Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anne Kamp Zimmer
|
Hold
|
2022 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro- og gudeforløb
Introduktionsforløb til oldtidskundskab om mytologi og guder, hvor eleverne har lavet et miniprojekt om hver olympisk gud/gudinde.
IKKE EKSAMENSRELEVANT
Diverse hjemmesider om guder/gudinder
"Græsk Mytologi", Leo Hjorsø - forskellige sider alt efter gud/gudinde
"Græske guder og helte" - forskellige sider alt efter gud/gudinde
Videoen: ”Hvad er en myte” fra Oldportalen
Videoen: ”Hvad kan moderne mennesker bruge myten til” fra Oldportalen”
Videoen: ”Kan alle forstå en myte” fra Oldportalen
Stykket: ”Forskellige typer af myter” fra Oldportalen
https://quizlet.com/818052749/de-graeske-guder-flash-cards/?i=b30gq&x=1qqt
Ark med "Antikkens Impact" + forskellige memes med relation til antikken for at vise eleverne, hvor meget der refereres til antikken i vores samtid
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sportens betydning i antikkens Grækenland
Fokus på sport og demokrati i antikkens Grækenland, kontrast mellem barbari og civilisation, sportens opdragende virkning samt de olympiske lege og det senere romerske syn på sport i Lukians samtid.
Sekundærmateriale:
"Den græske olympiade" (om "Sejren"), Redaktion Birte Poulsen & Poul Pedersen, Tidsskriftet Sfinx 2004, s. 82-90
The Try Guys prøver de antikke, olympiske lege - You Tube video: https://www.youtube.com/watch?v=e_CTxlsCL7E
https://www.mediano.nu/oversigt/2020/11/17/gladiatorkampe-ngenhed-og-erotik-sport-i-antikken-havde-det-hele
BASISTEKST:
Lukian "Anacharsis", oversat af Ole Balslev og Chr. Gorm Tortzen, Museum Tusculanums Forlag, Kbh. 2005 (32 sider)
Perspektivtekst: s. 16-22 i GISP nr 100, oktober 2000: ”På sporet af det olympiske” af Johan Bender, Anders Brok og Per Jørgensen
Statuer af antikke sportsudøvere, som eleverne har fundet og lagt på en padlet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og andre styreformer i antikken
Fokus på demokrati og andre styreformer og betydningen for eftertiden (moderne problemstilling).
BASISTEKSTER:
Sofokles' Antigone, Marcel Lysgaard Lechs oversættelse, Hans Reitzels Forlag, 2019 (70 sider)
Thukydid, "Perikles' Gravtale" i Adam Schwarz' oversættelse
SEKUNDÆRTEKSTER:
Demokratiet i det klassiske Athen: i "Livet i det klassiske Athen", Inger Yde m.fl., s. 51-64
Spartas forfatning og samfundsopbygning,
http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Gr%C3%A6kenland/Det_gr%C3%A6ske_fastland/Sparta/Sparta_(Historie)
(Forfatter: Mogens Hermann Hansen)
Assasin's Creed: A Tour of Athens (video på YT)
Engelsk dokumentar: "Antikkens storbyer: Athen" (fra MitCFU)
Intro til Antigone:"Sofokles' Antigone", Nanna Liv Elkjær Olsen
"Den græske tragedie" - Power Point
"Græsk historie og historieskrivning" - Power Point
Perspektivtekst:
Filmen "300" af Zack Snyder fra 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Iliaden
Fokus på de homeriske guder og de forskellige heltetyper og deres værdier.
Basistekst:
Homers Iliaden oversat af Otto Steen Due, 1. sang, (vers 1-427) (12 sider), 6. sang (vers 312-529) (7 sider) og 22. sang (vers 98-415) (10 sider)
Sekundærmateriale:
Wolfgang Petersens "Troy"
"Paideia", af B. Andreasen og J.F. Poulsen, 2012, s. 10-13 + s. 16-19 + s. 23-29
Perspektivtekst:
De antikke superhelte, Af Rikke Riis Livoni / Lektor i Engelsk og Oldtidskundskab på Tårnby Gymnasium og HF
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stoicisme og slaveri i det gamle Rom
Vi har beskæftiget os med stoicismens filosofi med særligt fokus på synet på slaveri.
Sekundærtekster:
Artikel fra tidsskriftet: Historie, "Slavernes Rom", nr. 1 2009, s. 58-63
"Seneca og stoicismen", s. 1-3 fra "Sprogenes verden", Rasmus Gottschalck og Marianne Terp m.fl., Gyldendal
"Seneca on Anger - Philosophy: a guide to happiness": https://www.youtube.com/watch?v=yuDAfU3uj6o
"Det hele handler ikke om dig", Niels Overgaard, People's Press 2020, s. 31-37.
Basistekster:
Senecas brev nr. 47 til Lucillus i dansk oversættelse v. Bent Christensen i "Romersk Antologi", Gylling 2006, s. 189-194 (6 sider)
Perspektivtekst:
Uddrag af "Man binder os på mund og hånd", Poul Henningsen, 1940
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Antikkens arkitektur og dens efterliv
Antikkens arkitektur og dens efterliv
Johnny Thiedecke: "Antikkens arkitektur og dens efterliv", Pantheon
Basismonumenter:
Græsk arkitektur:
Akropolis: Parthenon, Nike, Erechteion
Delphi: Tholos
Epidauros: Teatret
Romersk arkitektur:
Pantheon
Colosseum
Maison Carré
Konstantins triumfbue
Perspektiverende monumenter:
Renæssance:
Bramantes Tempietto
Palladios Villa Rotonda
Palladios Il Redentore i Venedig
Leon Battista Albertis Sant' Andrea i Mantova
Barok:
Carlo Madernas Santa Susanna i Rom
Santa Maria in Campitelli
Klassicismen/Nyklassicismen:
British Museum i London
Capitol Hill i Washington D.C.
Vor Frue Kirke
Christiansborg Slotskirke
Der vil blive eksamineret i kendte monumenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57716825304",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57716825304",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57716825304"
}