Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christina Christensen, Stine Thorup Nielsen
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Public speaking and debate
Titel 2 Coming of age + Graphic novel
Titel 3 Digital dilemmas
Titel 4 Black Voices + The Hate U Give - EKSAMEN
Titel 5 Multicultural Britain  I - EKSAMEN
Titel 6 Gender, sexuality and inequality
Titel 7 India after Empire - EKSAMEN
Titel 8 Black Voices in America II
Titel 9 Repetition
Titel 10 Multicultural Britain II - Britain in crisis
Titel 11 Rhetoric and the American Election
Titel 12 Aspects of Love from Shakespeare-Eminem - EKSAMEN
Titel 13 Mad or Bad? - EKSAMEN
Titel 14 America - Dream or Nightmare? EKSAMEN
Titel 15 Tilladte online resurser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Coming of age + Graphic novel

Cirka antal normalsider: 100 (anslået, da det er en graphic novel)

I dette værklæsningsforløb har eleverne arbejdet med This One Summer. Da denne type roman adskiller sig fra, hvad eleverne typisk har af forventninger til et værk, har der været fokus på mundtlige diskussioner af bogens indhold og udformning samt en introduktion til de relevante analysetermer via bogen Getting Graphic. Eleverne har opnået viden om farvesymbolik, tegneseriekomposition og narrativ analyse, specifikt fokuseret på genren. Derudover har klassen arbejdet generelt med at træne at underbygge deres analyser med relevante nedslag i bogen. Dette arbejde er også fortsat i elevernes første essay-aflevering, hvor de særligt har trænet at skrive en tragtindledning og analyseafsnit med PEE-struktur (Point, Evidence, Explanation).

Romanen er et eksempel på en bog som behandler temaet "Coming of age". Til dette tema har vi også læst eventyret "The Shining Mountain" (og diskuteret symbolik og billedsprog i den forbindelse) samt set filmen "Juno".

Eleverne har arbejdet blandt andet arbejdet i matrixgrupper, hvor fokus har været på at træne deres fri tale i diskussioner samt deres evne til at formidle disse diskussioner videre. Dette er yderligere understøttet af den mundtlige præsentation eleverne skulle give individuelt som afslutning på forløbet.

Kernestof:
Bo Høpfner Clausen: "Getting Graphic" pp. 6-23 - teori om at analysere graphic novel
Mariko Tamaki og Jillian Tamaki: "This One Summer" (2014) - graphic novel
Alison Fell: "The Shining Mountain", 1992, udgivet i bogen Contexts af Hanne Ohland-Andersen, Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold.
Film: Juno, Jason Reitman, 2007.

Sprogligt fokus:
- ordklasser
- flertalsdannelse og tællelighed (substantiver)
- verbets tider (de fem hovedtider: pluskvamperfektum, præteritum, perfektum, præsens, futurum / førdatid, datid, førnutid, nutid, fremtid)

Link til alle Google slides fra forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1geeJH2Jv3F-LaMGWakEDlfk9MvkXxiITNWrB4NEITxc/edit#slide=id.g20498ca17e8_0_27
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 Public speaking 06-12-2022
Assignment 1 Public speaking. 06-12-2022
Assignment 2 Fiction essay 20-01-2023
Assignment 2 Fiction essay 20-01-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 3 Digital dilemmas

Alle slides fra undervisningen i Google docs: https://docs.google.com/presentation/d/1ldCvK593FRaxMZQWCAelPB156FB37hzxNlF4lhpZktU/edit#slide=id.g220dc28a572_0_32

Anslået antal normalsider: 15

Der er i forløbet arbejdet med de følgende emner inden for paraplybegrebet "Digital dilemmas":
- Fake news
- Media bias (herunder blandt andet begreberne: bias by placement, bias by labeling, bias by photos, captions, and camera angles, bias by word choice and tone)
- Social media

Fokus har været på digital dannelse, hvor eleverne i høj grad selv er blevet opfordret til at reflektere og vurdere forskellige dilemmaer og situationer, så de bedre selv kan være kildekritiske og velovervejede i deres navigation på internettet og sociale medier.

Analysemæssigt har eleverne arbejdet med argumentationsanalyse (claim, grounds, warrant) samt selv at danne gode argumenter med PEE-struktur. Vi har også særligt kigget på "tone" i forhold til ordvalg i nyhedsartikler.

Materialer (kan tilgås i studieplanen her på Lectio) :
Carson, James: "Fake news: What exactly is it – and how can you spot it?", The Telegraph, 10. august 2018, URL: https://www.telegraph.co.uk/technology/0/fake-news-exactly-donald-trump-rise/

Erickson, Christine: “The Social Psychology of the Selfie”, 15. februar 2013, URL: http://mashable.com/2013/02/15/social-media-and-the-selfie/   

Starnes, Todd: "Student facing 50 day suspension for saying 'All Lives Matter'", Fox News, 3. august 2016, URL: https://www.foxnews.com/opinion/student-facing-50-day-suspension-for-saying-all-lives-matter

Wootson, Cleve R. Jr.: "Student body vice president writes a ‘forget Black Lives Matter’ post, and a university erupts", Washington Post, 1. august, 2016, URL: https://www.washingtonpost.com/news/grade-point/wp/2016/08/01/student-body-vice-president-writes-a-forget-black-lives-matter-post-and-a-university-erupts/

Wright, Chrysalis L.: "Political Fake News and the 2020 Election", 8. november 2020, URL: https://www.psychologytoday.com/us/blog/everyday-media/202011/political-fake-news-and-the-2020-election

Videoer og medier:

Kortfilmen "Noah", URL: https://www.shortoftheweek.com/2016/08/22/noah/

Trish Reagan: "There is something rotten in Denmark", Fox News, URL: https://www.youtube.com/watch?v=VzbHlqEm0PI

Side til at tjekke medie-bias: https://mediabiasfactcheck.com/

Media bias chart: https://libguides.library.ohio.edu/activism/reliable

Prince Ea: "Dear girls, you're ugly", URL: https://www.youtube.com/watch?v=v129rsjYGeI

Quizlet med ordforråd: "Media bias - digital dilemmas (SN)": https://quizlet.com/608226011/media-bias-digital-dilemmas-sn-flash-cards/

Supplerende:

Trailer fra BBC: "The beauty ideal fuelling an illicit drugs trade", URL:
https://www.bbc.com/news/av/stories-56819838?fbclid=IwAR1rtIbBhLCvEbOm7ZAUfcqd_MkpeAYur8Ajw1lis3k21hixm0fdGiPs-rM

Sprogligt:
- Genitiv
- Ligefrem og omvendt ordstilling
- Udvidet tid
- sprogopgaver som til eksamen (enten A eller B-niveau  på Minlæring)
- jumbled sentences (tips of tricks - særligt til B-niveau)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3 This One Summer oral presentation 27-02-2023
Assignment 3 This One Summer oral presentation 27-02-2023
Assignment 4 20-03-2023
Assignment 4 20-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Black Voices + The Hate U Give - EKSAMEN

Normalsider ca.: 200

Alle google-slides fra emnet: https://docs.google.com/presentation/d/12EJckftAihVdMFZVJ9ila3l1s1OMLv8UddzV2htS8sc/edit#slide=id.g24e2c0e133d_0_22

Forløbet kigger nærmere på racediskriminationen i USA frem til i dag. Vi kaster et historisk blik på slaveritiden og de centrale begivenheder for The Civil Rights Movement. Der reflekteres også over the American dream og sorte menneskers mulighed for at opnå denne. Vi har også arbejdet med Black Lives Matter-bevægelsen og værklæsning af romanen The Hate U Give, som handler om at finde sin stemme i forbindelse med racisme og politivold i USA. Vi har diskuteret hvordan racisme kan blive tematiseret i forskellige genrer (digt, sang, tale, dokumentar, film).

Vi har desuden set dokumentaren 13th, som omhandler hvordan systemisk racisme i USA historisk og i nutiden spiller en stor rolle (emner som: KKK, mass incarceration, discrimination, segregation, Jim Crow laws, crack cocaine, 13th amendment)

I forhold til metode arbejdede vi særligt i forløbet med filmanalyse (framing, angles, camera movement, editing, sound, lighting and color), det retoriske pentagram/analyse af non-fiction samt grundlæggende analyse af sange og digte.  Eleverne har selv forberedt og produceret en "Timeline of African-American History from Slavery to #BlackLivesMatter" med følgende emner:

1. Slavery I: Beginnings, numbers, life as a slave
2. Slavery II: Abraham Lincoln and the Civil War
3. Slavery III: The 13th Amendment and “black codes”
4. Jim Crow and “separate but equal”
5. Emmet Till
6. Rosa Parks and the Montgomery Bus Boycott
7. Martin Luther King and Malcolm X
8. The Black Panther Party
9. Rodney King and the Los Angeles Riots
10. Trayvon Martin, Michael Brown, and the Ferguson Riots
11. #BlackLivesMatter


Kernestof:
* Angie Thomas: "The Hate U Give" (2017) (roman)
* dokumentet ”American history + Dec of Independence”: American history + The Declaration of Independence (excerpt), 1776
* Tate Taylor: The Help, 2011 (film)
* Ava DuVernay: 13th, 2016 (dokumentar)
*Black Voices (Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen), Gyldendal, 2016, pages:
- 8-14 (Introduction to "Slavery")
- 17-21 (excerpt from the slave memoir "Twelve Years a Slave")
- 60-63 (Introduction to "Separate but equal")
- 76-77 (Langston Hughes: “Merry-Go-Round”, poem (1942))
- 81-82 (Billie Holiday: “Strange Fruit”, song (1939))
- 96-98 (Introduction to "I am a man")
- 140-144 (introduction to "Post-racist America?")
* Richard Price: “Bicycle safety on Essex”, 2008 (novelle brugt til essay-skrivning)
* Spike Lee: "BlacKkKlansman" (2018) (film)

Supplerende stof:
* "Timeline of recent event related to racism in the US" in Black Voices, pp. 174-177
* Klip fra filmen 12 Years a Slave: kortlink.dk/2b46n
* "For Milo" (kortfilm til at træne filmteknisk analyse): kortlink.dk/2bkcq
* "6 AM" (kortfilm til at træne filmteknisk analyse): kortlink.dk/2bkcz


Analyseværktøjer og ordforråd:
* Filmteknisk analyse på Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66421  
* Figurative language (Minlæring): metaphor, symbolism, imagery: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66409/sektion/66412
* narration in a short story or novel (Minlæring): first/second/third person narrator, omniscient/limited/objective narrator, reliable/unreliable narrator https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66395/sektion/66397
* “Style of writing Style of language” (oversigtsark til stilistisk analyse)

* Quizlet: “Use other words than VERY”
- 1: https://quizlet.com/326499539/use-other-words-than-very-i-flash-cards/?funnelUUID=5f94d634-316e-41c6-8168-f6b76e9262e8
- 2: https://quizlet.com/330870444/use-other-words-than-very-ii-flash-cards/?funnelUUID=1a59e44a-c02f-4b8f-aebd-7e2c9d704851
- 3: https://quizlet.com/330875375/use-other-words-than-very-iii-flash-cards/?funnelUUID=36be8fd4-df48-4931-969b-cf582f789f03
* Quizlet: Slang/vocabulary from THUG: https://quizlet.com/801738345/slang-in-the-hate-u-give-flash-cards/?new
* “Ava DuVernay 13th documentary analysis”
* “The Hate U Give compendium” (analysespørgsmål til bogen)
* “Film analysis The Hate U Give” (scener vi har lavet filmanalyse af)
* at skrive summary (Minlæring): https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/59721/sektion/59722


Sprogligt/grammatisk fokus:
* ordforråd for emnet, som fx: settlers, slave voyages, abolitionism, the Emancipation Proclamation, abolitionists, constitution, amendment, lynchings, Jim Crow laws, segregation, the American Dream, pursuit, self-evident, unalienable, POC (People of Color), code-switching, stereotypes
* præfiks og suffiks
* Ordklasser: verber, substantiver
* Verbernes tider (brug af hjælpeverber og verbers former)
* uregelmæssige verber: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/19079

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Multicultural Britain I - EKSAMEN

Alle Google slides: https://docs.google.com/presentation/d/1YpLRv605IHM6gyWnljGtZ6iIl1NkBg8_OVmo_X1RDBk/edit#slide=id.g29dc7c470f3_0_32

Omfang: ca. 45 sider

Klassen har arbejdet med Storbritannien som et produkt af imperietiden med fokus på (dobbelt) identitet og kultursammenstød. Vi har i denne forbindelse arbejdet med begrebet radicalization i forbindelse med "My Son the Fanatic". Eleverne har arbejdet i grupper samt individuelt, og har trænet at præsentere en tekst ligesom til en mundtlig eksamen (talen "Chicken Tikka Masala" + mundtlig aflevering).

Der har primært været fokus på at anvende og analysere forskellige typer fiktion og non-fiktion tekster: tale, dokumentar, film, digt, novelle. Der har i arbejdet med John Agard været anvendt teorier om sprog fra David Crystal, hvor vi også har arbejdet med at definere begrebet "Lingua franca". Hermed har der overvejende været fokus på de følgende faglige mål og kernestof:

Faglige mål
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶  orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
̶  det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶  et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶  historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Alt materiale (pånær filmen) kan findes under "Undervisningsbeskrivelse", det meste i kompendiet.

Kernestof:
Agard, John: “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” (2006)
Agard, John: “Listen Mr Oxford don” (1985)
BBC Empire episode 1: "A Taste of Power" (dokumentar fra 2012) https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc
Berntzen et. el: "Britain - a sense of the past", historisk oversigt fra bogen Targets, s. 126-130, Gyldendal (2001)
Cook, Robin: “Chicken Tikka Masala Speech”, tale (19. april, 2001)
Kipling, Rudyard: “White Man’s Burden”, digt i uddrag, strofe 1, 2, 3, 5 (1899)
Kureishi, Hanif: “My Son the Fanatic”, novelle (1997)
Orwell, George: "Shooting an elephant", novelle/essay (1936)
Pasha-Robinson, Lucy: “British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table”, blog fra HuffPost UK (2018) - læst 15/5-24 som en del af repetition
Gurinder Chadha: Blinded by the Light, 2019 (film)


Supplerende materiale:
"Colonial ideology"
"Rule, Britannia" (sang)
Gavron, Sarah: "Brick Lane", film (2007)
"Do you have a flag?" (short joke by Eddie Izzard)
"Islamist Extremists in London", Vice News, https://www.youtube.com/watch?v=UC2VQjSgpso&t=41s , 2010 (dokumentar)
"Partition... 70 years on: A primer", BBC Newsnight": https://www.youtube.com/watch?v=gmaNi_c2Dm8 , 2017 dokumentar).
"History of Chicken Tikka Masala and Worcestershire Sauce", BBC - https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=SdKNnwpDWmk . 2014. (dokumentar)
"David Crystal on new Englishes"
Begreber til argumentationsanalyse: claim, grounds and warrant


Ordforråd til emnet, fx:
Lingua franca
Language's two functions: intelligibility (forståelighed) and identity
Ethnolect
Postcolonial (example: postcolonial literature)

We also remember from Quizlet “Vocabulary - Victorian Era and empire” https://quizlet.com/818068050/vocabulary-victorian-era-and-empire-chat-gpt-text-flash-cards/?new :
era
monarch
industrialization
urbanization
elite
exploitation
colonization

Supplerende materiale, analysemodeller og øvelser:
“STRIVE_poetry analysis”
“Chat GPT summarizes the Victorian Era” (overordnet gennemgang af The Victorian Era)
“Ledsætninger og underordnende konjunktioner”
“The 3 major British political parties”
“Template for rhetorical analysis”
“Style of Language Style of Writing”
Test i non-fiction analyse i timen: “HeForShe speech” (perspektiv til forløbet om gender, sexuality and equality)
Quizlet-ordforråd til Brick Lane: https://quizlet.com/285679950/brick-lane-vocabulary-flash-cards/

Sproglige og grammatiske områder:
Relative pronominer
Modalverber
Verbalmønstre: verber som følges af to-infinitiv, ing-form eller that-sætninger
Komma og herunder:
- Sideordnende og underordnende konjunktioner
- Ledsætninger og hovedsætninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng A 01 Genaflevering 23-08-2023
Eng B 01 Genaflevering 23-08-2023
Eng A 02 Test i timen 06-09-2023
Eng B 02 Test i timen 06-09-2023
Eng A 03 Oral assignment 26-09-2023
Eng B 03 Oral assignment 26-09-2023
Eng A 04 Non-fiction essay 29-10-2023
Eng B 04 Non-fiction essay 29-10-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gender, sexuality and inequality

Anslået antal normalsider: cirka 25 sider

Alle Google-slides fra forløbet:  https://docs.google.com/presentation/d/1dyHiSkx77lYoi4Cg6nFTLV-6JvkVRxPNdFIxiRIQNHs/edit

I dette forløb har vi arbejdet med begreberne køn, seksualitet og ulighed primært med udgangspunkt i Storbritannien. Emnet er brugt til SRO for eleverne med engelsk A-niveau sammen med samfundsfag under overskriften "Ulighed i Storbritannien", hvor der udover køn også har været fokus på ulighed i forhold til fattigdom og sociale klasser.

Genremæssigt har vi arbejdet med fiktion, film, poesi, sang, tale og TED-talk (kun supplerende materiale). Vi arbejder i emnet også med  ligestilling (herunder kvinders stemmeret) og seksualitet i moderne tid. Her lærer vi om og diskuterer blandt andet følgende koncepter: norms, normative, gender as a spectrum, non-binary, transgender, privilege, polyamory, monogamy, intersectionality, allyship

I løbet af forløbet var vi på workshoppen "Grænser for ligestilling?" med Zonta (Goalfive.org), hvor vi blandt andet hørte et oplæg ved Emma Holten omkring feministisk økonomi og så denne video: https://www.youtube.com/watch?v=70U-_lv6lrI

Derudover har vi haft besøg af en LGBTQ+ aktivist.


KERNESTOF (det meste tilgængeligt under undervisningsbeskrivelse):
The suffragettes and suffragists:
* "Women's Suffrage | When and why did the Suffragettes turn to militancy?": https://www.youtube.com/watch?v=4UPkmbgihEA&feature=youtu.be
* Emmeline Pankhurst: "I incite this meeting to rebellion", 1912 (speech)
* Film: Sarah Gavron: "Suffragette" (2015)

Gender and sexuality:
* Abigail Tarttelin: “Golden Boy” (2013), gengivet fra bogen Unsex Me af Mette Brynaa Hansen og Anne Louise Haugaard Christiansen (Lindhardt og Ringhof 2016) (uddrag fra roman)

* Lee Mokobe (he/him): "A powerful poem about what it feels like to be transgender" (slam poetry), 2015 https://www.ted.com/talks/lee_mokobe_a_powerful_poem_about_what_it_feels_like_to_be_transgender

* Emma Watson: "Gender Equality is Your Issue too (HeForShe)" (2014) fra bogen Unsex Me af Mette Brynaa Hansen og Anne Louise Haugaard Christiansen (Lindhardt og Ringhof 2016) - analyseret som test i timen i et tidligere forløb.

* Paris Paloma: “Labour” (2023) (sang og musikvideo) https://youtu.be/jvU4xWsN7-A



Supplerende:
* TED-talk om "Everyday Sexism" (brugt til SRO af nogle elever) https://www.ted.com/talks/laura_bates_everyday_sexism

* ”DHSS” (1991) (novelle) af Doris Lessing (brugt til SRO af nogle elever)

* "Made in Dagenham"-film (brugt til SRO af nogle elever)

* Kortfilm: "Nadia" https://www.youtube.com/watch?v=ffqp6f0_rzw (brugt til SRO af nogle elever)

Dokument med ordforråd: “Gender and Sexuality - Vocabulary”

Video fra workshoppen "Grænser for ligestilling": https://www.youtube.com/watch?v=70U-_lv6lrI

Quizlet-sæt:
Gender & Sexuality: https://quizlet.com/787874954/gender-sexuality-sn-flash-cards/

Glossary: Emmeline Pankhurst - "I incite this meeting to rebellion" https://quizlet.com/505980499/glossary-emmeline-pankhurst-i-incite-this-meeting-to-rebellion-flash-cards/?funnelUUID=a292ed33-c55b-4623-b48e-abce81297de4

Grammatisk:
- Adverbier
- Pronominer
- Konjunktioner
- træning af sprogopgaver

Anvendte online værktøjer:
• Lectio (udlevering og aflevering af terminsprøve): https://www.lectio.dk/lectio/265/default.aspx
• Netprøver (udlevering og aflevering af eksamen): https://www.netproever.dk/
• engelsk/dansk/engelsk ordbog: www.ordbogen.com
• Grammatik og analysetermer mm til essay: www.minlaering.dk  
o Engram (mest rettet mod A-niveau grammatik)
o Engram Basis (mest rettet mod B-niveau grammatik)
o Do it, Write! (skriveværksted med hjælp til analyse, fortolkning, struktur på essay mm.)
o Do it, Write! (EN) – (det samme som Do it, Write! men på engelsk)
• engelsk/engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
o udtale, forklaringer
o har eksempler på hvad der kommer efter bestemte verber, fx learn to do something
• engelsk/engelsk ordbog: https://www.merriam-webster.com/
o udtale (kun amerikansk engelsk), forklaringer
o hvis du vælger ”Thesaurus” kan du også finde synonymer og antonymer
• udtale af navne: www.forvo.com
• Restudy: https://restudy.dk/fag
o Videoer med gennemgang af både eksamen på engelsk og grammatik
• Alle Google-slides fra undervisningen (SKAL DOWNLOADES før en prøve, hvis du vil bruge dem):
o 1g: https://drive.google.com/drive/folders/1_n7aOOZKEw20EszLggz7m9OUPMPg79I4?usp=drive_link
o 2g:
https://drive.google.com/drive/folders/1b_fXYDJN3pIrl9epb8VR8Dgn71L-oD6o?usp=drive_link  
• Alle Quizlet-sæt fra undervisningen: https://quizlet.com/class/24287167/

Ekstra ordbøger, hvis du har brug for flere muligheder:
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  
• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng A 05 Fiction essay 23-11-2023
Eng B 05 Fiction essay 23-11-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 India after Empire - EKSAMEN

Alle Google slides fra undervisningen: https://docs.google.com/presentation/d/1zuNCzt17kwgbAUXlluW62WmblUx7iv4VXLBzI5Ly6aY/edit#slide=id.g2c32f5980b1_0_0

Anslået antal normalsider: 30 sider.

Et forløb om Indien efter det britiske imperiums fald, med udgangspunkt i tekster fra et indisk perspektiv.

I forløbet har vi arbejdet med Indien fra uafhængigheden i 1947 og indtil i dag. Vi har arbejdet med the partition og hvilke blodige konsekvenser, den har haft, og vi har arbejdet med det moderne Indien, blandt andet med fokus på Bollywood, sprogdebat og klima. Vi har desuden haft fokus på sociale skel og klasser i Indien.

Vi har haft besøg af Santiya, som har fortalt om sine egne oplevelser som inder i Danmark, samt besvaret vores spørgsmål omkring Indien.

Genremæssigt har vi arbejdet med både fiktion (novelle, film, kortfilm) og ikkefiktion (essay, blog, opinion article). Vi har i forhold til metode haft særligt fokus på at lære at analyse såkaldt "narrative non-fiction" (India is Burning…) og præsentere som til en eksamen. Sprogligt har vi trænet diverse sprogopgavesæt (eksamenssæt).

Emnet dækker blandt andet følgende kernestoffet i lærerplanen:
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Kernestof:
Rasipuram Krishnaswamy Narayan: “Another Community”, short story, 1967 (Her kopieret fra Wider Contexts, s. 283-289)

Urvashi Butalia: “Blood”, 1997, fagtekst/historisk tekst (Her kopieret fra Wider Contexts, s. 276-277)

Anand Giridharadas: "The Ideas Shaping a New India", opinion article from the New York Times, January 4, 2011. (Her kopieret fra Wider Contexts, s. 309-313)

Gurinder Chadha: "Bride and prejudice", film, 2004

"Bollywood - Formula Films and Genre Expectations" and "Song and dance sequences" pp. 204-210 from the book "Narrating India" by Katrine Brøndsted, 2016.

Akash Kapur: "India Is Burning: How Rapid Growth Is Destroying Its Environment and Future", essay/narrative non-fiction, as published on The Atlantic, 2012. URL: http://www.theatlantic.com/international/archive/2012/02/india-is-burning-how-rapid-growth-is-destroying-its-environment-and-future/253214/

Tushar Sikand: "Why should English be made lndia's national language", blogpost, The Times of lndia, September 28, 2020. URL: https://timesofindia.indiatimes.com/readersblog/logichulk/why-should-english-be-made-indias-national-language-26554/

Supplerende stof:
Noise - The Rickshawala (indisk kortfilm på Hindi), 2021
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Black Voices in America II

Alle Google slides: https://docs.google.com/presentation/d/1yfbsAZUf59YQnmYGDFrp4vrw4LOjzM3ti7E8E1Lpce4/edit#slide=id.g1f4a302c74a_0_0

Anslået antal normalsider: 15

Dette forløb er en fortsættelse af Black Voices I fra 1g, hvor eleverne har repeteret teksterne og materialerne fra dette forløb, og fået det opdateret med nye perspektiver.

Der har i forløbet særligt været fokus på stilistisk analyse og analyse af taler.

Kernestof:
* "Minstrel Shows and the Jim Crow character" (fra bogen Black Voices, s. 74-75

* Film: The Hate U Give (2018)

* "This is America", sang af Childish Gambino, inklusive video: https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY

Taler:
* Martin Luther King, Jr.: "I Have a Dream", tale fra 1963

* Malcolm X: "The Ballot or the Bullet", tale fra 1964

* Donald Trump: "What do you have to lose?", tale fra 2016

* Barack Obama: "A More Perfect Union", tale fra 2008

Grammatisk/sprogligt fokus:
- Støtteord ved adjektiver
- Omskrivning med do
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

KLADDE

Cirka 15 sider

Repetitionsforløb, hvor vi har trænet at analysere og fremlægge forskelligartede tekster, og relatere dem til vores units. Vi har bidraget til at samle noter for alt kernestof til eksamensemnerne.

Vi har også arbejdet med repetition af grammatik (sprogopgaver) samt set Ved Det Grønne Bord som forberedelse til en eventuel mundtlig eksamen.

Alle Google-slides fra undervisningen – skal downloades FØR prøven (tryk ”Fil” – ”Download” og vælg fil-format). Der er IKKE adgang til siderne under prøven:
o 1g: https://drive.google.com/drive/folders/1_n7aOOZKEw20EszLggz7m9OUPMPg79I4?usp=drive_link
o 2g:
https://drive.google.com/drive/folders/1b_fXYDJN3pIrl9epb8VR8Dgn71L-oD6o?usp=drive_link  


Anvendte hjælpemidler, som må bruges under prøver:
• Netprøver (udlevering og aflevering af eksamen): https://www.netproever.dk/

• engelsk/dansk/engelsk ordbog: www.ordbogen.com

• Grammatik og analysetermer mm til essay: www.minlaering.dk  
o Engram (mest rettet mod A-niveau grammatik)
o Engram Basis (mest rettet mod B-niveau grammatik)
o Do it, Write! (skriveværksted med hjælp til analyse, fortolkning, struktur på essay mm.)
o Do it, Write! (EN) – (det samme som Do it, Write! men på engelsk)

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
o udtale, forklaringer
o har eksempler på hvad der kommer efter bestemte verber, fx learn to do something

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.merriam-webster.com/
o udtale (kun amerikansk engelsk), forklaringer
o hvis du vælger ”Thesaurus” kan du også finde synonymer og antonymer

• udtale af navne: www.forvo.com

• Restudy: https://restudy.dk/fag
o Videoer med gennemgang af både eksamen på engelsk og grammatik

• Alle Quizlet-sæt fra undervisningen: https://quizlet.com/class/24287167/

Ekstra ordbøger, hvis du har brug for flere muligheder:
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  

• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Multicultural Britain II - Britain in crisis

Alle Google-slides fra forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/10yVCq9RRmfkzUVpSt8yNm_gO4BnG69bfYObr0MaxdTg/edit#slide=id.g2203ef2bb2d_0_109
(HUSK som elev at downloade PowerPointet med alle slides før eksamen, da Google slides ikke kan tilgås under eksaminer)

Antal normalsider: ca. 30

A unit about modern Britain and its modern crises.

In this unit we work with three overall subjects:
- The current race riots in the UK (and the root causes such as poverty and inequality)¨
- Brexit (both the causes of Brexit, the process, and the outcome)
- The current state of politics (focusing on the election system and the 2024 election of Labour and Keir Starmer as PM)

This unit builds directly on what we have worked with in the unit "Multicultural Britain" (imperialism, immigration, racism, multiculturalism).

Two of the modules have included students working independently with the documentary "Meet Britain's Far-Right Extremists" which focuses on talking to far-right extremists and examining causes of this extremism.

The core materials (kernestof) are marked below.

Sprogligt fokus:
- repetition
- ordklasser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Rhetoric and the American Election

Link til alle Google-slides fra emnet: https://docs.google.com/presentation/d/1wGJXc38ggyBzJusG_KvyeE_ZuK0PKDz_GL03mPxaz48/edit#slide=id.g301fc2fe264_0_105
(HUSK som elev at downloade PowerPointet med alle slides før eksamen, da Google slides ikke kan tilgås under eksaminer)

Cirka antal normalsider: 30

Forløbets kernestof lever blandt andet op til de følgende krav fra læreplanen:
- ordforråd, herunder (…) idiomer
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af (…) ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige (…) kulturelle og samfundsmæssige forhold i (…) USA

Forløbet har som mål at give eleverne et nuanceret indblik i det amerikanske valgsystem, politiske fokusområder for de to store partier (Republicans, Democrats), samt retorisk analyse af taler, debat og kampagnevideoer (sidstnævnte er der links til i dokumentet ”Oral assignment campaign video). Der arbejdes med fokus på at tilegne sig og beherske et varieret ordforråd indenfor emnet samt at analysere og perspektivere det givne materiale både historisk, kulturelt, og samfundsmæssigt.

Eleverne har som afslutning på emnet arbejdet innovativt i 4 moduler, hvor de har skullet anvende deres tilegnede viden om retoriske virkemidler og argumentationstricks til at producere deres egen kampagnevideo til støtte af enten Kamala Harris eller Donald Trump. Eleverne har skullet evaluere på deres projekt med SWOT-modellen, som også blev fremlagt for klassen, i forbindelse med visning af filmene.

Kernestof:
Taler:
George W. Bush: “Address to the Nation”, 11. september, 2001
Barack Obama: “Yes, We Can”, 8. januar, 2008.
Kamala Harris: “Atlanta rally speech”, 30. juli, 2024
Donald Trump: “Savannah rally speech” (uddrag), 25. september, 2024


YouTube-videoer:
- How is power divided in the United States government? https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
- Why the Electoral College Exists
https://www.youtube.com/watch?v=Q1zmbVcMiEM
- The Electoral College, explained
https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
- Presidential debate closing statements from Kamala Harris and Donald Trump
https://www.youtube.com/watch?v=jE3A-I1NuSQ
- Trump-Harris Presidential Debate Highlights https://www.youtube.com/watch?v=WATb4fet7MA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Aspects of Love from Shakespeare-Eminem - EKSAMEN


Et forløb om kærlighed i dens forskellige former (romantic love, idealized love, destructive love, obsessive love mv.), som den er blevet skildret til forskellige tider af forskellige forfattere - fra renæssancen frem til i dag. Dog har fokus primært ligget på renæssancen. (Omfang ca: 50)

Kernestof:
John Madden: Shakespeare in Love, film, (1999)
Webquest on William Shakespeare
Background info on the age of Shakespeare (Shakespeare's time, The Elizabethan World Picture, ShakespeareanTheatre, William Shakespeare's Life, Sources)
William Shakespeare: Shall I Compare Thee to a Summer's Day (Sonnet 18)
William Shakespeare: My Mistress' Eyes Are Nothing Like the Sun (Sonnet 130)
William Shakespeare: Romeo and Juliet  - What's in a Name (Act 2, Scene 1)
William Shakespeare: Romeo and Juliet - Ah, What an Unkind Hour (Act 5, Scene 3)
Dire Straits: Romeo and Juliet
William Blake: The Sick Rose
Robert Burns: A Red, Red Rose
Byron: As She Walks in Beauty.
Kate Chopin : The Story of an Hour
Nick Cave/Kylie Minogue: Where the Wild Roses Grow
Eminem: 97 Bonnie and Clyde
Eminem: Space Bound
John Fowles: The Collector (uddrag af romanen)
Jonathan Demme: Silence of the Lambs, 1991, (film)
James Lasdun: It's Beginning to Hurt,


Supplerende materiale:
Sting: Sister Moon - music video.
Dire Straits: Romeo and Juilet - music video.
Foredrag om Shakespeare, hans tid, hans værker og teater ved J. Trier Gissel.
Background info on the Romantic Age: https://www.youtube.com/watch?v=AsX7sQbPv8g&t=452s
Backgrund info on the Victorian Age
Nick Cave/Kylie Minogue: Where the Wild Roses Grow - music video.
Definition of ballads and murder ballads.
Freud's model of the mind.
Def.: Figures of speech, imagery, symbols, sound features, Rhythm, metre, scansion.


Hjælpemidler:
Engram - Minlæring
Do It; Wfrite - Minlæring
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  
• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/
øvelser fra Fejlstøvsugeren.
















Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng 3t 03 Fiction essay 08-11-2024
Eng 3t 04 Test 22-11-2024
Eng 3t 05 Oral assignment 16-12-2024
Eng 3t 06 Essay 12-01-2025
3t EN skr. prøve 24-01-2025
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Mad or Bad? - EKSAMEN

Et forløb med særligt fokus på menneskets dobbelttydige natur - good vs. evil - mad vs. bad. Der er arbejdet med analyse og fortolkning af roman, novelle, film samt læst baggrundsmateriale om perioder og litterære strømninger. (Omfang: da. 240)

Kernetekster:
Jonathan Demme: Silence of the Lambs (1991), (film) )også gennemget i forb. med  emnet "Apects of Love from Shakespeare to Eminem."
Chuck Palahniuks: Fight Club, (roman), 1996
Background info on Postmodernism.
Stephen King: The Man Who Loved Flowers.
The Beatles: Maxwell's Silver Hammer, (fra: Abbey Road....)
Martin Scorcsese: Shutter Island (film), 2010
Shirley Jackson: The Lottery, (fra: Wider Contexts.)
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart, 1843

Fejlstøvsugeren, Minlæring,
Engram - Minlæring
Do It, write - Minlæring
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  
• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 America - Dream or Nightmare? EKSAMEN

Et forløb om den amerikanske drøm med fokus på dens oprindelse, dens forside og bagside. Der er arbejdet med analyse og fortolkning af skønlitteratur,  analyse af sagprosa samt analyse af film. (Omfang ca. 25 sider)

Kernestof:
Emma Lazarus: The New Colossus, 1883 (Fra: The Faber Book of America edt. C. Ricks & W. Lance, Faber and Faber 1994)
Bob Hamilton: A Father Tells His Son about the Statue of Liberty (Fra: George Buggs, Crossing the International Dateline, Broadside Press 1971)
The Declaration of Independence, 1776 (uddrag)
Edward N. kearney: The Frontier Heritage
Edwards: What is the American Dream?
Fred Ebb: New York, New York (Fra: Sinatra 80th Live in Concert, Capitol Records 1995)
Jay Z + Rihanna: Empire State of Mind
George Malley: The Candlestick, ca. 1980) (Fra: skriftlig eksamen for gymnasiet maj-juni 1982)
Peter Farrelly: Green Book, 2018 (film)
Sonia Nazario: The Heartache of an Immigrant Family.



Supplerende:
Supplerende materiale:
It-søgning om Frihedsgudinden og Ellis Island.
Webquest on the Declaration of Independence.

Hjælpemidler:
Kopier fra Fejlstøvsugeren
Engram - Minlæring
Do it, Write - Minlæring
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  
• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tilladte online resurser

Tillaldte online-resurser til arbejdet med grammatik og analyse:

Alle Google-slides fra undervisningen – skal downloades FØR prøven (tryk ”Fil” – ”Download” og vælg fil-format). Der er IKKE adgang til siderne under prøven:

o 1g: https://drive.google.com/drive/folders/1_n7aOOZKEw20EszLggz7m9OUPMPg79I4?usp=drive_link
o 2g:
https://drive.google.com/drive/folders/1b_fXYDJN3pIrl9epb8VR8Dgn71L-oD6o?usp=drive_link  


Anvendte hjælpemidler, som må bruges under prøver:
• Netprøver (udlevering og aflevering af eksamen): https://www.netproever.dk/

.lectio - I har selv adressen

• engelsk/dansk/engelsk ordbog: www.ordbogen.com

• Grammatik og analysetermer mm til essay: www.minlaering.dk  
o Engram (mest rettet mod A-niveau grammatik)
o Engram Basis (mest rettet mod B-niveau grammatik)
o Do it, Write! (skriveværksted med hjælp til analyse, fortolkning, struktur på essay mm.)
o Do it, Write! (EN) – (det samme som Do it, Write! men på engelsk)

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
o udtale, forklaringer
o har eksempler på hvad der kommer efter bestemte verber, fx learn to do something

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.merriam-webster.com/
o udtale (kun amerikansk engelsk), forklaringer
o hvis du vælger ”Thesaurus” kan du også finde synonymer og antonymer

• udtale af navne: www.forvo.com

• Restudy: https://restudy.dk/fag
o Videoer med gennemgang af både eksamen på engelsk og grammatik

• Alle Quizlet-sæt fra undervisningen: https://quizlet.com/class/24287167/

Ekstra ordbøger, hvis du har brug for flere muligheder:
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  

• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/

Advanced Learners' Dictionaries (engelsk/engelsk-orbøger)):

https://www.merriam-webster.com/  (inkl. synonymordbog/thesaurus)

https://dictionary.cambridge.org/  

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.ldoceonline.com/

Hvis I bruger ”Fejlstøvsugeren” som PDF-fil og ikke de udl. ark fra timen, skal I have downloadet den på jeres computer inden prøvens start.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer