Titel
7
|
Forløb 5 - Folkedrab
Forløb 5 - Folkedrab
Forløbets indhold og fokus
Med udgangspunkt i Stantons 10 stadier omkring folkedrab har vi undersøgt Holocaust og Tyskland fra 1930erne og frem til afslutningen på 2.verdenskrig. Her har vi haft nedslagspunkter på de forskellige stadier og koblet dem til udviklingen i perioden. Vi har også kort set på folkedrabet i Rwanda i 1991 og sammenlignet forskelle og ligheder.
Hvad kan få et menneske til at udføre grusomme handlinger?
Kan man forhindre et folkedrab?
Hvem er de skyldige i Holocaust?
Faglige mål
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Anvendt materiale.
Fremstillingsmateriale/Kernestof:
Solvej Berlau & Stine Thuge: Vejen til folkedrab, Kapitel 1-11, 14, 18-19 (dog ikke alle kilderne til kapitlerne), 2023
Morten Severin: Folkedrabet i Rwanda, Frydenlund, 2021 (lydklip på 3 min.) + side 126-128.
Andre Materialer:
Dokumentar - Nat og tåge (originaltitel: Nuit et Brouillard ), Alain Resnais, 1956
Film - Hotel Rwanda - 2004
Film - The Zone of Interest - 2023
Historisk dilemmaspil – ”En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten” 1938-1939, Historielab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling, 2023
Uddrag fra Leni Riefenstahls – “Triumph Of The Will” - 1935
Stanley Milgram eksperimentet : https://www.youtube.com/watch?v=vuMt8b4UrcI&ab_channel=Sprouts + https://www.youtube.com/watch?v=Kzd6Ew3TraA&ab_channel=PsychHubUK
Artikel om krigsforbrydelser mod tyskerne - https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2009/11/tyske-kvinder-betalte-dyrt-nazismen - 2009
Kilder:
African Tribes og Kolonier - 1884
Man mister evnen til at føle, Gideon Greif
FN’s konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab, 1948
Kort uddrag af Zions Vises protokoller, Aage H. Andersen, dansk version, 1920
Den sorthårede jødedreng lurer i timevis, Adolf Hitler, ”Mein Kampf”, bind 1, 1925
Tyskland er ved at vågne! Tale af Joseph Goebbels i Berlin i anledning af magtovertagelsen, 1933.
Plakaten til filmen ”Der Ewige Jude”, Fritz Hippler, 1940.
Der Stürmer - 1937
Ord kan virke som bitte små doser arsenik, Victor Klemperer, ”Det Tredje Riges sprog – en filologs notesbog, Tekst og Tale, 2013.
Rigsborgerloven, 1935
Lov til beskyttelse af det tyske blod og den tyske ære, 1935
Jeg kan stadig huske jødernes fuldstændige frygt, Klee m.fl.” Those Were the Days, The Holocaust through the Eyes of the Perpetrators and Bystanders, Hamish Hamilton, 1991
Mit navn er 174517, Primo Levi, Hvis dette er et menneske, 1992
Today we’re updating our hate speech policy to ban Holocaust denial, Marck Zuckerberg, Facebook, 2020
Arbejdsformer
Klasseundervisning (diskussion og klassisk tavle), virtuelle arbejdsformer, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde, læsning, fremlæggelser (mindre og større)
|