Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Bertil Thybo Hoffmann
Hold
2022 HI/u (
1u HI
,
2u HI
,
3u HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1. Romerriget
Titel 2
Træning af mundtlighed og problemstillinger
Titel 3
Forløb 2. Vikingetid og dansk middelalder
Titel 4
Forløb 3. Besættelsestiden
Titel 5
Forløb 4: Renæssance og reformation
Titel 6
Forløb 5: De store opdagelser og DK som kolonimagt
Titel 7
Forløb 6. Industrialisering og arbejderbevægelse
Titel 8
Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 1)
Titel 9
Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 2)
Titel 10
Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget
Titel 11
Forløb 8. Nazismens racehygiejne og holocaust
Titel 12
Forløb 9. Den Kolde Krig
Titel 13
Forløb 10. Det moderne Kinas historie
Titel 14
Kronologi og eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1. Romerriget
Forløb om Romerriget med særligt fokus på udviklingen i det politiske system, herunder overgangen fra republik til kejserdømmet, synet på Augustus, men derudover også om årsagerne til ekspansion og sammenbruddet.
Materiale
Vi så uddrag af dokumentaren ”Orden i kaos - Augustus (DR)” og hele dokumentarfilmen ”Sådan ændrede romerne verden (DR)”. I forløbet er der hovedsageligt læst fremstillingsstof fra ”Verden Før 1914” og ”På Sporet af Romerriget”. Derudover har eleverne arbejdet med en række kilder og et miniprojekt om gladiatorkampe, som de forventes at kunne perspektivere til ved eksamen.
Nedenunder er der en liste med nogle af de centrale ting, som vi har arbejdet med i forløbet.
- Årsagerne til Romerriget succesfulde ekspansion. Inddragelse af historiske drivkræfter og betydningen af romanisering
- Republikkens politiske system
- Klient-Patron forholdet
- De interne konsekvenser af Romerrigets ekspansion (bønder, nobilitet og Tiberius Gracchers reformforsøg)
- Årsager til republikkens undergang (Herunder triumviratet med Pompeius, Crassus og Cæsar)
- Den guddommelige Kejser Augustus (Herunder hvordan han fastholdt magten og forskellige syn på ham)
- Gladiatorkampe og deres funktion i samfundet
- Slægt, moral og religion i Romerriget
- Forklaringer på Romerrigets sammenbrud
- Romerrigets spor i eftertiden. Herunder arbejde med historiebrug i forhold til romerrigets fald
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
Artikel: Hagekors eller ej? Verdens største krigsspil vælger dem fra – igen
Kære alle. Velkommen til historie i gymnasiet. Jeg glæder mig til at møde jer. Mvh Bertil
Lektie: Som forberedelse til dagens time skal du gøre dig nogle overvejelser om, hvorfor man skal have historie i gymnasiet: Hvad kan man bruge faget til? Derudover skal du medbringe en fysisk genstand, som du mener siger noget om dig selv. Det er IK
Afsnit
Arbejdsark til dokumentarfilmen _Hvordan romerne ændrede verden_.docx
Dokumentarfilm: Hvordan romerne ændrede verden
Kære 1u. Som forberedelse til timen skal I læse materialet om de historiske drivkræfter og besvare de to spørgsmål skriftligt.
Pensum. De 5 historiske drivkræfter (uddybning).pdf
Dokumentar: Hvordan romerne ændrede verden
Kære 1u. Min datter er desværre syg. Læs min besked på Lectio om skriveøvelsen I skal lave på baggrund af filmen og artiklen. Mvh Bertil
Artikel: Romerne var bare bedre, Berlingske Tidende Lørdag d. 16. december 2006
Modul 3. Republikkens politiske system.docx
Overblik Det politiske system i republikken og clientela-systemet.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 37-58
Modul 4. Arbejdsspørgsmål til Ciceros valgkamp.docx
Kilde. Quintus Tullius Ciceros råd om valgkamp, ÷64.docx
Oplæg. Den romerske republiks styreform.pptx
- Se filmen og læs det korte materiale i Knud Helles Romerriget 1991. Genfortæl derefter hvordan republikkens politiske system fungerede ud fra figuren i overblik. Prøv at få så mange detaljer med som overhovedet muligt! Overvej derefter fordelene og
Film: Den romerske republiks politiske system
Det politiske system i republikkens Rom. Knud Helles, Romerriget 1991. Side 24-25.pdf
Modul 5. Årsagerne til Romerrigets succesfulde ekspansion.docx
Lærenote. Forbundsfæller og Provinser. Hvordan fastholdt romerne magten.docx
Modul 6. Interne konsekvenser af Romerrigets ekspansion.docx
Film: The History of Rome (Every Year)
- Medbring farver og tuscher til at tegne med!
Modul 7. Republikkens undergang og kejsermagtens etablering.docx
Dokumentar: Orden i Kaos (CFU)
Model. De interne konsekvenser af Romerrigets ekspansionn.pdf
Modul 8. Den guddommelige Kejser Augustus.docx
På sporet af Romerriget. Kapitel 6 side 51-53.pdf
Kilde. Prima Porta statuen.docx
Kilder. Augustus. Mine bedrifter (Res Geste) og Tacitus Vurdering af Augustus' styre.pdf
Modul 9. Den fortsatte ekspansion og romaniseringen.docx
Artikel: Akvædukter: Romerrigets vandforsyning var det »mest beundringsværdige i hele verden«, Videnskab 10 juni 2018
Film: History vs. Augustus - Peta Greenfield & Alex Gendler
Film: Top 8 Ancient Roman Technologies | History Countdown
Modul 10-11. Miniprojekt om gladiatorkampe i Romerriget.docx
Billedkilder. Gladiatorkampe i Romerriget.docx
Fremstiling. Samfundet som teater – Fra Caesar til Silvio (uddrag).docx
Fremstilling. Materiale om gladiatorkampe fra Verden før 1914. I-bog.docx
På sporet af Romerriget. Kapitel 10, side 97-101.pdf
Kilde. Seneca til middagsforestilling.docx
Lærenote. Levn og beregning i historiefaget.docx
Filmklip fra Gladiator (2000). Defeating the Undefeated Gladiator, 4.41 minutter
- Brug de 20 minutters forberedelse derhjemme på at arbejde videre med jeres oplæg. I får de første 15 minutter af modulet til at blive helt klar og uploade jeres præsentationer under elevfeedback. Vi trækker lod om at høre et par stykker.
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Kilder. Augustus. Mine bedrifter (Res Geste).pdf
Filmklip fra Gladiator (2000): Defeating the Undefeated Gladiator 4.41 minutter
Kildeanalyse. Kejser Augustus.docx
Kilder. Augustus. Mine bedrifter (Res Geste) og Tacitus Vurdering af Augustus styre.pdf
Modul 14. Om slægt, moral og religion i Romerriget.docx
Romernes gudeverden - Nationalmuseet
Om Slægt, Moral og Religion. På sportet af Romerriget. Kapitel 9.pdf
Artikel: Der findes fire historiske epoker, som minder skræmmende meget om vores nutid – Romerrigets fald er den anden, Information 18. marts 2017
- Anvend de samme grupper/pladser som normalt
På sporet af Romerriget. Kapitel 8, side 71-79.pdf
Kort over Romerrigets deling og invasionerne udefra.docx
Artikel: Der findes fire historiske epoker, som minder skræmmende meget om vores nutid – Romerrigets fald er den anden, Information marts 2017
Analyseskema. Historiebrug.docx
Artikel: Nyhedsbrev: Boris Johnsons kommentar om Romerriget vækker harme
Dagens tegning. Make America's buildings beautiful again. Politiken.docx
Video. Full interview: Boris Johnson on COP26 and UK governments plan to tackle climate change (30 Oct 2021)
På Sporet af Romerriget - Kapitel 11.pdf
Forløb 1 om Romerriget (studieplan)
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Træning af mundtlighed og problemstillinger
I dette miniforløb har eleverne arbejdet med, hvordan de kan blive bedre i historiefaget. Til det formål har eleverne anvendt skemaet "Slap og Skarp i historie". Derefter har eleverne arbejdet med, hvordan man opstiller historiefaglige problemstillinger. Materialet der blev anvendt stammer fra "Historielab" og fra "Historelærens øvelsesbog".
Som afslutning trænede vi opstillingen af historiefaglige problemstillinger ud fra et klidesæt. Øvelsen blev afsluttet med, at eleverne fremlagde overfor hinanden med aktiv inddragelse af kildematerialet og metodiske overvejelser, ligesom til eksamen.
Forløbet har dermed gjort eleverne bevidste om, hvordan man bliver "skarp" i historiefaget. Samtidig har det trænet dem i at opstille historiefaglige problemstillinger og gjort dem bevidste om eksamensformen i faget.
Indhold
Kernestof:
Slapt og skarpt i historie.pdf
- Medbring grundbogen "Verden før 1914"
Intro til problemstillinger og det funktionelle kildebegreb.docx
Historielærerens Øvelsesbog, s. 68-70. Gode råd til problemstillinger.pdf
- Medbring historiebogen "Verden før 1914".
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
- Inden timen skal I have genlæst de to dokumenter om historiefaglige problemstillinger og have svaret på arbejdsspørgsmålene til dem. Alt materialet (inklusivt spørgsmålene) ligger på modulet mandag den 23/1. I skal ikke lave de historiefaglige prob
Medbring historiebogen "Verden før 1914"
Forløb 1. Romerriget (prøveeksamen).pdf
- Medbring derudover historiebogen "Verden før 1914" og papir/blyant til at skrive på.
1u-HI. Eksempler på problemstilinger til eksamensæt. Romerriget.zip
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 2. Vikingetid og dansk middelalder
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til dokumentarfilmen _Historien om Danmark – Vikingetiden_.docx
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
- Læs karakteren du har fået i historie og de to dokumenter grundigt inden timen.
Bedømmelseskriterier for historie på STX.docx
Slapt og skarpt i historie.pdf
Modul 2. Introduktion til Vikingetiden.docx
Kilde. Ottars og Wulfstans nordiske rejsebeskrivelser ca. 890.docx
Kapitel 1. Vikingetiden 800-1050 (uddrag). Danmark. Tider og temaer. Digital danmarkshistorie. Kapitel 1..docx
- Dem som mangler at afholde faglige samtaler med mig skal medbringe deres skema med selvevaluering
Modul 3. Første skriveøvelse. En redegørelse i historie.docx
Download og installer programmet "Adobe Acrobat Reader" på jeres pc. Åben kompendiet i programmet. Nu kan I lave overstregninger og skrive noter i kompendiet (valgfrit)
- Lektie: Læs side 27-28 + 32-35 i kompendiet "Vikingetid og dansk middelalder". Fokuser særligt på afsnittet med vikingetogter. Lav gerne overstregninger.
Kompendium. Vikingetid og Dansk Middelalder.pdf
Kompendium. Vikingetid og middelalder OCR-SCAN.pdf
Modul 4. Motiverne for vikingetogterne og de kristnes syn på vikingerne.docx
Eksempler på redegørelser fra sidste time (elevfeedback)
Kilde. Klosterårbøger om vikinger og Alkuins omtals af vikingemes sejlads.pdf
Kilde. OCR.pdf
Modul 5. Vikingetidens samfund. Herunder kvinders stilling og vikingernes religion.docx
Ebbe Kühle. Danmarkshistorien i Globalt perspektiv side 33-47 (uddrag).pdf
Vikingernes guder - nordisk mytologi. Nationalmuseet
Høvding, bonde og træl og de højtstående kvinder. Fra Danmark – tider og temaer. Digital danmarkshistorie. Kapitel 1. Vikingetiden 800-1050 (uddrag).docx
Spørgsmål til dokumentarfilmen _1000 års tro. Danernes store religionsskifte_.docx
DRTV - 1000 års tro: Danernes store religionsskifte
- Brug 5 minutter på at skrive ned, hvilke faglige pointer du særligt tager med dig fra vores modul fredag den 10/2
Lektie: Læs side 28-32 i kompendiet "Vikingetid og dansk middelalder"
Modul 7. Træning i redegørelse med inddragelse af kildeanalyse (Harald Blåtands trosskifte).docx
Kilder. Widukind og Adam af Bremen. Harald Blåtands overgang til Kristendom.docx
Lektie: Genlæs side 32 i kompendiet "Vikingetid og dansk middelalder"
Modul 8. Arbejdsspørgsmål til dokumentarten 1000 års tro. Med tro skal land bygges.docx
DRTV - 1000 års tro: Med tro skal land bygges
Kære 1u. Brug de 15-20 minutters forberedelse på at genlæse jeres skriveøvelse og gøre den bedre. I får de første 10 minutter af modulet til at gøre dem færdige. Derefter skal I uploade og læse hinandens i nye grupper.
Plakater. Kirkens magt i Middelalderen.pdf
Oplæg. Hvad kan forklare, at Kirken havde en så stor magt i middelalderen.pptx
Kirkens malerier fortæller om død og ødelæggelse som tegneserier, Fokekirken.dk
- Hvad fortæller lektierne om kirkens magt og position i middelalderen? Fokuser særligt på hvordan det var muligt for kirken at fastholde sin magt. Kan I spore relevante drivkræfter? Medbring tuscher og farver til dagens time. Samt en kuglepen.
Knudsen og Danielsen. Middelalderen historie religion litteratur og kunst.pdf
- Læs side 51-52 i kompendiet "Vikingetid og middelalder" (find kompendiet under et tidligere modul
Modul 10. Mariavise og Helvedeslegende.docx
Kildemateriale. Kalkmalerier fra middelalderen.docx
Lærenote. Levn og beregning i historiefaget.docx
- Læs kildematerialet grundigt inden timen og overvej, hvad vi kan bruge det til. Elever som ikke har læst siger det i starten af timen, så vi kan lave nye grupper ud fra det.
Kilde. Helvedeslegende år ca 1200.pdf
Kilde. Mariavise. Ukendt årstal. Men middelalder.pdf
Modul 11. Analyse af fortalen til Jyske lov fra 1241.docx
Kilde. Fortalen til Jyske Lov 1241.pdf
Læs side 53-57 i kompendiet "Vikingetid og middelalder"
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
- Kære 1u. I skal være klar til at fortælle om jeres arbejde med Jyske Lov (1241) fra sidste time.
Lektie: Læs side 57-59 i kompendiet "Vikingetid og dansk Middelalder"
Introduktion til Erik Klippings håndfæstning, 29. juli 1282. Fra Danmarkshistorien.dk.docx
Kongerækken (Fra kongehuset)
- Læs jeres noter fra vores forløb om vikingetid og dansk middelader igennem inden timen. Hvad har vi været igennem? Prøv også at løbe de kilder igennem, som vi har arbejdet med.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 3. Besættelsestiden
Indhold
Kernestof:
Modul 14. Historiebrug af vikingetiden.docx
Google Docs. Indsæt jeres bedste eksempler på historiebrug af vikingetiden
Overblik over vikingetid og middelalder i Danmark.pptx
Video. The Saga Of Biorn
Historiebrug af vikingetiden (Danmarkshistorien.dk)
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Kære 1u. På fredag den 17/3 skal vi starte op på vores nye forløb om besættelsestiden i Danmark. Som forberedelse til timen skal du snakke med et ældre familiemedlem om de oplevelser, som vedkommende havde under besættelsen af Danmark. Hvis personen
Modul 1. Den 9 april 1940 og dilemmaspil.docx
Kilde. OPROP - fra den tyske besættelsesmagt 9. april 1940
Film: Danmark besat den 9. april 1940
9. april 1940. Tyskland besætter Danmark. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer-1.docx
Kilde. Kort over de tyske angrebsplaner 1940.jpg
Kære 1u. Min datter er desværre blevet syg. I skal derfor arbejde selv dette modul. Alle grupper skal sende et udfyldt arbejdsark til mig på lectio inden timen er stoppet. Send et pr gruppe! Brug god tid på dilemmaspillet og noter jeres endelig holdn
Modul 2. Samarbejdspolitikken og øvelse i genrebevidsthed.docx
Samarbejdspolitikken. Fra Peter Frederiksen. Danmark - besat og befriet.pdf
Video: Samarbejdspolitikken
Samarbejdspolitikken. Fra Peter Frederiksen. Danmark - besat og befriet (OCR-scan).pdf
Modul 4. Arbejdsark til dokumentarfilmen om Erik Scavenius.docx
Store Danskere - Erik Scavenius (DR 2012)
Filmstriben: De forbandede år 1
Arbejdsark. Kunne den 9. april være undgået.docx
Arbejdsark. Dokumentarfilm om _Erik Scavenius_.docx
Danske regeringer 1939-1945. Danmarkshistorien.dk
Erik Scavenius - store danskere (DR)
Film: Samarbejdspolitikken
Kildeøvelse. Hvad skal vi tænke om ham Scavenius.docx
Kære 1u. Læs kildematerialet på modulet inden timen. Læg særlig mærke til, hvad det viser om synet på Erik Scavenius og samarbejdspolitikken under besættelsen og i nutiden. Læs også op på de kildekritiske begreber og overvej, hvilke der er relevante
Kilde 1. Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Kilde 2. Nej til Scavenius Vej i København. Fra 2012.docx
Kilde 3. Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister. 8 juli 1940.docx
Kilde 4. Resultater af folketingsvalgene 1939 og 1943.docx
Modul 7. Vilhelm Buhls anti-sabotage tale.docx
Den tidlige modstand. Niels Wium Olesen. Besættelsestiden 1940-1945. Uddrag af E-bog.docx
Kilde. Statsminister Vilhelm Buhls anti-sabotage tale.docx
Kildeøvelse. Mindepladen på VK og Christian Ulrik Hansens brev fra fælgslet.docx
Kære 1u. Læs lektien og svar på spørgsmålene derhjemme inden timen. Træk også gerne på viden fra timen i fredags. Velmødt.
Kapitel 6. Den tidlige modstand. Fra I-bogen Historieportalen.docx
Modul 9. De danske østfrontsfrivillige.docx
Kilder. To breve fra danske østfront frivillige. Fra bogen Peter Frederiksen Danmark besat og befriet.pdf
DRTV - Søren Kam: Nazisten der aldrig fortrød
De danske østfrontsfrivillige 1940-1945, Danmarkshistorien.dk
Statistik. Erhvervsfordelingen af optagne i Frokorpset baseret på stikprøver.jpg
Modul 10. Retsopgøret i Danmark.docx
Kilde. Gallupundersøgelse om retopgøret 1945.pdf
Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955. Danmarkshistorien.dk
DRTV - Hævnens time (Dokumentar fra 2020)
Spørgsmål til dokumentarfilmen _Hævnes time_..docx
Modul 12. Arbejde med dokumentarfilmen. Hævnens time. Inddragelse af historiebevidsthed.docx
Definition på historiebevidsthed. Fra historiefaglig arbejdsbog.docx
Lektie indeholder vigtig ny teori og viden, som I skal kunne bruge i jeres DHO og fremover. Brug derfor god tid på lektien. I får starten af modulet til at arbejde med de nye begreber.
Historiebevidsthed. Fra Historiefaglig arbejdsbog.docx
Lærenote. Levn og beregning i historiefaget.docx
- Kære 1u. Genlæs/skim lektien fra sidste time. På baggrund af lektien skal du kunne forklare begrebet "historiebevidsthed" og hvordan det hænger sammen med at mennesket både er historieskabt og historieskabende. Du skal også kunne forstå og anvende
Definition på historiebevidsthed.docx
Modul 14. Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelsen som allieret.docx
Kilde. Montgomery om modstandsbevægelsen i Danmark. Berlingske Tidende 13.5 1945.pdf
Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelse som allieret. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
- Kære 1u. Se min besked til jer på Lectio. Mvh Bertil
Modul 15. Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken. Den 29. august 2003.docx
Gennemgå jeres besvarelser fra sidste time, hvor I arbejdede alene (Modul 14). Vi starter med at snakke om jeres arbejde i starten af timen.
Kilde. Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Besættelsestiden i eftertidens lys. Fra Danmarkshistorien.dk
Kollektiv erindring og Erindringspolitik. Fra I-bogen Fra fortid til historie.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4: Renæssance og reformation
Indhold
Kernestof:
Kort. Pestens vej igennem Europa.jpg
Dokumentarfilm: Det geniale menneske - Pest over Europa
- Kære 2u. Velkommen tilbage efter sommerferien. Jeg glæder mig til at se jer igen. Vi starter i dag op på et nyt forløb om Renæssancen i Europa. Lav lektien inden timen.
Historiens kernestof, side 40-43.pdf
Modul 2. Renæssancens opståen og det nye menneskesyn.docx
Kort over handelsruter i middelhavet.pdf
Kilde. Giovanni Rucellai. Den guddommelige nåde. År 1464.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 123-138
Modul 3. Introduktion til kunst og arkitektur i Renæssancen.docx
Øvelse. Historiske stilarter.pptx
Introduktion til historire side 47-51. Stilistisk periodisering.pdf
Kilde. Leon Battista Alberti om billedkunsten 1436.docx
- Søg på nettet og find det renæssancemaleri, du synes allerbedst om/repræsenterer renæssancen bedst inden timen?
Verdenshistorien i korte træk,. Side 74-76.pdf
- Brug 5 minutter på at gennemgå øvelsen med arkitektur fra sidste time, da vi starter med at snakke om den. Øvelsen var i power point.
Renaissance - Overview - Goodbye-Art Academy
Kære 2u.Jeg er desværre blevet syg hvilket betyder, at I skal arbejde selv dette historiemodul. På timen skal I gå sammen i grupper med 2-4 medlemmer (vælg selv) og lave den arbejdsopgave, som står beskrevet i arbejdsarket "Modul 4. Analyse af kunst
Modul 4. Analyse af kunst i renæssancen.docx
Kilde. Galileis brev til storhertuginde Christina, 1615.docx
Google Docs. Statusopdateringer fra Galileo Galilei
- Kære 2u. Brug 5 minutter på at kigge på øvelsen med arkitektur inden timen. Vi starter med at snakke om den. I skal også være klar til at snakke om de tre spørgsmål til lektien i starten af timen. Få også medtaget kilden.
Billeder. Det Geocentriske og heliocentriske verdensbillede.docx
Dokumentar: Den bevægede jord (2009)
Modul 7. De naturvidenskabelige opdagelser og kirkens reaktion.docx
Renæssancen. Da mennesket kom i centrum. Side 181-187.pdf
Øvelse og kildeuddrag til reformationen i 1500-tallet.pptx
Reformation - hvad skete der lige der?
- Medbring bogen "Verden før 1914"
Renæssancen. Da mennesket kom i centrum. Side 195-203.pdf
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
- Kære 2u. Læs kildesættet igennem inden timen og understreg de steder, som I finder særlig vigtige. Gør det på den fysiske udgave, som I fik sidste time. Hvis I ikke var til timen, kan I finde kildesættet digitalt nedenunder.
Forløb 4. Renæssance og reformation i Europa (eksamenssæt).docx
- Medbring bogen "Verden før 1914", papir og skriveredskaber til timen. Se min besked på Lectio om hjælp til at opstille historiefaglige problemstillinger. Velmødt.
- I får de første 20 minutter af timen til at blive klar. Derefter fremlægger I for hinanden. Husk at kilderne skal anvendes aktivt med citater og at der skal inddrages metode. F.eks drivkræfter og kildekritiske overvejelser. Velmødt.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 5: De store opdagelser og DK som kolonimagt
Indhold
Kernestof:
Modul 1. Drivkræfterne bagved de store opdagelsesrejser.docx
- Nyt forløb: Om de store opdagelsesrejser i 1400-1500-tallet og Danmark som kolonimagt. Lektien står nedenunder. Hold øje med det jeg beder jer om.
Europas Vej. Scan. Side 162-163, 168-179.pdf
Modul 2. Christopher Columbus brev af 15 februar 1493.docx
Kort. De store opdagelsesrejser 1450-1610.JPG
Kilde. Christopher Columbus brev af 15. februar 1493.pdf
- Timen starter i Søjlekantinen. Velmødt.
Modul 3. Matrix om Spanien og Portugals kolonisering af den nye verden.docx
Europas vej. Side 173-180.pdf
- Ingen lektie. Nyd det.
Kort over de spanske erobringer i Syd - og Mellemamerika.docx
Kilde. Erobringen af aztekernes hovedstad Tenochtitlán.docx
Årsagerne til aztekerrigets fald (Finn Madsen side 50-53).pdf
De religiøse fester og menneskeofringerne (Finn Madsen side 50-53).pdf
Miniprojekt. Om spaniernes kolonisering I Syd og Mellemamerika og behandling af de indfødte.docx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 168-171
Kilde. Las Casas. Om behandlingen af Indianerne 1542.pdf
Evalueringskriterier i historie.docx
- I får de første 15 minutter af modulet til at blive klar. Derefter trækker vi lod om at høre et par grupper. Derefter diskuterer vi, hvad vi har fået ud af arbejdet og samler op fælles.
Definition på historiebevidsthed. Fra historiefaglig arbejdsbog.docx
Historiebevidsthed. Fra Historiefaglig arbejdsbog.docx
Modul 7. Retssagen i Valladolid.docx
Kilder. Las Casas forsvar for indianerne.docx
Kilder. Sepulveda´s syn på indianerne.docx
Kilde. Afbildning af indianernes behandling af spanierne. Af Theodore de Bry, 1594.docx
Modul 8. Etablering af trekantshandlen og hvordan den fungerede.docx
Europ på vej. Side 182-188.pdf
- Skim jeres noter fra retsagen i Valladolid inden timen, så I har godt styr på synpunkterne hos Las Casas og Sepülveda. Medbring en kuglepen og farver til at tegne med (:
DRTV - Slavenation Danmark. Del 1
Tegninger fra 2u. Trekantshandel og merkantilisme.pdf
Merkantilisme. Fra Danmarks Historien.dk
Film: Mercantilism -- Definition for Kids
Modul 10. Kolonisering, sukker og slaveri.docx
Lovfatsatte korporlige straffe i 1700-tallet kopi.pdf
Rikke Lie Halberg, Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien, Frydenlund; sider: 21-25, 39-47, 49-53, 69-72, 81-84, 89-98
Kort. Placering af danske tropekolonier. Kort fra Aarhus Universitet.PNG
Modul 11. Det europæiske syn på afrikanerne. Del 1.docx
- Læs din besvarelse af arbejdsarket til modul 10 igennem + kilderne i det inden timen. Vi snakker om dette i starten af timen.
Medbring bogen "Dansk Vestindien" fra forlaget Frydenlund til timen. Jeg undlader at give jer lektier for i den på grund af SRO. Så vi skal læse på klassen. Velmødt.
Kilde. Opslaget 'Afrika, herunder 'Befolkning (1893).pdf
Kilde. Satiretegning af den britiske kunstner William Hollande fra 1808.PNG
Kære 2u. Jeg er desværre blevet syg. Se hvad I skal lave under præsentation. God arbejdslyst :)
- Medbring en kuglepen og farver til timen. Vi skal tegne og være kreative.
Kilde. Opslaget Afrika, herunder Befolkning (1893).pdf
Kære 2u. Velkommen tilbage efter ferien. Jeg håber, at den har været god. Dagens lektie står angivet nedenunder. Velmødt.
- Læs dine noter fra sidste modul inden timen. Vi skal snakke om jeres arbejde i starten af timen.
Modul 13. Livet på øerne som slavegjort og fri.docx
2u historie. Den 12/12/2023
Modul 14. Modstand og oprør i dansk-Vestindien.docx
Kilde. Guvenør Philip Gardelins slavereglement 1733.docx
- Brug 5 minutter på at læse dine noter fra sidste time, så vi kan snakke sammen omkring det i starten af timen.
Modul 15. Kampen for afviklingen af slaveriet.docx
Kilde. Peter Lotharius Oxholm om de slavegjortes manglende reproduktion (1797).docx
Modul 16. Slaveriets afvikling.docx
DRTV - Slavenation Danmark (afsnit 3)
- Vi mødes i biografen
Genlæs jeres noter til de sidste par moduler inden timen og medbring dansk vestindien bogen, og måske også lidt slik til den søde underviser? :)
Vejledning. Hvordan kan eleverne bruge AI i undervisningen.JPG
Modul 18. Helte og skurke. General Buddhoe vs. Peter von Scholten.docx
Slavehandelens ophør. Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Side 190.docx
- Vi mødes udenfor festsalen kl. 08.00 til klassefoto
Modul 19. Skal vi sige undskyld.docx
Det giver mening at sige undskyld for slaveriet. Politiken 9 januar 2017.docx
Sig nu undskyld for slaveriet. Politiken den 31. marts 2017.docx
Danmark skal ikke undskylde for sin slavefortid, Berlingske Tirsdag d. 17. januar 2017
Debat: Ingen undskyldning til Dansk Vestindien i mit navn, Information 12. januar 2017
Modul 20. Analyse af erindringssteder i forhold til Danmarks kolonitid.docx
Podcast: Kampen om historien | Kolonialismens lange skygger | DR LYD
- Medbring høretelefoner og varmt tøj. Vi går en lille tur i løbet af timen!
Fra fortid til historie. Side 88-95. Af Anders Hassing. Columbus.pdf
Monument for Danmarks mest skamfulde kapitel får plads i København, TV2 26. september 2011
Modul 21. Grundfortællingen om Dansk Vestindien i Danmark.docx
Kollektiv erindring og Erindringspolitik. Fra I-bogen Fra fortid til historie.docx
Vi starter timen med jeres erindringsanalyse fra sidste modul.
Danmarks historie. Mellem erindring og glemsel. Columbus. Side 74-80.pdf
Om os: Unyttige Historiefacts
unyttigehistoriefacts.dk/
- Læs/skim dine noter fra forløbet og medbring bogen Verden før 1914 og Dansk Vestindien
Artikel: Demonstranter har hugget hovedet af Columbus-statue i Boston, Jyllandsposten 10/06/2020
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6. Industrialisering og arbejderbevægelse
Indhold
Kernestof:
Den industrielle revolution. DRKultur 2013
Lærenote om Enclosure-bevægelsen i England.docx
- Nyt forløb om industrialisering og arbejderbevægelse
- Medbring en kuglepen og en hård bog, som kan anvendes som skriveunderlag i biografen. Velmødt.
Perspektiver på den industrielle revolution. Industrialiseringen. Da verden blev moderne. Kap 9 (uddrag).pdf
- Medbring farveblyanter/toucher og en kuglepen.
I globaliseringens lys. En anden verdenshistorie. Systime. Side 52-59.pdf
Modul 3. Den industrielle revolution i England ud fra tal og tegninger.docx
Statistik over industrialiseringen i udvalgte lande.doc
Mindmaps. Hvad kan forklare, at industrialiseringen opstod i England og ændringerne dette medførte for samfundet.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 241-254, 256-257, 267-270
- Vi mødes i Søjlekantinen, hvor timen foregår. Medbring pc og skriveredskaber. Velmødt.
Modul 4. Banebrydende industrier og nye maskiner.docx
Bilag. Tre betydningsfulde industrielle opfindelser imellem 1764-1802.pdf
Øvelse. Historiefaglige problemstillinger.docx
- Lektie: Øvelse A-B på arbejdsarket til modul 4 skal være besvaret inden timen og I skal være klar til at snakke om dem på klassen. Lav øvelse C, hvis I har lyst (den er god). Medbring bogen Verden Før 1914.
Industrialiseringen. Da verden blev moderne. Fra Håndværk til industri (kapitel 2).pdf
Modul 6. Ændring af landbruget og begyndende industrialisering i Danmark.docx
Vores Danmarkshistorie. Af Beter Frederisen, Columbus. Side 159-177.pdf
Kilde. Distriktslægens beretning om Peder Madsens Gang. År 1871.docx
Dokumentarfilm: Et andet København 1870-1910
DRKultur: Dengang vi var bønder (Afsnit 4)
Evalueringskriterier i historie.docx
Modul 9. Økonomisk Liberalisme (Adam Smith) og Marxisme (Karl Marx).docx
Lektien handler om Økonomisk Liberalisme og Marxismen. Skriv et par stikord til hver økonomisk retning og overvej, hvordan dens fremkomst hænger sammen med industrialiseringen. Medbring bogen verden før 1914.
Adam Smith og Karl Marx. Økonomiens kernestof side 75-77.pdf
Oplæg og pensum. Karl Marx og Marxismen.ppt
Kilde. Louis Pio. Fabriksarbejdere. Hvad vi forlanger. År 1871.docx
Billedkilde. Slaget på Fælleden den 5. maj 1872.docx
- Dagens lektie handler om arbejderbevægelsens etablering i Danmark. Hold særligt øje med hvad der sker de enkelte år og hvilken rolle Louis Pio rolle spillede i bevægelsen.
Industrialiseringen. Da verden blev moderne, Systime. Kapitel 3 _Arbejderne organiserer sig_ (uddrag).docx
Slaget på Fælleden den 5. maj 1872, Danmarkshistorien.dk
Video: Septemberforliget (1899)
Video: Hvad er den danske model?
- Hvis der var noget du ikke forstod i fremstillingsstoffet fra sidste uge om arbejderbevægelsen, skal du genlæse det inden timen.
Hvorfor forsvandt børnearbejdet. Fra bogen Industrialisering. Da verden blev moderne. Af Helle Folkersen (Systime).docx
Kilde. Uddrag fra bogen Min Barndom. Af Lauritz Jessen (1940).docx
Tv-serien: Historien om Danmark (Grundloven, folket og magten)
Regulering af børnearbejdet i København, 1873-1919, Danmarkshistorien.dk
Kilde. Den Danske Fabrikslov af 1873.docx
Video: 1899 Septemberforliget
Video: Hvad er 'den danske model?
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Kære 2u. Jeg kommer lidt for sent til modulet, da jeg skal sætte 3b i gang med en eksamensøvelse i historie. Så snart timen starter, skal I derfor lave det, som står under "præsentationer". Den første øvelse laves i par på to personer, imens den næst
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 1)
Indledning
Forløbet handler om den europæiske imperialisme i 1800-tallet og 1. verdenskrig imellem 1914-1918. Undervejs i forløbet vil eleverne arbejde med meget forskelligt kildemateriale (Historiske fremstillinger, breve fra fronten, propagandaplakater og videoklip). Det forventes, at eleverne kan perspektivere til disse under eksamen. Nedenunder er de centrale fokuspunkter i forløbet skrevet op. Dette er ikke en udtømmende liste, men en oversigt over de vigtigste emner vi har behandlet i forløbet.
Centrale fokuspunkter i forløbet er:
- Imperialismen: Det europæiske menneske- og verdenssyn og imperialismens politiske og økonomiske årsager og konsekvenser.
- De bagvedliggende årsager til 1. verdenskrig: Imperialisme, nationalisme, alliancesystemet, stormagtskonkurrence og militarisme
- Analyse og diskussion af forskellige forklaringer på udbruddet af krigen: Særlig var fokus lagt på A. J. P. Taylors (1964) og Fritz Fischers (1961)
- Krigens forløb og menneskelige omkostninger i form af døde og sårede
- De krigsteknologiske opfindelser under krigen og deres konsekvenser
- Propaganda under krigen (miniprojekt med propagandaplakater)
- Danskere som kæmpede i krigen. Her var fokus på soldater fra Sønderjylland
- Versailles freden. Særlig fokus på præsident Wilsons ideer og hvordan det foregik med afstraffelse af Tyskland.
- Konsekvenserne af 1. verdenskrig for eftertiden
Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse med 90 minutters forberedelse og mundtlige fremlæggelser ud fra et kildesæt. Derefter fremlagde eleverne i 7-10 minutter.
Faglige mål:
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Oplæg. Imperialisme. Hvad taler vi om.pptx
Kildeøvelse. Imperialisme.docx
Kære 2u. Vi starter op på vores nye forløb om imperialisme og 1. verdenskrig. Læs lektien (inklusiv kilderne i den) inden timen og vær klar til at snakke om de to spørgsmål.
Verden efter 1914. Side 9-14. Systime 2. udgave.pdf
Modul 2. Motiverne og motoren bagved imperialismen.docx
Kilde. Jules Ferry forsvarer imperialismen.docx
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 16-21, 31-44
Modul 3. Optakten til 1. verdenskrig og udbruddet af krigen i 1914.docx
Modul 3. Optakten til 1. verdenskrig og udbruddet af krigen i 1914.pptx
Film: Baggrunden for første verdenskrig del 1 – hvorfor gik Europa i krig?
Modul 4. A.J.P Taylors og Fritz Fischers forklaringer på udbruddet af 1. verdenskrig..docx
Grupper til dagens lektie.JPG
- På timen: Sæt jer i de grupper, som I havde i går med tidslinjerne. Vi starter med at gøre dem færdige (husk at medbringe bogen verden efter 1914)
Kilde 1. A. J. P. Taylor. Første Verdenskrig, 1963.docx
Kilde 2. Fritz Fischer. Greb efter verdensmagten. År 1961.docx
Dokumentarfilm: Vores århundrede. Dengang jeg drog afsted (afsnit 2)
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren _Vores århundrede. Dengang jeg drog afsted.docx
Tidslinjer. Udbruddet af 1. verdenskrig.pdf
- Kære 2u. Der er ingen lektie til i dag - nyd det. Husk at komme til timen, så I kan se dokumentarfilmen færdig og vi kan ønske hinanden en rigtig god sommerferie. Mvh Bertil
- Vi mødes i biografen. Medbring en opladt pc, så I kan tage noter til filmen.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 2)
Indledning
Forløbet handler om den europæiske imperialisme i 1800-tallet og 1. verdenskrig imellem 1914-1918. Undervejs i forløbet vil eleverne arbejde med meget forskelligt kildemateriale (Historiske fremstillinger, breve fra fronten, propagandaplakater og videoklip). Det forventes, at eleverne kan perspektivere til disse under eksamen. Nedenunder er de centrale fokuspunkter i forløbet skrevet op. Dette er ikke en udtømmende liste, men en oversigt over de vigtigste emner vi har behandlet i forløbet.
Centrale fokuspunkter i forløbet er:
- Imperialismen: Det europæiske menneske- og verdenssyn og imperialismens politiske og økonomiske årsager og konsekvenser.
- De bagvedliggende årsager til 1. verdenskrig: Imperialisme, nationalisme, alliancesystemet, stormagtskonkurrence og militarisme
- Analyse og diskussion af forskellige forklaringer på udbruddet af krigen: Særlig var fokus lagt på A. J. P. Taylors (1964) og Fritz Fischers (1961)
- Krigens forløb og menneskelige omkostninger i form af døde og sårede
- De krigsteknologiske opfindelser under krigen og deres konsekvenser
- Propaganda under krigen (miniprojekt med propagandaplakater)
- Danskere som kæmpede i krigen. Her var fokus på soldater fra Sønderjylland
- Versailles freden. Særlig fokus på præsident Wilsons ideer og hvordan det foregik med afstraffelse af Tyskland.
- Konsekvenserne af 1. verdenskrig for eftertiden
Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse med 90 minutters forberedelse og mundtlige fremlæggelser ud fra et kildesæt. Derefter fremlagde eleverne i 7-10 minutter.
Faglige mål:
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Film: Origins World War 1 Rap Battle
Film: Første verdenskrig forklaret på 1 minut DRp3
Øvelse. Opsamling på årsagerne til første verdenskrig.docx
Kære 3u. Velkommen tilbage efter sommerferien. Jeg glæder mig til at se jer igen! Vi arbejder videre med vores forløb om Imperialisme og 1. verdenskrig og skal bruge vores første modul på at repetere stof fra forløbet. Medbring skriveredskaber og bog
Film: Baggrunden for første verdenskrig del 1 – hvorfor gik Europa i krig?
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren _Vores århundrede. Dengang jeg drog afsted.docx
Overblik over forløbet af 1. verdenskrig på Vestfronten og Østfronten.pptx
Modul 8. Krigsteknologi under første verdenskrig. Særlig fokus på gas.docx
Overblik over de nye våben. Fra bogen verden efter 1914.JPG
Film: Krigsteknologi under 1 verdenskrig
Kilde. Første gasangreb. Forår 1915.docx
Modul 9-10. Propagandaplakater i første verdenskrig.docx
Film: Propaganda During World War 1 - THE GREAT WAR Special
Historisk billedanalyse og analyseskema.docx
Kilde. Sangen Over There. År 1917.docx
Lærenote. Definition på propaganda som begreb.docx
Film propaganda from WWI (kort klip)
Google Docs. Samling af propagandaplakater
- I dagens time skal I arbejde videre med jeres analyse af propagandaplakater. Brug 10 minutter på det derhjemme og lav derefter lektien ud fra filmen. I får de første 15 minutter af modulet til at blive færdige. Sæt jer sammen med jeres gruppe fra s
Film: Reaching the Masses - Propaganda Film During World War 1 I THE GREAT WAR Special
Breve fra skyttegraven (17 minutter film)
Kort. Den danske grænse til Tyskland før og efter genforeningen i 1920.png
Artikel: Danskere oplevede massedrab, Videnskab.DK 27. februar 2009
Kildesamling. Sønderjyder i tysk tjeneste i 1. verdenskrig.pdf
Dilemmaspil om Versaillestraktaten. Aktører.pdf
Dilemmaspil om Versaillestraktaten. Kort over lande.pdf
Fredstraktat.docx
Dilemmaspil. Om Versaillestraktaten.pptx
Ingen lektie - nyd det. Vi skal spille et sjovt rollespil i dag, så husk at komme. Medbring papir og noget at skrive med.
Modul 14. Versaillestraktaten 1919.docx
Kort. De europæiske grænser i 1914 og 1923.docx
Video: Animated Map Shows How World War I Changed Europe's Borders
Kilde. Tegning. Daily Express. London 7. Maj 1919.jpg
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 47-51
- Klassen deles op efter dem som har læst og har medbragt bogen.
Eksamenssæt. Imperialisme og 1. verdenskrig (Prøveeksamen).docx
- Lektie. Kære 3u. Sørg for at være mødt ind kl. 10.40 på biblioteket.
- I dagens time afholdes en eksamensøvelse, hvor I får 1.5 time til at opstille 2-3 historiefaglige problemstillinger ud fra et ukendt eksamenssæt til vores forløb om Imperialisme og 1. verdenskrig. I fremlægger overfor hinanden.
- Lektie: Læs alle dine noter fra forløbet igennem, medbring papir/kuglepen og bogen Verden Efter 1914. Læs også op på de historiefaglige metoder - kildekritik, drivkræfter, historiesyn osv. Læs også studieplanen til forløbet (forberedelsen dækker 40
- Lektie: Medbring kildesættet fra i går og jeres papirer med problemstillinger og noter. Tag også bogen "Verden Efter 1914" med. Derudover er der ingen lektie. Mvh Bertil
Vidensmønstre 2. udgave side 39-47. Diakron og synkron.pdf
Vidensmønstre s. 84-93. Kausal forklaring, intentionel forklaring og funktionel forklaring.pdf
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Oplæg. Ideografisk og Nomotetisk.pptx
Oplæg. Diakron og Synkron.pptx
Oplæg. Kausal og intentionelle forklaringer.pptx
Arbejdsark. Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget.docx
- Kære 3u. Velkommen tilbage fra studierejsen. Jeg glæder mig til at se billeder og høre om jeres tur. Jeg har lavet denne time lektiefri, fordi I lige er kommet hjem. Mvh mig :)
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget
I dette metodeforløb arbejdes der med historiefagets videnskabsteoretiske begrebspar. Det er relevant i forhold til SRP, men også i forhold til den daglige undervisning og eksamen, hvor man med fordel kan medtage enkelte videnskabsteoretiske overvejelser, såfremt dette er relevant
Af teoretiske tilgange arbejder historiefaget især med begreberne:
1. Diakron/synkron: Fokus på tidsaspektets rolle.
Diakron: Afhængigt af tid (eks.: Vi ser hele filmen…) UDVIKLING GENNEM TID, Kronologi/rækkefølge
Synkron: U-afhængig af tid, (eks. vi trykker pause = nedslag i filmen), SAMTIDIGE/SAMMENLIGNELIGE TILSTANDE, Temaer på tværs
2. Ideografisk/nomotetisk: Formålet: Hvilken interesse har vi i det, vi undersøger?
Idiografisk: Vi undersøger det specifikke enkelttilfælde. Typisk humanistisk, ANVENDER TEORI, Historiefaget som sådan
Nomotetisk: Vi undersøger det generelle. Klasser af genstande/lovmæssigheder. Typisk naturvidenskabelig. SKABER TEORI. Historiefaget har nomotetiske bestræbelser
3. Kausal/intentionel: Årsag -> virkning/Hensigt -> resultat
Kausal: Her undersøger man de bagvedliggende (kausale) årsager.
Hændelse A sker før hændelse B – og medfører hændelse B. Alle hovedområder. Den ”RULLENDE SNEBOLD”.
Intentionel: Her forklares handlingens resultat ud fra et formål/en hensigt. Man undersøger dette gennem fortolkning og ”indlevelse” i andres grunde og motiver. Typisk humanistisk/samfundsvidenskabeligt. ØNSKER/MOTIVER
Indhold
Kernestof:
Vidensmønstre 2. udgave side 39-47. Diakron og synkron.pdf
Vidensmønstre s. 84-93. Kausal forklaring, intentionel forklaring og funktionel forklaring.pdf
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Oplæg. Ideografisk og Nomotetisk.pptx
Oplæg. Diakron og Synkron.pptx
Oplæg. Kausal og intentionelle forklaringer.pptx
Arbejdsark. Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget.docx
- Kære 3u. Velkommen tilbage fra studierejsen. Jeg glæder mig til at se billeder og høre om jeres tur. Jeg har lavet denne time lektiefri, fordi I lige er kommet hjem. Mvh mig :)
Eksamenssæt. Imperialisme og 1. verdenskrig (Prøveeksamen).docx
Grupper. 3u HI.JPG
- Lektie: Hvis du ikke var til stedte sidste modul, skal du læse indholdet i de tre power point oplæg på sidste modul inden timen.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 8. Nazismens racehygiejne og holocaust
I forløbet undersøges centrale ideer i den nazistiske ideologi med særlig fokus på forestillingerne om de ønskede og de uønskede. Vi har set på nazistpartiet vej til magten og analyseret idealistiske og materialistiske forklaringer på Hitlers magtovertagelse. Derefter har vi undersøgt nazisternes politik overfor de uønskede, jøder og handicappede, samt dyrkelsen af eliten med fokus på, hvordan de forskellige grupper blev fremstillet i propagandaen og hvordan nazisterne opdragede fremtidens ledende nazister på føreskolerne (på tysk kaldt "Napolas" – forkortelse for "Nationalpolitische Erziehungsanstalten").
Som afslutning på forløbet har vi arbejdet med holocaust, som blev det endelige resultat af Nazismens magtovertagelse i Tyskland. Her arbejdede vi med Gregory Stantons teori om folkedrab som stadier. Vi har også undersøge, hvordan Tyskland har bearbejdet holocaust i forhold til deres kollektive erindring, samt arbejdet med mindesmærket for holocaust i Berlin som et erindringssted og undersøge forskellige perspektiver på stedet via viden om historiebevidsthed og historiebrug.
Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med en lang række af kilder. Kilderne ligger under de enkelte moduler.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og
globale udvikling
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som
historieskabt og historieskabende
Kernestof
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Dokumentar: Nat og tåge (år 1955 - 30 minutter)
Kære 3u. Nyt forløb om Nazismens racehygiejne og holocaust. Vi mødes i biografen.
Stanton: Folkedrab som stadier
Modul 2. Nazismens racehygiejne og holocaust.pptx
Olsen m.fl. Verdens Historie 2. Om nazisme, side 227-237.pdf
Kilde. W. Hofer. Nationalsocialismen, Gyldendal, 1973, s. 32-33. Om racelære.pdf
Faktalink: Nazisme
Kilde. NSDAP´s program 1920.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 89-99
Modul 3. Nazismen som ideologi og Weimarrepublikken.docx
Tal fra Weimarrepublikken 1919-1933. Fra Verden efter 1914.docx
Dokumentarfilm: Hitlers vej til magten ( 2 )
- Kære 3u. Alle øvelser på arbejdsarket til sidste time (modul 3) skal være lavet inden timen og I skal være klar til at fortælle om jeres arbejde. Husk bogen Verden Efter 1914. Velmødt. Vi ser film efter vi er færdige med at snakke :)
Modul 5. Hitlers vej til magten.docx
Modul 6. Nazisternes vælgere og planlægningen af en nazistisk magtovertagelse i Viborg.docx
Nazismens fremvækst. Undersøgelse af Thalburg. Fra Frederiksen, Det tredie rige, 1998, s. 142-144.pdf
- Medbring en kuglepen og farver til at tegne med.
Modul 8. Nazismens propaganda og opdragelse af befolkningen.docx
Kilde. Hitler om ungdomsopdragelse - 1935.pdf
Dokumentar: Vores århundrede ( 9 ) - Herrefolket
3u. Plan for Nazistisk magtovertagelse i Viborg.pdf
Modul 8. De perfekte mennesker i Nazismen og opdragelsen af eliten.docx
Lektie 1: Se de ca. 14 minutters dokumentar, som I ser herunder. De to dokumentarer finder I på mitcfu.dk, hvor de er udlånt til jer. Skriv lige et par få noter, så I kan huske dem til timen (vigtigt) og medbring hovedtelefoner.
Lektie: Dokumentar: Vores Århundrede 9: Herrefolket (minut 13.10 – 18.15)
Lektie: Dokumentar: "Operation Lebensborn", minut 0-5.19 og minut 10.24-14.20
Kilde. De Nazistiske førerskoler. År 1937.pdf
Film: Napola 2024 (På CFU)
- Kære 3u. Vi mødes i biografen, hvor vi skal se filmen Napola (2004). Sæt jer med en pc, så I er klar til at snakke om dagens lektie i starten af timen.
Elevfeedback 2. oktober (3U). Oplæg om de perfekte mennesker og skabningen af dem
- Vi mødes i biografen og ser videre på filmen. Ingen lektie.
Modul 11. Undersøgelse af Nazisternes jødepolitik.docx
Der Ewige Jude (The Eternal Jew), 1940 - w/English Subtitles : Eberhard Taubert (1907-1976) : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
Kære 3u. I dagens time skal vi undersøge Nazismens jødepolitik, men vi starter med at se filmen færdig først og snakke om den. Anvend mit lektiefokus og MEDBRING HOVEDTELEFONER.
Peter Frederiksen. Det tredie rige, s 75-79. Jødeforfølgelse 1933-1939.pdf
Eksempler på integreret kildeanalyse i historiedelen i en SRP.docx
Der Ewige Jude (The Eternal Jew) -EN subs
- På timen skal vi udover dette snakke om SRP i Historie. Her inddrager jeg også, hvordan AI kan inddrages til at give ideer.
Dokumentar: Mord til salg Det Tredje Riges drabsfilm
- Vi skal arbejde med sterilisations og eutanasiprogrammet i Tyskland. Vi ser dokumentarfilm i biografen. Husk at lave den korte lektie og medbring en opladt pc til at tage noter på.
Sterilisation og eutanasi (Folkedrab.dk)
Fakta om Holocaust. Fra folkedrab.dk.jpg
The Holocaust: Kort og film
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
- Lektie: Genlæse jeres noter til sterilisations og eutanasiprogrammet i Tyskland fra sidste time. Derudover skal I læse de to kilder på timen og overveje, hvad vi kan bruge dem til. I dagens time skal vi arbejde med Holocaust med fokus på Endlösung.
Kilde. SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec. Gerstein-rapporten.docx
Kilde. Overlevendes beretning fra udryddelseslejren Treblinka.docx
Modul 15. Undersøgelse af mindesmærket for Europas myrdede jøder i Berlin. Samt holdningen til det..docx
Film: Architecture of the Memorial to the Murdered Jews of Europe
Filmn: Peter Eisenman Interview: Field of Otherness
Artikel: German fury at AfD Hoecke's Holocaust memorial remark, BBC Januar 2017
Tysklands erindring af Holocaust (Folkedrab.dk)
Kollektiv erindring og Erindringspolitik. Fra I-bogen Fra fortid til historie.docx
- Kære 3u. I dagens time skal vi afholde en eksamensøvelse med et ukendt kildesæt indenfor vores forløb om Nazismens Racehygiejne og Holocaust. Som forberedelse til dagens time, skal I læse jeres noter fra forløbet igennem og læse op på de metoder, s
Forløb 8: Nazismens racehygiejne og holocaust
Evalueringskriterier i historie.docx
Link til historiemodulet torsdag den 31/10/2024
Artikel: German fury at AfD Hoecke's Holocaust memorial remark
Skema over Holocaust og folkemordet i Rwanda. Lavet med AI ud fr Gregory Stantons teori om folkedrab som stadier. Så vi skal huske kildekritik!.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb 9. Den Kolde Krig
Indhold
Kernestof:
Modul 1. Arbejdsseddel til den kolde krigs opstart.docx
Fokus 3 - om liberalisme og kommunisme.pdf
Vores århundrede ( 11 ) Fagre ny verden
- Kære alle. Nyt emne om Den Kolde Krig (det bliver fedt). Spring kilde 3-4 over i bogen, men vær klar til at byde ind i forhold til de tre spørgsmål på klassen.
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 149-152, 156-162, 174-178
FNs opbygning.JPG
Medbring hovedtelefoner.
Delt lektie. Ambassadør Novikov om USAs politik, 27. sept. 1946 og George Kennan om Sovjetunionens politik 1946.docx
Kilde. Ambassadør Novikov om USAs politik, 27. sept. 1946.docx
Kilde. George Kennan om Sovjetunionens politik 1946.docx
Modul 3. Trumandoktrinen og Marshallplanen. År 1947.docx
Kort. Besættelseszoner i Tyskland. År 1945-1949.jpg
Kilde. Trumandoktrinen 12. marts 1947.pdf
- Kære 3u. Som forberedelse til dagens time, skal I være klar til at snakke om alle øvelser på arbejdsarket fra sidst time (modul 3). Det vil i den forbindelse være en rigtig god ide at genlæse kilden med Trumandoktrinen. Hvis I har overskud til det,
Kort. Warszawa og Atlantpagtens (NATO) medlemmer 1955.JPG
Kilde. Optagelsen i NATO. Statsminister Hans Hedtofts tale til Socialdemokratiets hovedbestyrelse (1949).pdf
Dokumentar: Nedtælling til 1961 - opførelsen af Berlinmuren
- Kære 3u. Se de to film inden timen og tag noter til arbejdsspørgsmålene, imens du ser dem, så du er klar til at snakke i starten af timen. Medbring en opladt pc i biografen.
Film: The rise and fall of the Berlin Wall - Konrad H. Jarausch
Film: Muren gennem Tyskland
Lærenote. Dannelsen af Øst- Vesttyskland (1949) og Berlinmuren (1961-1989).docx
Modul 7. Berlinmuren - forklaret ud fra en østtysk vinkel.docx
Statistik. Flygtninge fra DDR til Vesttyskland imellem 1949-1961.docx
Statistik. BNP pr indbygger i Vest og Østtyskland imellem 1950-1989.JPG
Lærenote. Levn og beregning i historiefaget.docx
Kilde. Berlinmuren set med østtysk vinkel. Fra en tysk historiebog.pdf
Oplæg. Proxykrig og propaganda under Den Kolde Krig.pptx
Billedkilder. Tre sovjetiske plakater fra rumkapløbet under Den Kolde Krig.docx
Film: How to Spot a Communist (propaganda)
Film: Clip From The Red Menace 1949 (propaganda)
- Kære 3u. I dagens time skal vi arbejde med Proxykrige (stedfortræderkrige) og Propaganda under Den Kolde Krig. Slå ordet "Proxykrig" op på Google og læs derefter de to skriftlige kilder. Overvej hvordan de kan bruges i forhold til dagens tema. Lav
Kilde. Præsident Lyndon B. Johnson tale på Johns Hopkins University den 7. april 1965 (uddrag).docx
Kilde. Hyldest til de sovjetiske kosmonauter (1964).docx
- Kære 3u. Jeg er desværre blevet syg hvilket betyder, at I skal arbejde selv dette modul om Proxykrige og propaganda under Den Kolde Krig. Se hvad I skal under præsentationer.
Modul 9. Terrorbalancen og det militære styrkeforhold imellem Øst og Vest.docx
Kilde. Hvis krigen kommer. Statsministeriet 1962.pdf
Film: The Terrifying True Scale of Nuclear Weapons
Film: Duck And Cover
Film: Military Spending By Country (1850-2020) | World War 1 & 2 ,Cold War and history
Statisitk fra lektien..JPG
Oplæg. Østblokkens og Sovjetunionens sammenbrud.pptx
Film: Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland? (Vi ser 06.21-09.40)
Mathias Strand, På sporet af den kolde krig, s. 86-93.pdf
Hvem havde ansvaret for Den Kolde Krig. Lærenote og fra bogen Verden Efter 1914.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb 10. Det moderne Kinas historie
Indhold
Kernestof:
Modul 1. Overblik over Maos Kina 1949-1976.docx
- Nyt forløb om Kinas moderne historie. Glæd jer. I skal kun læse lektien i bogen. Ikke det andet på modulet. Velmødt.
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 305-311
Lærenote. Skammens århundrede i Kina 1839-1949 (pensum).docx
Kilde. Uddrag af Nanjing-traktaten (1842).JPG
Kilde. Bokserprotokollens krigsskadeerstatniner (1901).JPG
Dokumentarfilm: Vores århundrede ( 20 ) Det store spring fremad og kulturrevolutionen
- Medbring en opladt pc, så du kan tage noter til filmen.
Propagandaplakater: Det Store spring fremad (1958-1961)
Propaganda plakater. Kulturrevolutionen (1966-1976)
Statistik. Det store Spring fremad i Kina.docx
- Genlæs din noter på arbejdsarket fra sidste time og lav øvelsen derhjemme med drivkræfter. Vi snakker om jeres arbejde.
Kilde. Resolution fra Centralkomitéen om oprettelsen af folkekommuner (1959).pdf
Modul 4. Deng Xiaopings reformpolitik.docx
- Kig på dine noter fra sidste time og vær klar til at fortælle om dit arbejde i starten af timen. Det gælder også kilden.
Lærenote. De 4 moderniseringer.JPG
Kompendium. Kina. Kejsere, kommunister, kapitalister.pdf
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Historiebevidsthed. Fra I-bogen Fra fortid til historie.docx
Kollektiv erindring og Erindringspolitik. Fra I-bogen Fra fortid til historie.docx
- Læs dine noter fra i går og vær klar til at fortælle om Deng Xiaopings økonomiske reformer.
Kilde. At opbygge socialismen med særlige kinesiske træk Deng Xiaoping, 30. juni 1984.docx
Kilde. Den femte modernisering. År 1978.docx
Kina efter Mao Zedong fra 1976 og frem.pptx
Statistik. Kinas nyere udvikling. Særlig fokus på økonomien.pdf
Studenteroprøret ved Den Himmelske Freds Plads. Fra bogen Terror eller frihedskamp.docx
Beijing 1989 verdenshistorie set gennem DR's udsendte (DR Dokumentar)
Kilde. Artikel fra Folkets Dagblad.docx
Kilde. Øjenvidneberetning. Jeg vil aldrig glemme massakren på den himmelske fredsplads. Fredag den 4. juni 1999.docx
Studenteroprøret ved Den Himmelske Freds Plads. Fra bogen Terror eller frihedskamp. (2).docx
Artikel. Kina hylder sig selv og frygter den sovjetiske skæbne - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Tidslinje. Overblik over Kinas historie fra 1949-1990.pdf
Video: China ranks 'good' and 'bad' citizens with 'social credit' system
Video: Havet der kan sende Kina og USA i krig
Xi Jinpings Kina (uddrag). Fra bogen _Det nye Kina_ Forlaget Columbus.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kronologi og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Kilde. Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister. 8 juli 1940.docx
- Kære 3u. Se beskeden på Lectio. Vi ses i morgen. Mvh Bertil
Historisk metode. Viborg Katedralskole.docx
Forløb 9 Nazismens racehygiejne. Eksamenssæt. Prøveeksamen..docx
- Kære 3u. I dag afholdes den sidste eksamensøvelse med et kildesæt. Sættet udleveres på timen og derefter får I hele modulet til at forberede jer og tid i morgen. Derefter fremlægger i individuelt, ligesom til eksamen overfor hinanden. Kildesættet b
- Lektie: Inden timen ville det være en god ide, hvis I skimmer/læser jeres noter igennem fra forløbet og læser forløbsbeskrivelsen på Lectio. Læs derudover op på metoder, som vi har arbejdet med i faget efter behov. Særligt dokumentet under øvrigt i
- Lektie: Sæt et stopur på 20 minutter og arbejd videre med kildesættet derhjemme indenfor det tidsrum. Sørg for at bruge den angivne tid og ikke mere end det.
- Husk at medbringe kildesættet og jeres noter på papir mm. Sættet ligger også digitalt under øvrigt indhold på modulet i går. I får 25 minutter til at blive færdige på timen. Derefter fremlægger I for hinanden i par på to personer.
Den gode problemstilling til historieeksamen og den daglige undervisning.pdf
Periodisering - tidslinier.pdf
brud eller kontinuitet i historiefaget
Kopi af Google Docs. 3u. Oversigt over vores forløb og problemstillinger
- Medbring bøgerne: Verden før 1914, Verden efter 1914 og Dansk Vestindien bogen. Vi arbejder med kronologi og repetition.
Skema over Holocaust og folkemordet i Rwanda. Lavet med AI ud fr Gregory Stantons teori om folkedrab som stadier. Så vi skal huske kildekritik!.docx
Smitt og Vollmond Verdens historie 2 - fra moderne tid til nyeste tid.pdf
- Kære 3u. Dette er vores sidste modul sammen. Jeg håber derfor, at I alle kommer. Både så vi kan slutte godt af sammen, men også så jeg kan give jer de sidste gode råd til eksamen, hvis I skal op i historie. Velmødt :)
Google Docs. 3u. Oversigt over vores forløb og problemstillinger
- Medbring bogen "Verden Efter 1914"
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111639887", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111639887", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111639887" }