Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Karsten Værum Johansen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmark under besættelsen
Formål med forløbet har været at forstå baggrunden for den aktive samarbejdspolitik, og hvordan denne blev udført frem til august 1943. Og hvordan begrebet aktualisering benyttes af Anders Fogh Rasmussen i forbindelse med Irakkrigen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Korstog
1. Kulturmøde mellem den kristne religion og den muslimske verdenen. Fokus har været på de første korstog og deres motiver, hvor både det materialistiske og idealistiske historiesyn er blevet præsenteret. Herefter fokus på konsekvenserne af kulturmødet både for Vesten og den muslimske verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO/overgang fra vikingetid til Middelalder
Først havde vi fokus på vikingernes togter og motiverne bag disse, g hvordan disse udviklede sig og hvilke forudsætninger, der muliggjorde togterne. Herefter hvordan samtiden beskrev vikingerne og hvorfor. Herefter fokus på HB`s overgang til kristendom og motiverne bag denne handling og hvordan overgangen til kristendom totalt ændrede hverdagen for danskerne., herunder selvfølgelig kirkens propaganda.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Roms politiske historie
En gennemgang af Roms politiske udvikling fra kongedømme over Republik til kejserdømme, og herunder også fokus på statens opbygning og hvorfor "underholdning" var nødvendig både i republik og kejsertid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1. verdenskrig
Fokus på årsager til 1.vkr`s udbrud, krigens forløb, og betydningen af USA`s indtræden i krigen. Herunder også fokus på Nationalismen og Wilsons 14 punkter, og til sidst Versaillesfreden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De store opdagelser
Fokus har været på motiver og forudsætninger for de store opdagelser, og hvilke konsekvenser opdagelserne fik for den nye verdens befolkning, herunder også hvordan man legitimerede erobringen af det nye kontinent.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De store opdagelser
Fokus har været på motiver og forudsætninger for de store opdagelser, og hvilke konsekvenser opdagelserne fik for den nye verdens befolkning, herunder også hvordan man legitimerede erobringen af det nye kontinent.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
De store opdagelser
Hvordan de store opdagelser skabte et nyt kontinent og frembragte et europæisk borgerskab.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nazisme
Først fokus på den poitiske udvikling fra 1. vkr til Hitlers magtovertagelse, men hovedtemaet har været Nazismens syn på ungdom, kvinder og jøder og hvordan Hitler forsøgte at skabe det nazistiske menneske.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Folkedrab
Ud fra bogen "Vejen til folkedrab" har vi behandlet definitionen på folkedrab samt Stantons 10 teser og haft fokus på det nazistiske folkedrab på jøder og har haft et kort udblik på situationen i Gaza. Eleverne har fremlagt diverse kilder og har benyttet Stantons teder til at beskrive den historiske udvikling fra de første forholdsregler mod jøderne og frem til den endelige udryddelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
kold krig 1945 - 1949
Fokus på den ændrede verdensorden fra flere stormagter til 2 supermagter og deres forskellige økonomiske og politiske modsætninger. Herefter udviklingen af den kolde fra Kennan over Truman til Marshallplanen og hvordan udviklingen fra de 4 zoner ender med et delt Tyskland.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
De store opdagelser
Fokus har været på motiver og forudsætninger for de store opdagelser, og hvilke konsekvenser opdagelserne fik for den nye verdens befolkning, herunder også hvordan man legitimerede erobringen af det nye kontinent.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
De store opdagelser
Hvordan de store opdagelser skabte et nyt kontinent og frembragte et europæisk borgerskab.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111631237",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111631237",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111631237"
}