Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lea Albæk Schmidt
|
Hold
|
2023 Ma/f (1f Ma, 2f Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Introduktion til deskriptiv statistik samtidig med ryste-sammen aktiviteter, så du lærer din nye klasse bedre at kende.
Gruppearbejde om datasæt for 1f, hvor begreber introduceres (selv-læst):
- ugrupperede/grupperede observationer
- frekvens
- kumuleret frekvens
- Diagrammer: søjlediagram, histogram, sumkurve
- Middeltal
- Kvartilsæt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner og kvadratsætninger
Vi starter med at samle op på funktioner fra grundforløbet
- hvad er ikke en funktion?
Herefter arbejdes med notationen f(x) og ligningen f(x) er lig med et tal.
Definitionsmængde og værdimængde er introduceret og behandlet i samarbejde med stykkevise funktioner.
5 moduler er brugt til kvadratsætninger og basal regneteknik.
Eksponentielle funktioner introduceres og behandles.
Eleverne har i forbindelse med fordoblings- og halveringskonstanten stødt på logaritmefunktioner, herunder er der blevet arbejdet med logaritmeregneregler - men eleverne har ikke selvstændigt løst ligninger, hvori der optræder logaritmefunktioner.
Desuden er der blevet arbejdet med:
- Potensregneregler.
- Indekstal.
Beviser:
1. Topunktsformlen for eksponentielle funktioner
2. Formlen for fordoblingskonstanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lån og rente
- Annuiteter og lån formler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Forskrift, grafens udseende og bevis for topunktsformel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer og analytisk geometri
Grafisk repræsentation, samt hvordan regner vi med vektorer.
Indhold:
Vektor
- addition
- subtraktion
- skalering
- længde
Vektortyper
- Enhedsvektor
- Stedvektor
- Forbindelsesvektor
- Parallelle vektorer
- retning af en vektor
- vinkel mellem vektorer
-tværvektor
- determinant
-problemløsning med vektorer
- projektion af en vektor på en vektor (med bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier
Forløbsmaterialet til andengradspolynomier (elevudgave) udarbejdet af KC.
Plus B1 stx, Systime, Peder Dalby m.fl.:
5.1 Polynomier generelt: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1262
5.2 Andengradspolynomiet: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1274
faktorisering og polynomiel regression.
Vi har også set polynomier af højere grad og i forløbet er parallelforskydning også gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier generelt
Polynomier af højere grad
polynomial regression
bevis for toppunkt via symmetri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning I
Bestemmelse af differentialkvotienter.
Regneregler for differentiation af sum, differens, produkt (produktreglen) og sammensatte funktioner (kædereglen).
Bestemmelse af tangentens ligning og monotoniforhold.
Definition af differentialkvotient, som tangentens hældningskoefficient i et bestemt punkt, samt relation til begrebet væksthastighed.
Sammenhæng mellem grafen for en funktion f og for den afledede funktion f'.
I slutningen af forløbet har vi gennemgået sammensatte funktioner.
Systimes STX plus B1 og B2 i-boger bruges.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kombinatorik, sandsynlighed og binomialfordeling
Konfidensinterval
Additions- og multiplikationsprincippet.
Antal permutationer P(n,r), herunder beregning med fakultet.
Pascals trekant, antal kombinationer, binomialkoefficienten K(n,r).
Stokastiske eksperimenter, sandsynlighedsfelt, punktsandsynligheder, hændelser, komplementærhændelser, uafhængige hændelser, sandsynligheder for hændelser.
Stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning.
Stokastiske variabel, opstilling af binomialmodeller og søjlediagrammer over data.
Beregning af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder for binomialfordelte data, anvendelse af binomialformlen (med og uden IT-værktøj).
Beregning af middelværdi, spredning og bestemmelse af grænser for normale/exceptionelle værdier
Simulering af terningkast som udgangspunkt for en diskussion af frekvensielle og teoretiske sandsynligheder.
Behandling af begreberne population og stikprøve.
Bestemmelse af kritisk mængde og acceptmængde.
Dobbeltsidet binomialtest i TI-Nspire.
Ibøgerne fra systime: STX plus B1 og B2 er brugt (men mest egne noter og materiale på timerne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analytisk geometri II
Forløbet omhandler den analytiske geometri.
Læringsmål:
At vide hvad en normalvektor og en retningsvektor er for en linje.
At kunne opstille en parameterfremstilling og aflæse fra den.
At kunne opstille linjens ligning og aflæse fra den.
At kunne omskrive mellem parameterfremstilling og linjens ligning.
At kunne bestemme skæringspunktet mellem to linjer.
At kunne bestemme vinklen mellem to linjer.
At kunne bestemme afstanden mellem et punkt og en linje.
At kunne opstille og aflæse cirklens ligning.
At kunne bestemme en ligning for en tangent til en cirkel.
At kunne omskrive til standardformlen for tangentens ligning vha. kvadratkomplettering.
At kunne bestemme skæringspunkter mellem en cirkel og en ligning.
Materiale:
I forløbet er der brugt videoer som ligger i links nedenfor.
Ibøgerne fra systime: STX plus B1 og B2 er også brugt.
Beviser:
Udledning af linjens ligning.
Ræsonnement for cirklens ligning
Afstand mellem punkt og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning - ræsonnementforløb
Forløbet omhandler ræsonnement bag differentialregning.
Læringsmål:
Kunne forklare hvad det vil sige at en funktion er lokalt lineær og kunne afgøre ud fra grafen for en funktion om funktionen er lokalt lineær
Definitionen på at en funktion er differentiabel
At kunne forklare hvad en sekant og en tangent er
At kunne forklare tretrinsreglen grafisk
At kunne benytte tretrinsreglen til at vise den afledte funktion til f(x)=x^2
At kunne benytte tretrinsreglen til at vise sumreglen
At kunne vise formlen for tangentens ligning
Materiale:
Noten ræsonnement bag differentialregning
Beviser
Den afledte funktion til f(x)=x^2, f(x)=ax+b og f(x)=kvadratrod(x)
Tangentens ligning
Undervejs i forløbet har vi arbejdet med historisk matematik - bl.a. har vi set Newton/Leibniz notation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling og træning
I dette forløb har vi arbejdet med mundtlighed og skriftlighed
Bl.a. har vi
* arbejdet med bevis for halveringskonstant
* set den harmoniske svingning
* trænet gruppedeleksamen
* genbesøgt sumkurver fra deskriptiv statistik
* set på relativ / absolut afvigelse
* Regnet på tidligere eksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289650118",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289650118",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58289650118"
}