Holdet 2022 id/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Line Kaack Hansen
Hold 2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning og bevægelse til musik
Titel 2 Badminton = EKSAMENSFORLØB
Titel 3 Søndersøløb
Titel 4 Basketball = EKSAMENSFORLØB
Titel 5 Pickleball = EKSAMENSFORLØB
Titel 6 Pardans = EKSAMENSFORLØB
Titel 7 Fodbold for alle = EKSAMENSFORLØB
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Volleyball
Titel 10 Hiphop = EKSAMENSFORLØB
Titel 11 Repetition og les lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning og bevægelse til musik

Formålet med forløbet er, at du bliver i stand til at planlægge, udføre og gennemføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et rytmisk opvarmningsprogram indeholder, hvordan det bygges op og hvordan man bruger musikken aktivt.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?
- Høre og holde rytmen (herunder bruge 1-slaget) og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram på ca. 15 min samt finde egnet musik.
- Udføre eget opvarmningsprogram samt instruere andre i det.
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
- Koordinere bevægelser med høj bevægelseskvalitet og udføre øvelserne teknisk korrekt.
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton = EKSAMENSFORLØB

Formålet med badmintonforløbet er at give en grundlæggende indføring i teknikken i badminton. Vi har arbejdet med det basale greb og svingsløjfer, hvor vi gradvist har bygget flere slag på og også arbejdet meget med benarbejde (med og uden bold). Vi har primært arbejdet med forhåndsslag. Endelig har vi arbejdet med kamplignende spil på halv bane med forskelligt fokus (af pladshensyn og for at den enkelte får mange berøringer med bolden). Vi har således både arbejdet med slag og benarbejde isoleret og sammen.


Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

- Kende slagene lang forhåndsserv, clear, drop, netdrop, lob (og smash er valgfrit).
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton.
- Beherskelse af det grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen (med fokus på de to korte hjørner).
- Rimelig beherskelse af lang forhåndsserv, clear og drop.
- Vise variation af slag, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Have taktisk forståelse af både boldens bane og egen placering på banen.
- Have teoretisk forståelse for komplekse tillærte bevægelser – anvendt i praksis på clearslaget.
- Have teoretisk forståelse for den manglende opmærksomhed på badmintonatleter i Danmark og årsager til, at vi som lille nation klarer os godt på den internationale scene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Søndersøløb

Træning op til og deltagelse i det lokale løb; Søndersøløbet (5,8km).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball = EKSAMENSFORLØB

Formålet med forløbet i basketball er at give en grundlæggende indføring i centrale dele af spillet. Der lægges vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, stående skud og lay-up. Vi har snakket om forsvar- og angrebsopstilling, med fokus på det sidste. Dvs. det forsvarende hold placerer sig primært tilbage ved egen kurv, således at det angribende hold får plads til at igangsætte et organiseret angreb.Taktiske elementer som at "sætte sin forsvarer af" med f.eks. en finte eller" løb i det frie rum" har været i fokus. Endelig er der inddraget teori om regler og om spændingsregulering.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

- Lay-up, hvor bolden "lægges" kontrolleret i kurven og ikke "kastes" (brug pladen).
- Stående skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder.
- Drible (herunder zigzag) og kigge op imens.
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering og studs).
- Finter (fx cross-step-finte og pumpfake/kængurufinten).
- Taktisk forståelse af at løbe i det frie rum (fx. gennem cuts) og ideen om opstilling i både forsvar og angreb.
- Indgå i kampsituationer efter reglerne, hvor du modtager bolden og spiller den videre, for holdets bedste.
- Teoretisk forståelse for spændingsregulering og copingstrategier i et basketball setup.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickleball = EKSAMENSFORLØB

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Senere sættes slagene sammen i slagserier, og der spilles en masse kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at den enkelte elev får så mange boldberøringer som muligt, mens der i kamp oftest spilles double, hvorfor det taktiske fokus er lagt her.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

- Rimelig beherskelse af slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob og flugtning, med fokus på forhåndsslag.
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball med fokus på doublespil.
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen med fokus på doublespil – herunder søge mod nettet, så snart chancen byder sig og kunne variere sit spil ved at veksle mellem det korte/bløde defensive spil ved nettet og det hårdere/aggressive spil med flugtninger osv.
- Have teoretisk forståelse for spillets popularitet og mulige årsager hertil gennem et motivationspsykologisk begrebsapparat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans = EKSAMENSFORLØB

Formålet med forløbet er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af udvalgte danse; nemlig cha cha cha, engelsk vals og jive. Hovedvægten har været på dansens udtryk, trin, teknikker og variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Der har været arbejdet med at sætte det hele sammen i rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder. I cha cha cha, som der har været arbejdet indgående med, har eleverne i par selv udarbejdet en rutine, i jive har vi kort arbejdet med en fælles rutine. I engelsk vals har vi arbejdet mere med føring samt i grupper indlært forskellige variationer, der kan sættes sammen.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne udføre flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen og beherske en lille rutine indenfor en udvalgt dans
- Bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

(Til en eventuel eksamen skal cha cha cha indgå samt engelsk vals og/eller jive.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fodbold for alle = EKSAMENSFORLØB

Fokus er at eleverne skal lære enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af, hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige. Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil som det færdige spil. Derudover inddrages enkelte elementer fra futsal: Indspark og tæmninger, lidt omkring formationer og vi kigger på de sundhedsmæssige gevinster ved fodbold.

Tekniske færdigheder:
- Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer). OBS: Afleveringer ses som en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
- Dækning af egen bold.
- Skud med inderside (der rammer målet under knæhøjde).

Taktiske færdigheder:
- Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
- Formationer og positioner på banen.
- Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- Forståelse for og udførelse af: Bandespil, boldovertagelse og modløb.
- Defensivt arbejde med højt og lavt pres.

Teoretiske færdigheder
- At kunne argumentere for de sundhedsmæssige gevinster ved fodbold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Formålet med træningsprojekt er, at eleverne skal arbejde med at forbedre deres kondition. Dette måles med en start- og en sluttest; en biptest i hallen, hvor konditallet er aflæst. Træningen har bestået af fysisk aktivitet i timerne (primært løb og andre fælles aktiviteter - med aerobt fokus) samt af en forventning om fysisk aktivitet udenfor idrætstimerne. Forløbet er afsluttet med aflevering af individuel rapport.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

• Planlægge, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram.
• Indsigt i træningslære samt kunne koble det til træningsprogrammet i en rapport.
• Fysisk aerob kapacitet i form af kondital (og eventuelt andre sekundære mål).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er at give en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. Dels har vi arbejdet med de forskellige grundslag isoleret med fokus på beherskelsen af teknik. Og dels har vi lavet forskellige spiløvelser samt spillet kamp (i faste hold) med fokus på samspil og taktik, herunder evnen til at indgå og fungere på et hold. Vi har arbejdet med muligheden for at inddrage "gribeslag" som andetvalg i kamp, hvis volleyslag ikke er muligt.

Faglige mål = Hvad skal jeg kunne?

- Fingerslag (med fokus på retning og højde).
- Baggerslag (med fokus på retning og højde).
- Underhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- Evt. angrebsslag med én hånd eller smash (med fokus på tilløb og timing).
- Forståelse for regler og rotationssystem.
- Evne til at placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen (fokus på tre berøringer, herunder inddragelse af hæver).
- Praktisk og teoretisk forståelse for at optimere holdets præstation gennem teamudvikling (herunder forståelse for synergieffekt, roller, kommunikation, sammenhold og kohæsion samt målsætning).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hiphop = EKSAMENSFORLØB

Undervisningsforløbet i hiphop skal give eleverne nogle praktiske færdigheder i form af forskellige basismoves, bodyrolls, poses, battles og freezes, samt en indlært fælles koreografi – alt sammen med fokus på de bevægelseskvaliteter og det udtryk, der hører til genren.. Vi har arbejdet i kreative processer med selv at skabe egne nye bevægelser, således at der flere gange er indlagt mindre koreografiske gruppeopgaver. Forløbet er afsluttet med et længere selvstændigt gruppearbejde samt forevisning af egne hiphopkoreografier.

Faglige mål (færdigheder):

- At eleverne kan udføre basismoves og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
- At eleverne kan koordinere arme og ben, hvor der lægges vægt på udtryk og attitude, ofte med bounce.
- At eleverne kan udføre isolerede bevægelser (bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i fx bodyrolls).
- At eleverne kender til og kan vise forskellige poses samt kender til freezes.
- At eleverne kan sammensætte kendte og nye bevægelser på en ny måde samt fremvise egen udarbejdet koreografi.
- At eleverne kan bevæge sig i takt til musikken, herunder begynde på 1-slaget, og holde et flow.

Faglige mål (viden):

- At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse samt hvordan hiphopkulturen kan overføres til bevægelseskvaliteter i dansen.
- At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer