Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anne Vibeke Skaarup
Hold
2023 Ty/1 (
1g Ty/1
,
2g Ty/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Deutschland in den 30´er Jahren
Titel 3
Märchen
Titel 4
Kinder in der Erwachsenenwelt
Titel 5
Forberedelse af Berlin-sprogrejsen
Titel 6
Liebe
Titel 7
Auswandern nach Dänemark
Titel 8
Krimis
Titel 9
Berlin
Titel 10
Eksamen og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Indhold
Kernestof:
Deutschlandskarte
Velkommen til tysk i grundforløbet!
Ordbogsøvelser Los gehts.pdf
Den bestemte artikel kan I udenad til i dag.
Kig ppt´en igennem!
4. lektion - elevark til Currywurst-lektion.docx
Gibt es das - ein Museum für eine Wurst.pdf
Currywurst museum i Berlin - et anderledes museum
5. lektion - elevark, Dirndl und Lederhose .docx
Hjælpeverberne sein, haben og werden: lær det udenad! I
Helene Fischer - Ich will immer wieder dieses Fieber Spür'n
Læs: Was ist ein Schlager.docx
Oktoberfest.pptx
Medbring høretelefoner til dagens modul.
Die Prinzen - Deutschland (Official Video) (VOD)
Vi skal arbejde med elevarket i klassen, men til i dag skal I have læst de tre sange Deutsche, Deutschland og Be cool speak Deutsch.
9. lektion - elevark, einen Film drehen.docx
Sidste gang fik I en ide til en film, som opsummerer hele forløbet om Tyskland.
Artikler (kendeord) og verber (sein, haben, werden).pdf
Læs op på
Der Text heisst Der Junge.
Ingen lektie.
1. AP-eksamen fredag - info! Instruktioner til AP-eksamen 271023 - til eleven.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Deutschland in den 30´er Jahren
EKSAMEN
Tyskland i 30´erne er en periode, der er forfærdelig og fascinerende. Hvordan lykkedes det at manipulere folk helt derud til hvor der ikke er nogen vej tilbage.
Vi prøver i denne kontekst at opleve verden gennem barnets øjne, først med skolebogs propagandateksten "Der Giftpilz" og senere med et uddrag af Hans Peter Richters autofiktion om ham selv og vennen og jøden Friedrich i "Damals war es Friedrich".
Deutschland in den 30´er Jahren:
"Der Giftpilz" - Nazi-Propaganda. 1938.
Romanen "Damals war es Friedrich" - Hans Peter Richter - læstes i uddrag: Die Schlaufe, Der Ball, Treppengespräch, Herr Schneider.
Napola - filmen
Zeittafel: Judengesetze 1933-1945 (fra antologien Niederschläge, Modtryk, 1999.)
Indhold
Kernestof:
Zeittafel Judengesetze (1933-45).pdf
Velkommen til de nye elever på tyskholdet!
Arbejd selv med afleveringen til i dag, se under Opgaver.
Sætninger.pdf
Der Giftpilz - Nazipropaganda Læs side 1, ned til linje 23.
Vi arbejder på klassen med at rette fejlene i jeres skriftlige opgave fra i mandags - genitivopgaven.
1. Se note under Øvrigt indhold!
Das deutsche Jungvolk
Damals war es Friedrich: Læs Die Schlaufe til side 37, anden sidste linje - ...lächelnd.
Hoved- og ledsætninger - ordstilling.docx
Arb selv. I skal skrive 10 sætninger om kapitlet Die Schlaufe, læst til nu og oploade dem i lectio. I må gerne skrive i grupper.
Uddrag fra romanen DAMALS WAR ES FRIEDRICH.pdf
Samme lektie som til i går.
Præpositioner.pdf
Læs resten af Die Schlaufe til i dag.
1. Der Ball - læs side 42-43, som Anne læste op på klassen, og dernæst frem til side 44, midt, - "weil sie beide im gleichen Hause wohnen". Alt i alt læs side 42-44, midt.
Præpositioner.pdf.docx
Annes far, Poul, kommer - måske - forbi og fortæller om sine barndoms- og ungdomsår under 2. verdenskrig. Han var 10 år, da den startede i 1940 og 15 år, da den sluttede i 1945.
Napola - Hitlers elite - REFERAT
Uddrag fra romanen DAMALD WAR ES FRIEDRICH af Hans Peter Richter.pdf
Kapitlet Herr Schneider:
Resten af kapitlet "Herr Schneider" er læst til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Märchen
EKSAMEN
Märchen
Vi startede med en teoretisk tilgang til genren fra bogen "Gattungen" sg Helle Egendal, Gyldendal 2017.
Eventyr:
Rapunzel
Rotkäppchen
Hänsel und Gretel
Schneewittchen - vi så også tegnefilmen
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med et nyt emne - eventyr - Märchen.
Arbejd selv!
Märchen - Theorie.pdf
Rapunzel er genlæst til i dag.
Zusammenfassung von Rapunzel durch Stichwörter.docx Begriffskarte Märchen Gloser til side 61 .docx
Rapunzel
På klassen skal vi arbejde med de dobbeltstyrende præpositioner.
Læs side 62-63: Merkmale des Märchens, (=eventyrets kendetegn) som er en grundig gennemgang af det, vi lavede i timen i tirsdags.
Arbejd selv med aflevering om præpositioner.
1. Rotkäppchen er læst færdig til i dag.
Grammatik: Alles in allem (Medbring din bog!)
Rotkäppchen - Märchenkompendium - vedhæftet nedenfor:
Hänsel und Gretel - Brüder Grimm
1. Litteratur: Hänsel und Gretel - læs side 1, til og med linje 34.
Hänsel und Gretel - side 2 - 3, 111 Fragen!.docx
1. Litteratur: Hänsel und Gretel - læs frem til side 4, linje 115.
Grammatik: præpositioner
Læs Hänsel und Gretel færdig til i dag.
Nyt eventyr: Schneewittchen:
Schneewittchen Kindergeschichten - Märchen für Kinder - Gute Nacht Geschichte.
1. Grammatik:
Stichworte/-Sätze, damit man einen Referat machen kann:
1. Litteratur: Schneewittchen.
Schneewittchen Arbeitsfragen.docx
1. Litteratur: Schneewittchen: Læs eventyret færdigt. (Hvis det er for stor en mundfuld, så nøjes med at skimme det.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kinder in der Erwachsenenwelt
EKSAMEN
Kinder in der Erwachsenenwelt:
Das Miststück
Kinderspiel - kortfilm
Sonntag
Der Vater
Antonella
Indhold
Kernestof:
Nyt emne:
Medbring din grammatikbog Alles in allem.
Das Miststück.pdf
1. Alles in allem: Det possessive pronomen:
Det possessive pronomen:
Kortfilm: Kinderspiel
Kinderspiel Arbeitsaufgaben.pdf Bild 1.docx Bild 2.docx
Info om virksomhedsbesøg den 11. marts.
1. Arbejde med kortfilmen Kinderspiel, som vi så mandag: Du skal læse arbejdsopgaverne igennem, som ligger vedhæftet her nedenfor.
Antonella - novelle om pige fra Italien, der kommer til Tyskland med sin familie for at faren kan få arbejde.
Grammatik i Aia: Modalverber: Lav opgave 3-4-5 på klassen side 62-63.
Karakterevaluering fortsætter
Antonella - til i dag har I læst fra side 9 til side 12, linje 10.
Lav mundtligt referat af tekstafsnittet ud fra følgende stikord:
1. Vi skal tale om vores virksomhedsbesøg mandag.
Tefcold
Arbejde efter virksomhedsbesøget.docx
Efterarbejde med besøget på Tefcold i mandags.
1. Til i dag har I læst resten af teksten "Sonntag".
Der Vater, læs side 12-14, til og med linje 26.
Einen Referat von der Kurzgeschichte machen:
Der Vater
Lektien til i dag er at overveje, hvad I vil:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forberedelse af Berlin-sprogrejsen
Indhold
Kernestof:
Nyt emne:
Medbring din grammatikbog Alles in allem.
Das Miststück.pdf
1. Alles in allem: Det possessive pronomen:
Det possessive pronomen:
Kortfilm: Kinderspiel
Kinderspiel Arbeitsaufgaben.pdf Bild 1.docx Bild 2.docx
Info om virksomhedsbesøg den 11. marts.
1. Arbejde med kortfilmen Kinderspiel, som vi så mandag: Du skal læse arbejdsopgaverne igennem, som ligger vedhæftet her nedenfor.
Antonella - novelle om pige fra Italien, der kommer til Tyskland med sin familie for at faren kan få arbejde.
Grammatik i Aia: Modalverber: Lav opgave 3-4-5 på klassen side 62-63.
Karakterevaluering fortsætter
Antonella - til i dag har I læst fra side 9 til side 12, linje 10.
Lav mundtligt referat af tekstafsnittet ud fra følgende stikord:
1. Vi skal tale om vores virksomhedsbesøg mandag.
Tefcold
Arbejde efter virksomhedsbesøget.docx
Efterarbejde med besøget på Tefcold i mandags.
1. Til i dag har I læst resten af teksten "Sonntag".
Der Vater, læs side 12-14, til og med linje 26.
Einen Referat von der Kurzgeschichte machen:
Der Vater
Lektien til i dag er at overveje, hvad I vil:
Evt start på næste grammatikemne: stærke verber.
Fernisering på kunstværkerne fra lige før Påske.
Evaluering:
I skal arbejde selv, da jeg desværre er blevet syg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Liebe
EKSAMEN
Liebe
Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe?
Bist du eine Hexe?
Ein rotes Kleid
Gabi und Klaus
Indhold
Kernestof:
Evt start på næste grammatikemne: stærke verber.
Fernisering på kunstværkerne fra lige før Påske.
Evaluering:
I skal arbejde selv, da jeg desværre er blevet syg.
Guten Appetit.pdf
Ingen lektier!
Leserverstehen Deutsch
Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe.pdf
Liebe ist unser neues Thema:
1. Gruppenarbeit: Was machst du... Gruppenarbeit.docx
Resumee vom Text Bist du eine Hexe.docx
Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe? Doris Dörrie.
Bist du eine Hexe? Doris Dörrie - Læs side 17 - 18, linje 36 (=siden ned).
GABI UND KLAUS - die Prinzen.docx
Grammatik: opgave 4, side 71, som vi startede på timen mandag med at omskrive de stærke verber fra nutid/præsens til datid/præteritum, er gjort færdig til denne time.
1. Grammatik: stærke verber: opgave 5, sætning 1 - 4.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Auswandern nach Dänemark
EKSAMEN
Auswandern nach Dänemark - Dänemark mit deutschen Augen gesehen.
Über Auswanderung.
Særligt under coronaepidemien var der tyskere, der udvandrede til Danmark, for måske at gøre deres barndoms sommerferiemål til et permanent sted i livet.
Eleverne læser om familier, der er udvandret og om unge mennesker, der er taget til Danmark for at uddanne sig.
Tekster i forløbet:
"10 Gründe nach Dänemark auzuwandern"
"Gekommen, um zu bleiben" fra Süddeutsche Zeitung 15/7 2022.
"Erfahrungsberichte Immigration - die Erfahrung von Alex"
Max Kahrmann "Dänisch oder Deutsch?"
Bilderbeschreibung: "7 schöne Bilder aus Dänemark".
Indhold
Kernestof:
Jugendwort des Jahres 2024 - Arbeitsblatt.docx
Velkommen tilbage fra sommerferie!
Immer mehr Deutsche wandern in den Süden Dänemarks aus
Grammatik:
Gruppearbejde - skriftligt om Gekommen, ... Gekommen um zu bleiben - Hürden... Fragen.docx
1. Læse Gekommen, um zu bleiben færdig.
Grammatik: Det relative pronomen. Til i dag har I læst grundigt om konstruktionen af det relative pronomen og en præposition. Alles in allem, side 81.
Arbeitsfragen - Die Erfahrung von Alex (S 2-4).docx
Unser Thema: Auswandern nach Dänemark:
På klassen:
Die Erfahrung von Alex - læs videre til side 2, linje 53, til og med ...falls etwas unklar war..
Læs resten af Alex-teksten.
Arbejdsinstruks: I går sammen tre og tre og laver følgende:
1. Ny tekst: Max Kahrmann: "Dänisch oder Deutsch?"
Fun-oplysninger om Max Kahrmann:
Næste aflevering: Taylor Swift... vi påbegynder lige så stille i dette modul.
Læs resten af Max Kahrmann
1. Læs ekstensivt om 10 gode grunde til at udvandre til DK - linket er her:
Liebfrauenmorgen - Jan Flieger - med eksamensspørgsmål.docx
Unser neues Thema: Krimis
Liebfrauenmorgen - Arbeitsfragen.docx
Til i dag har I læst novellen "Liebfrauenmorgen" grundigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krimis
EKSAMEN
I den vestlige verden oplever vi en forøget interesse for krimier, både i litteraturen og i filmens verden. Flere podcasts er også begyndt at interessere sig for kriminalitet, og således er genren "true crime" opstået.
I dette forløb læser vi primært fiktion men via Von Schirach har vi også virkeligheden inde på livet via teksterne Einsam og Anatomie.
Forløbet starter med introduktion til genren "Krimi" via uddrag fra "Gattungen" af Helle Egendal, Gyldendal 2017.
I denne introduktion findes både læsestof og arbejdsopgaver, som tjekker op på, om eleverne har forstået teorien bag genren.
Dernæst påbegyndte vi læsningen af teksterne:
"Der einzige Zeuge" - Jan Schröter - her øvede vi også den mundtlige eksamen.
"Einsam" - Ferdinand von Schirach
"Mein neunter Mord" - Milena Moser
"Anatomie" - Ferdinand von Schirach - vi så også filmatiseringen af teksten.
Indhold
Kernestof:
KRIMIkompendium.pdf
Einsam von Ferdinand von Schirach:
Resumeet skal oploades.
Liebfrauenmorgen:
Krimis: Einsam af von Schirach - læs til side 88 nederst.
Krimis
Krimis: Mein neunter Mord: læs side 1 ned.
Prøve:
1. Arbejdsopgaver til Mein neunter Mord.docx
Mein neunter Mord, læs teksten færdig til i dag.
Anatomie Ferdinand von Schirach.docx
1. Prøve tilbage fra 22/10 og gennemgang af den.
Tysk fortsaettersprog b stx Bekendtgørelse om faget
1. Anatomie er læst til i dag. Husk også, der er gloser.
Arbejdsopgaver til Anatomie af von Schirach .docx
Arbeitsblatt zum Film.pdf
Vi skal se "Anatomie" og mødes derfor i biografen på kollegiet.
Anatomie - lav opgavearket færdigt fra den 1/11.
Der einzige Zeuge er læst til næste gang:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Berlin
EKSAMEN
Berlin
I uge 11 går turen på sprogrejse til Berlin.
Dette skal vi være godt forberedte på, således at vi ved noget om, hvad der er sket igennem tiden i Tysklands hovedstad.
Vi skal besøge stasifængslet Hohenschönhausen, samt Rigsdagsbygningen. Vi skal på en guidet rundtur på Olympia Stadion.
Vi så flg. film
* Die DDR - to teenagepiger kører rundt i tidligere Østberlin i en Trabi og taler med folk, der ved noget om fortiden.
*I Berlin - fra serien Størst ved Peter Ingemann
*Das Leben der anderen 2006 af Florian Henckel von Donnersmarck
Herudover læste vi et par "pixibøger" om tiden fra 1949 til 1989 - dannelsen af de to stater og murens fald.
Vi læste
*Mein Berlin af Reinhard Mey, 1990.
*Wir sind wir af Paul van Dyk og Peter Heppner
*Berlin 1947 - Rut Brandts erindringer
*Sonntagskleider af Gisela Gross (DDR-tiden)
* Conrad Schuhmann - der springende Soldat.
Indhold
Kernestof:
1. Instruktion til mundtlig eksamen i Tysk B
Der einzige Zeuge
Gode udtryk og vendinger:
1. Genlæs: "Der einzige Zeuge": Der einzige Zeuge - Thema Krimis.docx Forbered tanker vedr fremlæggelsen af teksten til eksamen. I skal fremlægge to og to for hinanden.
Sammensatte verber - opgaver.
Die Wende - pixi.pdf
Film fra Mit CFU - DDR:
Berlin - forberedelserne starter i dag. Læs derfor pixibogen om DDR, vedhæftet her:
Berlin:
Størst | Berlin | TV 2 Play
Reinhard Mey "Mein Berlin" (1990)
Undervisningsevaluering laves i timen.
1. Læs Mein Berlin af Reinhard Mey, 1990, intensivt. Mein Berlin - Mey 1990.pdf
Wir sind wir Paul van Dyk und Peter Heppner.
Paul van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir (Official Video)
Berlin 1947 - Rut Brandt.pdf
1. Opsamling på evalueringen af uv i tysk.
1.
Julehygge.
1. Flugten fra DDR
Ingen lektier. Vi mødes i biografen.
Afsnit
Deltagerliste til Kuppelbesøg
1. Medbring Alles in allem.
Finde jemanden, der.docx
Vi mødes i biografen på Kolle!
Das Leben der anderen - vi ses i biografen på kollegiet.
Berlin, uge 11 2025: Foreløbigt program.docx
Das Leben der anderen - hvis vi ikke er helt færdige med filmen, ser vi den færdig og samler op på primærtematikkerne og budskabet i filmen.
Prøve i tysk i Kampmannssalen.
Anne har feriefridag, og derfor arbejder I selv.
Prøve tilbage.
Opgave til dem, der er hjemme:
Program for Berlin-sprogrejsen - med forbehold for ændringer.
*De, der ikke skal af sted, kan repetere litteratur- og/eller grammatikemner, de trænger til at genbesøge. Se nedenstående links.
Karaktersamtaler fortsætter
Sonntagskleider.docx
Berlin-forberedelse + links fra i går.
1. Under 18 år - formular.
Grammatik:
Berlin - program - marts 2025.docx
Gennemgang af opgaverne til "Sonntagskleider", som vi arbejdede med fredag. Husk også at skrive referatet! ;)
Olympia Stadion
Husk jeres papir, som jeres forældre har underskrevet.
Oversigt over tiderne til oplæggene:
Når I ikke holder jeres oplæg, skal I arbejde med jeres næste skriftlige aflevering "Mein Berlin", se under "Opgaver".
Oplæg for Anne om jeres egen gruppebyvandring.
I, som ikke holder oplæg for Anne, arbejder med jeres næste skriftlige aflevering, "Mein Berlin", se under "Opgaver".
Oversigt over tiderne til fremlægningen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamen og repetition
I dette forløb forberedes eleverne til eksamen via eksamensvideo VDGB og forskellige indblik i konkrete eksamensformuleringer fra tidligere år.
Herudover genlæser eleverne emnerne og teksterne fra de forløb, vi har opgivet til eksamen, således at de får repeteret teksterne og konteksten, de er læst i, samt får systematiseret noter - analyse og fortolkning af teksterne.
Eleverne holder oplæg for mig i grupper ud fra selvvalgte tekster fra eksamensemnerne og oploader referater, anayser, fortolkninger og perspektivering til de andre, så alle kan have glæde af alles arbejde.
Oplæggene former sig som en minieksamen, så eleverne får indblik i, hvordan det foregår til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Niels holder oplæg for Anne om en rejse.
*Eksempel på eksamensspørgsmål - Junge Obdachlose.docx
Mundtligt eksamensfokus.
Her kan I finde forskellige analysemodeller til de forskellige genrer:
1. Hvilke emner igennem 1. og 2.g skal være eksamensemner?
Forskellige analysemodeller til genrerne:
Repetition - til i dag har I
Rækkefølgeliste til gruppefremlæggelser:
1. Hvornår kommer I ud til Anne? 28. eller 30/5?
Rækkefølgeliste til fremlæggelserne:
Forskellige modeller til analyse af forskellige genrer:
Gruppeoplæg for Anne om eksamensteksterne
Jeres lektie til i dag er i gruppen at have fundet ud af,
Vi mødes alle sammen først i lokale 202.
I, der ikke arbejder med oplæg læser
Vi mødes i 202.
Vi mødes i 101.
Oplæg for Anne
Jeg er desværre syg og derfor er der ingen prøve i dag.
PRØVE - se torsdag for emner.
Eksamenstræning: Vi skal se eksamensvideoen til tysk B
Eksamenstræning
Vi skal se videoen til mundtlig tysk.
Eksamenstræning.
Eksamensforberedelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133505972", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133505972", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133505972" }