Holdet 2022 MA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Anita Abildgaard Sillasen, Britt Møldrup
Hold 2022 MA/s (1s MA, 2s MA, 3s MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deskriptiv statistik
Titel 2 Indekstal og procentregning
Titel 3 Andengradsligninger
Titel 4 Polynomier
Titel 5 Eksponentialfunktioner, logaritme og omvendte
Titel 6 Potensfunktioner og proportionalitet
Titel 7 Vektorer II
Titel 8 Undgå "Luksusfælden" - projekt om lån og renter
Titel 9 Differentialregning
Titel 10 SRO - Bæredygtighed
Titel 11 Vektorer III
Titel 12 Sandsynlighedsregning
Titel 13 Trigonometriske funktioner
Titel 14 Normalfordelingen
Titel 15 Historisk matematik: den matematiske begejstring
Titel 16 Integralregning
Titel 17 Differentialligninger
Titel 18 Vektorfunktioner
Titel 19 Funktioner af to variable
Titel 20 Forberedelsesmateriale skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deskriptiv statistik

Ugrupperede observationer
Hyppigheder
Frekvenser
Middeltal
Kvartilsæt
Varians
Spredning
Boksplot
Prikdiagram
Søjlediagram

Grupperede observationer
Hyppigheder
Frekvenser
Middeltal
Kvartilsæt
Varians
Spredning
Boksplot
Histogram
Sumkurve

Vi har arbejdet med at lave ovenstående i TI-Nspire.
Vi har læst Gyldendals Gymnasiematematik afsnit 3.2
Set filmen Statistik, Magt og Manipulation fra DR2 Tema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Indekstal og procentregning

Indekstal
Basisår
Regne værdier og indekstal
Procentvis ændring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Andengradsligninger

Kvadratsætninger

Andengradsligninger
Rødder i andengradsligninger
Specielle tilfælde (b=0 el. c=0)
Faktorisering

Beviser:
Geometriske beviser for kvadratsætningern
Bevis for nulpunktsformlerne

Svarer til
Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 2.2 (men ikke det gyldne snit)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Polynomier

Andengradspolynomier
Parablens udseende
Toppunkt
Rødder
Forskriften på toppunkt, samt faktoriseret form
Regression
Anvendelse af andengradspolynomier
Arbejdet med 3. og 4. grads polynomier eksperimentelt

Svarer til Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 2.1, 2.3-2.5 og Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 6.2 samt arket om polynomier.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksponentialfunktioner, logaritme og omvendte

Eleverne
- har arbejdet eksperimentelt med at finde begyndelsesværdien og fremskrivningsfaktorens betydning for grafens udseende.
- kan bruge to-punktsformlerne.
- kan bestemme den procentvise ændring når x vokser med en bestemt størrelse, samt bestemme fremskrivningsfaktoren ud fra en procentvis ændring hørende til en bestemt ændring i x.
- kan aflæse og udregne fordoblings- og halveringskonstanter.
- har arbejdet med modellering vha. eksponentielle funktioner, herunder også regression.

- kan bestemme forskriften for omvendte funktioner til forholdsvist simple funktioner

- har arbejdet med 10-tals og den naturlige logaritme og set de er de omvendte til specielle eksponentialfunktioner.
- har arbejdet med regneregler for logaritmer og løst eksponentielle ligninger.

Beviser:
- Formlen for fordoblingskonstant (og for nogle halveringskonstant)
- To-punktsformlen (nogle har lavet video med dette bevis)

Svarer til Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 1.6+1.7 samt 1.14
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Potensfunktioner og proportionalitet

Eleverne har arbejdet (selv) med ligefrem og omvendt proportionalitet

Eleverne har arbejdet eksperimentelt med a og b's betydning for grafens udseende.
Eleverne har arbejdet med procent-procent vækstegenskaben.
Eleverne har lavet potens regression.

Bevis for to-punktsformlen
(Nogle har lavet video med dette bevis)

Svarer til Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 1.8-1.9  - uden bevis for sætning 1.8.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Vektorer II

Repetition af begreber fra grundforløbet.

Ortogonale og parallelle vektorer
Skalarprodukt
Cosinus og sinus ud fra enhedscirklen
Polære koordinater
Vinklen mellem vektorer
Tværvektor
Determinant
Areal af parallelogram
Projektion af vektor på vektor

Bevis: Vi har bevist sammenhængen mellem vinklen mellem to vektorer og skalarproduktet (beviset er fra Kernestof mat 1)
(video https://www.youtube.com/watch?v=98sVRwRgmXc&t=1s)

Svarer til
Afsnit 4.6, 4.7 og 4.8 (kun til eksempel 433 og incl. eksempel 444+445) i Gyldendals Gymnasiematematik A1
Afsnit 5.4 og 5.6 i Gyldendals Gymnasiematematik A2
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Undgå "Luksusfælden" - projekt om lån og renter

Som en udvidelse af arbejdet med eksponentielle funktioner er renteformlen  introduceret og eleverne har gennem anvendelsesorienterede eksempler, der bygger på autentiske data, opnået viden om annuitetsregning.
Der er ikke arbejdet med at isolerede variable i annuitetsformlerne.

iBogen Gyldendals Gymnasiematematik A1 afsnit 1.15+1.16
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Differentialregning

Forløbet omhandler differentiation ved hjælp af tre-trins reglen, der er arbejdet med regneregler for differentiation, herunder differentiation af et produkt og en sammensat funktion, differentiation af simple funktioner er blevet bevist og der er arbejdet med tangentens ligning. Desuden er der arbejdet med anvendelse af differentialregning til optimering.
Grænseværdibegrebet er blevet inddraget, så eleverne har opnået en intuitiv forståelse af begrebet. Tilsvarende med kontinuitetsbegrebet i forbindelse med behandlingen af sammenhængen mellem den afledede funktion og begreber som monotoniforhold og ekstrema. Monotonisætningen er ikke bevist.

Materiale: iBog Gyldendals Gymnasiematematik A1 kapitel 7 + Gyldendals Gymnasiematematik A2 afsnit 1.1+1.2+1.5+1.6+6.1+6.2+6.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SRO - Bæredygtighed

Eleverne har arbejdet med selvvalgte problemstillinger under overskriften "Hvordan kan man politisk og økonomisk håndtere klimaudfordringer i Danmark – med fokus på et selvvalgt emne og/eller parti."
Der er arbejdet med at opstille hypotese og teste hypotese vha chi-i-anden test både uafhængighed og GOF. Der er arbejdet med autentiske data.
Der er arbejdet med videnskabsteori og matematiske metoder herunder matematisk modellering, empirisk og formel tilgang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Vektorer III

Forløbet bygger ovenpå forløbet fra 1g om Vektorer og omhandler analytisk beskrivelse af objekterne linje og cirkel. Der er arbejdet med at opstille og omskrive ligninger for cirkler (kvadratkomplettering) og bestemme ligninger for cirkeltangenter samt omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for en ret linje. Desuden er der arbejdet med at bestemme skæringspunkter mellem linjer og mellem linjer og cirkler samt vinkler mellem linjer - herunder sammenhængen mellem hældningsvinkel (med førsteaksen) og hældningskoefficient for en ret linje - og afstand fra punkt til linje.

Kapitel 5 i Gyldendals Gymnasiematematik A2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sandsynlighedsregning

I forløbet er der arbejdet med kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og hypotesetest i binomialfordelingen. Der er desuden arbejdet med et projekt om meningsmålinger og konfidensintervaller med inddragelse af samfundsfaglig teori.
Eleverne kan bestemme konfidensintervallet for hældningskoefficienten.
Eleverne kender og kan anvende begreberne fakultet, permutation og kombination. Eleverne kan håndtere konkrete simple kombinatoriske beregninger af sandsynligheder med additions- og multiplikationsprincippet.


iBogen Gyldendals Gymnasiematematik A2 kapitel 4



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Trigonometriske funktioner

Der er arbejdet med parallelforskydning ud fra en eksperimentel tilgang.
De trigonometriske funktioner er behandlet ud fra en eksperimentel tilgang. Eleverne kan håndtere radianbegrebet og sammenhængen med enhedscirklen. De kan håndtere begreberne amplitude, periode og ligevægtsværdi (lodret parallelforskydning) knyttet til en harmonisk svingning og kender disse begrebers betydning for funktionens forskrift og for grafens beliggenhed.
Der er ikke arbejdet med beviser for differentiation af trigonometriske funktioner eller harmoniske svingninger.


Gyldendals Gymnasiematematik A3 afsnit 1.2+1.3 samt A1 afsnit 6.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Normalfordelingen

Eleverne har opnået kendskab til tæthedsfunktionen for normalfordelingen, herunder standardnormalfordelingen, repræsenteret ved tabel, graf og forskrift. De kan håndtere middelværdi og spredning som parametre i normalfordelingsmodeller, herunder den betydning, middelværdi og spredning har for form og beliggenhed af tæthedsfunktionens og fordelingsfunktionens graf.
Eleverne kan desuden inddrage begreberne middelværdi og spredning i analyse af, om udfald er normale eller exceptionelle i normalfordelingen, herunder sandsynligheden for, at en observation falder i hver af kategorierne.
Der er arbejdet med et bevis for middelværdien men ikke spredningen for standardnormalfordelingen.
Der er med udgangspunkt i Nspires indbyggede faciliteter lavet beregninger i normalfordelingen og undersøgelse af, om et givet empirisk datasæt med rimelighed kan antages at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel.
Sidst kan eleverne vurdere, om residualerne i en lineær model bestemt ved lineær regression er normalfordelte og de kan bestemme konfidensintervaller for hældningskoefficienten i en lineær model vha Nspire.

Gyldendals Gymnasiematematik A3 STX iBog afsnit 5.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Historisk matematik: den matematiske begejstring

Eleverne har på studieturen til Bruxelles arbejdet selvstændigt med nedslag i den matematikhistoriske udvikling, hvor der indgår matematikhistoriske kilder.

Gyldendals Gymnasiematematik A3 STX iBog kapitel 11
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Integralregning

Bestemmelse af stamfunktioner er indført som den omvendte proces af differentiation med udgangspunkt i allerede kendt stof om differentialregning.
Der er arbejdet med bestemmelse af stamfunktion for de elementære funktioner og med regnereglerne (sum, differens, ‘gange en konstant’ og substitution) for bestemte og ubestemte integraler samt indskudssætningen.
Sammenhængen mellem areal og stamfunktion er blevet bevist.
Der er desuden arbejdet med integraler til bestemmelse af areal afgrænset af funktioner, rumfang af omdrejningslegeme og kurvelængde.


Gyldendals Gymnasiematematik A2 STX iBog kapitel 2 samt afsnit 6.4+6.5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Differentialligninger

Definition, partikulær og fuldstændig løsning, "at gøre prøve", løsning af differentialligninger vha. stamfunktionsbestemmelse, løsning af differentialligninger i Nspire (også med begyndelsesbetingelse), definition af 1., 2. og n'te ordensdifferentialligninger, tangentens ligning vha. differentialligning, kort om linjeelementer (i hånden og i Nspire), simple differentialligninger (y'=k, y'=ky, y'=b-ay), logistisk vækst (y'=y(b-ay)), lineære differentialligninger af 1. orden (y'+a(x)y=b(x)), homogene og inhomogene differentialligninger.

Opstilling af differentialligningsmodeller.

Separation af de variable er ikke givet en egentlig selvstændig behandling, men der er arbejdet med at løse forelagte separable differentialligninger og begyndelsesværdiproblemer med CAS i et matematisk værktøjsprogram.

Gyldendals Gymnasiematematik A3 kapitel 2 samt afsnit 8.1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Vektorfunktioner

Eleverne har opnået kendskab til vektorfunktioners forskellige repræsentationsformer og kan skifte mellem disse. Der er arbejdet med at bestemme skæringspunkter med akserne, dobbeltpunkter (når en parameterværdi er kendt) samt retningsvektor for tangent og tangentligning, herunder ligning for vandret og lodret tangent samt betydningen af begreberne hastigheds- og accelerationsvektor.
Afsættet for forløbet var et styret læringsforløb, hvor eleverne har arbejdet selvstændigt med stoffet med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet til matematik A studentereksamen fra 2019.

Det gennemgåede stof svarer til kapitel 3 i iBogen Gyldendals Gymnasiematematik A3 med undtagelse af afsnit 3.6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Funktioner af to variable

Afsættet for forløbet var et styret læringsforløb, hvor eleverne har arbejdet selvstændigt med stoffet med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet til matematik A studentereksamen fra 2013.
Eleverne kan tegne grafer for funktioner af to variable, herunder niveaukurver og snitkurver, og de kan bestemme partielle afledede, anden afledede, tangentplaner, gradienter og stationære punkter samt arten af disse (saddelpunkter og ekstremumspunkter), uden der dog er blevet arbejdet med beviser indenfor dette.

Stoffet gennemgået svarer til afsnit 4.2+4.3+4.4+4.5 i iBogen Gyldendals Gymnasiematematik A3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer