Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/6 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lea Albæk Schmidt
Hold
2023 Ty/6 (
1g Ty/6
,
2g Ty/6
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb - Typisch Deutsch
Titel 2
Liebe
Titel 3
Sport (EKSAMEN)
Titel 4
Reisen
Titel 5
Trends und Lebensstile
Titel 6
Leben in und zwischen zwei Kulturen (EKSAMEN)
Titel 7
Berlin, die Mauer und die DDR (EKSAMEN)
Titel 8
Krimis, Verbrechen und Schuld (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb - Typisch Deutsch
Eleverne introduceres til tysk kultur.
Der samles op på hjælpeverber og artikler.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk i gymnasiet!
Grundforløb tysk samlet 2023.pdf
Husk at tage noget rødt på :-)
DRUCK Liebe ist alles.docx
https://www.dailymotion.com/video/x82foe4
Medbring kompendiet.
Fakten über Dänemark und Deutschland.docx
Vi samler op på øvelse 2-4 s. 29-30 om verbet sein, så sørg for, at du har lavet dem derhjemme. Øv bøjningen af artikler og verbet sein derhjemme.
https://youtu.be/S3SQyAmcG_Y?si=3cQfqHs8pi690y2k
Medbring høretelefoner, du kan bruge til din computer.
Øv dig på de bestemte og ubestemte artikler.
http://www.sproglinks.dk/filarkiv/haben-nutid.htm
Grundforløb tysk samlet 2023.docx
Billede af grupperne
Billede af opgave 7
Pigens taske er rødBordets farve er brunVi købte Annas gaveOversæt de sidste sætninger fra i går. (Obs på genitiv)
De-hyppigste-2-ordsforbindelser.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Liebe
Tekster
In a Heartbeat (kortfilm uden tale)
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
Amour
Artikler
Hjælpeverber
Transparente ord (ord, der lyder som danske)
Svage verber
Genitiv
Indhold
Kernestof:
In a Heartbeat I.docx
Quizlet - Liebe
Husk at skrive navn i jeres bog. Læs i Alles in allem s. 32-33.
Hvad er stammen af følgende 13 verber?
Oversæt og analyser til i dag følgende sætninger:
Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte.pdf
Sæt dig sammen med denne gruppe:
Sæt dig sammen med samme gruppe fra i går:
Læs til s.23 Zeile 20 i teksten "Vom Ritter..."
Vom Ritter Geschichte Teil 1.docx
Ugens gruppe
Læs til og med s. 24 i "Vom Ritter".
Sætningsanalyse.pdf
Ugens tyskgruppe
Medbring Alles in allem!
Amour - Rammstein.docx
Finde das Lied "Amour" von Rammstein auf Youtube oder Spotify. Wie gefällt dir das Lied?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sport (EKSAMEN)
Wir haben uns mit Sport in verschiedenen Zusammenhängen beschäftigt: Sport als Fan-Erlebnis, als Mannschaftssport, als Extremsport, als ein Teil des Alltags und als Erholung.
die politische Seite des Sports.
Kernestof:
Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen - Krehan K & Stammerjohann, K. I Systime: "Wer bin ich: Sport und Identität". 2020.
"Was ist Subkultur?" - Krehan K & Stammerjohann, K. I Systime: "Wer bin ich: Sport und Identität". 2020.
80 Millionen (EM-Version) - Max Giesinger. 2016.
Adidas versus Puma: Die Geschichte der Dasslers - www.heute.de. 04.04.2015.
"Sport in der ehemaligen DDR" - Wolfgang Schmidt. 1988.
"Heidi heisst heute Andreas" - fra "Sechzehn -Textbuch (2003). LR-uddannelse
Filmserie af to afsnit: "Die Dasslers"/Brødrene Dassler (CFU). En episode på klassen og en som aflevering.
Faglige mål:
- Texte und Videos besser verstehen - Vokabular ausbauen
- nuanciert über Texte und Videos reden
- Texte und Videos selbständig präsentieren
- Eigene Ansichten ausdrücken
Digitale Wörterbuch:
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Kompendium_ Sport.pdf
Kompendium_ Sport.docx
Ved timens start opretter jeg et møde på TEAMS, så jer derhjemme kan følge lidt med.
Jeg har glemt at give lektier for, men sidste gang arbejdede vi med side 4-6 i kompendiet.
Quizlet
Genitiv repetition.docx
Lies den Rest des Textes "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen"
Vi samler op på genitivøvelsen fra sidste gang.
Sæt jer i følgende grupper
Opgaver til ordstilling.docx
image.png
Tag Alles in allem med :-)
Oversæt nu følgende hovedsætninger, lav dem dernæst om til ledsætninger efter mønsteret:
Ugens tyskgruppe
Lese zu Hause Seite 23-24 (til og med "Trennung der Brüder") im Text "Adidas versus Puma: Die Geschichte der Dassler".
I kan sætte jer på de pladser, I har lyst til.
Vi mødes i biografen.
Jeg går over til biografen fra foran lokale 110 kl. 07.55 :-)
Vi så i fredags de første 103 minutter af Brødrene Dassler (1). Hvis du ikke var i skole, kan du finde afsnittet på mitCFU.dk, hvor du kan logge ind med UniLogin. Vi starter timen med at se afsnittet færdigt.
Tag Alles in allem med!
Præpositioner (dobbeltstyrende).docx
Hej alle. Jeg afventer et vigtigt opkald - hvis jeg ikke er ved jer, når timen går i gang, så må I gerne begynde med opgaverne 6.1.2 og 6.1.3 i kompendiet :-)
Lies den Rest des Textes "Heidi heisst heute Adreas" zu Hause.
Sport Übersicht .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Reisen
Tekster:
Ferienplanung
Marthas kleine Reise
Tschick
Schwarzfahrer
Grammatik: Substantivers køn, personlige pronominer og mere arbejde om ordstilling og præpositioner
Indhold
Kernestof:
Martin Suter - Ferienplanung Text + Aufgaben.docx
Substantivers køn + øvelse.docx
Hvis du ikke var til timen, så skal du læse teksten "Ferienplanung" til i dag.
Minlæring
Marthas kleine Reise Text.pdf
Opgave med overført betydning er lektie.
Informationer om mandag!
Alt efter om du lavede grammatik eller læste i timen, kan du se, her på lektien, hvad du skal nå til i dag.
Vi mødes 08.45 foran AC Hydraulic på Fanøvej 6.
Vi starter med at se videoer fra jeres besøg ved AC Hydraulic.
Quizlet
Minlæring - Personlige pronominer
Spørg og svar - wie geht es dir.docx
Se disse to trailere derhjemme som lektie til i dag og svar på spørgeskemaet "1gTy6: Hvilken film?:
I skal have set "Tschick" til i dag (afholdes i ferien). Du kan finde filmen på CFU. Hvis der er problemer, så skriv, så får jeg den lånt igen.
TSCHICK als Heldenreise.docx
Marthas kleine Reise Text.docx
Læs i Marthas kleine Reise.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Trends und Lebensstile
Wir haben einfache Texte über Jugendliche in Deutschland gelesen. Wir haben auf verschiedene Lebensumstände und Familientypen fokussiert und miteinander verglichen. Anschliessend haben wir einige Texte und Videos über jugendliche Trends und Lebensstile behandelt: Cosplay, Punks, Freerunning.
Tekster:
4 korte tekster om livsstile:
1. Marius, 21, Freerunner
2. Roman, 23, Heimhelfer , Mülltaucher und Öko-Pionier
3. Britt T., 23, Cosplayerin
4. Chris, 19, Dorfpunk
Faglige mål:
Textverständnis und Texte mit anderen Texten vergleichen.
- Mit Schlüsselwörtern arbeiten - Textverständnis
- Aussprache üben
- Resümieren üben
- Texte miteinander vergleichen
- Eigene Ansichten ausdrücken
Grammatik:
Possesive pronominer
En smule ekstra arbejde med udenadslære, som rækker tilbage til tidligere grammatiske emner.
Digitale Wörterbücher:
ordbogen.com
ABC ordbogen
Indhold
Kernestof:
Trends und Lebensstile.docx
Minlæring - Possessive pronominer
Text A - Arbeitsfragen.docx
Grossstadt Dorf Dialogübung.docx
Det er lektie at se "Im Juli" færdig til i dag. I kan finde en på CFU.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Leben in und zwischen zwei Kulturen (EKSAMEN)
Et forløb om det multikulturelle Tyskland med særligt fokus på unge tyskere af anden etnisk herkomst, deres liv og tilværelse i Tyskland.
Kernestof:
„Integrationstheorie“ (Fra: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)
Birol Denizeri: Das verlorene Gesicht (fra: Wir sind KInder einer Erde, H. Wamsler et al., Systime 1985)
Shirin David (2021): Bramfeld Storys (https://www.youtube.com/watch?v=9wpqZtIeSks) første halvdel af sangen.
Udsnit fra Podcasten "Mordlust" episode 18 "Die Überlebenden" fra ca. 05.32-7.35 (Paulina Krasa og Laura Wohlers)
Matthias Klein: Alltag mit Allah (fra: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/10/0,3672,5269514,00.html (red.)) behandlet som aflevering.
Supplerende stof:
BpB (2024): Bevölkerung mit Migrationshintergrund
Hjælpemidler:
Tysk grammatik: Alles in allem
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Wortschatz
Medbring Alles in allem
Titel
Migration_kompendie_2024.pdf
Migration_kompendie_2024.docx
Undervisning foregår virtuelt. I kan vælge at deltage hjemmefra, hvis I kan nå ind på skolen til 2. Modul. Hvis ikke, kan I være i Pav4. Vi arbejder med modalverber og lidt med en tekst fra kompendiet. Øv remsen med modalverber.
1) Kan du svømme?2) Kan I se hende?3) Hvornår kan De komme?4) Hvad man ikke ved, kan man lære.5) Jeg kan komme kl. 5.6) I kommer bare, når I kan.
Join conversation - TEAMS
Link til virtuel time
Minlæring
Vi samler op på opgave 2.3, der omhandlede teksten "Bevölkerung mit Migrationshintergrund", så sørg for, at du har stikord til alle 7 spørgsmål.
Øv bøjningerne af dürfen, können og mögen i præsens.
Minlæring - modalverber
Alle tager høretelefoner med og deltager i TEAMSmødet fra egen computer - og I tænder kameraet :-)
Lektien til i dag er at være færdige med modalverbumøvelserne på MinLæring og at have læst og forstået hele teksten "Das verlorene Gesicht".
1. Woher kommt Saniye?
Læs bøjningerne af modalverberne i præteritum (Aia s. 60)
Arbejde med aflevering. Sørg for at have lavet "afleveringen" derhjemme.
Medbring Alles in allem, jeres kompendium og noget at skrive med.
Vi genbesøger "Alltag mit Allah", men vi arbejder også med kompendiet i dag.
Medbring noget at skrive med, som har en anden farve, end det du skrev med sidst.
Vend tilbage til teksten "Das verlorene Gesicht" om Saniye/Sanje og besvar spørgsmålene:
Prøven kommer til at ligne forrige aflevering.
Indhold af prøven:
Medbring kompendie, alles in allem, computer, aflevering og andre noter.
Find de steder i teksten, der kunne være relevant for emnet "Leben zwischen zwei Kulturen".
Frivillig lektie: Læs Sengüls historie igen og se, om du nu (med den viden, du har), har nemmere ved at forstå teksten.
Prøver tilbage
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Berlin, die Mauer und die DDR (EKSAMEN)
To modulers arbejde med at oversætte videoundertekster til en udstilling i de naturvidenskabelige fag.
Et forløb om Berlin under den kolde krig med særligt fokus på bygningen af muren, levevilkårerne i DDR samt på Stasi og deres overvågning af befolkningen. Emnet er belyst gennem forskellige former for tekster - noveller, digt, film, internetsøgning og billeder. Emnet er læst i forb. med en sprogrejse til Berlin i april 2024.
Kernestof:
Gisela Gross: Sonntagskleider (fra: Berliner-Porträt, Susanne Vestergaard, Systime 1986.)
Logo erklärt: Was war die DDR?
Roland Suso Richter: Der Tunnel, film, (2001).
Auf den Spuren der Berliner Mauer - It-søgning
Der Springende Soldat: Analyse af billlede og historie om Conrad Schumann.
Volker Ludwig: Hinter der Mauer (fra: Alles klappt)
Florian Henckel von Donnersmark: Das Leben der Anderen, film (2006)
Elk Waldmann: Plötzlich ist alles ganz anders (Fra: Berlin - Hauptstadt und Metropole, red. Ove Rimi Andersen et al., Munksgaard 1992).
I slutningen af skoleåret har vi læst digtet: Erich Kästner (1928): "Besuch vom Lande".
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Find ud af, hvor der står noget om uregelmæssige/stærke verber i Alles in allem.
image.png
Giesela Gross - Sonntagskleider.docx
Medbring tekst fra sidst.
simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
Læs derhjemme teksten "Sonntagskleider" igen.
Ingen lektier: Vi skal se filmen "Der Tunnel".
Efter aftale ser vi første halvdel af filmen på timen - resten er en del af næste aflevering.
Efter aftale har du set resten af "Der Tunnel" derhjemme til i dag (en del af afleveringen). Vi så til 1:06
170+ deutsche Zungenbrecher
Personencharakteristik - Der Tunnel.docx
Berliner Mauer Online
Das Wichtigste zur Berliner Mauer
Grenze | Chronik der Mauer
Welche von den folgenden Wörter passen zur Stimmung des Bildes "Springender Soldat"?
Medbring meget gerne småkage-udstikkere!
Obs: Frist for indbetaling af sidste beløb til sprogrejsen er 10. januar!
logo! erklärt Was war die Stasi ZDFmediathek
Overvej, om du vil være med til "Rejsen gennem Europa", hvor vi på skolen har besøg af folkeskoleelever.
Allgemeine Fragen (Generelle spørgsmål)
Brug lige 5-10 minutter på at huske tilbage på filmen. Hvad handlede den om? Hvilke personer er vores hovedpersoner?
1 computer pr bord. Tag alles in allem med.
Tekster til oversættelse
Opsamling af spørgsmål til "Das Leben der Anderen"Tider til opsamling:
Fortsat arbejde med undertekster.
Berlin, die Mauer, die DDR- kompendium_2024.pdf
Send mig jeres oversættelser, hvis I ikke har gjort det.
Tag jeres kompendium til Berlin, die Mauer und die DDR med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Krimis, Verbrechen und Schuld (EKSAMEN)
Dieses Thema handelt von Verbrechen und Schuld. Verbrechen in der realen Welt. Wir haben auf die Motive und die Taten der Täter fokussiert und sie mit einander verglichen. Wir haben den Begriff "Schuld" diskutiert. Wenn relevant haben wir auch die sozialen und die gesellschaftlichen Hintergründe der Verbrechen wie z.B. Vergangenheitsbewältigung behandelt.
Gattungen: Krimi
Texte:
Jan Flieger (2010): "Liebfrauenmorgen"
Einsam - Ferdinand von Schirach. Aus "Schuld". Tyskforlaget 2013.
DNA- Ferdinand von Schirach. Aus "Schuld". (FILM)
"Vergangenheitsbewältigung- Einstieg" - uddrag fra Systimes Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute.
Trotzdem Mein Grossvater - Kurt Kistner (1989) - Fra Systimes Niemals vergessen.
Terror - Ihr Urteil - Ferdinand von Schirach. 2016. (FILM)
Faglige mål:
Analyse und Interpretation von Texten. Personencharakteristik. Thema erklären. Die Botschaft erklären.
Mit Wörtern und Wendungen arbeiten, die mit dem Thema verbunden sind.
Hörverstehen üben.
Texte und Filme mündlich präsentieren.
Eigene Ansichten ausdrücken.
Grammatik
Repetition af grammatik.
Digitale Wörterbuch:
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Minlæring - relative pronominer
Medbring billetter/bonner fra museumsbesøg eller evt. udskrift fra egen konto, så jeg ved, hvem der skal have penge tilbage.
Brug 20 minutter derhjemme på Minlæring om sammensatte verber: Minlæring
Medbring Alles in allem (vi skal lave lidt øvelser herfra)
Medbring Alles in allem.
Læs i "Einsam" S. 13 linje 23 til S. 14 linje 39 (øverst).
Krimis, Verbrechen und Schuld.pdf
Lav sætningsanalyse på følgende sætninger:
Til dem, der var fraværende sidste time: Læs resten af "Einsam".
Quizlet - Krimis, Verbrechen und Schuld
Til de, der ikke var der, da vi læste siderne om "Vergangenheitsbewältigung" i kompendiet, er disse lektier til i dag.
Læs også tekst 6: Trotzdem mein Grossvater linje 1-16.
Vi mødes i biografen.
Jeg tager min Ipad med, så I kan airdroppe, hvis andet driller.
Ordstilling og stikord til film.docx
Prøve
Overvej hjemme om du synes, at Lars Koch er skyldig eller uskyldig - og hvorfor? Vi stemmer anonymt på klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133536368", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133536368", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133536368" }