Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Jensen
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Dette forløb har til formål at introducere eleverne for sporten badminton, herunder:
Reglerne
Forhåndsserv
Clear
Netdrop
Bevægelse på banen
Faglige mål:
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Rimelig beherskelse af clear og forhåndsserv, kort og lang
- Rimelig beherskelse af netdrop fra både forhånd og baghånd
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Link til yubio
-
Faglige mål:
-
Læs s. 839-842 i yubio fra afsnit 22.2 til det afsnit der starter med ordet "Danmarksturneringen". Se også videoen med korrekt greb
-
YubioIdræt C + B; sider: 63-64, 134-136, 839-842
E-bog
-
Korrekt greb
-
Se videoerne igennem og hav særlig fokus på udførslen, herunder fodstilling, benarbejde og afvikling i skulder, albue og håndled
-
Benarbejde langt forhåndshjørne
-
Clear forhånd
-
Se videoerne af forhåndsserv kort og lang, og læg mærke til udførslen, herunder fodstilling og afvikling i skulder, albue og håndled. Se også videoen der beskriver reglerne for serv i double.
-
Serveregler i double
-
Forhåndsserv kort
-
Forhåndsserv lang
-
Se videoerne og læg mærke til benarbejde, kropsposition og teknik i øvrigt.
-
Benarbejde kort forhåndshjørne
-
Netdrop forhånd
-
Benarbejde kort baghåndshjørne
-
Netdrop baghånd
-
Læs afsnit 5.2.2 om spændingsregulering, og overvej hvordan det kan bruges i badminton
-
Læs kapitel 2.4.2, og overvej hvordan vi udnytter energisystemerne i badminton
-
Skabelon til drejebog idræt C.docx
-
Her kan i se hvordan en idrætseksamen foregår
-
Husk idrætstøj, da i skal være aktive noget af modulet
-
Hav styr på hvad det er i skal fremvise (drejebogen)
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
Eleverne skal i små grupper lave opvarmningsprogrammer, baseret på det de har lært, og udføre dem sammen med hele klassen.
Faglige mål:
Opvarmningsprogrammerne skal følge en progression, så intensiteten er lav i starten, og derefter stiger gradvist.
Godt musikvalg til øvelserne i forhold til takt, tempo og stemning
Gang og løb i takt til musikken
Basale bevægelser med armene under gang og løb
Sving med god bevægelseskvalitet og god brug af rummet
Hop med god brug af rummet
God udførsel af basale styrkeøvelser med egen kropsvægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parkour
Formålet med parkourforløbet er at give indsigt i de basale teknikker. Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne.
Faglige mål:
Udføre forskellige typer bevægelser, herunder jumps, rails og vault med god balance
Udføre forskellige typer jumps med god teknik
Udføre forskellige typer rails med god teknik
Udføre forskellige typer vaults med god teknik
Planlægge og udføre gennemgang af en rute hvor de ovenstående elementer alle indgår
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Eleverne deles ind på forskellige hold, hvor de i løbet af forløbet arbejder med teamudvikling.
Faglige mål:
Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
Beherskelse af forhåndskast og aflevering til makker 5-10 meter væk
Gribe disken med pandekagegreb, hvis disken er afleveret korrekt
Gribe disken med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det
Taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
Pivotering under pres, og aflevering til makker
Udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering
Være i tilstrækkelig god form, således at den fysisk kapacitet ikke bliver den begrænsende faktor i øvelser og spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Faglige mål:
Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
Formålet med forløbet pardans er at opnå en grundlæggende forståelse
af de centrale elementer i de tre udvalgte danse cha cha cha, engelsk vals og jive. Det forventes at eleverne fremviser to af dansene til en eventuel eksamen.
Faglige mål:
Indenfor dansene Cha cha cha, engelsk vals og jive
- Have tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Have tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Have en forståelse for forskellen i musikkens opbygning i hhv cha cha cha, engelsk vals og jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Dette forløb har til formål at eleverne skal planlægge og udføre et 9-ugers træningsprogram. Ud fra dette skal de lave en videoaflevering.
Faglige mål:
Udarbejde og gennemføre et 9-ugers træningsprogram efter eget valg
Forbedre den fysiske kapacitet
Opnå teoretisk viden om fysiologiske tilpasninger i forbindelse med fysisk træning
Analysere eget forløb
Lave en videoaflevering med ovenstående indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Formålet med forløbet er at introducere spillet volleyball. Forløbet vil blandt andet bestå af tekniske og taktiske øvelser. Efter forløbet skal eleverne kunne følgende:
Faglige mål i volleyball:
Lave fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave en hævning eller et angreb
Lave et baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt efterfølgende at hæve bolden eller lave et angreb
Lave et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slå̊s over nettet med en hånd
Lave en underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
Have forståelse for regler og rotationssytem
Evne at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og med- og modspillere
Evne at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Have en forståelse for hvordan man kan træne hoppehøjden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les Lencier
Dette forløb har til formål at lærer eleverne at danse Les Lencier.
Faglige mål:
Være i stand til at følge takten i musikken
Udføre trin og øvrige bevægelser korrekt
Have korrekt kropsholdning
Kunne huske og udføre alle fem ture korrekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111661647",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111661647",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111661647"
}