Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lea Heiberg Madsen
Hold 2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g spansk
Titel 2 Jóvenes en Latinoamérica
Titel 3 Intro: La Guerra Civil Española (SRO)
Titel 4 Lola Lago: Detective (fiktions forløb)
Titel 5 Cuba EKSAMEN
Titel 6 Fantasía y Realidad EXAMEN
Titel 7 Jóvenes españoles EKSAMEN
Titel 8 El Franquismo - Durante y Después EXAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g spansk

I 1g-forløbet er der fortsat fokus på mundtlighed samt tilegnelse af ordforråd og kulturel forståelse.

Begynderforløbet er baseret på begyndersystemet:

A que sí, Eva Liébana
+ brug af Minlæring, diverse kahoots, quizlets, analoge materialer (fx flashcards) og andre supplerende øvelser. Vi ser film og synger popsange på spansk.
Vi arbejder desuden i "skolekøkkenet" og tilbereder spanske tapas.

I december har vi særligt fokus på La Navidad y las tradiciones navideños: vi synger villancicos, spiller bingo og 'amigo invisible'.

Musik:
Dvicio – Qué tiene tu
Juanes – El Burrito de Belén
DaSoul - vuela corazón
Lele Pons – Celoso
Los del río – Macarena

Film:
Hogar
El Hombre Lapa
Contratiempo

Ordforråd
- La descripción física
- Las asignaturas
- Las estaciones, los meses, los días de la semana, el tiempo
- La rutina diaria
- La hora
- La comida
- Stedsangivelser
- Billedbeskrivelse

Grammatik:
- Placerings præpositioner
- Possessive pronominer
- Diftongerende verber
- Refleksive verber
- Nær fremtid
- Gerundium
- Muy & mucho




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega Uno 02-12-2022
Entrega Dos 20-01-2023
Entrega Tres 10-02-2023
Entrega Cuatro 13-03-2023
Entrega Cinco 14-04-2023
Test 05-05-2023
Entrega Seis 22-05-2023
Omfang Estimeret: 70,00 moduler
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jóvenes en Latinoamérica

Dette forløb er en introduktion til temaer om latinamerikanske lande, med udgangspunkt i fortællinger om forskellige unge mennesker fra landene: Argentina, Colombia, Nicaragua, Mexico og Chile.

Forløbet er tilrettelagt således at det tager udgangspunkt i bekendgørelsens faglige mål for faget, som definerer at eleverne lærer at:

- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

-forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om kendte emner formidlet gennem forskellige medier

- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk

- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk

Grammatik som gennemgåes og trænes i dette forløb:

- Perfektum (førnutid)
- Futurum (fremtid)
- Possessive pronominer (ejestedord)
- Genitiv (ejefald)
- verbet: Gustar

ELEV-FREMLÆGGELSER AF HIT-VERBER
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tercera Entrega 09-10-2023
Test 02-11-2023
Cuarta Entrega 10-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro: La Guerra Civil Española (SRO)

Mini-forløb om den spanske borgerkrig med særligt fokus på årsagerne til krigen, de to sider, nationalistiske og republikanske ideologier, vilkår under krigen og konsekvenser efter krigen.

Udleverede ark om borgerkrigen:  (La guerra civil)

Tekster:

Film: El Silencio de Otros (2023) af Almodóvar. Oplæg herefter af Prof. Hans Lauge Hansen fra Århus Universitet.

Grammatiske emner

Artikler
Substantiver
Adjektiver
Adverbier
Personlige pronominer
Refleksive pronominer
Andre pronominer
Præpositioner
Verber
Verber i præsens
Perfektum
Fremtid på spansk
Verbalperifraser
Verberne ser, estar og hay
Gerundium
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Séptima Entrega 19-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lola Lago: Detective (fiktions forløb)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cuba EKSAMEN

I emnet "Cuba" arbejder vi med Cubas historie og kultur før, under og efter Fidel Castros styre. Vi undersøger hvem Che Guevara var og hans  betydning før og nu - inklusiv fænomenet "la comercialización de Che".
Vi undersøger samfundsstrukturen i Cuba og arbejder med cubanske fortællinger om ´fattigdom´, kønsroller, ´jineterismo´ og drømmen om et bedre liv (El sueño americano).

Tekster på dansk og spansk fra "Somos Cuba" (ebog) www.somoscuba.dk
Liste over læste kapitler:
- Cuba i dag.
- Cuba una isla
- César el guia de turismo
- Discurso de Fidel en la ONU
- Che. ?Héroe o asesino?
- César. Hijo de la Revolución
- Jóvenes en la Habana
- Wendy la habanera
- Jorge el balsero
- La prostitución (afsnit på dansk)

Tekster fra fysiske bøger:

"Cuba en cambio", Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Kbh. 2016, Gyldendal, pp. 9-12: "Macetas, jineteras y mantenidas"

Sange:
"Arenas de Soledad" (fra filmen "Habana Blues)

Film:
‟Havana Blues"

Grammatik:

www.minlæring.dk/spanskgram  

Grammatiske emner i spanskgram:

Artikler
Substantiver
Adjektiver
Adverbier
Personlige pronominer
Refleksive pronominer
Possesive pronominer - lang og kort form
Præpositioner
Genitiv

HIT verber

Verbal tider:
Perfektum
Futurum
De to datider – præteritum og imperfektum

Verbalperifraser
Verberne ser, estar og hay
Gerundium

Skriftlige afleveringer med relevans for emnet:

Miguel el Cubano (Delprøve 1 og 2)
Jinetear ya es parte de la cultura nacional (Delprøve 1)
Balseros cubanos copan las costas de Miami en busca del sueño americano (Delprøve 1)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Primera Entrega 30-08-2024
Segunda Entrega 04-09-2024
Tercera Entrega 27-09-2024
Cuarta Entrega 25-10-2024
Quinta Entrega 06-11-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fantasía y Realidad EXAMEN

Fantasía y Realidad EXAMEN

I dette forløb udforsker vi temaet "Fantasía y Realidad" med fokus på grænsen mellem det fantastiske og det virkelige.
Gennem spansk film, litteratur og sproglige øvelser vil eleverne få mulighed for at analysere og diskutere komplekse temaer og udvikle deres sprogfærdigheder. Forløbet er centreret om filmene Abre Los Ojos (Alejandro Amenábar, 1997) og El Laberinto del Fauno (Guillermo del Toro, 2006), som begge behandler realitetsforvrængning og psykologiske og historiske aspekter af fantasy-genren. Vi ser og analyserer filmene med fokus på temaerne identitet, virkelighedsopfattelse og overnaturlige elementer i nutidens og historiske kontekster. Eleverne vil arbejde med at identificere og fortolke symbolske elementer i filmene og reflektere over fantasy-genrens rolle som en kommentar til virkelige samfundsforhold.

Genre- og kontekstforståelse: For at skabe en forståelse af fantasy-genren som helhed vil vi læse korte, dansksprogede baggrundstekster om fantasy som litterær og filmisk genre, herunder genretræk og historisk udvikling, og overføre denne viden til filmene i en spansk kontekst.

Sproglige øvelser, ordforrådstræning og grammatikfokus:
Eleverne arbejder målrettet med at udvide deres ordforråd inden for film- og fantasygenren, med særligt fokus på adjektiver, substantiver og verber, der kan beskrive karakterers følelser, miljøbeskrivelser og de narrative virkemidler, der kendetegner fantasy-genren. De vil øve sig i at beskrive både konkrete og abstrakte elementer fra filmene, såsom drømme, virkelighedsforvrængninger og symbolske betydninger, og anvende præcise adjektiver og idiomatiske udtryk på spansk. Derudover vil eleverne blive introduceret til mere komplekse sproglige strukturer, der støtter dem i at analysere og diskutere filmens handling og temaer på et højere niveau.

Grammatiske emner omfatter:

Brugen af konjunktiv: Eleverne vil lære at anvende konjunktiv til at udtrykke tvivl, følelser, ønsker og usikkerhed, hvilket er relevant i analysen af filmens fantastiske elementer og tvetydigheder. Eksempler kan omfatte sætningskonstruktioner som Es posible que…, No creo que… og Es improbable que….

Præteritum og imperfektum i kombination: Fokus på korrekt brug af præteritum og imperfektum, som gør det muligt at skelne mellem konkrete handlinger og baggrundsbeskrivelser, når eleverne beskriver handlingen og udviklingen i scenerne fra filmene.

Udvidet sætningstruktur og brug af bindeord: Vi arbejder med at bygge komplekse sætninger ved brug af bindeord som aunque, sin embargo, por lo tanto og además, for at hjælpe eleverne med at strukturere deres argumenter og skabe sammenhængende og nuancerede analyser på spansk.

Skriftlige og mundtlige øvelser: Eleverne øver sig på at anvende det tilegnede ordforråd og de grammatiske strukturer i skriftlige analyser og i mundtlige præsentationer. De vil eksempelvis kunne skrive kortere analyser og deltage i diskussioner om filmens temaer, samtidig med at de anvender præcise og varierede sproglige udtryk.

Gennem hele forløbet vil der være fokus på at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer samt deres evne til at udtrykke komplekse tanker på spansk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sexta Entrega 22-11-2024
Séptima Entrega 06-12-2024
Octava Entrega 18-12-2024
Novena Entrega 17-01-2025
3a SP skr. prøve 23-01-2025
Décima Entrega 31-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Jóvenes españoles EKSAMEN

Forløbet tager udgangspunkt i materiale som omhandler forskellige aspekter af spansk ungdomskultur i nyere tid. Eleverne arbejder bla. med personlige portrætter fra bogen España Mañana (Columbus 2022) samt fra bogen España en la calle (2019) hvori vi møder forskellige unge spaniere, som fortæller om deres hverdag, drømme og fremtidsplaner. I arbejdet med beretningerne fra/om unge i Spanien, inviteres eleverne til at reflektere over egen kultur i mødet med spansk ungdomskultur, og de træner samtale om forskelle og ligheder.

Emnets overordnede mål er at give eleverne indsigt i og forståelse af centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien med et særligt fokus på unges liv, samt at udvikle elevernes kommunikative kompetencer indenfor det spanske sprog.

Centrale ord og vendinger i forløbet: Bachillerato, Residencia de estudiantes, carrera, graduarse, independizarse...

Læste kapitler (España Mañana):
- Alba de 19 años
- Adriana de 18 años
- Miguel de 21 años
- Carla de 17 años
- Maria de 19 años

Læste kapitler (España en la calle)
- Spanien på randen af et nervøst sammenbrud: Separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv.
- "Cataluña, ?un nuevo país en Europa? (Biel de 19 años)

Sange:
"Son mis amigos" por Amaral

Grammatik:
(Se tidligere forløb)
+ Repetition af dativstyrende verber (Gustar, Fascinar, Encantar, Interesar).
+ Konjuktiv ved tvivl eller hypotese, quizá, og negative 'ordrer' (!No hables! No bebas mas! eller ved noget man ikke tror: No creo que estén en casa.

Eleverne må i forberedelsestiden til den mundtlige eksamen bruge alle i-bøger, Ordbogen.com + Min Læring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 El Franquismo - Durante y Después EXAMEN

Forløbet fokuserer på de sociale og kulturelle aspekter af Den Spanske Borgerkrig og Franco-regimet efter krigen og op til i dag. Forløbet tager således udgangspunkt i historiske, kulturelle forhold, der har haft, og til stadighed har, relevans for centrale samfundsmæssige forhold og debatter i nutidens Spanien.

Vi vil herunder komme ind på hvem Francisco Franco var, hvad han stod for, hvem der støttede ham, konsekvenserne af krigen og af diktaturet. Herunder arbejdes der fokuseret med propaganda plakater, hymner og slogans fra 'los dos bandos'. Et underemne er også den stærke censur under Francos diktatur, mangel på ytringsfrihed, det diskriminerende kvindesyn, og Kirkens rolle i alt dette. Afslutningsvis arbejdes der kort med situationen om 'niños robados'.  

Forløbets overordnede mål er at give eleverne indblik i Den Spanske Borgerkrig og Francos diktatur som skelsættende historiske periode i landet, en forståelse af Franco-regimets arv i det moderne Spanien, samt sproglige værktøjer til at kunne deltage i kommunikationen herom.   

Læste tekster:

- Den spanske borgerkrig i tal (på dansk)
- Los Tiempos Modernos
- Cara al Sol (hymne)
- El himno de Riego (hymne)
- Francos Værdier og Diktatur: Konsekvenser for Kvinder, Børn og Kulturen (på dansk)
- La censura en España de Franco
- La Guerra Civil y Franco
- El arte durante la época de Franco: Picasso y Dalí
- Pablo Picasso (børnebog)

Dokumentarfilm:
"El Silencio de Otros" (2021)
Klassen har været i Randers til en forevisning af "El Silencio de Otros" af Almudena Carracedo y Robert Bahar fra 2018 samt efterfølgende foredrag af Hans Lauge Hansen fra Århus Universitet om diktaturet og dets konsekvenser efterfølgende.

Film: "Madres Paralelas".

Andet materiale:

Propaganda plakater fra den spanske borgerkrig

Grammatisk- og sprogligt fokus udover ordforråd tilknyttet emnet er:

Passiv former

De to datider (Præteritum og Imperfektum)


Eleverne må i forberedelsestiden til den mundtlige eksamen bruge alle i-bøger, Ordbogen.com + Min Læring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Décimo Cuarta Entrega 05-05-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer