Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Stine Aagaard Vangkilde
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning til musik
Rytmisk opvarmning til musik
Eleverne skal i små grupper lave opvarmningsprogrammer, baseret på det de har lært, og udføre dem sammen med hele klassen.
Faglige mål:
Opvarmningsprogrammerne skal følge en progression, så intensiteten er lav i starten, og derefter stiger gradvist.
Godt musikvalg til øvelserne i forhold til takt, tempo og stemning
Gang og løb i takt til musikken
Basale bevægelser med armene under gang og løb
Sving med god bevægelseskvalitet og god brug af rummet
Hop med god brug af rummet
God udførsel af basale styrkeøvelser med egen kropsvægt
Teori:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
Floorball
Faglige mål:
- Udføre grundlæggende tekniske færdigheder i floorball (boldkontrol, pasninger og skud)
- Anvende simple taktiske principper i spilsituationer
- Forklare fysiologiske principper for den komplette floorballspiller
- Forklare principperne bag intervalprægede spil i floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
Flagfootball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pardans
Pardans
Formålet med forløbet pardans er at opnå en grundlæggende forståelse
af de centrale elementer i de tre udvalgte danse cha cha cha, engelsk vals og jive.
Faglige mål:
Indenfor dansene Cha cha cha, engelsk vals og jive
- Have tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Have tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Faglige mål:
Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit
Crossfit
Faglige mål:
- Mestre teknik på basale kropøvelser: burpees, Air squats, push ups, wall climbers, Hanging Knee raise
- Mestre teknik med Kettlebells: Thrusters, Hang clean & jerk, Snatch, Swings
- Mestre at trække sig op i et reb fra liggende til stående
- Mestre at hoppe i sjippetov
- Mestre at udarbejde egen workout med henblik på at vise fysisk og teknisk kapacitet
- Kunne forklare mulige skaleringer til øvelser med kropsvægt
- Kunne koble fysiologisk teori på praksis
- Kunne redegøre for begreber inden for crossfit, herunder forskellige måder at opbygge en workout
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt med videoaflevering.
- Koble teori på praksis.
- Forbedre sig konditionelt fra starttest til sluttest i en Coopertest.
- Planlægge og gennemføre eget træningsprogram.
- Analysere og vurdere på hvilken baggrund træningsadaptationerne er opstået.
- Præsentere sin træningsplan og koble teori på træning og resultaterne af træningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball
I den praktiske del af forløbet øves delelementer, både tekniske og taktiske. Vi starter med at spille kidsvolley, og ændrer gradvist reglerne, så vi til sidst spiller med regulære volleyballregler. Eleverne kommer i sidste del af forløbet til at arbejde i faste hold, hvor de selv står for træningen.
I den teoretiske del arbejder vi med teamudvikling og sportspsykologi, som eleverne skal forsøge at inddrage i deres faste volleyballhold.
Faglige mål i volleyball:
Lave fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave en hævning eller et angreb
Lave et baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt efterfølgende at hæve bolden eller lave et angreb
Lave underhåndsserv, der rammer modstanderens banehalvdel - overhåndsserv er frivillig.
Evne at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og med- og modspillere
Evne at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se video af baggerslag
-
Læs afsnit 13.2 s. 591-593, 595
-
YubioIdræt C + B; sider: 546-555, 591-593, 595, 621-623
E-bog
-
Se video af underhåndsserv
-
Overhåndsserv
-
Smash
-
Læs afsnit 13.6 s. 621-623. Læsefokus: Overvej hvilke elementer der er vigtige for at et hold fungerer optimalt
-
Holdene: 1. Nikoline B, August, Julie, Tobias A, Bisgaard, Philip, Kamille2. Cathrine, Alexander, Anna, Sigurd, Tobias L, Hoff3. Louise, Rasmus, Niklas, Joakim, Johanne, Carl4. Hjorth, Nikoline S, Mads-Kristian, Dicte, Mads-Alfred, Kristoffer, Sofie
-
Læs om Basketballs historie, regler, ide og organisering
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lanciers
Les Lanciers.
Faglige mål:
Være i stand til at følge takten i musikken
Udføre trin og øvrige bevægelser korrekt
Have korrekt kropsholdning
Kunne huske og udføre alle fem ture korrekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111758995",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111758995",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111758995"
}