Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Karsten Værum Johansen
Hold
2022 HI/x (
1x HI
,
2x HI
,
3x HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danmark under besættelsen
Titel 2
Korstog
Titel 3
DHO/overgang fra vikingetid til Middelalder
Titel 4
De store opdagelser
Titel 5
Roms politiske historie
Titel 6
Forløb 5: 1. verdenskrig
Titel 7
Forløb 6 : Nazisme
Titel 8
Folkedrab
Titel 9
Forløb 7: kold krig 1945 - 1949
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danmark under besættelsen
Indhold
Kernestof:
1.blok.pdf
Historiens drivkraft.pdf
Samarbejdspolitikken.docx
Oprop.pdf
Spørgsmål til oprop.docx
Arbejdsseddel til samarbejdspolitikken og Scavenius.docx
Læs side 29-32 i det materiale, Karsten uddelte til jer. Det drejer sig om afsnittene "Erik Scavenius bliver ny udenrigsminister" og "De tyske krav"
Hvad skal vi tænke om ham Scavenius.docx
DR-dokumentar: "De store danskere. Scavenius"
Nej til Scavenius Vej i København.docx
Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Resultater af folketingsvalgene 1939 og 1943.docx
Erik Scavenius ved tiltrædelsen som udenrigsminister.docx
Ingen lektier pga. hyttetur.
Hverdag og passiv modstand.docx
Karstens kilder om tysklandsarbejdere.pdf
Frederiksen side 33-36 .pdf
Hvis I har en oldeforælder til rådighed, så snak med ham/hende om, hvordan det var at leve under besættelsen, eller hør jeres forældre om, om de har fået nogle historier overleveret. Spørg også lige om I har noget liggende fra besættelsestiden og slæ
Statsminister Vilhelm Buhls anti-sabotage tale.docx
Samarbejdspolitik overfor modstandskamp.docx
Carl-Johan Bryld, Danmark tider og temaer. Spirende modstand mod samarbejdspolitikken .docx
John Christmas Møllers radiotale fra London.docx
John Christmas-Møllers twitterkonto
I skal skrive jeres dagbog, læserbrev eller tale færdig til denne time
Christian Ulrik Hansens sidste brev.docx
Statistikker over sabotagehandlinger fra Danmark under 2. Verdenskrig bd. 2.pdf
Kædebrev fra modstandsbevægelsen.docx
VK-elevernes modstandsaktioner.pdf
Besættelsesfilm lærer os mere om aktuelle kriser end om fortiden
Arbejdsseddel til film om besættelsen .docx
Vi ser på, hvordan vi kan bruge spillefilm i historie. Ingen lektie
Arbejdsseddel til jødeaktionen.docx
Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelse som allieret. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
Gallupundersøgelse om retopgøret 1945.pdf
Retsopgøret.docx
Aktualisering1.pdf
Aktualisering2.pdf
Supplerende stof:
Hjælpeark til historiske dokumentarfilm.docx
"Twister: Create Fake Tweets!" - ClassTools.net
Christmas Møllers Plads – Kend København
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Korstog
Indhold
Kernestof:
1118-122.docx
kompendium2022.pdf
Jerusalem mistes 2022.pdf
Jerusalems tilbageerobring.docx
kræmmerkorstog.pdf
Sp til Runciman.docx
Frederiksen P mfl Grundbog til Danmarkshistorien.pdf
Hvordan vikingerne ændrede verden.docx
Ku_hle E. Danmarks Historie - i et globalt perspektiv s38-39.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO/overgang fra vikingetid til Middelalder
Indhold
Kernestof:
Knudsen og Danielsen Middelalderen historie religion litteratur og kunst.pdf
Frederiksen P mfl Grundbog til Danmarkshistorien.pdf
Med lov skal land bygges.docx
Niels Jensens testamente, 1489.pdf
Niels Jensens testamente.docx
Fortalen til Jyske Lov 1241.pdf
Fortalen til jyske lov.docx
Danmarks første ha_ndfæstning 1282.pdf
håndfæstning.docx
Stændertanken.pdf
Stændertanken.docx
vikingetogter1.pdf
vikingetogter2.pdf
Danmarks tilblivelse.pdf Anders And.pdf
Danmarks tilblivelse.pdf
togter og ære.pdf
Slægt og Ære.pdf
slægt1.pdf
spøark1.pdf Nyeuropas vej.pdf
spørgeark2.pdf
Nyeuropas vej.pdf
pico.pdf
Humanisternes kritik af kirken 147.docx
DHO-rækkefølge 1x2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store opdagelser
Hvordan de store opdagelser skabte et nyt kontinent og frembragte et europæisk borgerskab.
Indhold
Kernestof:
Nytkompedie2021.pdf
De store opdag 1.docx
Johan af Coloma.docx
Kolonisering (2).docx
Thomas.pdf
Plan for 2x historie 2023.docx
Nytprøveeksemplar.pdf
Spørgsmål til 17.docx
Aftale mellem kongen og Columbus.pdf
OCRJohannaftale med Columbus.pdf
Petayi.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Roms politiske historie
En gennemgang af Roms politiske udvikling fra kongedømme over Republik til kejserdømme
Indhold
Kernestof:
Indvielse af colosseum.pdf
Intro til Romerriget 2x 2023.docx
Kuhle.pdf
OCRKuhle.pdf
BLOK 1.docx
Kuhle 57.docx
polsystem under rep.pdf
Kuhle 57-61.pdf
catosrom.pdf
Petra.PDF
puniske krige.pdf
Ciceros Rom.pdf
Petracicero.pdf
Spørgsmål til dokumentaren om Cæsar.docx
tidligkejsertid.pdf
augustusbiografi.pdf
politikørsted.pdf
Ørsted -vandret- lodr
Ørstedocr.pdf
Kampen om imperiet.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 5: 1. verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Kuhle.pdf
Kuhle 63.docx
Gladiatoreroplæg.pdf
Gladiatoreroplæg2x.docx
Som kameraet så det.pdf
Syskind.pdf
Samletkompendie.pdf
Noter til opstart.pdf
Spørgsmål til krigens gang.docx
Årsager til verdenskrigen.pdf
skyttegrav.pdf
Livet på hjemmefronten.docx
intet nyt 2.pdf
den skrøbelige fred.pdf
Plan for 2x 2024.docx
ocrrantzau.pdf nyrantzau.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6 : Nazisme
Indhold
Kernestof:
ondskabensfører.pdf
GAD bd.2.pdf
nazi2.pdf
Elevoplæg i Rom for 3x 2024.docx
spørgeark til 25.docx
25.pdf
Oplæg i ROM 2024.docx
Kilder til Nazismen succes2.pdf
nazi3.pdf
nsdapsvælgere.pdf.docx
Nazismens menneskesyn2023.pdf
3x 2024.docx
Menneskesyn24.pdf
Hitlers racelære.docx
Førerprincip og organismeteori.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Folkedrab
Ud fra bogen "Vejen til folkedrab" har vi behandlet definitionen på folkedrab samt Stantons 10 teser og haft fokus på det nazistiske folkedrab på jøder og har haft et kort udblik på situationen i Gaza. Eleverne har fremlagt diverse kilder og har benyttet Stantons teder til at beskrive den historiske udvikling fra de første forholdsregler mod jøderne og frem til den endelige udryddelse
Indhold
Kernestof:
Hvad er folkedrab.pdf
Farlige forestillinger.pdf
SRP workshop.odp
Propaganda til folket.pdf
Propaganda til folket.docx
Alan Resnais.pdf
Ghettoer.pdf
pakke 1.pdf
Krav til jeres oplæg.docx
Fremlæg3x.docx
ExamCookie
Gym_brev_til_gymnasieelever_om_trivselsmålingen_2024.pdf
Vejledning i besvarelse af UMV_DK 1.pdf
Plan for 3x resten af skoleåret.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
15.oktober 23.pdf
Udtalelser fra Hamas.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 7: kold krig 1945 - 1949
Indhold
Kernestof:
koldkrigskomp.pdf
koldkrigsnoter.pdf
vik 30-34.pdf
VIK 30truman og marshall.docx
hvorfortruman.pdf
Plan for de sidste timer.docx
Oversigt over den politiske udvikling i Rom fra Kongetid og frem til Republik.docx
Nyeste plan for fremlæg.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111641446", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111641446", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111641446" }