Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lisbet Tækker Jepsen
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Badminton og fysiologi
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 Floorball og teambuilding
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Vild med Dans
Titel 6 Basketball - idrætshistorie
Titel 7 Atletik
Titel 8 Atletik
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Hip Hop
Titel 11 Volleyball
Titel 12 Eksamensforberedelse
Titel 13 Hip Hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Badminton og fysiologi

Klassen blev i forløbet undervist af pædagogikums kandidat: Nina Fisker.
Faglig mål:
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton.
Kende slagene serv, clear, drop, netdrop.
Kende til centrale benarbejdsbegreber som spillecentrum, forspændingshop, chassé og stemskridt.
Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds - og kort baghåndshjørne.
Beherske af lang forhåndsserv.
Rimelig beherskelse af netdrop, clear og drop.
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tdeligt at se hensigten med slaget.
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
Kendskab til grundlæggende fysiologi.
Denmark Open 2021
https://www.youtube.com/watch?v=W_Oi9TemBW0
Denmark Open 2021
https://www.youtube.com/watch?v=nlPtm7w3Zfg
Forehand Clear Tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=xRv1JLg4NMM&list=RDCMUCk2gRC4RewYvvXXqXZxaTbQ&index=2

Yubio: 45- 52, 837-842, 844, 847, 850-854,


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning

Faglige mål:
Holde rytmen og udføre bevægelserne i takt til musikken.
Bevæge sig frit og i flow til musik.
Koordinere bevægelserne i opvarmningsprogrammet og udføre bevægelserne korrekt og med rytmisk kvalitet.
Finde musik der egner sig til at bevæge sig til.

Eleverne præsenteres for forskellige bevægelseskvaliteter til forskellige typer musik. Eleverne træner rytmeforståelse og rytmetælling. Eleverne øver små bevægelsessekvenser med fast koreografi.
Yubio: s. 45-47, 52, 71-72,1241-1243,1246-1247,1250-1251

Eleverne udarbejder i grupper et fysisk opvarmningsprogram og en teoretiske opvarmningsrappport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Floorball og teambuilding

Faglige mål:
Teknisk og taktisk mål:  Driblinger, aflevering/trækskud, håndledsskud, placering og bevægelse på banen m/u bold, kunne gøre sig spilbar i kampsituationer.
Arbejde i teams hvor der arbejdes med: holdets toppræstation, hvordan får vi et team til at fungere, sammenhold, kohærens, roller og kommunikation.
Eleverne udarbejder i teams forskellige træningspas, og planlægger og træner taktik til afsluttende turnering.


Teori: Yubio s. 615-623, 625, 136-143.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Faglige mål:
Beherskelse af baghåndskast, 5-50 meter med god præcision.
Kendskab til forhåndskast og hammerkast.
Gribe disken med pandekagegrebet.
Beherskelse af pivotering ved opdækning.
Kendskab til "Spirit of the Game"
Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum vha Cut-bevægelsen.
Kunne udføre et cut under modtagelse af en aflevering.

Yubio: 657-659, 660 (15A4, 15.A5), 661 (15.A8, 15.A9), 662- 665, 667 (15.B15), 671-672, 678-680.
Vertical stack:
https://www.youtube.com/watch?v=QmZWv0bM9yM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vild med Dans

Faglige mål:
Tekniske færdighede mht placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen.
Rytmisk flow og indlevelse i de forskellige danses karakter.
Samarbejde med sin dansemakker.
Danse i takt til musikken.
Sætte forskellige variationer sammen.
Vise en kort rutine.

Danse genre: Cha Cha Cha, Vals og Jive.
Rytmefornemmelse og rytmeforståelse trænes ved at afprøve forskellige opvarmningsdanse: folkedans, polka, amerikansk linedance.  
Line dance: https://www.youtube.com/watch?v=rs5f8CYyLBo
Yubio: 1291-1313

Vals: https://www.youtube.com/watch?v=Sg4xnUMqRbY&t=42s
Fredeik og Marys Royal Wedding: https://www.youtube.com/watch?v=yVQarqT61ss&t=3s
DM Latin: https://www.youtube.com/watch?v=lR63VFgW-38
Elite dans - ChaChaCha: https://www.youtube.com/watch?v=NgQwEXqCqps&list=PLoMTMPMXFsMCgK_U0O3yXIMoR6-Cu1Mhr&index=6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basketball - idrætshistorie

Faglige mål:
Lay-up hvor bolden lægges kontrolleret i kurven ved brug af pladen.
Skud, med korrekt afvikling.
Driblinger og teknik øvelser.
Taktisk forståelse af cut-bevægelsen, og ideen i opstilling i simple forsvar og angrebs systemer.
Yubio: 204-205, 440 - 442, 544-545, 550-552, 555, 559,  875-878.

Studietur til KBH: 5 lektioner.
Arbejdermuseet særudstilling: Kvindeliv
Gry Jexen: Kvinde kend din historie. Gyldendal. s. 245-264.
Glyptoteket: Kropsidealer. Græsk og romersk skulptur.
Hans Bonde: Med kroppen ind i kulturen. Syddansk Universitetsforlag. s. 72-74, 80-83.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Atletik

Faglige mål:
Discipliner: Spydkast, kuglestød, stafet, sprint og mellemdistance, langdistance.
Spydkast: greb, kryds og stemskridt, afvikling.
Kuglestød: benarbejde og afvikling af stødet.
Stafet: aflevering/modtagning af depechen, timing i løb, acceleration og hastighed.
Sprint, mellemdistance, langdistance: løbeteknik, koordinationsøvelser, hastighed og acceleration.
Bevægelsesanalyse: Eleverne filmer deres kast, og arbejder med fejlretning.
Yubio:


Thomas Röhler: How to throw the javelin
https://www.youtube.com/watch?v=Ino8F3Df_2Q


Eleverne deltager i langdistance løbet: Søndersøløbet.
https://soendersoeloebet.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

De faglige mål for projektet:
• Det konkrete og primære mål er, at du skal forbedre din fysiske præstationsevne (dit kondital) i løbet af projektet.
• Gennemføre den fælles og den personlige træning
• Udarbejde og evaluere et personligt træningsprogram
• Koble teoretisk viden til dit personlige træningsprogram og udarbejde en rapport eller videoaflevering.

Eleverne afprøver Cooper-test og bip - intervalløbetest.
Eleverne skal aflevere en rapport eller videoaflevering.
Eleverne kobler sekundære mål til deres projekt.
Yubio:  131-134, 190-793, 798.
Hvad er det bedste kondital:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-den-bedste-konditionstraening/
Sundhedsstyrelsen:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2023/Fysisk-aktivitet/Fysisk-aktivitet-18-64-aar.ashx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hip Hop

Faglige mål:
Kropsbeherskelse, rytme og mod.
Arbejde med fast koreografi.
Eleverne arbejder i skiftende grupper med små faste koreografier og improvisationer.
Eleverne danser til musik med forskellig rytme og kvalitet.
Freestyle og Kreativitet.

Eleverne arbejde i par med improvisationer over grundtrin, poses og freezes. Eleverne arbejder i større grupper med poses og battle.
Flow og rytme. Eleverne arbejder med grundtrin og bevægelsesmønstre på gulvet som åbner op for improvisationer og arbejde med rytmen.
Yubio: 1331-1334, 1336, 1341-1342, 1344, 1346-1347.

Arbejde med improvisation: I ask people to teach me their favorite dance move:
https://www.youtube.com/watch?v=V0-ooYvGo3g

Eleverne arbejder i deres eksamensgrupper med større koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Volleyball

Vi arbejder med grundslag og småspil.
Vi spiller med kids-volley regler og teamudvikling (kobling til 1g forløb i floorball)

Yubio: 575-578, 581-583, 591, 605-607
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksamensforberedelse

Vi arbejder med at udarbejde drejebøger til eksamen.
Boldspil:
Ultimate
Basket
Musik og bevægelse:
Vild med Dans
Hip Hop
Klassiske discipliner:
Atletik
Badminton
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Hip Hop

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer