Viborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Viborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Viborg Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Dorthe Bjerregaard Kristensen
Hold
2023 Ty/5 (
1g Ty/5
,
2g Ty/5
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb - Landeskunde
Titel 2
Sport - EKSAMEN
Titel 3
Songs mit Haltung oder Ohrwurmcharakter
Titel 4
Traditionelle und moderne Märchen - EKSAMEN
Titel 5
Das Dritte Reich - EKSAMEN
Titel 6
Das geteilte Deutschland und die Wende - EKSAMEN
Titel 7
Krimis, miniforløb - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb - Landeskunde
Indhold
Ordbogsøvelser
Redeübungen
grammatiske øvelser
Deutsche Speisen
Typisch Deutsch
Deutsche Marken
Siezen und duzen:
https://www.youtube.com/watch?v=R7DKffk25_g
Hjalmar Jess: Dirndl und Lederhose
Lieder über Deutschland, Rammstein og Die Prinzen
abc.ordbogen.com/login?directlyToUnilogin=true
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Indhold
Kernestof:
Hej 1gTy7 :-) Jeg glæder mig til at møde de af jer, som jeg endnu ikke har mødt :-)
Så skal vi endelig have tysk igen :-) Til i dag skal I øve jer på at bøje verbet "sein" i de forskellige tider. Med lukkede øjne skal vi kunne bøje verbet :-)
Sprogdagskompendium samlet.docx
Vi prøver lige igen... :-) Til i dag SKAL I kunne bøje verbet "sein" i alle tider (præsens, præteritum, perfektum og plusquamperfektum).
Nu kan vi bøje hjælpeverbet "sein" (at være) i alle tider, så til i dag skal I kunne bøje hjælpeverbet "haben" i alle tider. Øv dig godt, så du kan sige dem med lukkede øjne :-)
Typisch deutsch und dänisch Lek..docx
Til i dag skal du igen øve dig rigtig godt på at bøje hjælpeverbet "haben" i alle tider. Du skal kunne dem med lukket computer :-)
Nu har vi styr på de to hjælpeverber "sein" og "haben". Hvis man alligevel ikke har helt styr på dem, skal man få det til i dag, hvor vi skal lave forskellige hygge-øvelser med de to verber :-)
I dag arbejder vi videre med hygge-øvelser med "haben", og jeg læser en tekst for jer. Teksten passer til emnet "Typisch deutsch", og vi skal selvfølgelig også arbejde med den :-)
Lær den bestemte artikel (det bestemte kendeord) udenad :-)
Lær den ubestemte artikel (ubestemte kendeord) udenad :-)
akkusativ ubestemt kendeord.htm
Øv dig på de hyppigste 2-ordsforbindelser (se vedhæftning) til i dag. I dag skal vi også arbejde videre med artiklerne (den bestemte og den ubestemte artikel) og vores tyske yndlingsmad :-)
akkusativ bestemt kendeord.htm
Titel
Velkommen tilbage :-) Hvis man nu kan bøje verberne haben og sein i alle tider, og man kan den bestemte og den ubestemte artikel i alle kasusformer, har man ingen lektier :-) Hvis man ikke kan, er det lektien til i dag!
Lav lektien med artiklerne på "MinLæring". I kan se lektierne, når I logger på "MinLæring", men I kan også tilgå dem via det vedhæftede link. Efter grundforløbet kommer I til at hedde 1gTy5, derfor er I oprettet med dette navn :-) Minlæring
I MinLæring ligger der en lille lektie, som I skal lave, om nominativerMinlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sport - EKSAMEN
Indhold
Max Giesinger: 80 Millionen (EM-Version)
Frank Joung: Extremsportlerin Flammersfeld: Ich laufe vor nichts weg, ich laufe auf etwas zu, Spiegel online
Andreas Bourani: Auf uns
Leonie Gubela und Robin Köhler: Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen
Die Toten Hosen: Tage wie diese
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (film)
Ernst og Wikkelsøe: Das Wunder von Bern (Einstieg på dansk)
Das Wunder von Bern (Artikel): http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/7/0,1872,2121351,00.html
Sport in der ehemaligen DDR
Löwenzahn: Geschichte des Fußballs - ZDFtivi
Krehan und Stammerjohan: Was ist Körperkult?
Max Wiedemann: Die Dasslers (film)
Jörg Bill: Adidas versus Puma: Die Geschichte der Dasslers: http://www.heute.de/adidas-versus-puma-geschichte-der-dasslers-die-ewigen-rivalen37777970.html
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal man lave opg. 2 s. 15 i den nye grammatikbog "Wie geht's". Man skal finde verballeddet i sætningerne. Det er jo det første, vi finder, når vi skal analysere en sætning (jf. analysepilen på s.13). Mangler man bogen, fordi man var fravær
Lav opg. 4 s. 16 i grammatikbogen. Du skal finde verballed, subjekt og direkte objekt – brug analysepilen i bogen :-) Der er en enkelt elev, der stadig ikke har fået grammatikbogen, derfor er opgaven vedhæftet her :-)
Lav sætningerne med sætningsanalyse i MinLæring. Se enten lektien i MinLæring eller gå ind via det direkte link :-) Minlæring
Lav opg. 1 på s. 20 + opg. 2 (sætningerne 1-6) også på s. 20 i det vedhæftede dokument om sætningsanalyse.
Øv dig i oplæsning af den første side af teksten: Extremsportlerin Flammersfeld: "Ich laufe vor nichts weg, ich laufe auf etwas zu" (s. 8 i kompendiet). Hun hedder Anne-Marie Flammersfeld, og hun dyrker ekstremsport. Vi arbejder også videre med Max G
Læs til i dag "Einstieg. Das Wunder von Bern" (s. 17 i kompendiet) for at forstå filmen "Das Wunder von Bern", som vi skal se i dag :-)
Ingen lektier :-)
Analyser til i dag sætningerne i øvelse 4 (s. 21 i pdf'en), som jeg vedhæfter her igen (vi har tidligere arbejdet med dokumentet). I skal ikke oversætte sætningerne - kun analysere dem. Og det er ikke nødvendigt at finde adverbialled, da vi gør det i
Sidste gang øvede vi os med flashcards grundigt på ordforrådet til "Das Wunder von Bern" (linket ligger i arbejdsdokumentet). Til i dag skal du lave øvelse 4 i arbejdsdokumentet. Det er en hultekst, hvor du skal indsætte de manglende ord, så det bliv
Velkommen tilbage :-) Til i dag skal du læse noget om verber generelt, hjælpeverber og regelmæssige/svage verber i grammatikbogen (s. 32, 36 og 41 – lav ikke opgaverne). Vi har jo arbejdet en del med hjælpeverber, så noget af det er repetition, men d
Til i dag skal du kunne bøje "machen", "holen", "kaufen" og "leben" i præsens og præteritum - med lukkede øjne :-). Inden jul begyndte vi på teksten "Extremsportlerin Flammersfeld: Ich laufe vor nichts weg, ich laufe auf etwas zu". I den tekst skal
Medbring grammatikbogen, den udprintede lille "grammatikven" (som I fik sidste gang), en blyant og en pæn håndskrift :-)
Var man ikke til timen i tirsdags, skal man læse (og forstå) teksten om die Extremsportlerin Anne-Marie Flammersfeld, der er i sportskompendiet. Vi skal arbejde med teksten, og så skal vi spille lidt :-)
Lav til i dag øvelserne med regelmæssige verber i MinLæring :-)
Sidste gang øvede alle sig fint i MinLæring :-) Til i dag er der også en lektie med regelmæssige verber i MinLæring. Husk, at man danner futurum med en form af hjælpeverbet "werden" + en infinitiv/at-form :-) I dag arbejder vi også videre med Andreas
Skriv i præsens fem sætninger, der handler om dig selv. Alle fem sætninger skal indeholde et regelmæssigt verbum. Du skal bruge 5 forskellige regelmæssige verber :-)
Lav lektien i MinLæring :-)
Lav udfyldningsøvelsen 1-8 med verber i præteritum i dokumentet "Øvelser med svage verber", som vi har arbejdet med et par gange + læs og forstå starten på en ny tekst i vores sportsforløb. Teksten handler om fægtning og hedder: "Beim Sport konnte ic
Lav øvelserne i Minlæring :-) I dag arbejder vi videre med teksten "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen" (i sportskompendiet), som man kan nå at læse igen, hvis man ikke fik så godt styr på den, eller hvis man gerne vil have bedre styr på den :
Lav øvelserne 17-24 i dokumentet "Øvelser med svage verber" (præteritum) :-) OBS: Medbring grammatikbogen! Vi arbejder også videre med teksten "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen".
Lav opg. 8 s. 46 i grammatikbogen. Man skal danne sætninger i perfektum. Medbring desuden grammatikbogen :-) Var man fraværende i tirsdags, skal man lave spørgsmålene, der hedder "Textfragen beantworten" i dokumentet med arbejdsopgaver til teksten om
Velkommen tilbage! Jeg håber, at I har haft en dejlig ferie :-) Vi skal se film om brødrene Adi og Rudi Dassler, der henholdsvis grundlagde mærkerne Adidas og Puma :-)
Vi fortsætter med brødrene Dassler. Var man ikke til modulet i går, kan man se de første 60 min. hjemme. Jeg har lånt første afsnit til jer på MitCFU :-)
Læs om modalverber s. 48 i grammatikbogen og medbring grammatikbogen. Vi skal også arbejde med filmen i dag og have evalueringssamtaler :-)
Lav øvelserne med modalverberne i MinLæring og medbring grammatikbogen :-) Vi skal også arbejde videre med filmen i dag :-)
Lav øvelsen "Modalverber 2" i MinLæring :-) Medbring grammatikbogen!
Lav "Modalverber 3" i MinLæring" og medbring grammatikbogen :-) Vi arbejder på timen videre med sportsemnet :-)
Lav opg. 11 s. 54 i grammatikbogen. Og medbring grammatikbogen :-) I dag skal vi arbejde lidt med vores egen filmanmeldelse, og vi skal arbejde med en sang i vores sportsemne :-)
Øv dig på oplæsning af den sidste tekst i sportsforløbet "Was ist Körperkult?" :-) I dag arbejder vi videre med vores filmanmeldelse, og vi skal høre en sang :-)
Vi mødes kl. 9.15 hos "Nørhaven" Agerlandsvej 3, hvor vi medbringer vores sædvanlige gode humør og gode opførsel :-)
Når vi kommer tilbage fra besøget hos Nørhaven, skal vi på skolen i mindre grupper lave en video om virksomheden, hvor I inddrager klip fra rundvisningen (på tysk) og skrive et brev/en mail til en tysk jævnaldrende ven, hvor I på tysk beskriver jeres
Læs s. 60 og 61 i grammatikken om sætningstyper og konjunktioner. Medbring grammatikbogen! Vi skal også arbejde med den sidste tekst i sportsforløbet, så vi kan påbegynde sammenfatningen af emnet :-) Og vi skal se jeres fantastiske videoer fra vores
Vi skal arbejde med sammenfatningen af sports-emnet, så til i dag skal man have dannet sig et overblik over de tekster, vi har læst i forløbet (jf. kompendiet), så man bliver en god medspiller i sin gruppe :-)
konjunktioner.ppsx
Vi skal arbejde videre med sammenfatningen af sports-emnet, så grupperne har givet hinanden lektier for til i dag :-)
Velkommen tilbage :-) Lav øvelserne i Minlæring med hoved- og ledsætninger. I dag begynder vi på et nyt emne :-)
Lav øvelserne med hoved- og ledsætninger i MinLæring :-)
Til i dag har man lært de hyppigst brugte konjunktioner på s. 200 i grammatikbogen (udenad) :-) Medbring grammatikbogen!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Wer bin ich?
13-11-2023
Grammatikøvelser
20-12-2023
Prøve
15-01-2024
Aflevering
22-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Songs mit Haltung oder Ohrwurmcharakter
Indhold
Julia Engelman: Kein Modelmädchen (2017): Julia Engelmann - Kein Modelmädchen (Lyric Video) - YouTube
Sarah Connor: Wie Schön du bist (2015): Sarah Connor - Wie schön Du bist (Official Video) - YouTube
Nicole: Ein bisschen Frieden (1982): Nicole - Ein Bisschen Frieden (1982) - YouTube
Rammstein: Ohne dich (2004): Rammstein - Ohne Dich (Official Video) - YouTube
Udo Lindenberg: Wozu sind Kriege da (1981): Udo Lindenberg - Wozu sind Kriege da (offizielles Video von 1981) - YouTube
Namika: Lieblingsmensch (2015): Namika - Lieblingsmensch (Official Video) - YouTube
Emilio: Roter sand (2020): Emilio - Roter Sand (Offizielles Musikvideo) - YouTube
Ok.danke.tschüss: Böses Mädchen: ok.danke.tschüss - Böses Mädchen - YouTube
Indhold
Kernestof:
Læs om ordstilling i hovedsætninger (det står i kap. 4 s. 65 i "Wie geht's?")
Færdiggør følgende 5 ledsætninger: 1. ”Ich sage, dass…” 2. ”Ich sehe, dass…” 3. Ich liebe es, wenn…” 4. “Ich schlafe schlecht, wenn…” 5. “Ich gehe heute nicht in die Schule, weil…” Hvordan kan vi vide, at det er ledsætninger? Medbring grammatikbogen.
Lav øvelserne om sætningstyper i MinLæring. Og medbring grammatikbogen :-)
Læs s. 132 om introduktion til præpositioner i grammatikbog og medbring grammatikbogen :-)
Lav de vedhæftede øvelser i MinLæring. Øv dig desuden på de præpositioner, der kun styrer akkusativ, og øv dig på de præpositioner, der kun styrer dativ :-) Medbring grammatikbogen :-)
Vi skal have en prøve i al den grammatik, som vi har lært indtil nu. Øv dig godt. Du må medbringe grammatikbogen, den udprintede lille grammatikven og andet på papir :-)
Øv dig på remsen med præpositioner, der kun styrer akkusativ, og øv dig på remsen, der kun styrer dativ. Lav opg. 5 s. 138 i grammatikbogen og medbring grammatikbogen :-)
Lav øvelserne med præpositioner, der styrer dativ i MinLæring :-) Og medbring grammatikbogen.
Læs om de dobbeltstyrende præpositioner s. 143 i grammatikbogen og øv dig på remsen, der står i boksen midt på s. 132. Medbring grammatikbogen :-)
Lav opg. 8 s. 147 i grammatikbogen. Alle svarene kan findes i bogens afsnit om præpositioner, hvis du ikke selv kan huske svarene :-) MEDBRING GRAMMATIKBOGEN!
Genlæs Udo Lindenbergs sang "Wozu sind Kriege da?" (i kompendiet med sange). Vi skal arbejde med sangen i dag :-) Øv dig også på de fire faste vendinger: denken an, sich erinnern an, schreiben an og sich verlieben in + akkusativ. Og øv dig på den dob
Lav opgaverne med de dobbeltstyrende præpositioner i MinLæring :-) Øv dig igen på den dobbeltstyrende remse og de fire gode vendinger: denken an, sich erinnern an, sich verlieben in og schreiben an + AKKUSATIV. Medbring grammatikbogen! Claus kommer k
Lav en kort beskrivelse af din egen, din bedstemors eller en bekendts stue, hvor der indgår mindst 5 præpositionsforbindelser (på tysk selvfølgelig). Hjemme skal du også lytte til de to sange, som vi skal arbejde med i dag: Namika: Lieblingsmensch (2
Grp. 1, 3 og 5 (Cecilie Z., Julie og Lauritz) læser og oversætter sangen "Lieblingsmensch", og grp. 2, 4 og 6 (Natasha og Sara) læser og oversætter sangen "Roter Sand". I dag skal vi arbejde med at præsentere dem, og til sidst skal vi høre præsentat
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve i hele grammatikken
30-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Traditionelle und moderne Märchen - EKSAMEN
Indhold:
Brüder Grimm: Rotkäppchen - als Theaterstück
Brüder Grimm: Jorinde und Joringel
Brüder Grimm: Der Froschkönig
Hans Christian Andersen: Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern
Helle Egendal: Merkmale des Märchens fra Gattungen, Gyldendal 2017
Dennis Gansel: Wir sind die Welle, Jugenddramaserie, afsnit 1 + sidste halvdel af afsnit 6, 2019
Tom Tykwer: Lola rennt, 1998
Indhold
Kernestof:
Kære tyskhold, velkommen tilbage :-) Repeter remserne med præpositioner (de står bl.a. i boksen på s.132 i grammatikbogen)
Minlæring
I skal i timen arbejde med afleveringen. Se instruksen i dokumentet, der er vedhæftet afleveringen under "Opgaver" her i Lectio :-) Husk, at afleveringen skal være lavet senest mandag morgen.
Lav opg. 1 i det vedhæftede dokument :-)
Bøj selv de stærke verber: finden, beginnen, sprechen og fahren (præsens, præteritum og participiet) og genlæs og forstå eventyret "Rotkäppchen", som jeg læste for jer sidste gang (i det nye eventyrkompendium) :-)
Lav lektien med de uregelmæssige verber i MinLæring
Lav øvelserne med uregelmæssige verber på MinLæring :-)
Lav øvelsen med uregelmæssige verber i MinLæring. Medbring grammatikbogen :-)
Lav i opg. 7 s. 122 i grammatikken spgm. 6-10. De skal omsættes til både præteritum og perfektum. Husk at indsætte tidsangivelserne! Vi har lavet de første 5 :-) Du skal desuden læse og forstå den første side af eventyret ”Jorinde und Joringel” (s. 9
Læs og forstå resten af eventyret ”Jorinde und Joringel”. Du skal kunne bøje: fahren, fliegen, stehen, springen og schlagen i alle tider - med lukkede øjne :-) MEDBRING GRAMMATIKBOGEN!
Læs grundigt s. 125 i grammatikken om løst sammensatte verber - nyt grammatisk emne :-) MEDBRING GRAMMATIKBOGEN!
lav en hovedsætning i præsens eller præteritum med et løst sammensat verbum, som I arbejdede med på s. 128 i grammatikbogen (ikke anrufen eller mitteilen, som vi brugte sidste gang). Når du har gjort det, laver du sætningen om til en ledsætning. Og l
Læs hjemme resten af "Der Froschkönig", så du sammen med en gruppe/en makker kan oversætte resten af teksten på timen. Dernæst skal I besvare de første 6 spørgsmål i det vedhæftede arbejdsdokument. Læg jeres svar i "Elevfeedbacken" på denne time. Not
Vi skal se og arbejde med en moderne version af et eventyr :-) Jeres arbejde fra i fredags samler vi op på i morgen.
Til i dag skal du lave dine helt egne sætninger i henholdsvis præsens og præteritum med de følgende 4 løst sammensatte verber: aufmachen (at åbne), zuhören (at lytte), abschließen (at afslutte) og einsteigen (at stige ind). I dag samler vi op på arbe
Lav den lille øvelse i MinLæring med sammensatte verber og læs og forstå den første side af "Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern". Den er i kompendiet :-)
Øvelse med løst sammensatte verber 2.docx
Øv jer godt på grammatikken til i dag! Vi skal have en prøve :-) Medbring KUN udprintede hjælpemidler og grammatikbogen!
Vi skal se et moderne eventyr :-) Medbring skrivehæftet!
Lav de to øvelser i MinLæring med sammensatte verber :-) I dag får I også prøverne tilbage, og så skal vi også arbejde med filmen :-)
Fragen zur Analyse von Lola rennt, okt. 2024.docx
Medbring grammatikbogen! Hjemme skal I skrive stikord til spørgsmål 8, der har tre underspørgsmål, til "Lola rennt". Spørgsmålene står på spørgsmålsdokumentet, som I fik sidste gang, men de står også her:
Genlæs det sidste af eventyret ”Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern”, som jeg har læst og oversat. I har selv læst den første side, så læs fra s. 2 :-)
Referat af Lola rennt.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 1
26-08-2024
Aflevering 2
16-09-2024
Prøve 1
25-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Das Dritte Reich - EKSAMEN
Indhold:
Nationalsozialismus:
https://niemalsvergessen.systime.dk/index.php?id=128
Die Nürnberger Gesetze: Nationalsozialistische Rassenlehre: Die Nürnberger Gesetze - Nationalsozialismus - Geschichte - Planet Wissen (planet-wissen.de)
Bertolt Brecht: Die Bücherverbrennung
Margret Steenfatt: Jonathan hat das Flugzeug verpasst
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier?
Mariam Hahn-Cohn: Kristallnacht
Deutsche Helden im Wandel der Zeit - Sophie Scholl und die weisse Rose (Brennpunkt deutsch)
Adolf Hitler: Über Jugenderziehung
Die Hitlerjugend: www.dhm.de/lemo/html/nazi/organisationen/jugend/index.html
Film: Napola
Indhold
Kernestof:
Læs grundigt om relative pronominer (henførende stedord) på s. 98 i grammatikbogen. Og medbring grammatikbogen! Vi skal i dag så småt i gang med sammenfatningen af emnet, når vi har færdiggjort "Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern". Se den ved
Arb. spgm. - Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern.docx
Lav opg. 3 s.101 i grammatikken (man skal vælge den rigtige sætning). Vi skal høre gruppernes svar på spørgsmålene til "Das kleine Mädchen mit den Schwefelhölzern". Vi skal også i dag arbejde med sammenfatningen af emnet, når vi i fælleskab har fået
Hav styr på bøjningen af de relative pronominer til i dag. Vi fortsætter med at arbejde med sammenfatningen. Det er en god idé at gruppen giver hinanden lektier for til timen :-)
Lav øvelserne med relative pronominer i MinLæring. Medbring skrivehæftet :-) Vi skal i gang med et nyt emne om Das Dritte Reich, så i dag skal vi se på Hitlers vej til magten.
Der er mange fraværende i dag - så ingen lektier :-)
Jugendwort des Jahres 2024.docx
Lav øvelserne i MinLæring og medbring grammatikbogen og noteshæftet :-)
Lav lektien i MinLæring, medbring grammatikbogen og husk at komme til timen :-)
Indsæt det relative pronomen i følgende sætninger, præp. plus rel. pron..docx
Læs og forstå første side af teksten ”Jonathan hat das Flugzeug verpasst” (i kompendiet). Medbring grammatikbogen!
Die Nürnberger Gesetze, Arbeitsblatt.docx
Læs og forstå resten (de to sidste sider) af „Jonathan hat das Flugzeug verpasst“.
Læs og forstå (i kompendiet) første del af teksten ”Was braucht der Jud’ ein Klavier?” til og med sætningen ”Ladentüren eingetreten” linje 16 på tekstens s. 2. Vi skal også færdiggøre "Jonathan hat das Flugzeug verpasst" :-)
Undersøg juletraditioner i Tyskland :-) Skriv tre helsætninger om disse traditioner. Hver helsætning skal indeholde en hoved- og en ledsætning. Ledsætningen skal være en relativ ledsætning :-) I dag skal vi arbejde med den meget triste beretning “Was
Arbeitsfragen-Was braucht der Jud ein Klavier.docx
Læs om adjektivbøjningen (s. 154 i grammatikbogen). Læs kun den ene side, da bogen opererer med tre bøjninger. Vi slår dem sammen til to. På timen arbejder vi videre med emnet "Das Dritte Reich".
Lav de to små øvelser med adjektiver i MinLæring. Og øv dig godt på skabelonen/vejviseren (som I fik sidste gang) til at indsætte den korrekte endelse på adjektivet. Skabelonen/vejviseren er også sidst i "Den lille grammatikven", der ligger under "Do
Tavleøvelse med adjektiver.docx
Lav ”Hygge med adjektiver” (sætningerne: 1-5 i vedhæftningen). Og læs og forstå første spalte af teksten ”Kristallnacht – Eine Erinnerung” af Mariam Hahn-Cohn s. 19 i kompendiet ”Das Dritte Reich”
På timen i dag skal I forberede jer på prøven i morgen. I skal finde sammen i små grupper og lave øvelserne med adjektiver fra MinLæring. I skal desuden færdiggøre dokumentet "Hygge med adjektiver", hvor vi har lavet de første 8 sætninger. I skal bru
Vi skal have en prøve. Øv dig godt på den grammatik, vi har lært. Du må medbringe udprintede noter, din udprintede grammatik, "Den lille grammatikven" og vejviseren/skabelonen til adjektivbøjningen :-)
Læs og forstå den anden spalte på første side af teksten ”Kristallnacht – Eine Erinnerung” af Mariam Hahn-Cohn s. 19 i kompendiet ”Das Dritte Reich”. I dag skal vi også samle op på "Hygge med adjektiver", som I lavede i torsdags.
Lav opg. 7 s. 162 i grammatikbogen, hvor du skal skrive et digt med adjektiver. Vær opmærksom på, at hver sætning skal indeholde mindst et bøjet adjektiv. MEDBRING GRAMMATIKBOGEN! Vi skal også arbejde videre med "Die Kristallnacht"
Ein Gespräch führen zu der Kristallnacht.docx
Læs og forstå første spalte (til og med sætningen: "Sie machten den Koffer zu und gingen ruhig mit") i den sidste tekst i kompendiet. Den hedder "Deutsche Helden im Wandel der Zeit. Sophie Scholl und "Die weisse Rose". Vær opmærksom på, at der er glo
I skal i dag i grupper arbejde med sammenfatningen af emnet. I kan se i dokumentet, at de tekster, vi har læst, står under "Første del". Dem skal I begynde at arbejde med. I har i alt to moduler til at arbejde med sammenfatningen. Efter vores sprogre
Til i dag skal du skimme historien om Sophie Scholl, som vi læste sidste gang (s. 26 i kompendiet), så du mundtligt kan resumere den korte tekst på timen :-)
Fragen zum Text über Sophie Scholl und die weisse Rose, 2025.docx
Hjemme skal du (imens telefonen er pakket langt væk, og du er fuldt koncentreret om at lytte godt efter) se de første 60 min. af filmen "Der Tunnel", som jeg har lånt til jer på "MitCFU", så forstår vi bedre, hvilke forhold man levede under i DDR-tid
Vi skal se resten af filmen "Der Tunnel" :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Das geteilte Deutschland und die Wende - EKSAMEN
Indhold:
Eingemauert, die innerdeutsche Grenze:
http://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Mauer: http://www.sowieso.de/portal/lexikon/mauer (dødt link)
Stasi: http://www.sowieso.de/portal/lexikon/stasi (dødt link)
Wende: http://www.sowieso.de/portal/lexikon/wende (dødt link)
Die Berliner Mauer
Abgeriegelt: http://www.dhm.de/lemo/html/teilung/DieZuspitzungDesKaltenKrieges/DieMauer/abgeriegelt.html
Hjalmar Jess: Peter Fechter war das 39. Maueropfer
Hjalmar Jess: Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht
Logo erklärt! Was war die DDR
Logo erklärt! Was war die Stasi
Logo erklärt! Was war die Berliner Mauer
Film: Das Leben der anderen
Film: Der Tunnel
Supplerende materiale:
Peter Knudsen m.fl.: Fra Rødhætte til Rammstein, s.9, 120-123, 124-126
Die Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer:
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
Vi har desuden arbejdet med forskelligt billedmateriale
Sprogrejse til Berlin, hvor vi bl.a. så Gedenkstätte Bernauer Strasse, Gedenkstätte Hohenschönhausen, Berliner Unterwelten osv.
Indhold
Kernestof:
Vi skal høre jeres spændende præsentationer (på tysk) fra Berlin :-) I dag skal vi også arbejde med "Der Tunnel" og vi skal læse om, hvordan nazisterne ønskede at opdrage ungdommen. I den forbindelse skal du øve dig godt på følgende gloser (til to fo
Hjemme skal du se de første 50 min. af filmen "Napola", som jeg har lånt til jer på MitCFU. Vi ser resten i dag i biografen, og så er der ingen lektier til næste gang :-) Mens du ser filmen hjemme, skal du lytte godt efter sproget, gemme mobiltelefon
I dag skal vi arbejde med nedenstående arbejdsopgaver til filmen "Napola" :-) Vi mangler også en fremlæggelse af en enkelt gruppes "Stadtwanderung", og så skal vi se jeres videoer fra Bernauer Strasse :-)
I denne time skal vi efter en kort opsamling på spørgsmålene til "Napola" færdiggøre sammenfatningen af emnet "Das Dritte Reich". Vi har arbejdet med sammenfatningen i et modul. Der skulle I blive enige om at give hinanden lektier for til dette sidst
Læs s. 120-126 i det nye kompendium om Tysklands deling og genforening. Afsnittet står på dansk og hedder ”Enhed, frihed, fred”. Det er IKKE nødvendigt at læse de sider, der er krydset over :-)
På s. 12 og s. 13 i Pdf’en ”Das geteilte Deutschland und die Wende” skal I læse og forstå teksten ”Abgeriegelt” og teksten ”Mauer”. Slå nogle af de ord op, som du ikke forstår, men prøv også ud fra konteksten at regne ud, hvad ordene betyder :-) I da
Øv dig godt på gloserne til "Eingemauert. Die innerdeutsche Grenze", der står på s. 19 i kompendiet "Das geteilte Deutschland und die Wende" :-)
Læs og forstå teksten "Die Berliner Mauer" på s. 18 i kompendiet. Nu ved I jo efterhånden en del om muren, så træk på den viden, I har for at forstå teksten :-)
Logo erklärt - Was war die Berliner Mauer.docx
Øv dig godt på al den grammatik, som du har lært. Grammatikbogen og udprintede noter/hjælpemidler er tilladt :-)
Læs og forstå teksten "Stasi" (s. 13 i pdf'en "Das geteilte Deutschland und die Wende"). Ord, du ikke forstår, skal du slå op i ordbogen :-)
Logo erklärt - was war die Stasi.docx
Vi er ikke så mange i dag. Vi skal spille grammatikspil og et dilemmaspil om flugten fra DDR. Ingen lektier :-)
Dilemmaspil, flugten fra DDR.docx
Læs og forstå ”Peter Fechter war das 39. Maueropfer” (s. 21 i pdf’en. På s. 23 er der gloser). Er der andre ord end de opgivne gloser, som du ikke forstår, skal du slå dem op i ordbogen :-) Linket skal bruges i timen.
Minlæring
Titel
Læs og forstå teksten ”Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht”. Teksten handler om Conrad Schumann, som vi har talt om og set et stort gavlbillede af i Bernauer Strasse (s. 22 i pdf’en. På s. 23 er der gloser). Er der andre ord end de opgivne glos
Øvelser med würde-omskrivning.docx
Tre trin til at øve den mundtlige samtale, task om Peter Fechter.docx
Tre trin til at øve den mundtlige samtale, task om Conrad Schumann.docx
Til i dag skal du hjemme se de første 70 min. af den fantastisk gode film "Das Leben der Anderen" (jeg har oprettet 3 lån til jer, så I har lånet fra d. 2.-9. maj - på "MitCFU"). Det er en lang lektie, men det er en fantastisk god film! Læg mobilen l
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Krimis, miniforløb - EKSAMEN
Indhold
Helle Egendal: Gattungen, Merkmale des krimis
Ferdinand von Schirach: Einsam
Ferdinadn von Schirach: DNA
Milena Moser: Mein neunter Mord
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et miniforløb om krimier. Læs og forstå de første tre sider om krimiens kendetegn (s.78-80). Se vedhæftning.
Das Leben der Anderen-Fragen nach dem Film.docx
Læs og forstå første side af teksten ”Einsam” i krimikompendiet (pdf’ens s.11. Læg mærke til, at kvinden, Larissa, der i første afsnit sidder på en café, ringer til jeg-fortælleren, der derefter fortæller hendes historie i et flashback). I dag skal v
Krimis, Tre trin til at øve den mundtlige samtale, Task.docx
Repeter krimiens kendetegn på de første sider i kompendiet. Læs og forstå også den vedhæftede tekst "Mauer, Opfer und Täter", så man på timen sammen med en makker kan prøve at "lege" eksamen. Se også på undervisningsbeskrivelsen (her på Lectio) til i
Mundtlig eksamen i tysk fortsættersprog B 2g.docx
Læs og forstå s. 33-34 i teksten”Mein neunter Mord” i kompendiet. Slå svære ord op, hvis de ikke er angivet i gloserne. Vi afrunder også "DNA" i dag, og vi "leger" igen eksamen - denne gang med en eventyrtekst, så det vil være en fordel, hvis man lig
DNA Ferdinand von Schierach.pptx
Læs og forstå s. 35 i teksten ”Mein neunter Mord” i kompendiet. Slå svære ord op, hvis de ikke er angivet i gloserne. Øv jer også på de nedenstående flashcards, som I skal bruge i jeres eksamensforberedelse. Vi øver os på at bruge vendingerne på teks
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133538939", "T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133538939", "H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58133538939" }