Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Bertil Thybo Hoffmann
Hold 2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. Romerriget
Titel 2 Træning af mundtlighed og problemstillinger
Titel 3 Forløb 2. Vikingetid og dansk middelalder
Titel 4 Forløb 3. Besættelsestiden
Titel 5 Forløb 4: Renæssance og reformation
Titel 6 Forløb 5: De store opdagelser og DK som kolonimagt
Titel 7 Forløb 6. Industrialisering og arbejderbevægelse
Titel 8 Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 1)
Titel 9 Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 2)
Titel 10 Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget
Titel 11 Forløb 8. Nazismens racehygiejne og holocaust
Titel 12 Forløb 9. Den Kolde Krig
Titel 13 Forløb 10. Det moderne Kinas historie
Titel 14 Kronologi og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. Romerriget

Forløb om Romerriget med særligt fokus på udviklingen i det politiske system, herunder overgangen fra republik til kejserdømmet, synet på Augustus, men derudover også om årsagerne til ekspansion og sammenbruddet.

Materiale
Vi så uddrag af dokumentaren ”Orden i kaos - Augustus (DR)” og hele dokumentarfilmen ”Sådan ændrede romerne verden (DR)”. I forløbet er der hovedsageligt læst fremstillingsstof fra ”Verden Før 1914” og ”På Sporet af Romerriget”. Derudover har eleverne arbejdet med en række kilder og et miniprojekt om gladiatorkampe, som de forventes at kunne perspektivere til ved eksamen.

Nedenunder er der en liste med nogle af de centrale ting, som vi har arbejdet med i forløbet.
- Årsagerne til Romerriget succesfulde ekspansion. Inddragelse af historiske drivkræfter og betydningen af romanisering
- Republikkens politiske system
- Klient-Patron forholdet
- De interne konsekvenser af Romerrigets ekspansion (bønder, nobilitet og Tiberius Gracchers reformforsøg)
- Årsager til republikkens undergang (Herunder triumviratet med Pompeius, Crassus og Cæsar)
- Den guddommelige Kejser Augustus (Herunder hvordan han fastholdt magten og forskellige syn på ham)
- Gladiatorkampe og deres funktion i samfundet
- Slægt, moral og religion i Romerriget
- Forklaringer på Romerrigets sammenbrud
- Romerrigets spor i eftertiden. Herunder arbejde med historiebrug i forhold til romerrigets fald


Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Træning af mundtlighed og problemstillinger

I dette miniforløb har eleverne arbejdet med, hvordan de kan blive bedre i historiefaget. Til det formål har eleverne anvendt skemaet "Slap og Skarp i historie". Derefter har eleverne arbejdet med, hvordan man opstiller historiefaglige problemstillinger. Materialet der blev anvendt stammer fra "Historielab" og fra "Historelærens øvelsesbog".

Som afslutning trænede vi opstillingen af historiefaglige problemstillinger ud fra et klidesæt. Øvelsen blev afsluttet med, at eleverne fremlagde overfor hinanden med aktiv inddragelse af kildematerialet og metodiske overvejelser, ligesom til eksamen.

Forløbet har dermed gjort eleverne bevidste om, hvordan man bliver "skarp" i historiefaget. Samtidig har det trænet dem i at opstille historiefaglige problemstillinger og gjort dem bevidste om eksamensformen i faget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2. Vikingetid og dansk middelalder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3. Besættelsestiden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Renæssance og reformation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: De store opdagelser og DK som kolonimagt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6. Industrialisering og arbejderbevægelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 1)

Indledning
Forløbet handler om den europæiske imperialisme i 1800-tallet og 1. verdenskrig imellem 1914-1918. Undervejs i forløbet vil eleverne arbejde med meget forskelligt kildemateriale (Historiske fremstillinger, breve fra fronten, propagandaplakater og videoklip). Det forventes, at eleverne kan perspektivere til disse under eksamen. Nedenunder er de centrale fokuspunkter i forløbet skrevet op. Dette er ikke en udtømmende liste, men en oversigt over de vigtigste emner vi har behandlet i forløbet.

Centrale fokuspunkter i forløbet er:
- Imperialismen: Det europæiske menneske- og verdenssyn og imperialismens politiske og økonomiske årsager og konsekvenser.
- De bagvedliggende årsager til 1. verdenskrig: Imperialisme, nationalisme, alliancesystemet, stormagtskonkurrence og militarisme
- Analyse og diskussion af forskellige forklaringer på udbruddet af krigen: Særlig var fokus lagt på A. J. P. Taylors (1964) og Fritz Fischers (1961)
- Krigens forløb og menneskelige omkostninger i form af døde og sårede
- De krigsteknologiske opfindelser under krigen og deres konsekvenser
- Propaganda under krigen (miniprojekt med propagandaplakater)
- Danskere som kæmpede i krigen. Her var fokus på soldater fra Sønderjylland
- Versailles freden. Særlig fokus på præsident Wilsons ideer og hvordan det foregik med afstraffelse af Tyskland.
- Konsekvenserne af 1. verdenskrig for eftertiden

Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse med 90 minutters forberedelse og mundtlige fremlæggelser ud fra et kildesæt. Derefter fremlagde eleverne i 7-10 minutter.

Faglige mål:
–  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
-  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 7. Imperialisme og 1. verdenskrig (del 2)

Indledning
Forløbet handler om den europæiske imperialisme i 1800-tallet og 1. verdenskrig imellem 1914-1918. Undervejs i forløbet vil eleverne arbejde med meget forskelligt kildemateriale (Historiske fremstillinger, breve fra fronten, propagandaplakater og videoklip). Det forventes, at eleverne kan perspektivere til disse under eksamen. Nedenunder er de centrale fokuspunkter i forløbet skrevet op. Dette er ikke en udtømmende liste, men en oversigt over de vigtigste emner vi har behandlet i forløbet.

Centrale fokuspunkter i forløbet er:
- Imperialismen: Det europæiske menneske- og verdenssyn og imperialismens politiske og økonomiske årsager og konsekvenser.
- De bagvedliggende årsager til 1. verdenskrig: Imperialisme, nationalisme, alliancesystemet, stormagtskonkurrence og militarisme
- Analyse og diskussion af forskellige forklaringer på udbruddet af krigen: Særlig var fokus lagt på A. J. P. Taylors (1964) og Fritz Fischers (1961)
- Krigens forløb og menneskelige omkostninger i form af døde og sårede
- De krigsteknologiske opfindelser under krigen og deres konsekvenser
- Propaganda under krigen (miniprojekt med propagandaplakater)
- Danskere som kæmpede i krigen. Her var fokus på soldater fra Sønderjylland
- Versailles freden. Særlig fokus på præsident Wilsons ideer og hvordan det foregik med afstraffelse af Tyskland.
- Konsekvenserne af 1. verdenskrig for eftertiden

Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse med 90 minutters forberedelse og mundtlige fremlæggelser ud fra et kildesæt. Derefter fremlagde eleverne i 7-10 minutter.

Faglige mål:
–  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
-  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Videnskabsteoretiske tilgange i historiefaget

I dette metodeforløb arbejdes der med historiefagets videnskabsteoretiske begrebspar. Det er relevant i forhold til SRP, men også i forhold til den daglige undervisning og eksamen, hvor man med fordel kan medtage enkelte videnskabsteoretiske overvejelser, såfremt dette er relevant

Af teoretiske tilgange arbejder historiefaget især med begreberne:

1. Diakron/synkron: Fokus på tidsaspektets rolle.

Diakron: Afhængigt af tid (eks.: Vi ser hele filmen…) UDVIKLING GENNEM TID, Kronologi/rækkefølge

Synkron: U-afhængig af tid, (eks. vi trykker pause = nedslag i filmen), SAMTIDIGE/SAMMENLIGNELIGE TILSTANDE, Temaer på tværs

2. Ideografisk/nomotetisk: Formålet: Hvilken interesse har vi i det, vi undersøger?

Idiografisk: Vi undersøger det specifikke enkelttilfælde. Typisk humanistisk, ANVENDER TEORI, Historiefaget som sådan

Nomotetisk: Vi undersøger det generelle. Klasser af genstande/lovmæssigheder. Typisk naturvidenskabelig. SKABER TEORI. Historiefaget har nomotetiske bestræbelser

3. Kausal/intentionel: Årsag  -> virkning/Hensigt -> resultat

Kausal:  Her undersøger man de bagvedliggende (kausale) årsager.
Hændelse A sker før hændelse B – og medfører hændelse B. Alle hovedområder. Den ”RULLENDE SNEBOLD”.

Intentionel: Her forklares handlingens resultat ud fra et formål/en hensigt.  Man undersøger dette gennem fortolkning og ”indlevelse” i andres grunde og motiver. Typisk humanistisk/samfundsvidenskabeligt. ØNSKER/MOTIVER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 8. Nazismens racehygiejne og holocaust

I forløbet undersøges centrale ideer i den nazistiske ideologi med særlig fokus på forestillingerne om de ønskede og de uønskede. Vi har set på nazistpartiet vej til magten og analyseret idealistiske og materialistiske forklaringer på Hitlers magtovertagelse.  Derefter har vi undersøgt nazisternes politik overfor de uønskede, jøder og handicappede, samt dyrkelsen af eliten med fokus på, hvordan de forskellige grupper blev fremstillet i propagandaen og hvordan nazisterne opdragede fremtidens ledende nazister på føreskolerne (på tysk kaldt "Napolas" – forkortelse for "Nationalpolitische Erziehungsanstalten").  

Som afslutning på forløbet har vi arbejdet med holocaust, som blev det endelige resultat af Nazismens magtovertagelse i Tyskland. Her arbejdede vi med Gregory Stantons teori om folkedrab som stadier. Vi har også undersøge, hvordan Tyskland har bearbejdet holocaust i forhold til deres kollektive erindring, samt arbejdet med mindesmærket for holocaust i Berlin som et erindringssted og undersøge forskellige perspektiver på stedet via viden om historiebevidsthed og historiebrug.

Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med en lang række af kilder. Kilderne ligger under de enkelte moduler.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og
globale udvikling
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og
diskutere periodiseringsprincipper
-  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som
historieskabt og historieskabende

Kernestof
-  historiebrug og -formidling
-  historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 9. Den Kolde Krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 10. Det moderne Kinas historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kronologi og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer