Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Tina Kjær Jacobsen
Hold
2022 HI/s (
1s HI
,
2s HI
,
3s HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Opdagelser og Dansk Vestindien
Titel 3
Besættelsen (DHO)
Titel 4
Vikinger
Titel 5
Nazisme og holocaust
Titel 6
1. Verdenskrig
Titel 7
Dansk udenrigspolitik efter 1914
Titel 8
Dansk udenrigspolitik efter 1914 (2)
Titel 9
Kold krig
Titel 10
Kina efter 1949
Titel 11
Demokrati, styreformer (kronologi)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Romerriget
Her behandles Romerrigets ekspansion og det politiske system. Der arbejdes med økonomiske aspekter (landbrugets udvikling), overgangen til kejserdømme, kristendommen og årsager til Romerrigets sammenbrud. I forløbet anvendes bl.a. begreberne: patron-klient (klientsystemet), republik og kejserdømme.
Faglige mål:
centrale udviklingslinjer og begivenheder
analysere samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
periodiseringsprincipper
viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
Folketingsvalget i et historisk perspektiv
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 37-38, 42-49, 54-61, 65-66
Det politiske system i republikkens Rom.pdf
Det romerske politiske system under republikken - figur.pdf
Kristian Jepsen Steg: PÅ SPORET AF ROMERRIGET, Lindhardt og Ringhof; sider: 31-37, 39-46, 49-54, 78-79, 81-86
Afsnit
Prima Porta statuen.pdf
Tilgange til historien forskellige historieopfattelser (VK).docx
Historiens drivkræfter.pdf
Thiedecke, Magtens ansigter, side 10 - 13-3.pdf
What Have The Romans... - Monty Python's Life of Brian
1. Giv eksempler på nutidig underholdning, der kan sammenlignes med gladiatorkampe. Begrund.2. Er vi i dag mere civiliserede end romerne? Inddrag Martin Zimmermanns(kilde i kapitlet)synspunkter. Sig f.eks. sådan noget som ”Jeg er (u)enig med Zimmerma
Læs det vedhæftede dokument om "Historiebrug" + spørgsmålene fra timen igår skal være færdige.
I må gerne læse den første halvdel af denne artikel. Side 14-18 til "Væddeløb tømte Rom for borgere".
A) Hvilke virkemidler bruger artiklen?B) Hvilken rolle spillede hestevæddeløb i Rom?C) Kan man sammenligne det med moderne sport?D) Hvorfor stoppede hestevæddeløbene.
Nyhedsbrev: Boris Johnsons kommentar om Romerriget vækker harme
Boris Johnsons kommentar om Romerriget vækker harme Politikens Historie Nyhedsbrev 8 november 2021.docx
Supplerende stof:
Intro Historie på Viborg Katedralskole.docx
Velkommen til historie. Det første modul er en introduktion til faget med VK i fokus. Jeg ser frem til at møde jer./Tina
Sp til de puniske krige.docx
1s noter Sp til de puniske krige.docx
Opgave Det politiske system under republikken.docx
1s sp til Konsekvenser af ekspansionen.docx
Oplæg om det politiske system efter 10 min.
1s Sp til Cicero kilde valgkamp.docx
1s sp krise i republikken .docx
CFU-login
1s sp til republikkens fald .docx
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030207212000
1s SP til Augustus inkl dokumentar Romerriget orden af kaos.docx
1s sp til Augustus.docx
Husk bogen "På sporet af Romerriget"
Sp til kejsertiden fra 14-193-4.docx
Vi begynder med med jeres opgave fra sidste gang.
Historiebrugstabel - MP.docx
Lektie: Læs kapitel 10 i "På Sporet af Romerriget" ca. 5 sider. Du skal kun læse til du rammer kilderne.
1s sp til slægt, moral og religion .docx
1s sp til den sene kejsertid.docx
1s sp synspunkter på Romerrigets sammenbrud.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Opdagelser og Dansk Vestindien
Et forløb hvor vi arbejder med de europæiske opdagelsesrejsende. VI ser på drivkræfter bag opdagelserne, den teknologiske udvikling og på de menneskelige motiver bag. Desuden arbejdes med den europæiske identitet og selvforståelse.
Sidste del af forløbet omhandler Dansk Vestindien, hvor slaveri og slavehandel er omdrejningspunktet. Der perspektiveres til nutidens diskussion om Danmarks koloniale fortid.
En del af forløbet omhandler erindringssteder og diskussion vedrørende opgør med den koloniale fortid.
Der indgår skriftlige øvelser som forberedelse til DHO.
Øvrigt materiale (pensum)
Rikke L Halberg m.fl.: Dansk Vestindien, side 21-25, 39-42, 49-53, 81-92, 95-102 og 103-107. Læs ikke side 98 og 100.
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 123-124, 129-132, 157-160, 166-172
Den europæiske verdensopfattelse, Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne, 1995, s. 23-31.pdf
Kilde om Columbus - dagbog fra rejsen.docx
Memorials vandalized by Columbus Day protesters
Billede forsiden af Opdagelserne.pdf
Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne, 1995, s. 41-55.pdf
Europas vej s. 182-188. Opdagelsernes konsekvenser for Europa.pdf
Dansk Vestindien side 21-31 kap 2.pdf
Chr. d. 7 kongelige forordning fra Fokus 2.pdf
Dansk Vestindien side 39-47 kap 4.pdf
J. R. Haagensen om de slavegjortes arbejdsdag 1758.docx
J. L. Carstens Huus Slaver og Slavinder o. 1740.docx
R Halberg Dansk Vestindien kap 5 side 49-68.pdf
Christian den 7´s kongelige forordning om slavehandel 1791 fra Fokus 2 side 28.pdf
Dansk Vestindien side 81-89.pdf
Historiens drivkræfter.pdf
R Halberg Dansk Vestindien kap 9 side 87-92.pdf
Danmark skal ikke undskylde for sin slavefortid Berlingske 17 januar 2017.docx
Aktivister kræver dansk konge fjernet fra park, Politiken, 28-11-20.docx
Det giver mening at sige undskyld for slaveriet.docx
Sig nu undskyld for slaveriet.docx
Forbud mod slaveri Fokus 2 Fra oplysningstid til imperialisme side 21.pdf
Slaveriets afskaffelse side 71-72.pdf
Monument for Danmarks mest skamfulde kapitel får plads i København
Erindringssteder side 88-95 i Fra fortid til historie.pdf
Arbejdsreglement af 26 jananuar 1849.docx
Dansk Vestindien 95-110.pdf
Analyse af kilde.docx
Biskop Erik Pontoppidans forord til L. Rømers rejseberetning fra Guldkysten i Vestafrika (1760) fra Fokus 2 side 27.pdf
K. Iversen Danmarks historie mellem erindring og glemsel side 74-80.pdf
Supplerende stof:
Den bevægede jord
Sp til verdensbilledet i renæssance.docx
1.s sp til opdagelserne baggrund.docx
1s sp til Columbus 1 rejse.docx
Historiebrugstabel - MP.docx
1s Spanien i Amerika.docx
Sp til Las Casas og Sepulveda (tekst 23 og 24).docx
1s Processen i Valladolid.docx
Alle grupper skal være klar til rollespil: Processen i Valladolid.
Sp til konsekvenser af opdagelserne.docx
CFU-login
Hjælpeark til historiske dokumentarfilm.docx
Sp til mindeplade Peter von Scholten.docx
Sp til kolonisering, sukker og slaveri.docx
sp Det europæiske syn på afrikanere.docx
Opgave om levevilkår i Dansk Vestindien.docx
Oplæg og aflevering af opgaven efter ca. 35 min.
sp slavehandelens ophør i Dansk Vestindien (4).docx
Sp til Slaveriets ophør 1848.docx
Kampen om historien | Kolonialismens lange skygger | DR LYD
Arbejdsseddel til kamp om historien.docx
Signalord.docx
Opgave introduktion til arbejde med historiske redegørelser-2.docx
1s Historiefaglig redegørelse-.docx
Sp til erindringssteder.docx
Sp til perioden efter 1848.docx
sp til Fireburn oprøret .docx
Sp mindeplade og afslutning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsen (DHO)
I forløbet om besættelsen er der fokus på samarbejdspolitikken og argumentationen for/imod, hvor der bl.a. ses dokumentar om Erik Scavenius. Der arbejdes også med aspekter af modstandsbevægelsen, hvor den tidligere VK-elev Christian Ulrik Hansen indgår sammen med perspektivering til skolens erindringssted for modstandsbevægelsen (ved søjlerne).
Desuden arbejdes der med de danske østfrontsfrivillige, redningen af de danske jøder og en kort perspektivering til de tyske flygtninge fra slutningen af krigen.
Klassen skriver DHO om emnet.
Faglige mål:
centrale udviklingslinjer i DK, Europas og verdens historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt og mennesket som historieskabt og historieskabende
viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Foundation
9. april 1940. Tyskland besætter Danmark. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
Samarbejdspolitikken. Fra Peter Frederiksen. Danmark - besat og befriet.pdf
CFU-login
Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Nej til Scavenius Vej i København.docx
Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister.docx
Den tidlige modstand. Niels Wium Olesen. Besættelsestiden 1940-1945. Uddrag af E-bog.docx
Statsminister Vilhelm Buhls anti-sabotage tale-10.docx
VK-elevernes modstandsaktioner.pdf
Christian Hansen brev maskinskrift.pdf
Sabotage, 1940-1945
Med den ene fod på Danmarks fremtid.dotx
Europa betalte prisen for vores egoisme.docx
Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelse som allieret. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
Montgomery om modstandsbevægelsen.pdf
Østfrontsfrivillige breve og statistik.pdf
De danske østfrontsfrivillige 1940-1945
Næppe en mindeplads for henrettelser i Undallslund
Gallupundersøgelse om retopgøret 1945.pdf
Opråb mod folkestrejken 1944.docx
Kildeanalyse folkestrejken 1944.docx
Frihedsrådets første opråb om at fortsætte folkestrejken, 30. juni 1944
Danske jøder i svensk eksil
Flugten til Sverige
Tyske flygtninge i Danmark: Vi hadede dem og ville ikke have dem
Supplerende stof:
De forbandede år 1
Instruks til Dilemmaspillet 9.docx
Øvelse i genrebevidsthed samarbejdspolitikken.docx
Øvelse til Samarbejdspolitikken.docx
1s Elevark til dokumentar om Scavenius.docx
Hjælpeark til historiske dokumentarfilm.docx
1s Hvad skal vi tænke om ham Scavenius.docx
1s Sp til Den tidlige modstandstand statsminister Buhls holdning.docx
1s SP til brev fra Christian Ulrik Hansen .docx
SP til VK-elevers modstandsaktiviteter.docx
Christian Hansens brev .docx
John Christmas Møllers radiotale fra London.docx
CFU-login
1s Analyseøvelse Statsminister V. Buhls antisabotage-tale.docx
Kildekritisk metode.docx
SP til Modstandsbevægelsens betydning.docx
Kildemateriale oversigt historie.docx
1s sp til arbejdet med de østfrontsfrivillige i Waffen SS-4.docx
1s sp til retsopgøret efter besættelsen.docx
Grupperne fordeler lektier.
TJ husk at medbringe et par opgaver.
1s sp til aktionen mod de danske jøder.docx
DRTV - Hitlers tyske flygtninge i Danmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vikinger
Forløb med fokus på især baggrund for og årsager til togterne (ekspansion), statsdannelse/centralisering af magten, vikingernes forestillingsverden og overgang til kristendommen. Der arbejdes ligeledes med 1800-tallets historiebrug af perioden. Desuden indgår aspekter af erindringssteder - Jellingstene.
Afslutningsvis har klassen arbejdet med formidling og museumsprincipper (æstetisk, affektiv, didaktisk) i forbindelse med besøg på Moesgaard Museum. Her var omdrejningspunktet de permanente udstillinger om vikingerne og middelalder.
Faglige mål:
Centrale udviklingslinjer i Danmarks og Europas historie
Samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Kulturmøder i Europa
Danmarks statsdannelse
Kilder/andet materiale:
Vikingerne ved Volga
Olaf Olsens opfattelse afTrelleborgenes funktion
Tage E. Christiansens opfattelse af Trelleborgenes funktion
Niels Hybel om Trelleborgene (fra Vinkler på vikingetiden, side 75-76
Widukind om Haralds overgang til kristendommen
Faglige mål:
- Centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Eksempler på brug af historien
- Viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
- Forandringer i levevilkår og teknologi
- Kulturmøder i Europa
- Danmarks statsdannelse
Indhold
Kernestof:
Kort over vikingernes bosættelser, handels- og plyndringsveje.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 69-74
Noter Vikinger revisited, Noter nr. 203.pdf
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 33-51
Kilder til vikingetiden Danmarks tilblivelse.pdf
Widukind om Haralds overgang til kristendommen.pdf
Overgang til kristendommen - politik og kongemagt
Kildetiekster om Trælleborgene fra Danske vikinger side 34-35.pdf
Jellingemonumenterne.docx
Erindringssteder fra Iversen Danmarks historie mellem erindrig og glemsel side 44-52.pdf
For 800 år siden: Kirken fik magt gennem frygt og håb
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/danske-ringborge-kommer-paa-unescos-verdensarvsliste#!/
Nationalmuseet: Vi udfordrer grænserne for formidling i ny vikingeudstilling
Supplerende stof:
TV-serien: Vikingetiden
Sp middelalder til side 69-74 i verden før 1914.docx
Sp om vikingetogterne, handel og plyndring.docx
2s opgave om vikingernes forestillingsverden-6.docx
Opgave til Vikingerne og kristendom .docx
Rollespil om Trelleborgene Centralisering af magten med fokus på Trelleborgene.docx
Sp til Erindringssteder Jellingstenen.docx
2s Spørgsmål til kirken i middelalderen.docx
Udstilling om VKs fuglesamling.docx
Udstillingsprincipper på museum.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nazisme og holocaust
Fokus i første del af forløbet er baggrunden for og udviklingen frem mod Holocaust, hvor der arbejdes med nazismens raceideologi og den nazistiske propaganda. Der inddrages aspekter af den økonomiske og den politiske udvikling i 1930'erne.Sidste del af forløbet omhandler holocaust, hvorunder Stantons teori om folkedrab behandles. Der perspektiveres til Folkedrabskonventionen og folkemordet i Rwanda.
Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere til egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
politiske ideologier
historiefaglige teorier og metoder/historiebrug
menneskerettigheder og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 87-93, 97-104, 106-111, 113-120
NSDAPs program 1920 .pdf
Verdens Historie 2 side 227-237.pdf
Hitler-plakat.pdf
Racelære kilde fra Hofer side 32-33.pdf
Tyskerne og nazisme kap 3 side 72-86.pdf
Tyskerne og nazismen kap 3 side 72-87.pdf
Baldur von Schirach om Hitler-Jugend 1934.pdf
Peter Frederiksen, Det tredie rige, s. 75-79. Jødeforfølgelse 1933-1939.pdf
Jødeplakat.pdf
Kilder til Jødeforfølgelsen 1933-1939 - Peter Frederiksen.pdf
2s sp til Nazismens jødeforfølgelser 1933.docx
Den skyldige æstetiker Kristeligt Dagblad 21. august 2002.pdf
Kapitel 8 - Ankomsten
SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec og Overlevendes beretning fra Treblinka.pdf
Wannsee-konferencen
Hvem var ansvarlige?
Tysklands erindring af Holocaust
12. Vejen til folkedrab s. 176-183.pdf
Holocaust-benægtelse
Hvad er folkedrabskonventionen?
Vejen til folkedrab 14-21.pdf
Vejen til folkedrab 24-29.pdf
Krav om magtdeling
Mediernes rolle i Rwanda
Folkedrabet i Rwanda s. 126-28.pdf
Carl Ellis Wandel om forfølgelse af armeniere.docx
President Erdogan slams Biden after Armenian Genocide recognition
Det armenske folkedrab indledes
Supplerende stof:
2s Sp til øko udvikling i mellemkrigstiden.docx
2s sp til Den politiske og økonomiske udvikling i Weimarrepublikken.docx
2s sp til NSDAPs partiprogram mm.docx
2s SP til Nazisternes magtovertagelse.docx
2s sp Førerstat og nationalisme.docx
Nazismens folkefællesskab.pptx
CFU-login
2s Nazificering af børn og unge.docx
Der ewige Jude - Deutsch + Englische Untertitel : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
Hitler & The Jews - 1933-39
2s sp til Nazismens jødeforfølgelser 1933.docx
Opsamling på jeres arbejde om jødepolitikkens faser fra sidste modul.
Viljens triumf
Inden du fortsætter til Google Søgning
2s sp til Holocaust .docx
Video Faktalink
2s Fortolkninger af nazismen.docx
2s Diskussion af ansvar for holocaust.docx
Holocaust benægtelse.docx
Opgave om Holocaust-benægtelse.docx
Afsnit
Opgave om folkedrab 1.docx
sp Gregory Stantons teori om folkedrabets 10 stadier.docx
Dilemmaspil om Rwanda.pptx
Lydfil intro til Rwanda
Dilemmaspil-Rwanda (1).pdf
RWANDA DO SCARS EVER FADE
Sp til Do Scar ever Fade.docx
2s sp til Rwanda og G. Stantons teori.docx
Medbring noter om dokumentarens indhold.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1. Verdenskrig
Forløbet har fokus på årsager til krigen og konsekvenser i form af bl.a. Versailles-traktaten samt folkenes selvbestemmelsesret, Sidstnævnte perspektiveres til afstemningen om den dansk-tyske grænsedragning og muligheder for at løse grænsestridigheder. Der analyseres udvalgte valgplakater med henblik på historiebrug.
Holdet har også arbejdet med skyttegravskrigen på Vestfronten.
Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden formulere historiske
Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Imperialismen, Fokus 2, s. 170-186.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 9-20, 26-28, 33-58
Da der var vilde mennesker i Zoo pptx-2.pptx
Charles Dilke - Et større England.pdf
Taylor Synspunktsmateriale vedrørende udbruddet af 1.docx
CFU-login
Sp. til dokumentaren Vores Ãrhundrede. Dengang vi drog afsted.docx
Tabel tab i 1. verdenskrig fra Verden efter 1914.docx
Giftgas i skyttegravskrigen kilde fra Verden efter 1914.docx
En sønderjydes øjenvidneskildring fra Somme.docx
Afsnit
WW1 - The Home Front
Verdenshistorie 2 s. 172-178.pdf
Clemenceaus tale ved traktatens forelæggelse.docx
Keynes om freden og dens følger - 1919.pdf
Genforeningen 1920 - historiepolitik og erindring
Supplerende stof:
2s sp til Europæisk dominans.docx
2s sp imperialisme kilder.docx
map suez-kanalen - Google-søgning
Sp. Udbruddet af 1. Verdenskrig.docx
2s Taylor m.fl. om årsager til 1 Verdenskrig.docx
2s Opgave om krigens forløb .docx
krigsbe.htm
2s Hjemmefronten under 1.docx
2s opgave om freden.docx
2s sp til Versaillestraktaten, nationalitetsprincippet og genforeningen.docx
2s Vurderinger af Versailles.docx
World War I: The War to End All Wars (Britannica.com)
2s sp til nationalitetsprincippet og genforeningen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dansk udenrigspolitik efter 1914
Forløb om dansk udenrigspolitik (lang linje, hvor der indledningsvis er fokus på DKs tilvalg af EF og de fire forbehold med perspektivering til EU-Parlamentsvalget 9/6 2024. Desuden et markant nedslag i forhold til medlemsskab af NATO, Irak-krigen og den danske aktivisme/tilpasningspolitik til USA efter den kolde krigs afslutning. Afslutningsvis arbejdes med oprustning og ny forsvarsstrategi som reaktion på Ukrainekrigen og ændrede trusselsbillede.
I forløbet indgår historiebrug.
Faglige mål:
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
Indhold
Kernestof:
DK og EF tilslutning.pptx
Kilder til Danmark og EF( Claus Friisberg ).pdf
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 232-237, 326-331
Danskerne stemmer nej til Maastrich-traktaten - 3. juni 1992
Danmark i nyeste tid side 90-94 DK og Eu.pdf
Scavenius' erindringsbog (uddrag) fra Fokus 3.pdf
Danmarks internationale placering - Fokus 3, s. 135-150-4.pdf
Ikke-angrebspagten mellem Danmark og Tyskland, 31. maj 1939
Supplerende stof:
sp 2s EF-pakken .docx
2s sp Maastricht-traktaten og de fire forbehold.docx
DRTV - Frederik IX: Den svære kærlighed
2s sp til det korte 20. Århundrede.docx
DRTV - Kampen om historien: Kunne vi have undgået besættelsen?
Sp 2s udenrigspolitik 1914-39.docx
Opsamling på besvarelse er jeres problemstillinger fra sidste modul. Vi ser "kampen om historien" og undersøger historiesyn mv. Desuden historiebrugsanalyse af tv-dokumentar om Frd. IX.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk udenrigspolitik efter 1914 (2)
Fortsættelse af forløbet fra 2.g
Indhold
Kernestof:
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 245-253, 318-324
Gallup 1959: Status på danskernes holdning til medlemskabet af NATO
Hans Hedtofts tale til A hovedbestyrelse 1949.pdf
Den kolde krig i Danmark
Kampen om historien
Balkan
Statsminister Poul Nyrup Rasmussens åbningstale 2001.docx
Mogens Lykketoft Falsk aktivisme.pdf
Anders Fogh Rasmussen om deltagelsen i den internationale koalition - 2003-3.pdf
Erindringssteder analysestrategi.pdf
Krigens meningsløshed af Søren Mørch 26. marts 2011.pdf
Danmark i nyeste tid kap 4 side 74-82.pdf
Militærekspert støtter generalers kritik af dansk krigsindsats
Generaler efter 30 års dansk krigsindsats: Det var en fiasko, og vi er tilbage ved start
Supplerende stof:
United Nations Open Conference As San Francisco (1945)
3s sp 1 Danmarks udenrigspolitik under den kolde krig.docx
sp 3s dansk udenrigspolitik 1945 1949.docx
Gallup 1959: Status på danskernes holdning til medlemskabet af NATO
3s Fodnotepolitik og NATO.docx
3s Ex-Jugoslavien dokumentar om Balkan.docx
3s sp analyse af Poul Nyrup Rasmussens åbningstale 2001.docx
Dansk aktivisme .pptx
3s Opgave Dk og Irak-krigen.docx
3s Opgave Dk og Irak-krigen-2.docx
I skal i første del af timen (15 min.) sørge for at skrive/bearbejde jeres opgaver om 1. verdenskrig.
Grupperne giver selv lektier for. I har 50 min. i timen til at blive færdige med opgaven om Irak-krigen.
Dansk aktivisme ny.pptx
3s sp Militarisme i dansk udenrigspolitik.docx
sp 3s Nyeste udenrigspolitik og kritik .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kold krig
Dette forløb om kold krig har fokus på bl.a. karakteristika ved den bi-polære verdensorden, udbruddet i årene efter 2. Verdenskrigs og afslutningen i slutningen af 1980'erne. Der perspektiveres afslutningsvis til aspekter af Ruslands historie efter 1991.
Faglige mål:
centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
sammenhænge mellem lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
metode, brug af historie mm.
Kernestof:
globale konflikter og samarbejdsrelationer
Ideologiernes kamp
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
Kilder - telegrammer fra George Kennan (USA) og Nikolai Novikov (USSR) .docx
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 163-177, 182-194, 302-307
Novikov og Kennan (th).docx
Præsident Trumans tale i Kongressen, Bryld side 18-21-2.docx
Marshall-planen, 1948-1953 - artikel
Kühle side 217-221.pdf
Cuba-krisen Khrustjovs svar til Kennedy d. 28. okt. 1962-2.docx
Billeder der ændrede verden Cubakrisen 1962
David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig.docx
Thomas A Bailey om ansvaret for Den kolde krig.docx
SALT 1-aftalen 26. maj 1972.pdf
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 74-81. Afspænding og konflikt.pdf
Warszawapagtlandenes erklæring 13. august 1961 og tabel over emigranter fra øst til vest.pdf
5 ting, du skal vide om Murens fald
Manden, der lukkede og slukkede for kommunismen og den kolde krig, er død Kristeligt Dagblad 2022.pdf
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 86-93. Sovjetunionen bryder sammen.pdf
NATO-Russia Founding Act 1997.pdf
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 100-106. En ny orden i Europa.pdf
Marie Krarup Jeg er nationalkonservativ, og derfor er jeg imod, at Danmark støtter krigen i Ukraine, Ræson 2021.pdf
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 112-119. Den kolde krigs genkomst.pdf
Tilgange til historien forskellige historieopfattelser (VK).docx
L Wittner Afsluttede Reagans oprustning virkelig den kolde krig.docx
Supplerende stof:
Sp til de to systemer skema til Bryld.docx
sp til Novikov og Kennan.docx
3s sp udbruddet af den kolde krig 1946.docx
3s Inddæmningspolitikken.docx
3s sp To tyske stater og de to alliancesystemer.docx
3s sp styrkeforholdet mellem øst og vest.docx
Synspunktsmateriale definition.docx
3s sp til ansvar for kold krig.docx
3s sp Terrorbalancen og det militære styrkeforhold mellem Østblokken og Vesten.docx
The history of the Cuban Missile Crisis - Matthew A. Jordan
3s sp Afspænding og konflikt.docx
sp Berlinmuren og opstande i Østblokken.docx
Opsamling 1980erne.pptx
3s sp til Sovjetunionens sammenbrud 1.docx
sp 3s Ny orden i Europa efter 1990.docx
3s sp Den kolde krigs genkomst.docx
3s sp aktør-struktur Reagan.docx
Husk bogen "Verden efter 1914".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kina efter 1949
Forløb som tager udgangspunkt i opiumskrigene med fokus på Kinas svækkelse i forhold til udenlandske interesser (imperialisme). Perioden frem mod den kommunistiske revolution i 1949 indgår ikke her. Det er overordnet fokus på udviklingen under kommunismen med nedslag ved: det store spring fremad, kulturrevolutionen og den økonomiske udvikling fra 1978 (Deng Xiaopings reformer) samt udviklingen i levevilkår. Afslutningsvis arbejdes med menneskerettigheder og globalisering.
Grundbøger/fremstillinger:
Kina efter 1840, side 16-19, 67-68 (figur), 73n-76 (Det store spring fremad), 83-88 (Kulturrevolutionen), 94n-97 (levevilkår i Maos Kina)
Bryld: Verden efter 1914, 4. udg., side 322-334
P. Nedergaard, side 71-73,76-79 (øko. udvikling/reformer), 108-112 (demokratibevægelse/politisk udvikling)
Kjeld Erik Brødsgaard: Kina i moderne tid, side 211-213 (forbedret levestandard - især tabel side 212)
Chinas rise to power, Nyhedsindslag fra Faktalink
Dokumentar: Beijing 1989 (ekstra materiale - Mette Holm om udviklingen frem mod massakren på Den himmelske Freds Plads)
Kildemateriale:
Brev til Dronning Victoria 1839
En Bokserproklamation (1900)
Fransk karikatur, ca. 1900
Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner (1958) fra "Kina efter 1840"
Kulturrevolutionens korrekte kurs
Tabel: levestandard pr. indbygger 1978-2016
Kinas optagelse i WTO (2001)
Charter 08 (fra Jens-Peter Fage: Ansigt til ansigt med kineserne, 2010)
Til te hos politiet 2009, ibid
Indhold
Kernestof:
Kort Kina.docx
Brev til Dronning Victoria 1839.docx
Kina efter 1840 s. 16-19 og Opdagelserne s. 75-79.pdf
Nanjing-traktaten 1842.pdf
Kina efter 1840 s. 19-23 og Nanjing-traktaten s. 152-153.pdf
Kildesæt til bokseropstanden.pdf
Kort over udenlandske områder i Kina .pdf
Kina efter 1840 s. 30-36.pdf
Det politiske system fra 1949.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 322-334
Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner .pdf
Kina efter 1840 s. 73-89 Det store spring og kulturrevolution.pdf
Om Mao og den Lille Røde.pdf
Kulturrevolutionens korrekte kurs.pdf
Levevilkår side 211-216 Brødsgaard.pdf
Tabel levestandard.pdf
Levevilkår samt USA vs Kina i 1970erne.pptx
Kina efter 1840 side 93-97 om levevilkår.pdf
‘Socialism with Chinese characteristics’ explained
P. Nedergaard Kina s. 71-79, statistik .pdf
Kilde om Kinas optagelse i WTO.docx
3s sp til menneskerettigheder og demokratibevægelse.docx
Rapport: Kina forsøger at udrydde uighurerne som folk
3s menneskerettigheder opgave med kildetekster.docx
Menneskerettigheder kilder Charter 08 og Til te hos politiet.pdf
Nedergaard politik i dag side 108-112.pdf
Supplerende stof:
Sp til Kina og Europa 1500.docx
Sp til den første opiumskrig 3s.docx
3s sp Bokseropstanden 1898.docx
3s Sp til Maos Kina 1949-1957.docx
Kina - overblik over Kina efter år 1900.pptx
Husk bogen "Verden efter 1914"
3s Det store spring fremad Maos Kina.docx
Upload jeres skriftlige produkt (mini-synopsis eller PPP) til mappen "Kina" - undermappen "Det store spring fremad" inden dette modul.
3s Kulturrevolutionen 1.docx
3s Kulturrevolutionen 2.docx
Sp til levevilkår.docx
Kilde om Kinas optagelse i WTO.docx
3s opgave om den økonomiske udvikling i Kina fra 1978-3.docx
CFU-login
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Demokrati, styreformer (kronologi)
Indhold
Kernestof:
Enevælde intro.pptx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 192-199
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 135-145, 168-175, 194-197, 215-219
Junigrundloven ǀ Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849
"Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed" - tale af Johanne Meyer, 1888
De politiske partier, Systime.docx
Andrea Nielsen og Olivia Nielsen: Taler, 1. maj 1899 – Danmarkshistorien | Lex
Bilag Ideologiernes kamp - kold krig .pdf
Supplerende stof:
Miniforedrag - Den danske enevælde
Sp 3s til oplysningstiden revolutioner.docx
3s Sp til Kühle og Orla Lehmann Politisk opbrud og de nationalliberale ideer.docx
3s sp Den danske grundlov og valgret.docx
3s sp om kvinders valgret.docx
3s sp demokratisering på landet.docx
Gimleprogrammet, 6.-8. juni 1876 – Danmarkshistorien | Lex
3s De politiske partier og højskolebevægelsen.docx
Gimleprogrammet Socialdemokratiet 1876.docx
3s Den danske fagbevægelses historie.docx
3s periodisering og kronologi.docx
Medbring bøgerne: "Verden før 1914" og "Verden efter 1914"
Thiedecke Periodisering.pdf
Ved Det grønne bord og eksamenstræning.
Check undervisningsbeskrivelsen/pensum og overvej evt. spørgsmålet hertil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111637971", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111637971", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111637971" }