Titel
6
|
Fantasía y Realidad EXAMEN
Fantasía y Realidad EXAMEN
I dette forløb udforsker vi temaet "Fantasía y Realidad" med fokus på grænsen mellem det fantastiske og det virkelige.
Gennem spansk film, litteratur og sproglige øvelser vil eleverne få mulighed for at analysere og diskutere komplekse temaer og udvikle deres sprogfærdigheder. Forløbet er centreret om filmene Abre Los Ojos (Alejandro Amenábar, 1997) og El Laberinto del Fauno (Guillermo del Toro, 2006), som begge behandler realitetsforvrængning og psykologiske og historiske aspekter af fantasy-genren. Vi ser og analyserer filmene med fokus på temaerne identitet, virkelighedsopfattelse og overnaturlige elementer i nutidens og historiske kontekster. Eleverne vil arbejde med at identificere og fortolke symbolske elementer i filmene og reflektere over fantasy-genrens rolle som en kommentar til virkelige samfundsforhold.
Genre- og kontekstforståelse: For at skabe en forståelse af fantasy-genren som helhed vil vi læse korte, dansksprogede baggrundstekster om fantasy som litterær og filmisk genre, herunder genretræk og historisk udvikling, og overføre denne viden til filmene i en spansk kontekst.
Sproglige øvelser, ordforrådstræning og grammatikfokus:
Eleverne arbejder målrettet med at udvide deres ordforråd inden for film- og fantasygenren, med særligt fokus på adjektiver, substantiver og verber, der kan beskrive karakterers følelser, miljøbeskrivelser og de narrative virkemidler, der kendetegner fantasy-genren. De vil øve sig i at beskrive både konkrete og abstrakte elementer fra filmene, såsom drømme, virkelighedsforvrængninger og symbolske betydninger, og anvende præcise adjektiver og idiomatiske udtryk på spansk. Derudover vil eleverne blive introduceret til mere komplekse sproglige strukturer, der støtter dem i at analysere og diskutere filmens handling og temaer på et højere niveau.
Grammatiske emner omfatter:
Brugen af konjunktiv: Eleverne vil lære at anvende konjunktiv til at udtrykke tvivl, følelser, ønsker og usikkerhed, hvilket er relevant i analysen af filmens fantastiske elementer og tvetydigheder. Eksempler kan omfatte sætningskonstruktioner som Es posible que…, No creo que… og Es improbable que….
Præteritum og imperfektum i kombination: Fokus på korrekt brug af præteritum og imperfektum, som gør det muligt at skelne mellem konkrete handlinger og baggrundsbeskrivelser, når eleverne beskriver handlingen og udviklingen i scenerne fra filmene.
Udvidet sætningstruktur og brug af bindeord: Vi arbejder med at bygge komplekse sætninger ved brug af bindeord som aunque, sin embargo, por lo tanto og además, for at hjælpe eleverne med at strukturere deres argumenter og skabe sammenhængende og nuancerede analyser på spansk.
Skriftlige og mundtlige øvelser: Eleverne øver sig på at anvende det tilegnede ordforråd og de grammatiske strukturer i skriftlige analyser og i mundtlige præsentationer. De vil eksempelvis kunne skrive kortere analyser og deltage i diskussioner om filmens temaer, samtidig med at de anvender præcise og varierede sproglige udtryk.
Gennem hele forløbet vil der være fokus på at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer samt deres evne til at udtrykke komplekse tanker på spansk.
|