Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kristine Vædele Clausen, Maiken Hjorth
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Vektorregning 1
- Egentlige vektorer, nulvektor, stedvektor, forbindelsesvektor, modsatrettede, ensrettede.
- Vektorregning, geometrisk og med koordinater. Herunder addition, subtraktion og skalarmultiplikation.
- Parallelle vektorer.
- Ortogonale vektorer.
- Skalarprodukt.
- Længden af en vektor samt afstanden imellem to punkter.
- Vinklen imellem vektorer.
Trekanter:
- Pythagoras' Sætning.
- Enhedscirklen, herunder cosinus og sinus.
- Cos, sin og tan i en retvinklet trekant.
Ræsonnement:
- Længden af en vektor.
- Vinklen imellem vektorer og skalarproduktet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Vækstmodeller
1. Repetition af lineære funktioner fra grundforløbet.
2. Eksponentielle funktioner:
- Forskrift og graf samt konstanterne a og b.
- Fremskrivningsfaktor og vækstrate.
- Topunktsformlen.
- Fordoblings- og halveringskonstant.
- Logaritmeregneregler.
- Løsning af ligninger med logaritmer.
3. Regression og residualer.
4. Potensfunktioner:
- Forskrift og graf samt konstanterne a og b.
- Topunktsformlen.
Beviser:
- Topunktsformlen for lineære funktioner.
- Topunktsformlen for eksponentielle funktioner.
- Formlen for fordoblingskonstanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Lån og annuiteter
- Kapitalfremskrivningsformlen.
- Start- og slutkapital, terminer og renter.
- Gennemsnitlig rente.
- Relative beregninger.
- Indekstal.
- Annuitetslån og -opsparing.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Deskriptiv statistik
Diskret og grupperet datamaterialer.
- Simple statistiske deskriptorer.
- Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median, øvrige kvartiler.
- Boksplot og sumkurve (sumkurve er kun tegnet i hånden).
- Kvartilbredde, variationsbredde, stikprøvespredning, outlier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Andengradspolynomier
- Løsning af andengradsligning ved diskriminantmetoden.
- Andengradspolynomium, forskrift og graf.
- Konstanterne a, c og d's betydning for parablens udseende.
- Rødder/nulpunkter og toppunkt.
- Polynomiel regression.
Ræsonnement:
- y-koordinat i toppunktet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7: Forskellige funktionstyper
- Repetition af andengradspolynomier.
- Tangenter samt intro til væksthastigheder.
- Faktorisering af andengradspolynomium.
- Parallelforskydning.
- Polynomier af grad n (med fokus på grafens udseende).
- Trigonometriske funktioner.
- Mindste kvadraters metode samt absolut og relative afvigelser.
I slutningen af forløbet har eleverne haft et FF forløb i matematik og idræt med titlen: Modellering af kasteparabler i basketball. Her har de arbejdet med:
- Videnskabsteori og metoder i matematik, herunder forskel på analytisk, numerisk og grafisk løsning.
- Regressionsanalyse (polynomiel regression).
- Mulighed for at arbejde med residualer, vinkler, væksthastigheder, toppunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8: Vektorregning 2
Definition af vektorer og stedvektor.
Skalarprodukt (prikprodukt), og sammenhæng mellem skalarprodukt og ortogonale vektorer
Determinant og tværvektor og sammenhæng mellem determinant og parallelle vektorer.
Areal af parallelogram og areal af en trekant
Vinkel mellem vektorer.
Projektion af vektor på vektor (inkl. bevis).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9: Linjer og cirkler (analytisk geometri)
En linjes parameterfremstilling og linjens ligning.
Vinkler mellem linjer, skæring mellem linjer.
Afstand fra punkt til linje (inkl. bevis), afstand mellem linjer.
Cirklens ligning, kvadratkomplettering, tangenter til en cirkel, skæringspunkter mellem cirkel og linje.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10: Differentialregning
Bestemmelse af differentialkvotienter.
Regneregler for differentiation af sum, differens, produkt (produktreglen) og sammensatte funktioner (kædereglen).
Bestemmelse af tangentens ligning og monotoniforhold.
Definition af differentialkvotient, som tangentens hældningskoefficient i et bestemt punkt, samt relation til begrebet væksthastighed.
Sammenhæng mellem grafen for en funktion f og for den afledede funktion f'.
Definition af differentiabilitet.
Tretrinsmetoden.
Bevis for differentiabilitet af f(x)= x^2.
Bevis for differentiabilitet af f(x)=kvadratrod(x) (nogle elever).
Bevis for differentiabilitet af k*f(x).
Bevis for differentiabilitet af f(x)+g(x) (nogle elever).
Anvendelse af differentialregning til optimering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Kombinatorik & sandsynlighedsregning
Additions- og multiplikationsprincippet, og antal kombinationer vha. tælletræer.
Bestemmelse af antal permutationer P(n,r).
Bestemmelse af antal kombinationer K(n,r). Pascals trekant.
Stokastiske eksperimenter, sandsynlighedsfelt, punktsandsynligheder, hændelser.
Stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12: Binomialfordelingen og binomialtest
Simulering af terningkast, som introduktion til binomialfordelingen.
Stokastiske variabel, opstilling af binomialmodeller og søjlediagrammer over data.
Beregning af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder for binomialfordelte data, anvendelse af binomialformlen (med og uden IT-værktøj).
Beregning af middelværdi, spredning
Dobbeltsidet binomialtest i TI-NSpire, herunder acceptmænger og kritisk mængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Statistik - konfidensintervaller
Behandling af begreberne population og stikprøve.
Bestemmelse af 95%-konfidensintervaller, samt opgaver i signifikante ændringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289648816",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289648816",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289648816"
}