Titel
4
|
Black Voices + The Hate U Give - EKSAMEN
Normalsider ca.: 200
Alle google-slides fra emnet: https://docs.google.com/presentation/d/12EJckftAihVdMFZVJ9ila3l1s1OMLv8UddzV2htS8sc/edit#slide=id.g24e2c0e133d_0_22
Forløbet kigger nærmere på racediskriminationen i USA frem til i dag. Vi kaster et historisk blik på slaveritiden og de centrale begivenheder for The Civil Rights Movement. Der reflekteres også over the American dream og sorte menneskers mulighed for at opnå denne. Vi har også arbejdet med Black Lives Matter-bevægelsen og værklæsning af romanen The Hate U Give, som handler om at finde sin stemme i forbindelse med racisme og politivold i USA. Vi har diskuteret hvordan racisme kan blive tematiseret i forskellige genrer (digt, sang, tale, dokumentar, film).
Vi har desuden set dokumentaren 13th, som omhandler hvordan systemisk racisme i USA historisk og i nutiden spiller en stor rolle (emner som: KKK, mass incarceration, discrimination, segregation, Jim Crow laws, crack cocaine, 13th amendment)
I forhold til metode arbejdede vi særligt i forløbet med filmanalyse (framing, angles, camera movement, editing, sound, lighting and color), det retoriske pentagram/analyse af non-fiction samt grundlæggende analyse af sange og digte. Eleverne har selv forberedt og produceret en "Timeline of African-American History from Slavery to #BlackLivesMatter" med følgende emner:
1. Slavery I: Beginnings, numbers, life as a slave
2. Slavery II: Abraham Lincoln and the Civil War
3. Slavery III: The 13th Amendment and “black codes”
4. Jim Crow and “separate but equal”
5. Emmet Till
6. Rosa Parks and the Montgomery Bus Boycott
7. Martin Luther King and Malcolm X
8. The Black Panther Party
9. Rodney King and the Los Angeles Riots
10. Trayvon Martin, Michael Brown, and the Ferguson Riots
11. #BlackLivesMatter
Kernestof:
* Angie Thomas: "The Hate U Give" (2017) (roman)
* dokumentet ”American history + Dec of Independence”: American history + The Declaration of Independence (excerpt), 1776
* Tate Taylor: The Help, 2011 (film)
* Ava DuVernay: 13th, 2016 (dokumentar)
*Black Voices (Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen), Gyldendal, 2016, pages:
- 8-14 (Introduction to "Slavery")
- 17-21 (excerpt from the slave memoir "Twelve Years a Slave")
- 60-63 (Introduction to "Separate but equal")
- 76-77 (Langston Hughes: “Merry-Go-Round”, poem (1942))
- 81-82 (Billie Holiday: “Strange Fruit”, song (1939))
- 96-98 (Introduction to "I am a man")
- 140-144 (introduction to "Post-racist America?")
* Richard Price: “Bicycle safety on Essex”, 2008 (novelle brugt til essay-skrivning)
* Spike Lee: "BlacKkKlansman" (2018) (film)
Supplerende stof:
* "Timeline of recent event related to racism in the US" in Black Voices, pp. 174-177
* Klip fra filmen 12 Years a Slave: kortlink.dk/2b46n
* "For Milo" (kortfilm til at træne filmteknisk analyse): kortlink.dk/2bkcq
* "6 AM" (kortfilm til at træne filmteknisk analyse): kortlink.dk/2bkcz
Analyseværktøjer og ordforråd:
* Filmteknisk analyse på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66421
* Figurative language (Minlæring): metaphor, symbolism, imagery: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66409/sektion/66412
* narration in a short story or novel (Minlæring): first/second/third person narrator, omniscient/limited/objective narrator, reliable/unreliable narrator https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66395/sektion/66397
* “Style of writing Style of language” (oversigtsark til stilistisk analyse)
* Quizlet: “Use other words than VERY”
- 1: https://quizlet.com/326499539/use-other-words-than-very-i-flash-cards/?funnelUUID=5f94d634-316e-41c6-8168-f6b76e9262e8
- 2: https://quizlet.com/330870444/use-other-words-than-very-ii-flash-cards/?funnelUUID=1a59e44a-c02f-4b8f-aebd-7e2c9d704851
- 3: https://quizlet.com/330875375/use-other-words-than-very-iii-flash-cards/?funnelUUID=36be8fd4-df48-4931-969b-cf582f789f03
* Quizlet: Slang/vocabulary from THUG: https://quizlet.com/801738345/slang-in-the-hate-u-give-flash-cards/?new
* “Ava DuVernay 13th documentary analysis”
* “The Hate U Give compendium” (analysespørgsmål til bogen)
* “Film analysis The Hate U Give” (scener vi har lavet filmanalyse af)
* at skrive summary (Minlæring): https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/59721/sektion/59722
Sprogligt/grammatisk fokus:
* ordforråd for emnet, som fx: settlers, slave voyages, abolitionism, the Emancipation Proclamation, abolitionists, constitution, amendment, lynchings, Jim Crow laws, segregation, the American Dream, pursuit, self-evident, unalienable, POC (People of Color), code-switching, stereotypes
* præfiks og suffiks
* Ordklasser: verber, substantiver
* Verbernes tider (brug af hjælpeverber og verbers former)
* uregelmæssige verber: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/19079
|