Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Tina Kjær Jacobsen
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Opdagelser og Dansk Vestindien
Titel 3 Besættelsen (DHO)
Titel 4 Vikinger
Titel 5 Nazisme og holocaust
Titel 6 1. Verdenskrig
Titel 7 Dansk udenrigspolitik efter 1914
Titel 8 Dansk udenrigspolitik efter 1914 (2)
Titel 9 Kold krig
Titel 10 Kina efter 1949
Titel 11 Demokrati, styreformer (kronologi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Romerriget

Her behandles Romerrigets ekspansion og det politiske system. Der arbejdes med økonomiske aspekter (landbrugets udvikling), overgangen til kejserdømme, kristendommen og årsager til Romerrigets sammenbrud. I forløbet anvendes bl.a. begreberne: patron-klient (klientsystemet), republik og kejserdømme.

Faglige mål:
centrale udviklingslinjer og begivenheder
analysere samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
periodiseringsprincipper
viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opdagelser og Dansk Vestindien

Et forløb hvor vi arbejder med de europæiske opdagelsesrejsende. VI ser på drivkræfter bag opdagelserne, den teknologiske udvikling og på de menneskelige motiver bag. Desuden arbejdes med den europæiske identitet og selvforståelse.
Sidste del af forløbet omhandler Dansk Vestindien, hvor slaveri og slavehandel er omdrejningspunktet. Der perspektiveres til nutidens diskussion om Danmarks koloniale fortid.
En del af forløbet omhandler erindringssteder og diskussion vedrørende opgør med den koloniale fortid.
Der indgår skriftlige øvelser som forberedelse til DHO.


Øvrigt materiale (pensum)
Rikke L Halberg m.fl.: Dansk Vestindien, side 21-25, 39-42, 49-53, 81-92, 95-102 og 103-107. Læs ikke side 98 og 100.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Besættelsen (DHO)

I forløbet om besættelsen er der fokus på samarbejdspolitikken og argumentationen for/imod, hvor der bl.a. ses dokumentar om Erik Scavenius. Der arbejdes også med aspekter af modstandsbevægelsen, hvor den tidligere VK-elev Christian Ulrik Hansen indgår sammen med perspektivering til skolens erindringssted for modstandsbevægelsen (ved søjlerne).
Desuden arbejdes der med de danske østfrontsfrivillige, redningen af de danske jøder og en kort perspektivering til de tyske flygtninge fra slutningen af krigen.

Klassen skriver DHO om emnet.


Faglige mål:
centrale udviklingslinjer i DK, Europas og verdens historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt og mennesket som historieskabt og historieskabende
viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vikinger

Forløb med fokus på især baggrund for og årsager til togterne (ekspansion), statsdannelse/centralisering af magten, vikingernes forestillingsverden og overgang til kristendommen. Der arbejdes ligeledes med 1800-tallets historiebrug af perioden. Desuden indgår aspekter af erindringssteder - Jellingstene.

Afslutningsvis har klassen arbejdet med formidling og museumsprincipper (æstetisk, affektiv, didaktisk) i forbindelse med besøg på Moesgaard Museum. Her var omdrejningspunktet de permanente udstillinger om vikingerne og middelalder.

Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer i Danmarks og Europas historie
Samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Kulturmøder i Europa
Danmarks statsdannelse

Kilder/andet materiale:
Vikingerne ved Volga
Olaf Olsens opfattelse afTrelleborgenes funktion
Tage E. Christiansens opfattelse af Trelleborgenes funktion
Niels Hybel om Trelleborgene (fra Vinkler på vikingetiden, side 75-76
Widukind om Haralds overgang til kristendommen





Faglige mål:
- Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Eksempler på brug af historien
- Viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
- Forandringer i levevilkår og teknologi
- Kulturmøder i Europa
- Danmarks statsdannelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nazisme og holocaust

Fokus i første del af forløbet er baggrunden for og udviklingen frem mod Holocaust, hvor der arbejdes med nazismens raceideologi og den nazistiske propaganda. Der inddrages aspekter af den økonomiske og den politiske udvikling i 1930'erne.Sidste del af forløbet omhandler holocaust, hvorunder Stantons teori om folkedrab behandles. Der perspektiveres til Folkedrabskonventionen og folkemordet i Rwanda.

Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere til egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
politiske ideologier
historiefaglige teorier og metoder/historiebrug
menneskerettigheder og ligestilling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1. Verdenskrig

Forløbet har fokus på årsager til krigen og konsekvenser i form af bl.a. Versailles-traktaten samt folkenes selvbestemmelsesret, Sidstnævnte perspektiveres til afstemningen om den dansk-tyske grænsedragning og muligheder for at løse grænsestridigheder. Der analyseres udvalgte valgplakater med henblik på historiebrug.
Holdet har også arbejdet med skyttegravskrigen på Vestfronten.


Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden formulere historiske


Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk udenrigspolitik efter 1914


Forløb om dansk udenrigspolitik (lang linje, hvor der indledningsvis er fokus på DKs tilvalg af EF og de fire forbehold med perspektivering til EU-Parlamentsvalget 9/6 2024. Desuden et markant nedslag i forhold til medlemsskab af NATO, Irak-krigen og den danske aktivisme/tilpasningspolitik til USA efter den kolde krigs afslutning. Afslutningsvis arbejdes med oprustning og ny forsvarsstrategi som reaktion på Ukrainekrigen og ændrede trusselsbillede.
I forløbet indgår historiebrug.

Faglige mål:
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dansk udenrigspolitik efter 1914 (2)

Fortsættelse af forløbet fra 2.g
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kold krig

Dette forløb om kold krig har fokus på bl.a. karakteristika ved den bi-polære verdensorden, udbruddet i årene efter 2. Verdenskrigs og afslutningen i slutningen af 1980'erne. Der perspektiveres afslutningsvis til aspekter af Ruslands historie efter 1991.

Faglige mål:
centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
metode, brug af historie mm.
Kernestof:
globale konflikter og samarbejdsrelationer
Ideologiernes kamp
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kina efter 1949

Forløb som tager udgangspunkt i opiumskrigene med fokus på Kinas svækkelse i forhold til udenlandske interesser (imperialisme). Perioden frem mod den kommunistiske revolution i 1949 indgår ikke her. Det er overordnet fokus på udviklingen under kommunismen med nedslag ved: det store spring fremad, kulturrevolutionen og den økonomiske udvikling  fra 1978 (Deng Xiaopings reformer) samt udviklingen i levevilkår. Afslutningsvis arbejdes med menneskerettigheder og globalisering.

Grundbøger/fremstillinger:
Kina efter 1840, side 16-19, 67-68 (figur), 73n-76 (Det store spring fremad), 83-88 (Kulturrevolutionen), 94n-97 (levevilkår i Maos Kina)
Bryld: Verden efter 1914, 4. udg., side 322-334
P. Nedergaard, side 71-73,76-79 (øko. udvikling/reformer), 108-112 (demokratibevægelse/politisk udvikling)
Kjeld Erik Brødsgaard: Kina i moderne tid, side 211-213 (forbedret levestandard - især tabel side 212)
Chinas rise to power, Nyhedsindslag fra Faktalink
Dokumentar: Beijing 1989 (ekstra materiale - Mette Holm om udviklingen frem mod massakren på Den himmelske Freds Plads)


Kildemateriale:
Brev til Dronning Victoria 1839
En Bokserproklamation (1900)
Fransk karikatur, ca. 1900
Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner (1958) fra "Kina efter 1840"
Kulturrevolutionens korrekte kurs
Tabel: levestandard pr. indbygger 1978-2016
Kinas optagelse i WTO (2001)
Charter 08  (fra Jens-Peter Fage: Ansigt til ansigt med kineserne, 2010)
Til te hos politiet 2009, ibid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer