Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lisbet Tækker Jepsen
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton og fysiologi
Klassen blev i forløbet undervist af pædagogikums kandidat: Nina Fisker.
Faglig mål:
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton.
Kende slagene serv, clear, drop, netdrop.
Kende til centrale benarbejdsbegreber som spillecentrum, forspændingshop, chassé og stemskridt.
Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds - og kort baghåndshjørne.
Beherske af lang forhåndsserv.
Rimelig beherskelse af netdrop, clear og drop.
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tdeligt at se hensigten med slaget.
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
Kendskab til grundlæggende fysiologi.
Denmark Open 2021
https://www.youtube.com/watch?v=W_Oi9TemBW0
Denmark Open 2021
https://www.youtube.com/watch?v=nlPtm7w3Zfg
Forehand Clear Tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=xRv1JLg4NMM&list=RDCMUCk2gRC4RewYvvXXqXZxaTbQ&index=2
Yubio: 45- 52, 837-842, 844, 847, 850-854,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Faglige mål:
Holde rytmen og udføre bevægelserne i takt til musikken.
Bevæge sig frit og i flow til musik.
Koordinere bevægelserne i opvarmningsprogrammet og udføre bevægelserne korrekt og med rytmisk kvalitet.
Finde musik der egner sig til at bevæge sig til.
Eleverne præsenteres for forskellige bevægelseskvaliteter til forskellige typer musik. Eleverne træner rytmeforståelse og rytmetælling. Eleverne øver små bevægelsessekvenser med fast koreografi.
Yubio: s. 45-47, 52, 71-72,1241-1243,1246-1247,1250-1251
Eleverne udarbejder i grupper et fysisk opvarmningsprogram og en teoretiske opvarmningsrappport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball og teambuilding
Faglige mål:
Teknisk og taktisk mål: Driblinger, aflevering/trækskud, håndledsskud, placering og bevægelse på banen m/u bold, kunne gøre sig spilbar i kampsituationer.
Arbejde i teams hvor der arbejdes med: holdets toppræstation, hvordan får vi et team til at fungere, sammenhold, kohærens, roller og kommunikation.
Eleverne udarbejder i teams forskellige træningspas, og planlægger og træner taktik til afsluttende turnering.
Teori: Yubio s. 615-623, 625, 136-143.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Faglige mål:
Beherskelse af baghåndskast, 5-50 meter med god præcision.
Kendskab til forhåndskast og hammerkast.
Gribe disken med pandekagegrebet.
Beherskelse af pivotering ved opdækning.
Kendskab til "Spirit of the Game"
Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum vha Cut-bevægelsen.
Kunne udføre et cut under modtagelse af en aflevering.
Yubio: 657-659, 660 (15A4, 15.A5), 661 (15.A8, 15.A9), 662- 665, 667 (15.B15), 671-672, 678-680.
Vertical stack:
https://www.youtube.com/watch?v=QmZWv0bM9yM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball - idrætshistorie
Faglige mål:
Lay-up hvor bolden lægges kontrolleret i kurven ved brug af pladen.
Skud, med korrekt afvikling.
Driblinger og teknik øvelser.
Taktisk forståelse af cut-bevægelsen, og ideen i opstilling i simple forsvar og angrebs systemer.
Yubio: 204-205, 440 - 442, 544-545, 550-552, 555, 559, 875-878.
Studietur til KBH: 5 lektioner.
Arbejdermuseet særudstilling: Kvindeliv
Gry Jexen: Kvinde kend din historie. Gyldendal. s. 245-264.
Glyptoteket: Kropsidealer. Græsk og romersk skulptur.
Hans Bonde: Med kroppen ind i kulturen. Syddansk Universitetsforlag. s. 72-74, 80-83.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Faglige mål:
Discipliner: Spydkast, kuglestød, stafet, sprint og mellemdistance, langdistance.
Spydkast: greb, kryds og stemskridt, afvikling.
Kuglestød: benarbejde og afvikling af stødet.
Stafet: aflevering/modtagning af depechen, timing i løb, acceleration og hastighed.
Sprint, mellemdistance, langdistance: løbeteknik, koordinationsøvelser, hastighed og acceleration.
Bevægelsesanalyse: Eleverne filmer deres kast, og arbejder med fejlretning.
Yubio:
Thomas Röhler: How to throw the javelin
https://www.youtube.com/watch?v=Ino8F3Df_2Q
Eleverne deltager i langdistance løbet: Søndersøløbet.
https://soendersoeloebet.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
De faglige mål for projektet:
• Det konkrete og primære mål er, at du skal forbedre din fysiske præstationsevne (dit kondital) i løbet af projektet.
• Gennemføre den fælles og den personlige træning
• Udarbejde og evaluere et personligt træningsprogram
• Koble teoretisk viden til dit personlige træningsprogram og udarbejde en rapport eller videoaflevering.
Eleverne afprøver Cooper-test og bip - intervalløbetest.
Eleverne skal aflevere en rapport eller videoaflevering.
Eleverne kobler sekundære mål til deres projekt.
Yubio: 131-134, 190-793, 798.
Hvad er det bedste kondital:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-den-bedste-konditionstraening/
Sundhedsstyrelsen:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2023/Fysisk-aktivitet/Fysisk-aktivitet-18-64-aar.ashx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hip Hop
Faglige mål:
Kropsbeherskelse, rytme og mod.
Arbejde med fast koreografi.
Eleverne arbejder i skiftende grupper med små faste koreografier og improvisationer.
Eleverne danser til musik med forskellig rytme og kvalitet.
Freestyle og Kreativitet.
Eleverne arbejde i par med improvisationer over grundtrin, poses og freezes. Eleverne arbejder i større grupper med poses og battle.
Flow og rytme. Eleverne arbejder med grundtrin og bevægelsesmønstre på gulvet som åbner op for improvisationer og arbejde med rytmen.
Yubio: 1331-1334, 1336, 1341-1342, 1344, 1346-1347.
Arbejde med improvisation: I ask people to teach me their favorite dance move:
https://www.youtube.com/watch?v=V0-ooYvGo3g
Eleverne arbejder i deres eksamensgrupper med større koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball
Vi arbejder med grundslag og småspil.
Vi spiller med kids-volley regler og teamudvikling (kobling til 1g forløb i floorball)
Yubio: 575-578, 581-583, 591, 605-607
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensforberedelse
Vi arbejder med at udarbejde drejebøger til eksamen.
Boldspil:
Ultimate
Basket
Musik og bevægelse:
Vild med Dans
Hip Hop
Klassiske discipliner:
Atletik
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hip Hop
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111660733",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111660733",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111660733"
}