Holdet 2022 SA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Bertil Thybo Hoffmann
Hold 2022 SA/x (1x SA, 2x SA, 3x SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik 1. Ideologier og partier
Titel 2 Beregninger til skriftlig eksamen (del 1)
Titel 3 Integration i sociologisk perspektiv
Titel 4 Dansk politik 2: Partiadfærd og vælgeradfærd
Titel 5 Dansk Økonomi (del 1)
Titel 6 Ung i det senmoderne samfund
Titel 7 Velfærdsstat og ulighed
Titel 8 Beregning og metode (2)
Titel 9 Dansk økonomi 2. Arbejdsmarkedspolitik
Titel 10 EU (del 1)
Titel 11 EU - del 2
Titel 12 International Politik - ny verdensorden?
Titel 13 Globalisering, handel og international økonomi
Titel 14 Køn og ligestilling
Titel 15 Dansk Udenrigspolitik
Titel 16 Dansk politik 3. Klima og politisk kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik 1. Ideologier og partier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Beregninger til skriftlig eksamen (del 1)

Til den skriftlige eksamen i samfundsfag på A-niveau skal I kunne fortage en række beregninger i Excel. Dette vil heldigvis ikke være en ny ting, da I ofte vil skulle foretage beregninger i de skriftlige opgaver og i timerne. Men her opsummeres det I skal kunne. I skal som minimum kunne forstå og beregne de ting, som ligger vedlagt nedenunder. Bemærk at jeg har skrevet, hvilke lektioner beregningerne hænger sammen med i den hjemmeside, som ligger i bunden af dokumentet.

- Indekstal (Lektion 5)
- Procentandele (Lektion 6)
- Vækst i procent (Lektion 2)
- Lineær regression (Lektion 7)
- Statistisk usikkerhed og opstilling af konfidensinterval (Trænes senere)

I skal samtidig kunne præsentere jeres arbejde via relevante diagrammer (Lektion 9). Her er dem I skal kunne beherske:
- søjlediagrammer
- kurvediagrammer
- cirkeldiagrammer

Det er nemt at få Excel til at lave dem for jer. Bare husk at ændre overskrifter mm.

Hjælpemidler:
- Som hjælpemiddel til beregningerne har I den vejledning til Excel, som I har fået udleveret. Den må I gerne tilgå til eksamen. Men jeg vil på det kraftigste anbefale, at I henter det materiale I gerne vil anvende ned offline inden prøven. Formelsamlingen, videoerne mm.
- I forhold til beregning af statistisk usikkerhed modtager i undervisning i det senere.

Jeres eget ansvar
- Hvis I forsat finder beregningerne vanskelige er det jeres eget ansvar at træne det derhjemme. Til den skriftlige eksamen skal beregninger og opstilling af diagrammer kunne ske hurtig. Det må ikke stjæle meget tid.


Link til hjemmeside med beregninger i samfundsfag
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside?fbclid=IwAR2go3PwgO0tD5DCCf-wDNX-aB5vrFkfnbH0jJAGPBaK4cc-Qpuktj36iVA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Integration i sociologisk perspektiv

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil vi med sociologiske briller undersøge, hvilke udfordringer der kan stå i vejen for en succesfuld integration og hvilke strategier flygtninge, immigranter og efterkommere af indvandrere kan vælge for at skabe deres identitet i et land som Danmark. Forløbet er højaktuelt på grund af den store flygtningestrøm imod Europa.   

Mundtlig faglig argumentation
Forløbet afsluttet med et argumentationsprojekt på 5 moduler, hvor eleverne arbejder med faglig argumentation i samfundsfag ud fra modellen påstand, belæg, refleksion og hoved påstand. Elevernes mundtlige oplæg videofilmens, hvorefter der anvendes peerfeedback og laves nye videoer på baggrund af responsen. Materialet der anvendes er forløbets pensum samt statistik fra rapporten "Indvandre i Danmark 2018".

Centrale begreber og teorier i forløbet er:
- Push- og pullfaktorer
- Tabellæsning og integrationsbegreber: assimilation, segregation, integration, etnicitet, parallelsamfund og etnocentrisme.
- Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Hofstedes kulturkompas: Magtdistance, kollektivisme/individualisme, Struktureringsbehov/sikkerhedsundvigelse, Maskulin/feminin
- Bourdieus teori: Økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital, Habitus og teori om at samfundet består af felter.
- Axel Honneths teori om anerkendelse: Den emotionelle anerkendelse, den retslige anerkendelse, den sociale anerkendelse
- Eriksons tre Identiteter: Den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet.
  -Strategier: Uddannelses strategi, kollektiv strategi, religiøs strategi, traditionel strategi, kriminel strategi
  -Positiv og negativ social arv, mønsterbryder, primær og sekundær socialisering

Forløbet dækker kernestoffet:
– Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
– Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
-  Komparativ metode, kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
̶  Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Litteratur og pensum:
Der udleveres et kompendium med teori og empiri til eleverne. I dette kompendium kan man se, hvilket materiale der er anvendt - hele kompendiet er pensum til eksamen.
Derudover inddrages relevante filmklip, statistik og artikler undervejs i forløbet. Dette kan ses under de enkelte blokke.

Estimat: Ca. 60 sider

Miniprojekt:
Forløbet afsluttes med et projektarbejde over tre moduler, hvor eleverne selv vil skulle undersøge, analysere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til integration i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk politik 2: Partiadfærd og vælgeradfærd

I dette forløb har eleverne arbejdet med teorier om partiadfærd og vælgeradfærd. Vi har blandt andet arbejdet med det seneste folketingsvalg og den nye SVM-regering. Som afslutning på forløbet lavede eleverne et miniprojekt Danmarksdemokraterne. Her anvendte eleverne tal fra Surveybanken, som de brugte til at lave krydstabeller. I projektet anvendte eleverne både viden om partiadfærd og vælgeradfærd.


Centrale teorier og begreber indenfor forløbet er:

Teorier om partiadfærd:
- Molins model
- Anthony Downs medianvælgerteori
- Kaare Strøms model

Teorier om vælgeradfærd:
- Vælgertyper: Class Voter, Kernevælger, Marginal vælger, Issue-vælger (issue voter)
- Den klassiske sociologiske teori om vælgeradfærd
- Den socialpsykologiske teori om vælgeradfærd (Michigan-modellen)
- Den rationelle teori om vælgeradfærd (Anthony Downs, Morris Fiorina)
- Issue voting-teori og nærheds- og retningsmodellen

Faglige mål:
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk Økonomi (del 1)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ung i det senmoderne samfund

Forløbet har taget udgangspunkt i Giddens karakteristik af det senmoderne samfund, og vi har undersøgt hvilke rammer det sætter for socialisationen og identitetsdannelsen i dag.
Vi har suppleret Giddens karakterisering af det senmoderne samfund med Ziehes begreber om formbarhed, subjektivisering, ontologiserin og potensering samt Becks begreber om risikosamfundet, valgtvang og institutionaliseret individualisering. Derudover har eleverne arbejdet med andre relevante teoretikere som f.eks Erving Goffmann og Hartmut Rosas teori om Accelerationssamfundet.

Forløbet har gjort eleverne klogere på de rammer og strukturer, som omgiver dem i det senmoderne samfund.


Kernestof
- identitetsdannelse og socialisation
- social mobilitet og samfundsforandring

Kernestof
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velfærdsstat og ulighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Beregning og metode (2)

I dette forløb arbejder eleverne med beregning af statistisk usikkerhed og opstilling af konferdensintervaller. Der er ikke kun fokus på at eleverne regner, men også på at de forstå hvad en meningsmåling er, hvordan den foretages og hvad man skal være opmærksom på i forhold til meningsmålinger.

Derefter arbejder eleverne med den opgavegenre af undersøgelsesopgaver, som beder dem om at foretage metodiske overvejelser. Her fokuserer vi på både at forstå fordele og ulemper ved kvantiative og kvalitative data. Vi taler også om forskellen på registerdata og stikprøver.

Begge forløbets fokuspunkter kan hjælpe eleverne til den skriftlig eksamen i samfundsfag, men vil også kvalificerer deres viden om metode i forhold til den mundtlige eksamen i faget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dansk økonomi 2. Arbejdsmarkedspolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EU (del 1)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EU - del 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 International Politik - ny verdensorden?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Globalisering, handel og international økonomi

I dette forløb arbejder vi med globalisering, handel og international økonomi.

Undervejs har der været anvendt nye artikler, dokumentarfilm og statistik til at påvise de positive og negative aspekter vedrørende globaliseringen. Dette blev f.eks analyseret ved at undersøge tøjproduktionen i Bangladesh, ligesom vi har kigget på udviklingen af den globale ulighed og fattigdom i verden. Vi har også analysere de aktuelle udfordringer, som Europa står overfor i forhold til konkurrenceevne i øjeblikket.

Fokuspunkter. Samt centrale teorier og begreber
- Globaliseringens betydning for international politik
- Globaliseringsprocessen og globaliseringens 5 demissioner
- KOF globaliseringsindekset
- HDI-indekset
- Forskellige syn på globalisering (optimister, pessimister og skeptikere)
- Multinationale selskaber og forskellige teoretiske syn på dem
- Udviklingen indenfor fattigdom og indkomstuligheden i verden
- FN´s verdensmål og hvordan det går med opfyldelsen af dem
- Rostows faseteori og verdenssystem-teorien
- Fattigdomscirklen
- De klassiske handelsteorier indenfor international økonomi
- Konkurrenceevne: Priskonkurrenceevne og strukturel konkurrenceevne
- Danmarks og Europas aktuelle placering indenfor konkurrenceevne, herunder Europas problemer med konkurrenceevne i øjeblikket
- Afglobalisering og hvad det vil kunne betyde for verden og Danmark

Kernestof:
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Køn og ligestilling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Dansk Udenrigspolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dansk politik 3. Klima og politisk kommunikation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer