Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Græsk A
|
Lærer(e)
|
Lene Carlskov
|
Hold
|
2022 GR/a (1a GR, 2a GR, 3a GR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Forløbet i 1g fulgte Græsk - Her og Nu kapitel 1-5 med supplerende græsk litteratur i oversættelse.
Fokus lå på den grammatisk-sproglige front på at opbygge et stærk kendskab til alfabetet og det udtale, at udvikle et vist passivt ordforråd og udvikle en solid forståelse af den grundlæggende grammatik med den dertil nødvendige viden om verbernes, substantivernes og adjektivernes bøjning.
Indholdssiden fokuserede på at opbygge et bredt kendskab til den græske mytologi gennem læsningen af både original- og sekundærlitteratur samt supplerende litteratur om materielkultur.
N.B. I dette såvel som alle øvrige forløb har eleverne benyttet Den danske Ordbog som hjælpemiddel under læsning af oversættelser og faglitteratur.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til Homer
I dette forløb introduceres eleverne for Homer og de grundliggende genretræk i homerisk digtning med uddrag i oversættelse af Homers hymne til Hermes samt fortællingen om Ares og Afrodite fra Odysséen. I forlængelse heraf præsenteres de for græsk, religiøs praksis, og deres viden om mytologien udbygges.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den trojanske Sagnkreds
Dette forløb beskæftiger sig med den trojanske sagnkreds med fokus på myten om atreideslægten. I denne forbindelse får de deres første møde med græsk tragedie gennem et uddrag af Aischylos' Orestien i oversættelse.
På materielkultur siden præsenteres eleverne for mykensk tid, dels for at give dem en generel forståelse af, hvordan den græske oldtidskultur udviklede sig og dels for at give dem et indtryk af, i hvilke omgivelser de homeriske helte bevægede sig rundt.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Juleevangeliet
I dette korte forløb, som er det første med græsk originaltekst, læses første del af julevangeliet.
I denne og alle efterfølgende forløb er Bergs Oldgræsk-danske ordbog benyttet i både sin digitale og sin fysiske form.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vaser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lyrisk digtning
I dette forløb om lyrisk digtning læses et udvalg af anakreontiske digte suppleret med Sapfos fragment 31, og i forlængelse heraf præsenteres eleverne for den græske omfattelse af kærlighed og forelskelse.
Kulturstoffet fokuserer på den græske symposionkultur, hvilket nødvendiggør en introduktion til indretningen af det græske byhus og det inddeling i mande- og kvindeområder.
Sprogligt bliver dette forløb det første møde med de græske dialekter. Desuden præsenteres nogle stykker af de mest almindelige rhetoriske figurer som et oplæg til et senere forløb om græsk talekunst.
Originaltekst
- Anakreontika 52, 6, 45, 7 og 35
- Sapfo 31
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Yde, Inger , m. fl.: Livet i det klassiske Athen, Systime; sider: 177-182
-
Tortzen - Chr. Gorm: Basis: Græsk Grammatik for begyndere, Museum Tusculanums Forlag; sider: 80-81, 84, 95
-
Anders Klarskov Jensen: Græsk - Her og nu, Praxis; sider: 100-101
-
Johansen, Holger Friis: Å - Fri mands tale, Centrum; sider: 79-84, 109-117
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skulptur
Dette kunstforløb fokuserer på den græske skulpturs udvikling i perioden fra arkaisk til hellenistisk tid samt kunsten i romersk tid. Undervejs er der blevet arbejdet med de forskellige perioders stilistiske kendetegn samt den enkelte periodes tekniske og motivmæssige særinteresser.
De faglige mål for forløbet er følgende:
- At eleverne er i stand til at genkende arkaiske, klassiske og hellenistiske skulpturer
- At de er i stand til at beskrive skulpturerne med fagtermer og redegøre for, hvad der kendetegner hver periode.
- At de er i stand til at genkende inspirationen fra eller reaktionen mod antik skulptur i kunsten fra senere perioder
Kernetekst
De i dybden gennemgåede skulpturer fremgår af dokumentet, der er angivet som kernetekst.
Som baggrundstekst i forløbet er anvendt kunstafsnittene i Paideia samt artiklen "En hvid Løgn" af Jan Stubbe Østergaard.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rhetorik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Arkitektur
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111615245",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111615245",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111615245"
}