Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Christina Christensen
Hold
2023 Ty/3 (
1g Ty/3
,
2g Ty/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Typisch Deutsch
Titel 2
Kindheit und Jugend
Titel 3
Reisen
Titel 4
Sport und Freizeit
Titel 5
Leben in und zwischen zwei Kulturen
Titel 6
Berlin, die Mauer, die DDR
Titel 7
Das Dritte Reich
Titel 8
Krimis
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Typisch Deutsch
Introforløb med fokus på tysk geografi og kultur. Hvilke forestillinger er der om begrebet ”typisch deutsch”?
IT-øvelse i Landeskunde. Deutschland besser kennenlernen. Fokus på tysk geografi
Hjalmar Jess: ”Dirndl und Lederhose” (Fra: Brennpunkt Deutsch”)
”Siezen und duzen” (Fra: ”Dein Deutschland“)
”Erklär’s mir – was ist ein Schlager?” (Fra: Badische Zeitung 02.05.09)
Die Deutschen in Dänemark.
Grammatik:
De bestemte/ubestemte artikler.
Sein, werden, haben - i alle tider.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier: I dag skal I lære Tyskland bedre at kende.
Ingen lektier: I timen i dag skal I lære, hvordan man slår op i og bruger en online ordbog.
Ingen lektier
Afsnit
Typisch deutsch, Siezen und duzen Text.docx
Lektie: I skal læse og forstå teksten "Siezen und duzen" - se vedhæftet dokument. Teksten handler om, hvordan man tiltaler hinanden på tysk - bruger man "De" eller "du". Medbring også høretelefoner, air pods eller lign.
Lektier: Se noterne om den bestemte/den ubestemte artikel igennem og forsøg at lære dem udenad. Vi arbejder videre med dem i dagens time.
Lektie: I skal kunne bøjningen af den bestemte/ubestemte artikel udenad. Desuden skal I læse og prøve at forstå teksten "Dirndel und Lederhose" - se vedhæftet dokument.
Dirndl und Lederhose m. gloser.pdf
Lektie: I skal færdiggøre jeres historier og tegninger om "Heidi und Thomas". I begyndelsen af timen skal vi høre jeres historier og se jeres tegninger. HUSK begge dele. Hvis den bestemte /ubestemte artikel endnu ikke sidder helt, skal I også øve dem
Lektie: I skal færdiggøre jeres analyser/præsentationer af Hansi Hinterseer og Helene Fischers sange. Inddrag og brug videoerne i analyserne. Øv desuden bøjningen af de tre hjæleverber: sein, haben og werden - i præsens/nutid. I kan se verberne her
Lektie: Vi gennemgår det udl. ark om "sein" fra sidste gang. Desuden skal I læse teksten om "Die Deutschen in Dänemark" igennem (den er ikke let - men fortvivl ej) samt besvare de fire spørgsmål på dansk. Teksten ligger på timen i tirsdags.
Lektie: Hvis I ikke blev færdige med pkt. 5 i arket med arbejdsopgaver til "Was Die Deutschen lieben", skal I færdiggøre det derhjemme.
Lektie: I får de første ca. 15-20 minutter til at færdiggøre jeres film. Derefter skal vi se dem.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kindheit und Jugend
Et kort forløb om unge mennesker før og nu med fokus på deres liv, tanker og livsvilkår. Der er arbejdet med en sang, artikler, kortfilm og film.
Kernestof
Die Prinzen: Gabi und Klaus
In Welcher Familie lebst du? (Johanna, Frank, Katharina)
In a Heartbeat (Kurzfilm)
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (film)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Ingen, men vi skal lige se nogle af filmene, I lavede til emnet "Typisch Deutsch", så sørg lige for at have jeres film med. Velkommen til de nye elever på holdet.
Die Prinzen - Gabi und Klaus (Official Video) (VOD)
Lektie: I skal gøre spørgsmålene på tysk til "Gabi und Klaus" og "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" færdige.
Lektie: I skal lave opg. 5 til "Ich habe einen Traum" - se dokumentet under timen i mandags.
Lektier: I skal kunne bøjningen af de regelmæssige/svage verber i præsens/nutid udenad.
Læs om "Johanna" i vedhæftet dokument "In welcher Familie lebst du?" In welcher Familie lebst du - Johanna Frank Katharina (9).docx
Lektie: Øv oplæsning og genfortælling af teksten om Frank. Den står i samme dokument som tekste om Johanna. Hvis I stadigvæk er i tvivl om, hvordan de svage/regelmæssige verber bøjes i sg/ental og pol/flertal, skal I lige øve disse endnu engang.
Lektie: I skal øve oplæsning og gengivelse af teksten om "Katharina" - den står efter teksten om "Frank" - se vedhæftet dokument. Det er samme dokument, som ligger på onsdagstimen i sidste uge.
Ingen lektier
Lektie: I skal færdiggøre de sidste spørgsmål til Edeka Weihnachtsspotet - se dokument under præsentationen fredag d. 1. dec,
Lektie: I skal oversætte sætningerne i dokumentet "Regelmæssige verber i perfektum/plusquamperfektum" vedhæftet timen i mandags under præsentationen. I skal være opmærksomme på, at de sætninger I oversætter til perfektum også skal oversættes til plus
Lektie: Gruppe: 1+2 har deres PPPs om Edeka-reklamerne klar til dagens time. Resten af jer øver på bøjningen af de svage verber i præsens/præteritum.
Lektie: Gruppe 1+2+3 har deres PPPs om Edeka-reklamerne klar til dagens time.
Lektie: Gruppe 4+5+6 har deres PPPs om Edeka-reklamerne klar til dagens time.
Frohes neues Jahr:)Ingen lektier: I dag skal vi se første del af filmen "Das Wunder von Bern". Vi mødes i biografen ved kollegiet. Skulle nogle elever være fraværende pga. vejret, kan I gå ind og se den første time af filmen på mit CFU.
Ingen lektier: I skal arbejde med 1. del af "Das Wunder von Bern".
Vi ser resten af "Das Wunder von Bern" færdig. Vi ser resten af "Das Wunder von Bern" færdig. De af jer, der endnu ikke har set den første time af filmen, kan se denne del på MitCfu. Filmen er tilgængelig fra mandag til onsdag.
Lektie: I Skal gøre opgaverne i dokument tre "Textwiedergabe" færdige. Dokumentet er vedhæftet timen fredag under præsentationen.
Lektier: I dagens time begynder vi på et nyt emne "Reisen". Hertil er der ingen lektir. I bedes dog genopfriske jeres noter om genitiv fra sidste gang.
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Reisen
Et forløb med fokus på det at rejse både i fysisk og mental forstand. Emnet er belyst gennem forskellige typer tekster - interview, novelle, digte, sang og film.
Kernestof:
Deutschlandlabor: Urlaub (Interview)
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise (fra: Alle Woche Wieder, red. Vita Braagaard, P. Haase & Søns forlag, 1982)
Fatih Akin: Im Juli (film)
Gro: Einmal um die Welt (fra:
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
)
It-søgning om Cro.
Erich Kästner: Besuch vom Lande
Erich Kästner: Das Eisenbahngleichnis
Indhold
Kernestof:
Lektier: I dagens time begynder vi på et nyt emne "Reisen". Hertil er der ingen lektir. I bedes dog genopfriske jeres noter om genitiv fra sidste gang.
Lektier: I skal hver især skrive 2 ord ned til de seks billeder i dokumentet, der ligger under præsentationen i sidste time. Desuden skal I lige gennemlæse jeres noter om genitiv igen.
Lektie: De af jer, der ikke fik færdiggjort og tjekket jeres email til Nina und David, skal gøre den færdig derhjemme. Jeg skal lige se dem. Derudover skal I oversætte de 5 sætninger med genitiv.
Ingen lektier: I dag skal I arbejde med novellen "Marthas kleine Reise" og genitiv
Lektie: I skal læse og forstå "Marthas kleine Reise" s. 39, l. 25 til s. 40 l. 24. I begyndte på det i timen sidste gang. Medbring "Alles in allem".
Lektie: I skal læse "Marthas kleine Reise" s. 40, l. 25- s. 41, l. 28. Øv oplæsning og oversættelse af s. 40, l. 25 til s. 41, l. 11. Medbring "Alles in allem"
Lektie: I skal læse "Marthas kleine Reise" s. 42, l. 1 til s. 43, l. 5. Øv oplæsning og genfortælling af s. 42, l. 1-20. Medbring "Alles in allem".
Test: Repetér de grammatiske emner, som vi har gennemgået indtil videre: bestemt/ubestemt artikel, genitiv, de tre hjælpeverber, regelmæssige/svagtbøjede verber. Til testen må I medbringe "Alles in allem"
Lektie: I skal læse "Marthas kleine Reise" fra s. 43, l. 6 til s. 44. l. 25. Øv oplæsning og oversættelse af s. 44, l. 3-25. Desuden skal I medbringe "Alles in allem". De af jer, der ikke lavede prøven sidste gang, skal lave den i dag. Så medbring "A
Lektie: I skal læse "Marthas kleine Reise" s., 44, l. 26 til s. 45, l. 25. Øv oplæsning/oversættelse af s. 44, l. 26 til s. 45, l. 11. Medbring "Alles in allem".
Lektie: I skal læse "Marthas kleine Reise" s. 45, l. 26 til slutningen. Øv oplæsning/oversættelse af s. 46, l. 13-25.
Lektie: I skal besvare spørgsmål 3-5 til "Marthas kleine Reise". Dokumentet med spørgsmål ligger inde under præsentationen på timen fredag. Øv også de personlige pron. på s. 52 i "Alles in allem" . Medbring også "Alles in allem" til timen.
Lektie: I skal lære de præpositioner, der styrer akk, udenad. Har man glemt, hvordan den bestemte og den ubestemte artikel bøjes på tysk, kan man også lige genopfriske dem. Karaktersamtaler
Vi mødes i biografen ved kollegiet, hvor I skal se filmen "Im Juli"
Fim: "Im Juli". Vi mødes ved skolens biograf. Da biografen ikke virkede i går, har jeg booket filmen til jer på MitCfu. I skal se de første 40 minutter af filmen derhjemme, hvis I ikke fik set den i de resterende minutter af timen. Vi håber, at biogr
Ingen lektier: I skal arbejde med filmen "Im Juli"
Vi har i dag fagdag i tysk:). Vi skal på virksomhedsbesøg til F&H. Vi går sammen fra VK kl. 9.05. Dvs. I skal møde kl. 8.30 i lokale 104. Som lektie til i dag har I søgt lidt info om virksomheden F&H. I har også overvejet nogle spørgsmål til rundvis
Lektie: I dag skal I præsentere jeres brev og video fra virksomhedsbesøget på F&H for klassen. Inden timen skal I sikre jer, at jeres brev er uploadet på lectio under mappen "virksomhedsbesøg". Sørg for at vi kan se jeres video på jeres telefon, hvi
Ingen lektier
Lektier: I skal lave opg. 5 (spørgsmål til "Das Eisenbahngleichnis" - dvs. I skal lave det spørgsmål der hedder: Eine Liste machen). Spørgsmålene står på s. 69 efter digtet - alt sammen i vedhæftet dokument.
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sport und Freizeit
Et kort forløb om sport i Tyskland belyst gennem kort interview, sang, artikler og miniserie.
Kernestof:
Deutschlandlabor: Fussball
Andreas Bourani: Auf uns
Ditlev Vetten: Wenn die Alarmanlagen ausgeschaltet werden. (fra Neue Zeiten-Neue Töne, red.....)
Leonie Gubela und Robin Köhler: Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen.
Die Dasslers: Brüder, Pioniere, Rivale (1+2)
Sport in der ehemaligen DDR
Supplerende:
German Classics: Præsentation af kendte tyske sportsfolk gennem tiden i grupper.
Indhold
Kernestof:
Fussball - Deutschlandlabor - Stimmt es, dass.docx
Ingen lektier: I dagens time ser vi på de poss. pron igen. og vi arbejder videre med emnet "Sport und Freizeit".
Test: I skal læse op på følgende grammatiske emner i "Alles in allem": Kongruens, præpositioner, der styrer akk., præpositioner, der styrer dativ og personlige pron. Til testen må I medbringe følgende hjælpemidler: "Alles in allem" samt noter og øvl
Lektier: I skal færdiggøre oversættelsen af ordene til Andreas Bouranis sang "Auf uns" - dokumentet med opgaver er vedhæftet tysktimen frdag d. 05.04. Medbring også sangen, som I fik i kopi.
Hausaufgaben: Wir sehen eure Powerpoint Präsentationen von den dänischen Sportlern/Sportlerinnen, mit denen ihr gearbeitet habt. Bitte "Alles in allem" mitnehmen.
Lektie: I skal læse teksten " Wenn die Alarmanlagen ausgeschaltet werden". Øv oplæsning og oversættelse af s. 108, l. 1-18. Medbring "Alles in allem".
Wenn die Alarmanlagen ausgeschaltet werden - text - OCR.pdf
Ingen lektier: Medbring "Alles in allem". I timen i dag gennemgår vi ordstillingen i bisætninger. Vi begynder på teksten "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen".
Ingen lektier: Vi mødes ved biografen ved kollegiet. Vi skal se en miniserie i 2 afsnit om Dassler brødrene "Die Dasslers".
Lektie: I skal se resten af "Die Dasslers" afsnit 2. I kan finde "Die Dasslers" afsnit 1 og 2 på MitCfu. Dvs. hvis i mangler at se noget af "Die Dasslers" afsnit, skal I også se den. Begge afsnit er tilgængelige på MitCfu til og ed d. 30 juni. I dage
Test - I alt grammatik, der er gennemgået indtil videre: Medbring "Alles in allem".
Ingen lektier: Men medbring "Alles in allem". I får jeres test tillbage. De elever, der mangler at lave testen, kan lave den i denne time. Desuden færdiggør vi karakteristikkerne af Adi, Rudi, Käthe og Friedl.
Hej 2gty-3: Velkommen tilbage. Jeg håber, at I har haft en god sommerferie og er klar til endnu et skoleår. Medbring venligst "Alles in allem".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Leben in und zwischen zwei Kulturen
Et forløb om det multikulturelle Tyskland med særligt fokus på unge tyskere af anden etnisk herkomst, deres liv og tilværelse i Tyskland. Emnet er belyst gennem baggrundteori, artikler, blog-indlæg, novelle, filmklip/reklame, podcast, sang og billeder.
Kernestof:
Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (fra Goethe-instituttet)
Integrationstheorie (fra: "Dein Deutschland", Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt)
Redditpost
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (1983)
Beskrivelse af billeder og analyse af reklame mod racisme.
Shirin David: Bramfeld Storys (2021)
Sengul Geschichte - Die Frau, für die eine Aktenteasche Freiheit ist" (uddrag af podcast fra Pocast serie: Die Überlebenden nr. 18 - de første ca. 20 minutter)
Alltag mit Allah: (Skriftlig afl. i ....)
Supplerende:
Kulturbingo
Der Bevölkerung mit MigrationshintergrundBpB (2024) (Bundeszetrale für politische Bildung 2024)
Einbügerungstest
Canan Büyrü :"Macht der Kulturen", Teil 1. (2005) Skimmet
Indhold
Kernestof:
Lektier: I skal lære remsen om modalverber/mådesudsagnsord udenad: dürfen, können, mögen, mussen, sollen, wollen. Desuden skal I kunne bøje "dürfen" og "können" udenad i præsens/nutid. Medbring "Alles in allem". Medbring hørebøffer.
Lektier: I skal øve remsen med modalverberne: dürfen, können, mögen. müssen, sollen, wollen: Tilm dagens time skal I kunne bøje dürfen, können og mögen i præsens/nutid.
Lektie: I skal kunne remsen med modalverber: dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen. Desuden skal I kunne bøje "müusen" i præsens/nutid. Læs og forstå desuden kap. 2 om "Integrationstheorie" og se på tegningerne på s. 6 og 7 i det udl. "Leben
Lektie: I skal øve remsen med modalverber: dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen. Desuden skal I kunne bøje verbet "sollen" udenad i præsens. Læs og forstå artiklen (ikke oversæt) "Bevölkerung mit Migrationshintergrund" (pa. 3, s. 9-11) i det
Lektie: I skal beskrive billede 3 på s. 21 i kompendiet (ligesom I har beskrevet de to forgående). Desuden skal I læse kap. 4 "Redditpost" på s. 12 i kompendiet. Slå de nummerede gloser op, som mangler og skriv dem på nede i fodnoten.
Lektie: I skal læse Birol Denizeris "Das verlorene Gesicht" s. 13-14, l. 34 i kompendiet (kap. 5). Øv oplæsning/oversættelse af s. 13, l. 1-18). Øv stadigvæk remsen om modalverbr: dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen.
Lektie: I skal læse resten af Birol Denizeris "Das verlorene Gesicht". Øv oplæsning/oversættelse s. 14, l. 42-46 og s. 15 l, 56-64.I skal desuden have godt styr på teksten "Alltag mit Allah", som der prøves i fredag".
Lektie: Test: Som forberedelse til testen skal I gennemarbejde - altså læse og forstå artiklen "Alltag mit Allah", som ligger under "opgaver". I får nogle opgaver til testen af samme type, som dem i tidligere tests. Jeg medbringer teksten i kopi til
Lektie: I skal øve modalverberne i præsens/nutid: dürfen, können, mögen, müsssen, sollen, wollen. I dagens time gennemgår vi "dürfen" i præteritum. Derefter skal vi færdiggøre Birol Denizeris "Das verlorene Gesicht". Medbring "Leben in und zwischen z
Lektie: I skal finde ud af, hvordan Sanyies/Sanjes udsagn i den allersidste sætning (dvs. den sidste sætning i "Das verlorene Gesicht") skal forstås samt lære bøjningen af modalverbet "dürfen" udenad i præteritum. Medbring "Das Leben in und zwischen
Lektie: I skal lære bøjningen af modalverbet "können" i præteritum udenad. Hvis I stadigvæk ikke kan bøje modalverbet "dürfen" i præteritum udenad, skal I også øve bøjningen af dette verbum. Medbring jeres "Das Leben in und zwischen zwei Kulturen" ko
Lektie: I skal øve bøjningen af modalverbet "mögen" i præteritum. Kan I ikke bøje modalverberne "dürfen" og "können" endnu, skal de også øves. Vi arbejder videre med "Bramfeld Storys". Medbring Das Leben in und zwischen zwei Kulturen"-kompendium, kla
Lektie: I skal oversætte det stykke af "Bramfeld Storys", som I gruppevis blev tildelt i timen i fredags. Dvs. vi starter med at oversætte sangen, før der skal arbejdes med den. Medbring "Leben in und zwischen zwei Kulturen" kompendium, udl. kladdehæ
Lektier: I skal færdiggøre de to spørgsmål til Shirin David, som I begyndte på i sidste time. Derudover fortsætter vi med bøjningen af modalverbet "mögen" i præteritum. Medbring "Leben in und zwischen zwei Kulturen"- kompendium, ud. kladdehæfte og "A
#18 Die Überlebenden
Afsnit
Lektie: Forberedelse til test: Til testen skal I lære følgende gloser udenad: Auf dem Bild /på billedet, links/til venstre, rechts/til højre, im Hintergrund/i baggrunden, Im Vordergrund/ i forgrunden, balancere/balancieren, line/Seil (N), linedanser
Lektie: I skal øve bøjningen af "mögen" i præteritum/datid. Vi fortsætter med "Sengüls Gesichte". Medbring "Das Leben in und zwischen zwei Kulturen"-kompendium, udl. arbejdshæfte og "Alles in allem".
Lektie: I dagens time hører vi resten af "Sengüls Geschichte....". Øv bøjningen af modalverbet "müsse i præteritum. Medbring "Das Leben in und zwischen zwei Kulturen"-kompendium, udl. kladdehæfte og "Alles in allem".
Lektie: I skal færdiggøre punkt 8.5 - sp. 1+2 på s. 40 i "Das leben in und zwischen zwei Kulturen" kompendium: 1) welche Integrationstypen spielen für diesen Text eine Rolle; 2) Wie passt der Text zum Thema "Das Leben in und zwischen zwei Kuturen"?
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Berlin, die Mauer, die DDR
Et forløb om Berlin under den kolde krig med særligt fokus på bygningen af muren, levevilkårerne i DDR samt på Stasi og deres overvågning af befolkningen. Emnet er belyst gennem forskellige former for tekster - noveller, digt, film, internetsøgning og billeder. Emnet er læst i forb. med en sprogrejse til Berlin i april 2024.
Kernestof:
Gisela Gross: Sonntagskleider (fra: Berliner-Porträt, Susanne Vestergaard, Systime 1986.)
Logo erklärt: Was war die DDR?
Roland Suso Richter: Der Tunnel, film, (2001).
Auf den Spuren der Berliner Mauer - It-søgning
Der Springende Soldat: Analyse af billlede og historie om Conrad Schumann.
Volker Ludwig: Hinter der Mauer (fra: Alles klappt)
Florian Henckel von Donnersmark: Das Leben der Anderen, film (2006)
Gruss aus Berlin: Skriftlig opg. baseret på to billeder af muren fra 1961 og 1989.
Elk Waldmann: Plötzlich ist alles ganz anders (Fra: Berlin - Hauptstadt und Metropole, red. Ove Rimi Andersen et al., Munksgaard 1992). (Lavet som skriftlig opgave)
Hjælpemidler:
Tysk grammatik: Alles in allem
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Ingen lektier: I dagens time begynder vi på et nyt emne: Berlin, die Mauer, die DDR. Medbring jeres udl. kladdehæfte samt "Alles in allem".
Test i modalverber + wissen. I skal øve bøjningen af modalverber i præsens og præteritum. I må gerne medbringe og bruge "Alles in allem"
Lektier: I skal læse og forstå Gisela Gross' "Sonntagskleider" - se vedhæftet tekst. I dagens time får I udl. et kompendium til emnet "Berlin, die Mauer, die DDR"De elever, der mangler at afvikle testen fra sidste uge, skal afvikle den i dag, så medb
Lektie: I skal oversætte gloserne fra "Gisela Gross' "Sonntagskleider på s. 6 i kompendiet samt skrive et referat af teksten, hvor gloserne bruges. Skriv venligst referatet på linierne under gloserne på s. 6 i kompendiet, så jeg hurtigt kan se det i
Ingen lektier: Vi skal se filmen "Der Tunnel", så vi må se den i et klasselokale, vi ellers skulle være i.
Ingen lektier: Vi fortsætter med at se filmen "Der Tunnel". De af jer, der var fraværende i dagens time, kan gå ind på CFU fra i dag og se de næste 70 minutter af filmen.
Ingen lektier: Vi skal se resten af "Der Tunnel". Derefter skal vi arbejde med filmen. Elevsamtaler
Ingen lektier: Medbring det udl. kompendium "Berlin, die Mauer, die DDR" og "Alles in allem".
Ingen lektier: Medbring "Berlin, die Mauer, die DDR-kompendiet og "Alles in allem". I dagens time skal vi arbejde med billedet af "Der springende Soldat" samt bøjningen af uregelmæssige/stærke verber.
Lektier: I skal øve bøjningen af følgende verber i præsens/præteritum: laufen - se "Alles in allem" under uregelmæssige/stærktbøjede verber.I timen skal vi desuden lave en søgning på Berlin-muren + beskrive to billeder.
Lektier: Lektie: I skal læse digtet "Hinter der Mauer" i jeres kompendium. Medbring også jeres "Alles in allem", da vi vil arbejde med uregelmæssige/stærke verber. Forhåbentlig får I test tilbage. De af jer, der ikke har afviklet testen endnu, skal a
Film: Vi skal se filmen "Das Leben der Anderen" - men desværre ikke i biografen. Reminder: Betalingsfristen for indbetaling af sidste rate til Berlin-turen er den 10. jan. 2025.
Film: Vi skal se filmen "Das Leben der Anderen" - men desværre ikke i biografen.
Ingen lektier: Medbring "Berlin, die Mauer, die DDR" kompendium og "Alles in allem". Vi skal se resten af "Das Leben der anderen" og arbejde med filmen. Udfyld liste til Berlin-turen.
Lektier: Karakterisér karakterne i "Das Leben der Anderen" - I blev inddelt i nogle grupper, hvor I skulle karakterisere et par karakterer sidste gang. Medbring også "Alles in allem"NB: De sidste elever skal udfylde liste til Rigsdagen.
Lektie: I skal læse den sidste tekst "Plötzlich ist alles ganz anders" i jeres kompendium. Medbring også gerne "Alles in allem".
Vi arbejder videre med teksten "Plötzlich ist alles ganz anders". Medbring kompendium og "Alles in allem".
Øv bøjningen af verberne fra sidste gang - se under præsentationen onsdag. Medbring "Alles in allem". Vi arbejder videre med de uregelmæssige/stærke verber.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Das Dritte Reich
Et forløb om Det Tredje Rige med særligt fokus på nazisternes ensretning af det tyske samfund, deres opdragelse af unge mennesker samt deres syn på jøderne. Emnet er belyst gennem analyse af noveller, artikler, plakater og film.
Kernestof:
Einstieg: Deutsche Geschichte zwischen 1933-1945
Tilde Michels: Freundschaftsringe (fra: Kursgeschichten - einmal anders, red. Ursula Hermes, Systime 1995)
Ernst Hiemer: Herr Doktor, lassen Sie mich bitte in Ruhe" (fra: Wie war's. Ein Jahrhundert wird besichtigt,red. G. Christensen m.fl, Gads forlag 1997.)
Dennis Gansel: Napola, 2004, (film)
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? (fra: Berlin - Hauptstadt und Metropole, red. Ove Rimi Andersen et al., Munksgaard 1992)
Supplerende materiale:
Maggie Peren: Der Passfälscher (2022) film
Artikel über "Der Stürmer" - skimmet
Arbejdsspørgsmål til artikel om "Bücherverbrennungen" på (https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/politik/begriffe/buecherverbrennung/).
Was waren die Napolas:....
Analyse af Wahlplakate, Werbeplakate für BDM und HJ, antisemitische Karikaturen
Hjælpemidler:
Tysk grammatik: Alles in allem
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Lektie: I skal læse og forstå Tilde Michels "Freundschaftsringe" s. 74-76, l.14.
Lektie: I skal læse og forstå "Freundschaftsringe" s. 7, l. 140 til s. 9, l. 183 i kompendiet (ikke i teksten på lecio). Medbring udl. kompendium, kladdehæfte og "Alles in allem".
Lektie: I skal læse og forstå resten af teksten "Freundschaftsringe" i jeres "Das Dritte Reich"-kompendium. Medbring kompendium og kladdehæfte. De elever, der ikke skal besøge Stasi-fængslet Hohenschönhausen om torsdagen på arbejd-selv dagen, skal sk
Sprachaufgaben Berlin - 2025.docx
Evt. program i kopi/opgave til elever, der ikke skal med.Lektie; I skal skimme og prøve at forstå vedhæftet link om "Bücherverbrennungen" samt besvare spørgsmålene hertil i kompendiet.
Bücherverbrennung - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Lektie: Vi fortsætter med afsnittet "NS-Kunst - Entartete Kunst" i jeres kompendium. Medbring "Das dritte Reich"-kompendium, udl. kladdehæfte og "Alles in allem".
Gerade auf LeMO gesehen: LeMO Das lebendige Museum Online
Lektie: I skal læse og forstå "Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe" s. 31-32, l. 42. i jeres "Das Dritte Reich"-kompendium. Medbring kompendium, udl. kladdehæfte samt "Alles in allem".
Lektie: I skal læse resten af teksten "Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe" i jeres kompendium. Medbring kompendium, udl. kladdehæfte og "Alles in allem".
Lektie: I skal læse halvdelen af teksten "Was braucht der Jud ein Klavier? dvs. lnie 1-30 " i "Das Dritte Reich" kompendiet.
Lektie: I skal læse og forstå resten af artiklen "Was braucht der Jud ein Klavier?" i kompendiet. Medbring kompendium, udl. kladdehæfte og "Alles in allem".
Lektie: I skal lave punkt 7.1. om Napola-skolerne i "Das Dritte Reich kompendium" (s. 20). I skal besvare 5 spørgsmål til, hvad Napola er. Skim teksten i vedhæftet link mhb. på at finde svarene. Vi gennemgår spørgsmålene, inden I skal se filmen.
Napola - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Ingen lektier: Vi ser resten af "Napola" færdig. De elever, der er fraværende pga. ekskursion, kan se filen på "Mitcfu", hvor filmen er tilgængelig allerede fra onsdag og som udgangspunkt til og med fredag.
Lektie: I skal lave opg. 7.4 på s. 23 i "Das Dritte Reich kompendiet. Medbring også "Alles in allem"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krimis
Et forløb om krimier med fokus på såvel de traditionelle som de mere utraditionelle. I forb. med gennemgangen af emnet er der læst noveller, uddrag af læs-let krimier og set film.
Kernestof:
Merkmale des Krimis
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen. (Fra: Dein Deutschland, Systime)
Milena Moser: Sonnenbrand (Fra: Litteratur um die Jahrtausendwende, Lone Häckert et al, Kaldeiscope, 1999.)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (film)
Angelika Mechtel: Marthas Kleine Reise (fra: Alle Woche Wieder, red. Vita Braagaard, P. Haase & Søns forlag, 1982) - Teksten er egentlig læst i forb. med emnet "Reisen", men den er også blevet inddraget i forbindelse med emnet her.
Bluttat in Wineden (skriftlig opgave)
Indhold
Kernestof:
Lektie: I dagens time starter vi et nyt og kort tema, der hedder "Krimis". I skal læse og forstå krimien "Liebfrauenmorgen" - se vedhæftet tekst. Medbring også "Alles in allem". I får udl. et minikompendium til emnet i næste uge.
Jan Flieger - Liebfrauenmorgen - Text.docx
Ingen lektier: Medbing "Alles in allem". Vi skal arbejde med de løst sammensatte verber.
Lektie: I skal lave øvl. I skal læse s. 1-2 af Milena Moser teksten "Sonnenbrand" - se vedhæftet dokument. Teksten skal I senere lave en præsentation af.
Lektie: I skal læse resten af Milena Mosers "Sonnenbrand" i udl. kompendium eller i dokument på timen onsdag. Samtidig med at I arbejder videre med teksten, afholder jeg på baggrund af podcast fra Berlin-turen samtaler med følgende grupper nedenfor,
Test på timen: emner: Uregelmæssige/stærkt bøjede verber samt ordstilling i hoved-og bisætninger og enkelte sætninger i løst sammensatte verber.: I må medbringe "Alles in allem" samt jeres papir og noter om uregelmæssige/stærkt bøjede verber.
Sarah - samtale på baggrund af Berlin-opgaver
I får timen til at arbejde med afleveringen til "Bluttat in Winneden", så I skal have læst teksten igennem og lavet noget af forarbejdet. Den ligger under den relevante opgave på lectio.
Samtaler på baggrund af Berlin-podcast Sofie og Julie: 8.05-8.15 Katrine, Anna Alberte, Alberte, Sofie: 8.15-8.30
Lektie: I skal læse og forstå "Merkmale des Krimis" i jeres kompendium - side 3-7 samt lave øvelserne i forbindelse dermed på s. 7-8. Derefter skal vi se kortfilmen "Anatomie" og arbejde med den. I får også jeres test tilbage.Test tilbage.
Læs afsnittet om relative pron. i "Alles in allem" 79-80. Lav øvl. 1+2
Vi gennemgår øvl. - se hvilke på første modul.
Lektie: I skal færdiggøre øvl. 5 om "fastsammensatte verber" på s. 78 i "Alles in allem. I samme bog skal I læse den grønne boks om passiv på s. 29. Der er ikke øvl. til passiv-delen, men jeg har en øvelse med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133523597", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133523597", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133523597" }