Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Rikke Møller Schmidt
|
Hold
|
2022 SA/t (1t SA, 2t SA, 3t SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Medborgerskab
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet sigter efter at introducere eleverne til alle tre samfundsfaglige discipliner (politik, sociologi og økonomi). Dette gøres inden for det overordnede tema medborgerskab. Medborgerskab skal i dette grundforløb forstås en smule bredere end den snævre definition, vi finder i politologi med myndiggørelse, mægtiggørelse og T. H. Marshalls rettigheder. Medborgerskab handler her om danske borgeres pligter og rettigheder i samfundet, borgernes deltagelse, sociologiske årsager til og økonomiske konsekvenser af deltagelse/ikke-deltagelse og medborgerskab/modborgerskab.
Politik (modul 1-3) introducerer deltagelse, demokrati og pligter/rettigheder. Sociologi (modul 4-6) har et fokus på national identitet, identitetstyper (Eriksen) og anerkendelse (Honneth). Her skal anerkendelse forstås som en forudsætning for evnen og lysten til at deltage i samfundet som en god medborger. National identitet samt (indvandrers) identitetstyper skal ses i lyset af national sammenhængskraft, der både er en forudsætning for og en konsekvens af medborgerskab. Økonomi (model 7-9) behandler centrale begreber om velfærdsstaten, dens udfordringer samt konkurrencestaten. Med afsæt i T. H. Marshalls sociale rettigheder påstås det her, at mens disse rettigheder sikres af velfærdsstaten i Danmark er de en forudsætning for medborgerskab på et helt fundamentalt plan. Det afsluttende modul (model 10) søger at bringe alle tre discipliner i spil.
Forløbet opfylder læreplanens krav til samfundsfagsgrundforløbet i STX: "I grundforløbet skal undervisningen tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og konomi og med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. De tre discipliner skal så vidt muligt indgå med lige stor vægt."
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redeg re for aktuelle samfundsm ssige problemer og diskutere l sninger herp
- anvende viden, begreber og faglige sammenh nge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsm ssige problemer
Materiale:
"Luk samfundet op", 3.udg: s. 46-49, 50-53, 127-131, 147-154, 201-214, 216-220 (udleveret i pdf)
Artikel: ”Undervisningsminister Merete Riisagers besøg på Ørestad Gymnasium” (13. april 2019)
Debatfilm: Det danske demokratis kendetegn (LSO) https://www.luksamfundetop.dk/6/kapitel-6/oevelsesopgaver/62-demokrati-hvad-er-det/
”Flertallet er for dumme” (Nikoline):
https://www.youtube.com/watch?v=GEgwyMjUNuI
Artikler ”Konkurrencestaten æder os op” (Politiken, 25. okt. 2014) og ”Hvad er konkurrencestaten?” (Ræson, 22. sep. 2013) – samlet i ét dokument: ”Artikel 1 og 2 – Konkurrencestaten”
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik 1: ideologier, partier, vælgere, medier
Første forløb i studieretningsklassen. Der har således undervejs i forløbet været fokus på med at forstå faget og dets arbejdsmetoder, teori og empir, faglig argumentation og den skriftlige genre "undersøgelse".
Med udgangspunkt i folketingsvalget 2023 har forløbet handlet om politiske ideologier, de danske politiske partier, fordelings- og værdipolitik, politiske skillelinjer, vælgeradfærd, partiadfærd og politik og medier.
Som en del af forløbet har klassen i FF1i samarbejde med matematik arbejdet med sammenhænge mellem politiske partier og vælgere. Her har de ud i grupper ud fra empirisk materiale og med anvendelse af faglige begreber lavet en ideologisk analyse af et parti, placere partiet på venstre-højre akser i forhold til ny og gammel politik og givet et portræt af partiets vælgere ud fra statistik materiale. I sammenhæng med sidste punkt er der arbejdet med beregninger og konstruktion af diagrammer.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Resultater og reaktioner på Folketingsvalget.docx
-
Politik og det politiske system.docx
-
Ideologier, liberalisme, arbejdsark.docx
-
Alex Vanopslaghs tale ved Liberal Alliances landsmøde 2021.docx
-
Konservatisme, arbejdsark.docx
-
Støvring og Barfoed, konservativ politik.docx
-
Socialisme, arbejdsark.docx
-
Arbejdsseddel til ideologiske forgreninger.docx
-
Politiske skillelinjer, arbejdsark.docx
-
Fordelingspolitik og værdipolitik.docx
-
Placer dig selv.docx
-
Faglig argumentation i samfundsfag.docx
-
Faglig argumentation samfundsfag, opgave.docx
-
Statsministerens nytårstale 2022.docx
-
Partipræsentation og debat.docx
-
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
-
Vælgeradfærd 1.docx
-
www.dr.dk
-
Støjberg-effekten er endnu et bevis på, at vi ikke er så rationelle, som vi gerne vil tro
-
Vælgeradfærd 3.docx
-
Vi stoler pÃÂ¥ Inger.doc
-
Læs opgaveformuleringen og hjælpearket til første aflevering (under afleveringer).
-
Politiske partier.docx
-
Partiadfærd 1.docx
-
Hej 1t, jeg er desværre blevet syg, så I skal arbejde selv. Se vedhæftede. Partiadfærd 2, Molin.docx
-
Mediernes rolle i samfundet.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung i det senmoderne samfund 1
Forløb der introducerer til sociologi i samfundsfag og som tager udgangspunkt i aktuel empiri om unges mistrivsel.
Karakteristik af det senmoderne samfund, og forskelle mellem det senmoderne samfund og det moderne og traditionelle - herunder er der arbejdet grundigt med teorier af Giddens, Ziehe, Beck og Rosa.
Derudover har forløbet handlet om identitet, identitetsdannelse, socialisation, roller, grupper, opdragelse og familietyper. Her er arbejdet med Meads teori om I og Me, med Goffmanns begreb om backstage og frontstage og med Meyrowitz' begreb "middle-region".
Sidste del af forløbet har handlet om sociale medier og identitet på sociale medier.
skr.arbejde i tilknytning til forløbet: Hvordan skriver man en samfundsfaglig hypotese.
Metode: aktør og strukturforklaringer.
Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Aktuelt oplæg.docx
-
Portræt af unge i dag.docx
-
De unge dyrker mindre sex og drikker mindre – men hvem er de?
-
Unges trivsel.docx
-
Stor trivselsrapport_ SkoleglÃ_den er dalet markant (e94c3cb8).pdf
-
Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
-
Forklaringer på unges (mis)trivsel.docx
-
Gymnasieelev: »Jeg er en del af en generation, hvor det nemmeste er bare at sige, at man har det dårligt«
-
Det nemmeste er bare at sige, at man har det dårligt.docx
-
Socialisation og normer, arbejdsark.docx
-
Fagre nye familiefællesskaber.docx
-
Familiens funktion i socialiseringsprocessen.docx
-
Artikel - Selfiekulturen truer unges selv.docx
-
Identitet, arbejdsark.docx
-
Se hvem jeg er.docx
-
Identitet, fra Luk samfundet op.docx
-
Arbejdsark, Det traditionelle og det moderne samfund.docx
-
Giddens' teori, arbejdsark.docx
-
Ziehes teori, arbejdsark.docx
-
Harmut Rosa, Accelerationssamfundet, arbejdsark.docx
-
www.dr.dk
-
Evalueringskriterier samf.docx
-
Ulrich Beck, arbejdsark.docx
-
Intro til ny opgave
-
Om hypoteser i samfundsfag.docx
-
Eksempelopgave samf 3.docx
-
Ava DuVernay 13th documentary analysis.docx
-
Netværksindividet, arb-selv.docx
-
Er skÃ_rmtid og det sociale medieforbrug ødelÃ_ggend (e92a3ea7).pdf
-
Identitet på de social medier.docx
-
DRTV - Deadline: Digital kokain
-
Feedback hypoteser, april 23.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstat 1, køn og ligestilling
Forløbet ligger i forlængelse af forløbet "ung i det senmoderne samfund". Med afsæt i forskellige teorier om køn har klassen arbejdet med empirisk materiale om kønsroller og ligestilling i socialiseringsprocessen, i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Der er kort arbejdet med mål og midler i ligestillingspolitik - herunder ideologiske forskelle.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- ligestilling mellem kønnene
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at ------ forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstat 2, velfærdsstatens udfordringer
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomi 1
Grundlæggende disciplinorienteret forløb om økonomiske mål, sammenhænge og politikker. Der er arbejdet med udbud-efterspørgsel, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, økonomiske konjunkturer, finanspolitik, pengepolitik og multiplikatorvirkning.
I anden forbindelse har klassen desuden været på besøg i Nationalbanken og hørt oplæg om dansk pengepolitik i praksis.
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt,påvise faglige sammenhænge og - udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, målkonflikter og styring nationalt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Velfærdsstat 3, ulighed (inkl. SRO)
Inklusiv SRO i hhv. eng-samf om ulighed i UK og mat-samf om ulighed i DK. Forløbet anskuer og undersøger ulighed primært ud fra en sociologisk vinkel, men der ses også på økonomiske og politiske perspektiver. Forløbet undersøger forskellige former for ulighed i Danmark, herunder inddrages forskellige ulighedsmål. Der er arbejdet med årsager til og forklaringer på uligheden, samt konsekvenser af og løsninger på uligheden.
I forlængelse af dette forløb har klassen været på ekskursion til Kbh. Faglige dele af programmet var bl.a:
- Besøg hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: foredrag om velfærdsstatens udfordringer.
- Byvandring med Gadens stemmer: hjemløses vilkår i provinsen og DK
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
̶identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danma
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomi 2
Fortsættelse af "økonomi 1" med fokus på økonomisk teori. Forløbet samler op på konjunkturpolitik og ser på den økonomiske politiks anvendelsesmuligheder ifølge keynesianisme og monetarisme.
Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samfundsfagscup, sundhed
Innovationsforløb. Under overskriften "sundhed" har eleverne i grupper arbejdet med problemstillinger knyttet til sundhed i DK. Dertil har de udarbejdet innovative løsninger. Projektet er udmøntet i dels et skriftligt produkt med vægt på empirisk og teoretisk forklaring og dels en mundtlig fremstilling for kammerater til en "skolefinale" for 3 klasser i samme projekt.
Forløbet hører tæt sammen med forløbet "Ulighed eller lighed i Danmark".
Eleverne skal i grupper selv lokalisere og dokumentere en problemstilling samt opstille og begrunde et innovativt løsningsforslag med brug af selvvalgt faglig viden og teori.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ ̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
̶- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Indvandring og integration
Forløb om indvandring og integration, primært i Danmark. Emnet er behandlet ud fra primært en sociologisk, men delvist også en politisk og økonomisk vinkel.
Der er arbejdet med teori om kulturforskelle, om anerkendelse, om identitetsformer hos unge indvandrere. Desuden har der været fokus på integrationsformer (integration, assimilation og segregation) og lidt om politiske partiers holdninger til indvandring og integration. Klassen har set på empiri, der måler integration ud fra politisk deltagelse, integration på arbejdsmarkedet og integration på uddannelsesområdet. Vi har kort talt om begreberne modborgere og radikalisering.
Der er skrevet hypoteser om danskernes holdninger til indvandrere, og klassen har i grupper arbejdet med en eksamenslignende øvelse inklusiv synopsisskrivning.
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Overblik, migrant, flygtning, indvandrer.docx
-
Holdning til indvandrere.docx
-
Integrationsformer.docx
-
Identitet og integration hos unge etniske minoriteter.docx
-
Identitetsvalg hos unge minoriteter.docx
-
Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof, Coloumbus; sider: 50-52
-
Hjælpeark notat.docx
-
Notatopgaven, eksempel B .docx
-
Integration, medborgerskab.docx
-
Finanspolitik
-
Integration på arbejdsmarkedet.docx
-
Modborgere og radikalisering, arbejdsark.docx
-
Synopsisøvelse, krav til produkt.docx
-
Feedback samf 5, lin reg og notat.docx
-
Hjælpeark til sammenligning.docx
-
Eksempelopgave, sammenligning.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Bæredygtighed
Kort forløb, hvor der arbejdes med bæredygtighed i et samfundsfagligt perspektiv. Der tages udgangspunkt i, at klimaforandringerne kræver handling og forandring på samfundsniveau og arbejdes med, hvordan det kan gøre og hvorfor det ikke sker i tilstrækkelig grad. Således kombineres sociologisk, politiske og økonomiske vinkler på emnet. Der ses desuden på internationalt samarbejde på området, specielt EU og FN-sporet.
Under den økonomiske vinkel arbejdes med eksternaliteter og med afgifter og tilskud som økonomiske instrumenter. Under den politiske vinkel fokuseres på case om CO2-afgifter for landbruget og politiske partier og interesseorganisationers rolle i sagen.
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
EU1
Fokus på valg til Europaparlamentet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
EU 2, Bruxelles
Fortsættelse af forløb i 2g om EU.
Kort om EU´s formål, historie og integrationsteorier. Indsigt i EU´s institutioner og lovgivningsproces, herunder lobbyisme. Gruppearbejde om aktuelle udfordringer for EU: landbrugspolitik, fælles asylpolitik, udvidelse (fokus på Ukraine), sikkerhedspolitik, bæredygtighed, medlemslande, der udfordrer EU's værdier.
Klassen har i uge 37 været på studieretningsrejse til Bruxelles med fagene historie og samfundsfag. Her deltog de i EU-parlamentariets rollespil om lovgivningsprocessen i EU, besøgte EU-parlamentariker Niels Fuglsang og fik rundvisning i parlamentet, besøge kommunikationschef i Ministterrådet Preben Aamann og hørte om ministerrådets arbejde og besøgte endelig Coreper og fik foredrag med fokus på den danske EU-beslutningsproces.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
IP 1
Introduktion til international politik: ændret verdensorden (fra LMVO til NAVO), magt i IP, magthierarkier, og grundlæggende teorier i IP: realisme og idealisme. Derudover er der kort arbejdet med USA som supermagt og med FN og FN's handlemuligheder. Forløbet står ikke alene, men sammen med forløbene IP2 og IP3 (dansk udenrigspolitik)
Faglige mål:
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
Kernestof:
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Politik 2: Valg i USA
Aktuelt forløb om præsidentvalget i USA. Der er primært arbejdet med empirisk materiale om valgkampen, de kandidater, valgets temaer, vælgergrupper og vælgeradfærd.
Som baggrundsviden er læst om det politiske system i USA og de politiske partiers historie.
Faglige begreber er bl.a. polarisering, mediernes betydning, identitetspolitik og populisme.
Fællestimer på skolen om emnet:
Annegrethe Felter Rasmussen: Om valgkampen og de to kandidater (før valget)
Mads Dalgaard-Madsen: analyse af valget dagen derpå
Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof:
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
-
USAs udfordringer kap 2.7., vælgertyper.docx
-
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
-
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 54-63, 136-140, 176, 180-183
-
2. Partisanship by race, ethnicity and education
-
USAs udfordringer, polarisering.docx
-
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen, USA%27s udfordringer, kap. 2.6.3- Medierne og politisk kommunikation i USA.docx
-
PP for Mads Dalgaard Madsens oplæg, 8. nov. 2024.pdf
Supplerende stof:
-
DRTV - Clement I USA - Valget og Verden
-
Trump og Harris udenrigspolitik, arbejdsark.docx
-
Hvad er forskellen på Trumps og Harris_ politik - (ea5f310d).pdf
-
Korrespondent: Trump satser på de unge mænd i dybt kønsopdelt amerikansk valg
-
2. Partisanship by race, ethnicity and education
-
Det er historien, ingen gider at høre om.docx
-
Om to uger skal amerikanerne stemme – men der er mere på spil end at finde den næste præsident
-
Parlamentarisk og præsidentielt system.docx
-
Scan.pdf
-
news.gallup.com
-
https://today.yougov.com/politics/articles/50784-closely-contested-2024-presidential-election-harris-trump-big-issues-voting-world-series-october-19-22-2024-economist-yougov-poll
-
Polarisering, arbejdsark.docx
-
Hold øje med disse 7 stater
-
Medier og polarisering, USA.docx
-
Det skal vi holde øje med.docx
-
Amerikanske professorer om Trumps popularitet Politiken 26 oktober 2024.docx
-
David Trads: Folk som Trump vinder, når eliten ignorerer vælgernes problemer
-
Trumps trusler om en massiv toldmur vil ikke ramme (ea746843).pdf
-
.Valganalyse, arb.selv 6.11..docx
-
Opsamling på det amerikanske valg.docx
-
Populisme, arbejdsark.docx Afsnit
-
Artikler om populisme.docx
-
Vi demonstrerer på livet løs, men det fører sjældent noget med sig: 'Vreden skal finde vej til institutionerne'
-
Danmarksdemokraterne giver folket, hvad det hungrer allermest efter
-
https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen/kulturen-2024/kulturen-kulturpasset-praesenteres-og-beroemt-banan-paa-auktion-11032401473
-
https://piopio.dk/hvide-skal-gaa-bagerst-i-demonstration
-
Identitetspolitik.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
IP 2
Forløbet fortsætter, hvor IP1 slap. I dette forløb ses på trusselsbegrebet, sikkerhedsbegrebet og der fortsættes med at nuancere forståelsen af magt, magthierarkier og teorier i IP. Ud over realisme og idealisme, er der kort introduceret til konstruktivisme.
Forløbet undersøger aktuelle magtstrukturer og magtpoler, konkret USA; Kina, Rusland og Natos magt og handlemuligheder nu og i fremtiden. Ukrainekrigen har været en gennemgående empirisk case.
Faglige mål:
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
Kernestof:
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hans Branner, Global Politik, 5. udg., s. 95-100. Ikke-militære trusler.docx
-
Hans Branner: Global politik 3. udgave; sider: 57-65, 188-192
-
Jacob Graves Sørensen, konstruktivisme.docx
-
NATO, fra Branner, Global politik 5.udg..docx
-
DRTV - Explainer: Derfor er Ukraine vigtig for Rusland
-
Hans Branner- Global politik 5. udg, s. 174-179. Den russiske bjørn vågner op .docx
-
Global politik, 5.udg, Kina som fremtidens supermagt.docx
-
DRTV - Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA?
Supplerende stof:
-
Hvor sandsynligt er det, at en atomkrig bryder ud?
-
Sikkerhedspolitik og forskellige slags trusler.docx
-
Uddrag af Putins tale ved igangsættelsen af den militære operation i Ukraine. Den 24 februar 2022.docx
-
Hvem har givet Vesten lov til at dømme andre stater som skrøbelige?
-
Svage stater, arbejdsark.docx
-
Kun NATO kan redde Ukraine (ea753928)-2.pdf
-
Nato sætter Ukraine på en _uafvendelig_ kurs mod e (ea504d1e).pdf
-
Trump kan blæse Nato-løfter til Ukraine omkuld (ea4ff3d9)-2.pdf
-
NATO.docx
-
Rusland som aktør i IP, arbejdsark.docx
-
Fredsmuligheder Rusland Ukraine.docx
-
Aktuelle artikler om udviklingen i Ukraine.docx
-
Selv Zelinskyj erkender....docx
-
Zelenskyj åbner døren på klem for våbenhvile: 'Det er en meget markant udmelding'
-
Zelenskyj kræver Nato-medlemskab for at acceptere russisk kontrol med territorier
-
EU som udenrigspolitisk aktør.docx
-
EU, en kæmpe på lerfødder.docx
-
Interview, Mette Frederiksen
-
EU som udenrigspolitisk aktør 2.docx
-
Frankrigs regering tvunget til afgang: Kriserne i EU"s to største lande skaber et magtvakuum
-
Danmarks _ukendte_ naboland mod syd er EU_s nye militære og politiske stormagt, Politiken, 1-12-24 .docx
-
https://pov.international/eu-ny-udenrigschef-kaja-kallas-svag-post/
-
Kina vil pumpe liv i den svækkede økonomi Information 11. november 2024.docx
-
Stormagten Kina.docx
-
Øget Kina-frygt i Vesten netop nu, hvor vi ser en kinesisk økonomisk afmatning
-
Ny rapport tegner dystert billede af Kina. Ekspert siger, at truslen er blevet meget større
-
"Et nogenlunde tilforladeligt år:" Kina og USA gør gode miner til slet spil, mens rivaliseringen tager til | Globalnyt
-
Kina vil bruge den nye silkevej som en økonomisk klemme på Europa
-
Forholdet mellem USA og Kina er sendt til optøning, men tre uløselige konflikter består.docx
-
Kinas udenrigspolitik.docx
-
_Et nogenlunde tilforladeligt år-_ Kina og USA gør gode miner til slet spil, mens rivaliseringen tager til, Globalnyt, 9-12-24.docx
-
Kina strammer løkken om Taiwan
-
Taiwan.docx
-
www.dr.dk
-
Forberedelse til terminsprøve 3t SAMF.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Økonomi 3: Globalisering og international handel
Mindre forløb, der handler om globalisering, primært den økonomiske globalisering. Der er således arbejdet med defintion på globalisering, empirisk materiale, der måler globalisering, årsager til og samt konsekvenser af og holdninger til globalisering. Dernæst handler forløbet om international handel: handelsmønstre, teorier om international handel og handlens betydning for Danmark, herunder dansk konkurrenceevne.
Forløbet bygger oven på viden fra tidligere økonomi- og IP-forløb.
Kernestof:
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Materiale:
"Økonomiens kernestof" s. 98-114, 189-206, 208-226
Hans Branner, "Global politik", 5.udgave: s. 135-144
"ØkonomiNU" s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Efter største lønstigninger i årtier står fagbevægelsen klar med nye krav
-
Arbejdsmarkedet, løn og den danske model.docx
-
Gæt en lønseddel: Det tjener de privatansatte
-
Arbejdsløshed.docx
-
Arbejdsmarkedspolitik.docx
-
Dokumentar: "Montricepigernes kamp"
-
Montricepigernes kamp.docx
-
Globalisering og verdenshandlens udvikling.pptx
-
Globalisering og verdenshandel.docx Afsnit
-
Handelsteorier.docx
-
En toldkrig er en opskrift på smeltet velstand.docx
-
Hvad er en handelskrig?
-
Protektionisme, arbejdsark.docx
-
Ro på, Information, 13-2-25.docx
-
EU har økonomisk bazooka klar til handelskrigen mod Trump, Jyllandsposten, 10-2-25.docx
-
Multinationale selskaber.docx
-
USA_s næste præsident truer Danmark med told, men størstedelen af de varer, Danmark eksporterer til USA, bliver fremstillet på amerikansk jord, Politiken, 14-1-25 .docx
-
Betalingsbalance og udenrigshandel.docx
-
Valutakurser og valutapolitik.docx
-
ANALYSE Trump har startet en handelskrig – men han har ikke kortene til at vinde den
-
Konkurrenceevne.docx
-
Overvismand er fascineret_ Sa meget betyder fem m (eaa17340).pdf
-
Evalueringskriterier samf.docx
-
Globaliseringens fordele og ulemper.docx
-
Bangladesh.docx
-
Miraklet i Bangladesh: Tøjindustrien er ved at hæve landet til nyt niveau, men arbejdsvilkårene følger ikke med | Globalnyt
-
Syersker kæmper for bedre rettigheder
-
Diskussion af globaliseringens fordele og ulemper (opsamling på arbejdet fra fredag og mandag). Aktuel dansk økonomi (Deadline)
-
Trods usikre tider er dansk økonomi i balance
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Dansk udenrigspolitik, IP 3
Sidste IP-forløb, hvor der fokuseres på dansk udenrigspolitik. Der er således arbejdet med mål, midler og muligheder for Danmark helt aktuelt. Herunder ses på Danmark som småstat, baggrunde bag udenrigspolitiske beslutninger og traditioner for aktivisme og tilpasning i dansk udenrigspolitik. Empirisk undersøges dansk udenrigspolitik i forhold til Arktis (herunder Grønland og USA), USA, NATO og EU. Dansk udviklingspolitik undersøges meget kort.
Forløbet trækker på begreber og teori fra de to første IP-forløb.
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶formulere præcise faglige problemstillinger
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111942869",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111942869",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111942869"
}