Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Allan Skou Kristensen
Hold
2022 HI/t (
1t HI
,
2t HI
,
3t HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
Titel 2
Romerriget
Titel 3
Besættelsen 2
Titel 4
Japans moderne historie
Titel 5
Den Kolde Krig
Titel 6
Japans moderne historie 2
Titel 7
Danmark i 1800-tallet
Titel 8
Dansk vikingetid
Titel 9
Imperialisme, verdenskrige og folkedrab
Titel 10
Danske kvinders historie
Titel 11
Den Syge Krop (Kronologiforløb)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Besættelsestiden i Danmark
Indhold
Kernestof:
Metode 1 - Historie som begreb.docx
Video: Foredrag om München-aftalen (5 min)
Pensum - Historien om Danmark.pdf
Video om Besættelsen den 9. april 1940, Danmarkshistorien.dk
Metode - Introduktion til erindringshistorie.docx
Metode - Erindringsfelt-modellen.docx
Info om film.docx
Modstandsbevægelsen i Danmark.docx
Modstandsbevægelsen og Oktober 43 .docx
Metode - Erindringssteder.docx
VK-elevernes modstandsaktioner.pdf
Supplerende stof:
Dilemmaspillet 9. april
Film: 9. april (2014), klip 21:30-40:00.
Kongens Valg (09:45-20:45)
Tysk memorandum til den danske og den norske regering, 9. april 1940.docx
L3 - Europæiske begivenheder 1938-april 1940.pptx
L4 - Lektie med opgaver.docx
Kampen om historien: Kunne vi have undgået besættelsen?
Store Danskere - Erik Scavenius (2012), DR2
Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Nej til Scavenius Vej i København.docx
Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister.docx
Samarbejdspolitikken.pptx
Bombningen af Den Franske Skole blev redigeret ud af erindringen, Information, 2012.docx
Lærerpowerpoint, erindringshistorisk analyse af de fem aar.pptx
Statistikker over sabotagehandlinger.docx
Mindet om oktober 1943 – når myten skygger for virkeligheden .docx
Analyseark til erindringssteder.docx
Afskedsbrev, Christian Ulrik Hansen, 23.06.1944.docx
Meget stærk Folkestemning bag Dødsstraf, Berlingske, 15. juni 1945.pdf
Opsamlingsark - Besættelsestiden i Danmark 1t 2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Romerriget
Forløbet havde fokus på Romerrigets generelle historiske udvikling fra Republikkens begyndelse over Kejserperioden til Romerrigets fald. Herunder Romerrigets betydning for Verden i dag. Der har været fokus på årsagsforklaringer, periodisering samt struktur- og aktørforklaring. Udover kernestoffet er der i det supplerende stof lagt vægt på hvordan historiefaget arbejder sammen med andre fag for at finde frem til historisk viden (eks. Arkæologi, radiologer, retsmedicinere etc.).
Om republikken:
- Hvordan belyses romernes selvforståelse igennem grundlæggelsesmyten?
- Hvordan var det politiske system opbygget i den romerske republik?
- I hvor stor udstrækning var Republikkens politiske system demokratisk?
- Hvordan etablerede Rom sig som en stormagt i Middelhavsområdet?
- Hvilke årsager var der til Republikkens undergang? Herunder hvorvidt det var strukturelle eller aktørmæssige årsagsforklaringer som kan vurderes at ligge til grund for dette.
Om Kejsertiden:
- Hvilken indflydelse fik Augustus på Romerrigets udvikling?
- Hvordan anvendte Augustus propaganda?
- Hvilken indflydelse havde Romerriget på de områder, som det erobrede?
- Hvilke årsagsforklaringer ligger bag Romerrigets fald?
- Hvordan har Romerriget påvirket nutiden?
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk
-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- historiefaglige teorier og metoder.
Kernestofsområder
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
Indhold
Kernestof:
Lektion 1 - Romerrigets grundlæggelse.docx
Metode - Periodisering .docx
Dokumentar - Mary Beard om Romerrigets grundlæggelsesmyte (uddrag)
På sporet af Romerriget - Kap 1 og 2.pdf
På Sporet af Romerriget - Kap 3.pdf
På Sporet af Romerriget - Kap 4.pdf
Skriftlighed – Eksempel på redegørelse.docx
På Sporet af Romerriget - Kapitel 5.pdf
Info om embedsmændene.docx
På Sporet af Romerriget - Kapitel 6.pdf
På Sporet af Romerriget - Kapitel 7-1.pdf
På Sporet af Romerriget - Kapitel 8.pdf
På Sporet af Romerriget - Kapitel 11.pdf
På Sporet af Romerriget - Kapitel 10.pdf
Supplerende stof:
L1 – Arbejdsark til Grundlæggelsen.docx
L2 – Arbejdsark til Grundlæggelsesmyten.docx
Lektion 2 - Titus Livius, Fra Byens Grundlæggelse.docx
L3 – Arbejdsark til Den Italiske halvø.docx
Metode - Motiv- og kausalforklaringer, bagvedliggende og udløsende årsager.docx
Årsags-modelopstilling.pdf
Biografiske oplysninger om Polyb.docx
L4 – Arbejdsark til De Puniske Krige.docx
Kort.pdf
Metode - Drivkræfter og historiesyn.docx
Arbejdsark til Pax Romana.docx
Arbejdsark til Romerrigets fald.docx
Dokumentar - Mary Beard: Empire Without Limit (uddrag om Romerrigets undergang)
Google Docs: Opsamling på Romerriget
2022-25t - Opsamlingsark Romerriget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsen 2
Indhold
Kernestof:
De Forbandede År
Lektion 01 - Fremstilling - Muhammed-tegningerne, lex.dk.docx
Lektion 01 - Arbejdsark til Kulturens virkning på historien.docx
DRTV - Teaterblod: Revy er ikke for sjov
Lektion 01 - Svarbazar.docx
Man binder os på mund og hånd, Højskolesangbogen.dk.docx
Lektion 02 - Forfatterens drillevise, der gik ind i historien, Avisen Danmark, 2015.docx
Metode - Kildebrug i historie.docx
Diskussionsspørgsmål i timen:
Hævnens time, DRTV (2020) - Uddrag
Lektie - Hævnens time notatark.docx
Matrixgruppe-spørgsmål til besættelseshistoriografi.docx
Konfliktzonen Danmark, s. 203-206 (uddrag).pdf
Konfliktzonen Danmark, s. 206-208 (uddrag).pdf
Konfliktzonen Danmark, s. 209-212 (uddrag).pdf
Konfliktzonen Danmark, s. 215-217 (uddrag).pdf
Problemstillinger DHO.docx
Frode Jakobsens beretning fra 1975 om besættelsen 9.docx
Metode - Historieskabt og historieskabende.docx
Historie-materiale DHO
Skriftlighed i historie lektion 2.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Japans moderne historie
Forløbet har fokus på Japans nyere historie fra ca. midten af 1800-tallet og frem til i dag. Dog med primært fokus i perioden fra 1900-1945. Overordnede fokuspunkter har været udviklingen i det japanske samfund og den japanske nationale selvforståelse, specielt efter møderne med de vestlige imperialistiske nationer. Herunder er behandlet udviklingen i den japanske imperialisme og nationalisme, som fører til de territoriale udvidelser i Asien fra starten af 1900-tallet og frem til og med Anden Verdenskrig. Et specielt fokuspunkt har været Nanjing-massakren, hvor forløbet har haft fokus på forskellige opfattelser af denne begivenhed og slutteligt krigenes betydning for Japan som nation i dag.
Forløbet dækker læreplanens krav om et forløb med udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Emner:
Japans modernisering - økonomisk, politisk og teknologisk.
Japans forhold til andre lande – herunder omkringliggende lande og vestlige lande
Japans selvforståelse og udvikling til imperialistisk nation.
Japans rolle i Asien 1931-1945 (15-års krigen)
Nanjing-massakren
Historiebrug og erindring i Japan i dag.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestofsområder:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Indhold
Kernestof:
Tokugawashogunatet (1600-1868).docx
Shogunatet under forandring (1800-1868).docx
Imperialisme (uddrag fra lex.dk).docx
Opiumskrigene.docx
Den moderne japanske nation (1860-1890).docx
Supplerende stof:
Video - Shintoisme forklaret
Japans historie (1): Bushido samuraiens vej, DR K (2011)
Drivkræfter og SPØRG-skema til Japans Historie, afsnit 1.docx
Torii-port ved Fushimi Inari-helligdommen (før 794).docx
Uddrag fra Samuraiens vej (Shīdo), Af Yamaga Sokō (ca. midt 1600-tallet).docx
Tokugawa Ieyasu om militærregering og den sociale orden (ca. 1600-10).docx
Eksempel på opstilling af årsagsforklaringer til shogunatets fald i 1868.jpg
Øvelse med geografi i Asien.docx
Video - Introduktion til Meiji
Film: The Last Samurai (2003)
Notat og arbejdsark til The Last Samurai.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den Kolde Krig
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark - Lektion 01.docx
Ny verdensorden efter Ruslands krig, TV2.dk, 25.02.2023.docx
Lektion 02 - Opgaveark 1945-55.docx
Begyndelsen på Den Kolde Krig 1945-1955, Den Kolde Krigs Verden, Systime.docx
Stalins tale på valgmødet den 9. februar 1946.docx
KAMI og UKRONET.docx
Timens forløb
Kennans lange telegram.pptx
Kennans Lange Telegram, 22. februar 1946.docx
Hjemmeside: Nuke map
Atomvåben antal, 2023.docx
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: Den kolde krigs verden, Systime; sider: 14-15, 30-33, 60-66, 68-73
Arbejd selv med lektien 18-09-2023.docx
Arbejdsark til frygten for atomkrig.docx
Alt forladt - Regan Vest
Danmarkshistorien.dk - Gjorde Hiroshima danskerne bange for atomkrig.docx
Kilde - Atombombe i trikot - Se og Hoer.docx
Gallup 1961: International undersøgelse om magtbalancen mellem øst og vest
Nedtælling til 1961 - opførelsen af Berlinmuren
Notatark til dokumentaren Nedtælling til 1961 - opførelsen af Berlinmuren.docx
Dokumentar: Stasi - Østtysklands hemmelige politi (2012)
Vi ser starten af Forrest Gump
Timens forløb:
2t HI - Grupper til miniprojekt
Lektie
Spørgsmål, materiale og metode, miniprojekt.docx
USAs inddæmningspolitik.docx
Præsident Trumans tale i Kongressen, 12. marts 1947.docx
Alliancer, våbenkapløb og blokdeling.docx
Klassens noter til Alliancer, våbenkapløb og blokdeling
David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965.docx
Arbejdsark til Ansvaret for Den Kolde Krig.docx
Hvem havde ansvaret, Verden efter 1914.docx
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 313-319
Økononomisk udvikling i Sovjetunionen 1950-1998.docx
Arbejdsark til Sovjetunionens sammenbrud.docx
Notat fra politbureaumøde, 30. april 1987.docx
Arvtagerstaten Rusland, Verden efter 1914.docx
Gymnasiale uddannelser - Informationsbrev om trivselsmålingen til elever på gymnasiale uddannelser 2023.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Udvidelse af EU - Wikipedia, den frie encyklopædi
NATO udvidelser.docx
Vladimir Putins tale om Ukraine, 22.02.2022 (uddrag).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Japans moderne historie 2
Indhold
Kernestof:
Århundredeskiftets krige (1890-1921).docx
Japansk imperialisme i 1930erne - Invasionen af Manchuriet.docx
Den Anden Kinesisk-Japanske Krig (1931-1945).docx
Dokumentar: Nanking (2007)
Anden Verdenskrig og nederlaget (1940-1945).docx
Kampen om Japans historie - Kildekritik og historiebrug.docx
Den historiske debat i populærkulturen (film og manga).docx
Supplerende stof:
Arbejdsark til Århundredeskiftets krige.docx
Århundredeskiftets Krige.pptx
Billedanalyse i historie.docx
Kilder om Gung-Ho.docx
Arbejdsark til Nanking (2007), opd. 2023.docx
Arbejdsark til Kampen om Japans historie.docx
Japans historiske hukommelsestab lever, Politiken, 08.08.2023.docx
Sasaki Töichis dagbog for den 13. december 1937.docx
Arkivmateriale fra Miner Searle Bates_ private samling, ukendt årstal.docx
Uddrag af avisartikel fra The Chicago Daily Mail, 15. december 1937.docx
Gode venner i tre lande, japansk propagandaplakat, 1938.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark i 1800-tallet
Indhold
Kernestof:
Arbejdslivets underværker, DRK, 2010
Lektion 1 - Arbejdsark til Intro til industrialisering.docx
1. modul - lektier - Industrialisering af Kristoffer Granov, Information, 2015.docx
Elevsamtaler
Lektion 2 - Lektie - To FORSKELLIGE fremstillinger om industrialiseringen i Danmark.docx
Samtaler
Arbejdsark til Danmarks industrialisering.docx
Redegørelse SRP eksempel.docx
Timens forløb
Billede og Ulriks beretning.docx
Kort over Peder Madsens Gang, 1870-73.docx
Lektie - Lektion 3 Byerne, boliger og sundhed.docx
Timens spørgsmål
Reglement for arbejderne på Rubens dampvæveri, 1869.docx
Timelønnen for faglærte og ufaglærte mænd og for kvinder i København, 1872-1914.docx
Arbejdsark til Lektion 4 - Fra håndværk til industri.docx
Et sted - To verdener, DR, 2023
Lektie - Lektion 4 Fra håndværk til industri.docx
Lektie - Lektion 5 Fagbevægelsens start i Danmark.docx
Emner
Lektie - Lektion 6 Den politiske magt i 1800-tallet.docx
Kildekritik - KAMI og UKRONET.docx
Louis Pio Maalet er fuldt! 2. maj 1872, med ordforklaringer.docx
Septemberforliget.docx
Arbejdsark til Septemberforliget og den danske model.docx
Komparativ analysemodel (historie).docx
Arbejdsark til Vurdering af storkonflikten.docx
Lektie - Kilder til vurdering af storkonflikt og Septemberforlig.docx
Arbejdsark til Tro og overtro i 1800-tallet.docx
Breitung, Amand. 1905. Udviklingslaeren og den bibelske Skabelsesberetning.docx
Tro og overtro i 1800-tallet.docx
Malerier fra 1800-tallet.docx
Opsamling på Danmark i 1800-tallet
Blankt SPØRG skema.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk vikingetid
Indhold
Kernestof:
Lektion 01 - Arbejdsark til Intro til Vikingetiden 800-900.docx
Historien om Danmark: Afsnit 3 - Vikingetiden, DRTV (2017). 00:00-34:00
Ekstra spørgsmål til arbejdsark
Lektion 02 - Arbejdsark til handel og byer.docx
Ottars og Wulfstans nordiske rejsebeskrivelser ca. 890.docx
Lektion 02 - Landskab og bebyggelse.docx
Uddrag af Den angelsaksiske Krønike (789-954).docx
Lektion 03 - Nordboernes vikingetogter, Danmark - Tider og Temaer.docx
Arbejdsark til Vikingernes togter.docx
Århusstenen 3 (maskestenen) og Glavendrupstenen.docx
Timens forløb
Lektion 04 - Arbejdsark til Social lagdeling, kvinders rolle og begravelsesskikke.docx
Lektion 04 - Social lagdeling, kvinders rolle og begravelsesskikke.docx
Ibn Fadhlan om vikingebegravelse ved Volga, 921.docx
Lektion 05 - Arbejdsark til Blåtands gravplyndringer.docx
Harald Blåtand forbindes med gravplyndringer, Kristeligt-dagblad.dk, 10.11.2014.docx
Dokumentar: Gåden om Danmarks første konge - afsnit 3 (uddrag)
Kilder - Jellingstenene, ca. 950-965.docx
Arbejdsark til Jelling-dynastiet.docx
Lektion 06 - Hvem havde magten - Vikingetiden 800-1050.docx
Timens spørgsmål:
Lektion 07 - Allelev-krucifikset (ca. 1100-tallet) og artikel om fundet.docx
Lektion 07 - Arbejdsark til Haralds omvendelse.docx
Lektion 07 - Kristusfiguren på den store Jelling-sten (ca. 965).docx
Historien om Danmark - Episode 3: Vikingetiden (34:00-49:34)
Lektion 07 - Haralds omvendelse, lærer-powerpoint.pptx
Fremstillinger og kildekritik, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Systime.docx
Erindringsfelt-modellen.docx
Plakat fra DNSAP's Landsstævne 1938.docx
Tekst fra dansk historiebog til skolebrug, 2011.docx
Tegning - Thyre Dannebod grundlægger Dannevirke (1855).docx
Lektion 08 - Arbejdsark til Erindring om vikingetiden.docx
Lektion 09 - Arbejdsark til Middelalder og periodisering.docx
Vores Danmarkshistorie, s. 48-56.pdf
Lektion 10 - Arbejdsark til Kirken og kongen.docx
Afrikas historie, Systime, s. 47-54, 62, 66-67.pdf
Arbejdsark til Imperialisme.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Imperialisme, verdenskrige og folkedrab
Forløbet har to dele:
- Imperialisme, kolonier og 1. Verdenskrig
- Holocaust under Nazityskland
1. del: Imperialisme, kolonier og 1. Verdenskrig
Med udgangspunkt i imperialismeperioden ca. 1870-1914 undersøgte klassen Belgiens kolonifortid. Herunder hvordan stormagternes koloniudvidelser og imperialismen førte til 1. Verdenskrig.
Dette område blev yderligere undersøgt på klassens studieretningsrejse til Bruxelles. Klassen besøgte Afrikamuseet i Bruxelles og analyserede en udstilling ud fra udstillingsprincipper og erindringen af kolonifortiden. Derudover var klassen på besøg i Ypres. Klassen besøgte det lokale museum og lærte om verdenskrigens indflydelse på byen og området. Et hovedfokus for turen var erindringen af 1. verdenskrig blandt sejrherren Storbritannien og taberen Tyskland. Klassen besøgte herunder:
- En kirke oprettet til minde om britiske enheder
- Menin Gate, som er mindested for faldne Commonwealth-soldater
- Tyne Cot-kirkegården for Commonwealth-soldater og Langemark (tysk) kirkegård.
Eleverne undersøgte forskelle i de to nationers historiske erindring af Verdenskrigen ud fra disse steder og præsenterede deres analyser i gruppepræsentationer.
2. del: Holocaust under Nazityskland
Med udgangspunkt i forløbets første tema om imperialismen og 1. Verdenskrig, var temaerne her:
- Definition af Folkedrab under FN, herunder fokus på menneskerettigheder efter Holocaust.
- Stantons ti stadier for et folkedrab (dele af denne blev brugt som rammesætning til forskellige udviklinger i Nazityskland 1933-1945)
- Bagvedliggende årsagsforklaringer til Hitlers magtovertagelse i Tyskland, herunder Versailles-traktaten og dolkestødslegenden.
- Udviklingen i antisemitisme i Tyskland
- Selve Holocaust blev dækket igennem dokumentaren ”Ordinary Men”, der fokuserer på en historisk undersøgelse af hvordan almindelige tyske civilister blev til massemordere. Derudover hvordan Holocaust kan repræsenteres på filmmediet igennem uddrag fra ”Schindlers Liste”.
- Forskellige former for Holocaust-benægtelse og en diskussion af forbud mod benægtelse versus ytringsfrihed.
- Erindringen af Holocaust blev dækket ved undersøgelse og diskussion af den tvungne undervisning i folkedrab i historiefagets læreplan.
Indhold
Kernestof:
Udstillingsprincipper på museum - Udvidet 2024.pptx
Historisk metode - Museumsanalyse.docx
Billede af tyske soldater (1918) og Erindringssted - Statue på Langemark kirkegård.docx
Billede - Ypres (1918).docx
Kilde - Erindring om giftgasangreb ved Ypres af Lauritz Jørgensen (1954).docx
Erindringssted - Menin Gate, Ypres i Belgien.docx
Erindringssteder - Kirkegårde ved Ypres i Belgien.docx
Billede - Adolf Hitlers besøg på Langemark Kirkegård (1940).docx
Kilde - Adolf Hitler om sin tid ved Vestfronten i Mein Kampf (1924).docx
Vejen til Folkedrab, Columbus 2023, s. 14-29.pdf
Vejen til Folkedrab, Columbus 2023, s. 32-47.pdf
Udryddelseslejrene.pdf
Holocaustbenægtelse.pdf
Holocaust-erindring.pdf
Supplerende stof:
Notatark til dokumentaren Den Hvide Konge (2005).docx
Dokumentar - Den hvide konge (2005)
Museumsanalyse - oversigt for projekt 3t 2024.docx
For 60 år siden var der menneskezoo i Belgien, Politiken, 06-01-2019.pdf
Elevhæfte Yprestur 2023.docx
Lektie: Medbring jeres noter og billeder fra kirkegårdene
Folkeforbundet og Versaillestraktaten.pptx
Arbejdsark til folkedrab 1.docx
Arbejdsark til Hitlers vej til magten.docx
Tabel - Inflation i Tyskland 1914-1923.docx
Tabel - Arbejdsløshed i Tyskland 1934-38.docx
Kilde - Bemyndigelsesloven (24. marts 1933).docx
Kilde Erindring - Man regnede med os igen (ukendt årstal).docx
Arbejdsark til Fjendebilleder.docx
Kilde - Tysk børnebog fra 1930_erne.docx
Kilder - Erindringer om jøde-diskrimination.docx
Kilde - Den sorthårede jødedreng lurer i timevis fra Mein Kampf, Adolf Hitler (1924).docx
Ordinary Men (Netflix, 2024)
Notatark til Ordinary Men.docx
Kilde: Schinder's List (1993) - uddrag
Arbejdsark til Udryddelseslejrene.docx
Ekstra spørgsmål (efter filmklippene)
Arbejdsark - Holocaustbenægtelse.docx
Kilder - Tre påstande om holocaust-benægtelse.docx
Kilde - Facebooks politik om holocaustbenægtelse af Mark Zuckerberg (2020).docx
Kilde - Vejledning til Historie A, STX (2022).docx
Regeringen vil indføre obligatorisk undervisning om Holocaust, Altinget.dk (2022).docx
Arbejdsark til Holocaust-erindring.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Danske kvinders historie
Indhold
Kernestof:
L1 Arbejdsark - 1770-1850 - Den tidlige kvindesag.docx
L1 Kilde - Erklæring om menneskets og borgerens rettigheder, 1789.docx
L1 Kilde - Erklæring om kvindens og borgerindens rettigheder, 1791.docx
L1 - Oplysningstiden, meget kort fortalt (2024).pptx
L1 Lektie - 1770-1850 Den tidlige kvindesag.pdf
L2 Arbejdsark - Kvindernes arbejdskamp.docx
Kilde 1 - Livet som strikkerske.docx
L2 Lektie - 1850-1915 - Industrialisering og arbejderkamp.pdf
Gym_brev_til_gymnasieelever_om_trivselsmålingen_2024.pdf
Vejledning i besvarelse af UMV_DK 1.pdf
Engle, Georg Brandes, 6. juli 1887.docx
Eksempel på mundtlig fremlæggelse.docx
Eksempel på mundtlig fremlæggelse (udfyldt).docx
L3 Lektie - Sædelighedsfejden 1883-1887, Danmarkshistorien.dk.docx
L4 Arbejdsark - Kvinders stemmeret.docx
L4 Lektie - Kampen om stemmeretten.docx
L5 Kilder - Om abort.pdf
L13 Arbejdsark - Lønindkomstulighed mellem køn.docx
L5 Lektie - 1915-1940 - Seksualitet og børnebegrænsning.pdf
Far til fire i byen (1956)
Notatark til Far til fire i byen (1956).docx
L6 Lektie - 1940-60 - Kvinder i krigs- og fredstid.pdf
Valgplakat for Socialdemokratiet, 1946 og 1960.docx
Antal børn og alder ved fødsler.docx
Arbejdsark til L6 og L7.docx
Fælles notatark L6 og L7
L8 Notatark - Dokumentar Vejen er lang, DR (uddrag).docx
L7 Lektie - 1960-2000 - Rødstrømpebevægelsen.pdf
L8 Dokumentar - Vejen er lang, DR (uddrag)
Evalueringskriterier i historie.docx
L8 Lektie - 1960-2000 - Ligeløn, homoseksualitet og abort.pdf
Timens opgaver:
Øve-eksamen
Medbring gerne overstregningstusch og skriveredskab
Timens forløb
Grupper fremlæggelse.docx
Øve eksamenssæt kvindernes historie 2024.docx
L9 Arbejdsark - Nutidens feminisme.docx
L9 Lektie - Rødstrømper uenige: Hvad kan nutidens unge feminister overhovedet?, DR.dk. 18.9.2016
L10 Arbejdsark - Undervisning og kvindesagen.docx
L10 Kilde - STX Læreplan i dansk A, 2017.docx
L10 Lektie - Interview m. Linda Nørgaard Andersen, 21.02.2024, P1 Morgen 012330-013930, DR.mp3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den Syge Krop (Kronologiforløb)
Indhold
Kernestof:
K.K. Steincke Raceforbedring (Racehygiejne, Eugenik), 1920.docx
KAMI og UKRONET.docx
DRTV - De åndssvages historie: De farlige gener
Kilde - Hippokrates-3-4.pdf
Timens forløb
Da guderne fik konkurrence.docx
En rejse gennem klostermedicinens historie.docx
L04 Lektie - Middelalderen.docx
Eksamensøvelse i forløbet Den Syge Krop. Frokostpausen afholdes! Vi sætter tiden på pause, så I kan få frokost.
Øvesæt i Den Syge Krop 2025.docx
Eksamensfremgangsmåde og metode-forståelse i historie.docx
Hippokrates - Vind, vand og steder (c. 400 fvt.).docx
Debatartikel i Politiken, 18. marts 2023.docx
Slægtstavle fra bogen 'Sindssygdommenes Arvegang og raceforbedrende Bestræbelser' (1929).docx
En liden bog om allehånde sygdomme (1596).docx
Osama Ibn Munqidh om frankisk lægekunst, ca. 1175.docx
Renæssancen.docx
The Renaissance: Was it a Thing? - Crash Course World History #22
Lov om smitsomme sygdommes helbredelse og udbredelse, 17. april 1782.docx
Oplysningstid, videnskab og enevælden.docx
Timens opgaver:
Opsamling omkring store udviklingslinjer fra antikken til ca. 1915
Danmarks Riges Grundlov, Paragraf 89. (5. juni 1849).docx
Arbejdsark - Velfærdsstaten 1849-1933.docx
Dokumentar - Historien om Danmark, ep. 9 (uddrag om Kanslergadeforliget)
Velfærdsstaten 1849-1933 - Fra Grundlov til Socialreform.docx
Pjece om KRAM-anbefalinger (2006).pdf
Arbejdsark - Konkurrencestaten.docx
Udvikling i udgifter til velfærd og Udvikling i erhvervsgrupperne i Danmark (ca. 1945-2010).docx
Velfærdsstaten - fra Kanslergadeforlig til konkurrencestat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111638869", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111638869", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111638869" }