Titel
3
|
Integration i sociologisk perspektiv
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil vi med sociologiske briller undersøge, hvilke udfordringer der kan stå i vejen for en succesfuld integration og hvilke strategier flygtninge, immigranter og efterkommere af indvandrere kan vælge for at skabe deres identitet i et land som Danmark. Forløbet er højaktuelt på grund af den store flygtningestrøm imod Europa.
Mundtlig faglig argumentation
Forløbet afsluttet med et argumentationsprojekt på 5 moduler, hvor eleverne arbejder med faglig argumentation i samfundsfag ud fra modellen påstand, belæg, refleksion og hoved påstand. Elevernes mundtlige oplæg videofilmens, hvorefter der anvendes peerfeedback og laves nye videoer på baggrund af responsen. Materialet der anvendes er forløbets pensum samt statistik fra rapporten "Indvandre i Danmark 2018".
Centrale begreber og teorier i forløbet er:
- Push- og pullfaktorer
- Tabellæsning og integrationsbegreber: assimilation, segregation, integration, etnicitet, parallelsamfund og etnocentrisme.
- Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Hofstedes kulturkompas: Magtdistance, kollektivisme/individualisme, Struktureringsbehov/sikkerhedsundvigelse, Maskulin/feminin
- Bourdieus teori: Økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital, Habitus og teori om at samfundet består af felter.
- Axel Honneths teori om anerkendelse: Den emotionelle anerkendelse, den retslige anerkendelse, den sociale anerkendelse
- Eriksons tre Identiteter: Den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet.
-Strategier: Uddannelses strategi, kollektiv strategi, religiøs strategi, traditionel strategi, kriminel strategi
-Positiv og negativ social arv, mønsterbryder, primær og sekundær socialisering
Forløbet dækker kernestoffet:
– Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
– Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- Komparativ metode, kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
̶ Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Litteratur og pensum:
Der udleveres et kompendium med teori og empiri til eleverne. I dette kompendium kan man se, hvilket materiale der er anvendt - hele kompendiet er pensum til eksamen.
Derudover inddrages relevante filmklip, statistik og artikler undervejs i forløbet. Dette kan ses under de enkelte blokke.
Estimat: Ca. 60 sider
Miniprojekt:
Forløbet afsluttes med et projektarbejde over tre moduler, hvor eleverne selv vil skulle undersøge, analysere og diskutere relevante problemstillinger i forhold til integration i Danmark.
|