Holdet 2023 En/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Astrid Lindegaard Rose
Hold 2023 En/d (1d En, 2d En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Daredevils and explorers (exam)
Titel 2 Graphic novels and comics
Titel 3 The American Dream and Nightmare (exam)
Titel 4 Digital dilemmas (exam)
Titel 5 US election
Titel 6 Australia (exam)
Titel 7 Class in the UK (exam)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Daredevils and explorers (exam)

I forløbet arbejder klassen med eventyrere, opdagelsesrejsende og ekstremsporstudøvere, samt andre der presser deres egne grænser og formåen. Forløbet har fokus på motivation, etiske dilemmaer og psykologiske faktorer. Klassen arbejder med forholdet mellem kroppen og viljen, og mellem mennesket og naturen. Vi arbejder også med dokumentargenren.

Kernetekster:
The Last Entries, R.F. Scott, 1912
Message to the Public, R.F. Scott, 1912
Free Solo, Elizabeth Chai Vasarhelyi & Jimmy Chin, 2018 (film)
Everest, Baltasar Kormakur, 2015 (film)
“It’s total bull”, Amy Kaufmann interviews Jon Krakauer, Los Angeles Times, 2015
“It Was Like a Zoo: Death on an Unruly, Overcrowded Everest”,  Kai Schultz, Jeffrey Gettleman, Mujib Mashal & Bhadra Sharma, New York Times, 2019
Tracks (udddrag), Robyn Davidson, 1980

Supplerende:
“Scott of the Antarctic: The lies that doomed his race to the pole”, Robin McKie, The Guardian, 2011
Britain remembers Scott (AFP News, 2011) https://www.youtube.com/watch?v=eef5DA1pvug
Scott of the Antarctic (uddrag af filmen fra 1948 af Charles Frend) https://www.youtube.com/watch?v=7b6BOl1jGBM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The American Dream and Nightmare (exam)

Forløbet har fokus på den amerikanske drøm. Begrebet undersøges i en historisk kontekst, samt i forskellige moderne betydninger. Herunder 3 versioner defineret i BBC podcasten ”The Origins of the American Dream”, nemlig drømmen om det gode middelklasseliv, immigranternes drøm om et bedre liv i USA og entreprenørdrømmen (self-made-konceptet). Det undersøges også om den amerikanske drøm er nem eller svær at opnå.

”Hamilton” filmatiseret musical af Lin-Manuel Miranda (herunder gruppeanalyser af udvalgte sange)
”Declaration of Independence” uddrag af originalteksten
”The Rules of the Game” af Amy Tan
“Let America be America Again” digt af Langston Hughes
“The Best We Could Do” uddrag af en selvbiografisk graphic novel af Thi Bui
“The Origins of the American Dream” BBC podcast (uddrag) https://www.bbc.co.uk/sounds/play/b08k2fmj
“Interview: Donald Trump” interviewet af Glenn Plaskin i Playboy, 1990 (forkortet version)
“Donald Trump and the self-made sham” af “the editorial board” i NY Times
”Hushpuppy” film af Benh Zeitlin, 2012
”The American Dream” tale af Barrack Obama fra 2007
“America’s forgotten working-class” TED talk af JD Vance fra 2016

Supplerende:
“Hurricane Katrine, Explained” af Sarah Gibbens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Digital dilemmas (exam)

Forløbet fokuserer på digitale udfordringer og muligheder, herunder overvågning, fake news og propaganda, deep fakes og AI.
Materialet dækker både fiktion og nonfiktion, og en del af forløbet fokuserer på science fiction (The Circle og Her).


Kernetekster:
“Fake News: What exactly is it – and how can you spot it?” af James Carlson I The Telegraph
“Why you should quit social media” TED talk af Cal Newport
https://www.ted.com/talks/cal_newport_why_you_should_quit_social_media/transcript
Noah (short film) af Patrick Cederberg og Walter Woodman
The Circle (uddrag) af Dave Eggers
Her (film) af Spike Jonze
“An A.I.-Generated Picture Won an Art Prize. Artists Aren’t Happy” artikel af Kevin Roose for NY Times
“Deep Learning” Southpark sæson 26 episode 4
“Wake up! Foucault’s warning on fake news” af BBC https://www.bbc.co.uk/ideas/videos/wake-up-foucaults-warning-on-fake-news/p06gzcn4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 US election

Forløbet fokuserer på præsidentvalget i USA 2024. Udover at eleverne sætter sig ind i det amerikanske politiske system, sættes valget også i kontekst gennem en perspektivering til valgene i 2016 og 2020. Der er også fokus på de to præsidentkandidater og deres vicepræsidentkandidater. Vi arbejder også med begrebet ”framing”.

Kernetekster:
”Four Hours at the Capitol” dokumentar af Jamie Roberts
Kampagnevideoer: https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
https://www.youtube.com/watch?v=diniBC70rdI  
“The Politics of Framing and the Framing of Politics” af Thomas Klikauer og Nadine Campbell
“Rally speech, Michigan” tale af JD Vance, September 2024 (forkortet udgave)
“Kamala Harris’ Closing Argument” tale af Kamala Harris, 29. oktober 2024
”Making America Great Again” novelle af Lionel Shriver (2017) (skriftlig afl.)

Supplerende:
Foredrag med Annegrethe Rasmussen oktober 2024
Foredrag med Mads Dalgaard Madsen
Artikler om valgresultatet, eleverne valgte selv én af disse:
https://theconversation.com/americans-have-voted-for-donald-trump-to-become-president-again-and-the-economy-is-the-biggest-reason-243035
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Australia (exam)

Forløbet har særligt fokus på Australiens "Stolen Generations" og på multikulturelle og  -etniske forhold i landet, herunder racisme, ulighed og forskellige opfattelser af historien. Vi undersøger den oprindelige befolknings selvforståelse i det moderne australske samfund, herunder "Drømmetidens" betydning.


Kernetekster:
"The Moore River Native Settlement", uddrag fra "Rabbit Proof Fence: The True Story of One of the Greatest Escapes of All Time" af Doris Pilkinton
Rabbit Proof Fence (film) directed by Phillip Noyce
The Stolen Generation (TIME magazine article) af Terry McCarthy
Apology speech (speech) af Kevin Rudd
The Past (poem) af Oodgeroo Noonuccal
The Day A Stranger Thought My Father Had Stolen Me (article) af Amy McQuire


Supplerende materiale:
DNA-detektiven afsnit 1, ”Drømmetidens Rejse” (dokumentar) fra DR
The stolen generations testimonies (website) OBS – eleverne har arbejdet med forskellige interviews
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Class in the UK (exam)

Forløbet fokuserer på klassesamfundet I Storbritannien, herunder forskelle i uddannelses- og jobmuligheder. Særligt fokus på over- og underklassen, samt privilegier, præstige, og normer og traditioner.
Forløbet dækker tidsmæssigt både tekster fra Viktoriatiden og mere moderne tester.
Værklæsning af ”The Importance of Being Earnest” indgår I forløbet. Eleverne har i øvrigt set en opsætning af teaterstykket på Det Kongelige Teater (opsætningen var på dansk)

Kernetekster:
“Britain Now Has 7 Social Classes” artikel af Liam O’Brian for The Independent
“Britain is still ruled by a privately educated elite” artikel af Rhiannon Lucy Cosslett for The Guardian
“The Importance of Being Earnest” teaterstykke af Oscar Wilde
“A Nightly Scene in London” reportage af Charles Dickens
“DHSS” novelle af Doris Lessing
“Riot Club” af Lone Scherfig

Supplerence:
Videoer om “hereditary peers” :
Sky News, Government set to abolish House of Lords hereditary peers
https://www.youtube.com/watch?v=2LwD-yJqRhM
Channel 4, The last of the hereditary lords – but will they be missed
https://www.youtube.com/watch?v=qzDQRskOSEU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer