Titel
4
|
Hvorfor mistrives unge i dag?
Forløbet tager udgangspunkt i, at der i medierne tegnes et billede af, at danske unge mistrives. Er det empirisk korrekt, og hvad er i så fald de mulige årsager?
Indholdsmæssigt er der arbejdet med:
- samfundsforandringer med hovedvægten på, hvad der karakteriserer det senmoderne samfund,
- socialisering og familieliv i forskellige samfundstyper
- kønsroller og ligestilling
- identitet
- unges trivsel og udfordringer i det senmoderne samfund
- de sociale mediers påvirkning af især de unges identitet og trivsel
FAGLIGE MÅL:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
VIDENSOMRÅDER:
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- aktørers adfærd på de sociale medier
- ligestilling mellem kønnene
KERNESTOF:
Brejnrod: "Sociologi", 2. udg. Gyldendal 2018, side 42-47, 53-64, 83-91, 93-98
Morten Hansen Thorndal: "Sociologiens kernestof", side 10-14 (struktur og aktør), 36-46 (teorier om det senmoderne samfund), 176-182, 184-190 (køn, kønsroller og ligestilling)
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: "Luk samfundet op", 4. udgave, afsnit 2.3 (identitet), afsnit 2.4 (grupper og roller, Mead), afsnit 3.4-3.5 (senmoderne samfund: Ziehe, Beck)
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: "Luk samfundet op", 3. udgave, side 72-73 (Gør-det-selv-identitet)
Oliver Boserup Skov m.fl.: "Fri eller fortabt?". Forlaget Columbus 2020, afsnit 4.0-4.1, 4.3-4.4 (sociale medier, Goffman og Meyrowitz)
Video: senmoderne teorier - optimister og pessimister
SUPPLERENDE MATERIALE
Statistik om bl.a. skilsmisser, opdragelsesværdier, kønsroller, sociale medier,
Mette Richardt og Oliver Batchelor: ”Hver tredje gymnasieelev overvejer at droppe ud”. www.dr.dk 08.09.19
Peter Boier: ”Unge på gymnasiet føler pres, ensomhed og er dårlige til at tale om det”. www.dr.dk 19.09.19
Vanessa Christophersen: "De unge er presset helt i bund". Politiken 07.09.13
Dokumentaren: "De perfekte piger" (DR 2015)
Hannah Bing Jackson: "Fagre nye familiefællesskaber". Kristeligt Dagblad 13.04.10
Lone Nørgaard: "Skilsmisser er et undervurderet samfundsproblem". Kristeligt Dagblad 12.02.10
Martin Kaae og Kirsten Nilsson: "Nye familieformer afspejler tiden". Politiken 29.12.09
Lea Wind-Friis og Torben Benner: "”Kønsrollerne er i opløsning og det er vi glade for”
(Politiken 20.07.19)
Torben Benner og Lea Wind-Friis: "Blå bloks vælgere er mest frustrerede over kønsrollernes opløsning (Politiken 01.08.19)
Forskelligt empirisk materiale til køn og kønsidentitet
Frank Faurholt: "Er du en digitalt indfødt eller en digital immigrant". Ing.dk 22.11.15.
Sofie Hviid: "7 trin til at slippe af med FOMO". Alt for Damerne (alt.dk) 14.06.16
Malene Charlotte Larsen: "Jeg skriver jo ikke selv, at jeg er smuk". Information 04.08.12.
Ditte Giese: "Sociale medier ændrer alt: Vores børn vil aldrig lære at have et privatliv". Politiken 24.01.14.
"Kriminelt: De nye nazister" (DR 2020)
Webfeature: De nye nazismer (https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/de-nye-nazister)
Bjørg Tulinius: "Virussen viser, hvor dybt afhængige vi er af hinanden". Kristeligt Dagblad 17.03.20.
Anders Legarth Schmidt: ”Forsker i ulighed: Politikerne konstaterer, at Jeppe drikker, men interesserer sig alt for lidt for, hvorfor Jeppe drikker”. (Politiken, 29.09.19)
|