Holdet 2022 Id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Stine Aagaard Vangkilde
Hold 2022 Id/x (1x Id, 2x Id, 3g morgentr (fodbold), 3g morgentr (håndbold), 3x Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Badminton
Titel 2 Rytmisk opvarmning til musik
Titel 3 Floorball
Titel 4 Flagfootball
Titel 5 Pardans
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Crossfit
Titel 8 Fodbold
Titel 9 Håndbold
Titel 10 OL & atletik
Titel 11 Træningsprojekt
Titel 12 Fysiologi
Titel 13 Volleyball
Titel 14 Træningslære
Titel 15 Træningslære
Titel 16 Idrætsskader
Titel 17 Doping
Titel 18 Idræt & Sundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Rytmisk opvarmning til musik

Rytmisk opvarmning til musik

Eleverne skal i små grupper lave opvarmningsprogrammer, baseret på det de har lært, og udføre dem sammen med hele klassen.

Faglige mål:
Opvarmningsprogrammerne skal følge en progression, så intensiteten er lav i starten, og derefter stiger gradvist.
Godt musikvalg til øvelserne i forhold til takt, tempo og stemning
Gang og løb i takt til musikken
Basale bevægelser med armene under gang og løb
Sving med god bevægelseskvalitet og god brug af rummet
Hop med god brug af rummet
God udførsel af basale styrkeøvelser med egen kropsvægt

Teori:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Floorball

Floorball

Faglige mål:
- Udføre grundlæggende tekniske færdigheder i floorball (boldkontrol, pasninger og skud)
- Anvende simple taktiske principper i spilsituationer
- Forklare fysiologiske principper for den komplette floorballspiller
- Forklare principperne bag intervalprægede spil i floorball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Flagfootball

Flagfootball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans

Pardans

Formålet med forløbet pardans er at opnå en grundlæggende forståelse
af de centrale elementer i de tre udvalgte danse cha cha cha, engelsk vals og jive.

Faglige mål:
Indenfor dansene Cha cha cha, engelsk vals og jive
- Have tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Have tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.

Faglige mål:
Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crossfit

Crossfit

Faglige mål:
- Mestre teknik på basale kropøvelser: burpees, Air squats, push ups, wall climbers, Hanging Knee raise
- Mestre teknik med Kettlebells: Thrusters, Hang clean & jerk, Snatch, Swings
- Mestre at trække sig op i et reb fra liggende til stående
- Mestre at hoppe i sjippetov
- Mestre at udarbejde egen workout med henblik på at vise fysisk og teknisk kapacitet
- Kunne forklare mulige skaleringer til øvelser med kropsvægt
- Kunne koble fysiologisk teori på praksis
- Kunne redegøre for begreber inden for crossfit, herunder forskellige måder at opbygge en workout
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fodbold

Fodbold

Driblinger
Finter
1v1 offensivt
1v1 defensivt
Sparkefærdigheder:
- Pasninger og lodret vristspark
Cuts og vendinger
1. berøringer
Small sided games
- 2v2, 3v3, 5v5

Læringmålene for forløbet har været følgende:

- Opnåelse af basale tekniske færdigheder (se ovenstående)
- Kendskab til offensive og defensive principper i 1v1
- Kendskab til basale principper for small sided games, herunder bl.a. positionering og relationelle færdigheder
- Fysisk kapacitet til at indgå i fodboldspillet, herunder både motoriske færdigheder og aerob samt anaerob kapacitet

Gennem forløbet har vi primært arbejdet med driblinger og finter som middel til at lære at beherske bolden. Sparkefærdigheder har været berørt kort og især er der blevet lagt vægt på det lodrette vristspark, både i formelle og funktionelle øvelser. Eleverne har i 1v1 arbejdet med finter funktionelt samt arbejdet med temposkift. Defensivt har vi arbejdet med korrekt presteknik. I small sided games har eleverne trænet deres relationelle færdigheder samt stiftet bekendtskab med positionering og herunder fået en forståelse for brede, dybe og centrale løb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 200 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Håndbold

Håndbold

Forløbet har indgået som en del af morgentræning, hvor der er undervist i håndbold.

Formål:
Eleverne skal kunne følgende:
Teknisk:
- Kaste og gribe
- Skud fra forskellige positioner
- Drible i fart
- Aflevere og gribe i fart og med modstander
- Finter
- Stempelbevægelser

Taktisk:
- Variationer i angrebsåbninger
- Placering og timing i løb i angrebet
- Løse angrebs- og forsvarssituationer i overtal og undertal
- Vurdere egen rolle i angrebsåbninger

Fysisk:
- Aerob træning
- Anaerob træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 200 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 OL & atletik

OL & Atletik

Eleverne skal kunne:
- redegøre for moderne og antikke OL
- Analysere på OL og politik og disses sammenhæng

Praktisk:
- Spydkast
- Kuglestød
- 100 m sprint
- Længdespring
- Højdespring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Træningsprojekt

Træningsprojekt med videoaflevering.

- Koble teori på praksis.
- Forbedre sig konditionelt fra starttest til sluttest i en Coopertest.
- Planlægge og gennemføre eget træningsprogram.
- Analysere og vurdere på hvilken baggrund træningsadaptationerne er opstået.
- Præsentere sin træningsplan og koble teori på træning og resultaterne af træningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fysiologi

Fysiologi

Eleverne skal kunne:
- Det store kredsløb
- Det lille kreedsløb
- Hjertet opbygning og funktion
- Kredsløbets opbygning og funktion
- Muskelfiberens opbygning og funktion
- Fibertyper og træning
- RQ og fedtforbrænding
- Muskeltræthed, DOMS, kønsforskelle og gamle muskler
Eleverne skal desuden kunne:
Forklare og anvende begreber og teorier inden for idrætsfysiologi.
Forstå og analysere kroppens fysiologiske tilpasninger til forskellige typer fysisk aktivitet.
Knytte teoretisk viden til praktiske øvelser og resultater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Volleyball

I den praktiske del af forløbet øves delelementer, både tekniske og taktiske. Vi starter med at spille kidsvolley, og ændrer gradvist reglerne, så vi til sidst spiller med regulære volleyballregler. Eleverne kommer i sidste del af forløbet til at arbejde i faste hold, hvor de selv står for træningen.
I den teoretiske del arbejder vi med teamudvikling og sportspsykologi, som eleverne skal forsøge at inddrage i deres faste volleyballhold.
   

Faglige mål i volleyball:
Lave fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave en hævning eller et angreb
Lave et baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt efterfølgende at hæve bolden eller lave et angreb
Lave et smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slå̊s over nettet med én hånd
Lave underhåndsserv og overhåndsserv, der rammer modstanderens banehalvdel
Evne at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og med- og modspillere
Evne at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Idrætsskader

Idrætsskader
Elverne skal kunne:
Skadestyper:
- Akutte skader (forstuvning, fibersprængning, forstrækning)
- Overbelastningsskader (løberknæ, skinnebensbetændelse, springerknæ)

Behandling:
- RICE-princippet (Rest, Ice, Compression, Elevation)
- Akut skadeshåndtering på banen

Årsager og forebyggelse:
- Belastning, overbelastning og restitutionsmangel
- Opvarmningens betydning
- Teknik og udstyr
- Træningsplanlægning med variation og progression

Skadesforebyggende træning:
- Balancetræning, styrketræning og stabilitet
- Bevægelighed og koordination
- Coretræning og kropskontrol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Doping

Doping

Eleverne skal kunne:
- Forstå og forklare dopingens fysiologiske virkninger.
- Diskutere doping i et samfundsmæssigt og etisk perspektiv.
- Anvende faglige begreber til at analysere doping i idrætslige sammenhænge.

Indhold og emner:
1. Hvad er doping?
- Definition og eksempler på ulovlige stoffer (EPO, steroider, bloddoping, beta-2-agonister)
- Formål med doping – styrke, udholdenhed, restitution, psykologiske fordele

2. Fysiologiske virkninger
- Hvordan præstationsfremmende midler påvirker kroppen
- Øget muskelmasse (anabole steroider og testosteron)
- Øget ilttransport (EPO, bloddoping)
- Hormonpåvirkning og bivirkninger (lever, hjerte, kønshormoner)

3. Etik og samfundsperspektiv
- Hvorfor er doping forbudt?

4. Dopingbekæmpelse
- WADA og Anti Doping Danmark
- Testmetoder, sanktioner, gråzoner og misbrugsforebyggelse
- Hverdagsdoping og brug af kosttilskud blandt unge motionister
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Idræt & Sundhed

Idræt og Sundhed
Eleverne skal kunne:
- Forklare, hvordan fysisk aktivitet påvirker sundhed.
- Forstå begrebet sundhed ud fra både biologiske og samfundsmæssige perspektiver.
- Anvende idrætsfaglig viden til at analysere livsstil, fysisk form og sygdomsforebyggelse
- KRAM faktorer og livsstil
- Sundhedsbegreber - både objektivt og subjektivt
- WHO's definition
- Sammenhæng mellem fysisk, psykisk og social sundhed
- Hvordan kroppen påvirkes af motion (hjerte, kredsløb, muskler, stofskifte)
- Forebyggelse af livsstilssygdomme: hjertekarsygdom, type 2-diabetes, overvægt
- Anbefalinger for fysisk aktivitet – børn, unge og voksne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer