skab med kræfter i 1D.
Forløbet er baseret på kapitel 4 i (Benoni, 07):
Indhold:
Følgende teori er gennemgået for eleverne:
4.1 Oversigt
4.2 Kræfter i fysik
4.3 Måling af kraft
4.4 Tyngdekraft og masse
4.5 Sammensætning af kræfter
Praktisk arbejde
- Eksperimentel undersøgelse af gnidningskræften (IBSE) - Rapport
- Bro konstruktion
VIdeoer og Animationer:
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bro-opgaven
|
15-12-2022
|
Aflevering 2 - Friktionskræfter (journal)
|
04-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1g.3 - Tryk og Gasser
I dette forløb kommer eleverne til at stifte bekendtskab med begreberne tryk og temperatur. Forløbet er baseret på kapitel 5 og kapitel 6 i (Benoni, 07). I den forbindelse behandles også Archimedes lov, samt Boyle-Mariottes lov, Gay-Lussacs 1. lov og Gay-Lussacs 2. lov, samt tryk i væskesøjler
Indhold:
Følgende teori er gennemgået for eleverne:
5 - Tryk og temperatur
5.1 Tryk
5.2 Tryk i væsker
5.3 Archimedes' lov
5.4 Luftens tryk
5.5 Temperatur
6 - Gasser
6.2 Gasser
6.3 Ideale Gasser
6.4 Gaslovene
Praktisk arbejde:
Følgende eksperimenter er lavet i forbindelse med forløbet:
- Kort eksperimentel undersøgelse af Archimedes lov (Journal)
- Eksperimentel undersøgelse af Boyle-Mariottes lov (IBSE - Rapport)
- Eksperimentel undersøgelse af Gay-Lussacs 1. lov (IBSE - Rapport)
Videoer og Animationer:
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3 - Gasser
|
22-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1g.4 - Energi
I dette forløb kommer eleverne til at stifte bekendtskab med begreberne energi, nyttevirkning, energikilder, arbejde, mekanisk energi, potentiel energi, termisk energi og varme. Forløbet er baseret på kapitel 7 samt kapitel 8 og kapitel 9 i (Benoni, 07).
Indhold:
Følgende teori er gennemgået for eleverne:
7 - Energi
7.2 Energiformer og energiomdannelser
7.3 Energibevarelse og energikvalitet
7.4 Energiforbrug og nyttevirkning
7.5 Energikilder og miljø
8 - Mekanisk energi og arbejde
8.2 Arbejde
8.3 Potentiel energi
8.4 Kinetisk energi
8.5 Bevarelse af den mekaniske energi
8.6 Ændring af den mekaniske energi
9 - Termisk energi og varme
9.2 Varme og arbejde
9.3 - Varmelærens 1. hovedsætning
9.4 Varmekapacitet
9.5 smeltevarme og fordampningsvarme
Praktisk arbejde:
Følgende eksperimenter er lavet i forbindelse med forløbet:
- Eksperimentel undersøgelse af varmefylde for lodder (Rapport)
- Eksperimentel undersøgelse af smeltevarme for is (IBSE)
Videoer og Animationer:
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaveregning om Energi
|
17-03-2023
|
Lodders varmefylde
|
24-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1g.5 - Bølger
I dette forløb kommer eleverne til at stifte bekendtskab med begreberne bølger, Harmoniske bølger, interferens, frekvens, bølgelængde, fotoner. Forløbet er baseret på kapitel 10 i (Benoni, 07).
Indhold:
Følgende teori er gennemgået for eleverne:
10 Bølger
10.2 Bølger
10.3 Interferens
10.4 Afbøjning
10.5 Optisk gitter
10.6 Spejling og brydning
10.7 Lysets brydning
10.8 Stående bølger
Praktisk arbejde:
Følgende eksperimenter er lavet i forbindelse med forløbet:
- Eksperimentel undersøgelse af spejling og brydning (Rapport)
- Eksperimentel undersøgelse af det optiske gitter (Journal)
- Undersøgelse af Sortlegeme stråling med Phet simulering ([/i]Journal[/i])
- Stående bølger på en streng (Journal)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 7 - Journal om det optiske gitter
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
2g.1 - Finurlige opfindelser
I dette forløb introduceres eleverne til begrebet Storm P-maskiner, hvorefter de i mindre grupper skal fremstille og filme deres egen Storm P-maskine. Opgaven var:
"Fremstil en maskine som løser et simpelt hverdagsproblem på en mest komplekse måde muligt...
Indhold:
Det faglige indhold i denne opgave er at aktivere alt den viden eleverne har med fra 1.g. Foruden fremstillingen af maskinen skulle de overveje hvilken fysik der var på spil.
Praktisk arbejde:
- Frembringelse af kompleks Storm P maskine (IBSE)
Videoer og Animationer:
- This too shall pass - Rube Goldberg Machine by Ok Go
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Finurlige opfindelser
|
15-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2g.2 - Elektricitet
Forløbet gennemføres efter (Benoni, 14) kapitel 1. Forløbet dækker begreberne Elektrisk ladning, Elektrisk strøm, spændingsforskel, elektriske komponenter, kobling af resistorer, spændingskilden, Elektrisk energi og effekt, Energiomsætningen i et kredsløb samt sensorer.
Indhold:
1 - Elektricitet
1.2 - Elektrisk ladning
1.3 - Elektrisk strøm
1.4 - Spændingsforskel
1.5 - Elektriske komponenter
1.6 - Kobling af resistorer
1.7 - Spændingskilde
1.8 - Elektrisk energi og effekt
1.9 - Energiomsætning i et kredsløb
Praktisk arbejde:
- Karakteristik af simple elektriske kredsløb herunder (Journal)
- Glødepære
- LED
- Resistor
- Kobling af resistorer i parallel- og seriekoblinger (Journal)
- Undersøgelse af resistivitet (Rapport)
- Undersøgelse af spændingskilden - Ohms 2. lov (Journal)
- Undersøgelse af Joules lov (Journal)
- Få en LED til at blinke med Arduino
- Byg et morse apparat
- Lyskryds med Arduino og en fodgænger knap
- Den simple sensor med enten en LM35, en DHT22 eller en NTC.
Videoer og Animationer
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
07-09-2023
|
Rapport om Resistivitet
|
03-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2g.3 - Atomer
Forløbet undervises fra kapitel 2 i (Benoni, 14)
Forløbet dækker atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel, Emissions- og absorptionsspektre samt Kvantefysikkens verdensbillede.
Indhold:
2 - Atomer:
2.2 Atomets opbygning
2.3 Fotoner
2.4 Bohr's Atommodel
2.5 Emissions- og absorptionsspektre
2.6 Kvantefysikkens verdensbillede
Praktisk arbejde:
- Undersøgelse af spektrallamper (journal)
Videoer og Animationer:
Lars Becker Larsen - Københavnerfortolkningen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2g.4 - Kernefysik
Forløbet undervises ud fra kapitel 4 i (Benoni, 14)
Forløbet dækker følgende begreber; Radioaktivitet, henfaldsloven, aktivitet, aktivitetsloven, Måling på radioaktive kilder, Masseenergi (Q-værdi) og kernemasser, Fission og fusion, Absorption af ioniserende stråling, herunder besøg på regions hospitalet i Viborg, Biologisk virkning af ioniserende stråling samt gundstoffernes dannelse.
Indhold:
4 - Atomkerner
4.2 - Radioaktivitet
4.3 - Henfaldsloven
4.4 - Måling på radioaktive kilder
4.5 - Masseenergi og kernemasser
4.6 - Fission og Fusion
4.7 - Absorption af ioniserende stråling
4.8 - Biologisk virkning af ioniserende stråling
4.9 - Grundstoffernes dannelse
Praktisk arbejde:
- De radioaktive terninger (Journal)
- Halveringstiden for Ba-137 (Rapport)
- Gammakildernes halveringstid (Journal)
- Halveringstykkelse (Journal)
Videoer og Animationer
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4
|
06-11-2023
|
Aflevering 5 - Kernefysik
|
27-11-2023
|
Grupperapport om Halveringstiden for Barium
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2g - Studietur/SRO - Kinematik
Forløbet vedrørende studieturen til Toscana, bestod i en række undersøgelser af togrejser og kinematiske undersøgelser. Her anvendte eleverne PhyPhox til at måle accelerationen som funktion af tiden fra station til station, hvorefter de gennem signal behandling skulle foretage en numerisk integration for at bestemme afstanden mellem to stationer som en del af deres SRO.
Forløbet er bygget op omkring kapitel 5 fra (Benoni, 14).
Indhold:
5 - Bevægelse
5.2 Lineær bevægelse
5.3 Hastighed
5.4 Bevægelse med konstant hastighed
5.5 Acceleration
5.6 Bevægelse med konstant acceleration
5.7 Bevægelse med varierende acceleration
Praktisk arbejde:
- Afstandsbestemmelse vha. numerisk integration.
Videoer og Animationer:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2g.5 - Astronomi og videnskabshistorie
Dette forløb er undervist med udgangspunkt i kapitel 6 fra (Brydentsholt, 96).
Gennem dette forløb har eleverne arbejdet med udviklingen af verdensbilledet med fokus på landvindinger særligt inden for astrofysikken som har udviddet vores horisont. Fra oldtiden og frem til standardmodellen og opdagelsen af Higgs partiklen. Herefter skifter forløbet over og fortsætter med en fremstillig af den moderne astronomi og hvordan man bestemmer afstande i rummet dels med parallakse metoden, afstandsmodulet, cepheide metoden og frem til Hubble-Lemaître loven. Sluttelig anvender eleverne moderne Hubbledata til at bestemme en mulig alder for universet og herefter diskueres universets oprinde og endeligt ved BigBang og de udfordringer denne model medfører.
Indhold:
6 - Universet
6.1 Et kig ud i verdensrummet
6.2 Afstandsbestemmelse i universet
6.3 Universets udvidelse
6.4 Universets skabelse
Praktisk arbejde:
- Undersøgelse af Marsbanen på baggrund af Tycho Brahes data (Aflevering)
- Undersøgelse af Hubbles originale data - hvad kan vi uddrage? (Journal)
- Undersøgelse af moderne Hubble data - hvordan bestemmer man d og v samt universets alder? (journal)
Videoer og Animationer:
- Den bevægede jord (film af Lars Becker Larsen)
- Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe (DR serie)
- Store danske videnskabsfolk - Ole Rømer (DR serie)
- Københavnerfortolkningen (film af Lars Becker Larsen)
- Store danske videnskabsfolk - Niels Bohr (DR serie)
- Life of a Universe - part 1 - Dokumentar af Brian Cox
- Life of a Universe - part 2 - Dokumentar af Brian Cox
- Artikel om Big Bang og inflation (KVANT-artikel - pdf)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verdensbillede battle
|
04-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2g.6 - Newtons love
Forløbet er undervise med udgangspunkt i Kapitel 6 fra (Benoni, 14).
Forløbet introducerer eleverne til den klassiske mekanik via Newtons love, med fokus på fri bevægelse i tyngdefeltet, det skrå kast, harmoniske svingninger, samt energi forhold ved harmoniske svingninger og jævn cirkelbevægelse
Inhold:'
6 - Newtons love
6.2 Newtons love
6.3 Fri bevægelse i tyngdefeltet
6.4 Harmonisk bevægelse
6.5 Energi ved harmonisk bevægelse
6.6 Jævn cirkelbevægelse
Praktisk arbejde:
- Eksperimentel undersøgelse af det skrå kast (IBSE) (Journal)
- Eksperimentel undersøgelse af Hookes lov (IBSE) (Rapport)
- Eksperimentel undersøgelse af den harmoniske svingning (IBSE) (Journal)
Vidoer og Animationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2g.7 - Centralbevægelse
Forløbet basseres på kapitel 7 fra (Benoni, 14)
Forløbet tjener til at introducere eleverne til Newtonisk gravitation samt energi forhold i satellitbaner samt banekurver og keplers love.
Indhold:
7 - Centralbevægelse
7.2 - Newtons gravitationslov
7.3 - Energi i centralbevægelse
7.4 - Banekurver i centralfelt
7.5 - Keplers love
Praktisk arbejde:
- Bestemmelse af massen for det sorte hul Sagittarius A* med lineal (Journal)
Videoer og Animationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
2g.8 - Eksperimentelt projekt
Dette eksperimentelle projekt er gennemført i henhold til læreplanens beskrivelse af det længerevarende eksperimentelle projekt. Sammen med projektet om Storm P-maskiner regnes det for de to eksperimentelle projekter som eleverne skal gennemfører.
Overskriften for eksperimenterne var "Fysik fra din hverdag"
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 9
|
03-05-2024
|
Liste med udstyr
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
3g.1 - Tilbage på pinebænken
Forløbet tjener to formål, dels at genopfriske dele af pensum fra 1. + 2.g men samtid også at kickstarte elevernes fokus på den forestående SRP.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
3g2 - Stød
Forløbet er læs efter kapitel 8 i (Benoni, 14).
Forløbets faglige indhold dækker; Bevægelsesmængde og kraftens impuls, bevarelse af bevægelsesmængde, elastiske og uelastiske stød, stød i to dimensioner samt fotoners vekselvirkning med stof
Indhold:
8 - Stød
8.2 Bevægelsesmængde og kraftens impuls
8.3 Bevarelse af bevægelsesmængde
8.4 Elastiske og uelastiske stød
8.5 Stød i to dimensioner
8.6 Stødprocesser med fotoner
Praktisk arbejde:
- Eksperimentel undersøgelse af centralt stød i 1D
Videoer og Animationer:
- Phet - Collision Lab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
3g3 - Træning af skriftlighed
Dette forløb er struktureret til at give eleverne et øget fokus på træning af skriftligheden i Fysik med særligt fokus mod den afsluttende prøve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
3g4 - Elektriske og magnetiske felter
Forløbet er læst efter kapitel 9 fra (Benoni,14).
I forløbet har der været vægtet en høj grad af eksperimentelt arbejde. Forløbets teoretiske del dækker følgende: Elektriske felter, Energiforhold i det elektriske felt omkring en punktladning, homogent elektriske felter, magnetiske felter, magnetisk kraft på en ladet partikel, ladede partiklers bevægelse i homogene magnetfelter, acceleratorer samt induktion og elektromagnetisme.
Indhold:
9 - Elektriske og magnetiske felter
9.2 Elektriske felter
9.3 Energiforhold i det elektriske felt omkring en punktladning
9.4 Homogent elektrisk felt
9.5 Ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske felter
9.6 Magnetiske felter
9.7 Magnetisk kraft på en ladet partikel
9.8 Ladede partiklers bevægelse i homogene magnetfelter
9.9 Accelerator-fysik
9.10 Induktion og elektromagnetisme
Praktisk arbejde:
- Eksperimentel undersøgelse af Tangensboussolen
- Eksperimentel undersøgelse af Magnetfeltet gennem en flad spole
- Eksperimentel undersøgelse af Magnetfeltet omkring en lang lige leder
- Eksperimentel undersøgelse af Beta-spektret
- Eksperimentel undersøgelse af LaPlaces' lov
- Eksperimentel undersøgelse af e/m med Leybold rør
- Eksperimentel undersøgelse af Jordens magnetfelt
- Eksperimentel undersøgelse af transformeren
- Demonstrations eksperiment af elektroners afbøjning i elektriske felter (Teltronrør)
Videoer og Animationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
3g5 - Rum og tid
Dette forløb bygger på materialet fra Kapitel A.5 i (Hamper, 23). Bemærk at eleverne ikke har læst siderne men fået teksten udlagt via Slides.
Indhold:
A.5 - Galilean and special relativity
Reference systemer
Begivenheder / Synkrone begivenheder
Observatør
Inertialsystemet
Galileisk relativitetsteori
Lysets hastighed
Lys uret
Lorentz transformationer
Tidsforlængelse
Længdeforkortning
Rum-Tid
Praktisk arbejde:
Videoer og Animationer:
- Dokumentar om Einsteins specielle reltativitetsteori
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
3.g5 - Digitale kompetencer i Fysik
Gennem dette forløb har eleverne arbejdet med gamle eksamens opgaver med det formål at blive klædt på ifht. de digitale kompetencer i den skriftlige eksamen på Fysik A-niveau.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
3g6 - Elektriske transportmidler
Dette forløb er gennemført med udgangspunkt i bogen (Larsen, 24).
Indhold:
2 - Batteriet
2.1 Kirchhoffs love
2.2 Model for en spændingskilde
2.3 Effekt fra et element
2.4 Nyttevirkning af et element
2.5 Serie- og parallelforbindelse af elementer
2.6 Opladning og afladning af elementer
2.8 Batteries energiindhold og det nominelle spændingsfald
3 - Elektromotoren
3.1 Elektromotorens opbygning og virkemåde
3.2 Motorkraften
3.3 Induceret spændingsfald i motoren
3.4 Mekanisk effekt
3.5 Model for en elektrisk motor
3.6 Motorkonstantens betydning
3.7 Nyttevirkning af jævnstrømsmotoren
3.8 Gearing
3.9 Motorkraft
4 - Elektromotorens teknik
4.1 Kraftmoment
Praktisk arbejde:
- Undersøgelse af afladning af elementer med Arduino
- Undersøgelse af motorens modspænding og indre resistans
Videoer og Animationer:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111577121",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111577121",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111577121"
}