Holdet 2022 id/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ole Røn
Hold 2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ketcherspil
Titel 2 Opvarmning til musik
Titel 3 Fodbold for alle
Titel 4 Vild med dans
Titel 5 X-fit
Titel 6 Træningsprojekt
Titel 7 Floorbal
Titel 8 Hip Hop og Funk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ketcherspil

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i ketcherspillene pickleball og badminton.  
Hvad skal jeg kunne:
- Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benarbejde/benstilling, hvor du skal have en forståelse af at det er de samme grundlæggende principper der gælder i pickleball og badmninton.
- I pickleball skal du kende til slagene serv returnering drop og dink. I badminton skal du kende slagene serv, clear, smash, netdrop og lob.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball og badminton
- Kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- Kunne beherske simple slagserier
- Kendskab til hvordan komplekse bevægelser indlæres og trænes

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning til musik

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold for alle

Fokus i dette forløb er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil, som det færdige spil. Derudover inddrages enkelte elementer fra futsal: indspark og tæmninger, og lidt omkring formationer.
I teori kigger vi på åndedrætssystemet og blodkredsløbet samt de sundhedsmæssige gevinster ved fodbold.

Tekniske færdigheder:
- Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
- Dækning af egen bold.
- Skud med inderside

Taktiske færdigheder:
- Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
- Formationer og positioner på banen.
- Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- Forståelse for og udførelse af: Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
- Defensivt arbejde med højt og lavt pres.

Teoretisk baggrund:
- Kunne argumentere for de sundhedsmæssige fordele ved fodbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vild med dans

Formålet med forløbet i pardans er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse (cha cha cha, vals og jive). Der afsættes ca. 3 moduler til hver dans, hvor der i de første moduler vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de sidste moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk. Til hver af de tre danse udarbejdes der en rutine, der kan vises til forløbsprøven.
På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise rutiner til de udvalgte danse.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne forskellige variationer i de valgte danse
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de 3 gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 X-fit

Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Redegøre for hvordan en muskel trækker sig sammen samt hvilke typer muskelarbejde der findes
- Kunne forklare hvordan en muskel skaffer sig energi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojekt

Formålet med forløbet er at forbedre dit kondital, som måles ved forløbets start og afslutning ved en Coopertest. Træningen i forløbet består af fælles fysisk aktivitet i timerne samt af obligatorisk fysisk aktivitet udenfor idrætstimerne. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport.
Hvad skal jeg kunne:
- Dokumentere evne til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram
- Forbedring af (eller evt. opretholdelse af en i forvejen fremragende) præstationsevne

Sideløbende med træningsprojektet afvikles et miniforløb i atletik. Formålet med dette forløb er en grundlæggende indsigt i teknikken i spydkast og højdespring.
Hvad skal jeg kunne:
- Have forståelse for teknikken i spydkast og højdespring
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de to discipliner
- Kunne udføre et spydkast og et højdespring som bygger på de rigtige teknikker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorbal

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten basale boldtilvænningsøvelser. Senere i forløbet øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og endelig fokus på sammenspil og taktik i spil.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Kende til håndledsskud
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hip Hop og Funk

Formålet med forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så skal du selv arbejde med at lave koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop og funk.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken og starte på der rigtige taktslag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer