Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Anita Abildgaard Sillasen, Emma Bundgaard Graham
Hold
2022 MA/d (
1d MA
,
2d MA
,
3d MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Deskriptiv statistik
Titel 2
Indekstal og procentregning
Titel 3
Eksponentialfunktioner og logaritmer
Titel 4
Potensfunktioner og proportionalitet
Titel 5
Polynomier
Titel 6
Differentialregning I
Titel 7
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Titel 8
Funktioner og differentialregning II
Titel 9
SRO
Titel 10
Vektorer og analytisk geometri
Titel 11
Analytisk geometri - linjer
Titel 12
Differentialregning brush-up
Titel 13
Integralregning (+ 2xkonfidensintervaller)
Titel 14
Træning til årsprøve
Titel 15
Anvendelser af integraler
Titel 16
Sammensatte funktioner og matematik i Grækenland
Titel 17
Differentialligninger
Titel 18
Normalfordelingen
Titel 19
Trigonometriske funktioner og cirklen
Titel 20
Vektorfunktioner
Titel 21
Funktioner af to variable
Titel 22
Mundtlighed
Titel 23
Forberedelsesmateriale skriftlig eksamen
Titel 24
Vektorer
Titel 25
Hypotesetests og konfidensintervaller
Titel 26
Integralregning
Titel 27
Plangeometri
Titel 28
Forberedelsesmateriale
Titel 29
Forløb#12
Titel 30
Forløb#14
Titel 31
Forløb#29
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer
Hyppigheder
Frekvenser
Middeltal
Kvartilsæt
Varians
Spredning
Boksplot
Prikdiagram
Søjlediagram
Grupperede observationer
Hyppigheder
Frekvenser
Middeltal
Kvartilsæt
Varians
Spredning
Boksplot
Histogram
Sumkurve
Vi har arbejdet med at lave ovenstående i TI-Nspire.
Vi har læst
Gyldendals Gymnasiematematik afsnit 3.2
Set filmen
Statistik, Magt og Manipulation
fra DR2 Tema.
Indhold
Kernestof:
Matematik bog og TI-Nspire
Ugrupperede datasæt - fra observationsliste i TI-nspire CAS til hyppighedsdiagram og tilbage igen
Sumkurve og kvartilsæt i Nspire:
Deskriptiv statistik i Nspire ugrupperede data
Boksplot i Nspire
3.2 Deskriptiv statistik
Statistik, magt og manipulation
Aflevering
grupperedeobservationer.tns
Grupperede observationer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Indekstal og procentregning
Indekstal
Basisår
Regne værdier og indekstal
Procentregning
Procentdel af
Procentvis ændring
Indhold
Kernestof:
Indekstal
M1 rettelser
M2 aflevering Opgave 1
Kladdehæfte
procentregning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksponentialfunktioner og logaritmer
Procentregning
Fremskrivningsfaktor
Forskrift
Begyndelsesværdi
Grafens udseende
Procentvis vækst
Modellering
Regression
Fordoblings- og halveringskonstant
Logaritmer
Definition
Regneregler
Eksponentielle ligninger
Indhold
Kernestof:
M2 aflevering Opgave 1
Kladdehæfte
M1 rettelser
procentregning.docx
01 - Grafen.docx
M2 aflevering Opgave 2
M2 aflevering Opgave 3
03 - modellering med a og b.docx
04 - to-punktsformlerne.docx
Øvelse 6 a+b (c er frivillig)
Rettelser til M2
M3
Bilag_2_Subsahara_data.xlsx
06 - regression.docx
Husk formelsamling og kladdehæfte
01 - omvendt funktion.docx
01 - logaritmer.docx
02 - logaritmer - regneregler.docx
07 - fordobling og halvering formler.docx
1.7 Eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst
M4 - videobevis.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Potensfunktioner og proportionalitet
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Potensfunktioner
Grafens udseende
Vækstegenskab
Regression
Svarer til
Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 1.8+1.9
.
Indhold
Kernestof:
potensfunktion_grafen.tns
01 - potensfunktioner.docx
02 - potensfunktioner.docx
03 - potensfunktioner.docx
04 - proportionalitet.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Personlige
Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Polynomier
Kvadratsætningerne
Andengradsligninger
Andengradspolynomier
Parablens udseende
Toppunkt
Rødder
Forskriften på toppunkt, samt faktoriseret form
Skæringspunkter mellem andengradspolynomier
Regression
Anvendelse af andengradspolynomier
Arbejdet med 3. og 4. grads polynomier eksperimentelt
Svarer til
afsnit om Kvadratsætninger i kapitel 8 Algebra i Gyldendals Gymnasiematematik
Gyldendals Gymnasiematematik A1 kapitel 2
og
Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 6.2
samt arket om polynomier.
Indhold
Kernestof:
01 - Kvadratsætningerne.docx
01-Den-gode-besvarelse-Lineære-funktioner.pptx
OneNote øvelse
M5
Løse andengradsligninger.docx
2.2 Andengradsligninger
b og c.docx
parablensudseende.tns
2.4 Parabler
Aflevering
Medbring arket fra sidste modul
05 - kvadratisk regression.docx
Rettelser til M7
M8
Hoppende bold
Den store Nspirevejledning A Version november 2022.pdf
201119-Mat-A-stx-formelsamling-2udg-web-nov-2919.pdf
Prøve
06 - skæringspunkter.docx
07 - Polynomier.docx
Polynomier
Supplerende stof:
Arbejd selv med opsamling på det senmoderne samfund.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Differentialregning I
Differentialkvotienter indført som tangenthældninger.
Differentialkvotienter vha. tabel
Regneregler for differentialkvotienter (sum, differens, konstant gange funktion)
Tangentens ligning
Monotoniforhold og ekstrema
Sammenhæng mellem grafen for f og f'
Kort berørt begrebet væksthastighed
Svarer til
Kapitel 7 i Gyldendals Gymnasie Matematik A1
og
afsnit 1.5 i Gyldendals Gymnasiematematik A2
Indhold
Kernestof:
Aflevering M8
M9
02 - Differentiere funktioner.docx
Læs grundigt
7.4 Tangentens ligning
03 - Ligningen for tangenten - niveau 1.docx
04 - Monotoniforhold og Ekstrema.docx
monotoni.tns
Lav opgaverne fra arket Monotoniforhold og ekstrema færdigt.
nspire til diffregning.docx
06 - Monotoniforhold og Ekstrema - beregning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Kombinatorik:
Multiplikations- og additionsprincippet
Permutationer
Kombinationer
(eleverne har arbejdet eksperimentelt med at komme frem til formler for antallet af permutationer og kombinationer vha. øvelserne i
afsnit 8.1 i Gyldendals Gymnasiematematik
)
Sandsynlighedsregning:
Udfald, udfaldsrum
Hændelse
Sandsynlighedsfelt
Symmetrisk sandsynlighedsfelt
Uafhængige hændelser
Binomialfordeling:
binomialforsøg
antalsparameter
sandsynlighedsparameter
Formel til at bestemme punktsandsynligheder
Summerede sandsynligheder og pindediagram i Nspire
Middelværdi og spredning
Svarer til
Afsnit 4.1-4.4 i Gyldendals Gymnasiematematik A2.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage :-)
Kombinatorik
Medbring
8.1 Kombinationer og permutationer
sandsynlighedsregning.xlsx
4.3 Kombinatorik og sandsynligheder
4.2 Sandsynlighedsmodel
Introducerende begreber.docx
Sandsynlighedsregning med stokastisk variabel X.docx
sandsynligheder vha. kombinatorik.docx
Opgaver i stokastisk variabel, middelværdi og spredning.docx
binomial.docx
binomial opgaver 2.docx
4.4 Binomialfordelinger
binomial opgaver 3.docx
M12
Medbring papir/hæfte, skriveredskaber
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Funktioner og differentialregning II
Funktioner
Stykkevist definerede funktioner
Sammensatte funktioner
Inverse funktioner
Parallelforskydning af grafer (eksperimentelt arbejde, se vedhæftede dokument)
Svarer til
afsnit 1.13-1.15
i Gyldendals Gymnasiematematik A1
Differentialregning
Optimering (+ projekt)
Produktreglen
Kædereglen (differentiation af sammensatte funktioner)
Introduktion til grænseværdier
Definition af differentialkvotienten som grænseværdi af differenskvotienten (sekanthældning)
Bevis for at f(x)=ax+b => f'(x)=a
Bevis for at f(x)=x^2 => f'(x)=2x
Svarer til
afsnit 1.1-1.3
og
afsnit 6.1 (Definition 2) og dele af afsnit 6.2
i Gyldendals Gymnasiematematik A2
Indhold
Kernestof:
Sammensatte funktioner
Parallelforskydning af graf.docx
Løs følgende opgave
1 - Optimering-Intro-Opstil-Udtryk.docx
2 -Optimering-Isoler i en af formlerne.docx
3 - Optimering-Udfør selve optimeringen.docx
4 - Optimering-Eksamensopgaver.docx
Vi laver evalueringen i modulet
1.1 Optimering
Gruppeopgaverne fra sidst
produktregneregel.docx
Differentiation af sammensatte funktioner
sammensatte funktioner.docx
Kig på rettelser til M12 i OneNote
M14 opgave 1+2
Differentiabilitet Zoome og sekant.tns
M14 opgave 3+4
grænseværdi.docx
M14 opgave 5+6
I skal udfylde spørgeskemaet om valg af grupper (se forsiden af Lectio)
Omskriv følgende udtryk, så der ikke indgår parenteser i dem
M14 opgave 7 (og X-Z)
Lektie
6.1 Definition af differentialkvotient
Differentialkvotienten for x^2
image.png
forberedelse til prøve.docx
Mød op til timen med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
SRO
Eleverne har arbejdet med selvvalgte problemstillinger under overskriften "Hvordan kan man politisk og økonomisk håndtere klimaudfordringer i Danmark – med fokus på et selvvalgt emne og/eller parti."
Der er arbejdet med at opstille hypotese og teste hypotese vha chi-i-anden test både uafhængighed og GOF. Der er arbejdet med autentiske data.
Der er arbejdet med videnskabsteori og matematiske metoder herunder matematisk modellering, empirisk og formel tilgang.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til i dag
Afsnit
Lektien er todelt
Til timen skal i have læst afsnittet om uafhængighedstest i noten. I Elevfeedback skal i notere mindst ét spørgsmål, som i er i tvivl om i dette afsnit.
Opgaver med χ2-test.pdf
I skal til timen have læst afleveringen igennem og noteret hvilke opgaver man bruger GOF og hvilke opgaver man bruger uafhængighedstest til. I skal også komme med et bud på en formulering af nulhypotesen i mindst to af opgaverne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vektorer og analytisk geometri
I forløbet arbejdes der med vektorer i planen. Herunder en vektors koordinater, addition og subtraktion af
vektorer, skalarprodukt, vektorprojektion og determinant.
Herefter har vi arbejdet med parameterfremstilling, linjens ligning, vinkler- og skæring mellem linjer, skalar-/prikprodukt,
vinkler i planen og afstande mellem såvel to linjer som punkter og linjer. Eleverne har også løst to ligninger med to ubekendte
Beviser: regneregler for vektorer, projektion af en vektor på en anden vektor og afstand fra punkt til linje
Svarende til afsnit 1, 3 og 5 i kompendiet Geometri i planen version 1.5 fra
Mathematicus.dk
Materiale:
Video:
https://www.frividen.dk/matematik/vektorer-i-planen/
To ligninger med to ubekendte:
https://www.youtube.com/watch?v=Z3gb903Ap64
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til timen i dag. I skal dog huske at medbringe et hæfte med ternet papir!
Vi opstarter nyt forløb "Geometri i planen"
Materiale: Nyeste - Geometri_i_planen_1-5.pdf
Læselektier + færdiggør opgaver fra timen
Til timen
Læselektier side 7-10 + øvelse 1.4 gøres færdig
I har ingen lektier for, så brug lidt tid på jeres SRO :-)
Vejledende besvarelse M17 (Chi-I-anden)M17.pdf
Ingen lektier, så brug tiden på SRO. I timen arbejder vi videre med vektorer
Ingen lektier til i dag, men husk kompendiet, hæfte og jeres svar til den tip13 vi lavede for 2 uger siden :-)
Læs side 17-18 I kompendiet, svar på følgende spørgsmål og løs øvelse 3.1
Lektien er todelt
Lektien er at lave opgave 4 og 5 på arket om skalarprodukter (brug 15 minutter på det og nå så langt du kan)
Til timen: Escaperoom - vektorer.zip
Sæt en timer til 12 min (koncentreret arbejde) og løs så meget i kan af øvelse 3.2, 3.3 og 3.4 på side 27
I skal regne opgaven, der er vedhæftet denne time. Se om kan løse opgaven i Nspire ved hjælp af Nspireguiden, der er vedhæftet. Afsnittet om vektorer starter på side 22
Projektion og determinat.docx
Lektien svarer til at læse ca. 2 sider (side 22-24)
Godmorgen 2d
Møde på teams
Lektien er at repetere, hvordan man regner determinanten. Genlæs definition 3.14 om determinanten og regn opgave 3.8 ved brug af definitionen.
Arbejdsark - determinant og areal.docx
Afsnit
Ingen lektie - i dag arbejder vi videre med determinanten og repeterer det vi har været igennem om vektorer indtil videre
Arbejdsark-tværvektor-og-determinant.docx
Prøve på onsdag
I dag gennemgår vi beviset for projektionen af en vektor på en anden vektor - ingen lektier, men medbring høretelefoner
Skærmbillede 2024-01-22 kl. 12.37.32.png
vejledende besvarelse Aflevering 18.pdf
I dag laver vi test i vektorer (kap. 1+3) :-) Hav blyant, papir og NSpire klar.
Repetér hvad projektion er og træn beviset for projektion - vi skal øve os i at gennemgå det på klassen i første halvdel af timen
OPGAVER (linjens paramterfremstilling).docx
Vi starter anden del af vektorforløbet om linjer og cirkler. Lektien er at repetere 2 begreber: retningsvektoren og tværvektoren.
Til timen: OPGAVER (linjens ligning).docx
Sæt en timer til 12 minutter og arbejd koncentreret med opgaverne på arket om linjens parameterfremstilling fra den opgave, som du nåede til i timen (opgaverne ligger på timen 29/1). Hav opgaverne, som du har lavet klar til at gennemgå med en makker
Vejledende besvarelse til M19:en besvarelse M19.pdf
Vi er begyndt på kapitel 5 i bogen, så skim gerne side 43+44 i kompendiet med fokus på at forstå sætning 5.3 og eksempel 5.4
Her er en vejledende besvarelse til afleveringen M19, hvis du vil sammenligne svar: en besvarelse M19.pdf
Til timenOPGAVER (linjens ligning).docx :
Dokument1.pdf
Efterbehandling af prøven: EFTERBEHANDLING AF PRØVEN.docx
Sæt en timer til 15 minutter og løs opgaver på arket om linjens ligning. Det er ikke vigtigt, hvor langt i når, så længe i får løst noget - se evt. videoen igen, hvis der er noget du er i tvivl om
Lektien er at udfylde selvevalueringen for vektorer. Den findes i OneNote under sektionen "selvevaluering". I skal også repetere, hvad linjens ligning er, da vi gennemgår opgaver i dette arbejdsark som det første i timen
Tre måder at opskrive en linje:M2 - Tre måder at beskrive en linje på.docx
Omskrive mellem ligning og parameterfremstilling: Arbejdsark 5 - Vektorer 2 - At omskrive imellem linjens ligning og linjens parameterfremstilling.docx
Læs om, hvordan man indtegner linjer i NSpire i "Den store Nspirevejledning". Se om du kan løse første opgave på arbejdsarket om Linjer i Nspire
Skærmbillede 2024-02-08 kl. 11.34.28.png
Færdiggør opgavearket om omskrivning mellem parameterfremstillingen og linjens ligning, som i lavede i sidste time (arbejdsarket er også vedhæftet timen 8/2)
Læs om vinklen mellem linjer i arket
Ekstraopgave: Skærmbillede 2024-02-20 kl. 12.08.25.png
Lektien er at se indtil 4:40 i videoen om substitutionsmetoden til løsning af to ligninger - skriv gerne med undervejs i videoen, så du forstår alle trin:To ligninger med to ubekendte
I timen
Til timen: Skæring mellem linjer.docx
Sæt en timer på 12 minutter (koncentreret arbejde) og regn videre på arket om to ligninger med to ubekendte. Spring dog opgave 6 over. Husk jeres "opskrift" fra sidste time da vi skal bruge den i denne time!
Løs 3 af opgaverne 1+2+4+5+6 på opgavearket "skæring mellem linjer" vedhæftet timen 17/2 (evt. 15 min koncentreret arbejde)
Læs om afstand fra punkt til linje i hæftet side 49-51. Spring beviset over, men læs definition 5.13 og eksempel 5.14+5.15 grundigt.
låste dokumenter.zip
Lektien er at se videoen (8 min) om beviset på formlen for afstanden mellem et punkt og en linje (video 29): 29: Afstand fra punkt til linje bevis
Lektien er igen at se videoen (8 min) om beviset på formlen for afstanden mellem et punkt og en linje (video 29): 29: Afstand fra punkt til linje bevis
Til timen:
I dag gennemgår vi beviset ved tavler.Udfyld derfor så meget af arket (grøn, gul, rød) som du kan, så du er klar til at gennemgå beviset
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Analytisk geometri - linjer
Indhold
Kernestof:
OPGAVER (linjens paramterfremstilling).docx
Vi starter anden del af vektorforløbet om linjer og cirkler. Lektien er at repetere 2 begreber: retningsvektoren og tværvektoren.
Til timen: OPGAVER (linjens ligning).docx
Sæt en timer til 12 minutter og arbejd koncentreret med opgaverne på arket om linjens parameterfremstilling fra den opgave, som du nåede til i timen (opgaverne ligger på timen 29/1). Hav opgaverne, som du har lavet klar til at gennemgå med en makker
Vejledende besvarelse til M19:en besvarelse M19.pdf
Vi er begyndt på kapitel 5 i bogen, så skim gerne side 43+44 i kompendiet med fokus på at forstå sætning 5.3 og eksempel 5.4
Her er en vejledende besvarelse til afleveringen M19, hvis du vil sammenligne svar: en besvarelse M19.pdf
Til timenOPGAVER (linjens ligning).docx :
Dokument1.pdf
Efterbehandling af prøven: EFTERBEHANDLING AF PRØVEN.docx
Sæt en timer til 15 minutter og løs opgaver på arket om linjens ligning. Det er ikke vigtigt, hvor langt i når, så længe i får løst noget - se evt. videoen igen, hvis der er noget du er i tvivl om
Lektien er at udfylde selvevalueringen for vektorer. Den findes i OneNote under sektionen "selvevaluering". I skal også repetere, hvad linjens ligning er, da vi gennemgår opgaver i dette arbejdsark som det første i timen
Tre måder at opskrive en linje:M2 - Tre måder at beskrive en linje på.docx
Omskrive mellem ligning og parameterfremstilling: Arbejdsark 5 - Vektorer 2 - At omskrive imellem linjens ligning og linjens parameterfremstilling.docx
Læs om, hvordan man indtegner linjer i NSpire i "Den store Nspirevejledning". Se om du kan løse første opgave på arbejdsarket om Linjer i Nspire
Skærmbillede 2024-02-08 kl. 11.34.28.png
Færdiggør opgavearket om omskrivning mellem parameterfremstillingen og linjens ligning, som i lavede i sidste time (arbejdsarket er også vedhæftet timen 8/2)
Læs om vinklen mellem linjer i arket
Ekstraopgave: Skærmbillede 2024-02-20 kl. 12.08.25.png
Lektien er at se indtil 4:40 i videoen om substitutionsmetoden til løsning af to ligninger - skriv gerne med undervejs i videoen, så du forstår alle trin:To ligninger med to ubekendte
I timen
Afsnit
Til timen: Skæring mellem linjer.docx
Sæt en timer på 12 minutter (koncentreret arbejde) og regn videre på arket om to ligninger med to ubekendte. Spring dog opgave 6 over. Husk jeres "opskrift" fra sidste time da vi skal bruge den i denne time!
Løs 3 af opgaverne 1+2+4+5+6 på opgavearket "skæring mellem linjer" vedhæftet timen 17/2 (evt. 15 min koncentreret arbejde)
Læs om afstand fra punkt til linje i hæftet side 49-51. Spring beviset over, men læs definition 5.13 og eksempel 5.14+5.15 grundigt.
låste dokumenter.zip
Lektien er at se videoen (8 min) om beviset på formlen for afstanden mellem et punkt og en linje (video 29): 29: Afstand fra punkt til linje bevis
Lektien er igen at se videoen (8 min) om beviset på formlen for afstanden mellem et punkt og en linje (video 29): 29: Afstand fra punkt til linje bevis
Til timen:
I dag gennemgår vi beviset ved tavler.Udfyld derfor så meget af arket (grøn, gul, rød) som du kan, så du er klar til at gennemgå beviset
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Differentialregning brush-up
I dette forløb repeterede vi differentialregning
Beviser:
Simple funktioner
Produktregnereglen
Indhold
Kernestof:
Lektien er todelt
Dagens undervisning svarer til afsnit 7.2 og 7.3 i bogen: 7.2 Differentialkvotient
1 - Differentiere funktioner.docx
3. Monotoniforhold.docx 2 - Tangenter og differentialkvotienter.pdf
Regn videre på opgavearket fra timen mandag. Alle skal være færdige med side 2 på arket - altså til og med følgende regnestykke
M21: Vejledende besvarelse M21.pdf
Sæt en timer til 15 minutter og regn videre på opgavearket om monotoniforhold fra timen torsdag 3. Monotoniforhold.docx
Tangentens ligning: 4. Opgaver - Tangentbestemmelse.pdf
Løs minimum to opgaver på denne side om simpel differentialregning:Differentialregningsopgaver - jensjacob.dk
Tangentens ligning: 6 - tangentens ligning.docx
Sæt en timer til 12 minutter og regn videre på arket om produktregnereglen fra timen mandag
Læs afsnittet om væksthastighed 1.4 Vækst og væksthastighed. Læs også op på, hvordan man løse opgaver med differentialregning i NSpire (se fx. gamle afleveringer, måske M14/M15/M16+prøve i november)
Opgaver: 6 - Væksthastighed.docx
Sæt en timer til 15 min og regn koncentreret på et af arkene fra undervisning (produktreglen, tangentens ligning eller væksthastighed)
Afsnit
grænseværdi.docx
Se til minut 9.13 i denne video om grænseværdier: Grænseværdi og skriv 3 pointer ned i elevfeedback
Se video 16 om tretrinsbeviser. Skriv ned i elevfeedback hvad de tre trin går ud på: Video 16: Tretrinsbevis for x^2
Beviser for andre simple funktioner (sætning 6.5): 6.2 Beviser for elementære differentialkvotienter
1. Genopfrisk de tre trin af "Tretrinsbeviser" fra før ferien (genlæs evt. beviset for x^2 i dine noter).
Jeg har uploadet jeres aflevering M23. Her er den vejledende besvarelse, som du kan sammenligne dine svar med: M23 vejledende besvarelse.pdf. Vi gennemgår afleveringen torsdag
Træn beviset for x2 så i kan gennemgå det (så vidt muligt) uden noter. Vær særligt opmærksom på at formulere konklusionen rigtigt med udgangpunkt i definitionen af differentialkvotienten
Bevis for simple funktioner.docx
Træn beviset for produktreglen, så du kan fremlægge det (så vidt muligt) uden noter.
Vi gennemgår afleveringen i dag, hvis vi når det.Læs derfor feedback til din aflevering M23 igennem og sammenlign med den vejledende besvarelse:M23.pdf
Prøve i differentialregning - det skal du kunne.docx
Efterbehandling af afleveringen: Arbejdsarket "efterbehandling af aflevering M23": Efterbehandling af aflevering M23.docx
Læs derfor feedback til din aflevering M23 igennem og sammenlign med den vejledende besvarelse:M23 vejledende besvarelse.pdf
Formelsamling: Formelsamling MatA 2 udgave (nov 2019).pdf
Lektien er at regne videre (15-20 min) på arket om efterbehandling af aflevering M23:Efterbehandling af aflevering M23.docx
Opgave om monotoniforhold: Monotoniforhold. Eksempel på udregning.
Test i differentialregning. Medbring blyant, viskelæder og formelsamling. Sæt jer spredt i klassen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Integralregning (+ 2xkonfidensintervaller)
To moduler afsat til tværfagligt projekt i Mat+samf om EU-valg, meningsmålinger og konfidensintervaller
Svarer til afsnit 2.1-2.5 i
https://gymnasiematematika2.systime.dk/?id=233
Beviser
Integralregningens hovedsætning
Arealet mellem to grafer
Indhold
Kernestof:
Til timen
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt forløb :-)
Læs til og med sætning 2.1 (eksemplerne læses også langsomt) i bogen og løs derefter de to spørgsmål:
Introduktion til integralregning 2.pdf
Løs opgave 1-3 på opgavearket fra timen onsdag.
Om konfidensintervaller:
To gode definitioner
Løs mindst 2 opgaver om stamfunktionen gennem et bestemt punkt (de "specifikke løsninger").
Meningsmåling fra maj 2024.xlsx
Video4 statistisk usikkerhed (2).mp4
Lektien er todelt!
Sammenlign jeres besvarelse med min vejledende besvarelse test: Test - Min besvarelse.pdf så snakker vi om testen i starten af timen!
Opgaver til statistisk usikkerhed .docx
Til timen: Opsamling - Stamfunktioner og det ubestemte integral.docx
Sammenlign din besvarelse af testen med min besvarelse :-) vi gennemgår test+undervisningsevaluering i dag og vender tilbage til integralregningen
Bog: 2. Integralregning
Medbring arket fra sidste gang. Hvis du ikke blev færdig med arbejdsarket fra sidste modul, skal dette gøres færdigt (opgave 1-7): Opsamling - Stamfunktioner og det ubestemte integral.docx
Regneregler for integraler - Grøn, gul .docx
Opgaver (areal under graf - 4 opgaver).docx
Sådan løser du opgaver i Nspire
Arealer under graf i NSpire
Læs afsnit 2.2 i bogen om arealer og det bestemte integral. Spring eksempel 215 + øvelserne over: 2.2 Arealer og bestemt integral
Info om årsprøve
Flere opgaver om arealer mellem to grafer og arealet under x.docx
Lektien er todelt. I skal se en video (ca. 5 min) og løse to små opgaver, som passer til det, hun gennemgår i videoen.
Formelsamling: Formelsamling MatA 2 udgave (nov 2019).pdf
2.4 Arealer mellem grafer
Øv dig på beviset for arealet mellem to grafer, så du kan gennemgå det i klassen uden dine noter.
Opgaver i NSpire: Flere opgaver om arealer mellem to grafer og arealet under x.docx
Bevisløjpen: Bevisløjpen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Træning til årsprøve
Indhold
Kernestof:
Til timen
Læs feedback på din aflevering 25 og sammenlign med vejledende besvarelse. Læs de opgaver du havde svært ved særlig grundigt og overvej om du har spørgsmål i timen
Skærmbillede 2024-05-24 kl. 09.26.29.png
I dag bliver i delt ind i grupper, hvor hver gruppe laver et udkast til en disposition. Orientér jer derfor i årsprøvespørgsmålene og i pensum (bøger, kompendier, noter)
Træn beviset igennem til integralregningens hovedsætning og beviset for arealfunktionen (altså 2 beviser).
Til orientering: Årsprøvespørgsmål og relaterede dokumenter
Færdiggør din disposition og læg den op i teams under mappen "dispositioner til årsprøven 2g".- Orientér dig også i de andre emner. Her kan du kigge på noter, i bogen eller selvevalueringer i OneNote
Bevisløjpen: Bevisløjpen.docx
Træn jeres disposition, så I kan præsentere den for en lille gruppe af andre med en anden disposition.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Anvendelser af integraler
Forløbet har bygget ovenpå forløbet om integralregning fra 2.g. Eleverne har i forløbet lært:
- at beregne rumfanget af omdrejningslegemer
- At beregne kurvelængder.
Eleverne har desuden arbejdet med et projekt, hvor de selv har udledt rumfangsformlerne for en cylinder, kegle og kugle. Enkelte elever har også selv udledt rumfangsformlen for en keglestub
Beviser:
- Rumfangsformler for cylinder, kegle og kugle (nogle nåede også keglestub)
Svarer til afsnit 2.6 i Gyldendals gymnasiematematik A2 (ikke afsnittet bevægelse og samlet virkning og gennemsnit)
Indhold
Kernestof:
Bank rust af: Differentiation og integration.pdf
Genopfrisk og skriv nogle stikord ned om den feedback du fik til årsprøven. Genopfrisk også, hvad det ubestemte- og det bestemte integral er :-)
Afsnit
Opsamling integralregning: Opgaver (opsamlingr - Integralregning).docx
Færdiggør arket om differentialregning og integralregning og din refleksion over årsprøven
Opgaver i arealer - vejledende matematikopgaver STX A-niv.: Stx A vejledende enkeltopgaver
Opgaver i kurvelængder: 262, 263, 264, 267 i bogen og følgende opgave
Sæt en timer til 12 minutter og regn videre på arbejdsarket fra torsdag (om integralregning). I dag skal vi lære om udregning af kurvelængder
NSpire om integraler og kurvelængde: integraler og kurvelængder.tns
Omdrejningslegemer.docx
Færdiggør Opgaver om kurvelængder fra timen fredag, som du ikke nåede i timen (262, 263, 264 og 267 i bogen). Færdiggør også arket om integralregning. Vi samler op på opgaverne på torsdag, når jeg er tilbage fra kursus, i dag skal i have Klara :-)
Omdrejningslegemer (fortsat).docx
Giv hinanden lektier for i gruppen. Fx. at regne videre på beviset i startede på i timen, starte på det næste bevis eller at øve beviset, så man kan gennemgå det i timen :-)I får 20 minutter til at arbejde videre med beviserne inden i kommer ud i nye
Træn beviset for enten keglen eller kuglen igennem, så du kan gennemgå det for en anden i klassen. Til eksamen må man selv vælge om vil gennemgå beviset for keglen eller for kuglen.
Her er en løsning på udregningerne til alle tre formler, hvis man har brug for at tjekke efter :-)
Søren, Emil, Asbjørn om Thomas skal huske underskrevet samtykkeerklæring til studieturen i dag! Det er vigtigt :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Sammensatte funktioner og matematik i Grækenland
Forløbet rummer to dele
I den ene del af forløbet har eleverne har i forløbet arbejdet med
- sammensatte funktioner
- at differentiere ved hjælp af kædereglen (afsnit 1.2 i bogen Gyldendals gymnasiematematik A2)
- At integrere ved hjælp af integration ved substitution (afsnit 2.5 i bogen Gyldendals gymnasiematematik A2)
Video om integration ved substitution:
https://www.frividen.dk/integralregning-a/
Den anden del dækkede over studieturen til Athen, hvor fokus været på matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling. Denne del af forløbet har været struktureret som et styret projektorienteret læringsforløb, hvor eleverne i par har arbejdet med kompendiet 'Matematik i Grækenland'. Eleverne har arbejdet med kompendiumsmaterialet før, under og efter studieretningsrejsen til Athen. Indholdet i denne del af forløbet har været følgende:
-Eleverne har forberedt og holdt oplæg om matematikere fra oldtidens Grækenland: Thales, Pythagoras, Platon, Aristoteles, Euklid, Archimedes og Apollonius. Fokus har været på, hvordan matematikerne har være inspireret af og bygget videre på hinandens arbejde. Oplæggene blev afholdt under en byvandring i Athen, hvor vi bl.a. besøgte ruinerne af Aristoteles' skole.
-Eleverne har arbejdet med, hvordan Akropolis er bygget efter guddommelige matematiske dimensioner for at ære de græske guder. Herunder har eleverne læst om det gyldne snit og undersøgt, om søjlerne i fronten af Parthenon passer med det gyldne snit.
-Eleverne har fået en rundvisning på Museum of Ancient Greek Technology i Athen og efterfølgende skrevet artikler om, hvordan matematik bringes i anvendelse i to selvvalgte museumsgenstande.
-Eleverne har sat sig ind i, hvordan Antikythera mekanismens mekanik er baseret på viden om primtalsfaktorisering. Desuden har eleverne selv set det tilbageværende af Antikythera mekanismen på Det Nationale Arkæologiske Museum i Athen. Som perspektivering har eleverne også sat sig ind i, hvordan primtal anvendes i kryptering i dag.
-Eleverne har læst om indekstal og beregnet indekstal for vindertiderne på 100 m sprint for både mænd og kvinder ved sommerolympiaderne i nyere tid (fagligt samarbejde med idræt, som var det andet fag på rejsen).
Eleverne har som afslutning på forløbet udarbejdet en rapport (aflevering 3) over deres samlede arbejde i denne del af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Dokumenter fra modulet
Lav opgavearket om funktioner og sammensatte funktioner færdigt til i dag:Arbejdsark 1 - funktioner og sammensatte funktioner.docx
Afsnit
Lav opgave 1 og 2 om kædereglen på opgavearket fra fredag. Hvis du har løst dem, så lav opg. 3. Brug ca. 15 min koncentreret arbejde på lektien
Vejledende besvarelse til M1: M1 vejl. besvarelse.pdf
Opgaver til integration ved substitution.docx
Ingen lektier til modulet, men brug tiden på at læse op til prøven på fredag
Test i integralregning :-) Orientér jer evt. i OneNote
nye - M1 vejl. besvarelse.pdf
Færdiggør side 1 på opgavearket om brøker.
Vi afrunder forløbet om sammensatte funktioner og substitution. Vær sikker på, at du kan integrere opgave 1 på arket. Hvis du skal have det genopfrisket kan du se det forklaret her: Video 12
Vejledende besvarelse.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Differentialligninger
- definition, partikulære- og fuldstændige løsninger
- Afgøre om en funktion er en løsning (gøre prøve)
- Bestemme væksthastighed i punkt
- Bestemme tangentligning i punkt
- Linjeelementer og hældningsfelter og dermed også overvejelser omkring løsningskurvernes udseende.
- Opstilling af differentialligninger ud fra en sproglig beskrivelse
- Løsning af differentialligninger i hånden og i Nspire.
- Forskellige typer af differentialligninger
- Særlige egenskaber for den logistiske differentialligning
- Separable differentialligninger kort. Separation af variable er der ikke givet en egentlig selvstændig behandling, men der er arbejdet med at løse forelagte separable differentialligninger og begyndelsesværdiproblemer med CAS i et matematisk værktøjsprogram.
Numerisk løsning (Eulers metode) er gennemgået senere.
Bevis for eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst (eksistens og entydighed). De ligger som pdf-filer på modulet og links til videogennemgang er vedhæftet nedenfor:
Bevis eksponentiel vækst:
https://www.youtube.com/watch?v=4BqYSypQ7a8
Bevis logistisk vækst:
https://www.youtube.com/watch?v=nb_QB_2LlRo
Materiale:
Svarer til Gyldendals Gymnasiematematik A3 afsnit 2 (undtaget 2.6) samt afsnit 8.1 eller s. 45-66 og 70-75 i den fysiske bog
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 1-4 på opgavearket om differentialligninger.
Lav opgave 3 på opgavearket om fuldstændige og partikulære løsninger på opgavearket fra i fredags
M5 - Hældningsfelter i Nspire.docx
Differentialligninger - Eksponentiel vækst bevis
Eksamensopgaver Differentialligninger u hjælpemidler.pdf
Løs træningsopgaven og opgave 1 på arket om hældningsfelter. Følg "Den store Spire-vejledning": M5 - Hældningsfelter i Nspire.docx
Øv beviset igennem for y’=ky fra videoen, så du er klar til at præsentere det for en anden i klassen :-)
Differentialligninger - Eksponentiel vækst bevis
Forskudt eksponentiel vækst.docx
Eksponentiel vækst: M6 - eksponentiel vækst i hånden og Nspire.docx
Bestem den fuldstændige løsning og den partikulære løsning til følgende to differentialligninger:
Eksponentiel vækst i NSpire: Opgaver (Eksponentiel vækst) (2).d
Færdiggør arbejdsarket om eksponentiel vækst vedhæftet timen onsdag- Du skal have styr på, hvordan man finder den fuldstændige løsning og den partikulære løsning på differentialligninger på formen y'=k·y :-)
Løsninger til opgaver.tns
Træn den første del af beviset, så du kan det uden at kigge i dine noter :-)Anden del skal du læse og overveje om du forstår, hvad der sker i hvert trin fx. ved at skrive udregningerne ned.
Opgaver (logistisk differentialligning).docx
I denne uge skal vi arbejde med en ny differentialligning
Bevis logistisk vækst:Logistisk vækst bevis - med M.pdf
Læs dine beviser for eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst igennem. De følger samme struktur - skriv ned i punktform, hvilken struktur beviserne følger og medbring det til undervisningen :-)
Beviser for eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst
Logistisk vækst - bevis entydighed
Færdiggør og træn eksistensdelen af beviset igennem, så du kan gennemgå det for en klassekammerat.Du kan bruge hjælpearket som støtte. Brug ca.15-20 minutter koncentreret arbejde på det
Logistisk vækst bevis - med M.pdf
Hvis du vil have repeteret noget teori om logistisk vækst fra sidste uge kan du se video 8 på følgende link. Det skal dog ikke bruges i timen: Video 8 - mere teori om logistisk vækst
Blandede opgaver differentialligninger med hjælpemidler .docx
Se videoen igennem: Logistisk vækst - bevisSkriv ned i dit hæfte, hvis der er trin, der er særligt svære at forstå. I skal være klar til at snakke beviset igennem i en gruppe
Sæt en timer og regn 10 minutter koncentreret på arbejdsarket fra sidst: Arbejdsark -Genkend differentialligningen.docx Nogle skal omskrives lidt for at ligne en man kender. Spring over dem, du ikke kan løse
Opgaver (Genkend en differentialligning).docx
Ingen lektier :-)
Arbejdsark lineære differentialligninger.docx
Løs opgave 2 på opgavearket fra fredag
Blandede opgaver: Blandede opgaver - aflevering + test.docx
M4 vejledende besvarelse .pdf
Opstilling af differentialligninger ud fra en sproglig beskrivelse.docx
Ingen lektier :-)Brug evt. tiden på at læse op til testen mandag. Se på modulet mandag, hvad man kan læse op på
Diktat differentialligninger udfyld hullerne.docx
Test i differentialligninger. Medbring en opladet computer med NSpire, formelsamling, papir og blyant :-)
Lav gamle opgaveark, hvis du vil læse op til prøven :-)
Vi tager prøven i dag :-) Medbring derfor formelsamling, papir og blyant samt en computer med strøm og Nspire, der virker.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Normalfordelingen
Eleverne har opnået kendskab til tæthedsfunktionen for normalfordelingen, herunder standardnormalfordelingen, repræsenteret ved tabel, graf og forskrift. De kan håndtere middelværdi og spredning som parametre i normalfordelingsmodeller, herunder den betydning, middelværdi og spredning har for form og beliggenhed af tæthedsfunktionens og fordelingsfunktionens graf.
Eleverne kan desuden inddrage begreberne middelværdi og spredning i analyse af, om udfald er normale eller exceptionelle i normalfordelingen, herunder sandsynligheden for, at en observation falder i hver af kategorierne.
Der er arbejdet med et bevis for middelværdien men ikke spredningen for standardnormalfordelingen.
Der er med udgangspunkt i Nspires indbyggede faciliteter lavet beregninger i normalfordelingen og undersøgelse af, om et givet empirisk datasæt med rimelighed kan antages at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel.
Sidst kan eleverne vurdere, om residualerne i en lineær model bestemt ved lineær regression er normalfordelte og de kan bestemme konfidensintervaller for hældningskoefficienten i en lineær model vha Nspire.
Eleverne har arbejdet selvstændigt med udgangspunkt i vedhæftet note
Gyldendals Gymnasiematematik A3 STX iBog afsnit 5.2
https://www.youtube.com/watch?v=LmZP1A4fheg
https://www.youtube.com/watch?v=cd2dIayAR4M
Indhold
Kernestof:
Dagens opgave
Læs op på binomialfordelingen fra sidste år.
Læs frem til øvelse 2 i kompendiet om normalfordeling (dvs. at i skal lave øvelse 1, men ikke øvelse 2):3d Normalfordelinger note.pdf
Læs til og med s. 6 i kompendiet om normalfordelingen og løs de tilhørende øvelser (dvs. til og med øvelse 5). 3d Normalfordelinger note.pdf
Ingen lektier :-)
Læs teorien og lav øvelserne til og med opgave 7 på side 9.
sammenhængen mellem arealet under tæthedsfunktionen og fordelingsfunktion.tns
Læs teorien og lav øvelserne til og med opgave 11 på side 10.
Til timen:
Læs og løs opgaver frem til øvelse 16 (lav ikke øv. 16). Kan du forklare hvad fordelingsfunktionen er?
Se denne video (ca 6 min) om integration ved substitution af det bestemte integral: integration ved substitution - bestemt integral
Bevis for middelværdien:
Se beviset for middelværdien og skriv ned, hvis du har spørgsmål til nogle af trinnene. Vi gennemgår beviset i dag i starten af timen: Middelværdien for en normalfordelt stokastisk variabel
Video: Undersøgelse af om et datasæt er normalfordelt i TI-nspire
Lektien er at øve sig på beviset for middelværdien frem til "vi bemærker nu" på side 2: Middelværdi for normalfordelt stokastisk variabel (bevis).pdf Brug god tid på at forstå udregningerne og at forstå, hvordan integration ved substitution bliver br
Mit tog er forsinket, så i skal selv starte på disse opgaver. Når i har løst opgave 1 og 2 kan i løse opgaven om Sølvmyrer i jeres aflevering M8
Opgaver: Normalfordelte datasæt og residualer .docx
Lektien til i dag er at løse opgave 1+2 på opgavearket fra sidste gang. I skal altså kunne se om et datasæt er normalfordelt og overføre det et datasæt fra Excel til Nspire: Opgaver om normalfordelte datasæt.docx
Den store Nspirevejledning A Version august 2023.pdf
Velkommen tilbage fra ferie! Jeg håber, at den har været god :-)
Opgaverne fra gennemgang på tavlen før ferien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Trigonometriske funktioner og cirklen
Eleverne har i forløbet arbejdet med
- Enhedscirklen
- Omregne mellem grader og radianer
- egenskaber ved cosinus, sinus og tangens
- Den harmoniske svingning
Desuden teori om cirklen, herunder
- Cirklens ligning og udledning af denne
- tangenter til cirklen
- kvadratkomplettering
Materiale:
Gyldendals Gymnasiematematik A2 afsnit 5.8
Indhold
Kernestof:
Min besvarelse gennemgået på klassen af hver type opgave: Normalfordelingen - Undersøgelse af om et datasæt og residualer er normalfordelt (Opgave i vægt af en vare - besvaret version).tns
Til timen:
Løs denne eksamensopgave ved hjælp af regression og videoen fra minut 3: Normalfordeling
Lektien er at løse opgave 3 og 4 på opgavearket om enhedscirklen og radianer fra sidste gang: Enhedscirklen cos, sin og radianer.docx.Overvej også om man kunne opskrive en formel til at omregne fra vinkler til radianer
Enhedscirklen cos, sin og radianer.docx
Læs afsnittet i bogen om sinus og cosinus (stop ved overskriften "Eksperimenter med den ...". Læs særligt grundigt eksempel 103: 1.2 Trigonometriske funktioner og harmoniske svingninger | Gyldendals Gymnasiematematik A3
Filer til timen
Ingen lektier :-) husk formelsamling
Faginstruks Matematik A.pdf
Dagen opgave
Løs de to vedhæftede opgaver :-)
Repeter teorien om vektorer og linjer til i dag. Skim dine noter, selvevaluering på OneNote eller i bogen kapitel 5. (afsnit 5.1-5.7):
Afsnit
Arbejdsark - Cirklens ligning.docx
Kvadratkomplettering:
Lektie er at løse de to første opgaver på arket om tangentens ligning: Arbejdsark -Tangent til cirkel.docxHvis man ikke var til timen så skal man også løse dette ark om cirklens ligning fra modulet mandag: Arbejdsark - Cirklens ligning.docx
Opgaveark: Arbejdsark - Kvadratkomplettering.docx
Se videoen om kvadratkomplettering: Kvadratkomplettering anvendt på ligningen for en cirkel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Vektorfunktioner
Afsættet for forløbet var et styret læringsforløb, hvor eleverne har arbejdet selvstændigt med stoffet med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet til matematik A studentereksamen fra 2019 med vejledning.
Eleverne har opnået kendskab til vektorfunktioners forskellige repræsentationsformer og kan skifte mellem disse. Der er arbejdet med at bestemme skæringspunkter med akserne, dobbeltpunkter (når en parameterværdi er kendt) samt retningsvektor for tangent og tangentligning, herunder ligning for vandret og lodret tangent samt betydningen af begreberne hastigheds- og accelerationsvektor.
De har desuden gennemgået bevist for kurvelængen af banekurven
Det gennemgåede stof svarer til kapitel 3
Kapitlerne 3.1-3.5 i bogen samt afsnittet om cirklen i 3.6
https://www.youtube.com/watch?v=7hV-qt0ZZBw
(skæring med akser i Nspire)
Indhold
Kernestof:
Video til skæring med akserne: Bestemmelse af parameterkurvens skæring med akserne i TI-nspire
Løs opgave 1-4 på arket fra i mandags, som I lavede med Klara og medbring det i timen. Alle skal kunne lave en banekurve i Nspire :-) Overvej "hvad er en vektorfunktion?"
Afsnit
Lektien er todelt:
Dagens opgave
3d terminsprøve matA 2025.pdf
Repeter det du lærte før ferien om vektorfunktioner
M3 - dobbeltpunkter.docx
3.3 Tangentvektor, tangent og tangentligning | Gyldendals Gymnasiematematik A3
3.5 Dobbeltpunkter og tangenter i dobbeltpunkter | Gyldendals Gymnasiematematik A3
Flere øvelser til timen
6.1 Definition af differentialkvotient | Gyldendals Gymnasiematematik A2
Lektie
Kurvelængde for en parameterkurve.pdf
Blandede opgaver vektorfunktioner.docx
Acceleration: 3.4 Acceleration | Gyldendals Gymnasiematematik A3
Lav yderligere to opgaver på arket om vektorfunktioner fra fredag, som er repetition til testen på onsdag. Man skal som minimum have løst opgave 1-4: Blandede opgaver vektorfunktioner.docx
Løs opgave 1-3 på opgavearket om cirkler og udfyld selvevalueringen om vektorfunktioner i OneNote.
Prøve i vektorfunktioner: 1. modul er uden hjælpemidler og 2. modul efter frokost er med hjælpemidler. Medbring formelsamling
Pensum
Prøve
Prøve marts 2025 1.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
M11
17-02-2025
M12
09-03-2025
Test vektorfunktioner
12-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Funktioner af to variable
Afsættet for forløbet var et styret læringsforløb, hvor eleverne har arbejdet selvstændigt med stoffet med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet til matematik A studentereksamen fra 2013 med vejledning.
Eleverne kan tegne grafer for funktioner af to variable, herunder niveaukurver og snitkurver, og de kan bestemme partielle afledede, anden afledede, tangentplaner, gradienter og stationære punkter samt arten af disse (saddelpunkter og ekstremumspunkter), uden der dog er blevet arbejdet med beviser indenfor dette.
Stoffet gennemgået svarer til afsnit 4.2+4.3+4.4+4.5 i iBogen Gyldendals Gymnasiematematik A3.
Indhold
Kernestof:
Forberedelsesmateriale - Funktioner af flere variable.pdf
Vi starter et nyt forløb om funktioner af to variable. I skal se en video om, hvordan man differentierer en sådan funktion, når der både indgår et x og y i funktionen: Partielle afledede (3.49 min).
Dagens opgave
Øvelser i partielle afledede
Man skal have løst til og med opgave 5 i kompendiet (spring opg 6 over) og ellers det, som I har aftalt internt i grupperne.Derudover skal man have styr på, hvad begreberne niveaukurve og snitkurve betyder og kunne tegne det i Nspire! Brug evt. youtu
Dagens opgave - Snitkurver og snitfunktioner
Funktioner af to variable - Besvarelse af øvelser i forberedelsesmaterialet.pdf
Dagens opgave - gradienten
Løs til og med øvelse 15 i forberedelsesmaterialet. Du skal forstå begreberne partielt afledede, gradient og og tangentplaner. Spring over beviset :-)
Læs om dobbeltafledede og blandede afledede til i dag (s. 15-18 i kompendiet).Fokuser særligt på at forstå eksempel 12 og 13 evt. ved at skrive med i Nspire I skal have styr på, hvordan man finder den dobbeltafledede og finder arten af stationære pun
Øvelser om stationære punkter: Stationære punkter.docx
Løs øvelse 23, 24 i kompendiet og vedhæftede øvelse vha. side 17 i kompendiet.
Vejledende enkeltopgaver: stxA vejledende enkeltopgaver 2017 reform marts 2020.pdf (side 46-49)
Prøve i funktioner af to variable
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Mundtlighed
Indhold
Kernestof:
Link til beviser, der indgår i eksamensspørgsmål: OneNote Beviser
Skab overblik over differentialregning og medbring dine noter til beviserne til timen! (lektie til 1. og 3. modul)
Vi gennemgår eksamensspørgsmål med vektorfunktioner, herunder kurvelængden for parameterkurven
Afsnit
Skab overblik over emnerne vektorer (afstand fra punkt til linje), vektorfunktioner (kurvelængde af parameterkuve) og integralregning (integralregningens hovedsætning) og medbring jeres noter til de tilhørende beviser.
Dagens opgave:
Læs op på differentialligninger (evt. med selvevalueringen på OneNote) og medbring dine noter til beviserne :-) Kan du huske, hvad pointen var med entydighed og eksistens i beviserne?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Forberedelsesmateriale skriftlig eksamen
https://www.youtube.com/watch?v=2ZDXlhE0KhQ&list=PL6LYRnUXprT0VWA88sk5kYi9WMsE7_6rI
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Se denne video om eulers metode, som er en metode til at løse differentialligninger: Eulers metode
Opgaveark Eulers metode
Medbring kompendiet til forberedelsesmaterialet. I vurderer selv, hvilke lektier I har for :-) Forberedelsesmateriale til matematik A-niveau.pdf
Medbring kompendiet til forberedelsesmaterialet. I vurderer selv, hvilke lektier I har for :-) Det er en god ide at have lavet til og med side 11. til i dag.
Jeg er blevet tippet om en mand på YouTube, der kan hjælpe med både teorien og opgaverne. Måske han kan hjælpe på vej med lektier: Loven om total sandsynlighed - intro og eksempler
Det er en god idé at have lavet til og med opgave 13 s. 15 til i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Vektorer
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Hypotesetests og konfidensintervaller
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Integralregning
Indhold
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27
Plangeometri
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28
Forberedelsesmateriale
Indhold
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30
Forløb#14
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31
Forløb#29
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111859533", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111859533", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111859533" }