Holdet 2022 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anne Kamp Zimmer
Hold 2022 ol/x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro- og gudeforløb
Titel 2 Sportens betydning i antikkens Grækenland
Titel 3 Demokrati og andre styreformer i antikken
Titel 4 Iliaden
Titel 5 Stoicisme og slaveri i det gamle Rom
Titel 6 Antikkens arkitektur og dens efterliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro- og gudeforløb

Introduktionsforløb til oldtidskundskab om mytologi og guder, hvor eleverne har lavet et miniprojekt om hver olympisk gud/gudinde.

IKKE EKSAMENSRELEVANT

Diverse hjemmesider om guder/gudinder

"Græsk Mytologi", Leo Hjorsø - forskellige sider alt efter gud/gudinde
"Græske guder og helte" - forskellige sider alt efter gud/gudinde

Videoen: ”Hvad er en myte” fra Oldportalen
Videoen: ”Hvad kan moderne mennesker bruge myten til” fra Oldportalen”
Videoen: ”Kan alle forstå en myte” fra Oldportalen

Stykket: ”Forskellige typer af myter” fra Oldportalen

https://quizlet.com/818052749/de-graeske-guder-flash-cards/?i=b30gq&x=1qqt

Ark med "Antikkens Impact" + forskellige memes med relation til antikken for at vise eleverne, hvor meget der refereres til antikken i vores samtid




Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sportens betydning i antikkens Grækenland

Fokus på sport og demokrati i antikkens Grækenland, kontrast mellem barbari og civilisation, sportens opdragende virkning samt de olympiske lege og det senere romerske syn på sport i Lukians samtid.


Sekundærmateriale:
"Den græske olympiade" (om "Sejren"), Redaktion Birte Poulsen & Poul Pedersen, Tidsskriftet Sfinx 2004, s. 82-90

The Try Guys prøver de antikke, olympiske lege - You Tube video: https://www.youtube.com/watch?v=e_CTxlsCL7E

https://www.mediano.nu/oversigt/2020/11/17/gladiatorkampe-ngenhed-og-erotik-sport-i-antikken-havde-det-hele

BASISTEKST:
Lukian "Anacharsis", oversat af Ole Balslev og Chr. Gorm Tortzen, Museum Tusculanums Forlag, Kbh. 2005  (32 sider)

Perspektivtekst: s. 16-22 i GISP nr 100, oktober 2000: ”På sporet af det olympiske” af Johan Bender, Anders Brok og Per Jørgensen

Statuer af antikke sportsudøvere, som eleverne har fundet og lagt på en padlet



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokrati og andre styreformer i antikken


Fokus på demokrati og andre styreformer og betydningen for eftertiden (moderne problemstilling).

BASISTEKSTER:
Sofokles' Antigone, Marcel Lysgaard Lechs oversættelse, Hans Reitzels Forlag, 2019 (70 sider)

Thukydid, "Perikles' Gravtale" i Adam Schwarz' oversættelse


SEKUNDÆRTEKSTER:

Demokratiet i det klassiske Athen: i "Livet i det klassiske Athen", Inger Yde m.fl., s. 51-64

Spartas forfatning og samfundsopbygning,
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Gr%C3%A6kenland/Det_gr%C3%A6ske_fastland/Sparta/Sparta_(Historie)
(Forfatter: Mogens Hermann Hansen)



Assasin's Creed: A Tour of Athens (video på YT)

Engelsk dokumentar: "Antikkens storbyer: Athen" (fra MitCFU)



Intro til Antigone:"Sofokles' Antigone", Nanna Liv Elkjær Olsen

"Den græske tragedie" - Power Point
"Græsk historie og historieskrivning" - Power Point


Perspektivtekst:

Filmen "300" af Zack Snyder fra 2006








Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Iliaden

Fokus på de homeriske guder og de forskellige heltetyper og deres værdier.


Basistekst:

Homers Iliaden oversat af Otto Steen Due, 1. sang, (vers 1-427) (12 sider), 6. sang (vers 312-529) (7 sider) og 22. sang (vers 98-415) (10 sider)


Sekundærmateriale:

Wolfgang Petersens "Troy"

"Paideia", af B. Andreasen og J.F. Poulsen, 2012, s. 10-13 + s. 16-19 + s. 23-29


Perspektivtekst:

De antikke superhelte, Af Rikke Riis Livoni / Lektor i Engelsk og Oldtidskundskab på Tårnby Gymnasium og HF



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stoicisme og slaveri i det gamle Rom

Vi har beskæftiget os med stoicismens filosofi med særligt fokus på synet på slaveri.


Sekundærtekster:

Artikel fra tidsskriftet: Historie, "Slavernes Rom", nr. 1 2009, s. 58-63

"Seneca og stoicismen", s. 1-3 fra "Sprogenes verden", Rasmus Gottschalck og Marianne Terp m.fl., Gyldendal


"Seneca on Anger - Philosophy: a guide to happiness": https://www.youtube.com/watch?v=yuDAfU3uj6o

"Det hele handler ikke om dig", Niels Overgaard, People's Press 2020, s. 31-37.

Basistekster:

Senecas brev nr. 47 til Lucillus i dansk oversættelse v. Bent Christensen i "Romersk Antologi", Gylling 2006, s. 189-194 (6 sider)


Perspektivtekst:
Uddrag af "Man binder os på mund og hånd", Poul Henningsen, 1940







Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Antikkens arkitektur og dens efterliv

Antikkens arkitektur og dens efterliv

Johnny Thiedecke: "Antikkens arkitektur og dens efterliv", Pantheon

Basismonumenter:

Græsk arkitektur:
Akropolis: Parthenon, Nike, Erechteion
Delphi: Tholos
Epidauros: Teatret

Romersk arkitektur:

Pantheon
Colosseum
Maison Carré
Konstantins triumfbue


Perspektiverende monumenter:

Renæssance:
Bramantes Tempietto
Palladios Villa Rotonda
Palladios Il Redentore i Venedig
Leon Battista Albertis Sant' Andrea i Mantova

Barok:
Carlo Madernas Santa Susanna i Rom
Santa Maria in Campitelli

Klassicismen/Nyklassicismen:
British Museum i London
Capitol Hill i Washington D.C.
Vor Frue Kirke
Christiansborg Slotskirke



Der vil blive eksamineret i kendte monumenter


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer