Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Asger N. Kristiansen
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikken med fokus på styreformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse: vikingetid og middelalder
Titel 3
Besættelsestiden
Titel 4
Opdagelserne
Titel 5
Dansk Vestindien
Titel 6
Franske og danske revolution
Titel 7
Første verdenskrig
Titel 8
Nazismen, Holocaust og anden verdenkrig
Titel 9
Kold krig og ny kold krig
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikken med fokus på styreformer
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Historiefaget arbejder Version 3.docx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 9-10, 12-28, 30-34, 37-57, 61-64
Læs til Mykensk tid •••, og læs til Samfundet i Athen •••
læs afsnittet Samfundet i Athen og afsnittet Tyranni, aristokrati og demokrati til og med side 21
Demokratiet i Athen.docx
Thiedecke J. Ansigt til ansigt med grækerne s22-29.pdf
Spring i første omgang let hen over siderne, hvor der billeder og figurmateriale.
Den gamle oligark - kritik af Athens demokrati.docx
Kildeanalyse.docx
Perikles gravtale .docx
Lav en kildeanalyse af kilden Den gamle oligark (udfyld så mange af felterne i kildeanalyseskemaet, som du kan)
Perserriget.jpg
Læs til Fra perserkrige til ...
Nielsen PB Torv og Tempel s12-13,22-25,19-21.pdf
Arbejdsopgave på klassen:
Spring over kilde 8
Læs Nielsen PB s12-13
Diskoskasteren Epidaurus Parthenon.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Spring over kilde 8 og10
Læs indtil kilde 1 side 41
Ciceros valgkamp.docx
Titel
Quiz om Romerriget 4.d Jeopardy Template
Romerske provinser.png
Romerriget Bygningsværker.doc
Søg oplysninger på gruppens bygningsværk
I fremlægger omkring jeres bygningsværk
Send jeres præsentation til mig over lectio og læg præsentationen ind under dokumenter (også lectio)
Damm J&A (red) Gladiator - Colosseums helte s44-45.pdf
Kilder om gladiatorkampe.pdf
Gyldendal Den store Danske Gladiatorer.pdf
Damm A og J red Gladiator Colosseums helte s 16 til 17.pdf
Vi ser resten af BBC-dokumentaren.
Læs kilderne lagt ind til foregående modul (de er lidt bøvlede)
Romanisering Bath og Nimes.docx
Bath.docx
Tacitus´s beretning om Agricola.pdf
Eusebius - Konstantin ser korstegnet.pdf
Læs fra afsnittet Kristendommens sejr, spring over kilde 12
I er alle klar til at give svar på de otte spørgsmål fra foregående modul.
I har svar på arbejdsspørgsmålene fra foregående modul.
Kühle E Hvorfra Hvorhen Hvorfor en verdenshistorie s67-69.pdf
Evalueringskriterier i Historie .docx
Steg KJ På sporet af romerriget s111-113.pdf
Opgave: Lav ud fra dagens lektie en liste, der viser hvordan romerne har påvirket eftertiden.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse: vikingetid og middelalder
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et forløb med titlen Danmarks tilblivelse.
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 27-30, 32-35, 51-62
Læs på side 32 fra afsnittet Vikingetogterne.
Opgave på klassen:
Bayeux tapetet
Klosterårbøger om vikinger.pdf
Hedebystenen og Aarhusstenen.pdf
Sognenavne af nordisk oprindelse i England.jpg
Første skriveøvelse (3).docx
Kühle E Danmarkshistorie i et globalt perspektiv s33 til 35.pdf
Elevbesvarelse skriveøvelse 1.docx
Harald Blåtands palisade i Jelling, ca. 968
Husk at uploade skriveøvelsen på lectio
Fokusspørgsmål til dokumentaren: 1000 års tro: Danernes store religionsskifte.
DRTV - 1000 års tro: Danernes store religionsskifte
Wikukind og Adam af Bremen om Harald Blåtands overgang til kristendommen.pdf
Anden skriveøvelse kilder inddrages.docx
Kuhle E Danmarkhistorien i globalt perspektiv s43 til 46 .pdf
Fokusspørgsmål til DR Dokumentar 1000 års tro Med lov skal land bygges
Kühle E. Danmarks Historie - i et globalt perspektiv s38-39.pdf
Upload anden skriveøvelse på lectio
DRTV - 1000 års tro: Med tro skal land bygges
Friluftsspil vikingespil.jpeg
Hverveplakat østfronten.jpg
Stryhn´s leverpostej.jpg
Havhingsten.jpg
Tilskuere til landskamp.jpeg
Knudsen og Danielsen Middelalderen historie religion litteratur og kunst.pdf
Redegørelse om Harald Blåtands dåb.docx
Afladsbrev og testamente 1400 tallet.pdf
Læs Knudsen og Danielsen s17-20 (til afsnittet Romerkirkens organisering og magtudøvelse)
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Lav en kildeanalyse på kilden Niels Jensens testamente
Arbejdsspørsmål på klassen:
Fortalen til Jyske Lov 1241.pdf
Jyske Lov - om tyveri.pdf
Besvar arbejdsspørgsmålene fra foregående modul
Ku_hle E Danmark historie og samfund s48-50.pdf
Danmarks første håndfæstning 1282.pdf
Tegning fra 1600 tallet Gud indstifter stændersamfundet.pdf
Kongemagtens styrke.docx
Opgave på klassen
Arbejdsopgave på klassen:
Fæstebrev og hoveriregelement.pdf
Kort over landsbyen Aarslev 1768 (1).pdf
Købstæder alder.jpg
Viborg i middelalderen - kort.pdf
Vi mødes under balustraden, vi skal på en lille rundtur i middelalderens Viborg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsestiden
Indhold
Kernestof:
Kühle E Danmarkshistorien i globalt perspektiv s235 til 245.pdf
Fokuspunkter til dokumentaren 9. april - Da tyskerne kom
Vi starter på emnet Besættelsestiden. I første modul ser vi på hvordan Danmark forholdt sig til store stærke nabo syd for grænsen, nemlig Tyskland.
Kühle E Danmarkshistorien i globalt perspektiv s235-237 (læs til afsnittet Den 9. april 1940)
9. april 1940. Tyskland besætter Danmark. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer (1).docx
Arbejdsspørgsmål:
Illegalt postkort fra 1942 - Scavenius.docx
Samarbejdspolitikken. Fra Peter Frederiksen. Danmark - besat og befriet.pdf
Fokus spørgsmål til dokumentaren om Erik Scavenius
Erik Scavenius erklæring juli 1940.docx
Nej til Scavenius Vej i København.docx
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Europa betalte prisen for vores egoisme (1).docx
Med den ene fod på Danmarks fremtid.docx
Frederiksen P Danmark besat og befriet del 1.pdf
Alsang, 1940-1943
Frederiksen P Danmark besat og befriet s38-41 (fra afsnittet Begyndende modstand)
VK-elevernes modstandsaktioner.pdf
Statsminister Vilhelm Buhls anti-sabotage tale.docx
Chrismas Møllers radiotale London 6 sep 1942.pdf
Christian Ulrik Hansens sidste brev.docx
Samarbejdspolitikkens sammenbrud og anerkendelse som allieret. Fra Carl-Johan Bryld, Danmark - tider og temaer.docx
Statistikker over sabotagehandlinger fra Danmark under 2. Verdenskrig bd. 2.pdf
Opgaver til Spillefilmen De forbandede år 1
Lidt om spillefilm i historie Hvidstengruppen.docx
De forbandede år
Fog-Rasmussen A 60 års dagen for 29august 1943.pdf
Mens du læser Fog-Rasmussen A ... så lav en kildeanalyse (så langt du nu kan komme)
Frikorps Danmark billeder.pdf
Der var mange forskellige reaktioner blandt danskerne på nazismen og den tyske besættelse: a) samarbejdspolitikerne
De danske østfrontsfrivillige 1940.docx
Østfrontsfrivillige breve og statistik.pdf
Arbejdspørgsmål på klassen:
Vi ser dokumentaren "Min mor var tyskertøs 1"
Tyskerpigernes straf.docx
Warring A Tyskerpiger under besættelse og retsopgør s15 til 19.pdf
Vi ser DR Dokumentaren "Hævnens time"
Fokusspørgsmål til DR Dokumentaren "Hævnens time"
Danmarkshistoriendk Retsopgøret.docx
Gallupundersøgelse om retopgøret 1945.pdf
Oversigt over dømte ved retsopgøret.docx
Cyklisterne mødes ved cykelstativerne foran kollegiet kl 9.25, vi mødes på rastepladsen ved Unddalslund - ligger ca. 3 km ud af Skivevej - vi tager cykelstien mod Skive/Løgstrup.
Rasteplads Unddalslund
Valgseddel Historie – plan for alle 3 år.docx
I arbejder med jeres DHO, og det gør vi også på timen
Valg af næste emne:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Opdagelserne
Indhold
Kernestof:
Verdenkort middelalderen.pdf
Ptolemæus verdenskort (1).jpg
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 157-163, 166-171
Læs på side 166 fra Spanien koloniserer ...
Tordesillastraktaten.docx
Columbus C Beretning om den første rejse 1493.pdf
Opdagelserne Ordliste.pdf
Santa Fe aftalen 1492.docx
Lav en kildeanalyse på Columbus´s beretning
Vi afsætter de første 30 minutter på klassen til at lave kildeanalysen færdig
Ohrt T De store opdagelser s67-70.pdf
Arbejdspørgsmål på klassen:
Aztekerne og inkaerne billeder.docx
Læs Ohrt s67-69
Vi skal videre med vores forløb om opdagelsene. Vi vil de næste par gange se på, hvordan indianernes situation blev påvirket af spaniernes ankomst.
Madsen Nielsen Opdagelserne kulturmøder eller sammenstød s37 til 47.pdf
Madsen og Nielsen Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød? s41-43
læs til s44 midt
Diego Rieberios kort 1529.pdf
Madsen og Nielsen Opdagelserne - kulturmøde eller kultursammenstød? s 43-47
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dansk Vestindien
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Olsen PE red Vestindien .pdf
Rikke Lie Halberg, Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien, Frydenlund; sider: 10-11, 17-31, 39-45, 49-53, 60-67, 69-72, 81-84, 89-97, 99, 101-103, 105-107, 111-128
Straffefanger som arbejdskraft.docx
Kilder Danske syn på slaverne.pdf
Læs til Livet på en sukkerplantage på side 52
R Haagensen Om de slavegjortes arbejdsdag.docx
Besvar arbejdsspørgsmålene til foregående modul.
Guvenør Philip Gardelins slavereglement 1733.docx
læs til I Danmark ... (nederst 2. spalte s92)
Vi går en tur ned i Mogensgade. Bagefter ser vi på, hvilket syn der har været på Peter Von Scholten i samtiden og i eftertiden. Medbring lærebogen.
Peter von Scholten var slet ikke fra Viborg
Sophie Petersen om Peter von Scholten 1946.docx
Arbejdsspørgsmål på klassen
Arbejdsreglement af 26 jananuar 1849.docx
Thomsen H Kong Charles sagde ikke undskyld JP 5 nov 2023.pdf
Overvej en række delemner/problemstillinger til dagens lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Franske og danske revolution
Indhold
Kernestof:
Næste emne:
Arbejdsspørgsmål til Kongeloven
Enevælde nogle hovedpunkter.docx
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 181-189, 192-199, 211-231
Kongeloven 1665.pdf
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Lav en kildeanalysen på Kongeloven fra 1665 (se foregående modul), læs indtil Det franske hof - Versailles på side 187)
Barokken
versaillesslottet - Google-søgning
Spejlsalen
Maleri Ludvig 14.docx
Arbejdsspørgsmål til Lock J Om naturret, folkesuverænitet og det fælles vel:
læs til kilde 6 på side 194
Locke J. Om naturret, folkesuverænitet og det fælles vel.pdf
Rousseau JJ Uddrag af Contrat Social 1762.pdf
Ludvig 16 indkalder stænderne 1789.pdf
læs til s214øv til afsnittet De tre stænder ....
Valgbrev Paris 1789.pdf
Læs også Paris´s valgbrev (se foregående modul)
Spørgsmål til Paris´s valgbrev:
Læs til fra kongedømme til republik 1789-1792
Erklæringen om menneskerettighederne 1789.pdf
Arbejdsspørgsmål til Erklæringen om menneskerettighederne:
Arbejdssspørgsmål på klassen:
Besvar spørgsmål 2 og 3 lagt ind til modulet den 25/1
Læs til Napoleon - general, diktator og kejser
Revolutionsforløbet i Frankrig periodisering.docx
Opgaver på klassen:
Vi starter med arbejdsspørgsmålene til modulet den 5/2
Lav opgaverne til foregående modul
Kilder til martsdagene i 1848.pdf
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til danmarkshistorien, Systime; sider: 133-138, 158-161
læs til afsnittet på side 136, der starter med "Ikke uventet blev slesvig-hostenernes ...."
Junigrundloven 1849 i uddrag.pdf
Vi ser dokumentaren Slagtebænk Dybbøl
Karkov R Danskerne var preusserne totalt underlegne JP 18 april 2014.pdf
De to slesviske krige.docx
Arbejdsspørgsmål til forfatningskampen
læs afsnittet Forfatningskampen
Lav følgende opgave færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Vi stater på et forløb om første verdenkrig
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 31-56
Kort Balkan.docx
Kort.pdf
Opgave på klassen:
Die Wacht am Rhein - Wikipedia, den frie encyklopædi
München 1 august 1914 Die Wacht am Rhein afsynges.jpeg
Tyske soldater på vej mod fronten.jpg
Engelsk hverveplakat 3mio melder sig frivilligt det første år.jpg
En sønderjydes øjenvidneskildring fra Somme.docx
Læs til afsnittet "Til søs: Blokade og u-bådskrig"
Tabstal og skyttegravskrigens taktik.docx
Den tyske forårsoffensiv 1918.docx
Karkov R Fra nedslagtning til moderne krigstaktik JP 22 juni14.pdf
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Thomassen B 1 verdenskrig s233 til 240.pdf
Clemenceaus tale ved traktatens forelæggelse.docx
læs til afsnittet "Mens Tyskland dog bestod som en samlet ..." midt på side 50
Besvar sp 7 og 8 fra foregående modul
Bonn-erklæringen af 29. marts 1955
Grænselandets mindretal
Danmarkshistorien DK Genforeningen 1920.docx
Afstemningsresultat_1920.png
Medbring Bryld efter 1914
Karkov R Første verdenkrig skabte det moderne menneske JP 22 juni 14.pdf
Første verdenskrig 24.pdf
Eksamen i historie 2024.docx
Lav ud fra artiklen Rasmus Karkov og lærebogen en liste over konsekvenser/følger af første verdenskrig. Prøv at sætte struktur på konsekvenser/prøv at samle konsekvenserne i nogle kategorier under hver deres overskrift.
I arbejder med eksamensopgaven
I giver svar på eksamensopgaven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nazismen, Holocaust og anden verdenkrig
Indhold
Kernestof:
Vi starter på emnet: Nazimen, Holocaust og anden verdenskrig
hyperinflation tyskland 1923 - Google-søgning
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 89-110, 121-143
spring over kilde 6
NSDAP´s program 1920.pdf
Olesen TH Verdenshistorie 2 s228-229.pdf
Vi repeterer emnet Nazismen. Vi gør det ud fra kilderne. Hvilke kilder har vi læst (også dem i Bryld) og hvad kan de fortælle os?
Meir og Østergaard Tyskerne og nazismen s72 til 99.pdf
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Fotografi Marburg 26 august 1933.docx
Meir og Østergaard Tyskerne og nazismen s72-78
Meir og Østergaard Tyskerne og nazismen s79-85
Hitler om ungdomsopdragelse 1935.pdf
Pigen fra Auschwitz - Arlette Andersens beretning 2 maj 2010.pdf
Nürnberg-lovene 1935 (uddrag).pdf
Kurt Gersteins beretning.pdf
Einsatsgrupper myrder jøder.docx
I har svar på de to arbejde selv spørgsmål til foregående modul
SS-oberst-sturmführer K. Gerstein beretning 4 maj 1945.pdf
_Berlau og Thuge Vejen til folkedrag s13 til 29.pdf
Berlau og Thuge Vejen til folkedrab s13-21
Hitler 1939 uddrag af rigsdagstale.pdf
SS hovedkontoret.pdf
Wannsee protokollen 1942.pdf
Berlau og Thuge Vejen til folkedrab s24-29
Medbring Bryld efter 1914
Men du læser siderne i Bryld, så hold fokus på følgende problemstillinger:
Find oplysninger på nettet om:
I holder oplæg (se opgaverne til foregående modul)
Neville Chamberlain Munich Agreement
Anschluss 1938 - tyske topper rykker ind i Østrig 1938.docx
Pablo Picasso 1937 Guernica.docx
læs til Appeasementspolitikken s126
Tysk-sovjetisk ikke-angrebspagt af 23 aug 1939.pdf
Det engelske ultimatum 3 sep 1939.pdf
Operation Barbarossa
Blitzkrieg
The Battle of Britain
The Battle of Stalingrad
The Attack on Pearl Harbor
D-dagen - set fra Sword Beach
Berlin 1945 (Germany)
Winston S Churchill: We Shall Fight on the Beaches
1945 BATTLE OF BERLIN
WW2 - Kamikaze Attacks [Real Footage]
Okinawa War, Pacific War, 19450401-0622, SV, Earth No War: ENW
Atombomben over Hiroshima
Eriksen K Jeg vidste, hvad jeg gjorde, da jeg stoppede krigen JP 9 aug 2015.pdf
Første og anden verdenskrig - en sammenligning.docx
Prøv at svare på arbejdsspørgsmålene fra foregående modul.
I har svar på arbejdsspørgsmålene til foregående modul, i den forbindelse skal artiklen af Eriksen K
Atlanterhavsdeklarationen - Under 2. Verdenskrig - Lex
Eksamensopogave Nazismen Holocaust og anden verdenskrig.pdf
Brug 20 minutter på eksamensopgaven. De "resterende" 70 minutter klarer vi på klassen.
I har svar på eksamensopgaven om emnet Nazismen og anden verdenskrig.
Valg af SRP-workshops
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kold krig og ny kold krig
Indhold
Kernestof:
Vi starter på forløbet Kold krig og Ny kold krig
Kildesamling til den kolde krig i Europa.docx
Arbejdsspørgsmål på klassen:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 2. UDGAVE, Systime; sider: 149-178, 285-289, 291-304
Læs kilden Jalta-konferencen i kildesamlingen til den kolde krig
læs til Trumandoktrinen og Marshallplanen
Trumandoktrinen.docx
Den engelske udenrigsminister om Berlinblokaden - Udenrigsminister Ernest Bevin´s tale i Underhustet 30. juni 1948 - se uddelte kildesamling om den kolde krig
Barner KOv Den kolde krig.pdf
Læs til afsnittet Kina mellem Sovjetunionen og USA
I har svar på arbejdspørgsmålene vedr Korea-krigen til foregående modul
Barner KOv Den kolde krig s77-83
Referat a samtale mellem den sovjetiske og den amerikanske udenrigsminister 18 okt 1962.pdf
Udskrift af lydbånd fra møde mellem Kennedy og hans rådgivere 27 okt 1962.pdf
Information Cubakrisen 50 år efter .docx
Nyhold S Cubakrisen da uret viste et minut i dommedag Kristelig Dagblad netavis.docx
I har bud på svar på problemstillinger til Cuba-krisen
Vi mangler følgende punkter fra Cuba-krisen:
Økonomisk vækst i Østeuropa.pdf
Arbejdsspørgsmål:
Besvar de fire spørgsmål til foregående modul
Ronald Reagan Riv muren ned 1987
Ronald Reagan 1987 Remarks on East-West Relations at the Brandenburg Gate in West Berlin.docx
Tidslinie murens fald.docx
Fokuspunkter til siderne om Jeltsin:
Møller KJ Rusland fra tsar drømme til i dag Fra Jeltsin til Putin.pdf
Møller KJ Rusland fra tsar drømme til i dag s1-6
Splidsboel F Putins Rusland 2019.docx
Splidsboel F Putins Rusland s1-6
Splidsboel F Putins Rusland s7-20
I læsningen hold fokus på arbejdsspørgsmålene lagt ind til den 14/1
Kandidater til præsidentvalget i 2024
Rusland nye forfatning Putin kan sidde indtil 2036
Splidsboel F Putins Rusland s21-28
I er klar til snakke om fokusspørgsmålene lagt ind til den 14/1
Putin om den internationale situation i 2007.pdf
Termansen V I skyggen af Rusland udvalgte afsnit.pdf
Forstå Ukraines blodige fortid: Krigen udkæmpes ikke kun med geværer og kampvogne - også historien er et våben
Strand M På sporet af Den Kolde Krig.pdf
Historiebrug:
Larsen PF Krigen prolog blev udkæmpet på fire grusomme dage i Kyiv JP 19 feb 24.pdf
Opgave på klassen
Putins krigserklæring mod Ukraine 24 feb 2022.docx
Lav en kildeanalyse på Putins krigserklæring mod Ukarine
Krigen i Ukraine understreger vigtigheden af den digitale slagmark - Altinget.dk
Droner, krigen i Ukraine og fremtidens konflikter
Hvad har vi lært af krigen i Ukraine? - InterForce
Rusland og Ukraine har mistet soldater i tusindvis. Men ingen kender det reelle tal
I har svar på nogen af spørgsmålene lagt ind til foregående modul.
Mikkelsen J I Ukraine står Vesten og Rusland over for hinanden i en ny kold krig JP 8 maj 2022.pdf
Vestergaard M Fredsforsker Vesten bliver nødt til at lytte til Ruslands behov JP 20 marts 2022.pdf
Skjalm K Scholts og Macrons forhandlinger med Putin er ren appeasement politik som vi kender det fra trediverne Ræson 31 maj 2022.docx
Kjærgaard T Fat det nu Rusland har retten på sin side i Ukraine Politiken 22 sep 23.pdf
Vælg to kilder fra forløbet om antikken: være klar på en kildeanalyse på disse og argumenter for hvorfor disse to kilder er vigtige i vores forløb
Vælg tre kilder fra forløbet om Danmarks tilblivelse: være klar på en kildeanalyse på disse og argumenter for hvorfor disse tre kilder er vigtige i vores forløb
Vælg tre kilder fra forløbet om besættelsestiden: være klar på en kildeanalyse på disse og argumenter for hvorfor disse tre kilder er vigtige i vores forløb
Vælg tre kilder fra forløbet om Opdagelserne: være klar på en kildeanalyse på disse og argumenter for hvorfor disse tre kilder er vigtige i vores forløb
Vælg tre kilder fra forløbet om Franske og danske revolution: være klar på en kildeanalyse på disse og argumenter for hvorfor disse tre kilder er vigtige i vores forløb
Eksamen i historie 2025docx.docx
Vestergaard SF Anders Fogh erkender afgørende Putin fejl nu advarer han mod at begå samme fejl med Trump Børesen 26 april 2025.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111642578", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111642578", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111642578" }