Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jan Bastholm Vistisen
|
Hold
|
2022 MA/u (1u MA, 2u MA, 3u MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktionsbegrebet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Funktionsbegrebet, definitionsmængde, værdimængde, funktionsforskrift, elementære funktioner, sumfunktion, differensfunktion, sammensat funktion, omvendt funktion, regneforskrift for omvendt funktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Eksponentialfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - forskrift, definitionsmængde, værdimængde, grafer, renteformlen, fremskrivningsfaktor, vækstrate, begyndelsesværdi, vækstegenskaber, fordoblingskonstant, halveringskonstant, eksponentiel regression, to-punkts formel.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Grundlæggende algebra
Supplerende materiale: Gyldendals gymnasiematematik, arbejdsbog B1, siderne 19-22.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Rødder og potenser, reduktion, regning med parenteser, kvadratsætninger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Logaritmefunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Logaritmefunktionen med grundtal 10, omvendte funktioner, den naturlige logaritmefunktion, definitionsmængde, regneregler for logaritmer, ligningsløsning ved brug af logaritmer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forskrift for potensfunktion, fortolkning af konstanter, grafer for potensfunktioner, vækstegenskaber, procent-procent-vækst, to-punkts-formel for potensfunktion, potensregression, vækstmodeller, absolut og relativ tilvækst.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Introduktion til vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Regneregler for vektorer, indskudsreglen, vektorkoordinater, stedvektor, vektorlængde, afstandsformlen.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Polynomier
Antal læste sider: 25.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Polynomier, 2.gradspolynomium, 2.gradsligning, parabel, diskriminantformel, faktorisering, fortolkning af 2.gradspolynomiets koefficienter, parablens toppunkt, optimeringsproblemer, polynomier af grad større end 2.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Adam Lund Madsen: MAT A2 4. udgave, Systime; sider: 50-55, 62-69, 71-76, 82-97, 101-110, 116-129
-
Jens Carstensen, Jesper Frandsen & Esben Wendt Lorenzen: STX Mat A1, Systime; sider: 14
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Differentialkvotient, sekant, tangent, sekanthældning, differentiation, regneregler for differentiation, tangentens ligning, røringspunkt, monotoniforhold og ekstrema, vandret tangent, voksende og aftagende funktioner, monotonisætning, parablens toppunkt, optimering, vækst og væksthastighed.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ugrupperede og grupperede observationer, statistiske deskriptorer, prikdiagram, fraktiler, boksplot, kvartilsæt, udvidet kvartilsæt, middelværdi, median, varians og spredning, skævhed og outliers, intervalhyppighed, intervalfrekvens, sumkurve.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Supplerende stof:
Foredrag om "Differential- og integralregningens historie" på Københavns Universitet (Frederiksberg Campus) den 14.03.2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Stamfunktioner og det ubestemte integral, regneregler for ubestemte integraler, integration ved substitution, arealfunktion og stamfunktion, det bestemte integral, arealbestemmelse, kurvelængder, rumfang.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Vektorer i planen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Regneregler for vektorer, afstandsformlen, ortogonale vektorer, parallelle vektorer, prikproduktet, projektion af en vektor på en vektor, tværvektor, determinant.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Bevisførelse i matematik
Arbejde med bevisførelse i matematik som forberedelse til den kommende mundtlige årsprøve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Linjer og cirkler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Linjens parameterfremstilling, linjens ligning, vinkler mellem linjer, skæring mellem linjer, afstand fra punkt til linje, cirklens ligning, tangent til cirkel, tangentens røringspunkt med cirkel.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
Selvstændigt elevarbejde med udleveret materiale om funktioner af to variable.
Litteratur: Forberedelsesmateriale om funktioner af to variable, Ministeriet for børn og undervisning, maj 2013.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forskrifter og grafer for funktioner af to variable, niveaukurver, snitkurver og snitfunktioner, partielt afledede, gradient, tangentplan, stationære punkter, dobbeltafledede og blandede afledede, lokale maksimums- og minimumssteder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Annuiteter
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Renteformlen, rentefod, annuitetsopsparing, saldo, ydelse, annuitetslån, afdrag, restgæld, løbetid.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Radianer og grader, sinus og cosinus, differentiation af sinus- og cosinus-funktionerne, harmoniske svingninger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vækstmodeller, linjeelementer, hældningsfelt, eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, 1.ordens lineære differentialligninger, logistisk vækst, opstilling af differentialligningsmodeller, numerisk løsning af differentialligninger, separation af variable.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Parameterkurver, elimination af parameter, differentiabilitet, tangent, hastighed og acceleration, kurveundersøgelser.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
Sandsynlighedsregning og statistiske tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Adam Lund Madsen: MAT A2 4. udgave, Systime; sider: 222-242, 244-248, 252-273, 290-313, 318-322, 336-347, 354-356, 361-369, 374-384
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Sandsynlighed, hændelse, udfaldsrum, permutationer, kombinationer, binomialkoefficienter, stokastisk variabel, middelværdi, varians og spredning, binomialforsøg og binomialfordelingen, statistiske tests, signifikansniveau, konfidensinterval, normalfordelingen, standardnormalfordelingen, lineær regression og residualer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
20
|
Videregående sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Betinget sandsynlighed, total sandsynlighed, Bayes sætning.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111870487",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111870487",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111870487"
}