Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Tanja Høgh Mouritsen
Hold
2022 SA/d (
1d SA
,
2d SA
,
3d SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: medborgerskab
Titel 2
Ideologier, partier og vælgere
Titel 3
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 4
Ulighed 1: Køn og ligestilling
Titel 5
Økonomi 1: Økonomiske sammenhæng
Titel 6
Klima
Titel 7
Samfundscup: Sundhed
Titel 8
Velfærdsstatens udfordringer
Titel 9
EU
Titel 10
Ulighed 2: Det skæve Danmark
Titel 11
IP 1: En ny verdensorden?
Titel 12
Økonomi 2: Globalisering og handel
Titel 13
IP2: Dansk udenrigspolitik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: medborgerskab
Forløbet sigter efter at introducere eleverne til alle tre samfundsfaglige discipliner (politik, sociologi og økonomi). Dette gøres inden for det overordnede tema medborgerskab. Medborgerskab skal i dette grundforløb forstås en smule bredere end den snævre definition, vi finder i politologi med myndiggørelse, mægtiggørelse og T. H. Marshalls rettigheder. Medborgerskab handler her om danske borgeres pligter og rettigheder i samfundet, borgernes deltagelse, sociologiske årsager til og økonomiske konsekvenser af deltagelse/ikke-deltagelse og medborgerskab/modborgerskab.
Politik (modul 1-3) introducerer deltagelse, demokrati og pligter/rettigheder. Sociologi (modul 4-6) har et fokus på national identitet, identitetstyper (Eriksen) og anerkendelse (Honneth). Her skal anerkendelse forstås som en forudsætning for evnen og lysten til at deltage i samfundet som en god medborger. National identitet samt (indvandrers) identitetstyper skal ses i lyset af national sammenhængskraft, der både er en forudsætning for og en konsekvens af medborgerskab. Økonomi (model 7-9) behandler centrale begreber om velfærdsstaten, dens udfordringer samt konkurrencestaten. Med afsæt i T. H. Marshalls sociale rettigheder påstås det her, at mens disse rettigheder sikres af velfærdsstaten i Danmark er de en forudsætning for medborgerskab på et helt fundamentalt plan. Det afsluttende modul (model 10) søger at bringe alle tre discipliner i spil.
Forløbet opfylder læreplanens krav til samfundsfagsgrundforløbet i STX: "I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og konomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner skal så vidt muligt indgå med lige stor vægt."
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redeg re for aktuelle samfundsm ssige problemer og diskutere l sninger herp
- anvende viden, begreber og faglige sammenh nge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsm ssige problemer
Materiale:
"Luk samfundet op", 3.udg: s. 46-49, 50-53, 127-131, 147-154, 201-214, 216-220 (udleveret i pdf)
Artikel: ”Undervisningsminister Merete Riisagers besøg på Ørestad Gymnasium” (13. april 2019)
Debatfilm: Det danske demokratis kendetegn (LSO)
https://www.luksamfundetop.dk/6/kapitel-6/oevelsesopgaver/62-demokrati-hvad-er-det/
”Flertallet er for dumme” (Nikoline):
https://www.youtube.com/watch?v=GEgwyMjUNuI
Artikler ”Konkurrencestaten æder os op” (Politiken, 25. okt. 2014) og ”Hvad er konkurrencestaten?” (Ræson, 22. sep. 2013) – samlet i ét dokument: ”Artikel 1 og 2 – Konkurrencestaten”
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ideologier, partier og vælgere
Politikforløb, der først introducerer til de tre klassiske ideologier, ideologiske forgreninger, fordelings- og værdipolitik. På baggrund heraf har eleverne arbejdet med de danske poltiske partier, deres ideologi og mærkesager, og har lavet paneldiskussion på klassen.
Endelig har forløbet handlet om parityper, partiadfærd (Molin, Downs og Strøms teori), politiske skillelinjer (fordelings- og værdipolitik) og teori om vælgeradfærd (Columbia-skolen, Michigan-modellen, rationelle teorier - Downs og Fiorina, issuevoting - nærhed eller retning) samt forskellige vælgertyper, som vi har brugt til at analysere valget i 2022.
Kernestof:
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige mål:
argumentere for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Jesper Hjarsbæk Rasmussen- Politikkens kernestof s. 161-168.docx
Alex Vanopslaghs tale ved Liberal Alliances landsmøde 2021.docx
Politikbogen s.28-37 liberalisme.pdf
Jakob Glenstrup Jensby m.fl., Politikbogen s 37-44. Om konservatisme.docx
Pp om socialisme.pptx
Jakob Glenstrup Jensby, Politikbogen. Om socialisme.docx
Peter Hummelgaard om retfærdighed.docx
Arbejdsseddel til socialdemokratisme.docx
SF Alle børn er vores børn, Politiken 1-8-2016.docx
Jakob Glenstrup Jensby m.fl., Politikbogen s. 70-71. Socialdemokratismen.docx
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 27-31, 34-39, 42-48, 66-78, 80-95
Vi stoler på Inger.docx
Molins model.pptx
Dokumentar: Partier i brand. Dansk Folkeparti
Partiadfærd og flertalsregering.docx
Supplerende stof:
Arbejdsseddel til valgresultatet.docx
Arbejdsseddel til regeringsdannelse .docx
Arbejdsseddel til liberalisme.docx
Ideologiskema.docx
Ideologier.pptx
Arbejdsseddel til økonomisk liberalisme.docx
Arbejdsseddel til konservatisme.docx
Enhedslistens valgkamp - Folketingsvalg 2022
I skal have læst artiklerne og have stillet mindst 7 spørgsmål til Søren Pape/have forberedt jer godt på at svare konservativt på journalisternes spørgsmål. I skulle gerne alle have nået det i timen mandag.
Arbejdsseddel til ideologiske forgreninger.docx
Politiske skillelinjer.docx
Faglig argumentation i samfundsfag.docx
Fordelingspolitik og værdipolitik.docx
Placer dig selv.docx
Vælgeradfærd 1 - Columbiaskolen og minervamodellen.docx
Arbejdsseddel til Michiganmodellen.docx
Vi tager en status på regeringsforhandlingerne, så følg ekstra godt med i nyhederne
Følg med i nyhederne omkring regeringsdannelsen og find 1:de (efter jeres holdning) 3 vigtigste politiske punkter i regeringsgrundlaget2: jeres vurdering af hvem der har vundet mest i regeringssamarbejdet3: den sjoveste reaktion på regeringsgrundlag
Arbejdsseddel til teorier om rationel vælgeradfærd.docx
Arbejdsseddel til teorier om rationel vælgeradfærd 2.docx
Partiernes politik.docx
Det mener partierne om modtagecentre i nærområderne
I har en halv time af dette modul til at færdiggøre jeres præsentation, salgstale og indhente viden om jeres politikområde. Hvis I ikke kan nå det på den tid, skal I arbejde på det derhjemme.
Arbejdsseddel til partityper.docx
Arbejdsseddel til partiadfærdsmodeller - Støm og Downs.docx
Partiadfærd og flertalsregering.docx
Peter Bjerregaard, Kan et flertal være magtfuldkomment, Politiken, 25-02-23.docx
Vi genopfrisker lige Molins model, så skim side 74-76 igen og læs den artikel, du står ved (altså ikke begge to!)
Ellemann-kovending får blandede reaktioner i Venstre: 'Han er kravlet for langt op i træerne'
Mattias Tesfaye blæser til omvendt klassekamp med forslag om højere karakterkrav
Det kommer sjælden flertalsregering til at betyde for dansk politik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Der er arbejdet med bl.a. samfundstyper: traditionelle, moderne samt især det senmoderne samfund. Teori om det senmoderne samfund omfatter: A. Giddens, T. Ziehe, U. Beck samt H. Rosa.
Der lagt vægt på vægt på socialisering i form af normer, roller, primær og sekundær socialisering samt dobbeltsocialisering.
I forhold til de sociale medier er der også brugt aspekter af Goffmanns teori om backstage/frontstage.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- ligestilling
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Generation præstation. Oliver Boserup Skov m.fl., Fri eller fortabt, s. 11-13.docx
Luk samfundet op s. 63-67. Det traditionelle og moderne samfund.docx
Peter Brøndum m.fl., Luk samfundet op, s. 67-74. Giddens.docx
Oliver Boserup Skov m.fl, Fri eller fortabt, Systime, 2021. Kap. 2.docx
Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge
Oliver Boserup Skov, Fri eller fortabt, kap. 5.4. Hartmut Rosa.docx
Oliver Boserup Skov, Fri eller fortabt, kap. 1.4, Ziehe.docx
Artikler om risikosamfundet.docx
Artikler om institutionaliseret individualisering.docx
Luk samfundet op s. 77-80. Om Ulrich Beck.docx
Konsekvenser af det senmoderne samfund, Morten Bülow m.fl., SamfNU, kap. 1.4.1.docx
Oliver Boserup Skov, Fri eller fortabt, 2021, s. 19-24. Om socialisering og familie.docx
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Forlaget Columbus; sider: 50-54
Se hvem jeg er.docx
Artikel - Selfiekulturen truer unges selv.docx
Peter Brøndum m.fl. Luk samfundet op, s. 39-43. Om identitet.docx
Oliver Boserup Skov m.fl. Fri eller fortabt, Sherry Turkle.docx
Luk samfundet op s. 53-60. Identitetsdannelse pa_ nettet.docx
Supplerende stof:
Generationsportræt.docx
Inden I læser lektien skal I bruge 10 minutter på at skrive jeres tanker ned om, hvad der kendetegner ungdommen i dag - hvilke muligheder og udfordringer har I, hvad er der særligt ved jeres generation osv. Skriv derudaf uden at tænke så meget over f
Det traditionelle og det moderne samfund.docx
Giddens og det senmoderne samfund.docx
Valg = frihed.docx
Arbejdsseddel til Hartmut Rosa og accelerationssamfundet.docx
DRTV - Kriminelt: De nye nazister
Thomas Ziehe.pptx
Ziehe og Beck.docx
Arbejd selv med opsamling på det senmoderne samfund.docx
Arbejdsseddel til socialisering.docx
Familiens rolle i socialiseringen.docx
Identitet og identitetsdannelse.docx
En virtuel steppebrand, 13. marts 2022 Politiken .docx
Identitetsdannelse på sociale medier.docx
DRTV - Deadline: Digital kokain
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ulighed 1: Køn og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Ungdomslivet er stadig præget af fordomme om rigtige piger og rigtige drenge - Information, 08.02.21 (6).pdf
Anders Petersen SociologiNU kap. 7 (Kønsteorier).docx
Kønsteori 1. Biologisk og socialt køn.docx
Anne Kirstine Cramon- Sagens alvor begyndte at gå op for mig, da jeg fik et job som presse- og kommunikationschef i Liberal Alliance Pol 4.4.2022 (1).docx
Kønsteori 2. Doing gender og queerteori.pptx
Ligestilling på arbejdsmarkedet .docx
Ligestilling på uddannelsesområdet.docx
Værdien af omsorg.pptx
Global rapport om ligestilling sætter på ny Danmark i skammekrogen, Berlingske 15. juli 2022.docx
Ligestilling på uddannelsesområdet.pptx
Ligestillingspolitik.docx
Arbejdsmarkedet.pptx
Anna Storr-Hansen m.fl. Køn og ligestilling kap 2.5Mål og midler i ligestillingspolitikken (1).docx
Supplerende stof:
Kønsroller og socialisering.docx
Anders Petersen SociologiNU kap. 7 (Kønsteorier).docx
Gruppearbejde om ligestilling på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet.docx
Skriv de to væsentligste pointer fra hver artikel under elevfeedback inden timen (altså 4 i alt, bare for at skære det helt ud i pap)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Økonomi 1: Økonomiske sammenhæng
Forløbet tager udgangspungspunkt i at forstå de grundlæggende økonomiske sammenhænge med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, konjunkturbevægelser og samfundsøkonomiske mål.
Vi har set på markedets betydning, herunder efterspørgsel, udbud og prismekanismen. Vi har desuden set på statens muligheder for at føre økonomisk politik i form af finanspolitik og pengepolitik. Herunder har vi arbejdet med de muligheder og begrænsninger der ligger i vores aftaler i EU.
Vi har set på de økonomiske skoler med fokus på keynesianisme og monetarisme.
Derudover har vi set nærmere på skattesystemets indretning, Laffer-kurven og individuelle arbejdsudbudskurver og har som optakt til klimaforløbet set på afgifters betydning og eksternaliteter.
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Indhold
Kernestof:
Henrik Kureer, ØkonomiNU, kap. 1,3 og 1,4.docx
Henrik Kureer, ØkonomiNU, kap. 1,2.docx
Jacob Graves Sørensen- Økonomiens kernestof^J s. 60-70. Markedsmekanismen.docx
Jacob Graves Sørensen- Økonomiens kernestof, kap 2, økonomiske mål.docx
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Colombus; sider: 35-41, 48-55, 72-81, 90-96, 117-126, 134-138, 156-159, 190-193
Kommentar | Anders Borup Christensen: Rekordhøjt betalingsbalanceoverskud har ikke meget med en stærk konkurrenceevne at gøre
Økonomer- Danmark er for rigt. Vi kunne leve bedre ved at bruge flere penge, Politiken, 31-08-23.docx
Multiplikator model .xls
Henrik Kureer, ØkonomiNU, 2. udg, s. 109-110. Finanspolitik i praksis (1).pdf
Danskerne må modstræbende indtage rollen som Joakim von And, Politiken, 9-9-23.docx
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 102-106, 130-136
Økonomiske skoler. Arbejd-selv til evalueringstimer.docx
Keynes eller monetarister
Qvortrups Cab: Keynes - The return of the Master
Danmarks penge- og valutapolitik.docx
Pengepolitikken i Danmark
Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati
Supplerende stof:
Intro til økonomi.pptx
Arbejdsseddel til verdensøkonomiens udvikling.docx
Arbejdsseddel til coronakrisen og aktuel dansk økonomi.docx
Video3 regression version1 (1).mp4
Excel i samfundsfag
denne video.mov
Lineær regression i samfundsfag.docx
Arbejdsseddel til markedsmekanismen.docx
Arbejdsseddel til de samfundsøkonomiske mål.docx
Arbejdsseddel til de samfundsøkonomiske mål 2.docx
Arbejdssseddel til BNP.docx
Betalingsbalancen.pptx
Betalingsbalance og finanslov.docx
Øvelsesopgaver til det økonomiske kredsløb.doc
Introduktion til det økonomiske kredsløb [Automatisk lagret].pptx
Konjunktururet.pdf
Multiplikatoren.pptx
Økonomi for dummies afsnit 1 (om multiplikatoren)
Multiplikatoren og lidt andet.pptx
Arbejdsseddel til finanspolitik.docx
Tilbagelevering samf 5.pptx
2 eksempelopgaver på en diskussion.docx
Den offentlige sektors opgaver.docx
Skat i Danmark.docx
Pengepolitik. Redskaber og udfordringer.pptx
Skat og pengepolitik.docx
Arbejdsseddel til politisk meningsdannelse.docx
Hjernen, medierne og vores politiske meningsdannelse
Læs op på jeres noter fra økonomiforløbet. Vi afholder en mindre prøve
Meme Generator - Imgflip
Eksempelopgave regression og undersøgelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klima
Emnet belyses ud fra et sociologisk, politisk og økonomisk perspektiv.
Der arbejdes med individernes opfattelse af klimaproblemer, deres adfærd og sociologiske forklaringer på deres adfærd. Dernæst undersøges dansk klimapolitik med fokus på klimaloven og tilblivelsen af samme. Herunder diskuteres redskaber til at fremme bæredygtighed, især forskellen på politiske og økonomiske redskaber, særlig virkningen af afgifter på eksempelvis flyrejser og oksekød.
Klassen har skrevet SRO om emnet sammen med matematik.
I dette forløb trækkes der på viden fra andre forløb, som blandt andet kan være
Politik: ideologier, vælgeradfærd, partiadfærdsmodeller som Molins og Strøms model, skillelinjer.
Økonomi: økonomisk styring gennem afgifter, prisdannelse
Sociologi: Rational choice
Kernestof:
- bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde
Indhold
Kernestof:
70/30
Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser, Politikbogen s. 243-248 og PolitikNU s. 169.docx
Morten Hasselbalch og Michael Helt Knudsen, Klima og bæredygtighed - i samfundsfagligt perspektiv. Columbus, 2021. Kapitel 3.3 - Den danske klimapolitik. .docx
Nyt magtfuldt regeringsudvalg skal sætte fart på den grønne politik, Politiken, 23-11-23.docx
Arbejdet med en klimaafgift for landbruget mørklægges, Politiken, 21-11-23.docx
Klimarådets advarselslamper blinker: Derfor risikerer Danmark at misse klimamålene
Korrespondent: Vores billede af Danmark som EU's klimaduks blev i dag punkteret
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Colombus; sider: 176-180
Doughnut-modellen: En ny økonomisk model for det 21. århundrede
Skal du betale ekstra for din hakkedreng? Her er svarene fra partierne
Overblik: Der er fire fremskridt i ny klimaaftale, men to vigtige punkter røg ud
Klimatopmødet er slut, og det samme er oliens og gassens æra - eller er den?
Danmark får kritik for at løbe fra aftale og give 'gamle penge' i klimabistand
Nye "chokerende" og "alvorlige" tal udfordrer landbrugets klimamål
DRTV - Explainer: Betaler fattige lande for de rige landes klimaregning?
Supplerende stof:
Notatseddel til 70-30.docx
Politisk indflydelse. Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.pptx
Den danske klimapolitik 1.docx
Opgaveformuleringer 2d .docx
Klimapolitik 2. Repræsentationskrise.pptx
Videnskabsteori i samfundsfag.pptx
Ikke en lektie, men I kan jo evt. se, om I selv bruger nogle af undskyldningerne :-) https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/flyferier-fars-og-fyldt-klaedeskab-eksperter-tryktester-dine-klimaundskyldninger
Klimapolitik 3.docx
Doughnut-økonomi.docx
Miljø- og klimapolitiske instrumenter.docx
Vigtig info: lektien er delt!Pigerne læser siderne fra Økonomiens kernestof og besvarer spørgsmålene derhjemme.Drengene læser artiklen om doughnut-modellen (husk høretelefoner)Vi mødes i Kamp og tjekker fravær
Doughnut-økonomi og COP28.docx
DRTV - Deadline: COP28 - de største slagsmål
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Samfundscup: Sundhed
Klassen deltog i januar 2024 i SamfundsCup under overskriften "Sundhed". De analyserede hvordan sundhed kan opfattes med særlig fokus på hvordan ulighed kommer til udtryk i forskellige former for sundhed med henblik på at identificere sundhedsproblemerne i Danmark i dag. Dernæst udarbejdede eleverne innovative løsninger på problemerne.
Kernestof:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Social ulighed i sundhed 1.pdf
Ulighed i sundhed - Stephanie Lose
Unges mentale helbred falder: - Vi risikerer at miste en hel generation
VIDEO Ulighed i sundhed: Her dør danskerne tidligst
Så meget betyder motion for din sundhed
Supplerende stof:
Folder til elever 2024.docx
Tidsplan for samf.cup i 2d.docx
Skabelon til idéskitse.docx
SUNDHED- Inspirationsbilleder (1).docx
Afsnit
Husk at tænke over emne og gruppe. Orienter jer også gerne i mappen med materialer, særligt de to eksempler fra sidste års finaledeltagere.
Skabelon til mundtligt produkt.docx
Skabelon til den skriftlige beskrivelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Velfærdsstatens udfordringer
Vi har derfor gennemgået behovsopfyldelse i stat, marked og civilsamfund, de 3 velfærdsmodeller, den universelle velfærdsstats udfordringer samt mulige løsninger derpå.
Kernestof:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op, kap 9, Velfærdsstaten.docx
Joe Biden smider om sig med penge og radikale planer. Skal USA til at være en ... velfærdsstat?
I Sydeuropa er familien det første sociale sikkerhedsnet, Kristelig Dagblad, 3-4-23.docx
Mette F. varsler hårdere tider i velfærden, mens to helt centrale borgmestre allerede har fået nok, Politiken, 16-3-24.docx
S-profil har et forslag, der vil omvælte velfærden.docx
Ove Kaj Pedersen, Konkurrencestaten er meget solidarisk.docx
konkstaten æder os op kopi.pdf
Supplerende stof:
Hvad er en velfærdsstat.pptx
Tabel 13.4 Den offentlige sektors omfordelende virksomhed.docx
Velfærdsmodeller.docx
Den amerikanske velfærdsstat .docx
Arbejds-selv om den korporative velfærdsmodel.docx
Velfærdsstatens udfordringer.docx
Bedømmelseskriterier i samfundsfag.docx
Velfærdsstatens udfordringer og løsninger.docx
Løsning på velfærdsstatens problemer.docx
Fra løsninger til konkurrencestaten.docx
Fremlæggelse af notater om løsninger på velfærdsstatens udfordringer. Flere grupper fremlægger. I hvert fald Josefines
Opsamling på velfærdsstaten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
EU
I dette forløb har vi arbejdet med EU's institutioner, beslutningsprocesser, (herunder lobbyisme), EUs samarbejde omkring asyl- og flygningeområdet samt integrationsteorier. Vi har haft særlig fokus på Europaparlamentets rolle og valget til parlamentet. Vi har været omkring samarbejde i dybden og i bredden, mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde, formel og reel suverænitet.
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.’
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
Indhold
Kernestof:
EUs formål og historie.pptx
EU"s historie
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 189-191
Lars Frederiksen, EU's udfordringer, kap. 1,2. Hvor ligger magten i EU. s. 26-39.docx
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Hans Branner, Det politiske Europa, EU som redskab for den private kapital.docx
En tsunami af sorte lobbyister ville vælte EU’s afgørende klimabeslutninger. Det slog fejl
Dokumentar: Kampen om kemikalierne, 2008
EU er omsider klar med stor migrationslov: Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om, den ikke skal stemmes igennem
Den har været undervejs i årevis: Seks vigtige dele af EU's migrationspagt
Udlændingepolitik var ved at drukne i konsensus. Så kom Bosse, 19. april 2024, Berlingske .docx
Moderaterne vil løse EUs udfordringer med flygtninge- Hvis nu Læsø blev til Lampedusa en dag. Berlingske, 11-4-24.docx
Stjerner og striber | Valg i Europa: Kampen om Europas grænser | DR LYD
DRTV - TVA: Presset på Europa vokser
Lars Frederiksen, EUs udfordringer, Må medlemslande trodse EUs værdigrundlag.docx
EU_s nye demokratihammer skal tages i brug for første gang mod nyvalgt ungarsk regering, Altinget, 4-6-22.docx
Hans Branner- Det politiske Europa 3. udg., s 170-171, 175-178.docx
Ny måling: Klimaet er igen det vigtigste emne for danskerne til næste sommers Europa-Parlamentsvalg
Lars Frederiksen, EUs udfordringer s. 54-55 Formel og reel suverænitet.docx
Hvad har EU-politikerne opnået, og hvad skal de se på efter valget?
Artikler om EUs fremtid.docx
Julie Hassing Nielsen, EUropa pa_ vej, Integrationsteori .docx
Ny måling tre uger før EU-valg overrasker valgforsker
Supplerende stof:
Stjerner og striber | Valg i Europa: Bootcamp helt ude i skoven | DR LYD
EUs historie.docx
EUs institutioner og beslutningsproces.docx
Legislative Train Schedule
sQuiz: Siden er låst
Kampen om kemikalierne.docx
EUs flygtninge og migrantpolitik.docx
EUs værdier udfordres.docx
Hvordan studerer vi politik - polity, politics, policy.docx
Begrebstjek.pptx
I får 10 minutter til at færdiggøre jeres analyse af Bosse og flygtningene. Har I brug for mere tid, er det lektie (for I var altså urimeligt langsomme i onsdags!)
EUs værdier udfordres 2.docx
Arbejdsseddel til Danmarks forhold til EU.docx
Danmark i EU.pptx
Statistisk usikkerhed - ekstra øvelsesopgave.docx
Ingen lektier til dette modul - se matematikmodulet (og lav samf.aflevering)
Medbring "Sådan skriver du i samfundsfag"
Hvilken EU-politiker skal du stemme på? Prøv Altingets kandidattest
Kandidattesten til Europa-parlamentsvalget 2024 | DR
Arbejdssseddel til Danmarks forhold til EU 2.docx
Quizlet om integrationsteorier
EU integrationsteori.pptx
Debat mellem kandidater til parlamentet.I skal være på ungdomsskolen senest kl 12.25 - I finder selv derhen (Reberbanen 13). Der vil være fokus på følgende emner: "EU's klima- og miljøpolitik, den nyligt vedtagne migrationspakke, en mulig højredrejni
Besøg af kandidater til EU-parlamentsvalget: Ulla Tørnæs og Jonas Pullich fra V + Villy Søvndal og Magnus Flensborg fra SF. Arrangementet foregår i auditoriet på Ungdomsskolen, Reberbanen 12:25-15.00.
Eksempelopgave notat.docx
Tilbagemelding samf. 10. Notat.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ulighed 2: Det skæve Danmark
Indhold
Kernestof:
Ulighedens mange ansigter kap 1 Introduktion til ulighed og social ulighed.pdf
Henrik Kureer, ØkonomiNU, kap 12, ulighed.docx
Uligheden er rekordhøj. Regeringens politik får udviklingen til at fortsætte, siger professor.
DRTV - 21 SØNDAG: En verden til forskel. Alene i vildmarken? Spis og spar.
Interview med Lars Olsen - den nye ulighed.docx
Morten Hansen Thorndal- Sociologiens kernestof, s. 162-173.docx
Det var mere skræmmende at sidde i et klasselokale end at være en del af rockerkrigen, 29. januar 2022, Politiken .docx
How economic inequality harms societies
Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne- Vi mister forståelsen for hinandens liv, Altinget, 4-11-23.docx
Ind i samfundet. Ulighed s. 11-22 (2).pdf
P3 Essensen-explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-efter-en-maaneds-krig-over-10000-draebte-lige-saa-mange-bomber-kastet-over
Supplerende stof:
Ulighed til social ulighed.docx
Ulighed til social ulighed 1.docx
Økonomisk ulighed 1.docx
Figurer over skatter og overførslers betydning for uligheden.docx
Medbring jeres samfundsstatistik. Vigtigt!
Den nye ulighed.docx
Opsamling på social arv og mønsterbrud.docx
Arbejdsseddel til Bourdieu.docx
image.png
Spørgsmål til ulighedsforløb.docx
Marginalisering og prekariatet.pptx
Konsekvenser af ulighed.docx
Teoretisk syn på ulighed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
IP 1: En ny verdensorden?
Indhold
Kernestof:
Ind i samfundet. Ulighed s. 11-22 (2).pdf
P3 Essensen-explainer: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-efter-en-maaneds-krig-over-10000-draebte-lige-saa-mange-bomber-kastet-over
Store protester og omfattende strejke i Israel: 'Man sender et klart signal til Netanyahu-regeringen'
P1 Morgen | Mandag 2. sep. 2024 | DR LYD
Artikler om mulig våbenhvile mellem Israel og Palæstina.docx
Hans Branner: Global politik 4. udgave; sider: 13-35, 42-49, 55-61, 69-76, 83, 191-197
Anne Applebaum- Vi er igen ved at undervurdere Putin, Berlingske, 25-08-24.docx
Realisternes argumenter.docx
Idealisternes argumenter.docx
DRTV - Debatten: Storkrig på vej?
FN’s Sikkerhedsråd er fortsat et af de vigtigste fora til at forhindre tredje verdenskrig
Den _globale familie_ er i krise- Selve ideen om de Forenede Nationer vakler, Politiken, 23-09-24.docx
Hans Branner Global politik 5 udg 5.1 s. 146-158. USAs magtposition.docx
Deadline 11/9 2024
USAs højesteret melder ud: Trump har delvis immunitet, 1-7-24
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 54-59, 176, 180-185
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
Hvad er forskellen på Trumps og Harris_ politik - (ea5f310d).pdf
Det er historien, ingen gider at høre om . Men den kommer til at afgøre USAs fremtid.docx
2. Partisanship by race, ethnicity and education
USAs udfordringer kap 2.7., vælgertyper.docx
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, USAs udfordringer, polarisering.docx
Stjerner og striber | Demokraterne kopierer MAGA-drejebogen | DR LYD
Techmilliardær vil donere en million dollar hver dag frem til valg
Dokumentar: Konspirationernes forenede stater (minut 17-51)
Peter Brøndum m.fl., Politikbogen, kap 7.1. Mediernes funktion.docx
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, USA's udfordringer, kap. 2.6.3- Medierne og politisk kommunikation i USA.docx
Amerikanske professorer om Trumps popularitet Politiken 26 oktober 2024.docx
Trump har radikale planer og næsten frie tøjler, Politiken, 6-11-24.docx
Trumps trusler om en massiv toldmur vil ikke ramme (ea746843) (1).pdf
Elon Musks ultrakorte opslag siger præcis, hvad Donald Trump lægger op til, Michael Jarlner, Politiken, 10-11-24.docx
Hvor sandsynligt er det, at en atomkrig bryder ud?
Hans Branner, Global Politik, 5. udg., s. 95-100. Ikke-militære trusler.docx
En fredeligere verden - figurer.docx
Uddrag af Putins tale ved igangsættelsen af den militære operation i Ukraine. Den 24 februar 2022.docx
Sørensen m.fl Grundbog i International Politik og Økonomi s. 20-22, 36-37.pdf
Hans Branner- Global politik 5. udg, s. 174-179. Den russiske bjørn vågner op .docx
Mystisk skib fra kina - Her er hvad du skal vide
Hvad er hybridkrig? Forstå Ruslands hybridkrig i Norden
Aktuelle artikler Ukraine.docx
DRTV - Explainer: Derfor er Ukraine vigtig for Rusland
Hans Branner, Global politik, 5.udg., NATO, s. 107,109-113.docx
Hans Branner, Global politik 5. udg, EU, s. 113-116 og 171-174.docx
Hans Branner, Global politik 5. udg. s. 158-170. Kina.docx
Zelenskyj kræver Nato-medlemskab for at acceptere russisk kontrol med territorier
Zelenskyj åbner døren på klem for våbenhvile: 'Det er en meget markant udmelding'
Danmarks _ukendte_ naboland mod syd er EU_s nye militære og politiske stormagt, Politiken, 1-12-24 .docx
Artikler om Ukraine, Rusland og Kina.docx
Hans Branner, Global politik 5. udg, s. 197-199, 201. Taiwan.docx
Forholdet mellem USA og Kina er sendt til optøning, men tre uløselige konflikter består.docx
Et nogenlunde tilforladeligt år; Kina og USA gør gode miner til slet spil, mens rivaliseringen tager til | Globalnyt
_Et nogenlunde tilforladeligt år-_ Kina og USA gør gode miner til slet spil, mens rivaliseringen tager til, Globalnyt, 9-12-24.docx
Supplerende stof:
Teoretisk syn på ulighed.docx
Krigen mellem Israel og Palæstina.docx
En verden i opbrud. Rammerne for international politik.pptx
To verdensordener i konkurrence.docx
Metoder og materialer i samfundsfag - gulddokumentet til 3d.docx
Arbejdsseddel til magt i international politik.docx
Arbejdsseddel til idealisme.docx
Arbejdsseddel til realisme.docx
Realisme og idealisme selvevaluering.docx
Magthierarki og magtspredning.pptx
Intro til realisme.pptx
Opsamling på idealisme og realisme.docx
FN og internationale normer .pptx
Arbejdsseddel til FN og internationale normer.docx
USA som stormagt.docx
Padlet - Visual Collaboration for Creative Work and Education
Capitol-angrebet indefra - noteseddel.docx
Det politiske system i USA.docx
Det politiske system og valgsystemet i USA.docx
Parlamentarisk og præsidentielt system.docx
Brug 20 minutter på at se/læse/høre nyheder om det amerikanske valg. I skal bruge det som forberedelse til foredraget på onsdag.
Vælgerne i USA.docx
Polarisering af det politiske klima.docx
Vi starter timen med jeres spørgsmål til artiklen fra torsdagens time
Polarisering 2 - Den negative kampagne.docx
Polarisering 3 - Det politiske system.docx
De polariserende medier.docx
Valgformiddag 3d.docx
Populisme.docx
Kan du slå USA-ekspert Steffen Gram i en valg-quiz?
Læs de to artikler om de mulige konsekvenser af Trumps valgsejr. Vi mødes i hallen til foredrag - find mig og få et kryds!
Arbejdsseddel til trusler og sikkerhedspolitik.docx
Arbejdsseddel til konstruktivisme og sikkerhedsliggørelse.docx
Ruslands styrker og svagheder.docx
Arbejdsseddel til Ruslands udenrigspolitik.docx
Hvordan forholder vesten sig til Ukrainekrigen.docx
Stormagten Kina.docx
Opsamling på NATOs og EUs rolle.docx
Kina som trussel.docx
Vestens forhold til Kina.docx
Spørgsmålet om Taiwan.pptx
Kold krig mellem USA og Kina.docx
Spørgsmål til IP-forløb.docx
Synopsisøvelse IP.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Økonomi 2: Globalisering og handel
Indhold
Kernestof:
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Colombus; sider: 98-114, 201-206, 208-225
AE: Høj produktivitet sikrer høj velstand, 16/12-24,
Cepos: Arbejde er sundt - så lad være med at beskatte det så hårdt, 4/3-24
Stramninger over for modtagere af kontanthjælp har en hidtil uset hårdhed, Politiken, 14-12-24.docx
Canada, Mexico, Kina - og sikkert snart EU- Trump er gået amok med sin straftold, 4. februar 2025, Jyllands-Posten .docx
Hans Branner: Global politik 4. udgave; sider: 111-116, 188, 223-228
Ro på, Information, 13-2-25.docx
EU har økonomisk bazooka klar til handelskrigen mod Trump, Jyllandsposten, 10-2-25.docx
Risikerer vi en handelskrig mod USA?
Hvorfor taler Donald Trump om told?
Trump lyver, men har også ret 14. september 2024 Information .docx
Rodriks trilemma fra Henrik Kureer, ØkonomiNU.docx
Supplerende stof:
DRTV - TVA: Advarer om svækkelse af Danmarks økonomi
Løndannelse på det danske arbejdsmarked.docx
Gæt en lønseddel: Det tjener de privatansatte
Arbejdsseddel til arbejdsløshed.docx
Arbejdsseddel til struktur- og arbejdsmarkedspolitik.docx
Globalisering og verdenshandlens udvikling.pptx
Tradle
Den sikkerhedspolitiske situation i Østersøen – livestream med Peter Viggo Jakobsen
Arbejdsark til handelsteorier og toldkrig.docx
Læs mindst en artikel eller se en nyhedsudsendelse, der handler om Trumps forslag om told på snart sagt resten af verden.
Arbejdsseddel til handelskrig.docx
Holdninger til globalisering.pptx
Valutapolitik og konkurrenceevne.docx
EØ-elever: I skal gøre jer særligt klar til at fremlægge den strukturelle og den institutionelle konkurrenceevne (som så ikke hedder Porters diamant hos jer). Brug bare lige 5 minutter på at se jeres noter eller bog
Rodriks trilemma og udenrigshandel.docx
Minisynopsis i forløb om international økonomi.docx
Vi starter modulet med at samle op på den strukturelle og den institutionelle konkurrenceevne, så tjek økonomibogen side 204-206, hvis I var fraværende fredag morgen
I skal fremlægge jeres minisynopsis i dag, så brug 20 minutter på at finpudse den. I kommer til at fremlægge individuelt, så alle skal være hjemme i alle dele af synopsen
Opsamling på forløb om iø.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
IP2: Dansk udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Hans Branner: Global politik 4. udgave; sider: 242-245, 250-276
DRTV - 21 SØNDAG: Desperat kamp. Alliancen knager. Hvad gør Danmark?
To gigantiske huller i skjoldet viser, hvorfor Trump vil eje Grønland
Med oprustning i Arktis forbereder regeringen sig, Information 3-2-25.pdf
Ekspert: Trump kan gøre, som det passer ham
Han er en af de centrale strateger bag Trumps Grønlands-planer. Her er hans udlægning af USA's fremfærd, Politiken, 5-3-25.docx
DRTV - Deadline: Forsvarsministeren om Europas oprustning
Explainer: ReArm Europe
Donald Trumps fjendskab mod Europa baner vejen for historisk oprustning, Jyllands-Posten, 8-3-25.pdf
Holger K. Nielsen: Det vil være dødsensfarligt, hvis Danmark får atomvåben : Forsvar og Beredskab - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Den gamle verdensorden er ikke død, signalerer Mette Frederiksen, Berlingske, 27-2-25.pdf
Danskerne vil have sat en stopper for baseaftale med USA, Berlingske, 16-3-25.pdf
Regeringen vil ændre fortællingen om Afrika (ea5d6136).pdf
Dansk udviklingspolitik.docx
Supplerende stof:
Dansk udenrigspolitik - den store teoretiske gennemgang.docx
Oprustning i Arktis.docx
Hypotesestafet.docx
Ny linje i Arktis.docx
Danmark i EU.pptx
Danmarks muligheder for at føre udenrigspolitik gennem EU.docx
Vi starter timen med at høre jeres bud på det opdaterede kapitel om EU som stormagt og Danmarks muligheder for at føre udenrigspolitik gennem EU, så brug evt. 5 minutter på at skrive en afslutning på den, hvis I ikke nåede det i timen
Danmarks udenrigspolitiske muligheder i en ny verdensorden.docx
Udviklingspolitik og økonomi-update.docx
Interview med nationaløkonom Frank Hvid om den økonomiske situation i Danmark 2025, 1-4-25
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111939845", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111939845", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111939845" }